Syyskuun tulokkaat 2010 **** Maaliskuussa **** (Päivityspyynnöt yksityisviestillä,kiitos!)

Ihana on ollut lukea hyviä ultrakuulumisia! =)
Minulla oli tuo np-ultra tänään ja kaikki oli kunnossa. Kyllä se on aina yhtä ihanaa katseltavaa tuo pieni ihmisen alku :heart:

Raskausoireita minulla on ollut todella vähän, oikeastaan väsymys on ainut oire. Esikoisen kohdalla kärsin pahoinvoinnista aina rv 8-16. Nyt ei juuri pahoinvointia ole, hyvin harvoin hieman etovaa oloa, ei muuta. Olenkin ihan varma, että tällä kertaa on tulossa poika ;)

Sellaista haluaisin teiltä kysyä, oletteko jatkaneet aktiivisesti liikunnan, lähinnä joukkuelajien tms. harrastamista raskautumisen jälkeen? Harrastin joskus aiemmin lentopalloa ja nyt pääsin paikalliseen harrastelija porukkaan, joka kokoontuu 2 krt/vko. Ensimmäisellä kerralla lentopalloon jälkeen tuli kirkasta verta pyyhittäessä, mutta se ei onneksi jatkunut. Neuvolassa sanoivat, että vuodolla ei ollut välttämättä yhteyttä lentopalloon. Nyt haluasinkin kuulla millaisia lajeja te muut harrastatte? Itse ajattelin kyllä jatkaa lentopallossa käyntiä niin kauan kuin jaksan ja ottaa siellä vähä iisimmin :D

Janko ja ymmä2 12+1
 
Tervetuloa Perhonen 3 :flower:

Janko edellisessä raskaudessa mä harrastin tanssia joka on fyysisesti tosi raskasta ja nopeatempoista pari kert/vko. Jaksoin harrastaa viidennen raskauskuukauden loppuun saakka aktiivisesti ja sen jälkeen himmasin tahtia. Omien tuntemuksien mukaan vaan meet B)

possupiikki -kyselyni aiheuttikin paljon mielipiteitä, kiitos kaikille vastauksista :flower:
Pitää yrittää ensi neuvolassa sitä kysellä sitten ja mitä se täti on asiasta mieltä.

Meikä lähtee nyt taas syömään :p

Meripihka ja kirppunen 14+0 POKS POKS!! :heart:
 
Tervetukoa uusilleja onnea ultrassa käyneille!

Minä sain possupiikin n. vuorokautta ovulaatiota josta raskauduin, joten ilmeisen myönteisesti vaikuttaa ainakin siihen :LOL: Yhdellä toisella keskustelupalstalla oli toisellekkin käynyt samoin. Olisin itsekkin ehkä jäänyt miettimään jos en olisi ottanut ennen raskautta, että otanko, mutta luultavasti olisin silloinkin ottanut.

Harrastuksia mun piti aloittaa ennen raskautta agility. Agilityn alkuaskelia kerettiin jo harjoitella viime syksynä ennen taukoa ja nyt olisi tammikuun lopulla tarjoutunut taas mahdollisuus niin ajattelin alottaa sitten myöhemmin sen kumminkin kun tulisi sitten tauko ja meillä on kohta muutto ja remontti edessä niin en oli 100% jutussa kumminkaan mukana. Nyt olen vaan kävellyt noiden kanssa ja sitäkin vähän vähemmän pakkasten aikaan, mutta kyllä jos jotain hyvin raskasta fyysistä tekee niin hengästyy nopeemmin kun aiemmin.

Mietin myöskin kun olin kylpylässä vähän aikaa sitten ja siellä porealtaassa on melko kovia ne poreet niin voiko niistä olla jotain haittaa? Mulle tuli muuten vähän paha olo niin en paljoa poreillut, mutta kävi semmoinenkin ajatus mielessä.

Olen viime aikoina paljon lueskellu, mutta vähemmän tullut kirjoiteltua, kun ei mitään mullistavaa ole ollut =)

Lauantaina pitäisi matkata linja-autolla Helsinkiin ja voin bussissa pitkällä matkalla pahoin. Olen yleensä syönyt postafen nimisiä pahoinvointilääkkeitä, mutta kun kysyin apteekista voiko niitä syödä niin sanoi, että pitäisi neuvotella lääkärin kanssa. Tästä päättelin ettei ne ainakaan täysin vaarattomia ole, joten pääätin kärvistellä. Olisiko kellään hyviä vinkkejä miten kestää?

Felessa ja kääpiö rv 13+6 (huomenna poksuu)
 
Siellä se meiän pikkunen vaava oli 6,4cm pitkänä :) :heart: :heart: Se tilanne oli niin LIIKUTTAVA, itkin vaan ;)

Koko päivän olen vaiin tuijotellu niitä kuvia :D Mä ooon niiin onnesta soikeena!!

