Syysvauvat 2009 kesä-, heinä- ja elokuussa

Muutama päivä sitten meillä tuli seittemäs hammas. Pikkunen kalusto rupee olemaan jo suussa. Enää 13 hampaan tuloa edessä.

Käytiin tänään näyteikkunashoppailemassa. Ei siis saatu oikeen mitään mukaan. Yks lastenlaulu cd ja jotain tollasta pientä. En löytäny edes ittelleni capreja =( Jäljellä tuntuu olevan enää kokoja 34-36 ja sitten 44-46, empä oo noista kumpaakaan.

Yritettiin ettiä myös kivaa matkasänkyä, mutta ei löydetty vielä tänään kivaa. Pitää ostaa ennen lauantaita, kun lähdetään pikkutoiveen perheen kanssa mökkeilee, jee kivaa!

Ollaan nyt Salossa hotellissa ja huomenna aamusta mennään Pöytyälle kattomaan asuntoa. Ei siis muuteta Ikaalisiin. Yksinkertasesti Ikaalinen on vaan liian kaukana mun vanhemmista. Joten ei kykene niin pitkälle lähtemään.

Utelias Näinhän se kaksikielisillä on että puhe kehittyy hieman hitaammin. Mutta jalo taito osata puhua myös ruotsia. Osaispa ittekkin :)

No mutta Saara rupee olemaan tosi väsyny, täytyy ruveta pikkuhiljaa laittamaan sitä yöunille. Niin joo, Saara ei oikeen suostu enää nukkumaan ku yhdet päikkärit. Ja ihan ok kun nukkuu reippaat 2h ni jaksaa illan hyvin. Mutta jos nukkuu vaikka tunnin, niin on tosi väsyny jo kuuden aikoihin, millon ei tietenkään voi mennä päikkäreille, eikä yöunille ja sitten joudutaan kuuntelemaan kitinää loppuilta.
 
Ääh :headwall: Kirjoitin äsken jo monta riviä mutta hävisivät jonnekin bittiavaruuteen..

Piti vain neuvolakuulumisia kertoilla..eli tänään oli 10 kk neuvola, siellä ei oikeastaan muuta tehty kun otettiin mitat ja joristiin niitä näitä...Pituutta oli 73 cm ja painoa 9,5 kg. Pituutta oli tullut 3,5 cm ja painoa 400 g lisää..Kasvaa kuulemma sopusuhtaisesti..Seuraava neuvolareissu onkin jo 1-vuotisneuvola :eek:

Meillä on hampaita pukannut taas jonkin aikaa..tekee niitä kyllä tunteella...Viime viikolla oli ruokahalu hävinnyt kokonaan ja sylki pois kaiken mitä suuhunsa sai...Ylös tulossa etuhampaan viereinen ja alas se neljäs hammas..

Meillä ollaan jääty kehityksessä vähän puolitiehen..melkein noustaan istumaan ja melkein kontataan..Neuvolatäti sanoikin, että nämä taidot tulevat luultavasti heti sitten yhtäaikaa..Pystyssä seisoo tukea vasten hienosti ja tänään näytti että olisi jo hapuillut askeliakin...Kävelytuolilla osaa nyt jo hienosti huristella ympäri taloa..

Ulkoilu on meillä vähän hankalaa..Ei viihdy rattaissa ollenkaan ja sylissä en jaksa kokoaikaa kannella..Oon sitten laittanut neidin ryömimään maahan..menköön vaatteet pilalle :kieh: Käytiin leikkikentän hiekkiksellä pari päivää sitten ja tyttö veti kahdella kädellä hiekkaa suuhunsa..oli varmaan tosi hyvää..Pitäis nyt alkaa nikkaroimaan omalle pihalle hiekkalaatikkoa että saa sit niitä hiekkoja syödä :LOL:

 
Heippistä pinoon! =)


Likka oppinut uutta...nousee polviseisontaan ja ei varmasti mene kauaa kun siitä sitten kokonaa jo seistä jököttää...konttaaminen on edelleen tosi hapusessa...luulin jo tuossa eräänä päivänä että nyt lähtee...menee sillai laahaten muutaman kymmenen senttiä eteenpäin...ja luovuttaa ja lähtee ryömimään. ;)

Joo tosiaan niinkuin Saara09 kirjoitti mennään yhdessä mökkeilemään ja odotan tosi innolla että nuo tytsyt pääsee nauttimaan toistensa seurasta ja toivottavasti tuo meitin likka hiffais Saaralta noita taitoja, kun on vissiinkin tän pinon huonoiten kehittynyt likka :x
Tuosta tulikin mieleen, että ootteko ajatelleet että kehittymiseen vaikuttais että millä viikolla vauva on syntynyt? Meillä likka syntyi rv 38+1 ja olen miettinyt että jos tuo ns. hidas kehittyminen johtuisi siitä että syntyi aikasteen aikaisin, kun toinen taas joka syntynyt vaikka rv 42...niin voihan siinä olla melkein kuukauden ikäero...mene ja tiedä sitten, kuhan pähkäilen.......???Mietteitä tästä kiitos...

Kuulolla :wave:

Pt ja Likanlirkutin 9kk ja 2 viikkoa + salamatkustaja 12+2 :heart:
 
Hei,
Eilen täytettiin uima-allas vedellä ja tyttö tykkäsi tosi kovasti olla siellä. Onneksi en ostanut sellaista pientä, jossa hän olisi mahtunut vain istumaan. Tyttö ryömi ja konttasi altaassa sydämensä kyllyydestä. Tyttö tykkää muutenkin olla pihalla paljon. Eilen oltiin varjossa huovan päällä varmaan tunti, ja kun vein tytön sisälle syömään, alkoi huuto. Sitten kun mentiin takaisin ulos, hän hihkui innoissaan.

Meilläkin Amelie huristelee kävelytuolilla pitkin taloa.

