taapero ikäisten vanhemmat HUOM!!

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
rehellisiä vastauksia,kiitos.
kuinka moni leikkii sen lapsen kanssa päivät pitkät lattialla?
siis leikkimällä leikkii?
ja mitä te oikein teette taapreoittenne kanssa? ja voihan tähän yhtä hyvin vastata vauvojej vanhemmat, mitä te teette vauvanne kanssa, olette koko ajan seurassa vai mitä?

itse henk.koht poden huonoa omatuntoa kun en osaa leikkiä enää, tuntuu jotenkin teennäiseltä väkisin leikkiä jollain leluilla.
sen sijaan luetaan yhdessä kirjoja ja tehdään kotityöt yhdessä(lapsi siis mukana)

niin ja kuinka kauan teillä on päivässä oikeasti aikaa olla sen lapsen kanssa, oletteko koko ajan vai touhuatteko välillä omiakin?
eli siis onko ok jos teen välillä omiani enkä viihdytä lastani??

kiitos kaikille jo etukäteen ketkä viitisivät vastata.
 
No en todellakaan leiki. En itseasiassa leiki lasten kanssa juuri lainkaan sellaisia leikki-leikkejä. Rakennetaan junarataa tai jotain legojuttuja joilla lapset sitten jäävät leikkimään, luetaan, tehdään kotihommia yhdessä. Lapsen on tärkeää saada ja osata leikkiä myös yksin, vanhempien tehtävä ei ole todellakaan olla viihdyttäjä 24/7.
 
Vähänpä leikin. Jollain palikoilla ja legoilla voin rakennella ja luen. Muuten se on sitä kotitöiden tekemistä yhdessä. Mutta kyllä sekin tuntuu lapselle leikkiä olevan. Ja isosiskonsa onneksi hoitaa sen leikittämispuolen. :D
 
Mie
Esikoisen kanssa leikin aika paljonkin, rakentelin legoilla ja teimme yhdessä palapeliä jne. Ihan siksi, että aina ei ollut lapsikaveria saatavilla ja lapsen pitää saada esimerkkiä jostain. Kuopus syntyi esikoisen ollessa 1v 10kk. Esikoinen otti sitten tämän opettavan roolin kuopuksen kanssa ja siirsi omat leikkitaitonsa pikkusiskolle käytännön kautta.
 
En tod. leiki päivät pitkät lattialla, toki leikitään yhdessä mutta paljon touhutaan yhdessä kotitöitä jne.
Ulkona leikitään enemmän yhdessä, tosin mulla on kaksi isompaakin taaperoa, heidän kanssa ulkona pelataan, vauvan (8kk) kanssa touhutaan hiekkalaatikolla.

Minä olen niin tylsä että jos lapset saavat valita kenen kanssa leikkivät niin ykkösenä on teini-ikäiset isot veikat, sitten iskä ja minä viimeisenä :whistle:
 
En leiki lasten kanssa. Yleensä isommat (3v&4v) leikkii keskenään, ja pienin (1v) leikkii tossa mun vieressä. Joskus hyvin harvoin lösähdän leikkihuoneen lattialle. Mutta hyvin nuo pärjää keskenään, ja me touhutaan sitten muita asioita yhdessä.
 
No en leiki eikä ole tarpeenkaan meillä poika osaa onneksi leikkiä itse on osannut jo aika kauan. Jotain palikka ja dublo juttuja rakennan kaverina ja junaradan voin rakentaa vaikka kohta se onkin hajalla :D Muutenkin saatan laittaa leikin alulle ja pikkuhiljaa vetäydyn takavasemmalle tekemään omia hommia
 
....
Mulla vauva, en leiki aktiivisesti kokoaika. Olen lähistöllä ja saatavilla, mutta nytkin hän touhuaa omia juttujaan tuossa lattialla. Toki leikitän aina välillä ja annan huomiota kun sitä tarvitsee. Ei mielestäni tarvitse olla kokoajan lasta leikittämässä ja olemassa aktiviteettina.
 
Viblsp
Meillä 3 taaperoa. 1v 1kk vanhat kaksoset usein käyttävät mua kiipeilytelineenä kun makaan lattialla. Yleensä niiden kanssa leikin kutittelemalla, leikkimällä piiloon menemistä (Kukkuu... Pöö!) Ja poika jo leikkii autoilla, joten leikin niillä sen kanssa.

2,5-vuotiaan tytön kanssa luetaan, piirretään, maalataan, muovailuvahaillaan, syödään ja juodaan leikkikahveja ja -kakkua jne.

Taaperoiden lisäksi meillä on 4v 7kk vanha poika. :) Paljon pitävät seuraa myös toisilleen. Etenkin 1v 1kk vanhalla pojalla ja 2,5-vuotiaalla tytöllä tuntuu olevan todella hauskaa yhdessä. Kaksoset ovat paljon sylissä, tissillä, joten jos en aina jaksa leikkiä, en pode huonoa omaatuntoa. Ja tosiaan, lapset leikkivät paljon myös yhdessä, joten otan rennommin.

Muutenkin on mielestäni hyvä, jos lapsi osaisi itsekin leikkiä, eikä vaatisi vanhempaa aina viihdyttämään.
 
