Syysvauvat 2009 kesä-, heinä- ja elokuussa

Meillä ois ne synttärit jo kolmen viikon kuluttua..kamalaa..Leivon varmaan ihan peruskakun ja jotain muuta..Vieraita saattaa, jos kaikki tulevat niin, olla melkein 30..ja tässä vain lähisuku..mut onneksi meille nyt mahtuu..Mulle iskee aina kamala stressi synttäreiden järkkäämisestä..en oo kovin taitava leipoja, joten kakun onnistuminen on aina vähän kysymysmerkki...

Ja meillä ei edelleenkään kontata...Ryömii vain..ottaa konttausaskelia kyllä jos on nousemassa jotain vasten pystyyn mutta muuten ei..Käytiin kerhossa ja siellä muut äidit kyselivät tytön ikää kun muuten vastasi ihan heidän omia 11 kk lapsiaan (kaikki muut siis jo konttasivat tai kävelivät)..sitten sai selitellä..no jospa se kohta innostuisi sitten enemmän tuohon pystyssä olemiseen ja lähtisi kävelemään..

Niin ja sitten ratkesi sekin etten ihan hetkeen töihin meinaa palata..LA olisi 2.3.2011..Ollaan aina mietitty kolmea lasta ja ajateltiin että tehdään se tähän putkeen ettei pääse nämä vauva-ajan "ihanuudet" unohtumaan..Väsymys on ollut hurjaa mutta olen lapsien kanssa joka päivä vetänyt päikkärit niin jaksaa sitten loppupäivän jotenkin..
 
Muikkunuulle onnea tulevasta perheenlisäyksestä :heart: Itsekin odotan kovasti kolmen viikon päästä olevaa rakenneultraa. Sitä ollaan jo sitten puolesa välissä raskautta..ihan älyttömän nopeaa tämä aika meneekin :eek: Välillä iskee jo kauhea "vauvakuume", että syntyisi jo kun näkee muita pieniä vastasyntyneitä..

Onnitteluja vauvojen uusista taidoista :flower: Meillä tuo tyttö ei suostu, että häntä kävelytettäisiin käsistä kiinni pitäen. Ei varmasti ota yhden yhtäkään askelta..Neiti haluaa kävelle vain sohvan reunasta kiinni pitäen. Onko teillä kellään käytössä taaperokärryä? Ajattelin vaan, että suostuisikohan tyttö sen kanssa käveleen...

Meillä syödään nykyisin tavallista kotiruokaa, tosin vähäsuolaisena. Lomaltapaluun jälkeen en ole syöttänyt tytölle enää purkkiruokia ja tosi hyvin hänelle kelpaa perus kotiruoka. Kaikki kyllä uppoaa...hyvä niin :) Olen nyt myös muutamana päivänä juottanut tavallista maitoa ruoan kanssa.

Meillä myös syödään kovasti vielä tuttia ja se onkin hyvä "hiljentämiskeino". Myös aina ennen nukkumaanmenoa neiti imee tuttia kovasti ja sitten se tipahtaa nukkuessa pois suusta. Joskus yöllä hän herää itkemään ja itku loppuu, kun laittaa tutin suuhun. En kyllä osaa sanoa, että miten tuon tutin syönnin saisi vähemmälle ja lopetettua...tuntuu, että neidille se on vielä niin elintärkeä asia :whistle:

Meillä kans pitäisi ostaa tytölle syksyksi jotkut hyvät kengät ja sitten joku veden ja kuranpitävä välikausihaalari. Kai se on joku Reimatecin haalari ostettava, vaikka ne maksavatkin ihan älyttömästä. Jospa löytäis kirpparilta jonkun vähän käytetyn ja hyvän halvemmalla..Nuo lasten ulkovaatteet kyllä maksaa tosi paljon ja tällä suuren suurella kotihoidontuella ei kyllä pääse rikastumaan..no onneksi mies on töissä... :attn:

Minäkin olen jo vähän miettinyt 1-vuotissynttäreitä. Eilen katselin kakkujen kuvia netistä ja tytölle tietenkin tehdään Hello Kitty-kakku ;) no saa nyt nähdä mitä tämä äiti osaa loppujen lopuksi räpeltää. Minä kyllä tykkään leipomisesta ja juhlien järkkäämisestä. Ja vieraslistaakin jo vähän alustavasti mietin. Ei me kai mitään kovin isoja kekkereitä vielä pidetä.

Elmi ja Neitokainen 11kk ja Minni 17+5
 
Minunkin puolestani onnea muikkunuulle!