Amelie syntyi raskausviikolla 38+6.

Nyt, kun Amelie nukkuu, alan tallentamaan valokuvia CD:lle. Valkokuvia on tullut otettua ihan hirveesti. Teen Ifolorilla sellasta kirjaa Amelien ensimmäisestä vuodesta, johon kirjotan Amelien kehityksestä ja liitän napattuja valokuvia. Se on tosi kätevä.
 
Hei vaan...

Meillä kipuillaan oksentelujen kanssa edelleen. Melko varma kala-allergia joka ilmenee oksentaen. Tarkempiin tutkimuksiin 10kk neuvolan jälkeen (on just 10kk päivänä 7.7). Onneksi Alina piristyy heti kun "vatsa on tyhjä" ja alkaa heti sitten tankkaamaan, ruoka maistuu ja vesi & maito. Kalaa en ole nyt antanut muutamaan päivään ja kaikki ollut ok. Inhottavia tuollaiset oksupäivät vaan on, sekä tytölle että äidille. On se ihana neiti, jaksaa hymyillä vaikka on silmät punaisena yrkkäämisestä.

Meillä kontataan ja noustaan tukea vasten seisomaan, kovasti ois hinku jo mennä sohvanreunaa eteenpäin mutta ihan ei vielä jalat tule oikeassa järjestyksessä mukana. En ole hommannut sitä kävelykypärää, vaikka pari kertaa on muksahdettu oikein kunnolla nurin. Onhan tuota itsekin "suht koht normaaliksi" kasvanut ilman sellaista. Alinaa ei kiinnosta kävelykärry enää ollenkaan, nyt pitäis päästä itse jo menemään.

Meillä kans matkitaan yskimistä :) välillä ryitään kurkut käheiksi kun pelleillään. Onneksi sieltä tulee ihan sitä oikeaa jutteluakin.

Alina on saanut kivasti väriä kasvoille, kun on tullut vähän paremmat kelit. Nurmikolla viihtyy hyvin, pitää vaan mennä koko ajan perässä koska kaikkea pitää maistaa... nurtsilla kasvaa paljon niittyleinikkiä ja sen kans pitää olla tarkkana. Juhannuksena ulkoiltiin paljon ja tytöllä oli tosi kivaa. En ois kyllä jaksanut itse enempää kuin kahden yön vierailureissun, sen verran vilkasta oli kyläpaikassa. Oli lemmikkejä ja monenikäistä lasta, kaikki ihan villissä.

Sormiruokana meillä nuo samat mitä muillakin on mainittu. Annan myös raejuustoa joskus sormiruokana syönnin lomassa, tai leipäpalasen tms. En tiedä miten muut vauvat on oppineet pitämään tuttipulloaan itse, mutta meillä opittiin se vasta tuossa reissun aikana. Olipas se ihanan kätevää autossa antaa vaan neidille tuttipullo takapenkille =) ehkä pieni juttu joillekin mutta mulle iso asia. Varsinki kun kahdestaan aika paljon tulee tytön kans kilometrejä. Onneksi on aina viihtynyt hienosti autossa.

Meillä maistellaan jonkin verran viiliä, rahkaa (piimä oli tytön ilmeestä päätellen ihan hirveää, en ole yrittänyt uudestaan) ja pikkuisen jädeäkin. Olen vähän arka noiden maitotuotteiden kanssa, varmaan ihan syyttä koska ei niihin ole reagoitu oksentaen. Itse asiassa kakkakin tulee hienosti ja melkein kellontarkasti, ja on ihan "siistiä".

Nyt lähden unten maille, nati nati kaikille :D

muoks. Alina syntyi päivä lasketun ajan jälkeen. En ole sen kummemin miettinyt kehitykseen vaikutusta. On viikkoa vanhempi "ikätoveri", tyttö myös, joka syntyi kuukausi ennen laskettua aikaa, ja tämä toinen tyttö on tosi aikaisin kääntynyt, istunut yms. eli aina huomattavasti ennen Alinaa.
 
Terkkuja Tallinnasta! Palasin eilen yöllä takaisin ja kyllä oli hienoa päästä lomailemaan tyttökavereiden kanssa, vaikkakin vain yhdeksi yöksi. B)

Tytöllä oli ollut matkani aikana kivaa. Päivät hän oli hoidossa mummulassa ja yön isän kanssa kotona. Luulin aamulla, kun tyttö näki minut pitkästä aikaa, että olisin saanut yhtä iloisen ja raikuvan vastaanoton kuin isä saa tullessaan töistä, mutta ei... Tytsy on ollut kärttyinen ja roikkunut koko ajan minussa kiinni. Sen siitä sit saa, kun lähtee vähäksikin ajaksi lomailemaan arjesta! :D

Meidän vaavi syntyi viikolla 40+5 ja hän konttaa, nousee tukea vasten ym. Kai se vaan on niin, että lapset kehittyvät todella eri vauhtia.
 
Huomenna pikkutoiveen kanssa sitten mökkeilemään. Jänskättää! Toivottavasti tullaan hyvin toimeen.

Mutta kerrompa meidän kuulumiset.
Eli mehän oltiin nyt maidottomalla dietillä 2vk. Kun ensin saatiin vaan lähete lasten poliklinikalle. Meijän neuvolalääkärin kanssa tapeltiin 40min tuosta lähetteestä. Saaran pituushan romahti käyrillä yhtäkkiä ja se oli neuvolalääkärin mielestä ihan normaalia.
No torstaina oltiin sitten maitoaltistuksessa. Päivä meni tosi hyvin, Saara joi kaiken maidon joka tarjottiin. Oireina sairaalapäivän aikana tuli ainoastaan näppylöitä ympäri kehoa. Kotiin sitten kun päästiin, ni rupes ykäämään ja mahaan rupes sattumaan. Kiukkus ja itkutti koko illan ja kakka teki pyllyreijän aivan tulipunaiseksi. Tänään aamulla sitten soitto lastenpolille ja lääkäri soitti mulle takaisin että se oli sitten siinä. Nyt meillä on maitoallergia diaknoosi. Ja 2kk välein Saaralla on kasvukontrolli, että lähtee taas kasvamaan pituutta. Saaran pituus oli torstaina vähän reilu 68cm. Että tosiaan on tyssänny kasvu.

