Täällä kun usein tuomitaan hyvin jyrkästi ne perheet joissa on kaksi autoa...

Alkuperäinen kirjoittaja PauhaavaSydän:
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Öööh millä lailla se citymaasturi on pahempi kun esim paljon kuluttava ja paljon saastuttava henkilöauto?
Vaikkapa sillä tapaa, että ruuhkat ja autojonot = epämukavuustekijä sekä kanssaliikkujille, että autoilijoille itselleen.
Paljon citymaastureita ja farmariautoja = paaaljon pitempi jono ja ruuhka kuin jos samat autot olisivat esim. pikkuruisia smarteja.

Asia mikä mua erityisesti ärsyttää on se, että mitä pröystäilevämpi auto on kyseessä, sitä varmemmin siellä istuu vain yksi ihminen. Se liituraitapukuinen keski-ikäinen mies (joskus nainenkin).

Yks dösä siinä samassa jonossa pidentää aika simona myös. Ja jos kuljet spåralla tai junalla niin tuskinpa se ainakaan sua hirveästi liikuttaa :LOL:

(ja just ne isot autot on usein työsuhdeautoja )
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja lunacy sioux:
Alkuperäinen kirjoittaja Onko:
Alkuperäinen kirjoittaja lunacy sioux:
Kyllähän jokaisella omaa napaa ajattelevalla perheellä täytyy olla vähintään 2 autoa. Ja mieluiten toinen ainakin citymaasturi.
Kehitysmaissa ihmiset elää autoitta, joten meillä suomalaisilla on sitten varaa pitää useampi. Tuhoutuuhan se maapallo jossain välissä kuitenkin.
Raha se ratkaisee, ei ympäristötekijät.
Kehitysmaissa ihmiset myös elävät koko perhe yhden huoneen tiloissa, ja käyttävät samaa pesuvettä koko poppoo. Te kun olette sen verran tiedostava ja muita parempi perhe, joten olette varmaan omaksuneet nämäkin tavat samaistua kehitysmaiden ihmispoloisiin?
Mietihän joskus asioita niiden oikeilla mittasuhteilla.
Vai onko se liian vaikeaa?
Eli valitset mittasuhteet juuri sopivasti, jotta voit kiillotella sädekehääsi? Ekologisin vaihtoehto on asua keskustassa pienessä kerrostalokämpässä. Kaikkien tulisi muuttaa kehäkolmosen sisäpuolelle, paitsi ehkä ruuantuottajien. Paperin valmistus tulisi taas lopettaa kokonaan. On ihmiset selvinneet ennenkin ilman lehtiä.
Jos mun mielestä 2 autoa yhdessä perheessä on turhuuksien turhuutta, niin miten kiillotan sillä mielipiteelläni sädekehääni?
Yksityisautoilu saastutta. Sitä et voi kieltää.
Jokainen voi tehdä niitä pieniä valintoja miten elää ekologisemmin ja yksi valinta voi olla autottomuus. Tai edes sen toisen auton hankkimatta jättäminen.
Aina voi miettiä entäs jos kaikki maailman ihmiset hankkisi 2 autoa, kauanko elämää löytyisi tältä maapallolta?
Se että ajattelee muutakin kun omaa napaansa, ei tarkoita sädekehän kiillottamista, vaan sitä että käyttää aivojaan muuhunkin kun laskemiseen paljonko lainaa tarvisi uuden auton hankintaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Olet ehkä kuitenkin tietoinen siitä, että kaikki Punavuoressa asuvat(kaan ) eivät käy ihan kotinsa lähellä töissä, toisilla on sellainen vuorotyö että pakko olla auto. Toiset eivät saaneet päiväkotipaikkaa lähipäiväkodista, vaan joutuvat kuskaamaan lapsia kauas hoitoon, ehkä juuri eri suuntaan kun on töissä.
Jokunen ehkä joo, mutta pääsääntöisesti nuo autot lojuu tuossa kadulla ihan vaan ihmisten mukavuudenhalun takia! Oon aivan varma siitä!
Ja miksei niitä lapsiakin voi viedä joukkoliikenteessä (puhun edelleen Helsingin seudusta.) Yhteydet on ihan oikeasti todella hyvät täällä! Aikaa ehkä menee enemmän, mutta se on valintakysymys. Mua ei sais kirveelläkään ostamaan autoa, sais olla todella pakottava tilanne.