Meillä ei uusia taitoja ole juuri tullut. Tyttö nukkuu paremmin päikkäreitä. Eilen vähän liiankin hyvin. Nukkumaanmeno illalla oli taistelua. Tyttö nukahti vasta kymmenen jälkeen, kun normaalisti nukahtaa ennen seitsemää. Toki haluan, että tyttö jaksaisi olla kauemmin hereillä, jotta sitten, kun lähden töihin, ehdin nähdäkin tyttöä illalla. Mutta mutta, kymmenen on jo vähän liian myöhään. Sitä kun myös haluaisi omaa rauhaa illalla, vaikka niin rakas tuo tyttö on. Itse menen myös kymmeneltä nukkumaan, ainakin vielä, koska tyttö herättelee vielä yöllä, vaikka yösyöttö on lopetettu. Nyt on myös useasti ollut, että hän herää klo 3-4 maissa ja on melkein tunnin hereillä.

Olen antanut tytölle nyt ruisleipää, jota hän jauhaa yhdellä pienellä hampaallaan. Juustoa olen myös antanut viipaleen päivässä. Piimääkin maistettiin, mutta siitä naama vähän venähti.

Meillä on taaperokärry, mutta tyttö ei vielä oikein tykkää mennä sillä. Kävelytuolilla huristelee sitäkin enemmän.

Kävin just eilen ostamassa välikausihaalarin. Täällä pikkukaupungissa ei ole kuin yksi lastenvaateliike ja siellä oli yksi vaihtoehto. Otin sitten sen, kun en jaksa sen takia lähteä mihinkään muualle. Kengät pitäisi vielä hankkia.

Minä olen huono leipomaan (ja kokkaamaan). Ajattelin, että tilaan kakun serkultani, joka tekee hyvännäköisiä kakkuja tilauksesta. Ajattelin myös Hello Kitty-kakkua.

No niin. Pitää kohta mennä herättelemään tyttöä, ettei nuku liikaa taas.
 
Mäki oon ajatellu tehdä hello kitty kakun :D Pitäähän tytöllä hello kitty olla kakussakin =) Mutta meillä on siihen vielä aikaa. Melkein pari viikkoa vielä että täyttää 11kk.

Meillä on taaperokärry, Saara menee sen kanssa pihalla tuhatta ja sataa. Ja hirvee huuto kun menee kääntämään sitä takasin päin, kun toinen on menny jo pari kymmentä metriä minne sattuu sen kanssa :D Mutta kivaa hällä sen kanssa on. Kävelee kun vanha tekijä sen kanssa, mutta irtihän tuo ei tuesta päästä. Ehkä sitten joskus, ei oo mikään kiirus edes.

Meillä on tiistaina neuvolalääkäri... Pitäis löytää se korvike mitä tytsy vois juoda. Tosi kiva kun muut saa antaa jo maitovalmisteita, ni me ei saada antaa kyllä yhtään mitään. Mikään ei sovi ja kaikki tulee heti läpi. Soijalle näyttää tytsy olevan tosi allerginen.. Jee. Ei yhtään kivaa kyllä.
Keskiviikkona olis sitten korvalääkäri, mennään katsomaan putkitustarvetta.
Miks meille on käyny näin huono tuuri että on allergiaa ja korvakierre... Ihan epistä =(

Mutta nyt täytyy mennä kyllä nukkumaan, pitkä päivä takana ja huomenna pitkä edessä. Huomenna tulee muuttolasti tänne meijän uuteen kotiin....
 
Tulinpa kirjoittelemaan jotakin, kun oltiin pudottu jo etusivultakin pois..

Meillä aloitettiin sitten vihdoin ja viimein konttaamaan..Huomasi ilmeisesti ulkona möyriessään että konttaamallahan pääsee helpommin eteenpäin..Ulkona siis pääasiallisesti vain konttaa, sisällä vielä enemmän ryömii mutta konttaa kyllä sielläkin..Tukea vasten seisoo hienosti ja välillä vahingossa jopa käveleekin tukea pitkin..

Meilläkin syödään kotiruokaa..Tosin kun laiskuus iskee niin silloin syödään purkkiruokaa..Alussa ei meinannut mikään ruoka mennä alas, mutta pikkuhiljaa on äidinkin pöperöt alkaneet maistua. Leipä on tytön suurta herkkua, vetelee kokonaisia leivänpalasia ruuan päälle..Tavallista maitoakin jo juodaan.

