Täälähän ei saisi valittaa mutta valitan silti.

  • Viestiketjun aloittaja HippuTAR
  • Ensimmäinen viesti
HippuTAR
Mua vaan mietityttää, et jos teillä on huono rahatilanne ollut jo 3 vuotta, niin miten teidän asumismenot voi olla miehellä 850e/kk vuokra ja sä maksat vielä siitä kolmanneksen eli vuokra on yhteensä siis 1200e/kk. Missä tuollaista vuokraa pitää maksaa? Vain Helsingissä tai Espoossa.

Sitten maksat vielä päälle "teinin vuokran + ruuan". Eli teillä siis menee pelkästään vuokraan jo joku väh 1500e/kk.

Ei ihme, että rahat on vähissä, jos et edes käy töissä. Olisiko aika vähentää menoja?

Miksi sä et kykyne työntekoon, jos saa udella?
Asumismenot= vuokra, sähkö, vesi, kotivakuutus.
Ja mä maksan vuokrasta vajaa kolmanneksen.

Täältä ei saa halvampaa sen kokosta kämppää mihin mahduttais, täs on 89m2. Paitsi jostain juoppolandiasta ja siihen en suostu.

Ja teinin vuokraa jää mulle maksettavaksi 70/kk.

Aika lailla tasan vuoden päästä pitäis helpottaa ku saadaan toi laina pois.

Tosta mun työkyvyttömyydestä en jaksa alkaa vääntämään.
 
"Hömelö"
Mä ymmärrän että kyetessään vanhemmat auttaa opiskelevaa lastaan. Mutta en mä nyt kyllä ihan tohonkaan suostuis pitkään että ite kituuttaisin sen takia että maksan aikuisen /aikuistuvan lapsen vuokraa ja ruokia. Onko lapsella työpaikkaa?
 
HippuTAR
[QUOTE="Hömelö";29794833]Mä ymmärrän että kyetessään vanhemmat auttaa opiskelevaa lastaan. Mutta en mä nyt kyllä ihan tohonkaan suostuis pitkään että ite kituuttaisin sen takia että maksan aikuisen /aikuistuvan lapsen vuokraa ja ruokia. Onko lapsella työpaikkaa?[/QUOTE]

Syksyllähän toi helpottaa ku se alkaa saada opintotukea, todennäköisesti pärjää pääosin sillä. Tosin lapsilisä sen osalta sitte loppuu joten mulle se on +-0. On siis 16 joten olemme ihan täysin elatusvastuussa vielä.
 
"Hömelö"
Opiskeleeko lapsi toisella paikkakunnalla?

Onko sulla oikeesti pätevä syy olla tekemättä töitä jatkossakaan? Ei tarvii kertoo että mikä se syy on, mutta onko kyse oikeesti siitä että et pysty tekemään töitä vai siitä että ei oikein nappaa ja sossuu varten keksitään millon mitäkin selityksiä?
 
Rollolainen
Opiskelija-asunnon vuokran ja sinne ruuat.

Renkaista jo kirjotin. No nyt pärätään tää ja ens vuosi noilla. Mut sit pitää jo uusia mun autoon kesärenkaat.

Huvipuistos käydään 1-2 kertaa kesäs. Sirkukses kerran vuodes. Lomamatkat on tyyliin: päiväreissu tampereelle mun isän luo, risteily, pari yötä kylpyläs.
eikä teini saa opintotukea ja asumislisää? Kyllä sillä pitäisi pystyä vuokra opiskelijakämpästä maksamaan. usein opiskelija-asunnoissa on halvempi vuokrakin. esom das asunoilla täällä on noin 200e vuokra yksiöstä ja solukämpät vielä halvempia
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"vieras1234"
eikä teini saa opintotukea ja asumislisää? Kyllä sillä pitäisi pystyä vuokra opiskelijakämpästä maksamaan. usein opiskelija-asunnoissa on halvempi vuokrakin. esom das asunoilla täällä on noin 200e vuokra yksiöstä ja solukämpät vielä halvempia
no ei meillä ainakaan saa yhtään mitään tukea mistään , on siis nyt 17, ja täyttää tämän vuoden lopussa 18.

Mitä on esom das asunnot ?? joku opiskelija-asuntola ? Pitää selvittää onko pojan opiskelukaupungissa noita ?
 
Rollolainen
[QUOTE="vieras1234";29794914]no ei meillä ainakaan saa yhtään mitään tukea mistään , on siis nyt 17, ja täyttää tämän vuoden lopussa 18.

Mitä on esom das asunnot ?? joku opiskelija-asuntola ? Pitää selvittää onko pojan opiskelukaupungissa noita ?[/QUOTE]
domus arctica säätiön asuntoja. tarkoitettu opiskelijoille

katso netistä löytyykö teidän kaupungista
 
Rollolainen
[QUOTE="vieras1234";29794914]no ei meillä ainakaan saa yhtään mitään tukea mistään , on siis nyt 17, ja täyttää tämän vuoden lopussa 18.

Mitä on esom das asunnot ?? joku opiskelija-asuntola ? Pitää selvittää onko pojan opiskelukaupungissa noita ?[/QUOTE]
17 vuotias saa asumislisää jos asuu omassa asunnossa- asumistuki+ lisä on joku reilut 400, joten jos saa 200e kämpän, jää 200e vielä muuhun.
 