Tänään meni päivä tosi hyvin. Mutta illalla kun piti mennä nukkumaan niin masu oli toisella pipi ja kakkaa puski vähän väliä. Loppujen lopuksi meni tossa klo 23 nukkumaan ja nyt on nukkunu tunnin, joten toivottavasti jatkuu uni nyt aamuun saakka. Todella inhottavaa. Mutta oon nyt tyytyväinen että meillä on diaknoosi tuosta maitoallergiasta ja saadaan nyt Almironia kelakorvauksella jatkossa. Kunhan toki eka nuo kelan paperit saapuu kotiin ja Saaralle uus kelakortti.

Saara synty päivää ennen laskettua aikaa eli rv 39+6. Paha sanoa että vaikuttaako miten kehitykseen. Mutta vilkas ja nopeasti kehittynythän tuo on.

No me ei tosiaan aloteta noita raejuustoja eikä muitakaan... Kattellaan tossa kun 10kk tulee täyteen että ruvetaanko kokeilemaan soijajugurtteja jne. Mutta siitä juttelen sitten tarkemmin neuvolatädin kanssa.

Mutta joo, nyt nukkumaan. Ollaan mun miehen äipän luona Kuopiossa ja huomenna mennään Mikkeliin sinne mökille.

Keskiviikkona me mennään meijän uudelle asunnolle. Empäs vielä sitä maininukkaan vissiin, että muutetaan Pöytälle. 3 hehtaaria maaplänttiä... ja iso remppa odottaa tekijäänsä. 2kk olis nyt aikaa tehdä remppaa ja sitten on muutettava sisään. Ens keväänä ruvetaan siihen taloon rakentamaan lisäosaa, jolloin saadaan muutama huone lisää, ettei vaan tila pääse loppumaan kesken :D

No joo mutta nyt nukkumaan, että jaksaa huomenna olla pirteenä Mikkelissä treffeillä :D
 
Täällähän on sitten hiljasta.... Pikkutoive saa tulla halutessaan kertomaan meijän mökkireissusta. Ihania ihmisiä ovat ja tultiin todella hyvin juttuun ja kivaa oli. Mutta mökin ympäristö ei oikeen meitä ketään miellyttänyt. Mutta terkut tätä kautta myös pikkutoiveelle ja koko perheelle että odotamme jo seuraavaa tapaamiskertaa =)

No mutta joo, Saara taas kuumessa ja huomenna lähtö pöytyälle ja remppahommat alkakoon =)
 
Moikat!

Kesä on jo pitkällä ja kohtahan nää meijän vauvat täyttää jo VUODEN!!! Siis aivan käsittämätöntä...

Saara09: Toi on kyllä ikävää, kun teidän tytöllä on tuo maitoallergia.. Mun pikkuveljellä oli se myös vauvana, mutta se lähti sitten pois.. Eli toivottavasti paranee teilläkin!

Tänne ei oikeastaan mitään uutta kehityksen suhteen. Edelleen kävellään tukea vasten ja taaperokärrylläkin on tullut otettua muutama askel. Vilkuttamaan on myös opittu.

Raejuustoa on maisteltu jo jonkin verran, maha ei ole sanonut siitä mitään.. Ajattelin ensi viikolla aloittaa jogurtin maistattamisen. Muuten syödään hyvin kaikkea.. Mansikoita, mustikoita, rusinoitakin on maistellut, (herneitä ei pysty kahdella hampaalla syömään, ellei ole keitetty) ja karkeaa ruokaa, sekä maissinaksut on suurta herkkua...

Ukkeli syntyi rv 41+1, liikkuu paljon, mutta ei kyllä hirveesti mitään puhetta tuu.. Jotain tavuja.. Joskus.

Kiukutteleeko teidän vauvat? Meillä poju kiukuttelee ja roikkuu lahkeessa kiinni... Vaatteiden pukeminen ja vaioan vaihto on todella kovan työn takana, kun poju pistää vastaan... Nooo, ehkä se helpottaa jossain vaiheessa.. =)
 
Hensu kyllä kiukkuu ja kovin kiukkuukin. Vaatteita ei sais vaihtaa, mitään hoitotoimenpiteitä ei sais tehdä, ei edes naamaa pyyhkiä ruokinnan jälkeen. Ja mitä vähäpätöisemmästäkin asiasta kiukkuu ja huutaa pää punasena :D Pikkusen herkkis tuo meijän tyttö, mutta mä en oo noteerannu kiukkuumista ollenkaan. Siinähän kiukkuu, kyllä ne vaatteet vaihdetaan ja nassu pyyhitään =)

No joo, pitäis tässä mennä nukkumaan... Muttei oikeen millään malttais ku miettii vaan huomista....
 
Joo, meidänkin tyttö on oikein itsepäistä sorttia. Alkaa huutamaan heti, kun laitan hoitopöydälle. Ei sais vaihtaa vaippaa ja ei sais pukea. Heti kun tiedosti jalkansa, on ottanut sukat pois. Ne ei ikinä pysy jalassa. Lakista ei oo ikinä tykännyt. Nyt kun osaa ite ottaa pois, niin eihän mikään lakki pysy päässä, ei edes sellaset, mitkä laitetaan naruilla kiinni. Ruokalappua ei saa laittaa päälle. Tarroilla kiinnitettävät se repii kaulasta irti. No, viimestään sillon, kun alkaa ite syömään, pitää alkaa tottumaan siihen (uudestaan).