Isoveljelle ostettiin 1-vuotissynttärilahjaksi taaperokärry ja nyt meinattiin tytöllekin ostaa..Esikoisen kärryä ollaankin ulkona muutaman kerran testailtu, mutta eipä tuo kauheasti siitä tykännyt..Jospa sitten kun saa sisälle oman niin rupeaisi kiinnostamaan..

Tutista vieroitus sujui sitten meillä aika kitkattomasti..Viikko siinä meni, että nukkumaanmeno normalisoitui, mutta muuten mitään ongelmia siitä ei tullut..Meidän taktiikka oli se, että annettiin vain itkeä..Muutaman kerran menin tassuttelemaan ja rauhoittelmaan, mutta se pahensi vain asiaa..Aivan hirveää oli kuunnella sitä itkua, mutta muuten ei oltaisi päästy siitä eroon..

Muuten meidän elo on arkista aherrusta, tytön kanssa on pitänyt ruveta kovasti leikkimään muuten pitkästyy helposti..Parhaimpia leikkejä on laittaa leluja laatikkoon ja ottaa niitä pois, tornien rakentelu ja kaataminen on myös hauskaa..

No mutta tässä oli jotain että noustiin takaisin ykkössivulle..
 
Me ollaan nyt käyty Amelien kanssa avoimessa päiväkodissa. Oppisi olemaan pienten lasten kanssa ennen kuin menee hoitoon. Kaikki mitä muilla lapsilla on kädessä, pitää mennä ottamaan. Koko ajan saa olla sanomassa "Ei saa ottaa" tai "Älä laita suuhun". Päivärytmiä muutettiin myös niin, että aamulla yhdeksän maissa mennään puistoon ja sen jälkeen kotiin syömään ja nukkumaan. Niin kai ne tekee siellä hoidossakin sitten. Toisia päikkäreitä Amelie ei millään nuku enää. Loppuilta on yhtä kitinää.

Nyt alko vähän huonot ilmat. Piti lähtee kesken kaiken tänään puistosta pois, kun alko satamaan, eikä mulla ollu kuravaatteita mukana Amelielle. Kumisaappaat oon vasta eilen tilannu netistä, kokoa 19. Viime viikolla kun vein Amelien puistoon ja iskin hiekkalaatikolle paljain jaloin, katsoin, että katos vaan, kaikilla muilla täällä on kengät jo. Piti mennä sit ostamaan syyskengät.

Kaksi hammasta on nyt sitten alhaalla edessä. Niitten tuleminen ei ollut työn takana.

Eipä muuta tällä kertaa.
 
Syksy tuli vauhdilla, mutta ei se menoa ole haitannut. Ulos on saanu laittaa kura-asun päälle Saaralle. Ostettiin ihanan pinkki asu, kyllä kelpaa. Ensin toinen oli vaan kovin ihmeissään kun oli niin liukasta konttailla, mutta ei menny kovin montaa minuuttia, ni paino taas täysiä menemään pitkin pihaa.

13.9 olis Saaralla korvien putkitus. Jännittää ihan älyttömästi, että miten uskallan antaa tytsyn sinne leikkaussaliin ja odottamaan 1-1½h että saan toisen takasin. Ja toivottavasti putkitus auttaa korvakierteeseen. Saaralla on tärykalvo vetäytynyt, minkä takia on ainanen korvatulehdus.

Käytiin tuossa tovi sitten neuvolalääkärillä Saaran ainasen ripulin takia. Noh, saatiin sitten vaan lähete lastenpolille, sekin on tässä ens kuun alussa. Käski jatkamaan Almiron Peptin juottamista, mutta koska vaatekertoja meni monet päivässä, niin päätettiin että ei anneta kyllä. Vaihdettiin maito riisimaitoon. Ja kappas ripuli loppui aika nopeesti. Nyt tytsy on juonu jo kohta kaks viikkoa riisimaitoa, eikä ripulista tietoakaan. Noh mikä parasta on se, että päätettiin kokeilla normaali maitotuotteita, kun niitähän pitää aina välillä koettaa. Niin on nyt annettu Saaralle rahkoja ja jugurtteja ilman mitään ongelmia. Olikohan Saaralla sitten korvikeallergia? Ei kyllä tullu mieleenkään. Mikään korvike ei koskaan sopinu... Jaa,a tiiä häntä.... Mutta nyt masu toimii ja toivottavasti rupee tulemaan toiselle pituuttakin, on niin himskatin lyhyt tyttö.

Hirmunen remppa jatkuu...... Välillä meinaa jo ruveta väsyttämään kun hommaa on enemmän kun laki sallii, mutta pikku hiljaa hyvä tulee.