Laskettu aika siirtyi aikasemmaks, eli 18.9, eli tästä lähtien poksuu aina lauantaisin!

Lätäkkö ja pikkunen 12+5
 
Tänne tulee tekstiä niin paljon etten pysy millään perässä! Pääasiassa kiva lukea positiivisia kuulumisia :hug:

Täällä mennään13+4, eikä vatsan kasvua ole vielä huomannut. Minullakin tosin on ylipainoa jo valmiiksi, joten tässä alussa on pudonnut about 7 kiloa, koska olen voinut niin huonosti. Eikä tämä huono olo näytä vieläkään loppuvan, tässä vielä kaiken lisäksi on ollut jotain vatsataudin poikasta mikä ei kyllä helpota oloa yhtään :| täytyy vaan yrittää kestää, onneksi on perjantai!

Sellaista piti teiltä muilta kysyä, että oletteko saaneet noista muista verikokeista tulokset kotiin kuinka pian? Vai lähetetäänkö niitä edes jos ei ole mitään löydetty? Nyt en siis tarkoita tuota down ym. seulontaa vaan niitä muita jotka aina otetaan samassa yhteydessä. Mietin vain, että kun itse kävin jo kaksi viikkoa sitten eikä mitään ole kuulunut, tosin se seulontatulos tulikin melkein heti. Se oli onneksi ok.
Kai ne ilmoittaisi jos jotain vakavaa olisi? En epäile että olisi, mutta alkaa aina ihan tyhjästäkin hermostuttamaan ja mielikuvitus laukkaamaan kun mitään ei kuulu.. :ashamed: ei oikein tiedä näitä käytäntöjä täällä pk seudulla..

Ihanaa perjantaipäivää kaikille ja jaksamisia kaikille! :)

kazzie ja pumpum 13+4
 
Aurinkoista perjantaita kaikille!

Vatsan kasvusta, vaikka minullakin muutama kilo ylimääräistä, ja kaikki tuossa navan ympärillä, niin tuntuu, että masu kasvanut jo selvästi vauvamasun malliin.. Alavatsa tunkee esille minkä kerkiää, ja työntää vissiin omia jo olemassa olevia varastoja vaan eteenpäin :LOL: No, ensi kesän bikinikunto on menetetty kuitenkin, joten ei vissiin kannata edes yrittää vetää vatsaa sisäänpäin! Painoa ei kuitenkaan minulle ole tullut, kuin justiinsa ehkä kilon, mikä on kyllä ihan hyvä. Lähtö bmi minulla oli 24 jotain..

Verikokeiden tuloksista, täällä päijät-hämeessä niitä ei lähetellä kotiin, np-ultrassa saa tietää seulan tulokset, ja sitten seuraavassa neuvolassa (kai?) loput, jos niissä jotain on.. Toisaalta kiva näin, ei tarvitse jännäillä, koska puhelin soi, tai kirje kolahtaa luukkuun.

Janko kyseli harrastuksista. Minä olen ratsastellut ihan normaalisti vielä, ja varmaan ratsastan niin pitkään kuin vaan hyvältä tuntuu. Muita rymylajeja en oikeastaan harrasta, lenkkeilyä ja uimista sitten niidenkin edestä. Hyvin olen vielä jaksanut, vaikka iltapäivisin tuntuu työpäivän päälle kovasti väsyttävän..

Minulla on oireet tasoittunut, rinnat on arat, ja kasvukipuja ja liitoskipuja on koko ajan enemmän. Ajoittaista väsymystä ja päänsärkyä lukuunottamatta olo on hyvä ja energinen. Tosin tällä keväällä ja auringonpaisteella voi olla oma osansa :)

Nyt täytyy jatkaa töitä, että saa päivän pulkkaan, ja pääsee viikonlopun viettoon!
Jaksamista mammoille ja kyytiläisille! =)

Katrin ja mini 14+0 poks
 
Hei kaikille!

Täällä on ohi semmonen vuorokauden kestänyt vatsatauti, puuh! Kyllä vähän tuntui siltä, että nyt joku ilkkuu mulle ja pahasti, kun muutenkin oon yrjönnyt puoltoista kuukautta ni sit vielä lykätään vatsatauti siihen päälle, kun ootan vaan kiihkeesti sitä päivää, että tää pahoinvointi joskus helpottais. Mutta joo, tasan ei käy nallekarkit, todellakaan.