Meilläkään ei oo nyt tapahtunut mitään uutta. Tyttö oppi niin paljon uusia asioita lyhyen ajan sisällä, että nyt niitä taitoja on sitten hienosäädetty. Tyttö on ollu nyt helteillä pelkässä vaipassa, joten hän on alkanut konttamaan nyt enemmän, kun ryömimään ei oikein pääse kunnolla (nihkeä maha ei luista lattiaa vasten).
 
Ah!! Ihanaa, että muillakin kiukutellaan!! Olen jo ajatellut, että meidän tyttö on kipeä tai jotain, kun koko ajan kaikki on huonosti. Vaipanvaihto on muuttunut nykyisin hänen mielestään kidutukseksi ja ruokaa suostutaan syömään oikeastaan vain silloin, kun sitä saa syödä itse sormin tai lusikalla avustettuna. Hän kitisee paljon ja itkee tutin perään tosi paljon (ennen ei fanittanut näin paljon tuttia). Yhtenä päivänä puhuimme miehen kanssa jotain tuteista ja siitä, kun ne kaikki ovat hukassa. Yhtäkkiä tyttö alkoi karjua ihan hirveästi tuttia. Taisimme mainita kielletyn sanan "tutti" liian monta kertaa. :D

Olemme käyneet tarkistuttamassa korvatkin kaksi kertaa, kun tyttö on välillä niin kärttyinen. Mitään vikaa hänessä ei lääkärin mukaan ole, joten kai ne on vaan sitten ne hampaat. Sitten alkoi vielä eroahdistuskin ja tyttö roikkuu välillä koko ajan jalassa kiinni. Sitten taas välillä kaikki on loistavasti...

Itse kamppailen aika paljon sen kanssa, että kuinka tiukat säännöt lapsella pitää olla jo tässä vaiheessa, ja mitkä kaikki itkut ja kiukuttelut pitäisi huomioida ja lohduttaa ja mitkä jättää huomioimatta. Mites te olette tämän ongelman ratkaisseet?

Meilläkään ei ole tullut mitään kummoisempia uusia taitoja. Mitä nyt mummu ja tuffa opettivat kättelemään, kun sanotaan päivää ja sitten osataan sanoa, miten auto sanoo (päristään). Mutta se on hauska huomata, kuinka paljon tyttö on alkanut ymmärtää puhetta. Ja kirjat kiinnostavat nyt tosi paljon. =)
 
Palailtiin tänään parin päivän mökkireissulta..Käytiin vanhempieni mökillä vähän "lomailemassa", eli mies kesälomansa alkamisen kunniaksi rahtasi mökiltä meille kotiin polttopuita peräkärryllä ja minä sen aikaa hoitelin lapsia..ei kovin rentouttava mökkireissu :p Oli aikamoista taiteilua tuo mökkielämä kahden lapsen kanssa..No, lapset ainakin tykkäsivät, ilmat ainakin olivat aika mukavat B)

Meillä on aikamoista tahtojen taistelua kotona tällä hetkellä..Uhmaikäinen ja 10 kuukautinen tutkiskelija eivät päästä äitiä kovinkaan helpolla, kokoajan pitää olla kieltämässä jompaa kumpaa..Ja meilläkin kyllä osataan tuo kiukuttelu..Utelias2009 tytön itsepäisyys kuullostaa NIIN tutulta.. Ja huomionkipeä neiti ainakin on..Osaa jo näin pienenä kyllä pitää huolen että HÄNET huomataan..Jokaiseen itkun parahdukseen en jaksa puuttua, mutta jos itku kovenee niin kyllä yleensä otan sitten syliin ja lohdutan..

Meillä on muutama päivä ollut todella aurinkoista ja hyväntuulista..Johtuu varmaan että nyt on kahdeksan hammasta puhjennut eikä nyt näyttäisi olevan tulossa yhtään..On syönyt todella hyvin ja nukkunut päiväunet loistavasti..Juttelee enemmän kuin ennen ja huutaa kanssa aika kovalla äänellä..Oltiin yks päivä kaupan kassalla ja tyttö päästi aika kipakan huudahduksen niin viereisen kassan asiakas pelästyi :LOL: Sanoikin että miten noin pienestä voi lähteä tuollainen ääni =)

Meillä tyttö syntyi 40+6 ja ei siis vielä konttaa eikä nouse istumaan itse..Esikoinen syntyi 38+5 ja osasi nämä taidot jo 9 kuukautisena..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Utelias2009:
Joo, meidänkin tyttö on oikein itsepäistä sorttia. Alkaa huutamaan heti, kun laitan hoitopöydälle. Ei sais vaihtaa vaippaa ja ei sais pukea. Heti kun tiedosti jalkansa, on ottanut sukat pois. Ne ei ikinä pysy jalassa. Lakista ei oo ikinä tykännyt. Nyt kun osaa ite ottaa pois, niin eihän mikään lakki pysy päässä, ei edes sellaset, mitkä laitetaan naruilla kiinni. Ruokalappua ei saa laittaa päälle. Tarroilla kiinnitettävät se repii kaulasta irti. No, viimestään sillon, kun alkaa ite syömään, pitää alkaa tottumaan siihen (uudestaan).
Kuulostaa ihan mun tytsyltä. Sukkia meillä ei oo pidetty koko kesänä, kun repii ne pois. Keväällä oli vielä helppoa kun käytettiin sukkahousuja, mutta nyt on toisaan sukatta. Ja juu hoitopöytä on kaamee paikka :D Samoin lakki, mä oon lierihattuun omellu narut, mutta kattiakanssa, silti repii pois. Huivi on ainoa joka pysyy edes vähän aikaa päässä. Ja meillä ei oo myöskään koko kesänä käytetty ruokalappua, koska ei siitä tule mitään. Repii naaman eteen vaan koko ajan ruokalappua ja sitten tosiaan nuo tarrakiinnitteiset repäsee kaulalta pois. Ja kankaisilla pyyhkii vaan koko ajan lärppäänsä :D Joten meillä saa nyt vaatteet likastua joka ruokakerralla jos on likastuakseen, ei auta.