Nyt kaffen juontiin ja sitten kauputtimeen, sitten olis taas kyllä jatkettava keittiön tekoa =)
 
Saara09: Mä olen antanut Amelielle korviketta, kun se alkoi mennä alas paremmin ja kun ajattelin, että kohta pitää lopettaa imettäminen. Amelieta alko pierettää hirveesti. Tuntu, että paukkuja tuli koko ajan. Nyt jätin sen pois, ja pierut väheni. Hapanmaitotuotteet ei aiheuta oireita. Huomenna annan tytölle vähän tavallista rasvatonta maitoa. Katsotaan, miten käy.

Torstaiaamulla oli aika kylmä, kun mentiin puistoon ja märkää edellisen päivän jäljiltä, joten tyttö piti pukea reilusti. Ja taas alkoi huudot. Amelie ei tykkää yhtään pukemisesta, joten kiva talvi tulossa. Oli se helppoo, kun kesällä sai mennä vaipassa ja kun johonkin lähdettiin, heitin vaan hameen tytön niskaan.

Vauvauintikin on taas alkanut kesätauon jälkeen. Amelie oli ihan innoissaan ekasta kerrasta lähtien. Amelie on alkanut nyt kävellä taaperokärryllä. Nousee itse siihen seisomaan ja lähtee kävelemään. Hoippuvaahan se meno on, mutta harjoitus tekee mestarin.

Eipä muuta tällä kertaa. Tyttö nukkuu yöunia ja minä taidan mennä katsomaan telkkaa.
 
Nopeesti ne oppii sitten kunnolla kävelemään taaperokärryn kanssa. Meillä juostaan jo sen kanssa, varsinkin kun tulee alamäkeä pihassa niin menee kovaa. Mutta irti ei päästä ja nenilleen ei mene. Alkuunhan meilläki oli tosi horjuvaa se meno ja meni miten sattu, mutta nopeesti oppi ja nyt saakin olla kokoajan kääntelemässä kärryä, kun tyttö painaa mennä vaan suoraan. Sitten jos tulee puu tms vastaan ni alkaa hirvee huuto kun ei pääse eteenpäin.

Sais kyllä lähteä jo neiti kävelemään.... 11kk täynnä, eikä merkkiäkään että lähtis yksinään käppäilee mihinkään. Pitää vaan tuesta kiinni ja menee niin eteenpäin. Noh, kaikki aikanaan vissiin :D

Tänään tuleekin bb ihan sairaan myöhään, saas nähdä jaksaako valvoa ja kattoa sen.
 
Tsemii Saaralle korvien putkitukseen! Mun esikoiselle aikanaan se oli todella helpottava toimenpide kun samalla nappastiin kitarisat pois. Neiti oli yli 5v ilman yhtäkään kuumeflunssaa ja korvatulehdusta sen operaation jälkeen.
 
Tsemppiä putkitukseen!

Meillä ollaan nyt viikon verran kävelty hitaasti mutta varmasti eteenpäin. Tyttö kävelee metrin verran itsekseen, mutta lysähtää sitten maahan. =) Luulen, että hän kävelisi jo paremmin, ellei olisi viime viikolla sairastunut vauvarokkoon. Tytöllä oli kuumetta kainalosta mitattuna yli 39 C. Yöllä hänellä oli varmasti yli 40 C kuumetta, koska tuntui aivan tulikuumalta. Siihen ei enää tavalliset peräpuikot auttaneet.

Minulla alkaa koulu oikein kunnolla maanantaina ja tyttö alkaa käydä hoidossa mummulassa. Olen tosi stressaantunut, kun tajusin noiden orientoivien koulupäivien aikana, kuinka sairaasti joudun lukemaan kirjoja ja tekemään vaativia töitä koulupäivien lisäksi. Aloitan nyt saman tien sivuaineopinnotkin, enkä ymmärrä miten tulen selviämään tästä kaikesta. Pelkään, etten näe lastani enää juuri koskaan. Onneksi mieheni tekee paljon kotitöitä. Pyrimme myös siihen, että tyttö olisi päivittäin enintään 8 tuntia hoidossa. Mä sit luen iltaisin ja öisin. No, kai tää sit tästä, kun pääsee kunnolla opiskelurytmiin.
 