Possupiikistä, mä en vieläkään tiedä! Suhtautumiseni on hyvin kaksijakoista, tahdon tietenkin suojella Nöpöä kaikin tavoin mutta en tiedä, kumpi on oikeampi tapa, ottaa piikki vai olla ottamatta. Vaikeaa. Syyspuolella en sitä ottanut, vaikka oisin saanut, kun ajattelin, että voin sen ihan hyvin sairastaakin ja oikein miehen kanssa varustauduttiin siihen täyttämällä kuivakaapit ja pakastin, että ollaan varmaan kumpikin yhtäaikaa kipeinä. No, tauti ei tarttunut, ei käynyt edes lähellä. Ja sitten tietenkin tulin raskaaksi. Mutta kai tässä jonkun valaistumisen asian suhteen saa. Sitä mieltä olen, että se on todellakin jokaisen oma päätös ja se päätös, minkä tekee, on oltava oikea. Jossittelu on turhaa.

Ootteko nähneet jo raskaudesta/synnytyksestä/vauvasta unia? Mä näin tässä muutama päivä sitten sellaisen, että synnytin pienen tyttövauvan, synnytys oli todella helppo ja kivuton ja sit annoin tytölle nimeksi Ingrid ja mietin myöhemmin siinä unessa, että ei jessus, miksi mä tollasen nimen lapselleni annoin! Ei millään pahalla ketään Ingridiä kohtaan mutta sanotaanko vaikka näin, että meidän sukunimi ja Ingrid sopii todella huonosti yhteen :D ja muutenki se tyrmistys unessa oli ihan valtava, nauratti aamulla, kun unen muistin. saan nähdä nyt sitten, tuleeko sieltä pieni tyttö, ei kyllä mitään oloja ole.

Hyvää viikonloppua kaikille!

Sannimarja ja Nöpö 12+5
 
Voi apua, miten paljon olette kerenneet viikossa kirjoittaa! En nyt millään jaksa kahlata yli kolmea sivua läpi, toivottavasti ei ole tullut huonoja uutisia kenellekään! :|

Täällä kaikki paremmin kuin hyvin, mies on ollut lomalla tämän viikon ja pistäydyttiinkin Tukholmassa alkuviikosta. Sitä ennen oltiin viikonloppu mun vanhemmilla ja näin vanhinta ystäväänikin pitkästä aikaa! Risteily meni liki 1v:n kanssa oikein mallikkaasti, eikä jäätkään haitanneet yhtään, kyyti oli oikein tasaista ja laiva ajallaan. Tukholmassa ei ollut yhtään lunta, siellä on jo ihan kevät :)

Äsken kävin np-ultrassa, vauvalla oli kaikki hyvin, vastasi viikkoja ja nt oli 1.0. Pieni varjopuoli oli kuitenkin, että ilmeisesti mun munasarjassa tai jossain lähistöllä oli 4cm halkaisijaltaan oleva kysta. Hoitaja kuitenkin rauhoitteli, että siitä ei pitäisi olla mitään haittaa raskaudessa ja todennäköisesti se tyhjenee itekseen omia aikojaan. Sen tarkkailua jatketaan niin, että pääsen rakenneultraan lääkärille hoitajan sijaan. Rakenneultra mulla on 3.5. Se nyt jäi vähän kummittelemaan mieleen, vaikka hoitaja sanoi, ettei mitään syytä huoleen ole. Mitään kipuja kysta ei ole aiheuttanut, mikä vähän kummastutti hoitajaa ja mun kummitätiä, jolla on aikoinaan ollut kysta (ei raskausaikana kylläkään) jossain samoilla alueilla. Hänellä se aiheutti kuulema erittäinkin kovaa kipua, mutta hänelläkin se tyhjeni itsekseen. Toivottavasti mullakin se on jo tyhjentynyt rakenneultraan mennessä!

Ihanaa, kevät tulee, lumet sulaa ja aurinko paistaa! :) Mä odotan jo kovasti, että päästään esikoisen kanssa leikkipuistoon hiekkalaatikolle, ennen, kun saadaan sellainen omaan pihaan :) Ja muutenkin ulkoilemaan enemmän. Ja vihdoinkin alkaa mulla olla turvalliset viikot kasassa, ehkä kohta jo uskaltaa toivoa, että tämä lapsi oikeasti syntyykin :heart: Vaikka siis mulla on takana vain yksi raskaus tätä ennen ja siitäkin tuloksena terve lapsi, eli ei mulla sinänsä mitään syytä ole ollut pelätä keskenmenoa, mutta kyllä se varmaan jokaisella on pelkona, vaikkei niitä ennen olisi kokenutkaan.

Ihanaa keväistä viikonloppua kaikille!