En tosiaan oo autojen asiantuntija, mutta veikkaisin silti, että aivan taatusti keskimääräinen citymaasturi kuluttaa enemmän kuin pikkuauto. Näyttäkää mulle faktoja, jossa todetaan että näin ei ole, sitten uskon.

Ja jos mä odotan pyöräni kanssa että loputon autojono päättyy ja pääsen ylittämään tien, niin oon kyllä monesti toivonut, että ihmiset ei ainakaan niitä farmareita turhan takia ostais. Ainoa aika milloin porukka kaupungissa siellä jotain kuljettaa, on juhannus kun lähtevät mökille. Muulloin on vain se kuski ja helvetisti tyhjää tilaa. Ja pyöräilijä odottaa... ja odottaa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Yks dösä siinä samassa jonossa pidentää aika simona myös. Ja jos kuljet spåralla tai junalla niin tuskinpa se ainakaan sua hirveästi liikuttaa :LOL:

(ja just ne isot autot on usein työsuhdeautoja )
Työsuhdeautoakaan ei ole pakko ottaa vastaan, jos ei välttämättä sitä halua ja TARVITSE.

No tietysti bussi vie tilaa, mutta kuinka monesti olet nähnyt 50 ihmistä henkilöautossa??! Tilaa vielä yhdelle, joka käyttää Rexonaa?!

Ja junat liikkuu muutenkin muusta liikenteestä erillään.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja lunacy sioux:
Jokainen toki voi pitää niin montaa autoa kun haluaa. Suomen laki ei sitä kiellä.
En tiedä onko sillä juuri merkitystä, onko ihmisellä vaikka 5 autoa. Ei se niillä kuitenkaan yhtäaikaa aja. Enemmän merkitsee paljonko kokonaiskulutus on. Jos joku haluaa ehdottomasti vanhan jenkin, niin on vain parempi että hänellä on myös riisikuppi, joka ei kuluta paljoa.
 
aply
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Alkuperäinen kirjoittaja PauhaavaSydän:
Työhön käytettävä auto on eri asia.

Tämäkin muutoin tietysti valintakysymys, täytyykö asua niin kaukana kaikesta, ettei pyörä riitä. Esim. alle 5km matkoilla suuntaansa ei ihan oikeasti autoa tarvitse, vaikka olisikin muutama pakkaspäivä vuodessa. Kyllähän auto tietysti mukava on, mutta onko se TARPEELLINEN? Hmm, en kyllä itsekään kannata sitä että ihmiset pakkautuu keskuksiin ja syvä maaseutu kuolee. Vaikenen siis aiheesta, josta en itsekään osaa muodostaa mielipidettä :D Ekologinen puoli, mutta sitten taas kulttuurillisesta näkökulmasta...hmm.

Täällä Helsingin seudulla taas autoilijat ei saa multa mitään sympatiaa. Esim. Espoosta päin huristellaan kaksin autoin varsin reippaasti (jotka vielä usein on katumaastereita tai farmareita ja kasvattavat jonoja vielä senkin takia!), ilman mitään muuta syytä kuin että ihmiset on liian hienoja /mukavuudenhaluisia astumaan junaan. Me asutaan Punavuoressa josta on kilometri rautatieasemalle. Tästä menee parinsadan metrin säteellä kolme bussia ja kaksi ratikkaa, ja katu on aina parkkeerattu täyteen yksityisautoja. Eihän siinä mitään järkeä ole!!
Olet ehkä kuitenkin tietoinen siitä, että kaikki Punavuoressa asuvat(kaan ) eivät käy ihan kotinsa lähellä töissä, toisilla on sellainen vuorotyö että pakko olla auto. Toiset eivät saaneet päiväkotipaikkaa lähipäiväkodista, vaan joutuvat kuskaamaan lapsia kauas hoitoon, ehkä juuri eri suuntaan kun on töissä.
Ja TODELLA monella on työsuhdeauto, jota siis on pakko pitää, tai jos ei pidä, niin liksasta vähennetään anyway se auton osuus joka kuukausi.
Moni tekee liikkuvaa duunia joten auto on oltava, vaikka sitä vapaa-aikana ei koskaan käyttäisikään.