Äh, uudet sivut ja ulkoasu ei kiinnosta mua vanhaa jäärää ollenkaan! "Poljen jalkaa ja kierrän kaksplussan sivut kaukaa..." oikeastaan ihan hyvä vaan :) ei tuu kulutettua aikaa surffailuun läheskään niin kauaa kuin ennen.
Meillä otetaan ensimmäisiä askelia, kärryllä ja ilman. Meno on huteraa ja mua hirvittää mutta Alinan silmät säihkyy ja aina jaksaa nousta uudestaan kun tupsahtaa pyllylle. Tanssiminen näyttää erityisen hurjalta :D
Hampaita tuli taakse pari lisää ja niitä vähän kuumeiltiin, komea purukalusto alkaakin olla jo. Suloinen harvahampainen hymy!
1v synttärit juhlitaan sunnuntaina. Teen peruskakut vaaleanpunaisilla marsipaaniruusuilla, mutta hyytelökermatäytteellä. Ja ruusuista teen minikokoisia. Lisäksi teen suklaakakun joka ois tarkoitus olla ns. aikuisten herkku eli ihan toooosi tosi suklainen. (Kaloreita nolla.) Lapsille jotain keksejä vielä ja vaikka poppareita ja siinäpä se alkaakin olla. Suolaista piirakkaa mietin mut sit taitais mennä jo yli :)

Tsemppiä syysflunssien kanssa kaikille, ja jaksamista ja tsemiä minultakin putkitukseen!
Sekä onnea uudesta raskaudesta - huokailee täällä vauvakuumeinen yh :D jospa vielä joku päivä...
 
Viimeksi muokattu:
Meillä vietettiin synttärikemuja eilen. Oli talo täynnä porukkaa ja tyttö sai mukavia lahjoja..Virallinen synttäripäivä oli torstaina. Perjantaina käytiin neuvolassa ja mitat olivat 76 cm ja painoa 9800 g. Nollakäyrillä kasvaa hienosti. Vertailun vuoksi mainittava että esikoinen oli vuoden ikäisenä 81 cm ja painoi yli 12 kiloa...onneksi tyttö on vähän sirompi..Sai sen piikinkin jonka vuoksi eilinen oli sitten vähän huono päivä, mutta hyvin jaksoi kuitenkin seurustella lukuisten serkkujensa kanssa..Onneksi nyt nämä kekkerit ovat ohi, kolmen kuukauden päästä ois järjestettävä esikoisen 3-vuotisjuhlat ja ajatus väsyttää jo nyt...|O

Lillemille onnea opiskeluun. Se voi olla aika haastavaa yhdistää opiskelu ja lastenhoito, mutta kyllä se varmasti onnistuu..Töissä kun kävi niin se oli niin helppoa unohtaa työasiat samantien kun sulki työpaikan oven, mutta opiskellessa on luettava kotonakin...Mä näin päiväunilla unta että mulla oli monen päivän läksyt tekemättä ja AHDISTI suunnattomasti..Onneksi sitten heräsin ja tajusin sen olleen unta..koulussa en ole käynyt 10 vuoteen...
 
Paljon onnea Alinalle ja Muikkunuun tytölle 1-vuotis synttäreiden johdosta !! :flower: Hyvältä kuulosti nuo Alinan synttäreiden tarjoamiset :p Itsekin olen miettinyt jo kovasti tarjoiluvaihtoehtoja. Meidän neiti täyttää vuoden tämän viikon perjantaina ja synttäreitä vietetäänkin sitten viikonloppuna =)

Saaralle kovasti tsemppiä korvien putkituksiin. Onneksi putkituksesta onkin sitten apua ja toivottavasti korvatulehdukset ovat sitten taakse jäänyttä elämää..Hyvä myös, että voitte nykyisin käyttää tavallisia (hapan)maitotuotteita :) Sekä voimia remontin keskellä elämiseen!

Lillemille jaksamista koulunkäynnin kanssa. Kyllä se siitä, kun saat opiskelurytmin hyvään vauhtiin ;) Mitä sinä muuten opiskelet?