-dask ja nro2 12+1

*muoks* Vielä possupiikistä, josta näkyi ainakin olleen keskustelua. Mä olen ehdottomasti sitä vastaan, enkä aio sitä ottaa. Myöskään esikoiselle ei ole sitä otettu. Mutta jokainen tehköön päätöksensä itsenäisesti. Kaverini sai km:n viikko piikin jälkeen. Tietenkään ei voida todistaa, onko näillä asioilla yhteyttä, mutta se riittää mulle syyksi jättää se ottamatta.
 
kazzie muistaakseni espoossa ne verikokeiden tulokset sai tietää seuraavassa neuvolassa. Se down-seulonnan tulos tuli kotiin noin viikossa. <voithan sä vaikka soittaa neuvolaan ja kysyä niistä tuloksista jos huolestuttaa :hug:

dask in tapaan minäkin odotan jo kovasti, että pääsee esikon kanssa kiikkumaan ja puistoihin leikkimään. Nyt tuo ulkoilu on niin tylsää tuolla lumisella/sohjoisella pihalla ja puistotkin on ihan lumen vallassa täällä. Onneksi aurinko paistaa ja sulattaa kinoksia kovaa vauhtia!

Täällä aiheuttaa nyt päänvaivaa anoppi ja voihan ahdistus sentään. Mutta ei siitä sen enempää...

Voikaahan paksusti ja mukavaa viikonloppua jokaiselle! :wave:

Meripihka ja kirppunen 14+1 :heart:
 
Np-ultrassa käyty ja kaikki oli hyvin. :heart: Niskaturvotusta oli 0,97 ja down riskiluku 1:3700.Normaali on kuulemma toi riskiluku.Vatsanpeitteen oli ehjät,aivopuoliskot oli kehittymässä,virtsarakko ok.Pituutta pienellä oli 58,2mm.Viikkoja ultran mukaan nyt 12+1,mutta elettään ilmeisesti sen mukaan,että niitä on 11+5.No,neuvolassa selvinnee sitten.Hivenen jäi mietityttään,kun pikkunen ei liikkunut yhtään.Koitti tökkiä sitä mahan päältä,mutta siellä vaan nukku kädet naaman edessä.No,toivottavasti oli vaan sitkeässä unessa...
Unia oon yhden nähnyt ja siiitä on jo aikaa.Synnytin tytön,joka painoi 3920g ja oli 59cm pitkä :LOL: Ei mikään pikkukeiju :LOL:
Nyt päikkäreille lasten kanssa.Mukavaa viikonloppua kaikille!! :wave:
 
Hei! Eilen oli eka neuvola lääkäri ja mulle kamala pettymys ku ei ollutkaan oma neuvolantäti jolle oisin halunnu purkaa huoliani.Istuin melkeen itku kurkussa koko neuvola ajan ku niin harmitti ja oloki oli taas huono.Sattu sijaiseksi yks neuvolan täti josta en oikein välitä..sille ei voi puhua mistään.Ei oo sellanen mahtava sydämellinen ihminen ku mun oma neuvolantäti.No lääkäri oli kuitenkin aivan ihana.Sisätutkimus tehtiin ja se sattui oudon paljon.Ehkä noi limakalvot on nyt jotenki herkät..? Sitten ultrattiin ja huojennus oli suuri kun näin pienen sydämen sykkivän ja vauvan liikkuvan :heart: Nyt taas jaksaa uskoa että kaikki on ja menee hyvin.Hemoglobiini oli vaan tosi huono ja siitä tää mun voimaton heikko olo armaan osaksi johtuu.Päänsärkyjäkin on alkanut olla liikaa eikä kipu esim eilen illalla mennyt edes lääkkeellä ohi.Rautatabletit täytyy nyt sitten alottaa.

SYÖKÖ joku muukin jo rautaa?

UNISTA minä oon nähnyt unia joissa joku ystäväni on raskaana,mutta näin yhtenä yönä unen jossa serkkuni piti sylissä minun vastasyntynyttä poikavauvaani =) Minähän itse kuvittelen hänen olevan poika,mutta odotan kovasti rakenneultraa ja sitä josko siellä saisimme sukupuolen tietää.

RAKENNEULTRASTA onko joku varannut jo sinne ajan ja mille viikoille meni? Mulle sanottiin että se ois rv.20-21+6 tuntuu kyllä liika pitkälle oottaa tonne asti ku seuraava neuvolakin on vasta tuon jälkeen.