Työäiti
Tottakai meillä sekä äiti että isä leikki. Ei tietty tauotta, mutta kyllä ainokainen lapsi tarvitsee vuorovaikutusta. Miten ne muuten oppivat leikkiä ellei matkimalla? Toki päiväkodissa tulee mallia, mutta kyllä haluan olla lapseni kanssa kun olemme kotona.

Meillä poika 2v tarjoilee leikkiruokaa vanhemmille ja pehmoille, sählyyn tarvitaan kaksi pelaajaa, legoilla ja junaradalla leikitään, luetaan. Piirtäminen on itsenäisempää, mutta muovailussa tykkää seurasta. Puutarhassa teen joskus hiekkakakkuja, mutta siellä poika lähinnä "auttaa" mua pihatöissä jalkapallon peluun lisäksi..
 
Välillä leikitään ja esim rakennellaan legoilla asumuksia vaikka eläimille tai autotalleja ym. mutta en todellakaan leiki kokoajan lapsen kanssa vaan mieluummin annan sen itsekkin kehitellä leikkeijään ja oppia leikkimään myös yksin. Kotitöitä tehdään yhdessä aikapaljon ja tietysti luetaan ja käydään ulkoilemassa ja askarrellaan.
 
Esikoisen kanssa tuli leikittyä. Kotona leikittiin leluilla, koitettiin tehdä palapelejä yms. Ulkona hiekkiksellä tehtiin kakkuja jne.
Mutta sen jälkeen kun mediumi syntyi ja kasvoi sopivaan ikään leikkiäkseen sisarensa kanssa, ei ole enään ollut tarvetta leikkiä. Onneksi. :ashamed:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Tottakai meillä sekä äiti että isä leikki. Ei tietty tauotta, mutta kyllä ainokainen lapsi tarvitsee vuorovaikutusta.oppi Miten ne muuten vat leikkiä ellei matkimalla? Toki päiväkodissa tulee mallia, mutta kyllä haluan olla lapseni kanssa kun olemme kotona.

Meillä poika 2v tarjoilee leikkiruokaa vanhemmille ja pehmoille, sählyyn tarvitaan kaksi pelaajaa, legoilla ja junaradalla leikitään, luetaan. Piirtäminen on itsenäisempää, mutta muovailussa tykkää seurasta. Puutarhassa teen joskus hiekkakakkuja, mutta siellä poika lähinnä "auttaa" mua pihatöissä jalkapallon peluun lisäksi..
Meillä esikoinen 7v. ja tosiaankin osannut leikkiä ilman mallia. Tää oli aika outo kommentti. Kyllä terveillä lapsilla ihan itseltään se mielikuvitus löytyy, ei ole vanhemmat tehtävä opettaa leikkiä. Ihan kuin leikki olis aikuisten keksintö mikä opetetaan lapsille. Leikkihän on lapselle luontaista.
 
Rehellisesti sanottuna en leiki. Keskimmäinen on iältään 1v10kk ja hän on aina leikkinyt itsekseen, ei edes pahemmin tarvitse seuraa. Toisin oli silloin, kun eiskoinen oli pieni. Hänelle piti aina pitää seuraa.
Mä en kyllä edes ehtisi leikkiä taaperon kanssa kokoajan, koska meillä kolme lasta (esikoinen 4v ja kolmonen 4kk) ja kotihommiakin pitää hoitaa. Toki joskus piirrän, maalaan ym pojan kanssa, mutta en läheskään aina. Ja pojat leikkii paljon yhdessä, vaikka yleensä leikki äityy tappeluksi.
 
Työäiti
Alkuperäinen kirjoittaja umbrella78:
Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Tottakai meillä sekä äiti että isä leikki. Ei tietty tauotta, mutta kyllä ainokainen lapsi tarvitsee vuorovaikutusta.oppi Miten ne muuten vat leikkiä ellei matkimalla? Toki päiväkodissa tulee mallia, mutta kyllä haluan olla lapseni kanssa kun olemme kotona.

Meillä poika 2v tarjoilee leikkiruokaa vanhemmille ja pehmoille, sählyyn tarvitaan kaksi pelaajaa, legoilla ja junaradalla leikitään, luetaan. Piirtäminen on itsenäisempää, mutta muovailussa tykkää seurasta. Puutarhassa teen joskus hiekkakakkuja, mutta siellä poika lähinnä "auttaa" mua pihatöissä jalkapallon peluun lisäksi..
Meillä esikoinen 7v. ja tosiaankin osannut leikkiä ilman mallia. Tää oli aika outo kommentti. Kyllä terveillä lapsilla ihan itseltään se mielikuvitus löytyy, ei ole vanhemmat tehtävä opettaa leikkiä. Ihan kuin leikki olis aikuisten keksintö mikä opetetaan lapsille. Leikkihän on lapselle luontaista.
Tuo on kommentti äidiltäni, joka on erityislastentarhaopettaja. Vuosia opettanut/ohjannut erityislapsia, joten uskon siihen. Myös normaalit lapset monesti tarvitsevat pientä ohjausta kunnon leikkeihin. Ihan pienet tarvitsevat mallia (mulla on ihan pieni lapsi), myöhemmin toki leikki kehittyy ja silloin ei ole kaikkea tarkoitus kädestä pitäen opettaa. Mites lapsi oppii esim muistipelin, jos kukaan ei kerro miten sillä leikitään?
 

Yhteistyössä