Ja edelleen: citymaasturit ja isot farkut eivät välttämättä kuluta / saastuta yhtään sen enempää kun pienet autot.
Turha tuomita autoa pelkästään koon perustella, jos ette muuten autoista tiedä hevon vi**uakaan.
Oletteko koskaan kuulleet, että iso auto voi olla diesel, kun taas pienessä autossa voi olla iso bensakone?
Justhan se oli Kuningaskuluttajasa se juttu missä ne testaili ja vertaili että millä autolla kannattaa ajaa jos haluaa olla ekologinen. Tulos oli että 20 vuotta vanha henkilöauto saastuttaa vähemmän kuin uusi "vähän kuluttava" citymaasturi... Kaikista epäekologisin vaihtoehto oli juuri tuollainen uusi citymaasturi, koska pitää ottaa huomioon myös se että auton valmistuskin saastuttaa. Ja vaikka sitä ei huomioitasikaan niin silti se oli eniten saastuttava käytössä näistä verrokeista, sen ohi menee varmasti jotkut jenkkiautot yms.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En tiedä onko sillä juuri merkitystä, onko ihmisellä vaikka 5 autoa. Ei se niillä kuitenkaan yhtäaikaa aja. Enemmän merkitsee paljonko kokonaiskulutus on. Jos joku haluaa ehdottomasti vanhan jenkin, niin on vain parempi että hänellä on myös riisikuppi, joka ei kuluta paljoa.
Tuossa on järkipuhetta!
 
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En tiedä onko sillä juuri merkitystä, onko ihmisellä vaikka 5 autoa. Ei se niillä kuitenkaan yhtäaikaa aja. Enemmän merkitsee paljonko kokonaiskulutus on. Jos joku haluaa ehdottomasti vanhan jenkin, niin on vain parempi että hänellä on myös riisikuppi, joka ei kuluta paljoa.
Tuossa on järkipuhetta!
Niin, ainakin siihen saakka kun lasketaan mukaan että autot täytyy myös jossain valmistaa, kuljettaa Suomeen jne. ja siihen kuluu myös oma energiansa. Onhan sillä tietysti työllistävä vaikutus, mutta silti...
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja lunacy sioux:
Jokainen toki voi pitää niin montaa autoa kun haluaa. Suomen laki ei sitä kiellä.
En tiedä onko sillä juuri merkitystä, onko ihmisellä vaikka 5 autoa. Ei se niillä kuitenkaan yhtäaikaa aja. Enemmän merkitsee paljonko kokonaiskulutus on. Jos joku haluaa ehdottomasti vanhan jenkin, niin on vain parempi että hänellä on myös riisikuppi, joka ei kuluta paljoa.
On siinä se ero että mitä enemmän ihmiset osatavat uusia autoja ja haluavat omistaa enemmän autoja. Sitä enemmän autoja valmistetaan. Jos kukaan ei haluaisi jatkuvasti uutta, niin ei olisi tarvetta tehdä uutta.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja lunacy sioux:
Jos mun mielestä 2 autoa yhdessä perheessä on turhuuksien turhuutta, niin miten kiillotan sillä mielipiteelläni sädekehääni?
Yksityisautoilu saastutta. Sitä et voi kieltää.
Jokainen voi tehdä niitä pieniä valintoja miten elää ekologisemmin ja yksi valinta voi olla autottomuus. Tai edes sen toisen auton hankkimatta jättäminen.
Aina voi miettiä entäs jos kaikki maailman ihmiset hankkisi 2 autoa, kauanko elämää löytyisi tältä maapallolta?
Se että ajattelee muutakin kun omaa napaansa, ei tarkoita sädekehän kiillottamista, vaan sitä että käyttää aivojaan muuhunkin kun laskemiseen paljonko lainaa tarvisi uuden auton hankintaan.
Kyse olikin siitä, että elätkä muutenkin ekologisesti. Linkola elää kuten opettaa, teetkö sinä saman? Minä asun kerrostalossa ja omistan yhden auton. Auto on vähäkulutuksinen ja tarvitsen sitä töissä käymiseen ja lasten hoitoon vientiin. Mutta silti kulutan paljon, omistan tietokoneen ja tv:n jotka kuluttavat sähköä yms. Lisäksi syön lihaa, joka on melkein yksityisautoilua pahempi vaihtoehto. Syötkö itse lihaa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja PauhaavaSydän:
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Yks dösä siinä samassa jonossa pidentää aika simona myös. Ja jos kuljet spåralla tai junalla niin tuskinpa se ainakaan sua hirveästi liikuttaa :LOL:

(ja just ne isot autot on usein työsuhdeautoja )
Työsuhdeautoakaan ei ole pakko ottaa vastaan, jos ei välttämättä sitä halua ja TARVITSE.