Meillä on neiti ollut nyt viikon flunssassa ja silmätulehduksessa :( Viime viikolla jouduin käyttämään häntä kaksi kertaa terveysasemalla. Ensin piti hakea tippoja silmätulehdukseen ja loppuviikosta käytin tarkistuttamassa korvat, kun tyttö nukkui yöt huonosti, valitti ja parkui :'( Ihan hirveän hankalaa tuo silmätippojen laitto, tyttö laittaa kaikin voimin vastaan :headwall:

Viime viikolla meillä olisi alkanut muskari mutta ei viitsitty tuon flunssa takia mennä sinne. Toivottavsti nyt tällä viikolla päästään. Perjantaina meillä alkaa myös äiti-lapsi-jumppa. Saa nähdä miten tämä mamma oikein jaksaa jumppailla. No onneksi tuo maha ei ole vielä niin kamalan iso..:D

Minäkin ostin elämäni ensimmäisen Reima tecin välikausihaalarin tytölle ja kumpparit (jotka eivät kyllä meinaa pysyä jalassa...: /) Nyt hänellä on sitten hyvä konttailla pihalla ja hiekkalaatikolla, kun ei (pitäisi mennä) mene kura eikä vesi tuosta haalarista läpi. Meillä ei vielä kävellä mutta tyttö jo vähän yrittää seisoa ilman tukea eli kai se tasapaino pikkuhiljaa on kehittymään päin :) En ole vieläkään saanut ostettua taaperokärryä ja joillakin teidän lapsilla tuntuu olevan vauhti päällä sen kärryn kanssa :cool: olisi se varmaan ihan hyvä ostos, kunhan vain saisi aikaiseksi.

Minä muuten lopetin tytön imetyksen pari viikkoa sitten ja se ei tuottanut kyllä mitään ongelmia enkä itsekään tuntenut kyllä suurempaa haikeuttaa imetyksen loppumisen vuoksi. Tavallaan olin helppottunut :ashamed: Nyt on sitten tutti kyllä kova sana neidille. Eilenkin illalla oli yksi tutti suussa ja molemmissa käsissä tutit vielä..:LOL: saa nähdä miten niistä päästään eroon, toivottavasti yhtähyvin kuin tissin syönnistäkin..

Elmi ja neiti 11 kk sekä Minni 21+1
 
Kiitos tsempeistä! =) Aloin opsikella sosiaalipolitiikkaa ja sen kanssa pitäisi nyt viihtyä viisi vuotta! Sitten kun valmistun, tyttö on jo 6 v!!! :D Enää en tunne niin suuria ajankäyttöongelmia, koska tein tuossa yhtenä iltana tarkat viikkosuunnitelmat. Nyt aikaa pitäisi riittää kaikille. :)

Meilläkin alkoi jälleen muskari kesätauon jälkeen. Tyttö tykkäsi kovasti.

Meillä on Lassien välikausihaalari kokoa 86. Se on melko iso, mutta silti ihan käytännöllinen. Olimme viikonloppuna ostamassa Lassien talvihaalaria. Sovitimme kokoa 86, mutta tyttö meinasi hukkua sen sisään. Päädyimme sitten kokoon 80. Haalarissa on vielä vähän kasvunvaraakin, mutta silti pelkän, että se käy kevättalvella pieneksi. Mutta ei kai tuon ikäiset enää niin hirveän kovaa vauhtia kasva. Eihän?! :D

Ihan outoa. Tyttö on mummulassa hoidossa ja minä olen yksin kotona lähdössä pian kouluun. Kuuntelen koko ajan sivukorvalla kaikkia pieniä ääniä, että heräsikö tyttö päikkäreiltä! Pitää näköjään totutella tähän yksinoloonkin. :D Niin, ja mun pitäisi tehdä koulujuttuja eikä hillua täällä! :ashamed:
 
Meidän neiti täyttää tänään 1-vuotta :heart: Ostettiin hänelle elämän ensimmäinen nukke lahjaksi :) Heti aamulla tyttö huomasi, että jokin uusi laatikko on ilmestynyt lattialla ja meni suoraa päätä sitä tutkimaan. Yritti kovasti saada nukkea pois laatikosta...eli innoissaan oli :) Sitä nukkea voi kylvettää ja siinä oli mukava kaikkia kylpytarvikkeita. Pitääkin heti tänä iltana antaa neidin kaveriksi nukke ammeeseen :)

Me olimme tosiaan tiistaina ensimmäistä kertaa muskarissa ja tyttö kyllä tykkäsi tosi kovasti lauluista, leikeistä ja soittimista. Itku vaan meinasi toisella tulla, kun muskariope otti soittimet pois. Tyttö ei ihan ymmärtänyt, että niillä ei soiteta koko aikaa :)

Tänään yritimme mennä sinne äiti-lapsi jumppaan, mutta se alkaakin vasta kahden viikon päästä :( Minulle asti ei ollut muutoksesta tullut tietoa..Harmi, kun olisi ollut jo mukavaa ja tarpeellista aloittaa säännöllinen jumppaaminen jo tänään..