Mutta eka yö Pöytyällä takana. Ihanan hiiren hiljaista. Mistään ei kuulu mitään. Kävin koiran kanssa ihmettelemässä ulkona tätä hiljaisuutta, rauhaa ja ihanuutta. Yö tuli nukuttua tosi sikeesti, mutta kyllä me ukon kanssa sen verta paljon hommia eilen tehtiin, etten yhtään ihmettelekkään. Saarakin kivasti heräs jo 6:15, otin sen meijän väliin "möhnimään", kun ei olis huvittanu nousta vielä. No ite tosiaan nousin sitten puolelta ja sanoin ukolle että nousee Saaran kanssa, mä meen keittää aamukaffetta. Ja mitä vielä, nyt ne nukkuu tuolla vierekkäin :D No ompahan tällä äipällä nyt aamuhetki ihan yksinään =)
 
Pieni vinkki: Sitkeydellä ne sukat ja lakit saa pysymään päässä. On sitten helpompaa kun tajuaa ettei niitä saa ottaa itse pois. Oma 10kk vanha poikani riisui vielä keväällä sukat ja hatut yms itse kun sai ne pois muttei enää. Ei siis saa antaa periksi. Hattu on varsinkin tosi tärkeä suoja nyt kun on näin kuuma ja aurinko paistaa.
 
Huh! Kyl on KUUMA!! :eek: Muuten en valittais, mutta kun tuo meidän flikka kitisee koko ajan. Nukkumaanmenokin on iltaisin ponnistusten takana, kun vaikka kuinka väsyttäisi, sängyssä on pakko alkaa riehua. Koko ajan vaan tarvisi pitää sylissä ja kanniskella ympäri taloa. Toisaalta tämä sylipula voi johtua lämmön lisäksi siitä, että tytsy oli taas yhden yön hoidossa. Siellä kaikki meni jälleen loistavasti, mutta sitten kotona on toista...

Mies on ollut nyt kesälomalla ja olemmekin olleet Yyterissä kaksi kertaa uimassa ja vaavi on tykännyt ihan hirveästi etenkin hiekasta. Lisäksi hän on päässyt kanssamme pyöräilemään, syömään mansikoita ja syömään uusia perunoita sekä aamupalaa ulos takapihalle. Olemme myös olleet paljon hiekkalaatikolla ja takapihalla uima-altaassa. Autossa istumisesta on tullut näillä keleillä helvettiä, vaikka autossamme ilmastointi onkin. Siksi tytsyn kanssa ei voi lähteä kovin kauas.

Että tällaiset kuulumiset tällä kertaa. :wave:
 
Pikkutoive tyttö 8kk+18pv, ei konttaa, menee itse konttausasentoon, ryömii, kierii, istuu osittain tuetta, tukee käsillään, mutta ei osaa mennä istuma-asentoon itse, ei hampaita. Osaa pinsettiotteen, puhuu uppa ja äitä. Kiljuu, ääntelee kuin aku-ankka, päristelee, suu jauhaa kokoajan mutta ääntä ei välttämättä tule

Lillemi tyttö 10 kk+ 2 pv, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, 2 hammasta, kierii, pinsettiote sujuu, nousee seisomaan tukea vasten, kävelee kainaloista tuettaessa, sanoo ätä, äitä, na-na, pä-pä ym, kiljuu, kujertaa kurkkuäännettä, vilkuttaa, taputtaa, osoittelee sormella, tietää mitä monet sanat tarkoittavat, harjoittelee lusikalla syömistä.

Desa74 tyttö, 7kk 3vko, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, nousee tukea vasten seisomaan, hampaita 4.

Saara09 tyttö, 8kk 3vk, kävelee tukea vasten, nousee tukea vasten seisomaan, konttaa, kävelee käsistä kiinni pitäen eteenpäin, nousee istumaan, 6 hammasta, osaa pinsettiotteen, osaa taputtaa, puhuu monia tavuja kuten äiti, öppä, vauvau, hauhau, kakka. Kun haluaa kiinnittää mun huomion sanoo äiti. Vilkuttaa ja sanoo samalla "hei hei".

Elmi tyttö 9kk, osaa kontata, istuu tuetta, nousee tukea vasten seisomaan ja seisoo tukea vasten vähän aikaa, Kaksi hammasta
osaa pinsettiotteen, ääntelee sujuvasti kaikenlaista (äittä, anna, ota, ei..) Osaa mennä konttausasennosta itse istumaan, nousee polviseisontaan tukea vasten.

Malinalle poika 7,5kk, on konttausasennossa, istuu tuetta, ei hampaita

Muikkunuu79 tyttö, 8 kk 3 vko, ryömii, on konttausasennossa, istuu tuetta, viisi hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo paljon eri tavuja, kurlailee sellaista kurkkuäännettä, seisoo tukea vasten hetken

Dad poika, 9 kk, ryömii, menee konttausasetoon ja pysyy siinä, istuu tuetta, menee itse istuma-asentoon, nousee seisomaan tukea vasten, viisi hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo äänteitä (mamma, pappa, äittä...) taputtaa.

Neiti Ahonkangas, tyttö, pari pv vaille 9kk, ryömii ja tetsaa, nousee konttausasentoon ja pysyy siinä, istuu tuetta, pinsettiote onnistuu, 8 hammasta, sanoo äiti, täti, anna, ei ja monenlaisia tavurimpsuja, päristelee, vilkuttaa, taputtaa.

Hensu09, poika, 8kk ja 2vko, istuu tuetta, nousee istumaan, nousee seisomaan tukea vasten, ottaa muutaman askeleen tukea vasten, konttaa, kaksi hammasta, sanoo äi, ei, pinsettiote onnistuu.