No tietysti bussi vie tilaa, mutta kuinka monesti olet nähnyt 50 ihmistä henkilöautossa??! Tilaa vielä yhdelle, joka käyttää Rexonaa?!

Ja junat liikkuu muutenkin muusta liikenteestä erillään.
Et ole koskaan kuullut työpaikasta, jossa työsuhdeauto on pakko olla,?
 
aply
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
meillä on kaksi autoa ja pakko olla. Toinen käy Espoossa töissä ja toinen aivan toisessa suunnassa. Minulla 3-vuorotyö, joten ei mitään mahdollisuutta vain yhteen autoon.
Ei voi käyttää kumpikaan joukkoliikennettä vaikka vuoroviikoin, tai vaikka molemmat :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja PauhaavaSydän:
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En tiedä onko sillä juuri merkitystä, onko ihmisellä vaikka 5 autoa. Ei se niillä kuitenkaan yhtäaikaa aja. Enemmän merkitsee paljonko kokonaiskulutus on. Jos joku haluaa ehdottomasti vanhan jenkin, niin on vain parempi että hänellä on myös riisikuppi, joka ei kuluta paljoa.
Tuossa on järkipuhetta!
Niin, ainakin siihen saakka kun lasketaan mukaan että autot täytyy myös jossain valmistaa, kuljettaa Suomeen jne. ja siihen kuluu myös oma energiansa. Onhan sillä tietysti työllistävä vaikutus, mutta silti...
Aivan. Sama koskee muita hyödykkeitä, kuten taloja. Kuitenkin neliömäärät Suomessa on kasvussa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja aply:
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Alkuperäinen kirjoittaja PauhaavaSydän:
Työhön käytettävä auto on eri asia.

Tämäkin muutoin tietysti valintakysymys, täytyykö asua niin kaukana kaikesta, ettei pyörä riitä. Esim. alle 5km matkoilla suuntaansa ei ihan oikeasti autoa tarvitse, vaikka olisikin muutama pakkaspäivä vuodessa. Kyllähän auto tietysti mukava on, mutta onko se TARPEELLINEN? Hmm, en kyllä itsekään kannata sitä että ihmiset pakkautuu keskuksiin ja syvä maaseutu kuolee. Vaikenen siis aiheesta, josta en itsekään osaa muodostaa mielipidettä :D Ekologinen puoli, mutta sitten taas kulttuurillisesta näkökulmasta...hmm.

Täällä Helsingin seudulla taas autoilijat ei saa multa mitään sympatiaa. Esim. Espoosta päin huristellaan kaksin autoin varsin reippaasti (jotka vielä usein on katumaastereita tai farmareita ja kasvattavat jonoja vielä senkin takia!), ilman mitään muuta syytä kuin että ihmiset on liian hienoja /mukavuudenhaluisia astumaan junaan. Me asutaan Punavuoressa josta on kilometri rautatieasemalle. Tästä menee parinsadan metrin säteellä kolme bussia ja kaksi ratikkaa, ja katu on aina parkkeerattu täyteen yksityisautoja. Eihän siinä mitään järkeä ole!!
Olet ehkä kuitenkin tietoinen siitä, että kaikki Punavuoressa asuvat(kaan ) eivät käy ihan kotinsa lähellä töissä, toisilla on sellainen vuorotyö että pakko olla auto. Toiset eivät saaneet päiväkotipaikkaa lähipäiväkodista, vaan joutuvat kuskaamaan lapsia kauas hoitoon, ehkä juuri eri suuntaan kun on töissä.
Ja TODELLA monella on työsuhdeauto, jota siis on pakko pitää, tai jos ei pidä, niin liksasta vähennetään anyway se auton osuus joka kuukausi.
Moni tekee liikkuvaa duunia joten auto on oltava, vaikka sitä vapaa-aikana ei koskaan käyttäisikään.