POSSUPIIKISTÄ mää en ainakaan halua lietsoa kellekkään paniikkia ja tuskin kukaan mutta ite vaan pelkään sitä ku kuullu niistä keskenmenoista heti sen jälkeen ja sit oon kuullu hirveesti kovista oireista joita tullu sen rokotteen jälkeen(esim kovaa kuumetta,käsikipuja ym)ni sit itestä vaan tuntuu et en mää tollasta uskalla antaa lapsiini pistää tai itteenikään. Välillä vaan tuntuu että osa ihmisistä ei arvosta meidän mielipidettämme jotka eivät rokotetta ota vaan syyllistävät ja aiheuttavat meille paniikkia siitä et asetamme lapsemme ja muut vaaraan ym...
Kyllähän minäkin pelkään possuflunssaa mutta pelkään myös rokotteen mahdollisesti aiheuttavia oireita.Onneksi suurin osa sairastaa ton possuflunssan lievänä.
Sittenhän on maita joissa hyvin pieni osa on rokotettu(muistaakseni saksa)enkä oo kuullu että siellä ois tuhon tautiin kuolleisuus tai vakavasti sairastuminen ollu suurempi muihin maihin verrattuna.Mutta tosiaan jokainen tekee valintansa ja toivon että kukaan rokotteen ottanut ei kadu sitä ja toivon ettei myöskään kukaan rokottamatta jättänyt joudu katumaan!!! Kyllähän sitä pelkää omien lastensa puolesta aina mutta päätökset on niin vaikea tehdä kun joka puolelta tulee "oikeita" neuvoja jotka poikkeavat kuitenkin täysin toisistaan :'(

no nyt vaan koitamme kaikki nauttia raskaudesta ja toivottavasti sitä seuraavaa possuaaltoa ei tulisi.Eihän sitä lintuinfluenssaakaan sillon tullu vaik siitä niin kamalasti peloteltiin.Muistan ku ihan hysteerisenä vahdin ettei pikkuisemme koske linnunkakkoihin eikä mee lähellekkään :D

Eiku ruuan laittoon nyt ja vähän jos jaksais jatkaa siivousta niin on kva alottaa viikonlopun vietto =) HYVÄÄ VIIKONLOPPUA KAIKILLE!!

Rakkaudesta äiti ja Aarre 15+3 :heart:
 
ainiin ja heppuli3 muistakseni kyselei et voiko liikkeet tuntua jo 15viikolla.Kyllä ne voi ainaki sellasella joka ei oo ensisynnyttäjä.Ite tunsin toisesta jo 14 viikolla ihan selviä pienen pieniä liikkeitä(niistä ei voinu erehtyä) ja kolmannesta 17viikolla liikkeet alko tuntua tosi kunnolla mut sitä ennenki olin jo jonkin aikaa tuntenut jotain ja epäillyt niitä liikkeiksi ja niitähän ne oli =) Ei varmaan kulu enään kauaa ku alan tästäkin pienestä tuntea liikkeet :heart:
 
Pikaisesti käymässä ja lukemassa kuulumiset.

Olen kyllä ajatellut, että en ota possupiikkiä...Sitä täällä ainakin kyseltiin...Ja mitähän muuta... Kauhea väsy nyt töitten jälkeen, vielä kaks päivää ja sitten yksi vapaa. Maanantaina neuvola, toivottavasti pääsis kurkkaamaan pientä.

MaybeSomeday ja Onni 15+0
 
tervetuloa uudet :heart:. mahottomasti iloisia neuvola ja ultra kuulumisa on tullut.. :hug:

täällä ei mitään sen kummenpaa..tosi venttiolo vaan vaivaa, meillä alko yrkötauti, yhellä neidillä oli keskiviikon, viime yönä alko pojalla , aamupäivällä yhellä tytöllä ja yks pojista makaa kalman kalpeena sängyssä..joten eihän täällä ole enää kuin 3 nuorinta muksuu terveenä ja me aikuiset..yrk..EI TAHDO SITÄ TAUTIA...

fantastisen upee aurinkoinen päivä olis ja tääl sisäl sitä kökitään...mies just soitteli ja oli tulos kotiin päin eli vois vaikka valmistautuu tallille lähtöön, jos sitä lähtis ratsastamaan niin varmaan piristyis tai sitten ei..

mukavaa viikonloppua kaikille

nirzu ja napakymppi 15+2
 
Rakkaudesta äiti kyseli milloin muilla on rakenneultra. Me varattiin samalla ku käytiin nt-ultrassa, ja aika on rv20... Pari päivää ennen meidän häitä :heart: Toivottavasti saadaan tietää sukupuoli.

Ja vastaus myös siihen toiseen kysymykseen, eli syön rautaa. Tosin söin jo ennen raskautta. Muutama vuosi sitten mulla todettiin keliakia, tätä edelsi vuosien alhainen hemppa ja ihan loppuvaiheessa todella paha anemia (hemppa pitemmän aikaa siinä 80-90). Eli rauta ei imeytynyt taudin vuoksi. Gluteenittomalla ruokavaliolla saanut veriarvot paljon paremmin kohdilleen, mut edelleen mun on vaikea hemppaa pitää yli 120, eli syön rautatabletteja aina epäsäännöllisen säännöllisesti. Nyt raskauden aikana oon syöny enempi ku tavallisesti.