Anlini, poika, 9kk ja 2pv, istuu tuetta, nousee mahalta istumaan, pinsetti ote onnistuu, konttaa, kuusi hammasta, kiljuu ja ääntelee monipuolisesti mm. äiti ja isi, päristelee kovasti ja muutenki kova pölinä päällä lähes jatkuvasti, nousee tukea vasten seisomaan ja seisoo tukea vasten. Yrittää myös kävellä tukea vasten, vielä hieman hataraa.

Odottava&OnnellinenTyttö 9kk+13pvä, istuu,nousee seisomaan, kävelee tuen kanssa, konttaa,6 hammasta,pinsetti otteet ok,vilkuttaa, taputtaa, sanoo: mamma, anna, pallo,kakka.

Utelias2009, tyttö 2 pv vaille 9 kk, istuu tuetta, nousee tukea vasten seisomaan, ryömii, nostaa peppua, ei hampaita, pinsetti onnistuu, ei tavuja



 
Alkuperäinen kirjoittaja olkkis74:
Pieni vinkki: Sitkeydellä ne sukat ja lakit saa pysymään päässä. On sitten helpompaa kun tajuaa ettei niitä saa ottaa itse pois. Oma 10kk vanha poikani riisui vielä keväällä sukat ja hatut yms itse kun sai ne pois muttei enää. Ei siis saa antaa periksi. Hattu on varsinkin tosi tärkeä suoja nyt kun on näin kuuma ja aurinko paistaa.

Kyllä varmasti kaikki tällä palstalla tietää että hattu on tärkeä näin kesäkuumalla, mutta kun se hattu ei pysy päässä, niin se ei pysy...jos lapselle noin sadannen kerran nostaa sen hatun takaisin päähän ja silti hän heivaa sen pois, niin ei siinä paljon huvita hommaa enään jatkaa... :eek:
 
Pikkutoive tyttö 10kk, konttaa, ryömii, kierii, istuu tuetta, ei hampaita. Osaa pinsettiotteen, puhuu uppa ja äitä. Kiljuu, ääntelee kuin aku-ankka, päristelee, suu jauhaa kokoajan mutta ääntä ei välttämättä tule, nousee polviseisontaan, vilkuttaa

Lillemi tyttö 10 kk+ 2 pv, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, 2 hammasta, kierii, pinsettiote sujuu, nousee seisomaan tukea vasten, kävelee kainaloista tuettaessa, sanoo ätä, äitä, na-na, pä-pä ym, kiljuu, kujertaa kurkkuäännettä, vilkuttaa, taputtaa, osoittelee sormella, tietää mitä monet sanat tarkoittavat, harjoittelee lusikalla syömistä.

Desa74 tyttö, 7kk 3vko, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, nousee tukea vasten seisomaan, hampaita 4.

Saara09 tyttö, 8kk 3vk, kävelee tukea vasten, nousee tukea vasten seisomaan, konttaa, kävelee käsistä kiinni pitäen eteenpäin, nousee istumaan, 6 hammasta, osaa pinsettiotteen, osaa taputtaa, puhuu monia tavuja kuten äiti, öppä, vauvau, hauhau, kakka. Kun haluaa kiinnittää mun huomion sanoo äiti. Vilkuttaa ja sanoo samalla "hei hei".

Elmi tyttö 9kk, osaa kontata, istuu tuetta, nousee tukea vasten seisomaan ja seisoo tukea vasten vähän aikaa, Kaksi hammasta
osaa pinsettiotteen, ääntelee sujuvasti kaikenlaista (äittä, anna, ota, ei..) Osaa mennä konttausasennosta itse istumaan, nousee polviseisontaan tukea vasten.

Malinalle poika 7,5kk, on konttausasennossa, istuu tuetta, ei hampaita

Muikkunuu79 tyttö, 8 kk 3 vko, ryömii, on konttausasennossa, istuu tuetta, viisi hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo paljon eri tavuja, kurlailee sellaista kurkkuäännettä, seisoo tukea vasten hetken

Dad poika, 9 kk, ryömii, menee konttausasetoon ja pysyy siinä, istuu tuetta, menee itse istuma-asentoon, nousee seisomaan tukea vasten, viisi hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo äänteitä (mamma, pappa, äittä...) taputtaa.

Neiti Ahonkangas, tyttö, pari pv vaille 9kk, ryömii ja tetsaa, nousee konttausasentoon ja pysyy siinä, istuu tuetta, pinsettiote onnistuu, 8 hammasta, sanoo äiti, täti, anna, ei ja monenlaisia tavurimpsuja, päristelee, vilkuttaa, taputtaa.

Hensu09, poika, 8kk ja 2vko, istuu tuetta, nousee istumaan, nousee seisomaan tukea vasten, ottaa muutaman askeleen tukea vasten, konttaa, kaksi hammasta, sanoo äi, ei, pinsettiote onnistuu.

Anlini, poika, 9kk ja 2pv, istuu tuetta, nousee mahalta istumaan, pinsetti ote onnistuu, konttaa, kuusi hammasta, kiljuu ja ääntelee monipuolisesti mm. äiti ja isi, päristelee kovasti ja muutenki kova pölinä päällä lähes jatkuvasti, nousee tukea vasten seisomaan ja seisoo tukea vasten. Yrittää myös kävellä tukea vasten, vielä hieman hataraa.

Odottava&OnnellinenTyttö 9kk+13pvä, istuu,nousee seisomaan, kävelee tuen kanssa, konttaa,6 hammasta,pinsetti otteet ok,vilkuttaa, taputtaa, sanoo: mamma, anna, pallo,kakka.