Meillä tyttö haluaa nykyisin joka päivä pihalle/ puistoon. Heti, kun laitan hänelle ulkovaatteet päälle, niin samantien hän hakee itselleen lapion ja ämpärin. Ilmeisesti hän tietää, jo, että pääsee hiekkalaatikolle leikkimään ja keinuun keinumaan :) Meidän lähellä on yksi tosi hyvä yleinen leikkipuisto, jossa on paljon erilaisia leikkimahdollisuuksia. Siellä tyttö työnsi eilen ekaa kertaa niitä taaperokärryjä ja vauhti oli niin hurja ja holtiton, että kyljelleenhän siinä mentiin :whistle: Sen jälkeen pidin kyllä itse kärryn aisasta kiinni, ettei ihan niin kovaa vauhtia päässyt...

Minäkin olen katsellut jo tytölle talveksi haalaria. Jos löydän kirpputorilta jonkin hyvän niin ostan sieltä sitten. Ajattelin, että koko 80 voisi olla aika sopiva.

Huomenna meillä sitten ne synttärit. Tänään pitäisi vielä leipoja sinne suklaaleivoksia ja täyttää kakku mehevöitymään huomista varten. Tuli kyllä iso kakkupohja leivottua ja ajattelin sinne väliin laittaa itsetehtyä masikkamoussea ja sitruunatäytettä. Päälle ostin ykkös-kynttilän ja karkkeja koristeluun.

Elmi ja neiti 1 vuotta sekä Minni-maha-asukas 21+5
 
Onnea jo 1-vuotta täyttäneille!! Ja onnea kaikille raskautuneille!

Pojun syntterit ovat ensi viikon torstaina ja lauantaina on sitten juhlat. Tiistaina mennään 1-vuotis kuvaukseen valokuvaamoon.. Saa nähdä, että mitä siitä tulee kun pojulla on aina omat ilmeet kameralle :)

Ukkeli kävelee jo hienosti kun taluttaa yhdellä kädellä ja on ottanut usein muutamia askeleita ilman tukea. Sanoja tulee jo leipä, vaippa, pappa, nam nam... Ei tosin taida vielä oikein tietää että mitä ne tarkoittavat ja noi kaikki on aika saman kuulosia sanoja. Hampaita on neljä alhaalla ja yksi ylhäällä.

Rasvatonta maitoa olen antanut nyt vähän yli viikon, kerran päivässä. Tarkoitus olisi siirtyä siihen nyt ensi viikolla kokonaan. Ja samaten ensi viikosta samat ruoat kuin meillä.

Omaa tahtoa löytyy hirveästi ja on kova poika kiukuttelemaan, varsinkin äidille.. Ja aina välillä on äidin hermot koetuksella.

Tarhapaikasta ei ole vieläkään mitään tietoa, vaikka lokakuun puolessa välissä olisi tarkoitus mennä töihin... Kumma juttu kun kaikki kestää. On kyllä ihanaa mennä töihin.. Odotan sitä arkea jo aika paljon...

Ja 1vee neuvola on 22.9.
 
ONNEA vain kaikille! Meillä täytetään 1-vuotta puolentoista viikon päästä. Valokuvaukseen pitäisi tosiaan jo varata aika.

Me käytiin viikko sitten torstaina lastenlääkärissä. Kehoitti vaihtamaan tuttelin NANiin ja kokeilemaan sitä pari viikkoa. Nyt on viikko mennyt ja pieruja tulee edelleen paljon. Viikon päästä kokeillaan apteekin soijakorviketta ja sitä käytetään pari viikkoa. Ja sen jälkeen vielä pitää kokeilla NANia pari viikkoa. Tavallista rasvatonta maitoa kokeillessani seuraava yö oli järkyttävä.

Maanantaina käytiin perhejumpassa. Amelie tykkäsi kovasti olla siellä. Ajattelin, että mitäköhän siitäkin tulee, kun olin joutunut pakottamaan tytön päiväunille. Juuri ennen jumppaa hän oli sitten nukkunut puoli tuntia ja oli kyllä elementissään jumpassa. Amelie oli toinen kahdesta lapsesta, jotka eivät kävelleet vielä. Kun palloja heitettiin lattialle, Amelie konttasi niiden perässä haltioissaan. Pelkäsin, että muut lapset juostessaan kaatuvat Amelien päälle tai tallaavat hänen käsilleen, mutta ei onneksi sattunut mitään.