Unista, olen nähnyt niitä paljonkin. Enimmäkseen painajaisia... Jos kannan lasta, hän tippuu; jos kylvetän, hän hukkuu; jos syötän, hän tukehtuu jne.. Nämä unet on tosi inhottavia öisin, mut päivisin en niitä stressaile. Mulle on tosi tyypillistä nähdä painajaisia isommista asioista, ja tiedän että se on vain mun aivojeni yks tapa käsitellä asioita. On olemassa sellainenkin teoria unista, ja etenkin painajaisista, että aivot ikäänkuin stimuloivat vaaratilanteita, jotta tosipaikan tullen osaa sitten toimia niissä. Muistatteko esim. pienenä nähneenne paljon painajaisia, joissa putoatte korkealta? Tämän oletetaan johtuvan siitä, että puissa nukkuva apina on nähnyt painajaisia putoamisesta ja siten petojen ulottuville joutumisesta.

Jippii, tänään ei ole tullut kuin kahdesti supistuksia :D Satuin yks päivä juttelemaan 8. kuulla raskaana olevan kanssa, jolla oli ollut ennenaikaisia supistuksia rv7-13, ja sit siitä parin kuukauden päästä alkanut uudestaan. Hän sanoi, että jos malttaa/pystyy yhden päivän maata kokonaan sängyssä, niin seuraava päivä on aina paljon parempi. Ja näytti toimivan munkin kohdallani =) Myös valoi toivoa tuo, että hänellä supistukset olivat välissä olleet kokonaan pois. Minä kun olen ajatellut, että tämä varmaan vain pahenee mitä pidemmälle raskaus etenee. Mutta siis ei välttämättä :D

Mukavaa viikonloppua kaikille,
toivottelevat Suhri ja Onni-Ilona rv14+5

ps. Minä olen tässä parina aamuna ollut tuntevinani liikkeitä... Mut järki sanoo, ettei se ole vielä mahdollista, koskapa esikoista odotana... Eikä ne kyllä suolen pulputukselta tuntuneet, kuten jotkut täällä kuvailevat. Tuntui ikäänkuin siltä, kuin mun sisään ois kiinnitetty joku naru, jota joku sitten nykäisi. Kuulostaa ehkä hölmöltä, mut en osaa paremminkaan kuvailla.
 
Aurinkoista perjantaita kaikille! Mukavaa huomata, että tänne on tullut näin paljon kirjoituksia!:)

Rakkausesta äiti kyseli rakenneultrasta, meillä se varattiin samalla kun käytiin np-ultrassa, meillä se on joskus toukokuussa. Eikö sinulla ole yhtään neuvolaa ennen rakenneultraa enää? Minulla on seuraava neuvola heti pääsiäisen jälkeen. Minusta olisi mukavaa saada rakenneultrassa tietää kumpi on tulossa. Esikoisen kanssa ajateltiin ensin ettei haluta tietää, kuitenkin se mieli sitten muuttui.:) Tosin sukupuoli kerrottiin etukäteen vain isovanhemmille ja sisaruksille.;) Luultavasti näin tehdään nytkin.

Sikainfluenssarokotusta en aio ottaa, tuo tauti ei ole minua missään vaiheessa sen kummemmin saanut hermostumaan, enkä jaksa hermostua siitä nytkään.:)

Liikkeistä, jotain pientä on tuntunut muutamana päivänä, mutta en jaksa uskoa että vielä liikkeitä olisivat. Esikoisesta ensimmäiset liikkeet tunsin vasta puolenvälin jälkeen. Hän oli jo silloin rauhallinen tapaus, eikä pahemmin potkinut, ja rauhallinen tyttö on edelleen.:)

Nyt vielä hetkeksi ulkoilemaan ennen kuin alkaa hämärtää, hyvää viikonloppua kaikille!

Lahopää ja Tuhto 12+5
 
Minäkin sain np-ultran jälkeen automaattisesti ajan rakenneultraan ja se on toukokuun ekalla viikolla kun edeltävällä viikolla aika ei minulle sopinut.

Viikon päästä on eka lääkärineuvola ja en tiedä sitten onko siinä ennen rakenneultraa vielä joku aika.

En tiedä voiko johtua raskaudesta, mutta minulla kun on häntäluun vieressä kysta joka on avattu yhden kerran monta, monta vuotta sitten niin nyt jokin sillä alueella on ruvennut juilimaan. Varsinkin jos istun paljon niin liikkeelle lähteminen on inhottavan tuntusta, ei varsinaisesti satu, mutta ei tunnu mukavaltakaan. Viime viikolla oireita ei ollut kun en ollut töissä vaan viikon lomalla, edellisellä viikolla oireita oli vähän. Kystan suuruudesta kun ei ole mitään tietoa, niin en tiedä voiko kasvava kohtu painaa jonnekin. Ja tämä vaiva tulee nyt siis esiin ainoastaan istuessa.:( Ja työpäivälle tulee työmatkojen kanssa pituutta melkein 10 tuntia eli aika monta tuntia tulee päivässä istuskeltua.

ennie ja myrmy 13+3
 
Kiloista ja vatsan kasvusta: Mulla on jo nyt ikävä tullut 6 kg!! lisää, aivan karseeta taas tää painon tulo. Bm 22 lähdetty ja taas kerään sen 25 kg, ei kiva ei.
Huomioitavaa vielä se, että normaalisti oon hirvee karkki -ja varsinkin suklaasyöppö ja nyt en suklaata syö juuri lainkaan.