Utelias2009, tyttö 2 pv vaille 9 kk, istuu tuetta, nousee tukea vasten seisomaan, ryömii, nostaa peppua, ei hampaita, pinsetti onnistuu, ei tavuja



[/quote]

 
Pikkutoive: Tarkoitin vain että johdonmukaisuus on valttia tässä hattuasiassakin, ihan kuin monessa muussakin lapsen kasvatusasiassa. Ei se hattu sen helpommin pysy päässä myöhemminkään jos sitä ei jo nyt ala opettamaan. Esikoisen kanssa en toiminut tässä asiassa johdonmukaisesti eikä tyttö tänä päivänäkään suostu kesällä pitämään hattua päässään. Poika sen on jo oppinut, ihan samalla metodilla kuin asiat mitä saa tehdä ja ei saa tehdä.
 
Ajattelin tulla kertomaan 10 kk -neuvolan tulokset. Eli strategiset mitat ovat nyt 10,2 kg ja 74 cm. Ihan ok mitat kuulemma.

Olin niin huojentunut, kun terkkari sanoi, että nyt voidaan alkaa siirtyä perheen omiin ruokiin. Tai olenhan mä sen tiennyt, mutta luulin, että tytölle pitää tehdä omat suolattomat versiot. Mutta suolaa saa jo nyt alkaa käyttää pieniä määriä. Ihan normi ruokaa siis, kunhan ei aja suolaa tai pippuria mielettömästi. No, likka on onneksi tottunut syömään melko maustettua ruokaa jo nyt, koska olen laittanut hänen ruokiinsa aika avokätisesti mm. valkosipulia, sipulia ja currya. Olen myös laittanut nykyisin aina pienen ripauksen pippuria. Kyllä nyt taas elämä helpottuu hitusen! B)

Löysin muuten kaupasta sellaisia Herbamaren suolattomia kasvisliemikuutioita. Niissä ei ole lainkaan lisäaineitakaan. =)

Nyt sain onneksi terveydenhoitajalta myös siunauksen noille vaavin yökyläreissuille. Olen potenut huonoa omaatuntoa siitä, kun likka on silloin tällöin yöhoidossa mummulassa. Terkkari sanoi, että ei ole mitään väliä, koska lapsi on hyvässä hoidossa isovanhemmilla. Totesi sen olevan vain rikkaus vanhemmille, kun on mahdollisuus laittaa lasta joskus hoitoon. =)

Iltamaidosta pitäisi kuulemma päästä eroon, mutta mielestäni ei ole ihan vielä sen aika. Antaako muuten täällä kaikki vielä iltamaitoa, vai luetteko esim iltasadun tms? :)

Niin ja tuosta lakkiasiasta vielä: Meilläkin kiskotaan lakkia koko ajan päästä pois, mutta ei kai siinä muu auta kuin yrittää laittaa lätsää sitkeästi takaisin. Tuskallista se vaan kyl on! :headwall:
 
Mä vielä imetän ennen nukkumaanmenoa ja yöllä monta kertaa, kun tyttö herää. Aloitin eilen lempeän unikoulun, jossa menee aikaa, mutta en ala huudattamaankaan lasta. Tyttö on oikea tissiaddikti. Hän nukahtaa vain tissille ja heräilee monta kertaa yössä, ja vaatii tissiä. Siksi en ole vienyt häntä mihinkään yökylään tai että joku olisi tullut tänne hoitamaan iltaisin/öisin. Me mennään syyskuun alussa lapsettomiin häihin, ja äitini tulee tänne hoitamaan Amelieta. Siihen mennessä pitäisi saada unikoulusta tuloksia.

Mietityttää vaan, että saako Amelie tarpeeksi maitoa/maitotuotteita sitten, kun imetystä vähennetään. Tuttipulloa en ala enää tässä vaiheessa opettamaan. Nokkamukista kyllä juo, mutta ei itse tarpeeksi. Tykkää vaan heilutella sitä niin, että kaikki paikat on maidossa/vedessä tai sitten vaan järsii imuosaa. Ja kun minä yritän juottaa, hän repii sitä itselleen koko ajan, eikä juomisesta tule mitään. Olen alkanut antamaan viiliä ja jogurttia ja sekoitan puuron maitoon, jotta niistä ainakin saisi kalsiumia.

Lämpimiä kesäpäiviä! B)
 
Pikkutoive tyttö 10kk, konttaa, ryömii, kierii, istuu tuetta, ei hampaita. Osaa pinsettiotteen, puhuu uppa ja äitä. Kiljuu, ääntelee kuin aku-ankka, päristelee, suu jauhaa kokoajan mutta ääntä ei välttämättä tule, nousee polviseisontaan, vilkuttaa

Lillemi tyttö 10 kk+ 2 pv, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, 2 hammasta, kierii, pinsettiote sujuu, nousee seisomaan tukea vasten, kävelee kainaloista tuettaessa, sanoo ätä, äitä, na-na, pä-pä ym, kiljuu, kujertaa kurkkuäännettä, vilkuttaa, taputtaa, osoittelee sormella, tietää mitä monet sanat tarkoittavat, harjoittelee lusikalla syömistä.

Desa74 tyttö, 7kk 3vko, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, nousee tukea vasten seisomaan, hampaita 4.

Saara09 tyttö, 8kk 3vk, kävelee tukea vasten, nousee tukea vasten seisomaan, konttaa, kävelee käsistä kiinni pitäen eteenpäin, nousee istumaan, 6 hammasta, osaa pinsettiotteen, osaa taputtaa, puhuu monia tavuja kuten äiti, öppä, vauvau, hauhau, kakka. Kun haluaa kiinnittää mun huomion sanoo äiti. Vilkuttaa ja sanoo samalla "hei hei".

Elmi tyttö 9kk, osaa kontata, istuu tuetta, nousee tukea vasten seisomaan ja seisoo tukea vasten vähän aikaa, Kaksi hammasta
osaa pinsettiotteen, ääntelee sujuvasti kaikenlaista (äittä, anna, ota, ei..) Osaa mennä konttausasennosta itse istumaan, nousee polviseisontaan tukea vasten.