Amelie on tällä viikolla tehnyt "palikkatestejä". Meillä on sellainen polkuauto (jolla hän myös huristelee), jossa on konepellissä kolmio, neliö ja ympyrä ja niihin palikat. Kun hän oppi laittamaan ympyräpalikan läpi, hän teki sitä varmaan viisi minuuttia putkeen: laittoi palikan läpi, avasi konepellin, otti ympyräpalikan, sulki konepellin ja laittoin taas palikan läpi. Piti ottaa oikeen videokameralle. Eilen hän laitteli siihen Tupperwaren palloon palikoita niin, että minä näytin, mihin reikään hänen kädessään oleva palikka menee.

Meillä ei kävellä vielä. Yhdellä kädellä pidellessä hän menee eteenpäin ja taaperokärryllä kovaa vauhtia. Sanoja ei vielä tule, mutta tuntuu ymmärtävän aika paljon. Esimerkiksi, kun sanon, että äiti antaa maissinaksun tai maitoa, Amelie alkaa maiskuttaa. Hampaita on kaksi alhaalla, mutta ehkä lisää on tulossa, koska Amelie on syönyt todella huonosti melkein viikon ja kuolaa tulee.

Oltiin viime viikolla kylässä, jossa oli noin kolme kuukautta vanhempi tyttö. Siellä oli potkuauto. Kun Amelie katseli, miten tyttö meni sillä, hän halusi hetken päästä myös sen kyytiin ja lähti menemään. Meillä oli myös kotona potkuauto, mutta en ollut edes kokeillut sitä vielä Amelielle, koska luulin Amelien olevan vielä liian pieni siihen. No, eipäs ollutkaan.

Laitoin tänään ensimmäistä kertaa Amelien nukkumaan omaan sänkyyn (nukkunut vieressä) ilman tissiä (nukahtanut aina rinnalle). Huutoa kesti noin 10-15 min ja tyttö nukahti 25 minuutissa. Huutokonserttia varmaan kuitenkin luvassa vielä yöllä. :( |O
 
Viimeksi muokattu:
Me käytiin kolmisen viikkoa sitten 1-vuotiskuvauksessa ja viime viikolla saatiin sitten koevedokset..olipas se reissu..tuli aika kalliiksi likan kuvat kun vain parissa on hymy naamalla ja lopuissa irvistelee tai huutaa pää punaisena..eli ei oikein tykännyt koko hommasta..: /

Meidän arkirutiiniin on tullut myös joka aamupäiväinen kävelylenkki ja leikkikenttäkäynti..Ulkovaatteet kun vetää esille niin kyllä ollaan onnellisia..Viihtyy nykyisin LIIKKUVISSA rattaissa tosi hyvin, kerran jopa nukahti..=) Muuten meillä on kerran viikossa muskari ja käydään avoimessa päiväkerhossa pyörähtämässä..Muskari on kanssa meillä ihan ylivetoharratus, eilen viimeksi tyttö painui vain piirin keskelle istumaan ja heilui mukana kun laulettiin, ilmeisesti tykkää olla kaikkien keskipisteenä (ei ole ainakaan vanhempiinsa tullut!)..Sylissä ei viihdy hetkeäkään eli on annettava vaan vapaasti pyöriä siellä lattialla muuten tulisi huuto..

Viikon sisällä tyttö on ruvennut kovasti nousemaan ja kävelemään tukea vasten..äiti ei nykyään saa ruokaakaan tehdä rauhassa kun joku punnertaa jalkoja vasten pystyyn..

Äiti on muutenkin nykyään tosi tärkeä..Onko teillä muilla vielä tässä vaiheessa eroahdistusta? Musta tuntuu että meillä on vaan pahentunut koko ajan..Jos häviän (vaikka vessaan ja laitan oven kiinni) niin huuto on aivan kamala, en välillä saa mennä minnekään ilman etteikö pikku takiainen seuraisi..Välillä tosi rasittavaa..Tuntuu että pitäisi olla vaan liimautuneena tyttöön kokoajan..Neuvolassa sanottiin että se on ihan normaalia kehitysvaihetta ja pitäisi olla ylpeä siitä että lapsi on niin kiintynyt äitiinsä..Eihän tätä joka päivä ole, mutta silloin kun on niin se tosiaan rasittavaa ja VÄSYTTÄVÄÄ..

Mutta joo, nykyään pystyy näin iltaisin olemaan tän koneen äärellä rauhassa kun molemmat takiaiset ovat nukkumassa..täytyy varmaan mennä kattoon tulisko telkkarista jotain katselemisen arvoista..mies töissä ja lapset nukkumassa, ihana hiljaisuus...
 

Yhteistyössä