Dobblerinkin kanssa ollaan päästy yhteisymmärrykseen =). On tullut kuunneltua vähintään joka toinen päivä sydänääniä ja mukavahan niitä on kuunnella, saapi aina niitä pelkopiruja tiputeltua tuosta olkapäältä.
 
Mä en oikein tiiä siitä sikainfluenssa rokotteesta myöskään.. Mä otin sen viime syksynä, koska kuulun astmani puolesta riskiryhmään (seki vielä!) Mut jotenkin en ole yhtään ajatellut koko tyhmää flunssaa ja ei sillein edes pelota. Pitää jutella neuvolan tädin kanssa ens ke.

Olen kuullut myös, että on aiheuttanut keskenmenoja, mutta onkohan nämä kyseiset äidit olleet kuinka alussa? Kun tässä nyt käydään jo 14.viikkoa, että kuinka todennnäköistä se nyt olisi enää..

Se on tosiaan rasittavaa kun JOKAPUOLELTA tulee niitä "oikeita" neuvoja.

Mä en ole vieläkään kertonut meidän vanhemmille :D Mutta huomenna ollaan menossa kylään. Mua ahistaa jo valmiiks ku tiiän kuinka paljon taas itken :D Mä herkistyn niin helposti, varsinkin kaikesta joka liittyy vauvaan :heart:

Sit kun on tarpeeksi pitkällä raskaudessa niin tiesittekö että vauvan sydänäänet voi kuulla myös wc-paperirullan läpi?! :LOL: Kaverini käytti tällaista "dobbleria" :p Ajattelin itsekin sitten myöhemmin. Tai siis mieheni lähinnä sillä kuulee ne, ku eihän siinä ite sillein pysty taipuu...

Mä ostin eilen vaunut!! :) Miten niin aikasta? ;) hih!
Ostin ku löysin hyvät käytetyt niin halvalla. Ja mulla on tiedossa jo sitteri, hoitopöytä ja kaikkee pikkusälää (kaverilta).
Ootteko te alkanut jo keräilee vauvajuttuja? :) Se tuntuu vaan niin ihanalta :heart:

Ensin odotettiin ekaa ultraa, nyt en jaksa oottaa et se SYNTYY!! :D Mä haluun pidellä sitä sylissä ja hoivata =) Onneks ei ole enää pitkä aika rakenne ultraan.. alle kaks kuukautta! Kaveri (ensisynnyttäjä) on kans raskaana, ja tunsi "puhkeavia kuplia" masussaan jo vkolla 16 :) toivottavasti mäki tunnen, koska se ois jo 3vkon päästä.

Nyt tuli pitkästä aikaa pitkästi tarinaa.. En ole paljoa ehtinyt täällä käydä kuin kääntymässä :ashamed:

Aurinkoista ja rauhallista viikonloppua!!
 
Mä otin sikaflunssa piikin tammikuun alkupuolella, koska sen tiedon perusteella mitä mulla siitä oli, katsoin sen rokotteen kahdesta pahasta pienemmäksi. Mulla oli käsi pari päivää kipeenä, samoin tytölle ei tullut muuta kuin pistokohta oli pari päivä kipeä. Olin piikin ottohetkellä noin 5+ viikoilla.

Mä en ole vieläkään ostanut yhtään mitään raskauteen tai vauvaan liittyviä juttuja. Housuja pitäis itselle käydä katselee ja paitoja.

Meillä aika rakenne-ultraan tuli samalla lapulla juin aika np-ultraan, meillä rakenne-ultra on tuossa huhtikuun lopulla. Ja aiotaan varmaan ksyä sukupuolta vaikka en niiden vastaukseen luotakkaan, kun viimeksi veikkasivat väärin!