Rollolainen
asumisliäs on kaikkien opislekijoiden oikeus jos ei saa lapsilisää enää. Ei se ole mitän lypsämistä jos opiskelija käyttää häenlle kuuluvat tuet, eikä maksata kaikkea vanhemmillaan.
miten se teini opii elämään omillan jos vanhemmat maksavat kaiki hänen menonsa,. Ei se ole omillaan asumista jos itse ei vuokraansa maksa. Tuolla asenteella pitäisi siten myäs kotihoidontuet ja lapsilisäkin lopettaa....
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
-
Mua kiinnostaisi tietää mikä sun terveydentilanteesi on kun et voi käydä töissä?

Vertaistukea on hankala löytää. Itse en käy töissä, useita erilaisia ongelmia terveyden kanssa. Mahdotonta löytää hommaa mitä voisi tehdä.
 
Rollolainen
Onko tukien varassa eläminen enemmän omillaan oloa kuin vanhempien avulla pärjääminen?
joskus vaan teininkin on pakko muuttaa tosielle paiikkakunnale opiskelujen takia.
Minäkin muutin 16-vuotiaana toiselle paikkakunnalle, asuin asuntolassa viikot. Onnekis kyseisessä koulussa ioli asuntoka, mutta tosiaankaan se ei ollut ilmainen. Sinä oli kuukausimaksu joka kattoi myäs sitten ne ruuat, aamupalan, lounaan, ja päiväkahvin. Näillä usien pärjäsi ihan hyvin , ei mitään iltapaloja tarvittu =)
Itse sain isältäni 200 markkaa elatustukea ja opintotuen. Niillä se van oli pärjättää. ja joka viikopnloppu matkustin junalla kotiin, silloin kun ei asuntolaan saanut viikonlopuiksi jäädä.
taitaa van moni nykyään hakuta välttämättä oman asunnon, ei enää asuntolat kelpaa.
EIkä muuten moni alle 18-vuotias saa töitä, vioakk kuinka haluaisi. osa säästää kesätyörahojaan, että voi siten opiskella ja maksella vuokraa.

Jso ei töitä ole saanut ja omillan kuitenkin on asuttava niin silloin tietenkin saa sen opintotuen lisäkis asumislisää, sehän kuulua kaikenikäsiille ( yli 16v) lapsettomille opiskelijoille jotka saavat opintotukea. sossusta opiskelija ei ikävä kyllä saa mitään, joten hänen on elettävä silä mitä on.kaikki opiskelijat eivät tahdo nostaa opintolaina ja sosiaalitoimisto laskee sen automaatisesti tuloksi, vaikkasitä ei nostaisikaan. Vanhempien tulot vaikuttavat 20 vuotiaaksi asti, vaikka asuisi omillan, sne jälkeen en ei enää vaikuta
 
:0
joskus vaan teininkin on pakko muuttaa tosielle paiikkakunnale opiskelujen takia.
Minäkin muutin 16-vuotiaana toiselle paikkakunnalle, asuin asuntolassa viikot. Onnekis kyseisessä koulussa ioli asuntoka, mutta tosiaankaan se ei ollut ilmainen. Sinä oli kuukausimaksu joka kattoi myäs sitten ne ruuat, aamupalan, lounaan, ja päiväkahvin. Näillä usien pärjäsi ihan hyvin , ei mitään iltapaloja tarvittu =)
Itse sain isältäni 200 markkaa elatustukea ja opintotuen. Niillä se van oli pärjättää. ja joka viikopnloppu matkustin junalla kotiin, silloin kun ei asuntolaan saanut viikonlopuiksi jäädä.
taitaa van moni nykyään hakuta välttämättä oman asunnon, ei enää asuntolat kelpaa.
EIkä muuten moni alle 18-vuotias saa töitä, vioakk kuinka haluaisi. osa säästää kesätyörahojaan, että voi siten opiskella ja maksella vuokraa.

Jso ei töitä ole saanut ja omillan kuitenkin on asuttava niin silloin tietenkin saa sen opintotuen lisäkis asumislisää, sehän kuulua kaikenikäsiille ( yli 16v) lapsettomille opiskelijoille jotka saavat opintotukea. sossusta opiskelija ei ikävä kyllä saa mitään, joten hänen on elettävä silä mitä on.kaikki opiskelijat eivät tahdo nostaa opintolaina ja sosiaalitoimisto laskee sen automaatisesti tuloksi, vaikkasitä ei nostaisikaan. Vanhempien tulot vaikuttavat 20 vuotiaaksi asti, vaikka asuisi omillan, sne jälkeen en ei enää vaikuta
^ "lisäksi tiedän seuraavaa..:" Mutta viitsitkä vastata kysymykseeni?
 
Rollolainen
Siis miten voi saada asumistukea enemmän kuin vuokra on :confused:
se on asumiislisä ei asumistuki, ne on eri asioita asumislisä saa enintään 200e, joten jos vuokra on vaikka 500 niin silloin ei riitä tuo opintotuki edes vuokraan koska se on sen asumislisän kanssa reilut 400e.
esim meidän pojalal on vuokra 270 ja hänellä jää vuokran ja bussikortin jälkeen noin 100e ( omilllaan asuva saa enemmän opintukea kuin vanhempiensa kanssa asuva) . tästä 100 e hän sitten ostaa ruuat, vaatteet ym.

jos poika asuisi meidän kanssa hän saisi omaa ranaa sossusta 300e+ opintouki 90, koska me ollaan pienituloisia. Tätä ei monikaan tiiä. Ajatella saisi enemmän asuessa vanhempeinsa kanssa, mutta hän halusi muuttaa omilleen 18-vuotiaana ja elää köyhemmin =)
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Yhteistyössä