Malinalle poika 7,5kk, on konttausasennossa, istuu tuetta, ei hampaita

Muikkunuu79 tyttö, 8 kk 3 vko, ryömii, on konttausasennossa, istuu tuetta, viisi hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo paljon eri tavuja, kurlailee sellaista kurkkuäännettä, seisoo tukea vasten hetken

Dad poika, 9 kk, ryömii, menee konttausasetoon ja pysyy siinä, istuu tuetta, menee itse istuma-asentoon, nousee seisomaan tukea vasten, viisi hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo äänteitä (mamma, pappa, äittä...) taputtaa.

Neiti Ahonkangas, tyttö, pari pv vaille 9kk, ryömii ja tetsaa, nousee konttausasentoon ja pysyy siinä, istuu tuetta, pinsettiote onnistuu, 8 hammasta, sanoo äiti, täti, anna, ei ja monenlaisia tavurimpsuja, päristelee, vilkuttaa, taputtaa.

Hensu09, poika, 8kk ja 2vko, istuu tuetta, nousee istumaan, nousee seisomaan tukea vasten, ottaa muutaman askeleen tukea vasten, konttaa, kaksi hammasta, sanoo äi, ei, pinsettiote onnistuu.

Anlini, poika, 9kk ja 2pv, istuu tuetta, nousee mahalta istumaan, pinsetti ote onnistuu, konttaa, kuusi hammasta, kiljuu ja ääntelee monipuolisesti mm. äiti ja isi, päristelee kovasti ja muutenki kova pölinä päällä lähes jatkuvasti, nousee tukea vasten seisomaan ja seisoo tukea vasten. Yrittää myös kävellä tukea vasten, vielä hieman hataraa.

Odottava&OnnellinenTyttö 9kk+13pvä, istuu,nousee seisomaan, kävelee tuen kanssa, konttaa,6 hammasta,pinsetti otteet ok,vilkuttaa, taputtaa, sanoo: mamma, anna, pallo,kakka.

Utelias2009, tyttö 6 pv vaille 10 kk, istuu tuetta, nousee tukea vasten seisomaan, kävelee hitusen tukea vasten, ryömii, konttaa, ei hampaita vieläkään, pinsettiote onnistuu, ei tavuja edellenkään vaan kiljuntaa ja öööötä, taputtaa, nostaa kättä hein merkiksi
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lillemi:
Ajattelin tulla kertomaan 10 kk -neuvolan tulokset. Eli strategiset mitat ovat nyt 10,2 kg ja 74 cm. Ihan ok mitat kuulemma.

Olin niin huojentunut, kun terkkari sanoi, että nyt voidaan alkaa siirtyä perheen omiin ruokiin. Tai olenhan mä sen tiennyt, mutta luulin, että tytölle pitää tehdä omat suolattomat versiot. Mutta suolaa saa jo nyt alkaa käyttää pieniä määriä. Ihan normi ruokaa siis, kunhan ei aja suolaa tai pippuria mielettömästi. No, likka on onneksi tottunut syömään melko maustettua ruokaa jo nyt, koska olen laittanut hänen ruokiinsa aika avokätisesti mm. valkosipulia, sipulia ja currya. Olen myös laittanut nykyisin aina pienen ripauksen pippuria. Kyllä nyt taas elämä helpottuu hitusen! B)

Löysin muuten kaupasta sellaisia Herbamaren suolattomia kasvisliemikuutioita. Niissä ei ole lainkaan lisäaineitakaan. =)

Nyt sain onneksi terveydenhoitajalta myös siunauksen noille vaavin yökyläreissuille. Olen potenut huonoa omaatuntoa siitä, kun likka on silloin tällöin yöhoidossa mummulassa. Terkkari sanoi, että ei ole mitään väliä, koska lapsi on hyvässä hoidossa isovanhemmilla. Totesi sen olevan vain rikkaus vanhemmille, kun on mahdollisuus laittaa lasta joskus hoitoon. =)

Iltamaidosta pitäisi kuulemma päästä eroon, mutta mielestäni ei ole ihan vielä sen aika. Antaako muuten täällä kaikki vielä iltamaitoa, vai luetteko esim iltasadun tms? :)

Niin ja tuosta lakkiasiasta vielä: Meilläkin kiskotaan lakkia koko ajan päästä pois, mutta ei kai siinä muu auta kuin yrittää laittaa lätsää sitkeästi takaisin. Tuskallista se vaan kyl on! :headwall:
SIIS TERKKARI SANOI ETTÄ SAA ANTAA JO SUOLAISIAKIN RUOKIA!?
Noh sehän on hyvä sitten :D Tosiaan pääsee sillai helpommalla kun perheen kanssa samat safkat...Ennen oli vaan 1v se raja...parempi näin =)
 
Lillemi: Ai sanoko teijän terkka että saa antaa jo samaa ruokaa? Meillä sanoi sillon 8kk neuvolassa että 10kk iässä hapanmaitotuotteet ja vuoden iässä vasta sama ruoka kuin muulle perheelle.. Outoa että on noin eri suositukset neuvoloissa. Odotan kyllä jo sitä kun saa ukkelille antaa samaa ruokaa mitä me syödään.

Poju lähti miehen kanssa mökille viikonlopuksi. Sai äiti jäädä yksin kotiin :D Harmi vaan että ukkelille on noussut kuume. On ihan oma normaali itsensä, mutta on vain kuumetta. Pojulla oli 6kk iässä munuaisaltaan tulehdus, joka alkoi samalla lailla.. Eli oli aluksi pelkkä korkea kuume ja ei muuta. Toivottavasti ei olisi nyt samaa... :(

Uutena juttuna on nyt kaikille tuntemattomille moikkaaminen. Ukko nostaa kätensä esim. kaupassa ylös aina, kun tulee ihmisiä vastaan :D Hauskan näköistä. Ja hirveesti poju höpöttää vieraille ihmisille...
 

Yhteistyössä