Naksuvarvas ja kakkonen 14+
 
Hei vaan taasen :)
Joku ihmetteli noitten raskausviikkojen määriä ja ainakin omalle kohdalle viimeks sattui virhe. Eli tänään noita rv on neuvolan mukaan 15+3 ja ultran mukaan 15+5. Kuvitella, kohta olis jo 4 kuukautta kasassa :D

Hienoa, että ollaan päästy sen jännittävän ensimmäisen kolmanneksen yli ja nyt voidaan rauhassa keskittyä vatsojen kasvattamiseen. Oma ukko oli eilen ihan ihmeissään ja tokas, missä välissä tuo maha on kasvanut, ei sitä eilen vielä ollut ;)

Eilen muuten huomasin jo ensimmäiset liikkeet mahan päältä, hyvin kevyet ja hädin tuskin näkyi, mutta ihan selvästi kuitenkin ainakin uskon että se oli oma pikkuiseni :)

Rokotuksen sain keskiviikkona eikä siitä tullut kun muutamaks päiväks hieman käsi kippeeks. Viime tiistaina kävin sokerirasituksessa ja sekään ei ollut niin paha, kun mitä netissä alussa luin. Eli se litku maistui väljähtäneeltä limpparilta :p Alas meni ihan hyvin.

Nyt ootellaan seuraavaa neuvolaa, joka on muutaman viikon kuluttua ja sitten tietty rakenneultra, noin kuukauden kuluttua. Haluaisin niin kovasti tietää, onko siellä tyttö vai poika, että vois ruveta jo shoppailemaan :p

Ai niin painosta kyseltiin kans, niin ei ainakaan vielä oo noussut yhtään, mutta eiköhän se kohta alkaa nousemaan. Esikoista ootellessa oli sama juttu että noin puolen välin aikoihin alkoi paino kertymään ja silloin sitä tuli noin 20 kg. Tällä kertaa aijon hieman seurata syömisiäni, sillä imetys (vuoden verran) ei vieny kiloakaan pois vaan joutui oikeesti ihan hikoilemaan saadakseen paino hieman alemmas..

Keväistä viikonloppua kaikille

T: Tähdenlento rv 15+3
 
Täällä taas yksi uusi kinkun kypsyttelijä! Laskettu aika on 22.9. ja toista (esikoinen on nyt 1 v 7 kk) nappulaa odotan! Kinkku kuvaa varmaan hyvin tätäkin mahassa kasvavaa, koska eka lapsi oli 4,670 kg ja 55 cm... Ketään muita isoja lapsia synnyttäneitä...?! :D
Olen kyllä pitkä, 178 cm ja ihan hyvin tuli (ainakin ensimmäisenä synnytyksenä) alateitse, mutta toivon ettei kakkonen olis ainakaan tuota isompi!
Meillä oli eka ultra 10.3. ja kaikki oli hyvin, huojentavaa nähdä jotain elossa olevaa massussa =) La pysy ihan päivälleen samana.
Kovasti täällä puhutaan siitä piikistä. Ite päätin jo ennen raskautta olla ottamatta sitä eikä sitten raskauskaan kyllä muuttanut mieltä. Eikä haluttu rokottaa perheen esikoistakaan ja säilyttiin kyllä ainakin ensimmäiseltä aallolta, vaikka poika oli siihen aikaan päiväkodissakin muutaman päivän viikossa.
Ja liikunnasta. Mää ainakin pystyn kyllä liikkumaan (reipasta lenkkiä ja salia) vielä ihan samaan tahtiin kun ennenkin, vaikka toisella kertaa maha on pullahtanu jo TOSI AIKASIN esiin! Muutamat kaverit jo arvasi ilman kertomistakin! Tosin ei oo kyllä samanlaisia vatsalihaksia tukemassa kun ekalla kerralla...! Paino on sen sijaan tippunu pari kiloa ekan neuvolan jälkeen, mutta nyt on ehkä enää vaan -1 kilo eroa eli vähän saatu massaa kasvatettua :D Olen ihan normaalipainoinen, painoindeksi joku 23 ja tuntuu että joutuu syömään IHAN KOKO AJAN! Toisaalta nyt tekee paljon enemmän mieli hedelmiä, marjoja ym muuta raikasta, monesta ennen herkusta (karkki jne) meinaa aina tulla paha olo, vaikka välillä ne viekin voiton!


Ulsteri 12+3
 
Täällä ollaan oksennustaudissa, todella kivaa. Alkoi yrjö lentämään töissä aamulla ja ei tainnut olla ihan aamupahoinvointia... :x

Hankinnoista...Turvakaukalo ja imetystyyny on hankittu, ne ostin kaverilta melkein uutena. Pinniksen tilasin, sellaisen Brion Two-mallisen. Mulla oli ainut kriteeti laskettava laita ja se sänky oli muutenkin tosi nätti. Ja kyllä kalliskin...

Painoa on tullut nyt yhteensä 500g lisää.

Lähdenpä tästä peiton alle, täytyy kuunnella dopplerilla Onnia, onko se vielä hengissä tämän kaiken oksentamisen jälkeen.

MaybeSomeday ja Onni 15+2
 

Yhteistyössä