Ja edelleen: citymaasturit ja isot farkut eivät välttämättä kuluta / saastuta yhtään sen enempää kun pienet autot.
Turha tuomita autoa pelkästään koon perustella, jos ette muuten autoista tiedä hevon vi**uakaan.
Oletteko koskaan kuulleet, että iso auto voi olla diesel, kun taas pienessä autossa voi olla iso bensakone?
Justhan se oli Kuningaskuluttajasa se juttu missä ne testaili ja vertaili että millä autolla kannattaa ajaa jos haluaa olla ekologinen. Tulos oli että 20 vuotta vanha henkilöauto saastuttaa vähemmän kuin uusi "vähän kuluttava" citymaasturi... Kaikista epäekologisin vaihtoehto oli juuri tuollainen uusi citymaasturi, koska pitää ottaa huomioon myös se että auton valmistuskin saastuttaa. Ja vaikka sitä ei huomioitasikaan niin silti se oli eniten saastuttava käytössä näistä verrokeista, sen ohi menee varmasti jotkut jenkkiautot yms.
Ja vanhan auton hävittäminen on onneksi todella luontoystävällistä :LOL:

muoks, kuten myös vanhaan autoon vaihdettavat osat ja vanhojen hävittäminen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja PauhaavaSydän:
Niin, ainakin siihen saakka kun lasketaan mukaan että autot täytyy myös jossain valmistaa, kuljettaa Suomeen jne. ja siihen kuluu myös oma energiansa. Onhan sillä tietysti työllistävä vaikutus, mutta silti...
No joo, olen tästä samaa mieltä toki. Mutta pelkästään se, että omistaa monta autoa, ei saa ketään ajamaan niistä useampaa kerrallaan ja tukkimaan liikennettä kerrallaan kuin yhdellä autolla. Onhan meillä monet kengätkin ja silti vain yksillä kerrallaan kävellään. Mutta ymmärrän mitä tarkoitat =)

 
Tipu Topakka
Vaikka meillä onkin kaksi autoa, niin en ala ottamaan siitä minkäänlaisia omantunnon tuskia. Ollaan tehty niin ekologosia ratkaisuja (ja ne kävi kalliiksi!), että kompensoisi vaikka kolmannekin auton :whistle:
 
Meillä myös kaksi autoa. Tällä hetkellä ei ihan älytön tarve olisi kahdelle autolle, mutta kohta taas on, kun palailen töihin. Työmatkaa kuitenkin minulle tulee 26 km suuntaansa ja miehelle 85 km suuntaansa, niin ei oikein viitsi noita matkoja kävellä. :whistle: Eikä oikein sitä viitsi vajaan vuoden takia autoa myydäkään ja ostaa kohta toinen tilalle.
 
Hitto, mä en ehdi enempää vääntämään tästä, koska pitää lähteä PYÖRÄILEMÄÄN :D yliopistolle. Palaan varmasti lempiaiheeseeni tuonnempana...

Ps. Kansainvälistä autotonta päivää vietetään taas 22.9. :)
http://www.maanystavat.fi/
 
Alkuperäinen kirjoittaja PauhaavaSydän:
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Olet ehkä kuitenkin tietoinen siitä, että kaikki Punavuoressa asuvat(kaan ) eivät käy ihan kotinsa lähellä töissä, toisilla on sellainen vuorotyö että pakko olla auto. Toiset eivät saaneet päiväkotipaikkaa lähipäiväkodista, vaan joutuvat kuskaamaan lapsia kauas hoitoon, ehkä juuri eri suuntaan kun on töissä.
Ja jos mä odotan pyöräni kanssa että loputon autojono päättyy ja pääsen ylittämään tien, niin oon kyllä monesti toivonut, että ihmiset ei ainakaan niitä farmareita turhan takia ostais. Ainoa aika milloin porukka kaupungissa siellä jotain kuljettaa, on juhannus kun lähtevät mökille. Muulloin on vain se kuski ja helvetisti tyhjää tilaa. Ja pyöräilijä odottaa... ja odottaa...
Sori, mutta mä en nyt tajunnut pointtia :ashamed:
Usean farmariauton ja porrasperäisen kokonaismitta on sama. Sama kai se onko se tyhjä tila auton takaosassa vai takakontin päällä ulkopuolella. Eikö se kulutus ja siitä syntyvä saastutus ole tärkeämpää kuin tyhjä tila...?
Farkku ja porrasperäinen painavatkin suurinpiirtein samanverran ja samalla moottorintilavuudella ne myös saastuttavat samoja määriä.

Itse en kaikkia bensarosvomalleja kaupunkikäytössä ymmärrä, koska itse pääsen hyvin eteenpäin 1.2l moottorilla varustetulla vähemmän saastuttavalla menopelillä. Parkkiinkin menee helposti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja lunacy sioux:
Jos mun mielestä 2 autoa yhdessä perheessä on turhuuksien turhuutta, niin miten kiillotan sillä mielipiteelläni sädekehääni?
Yksityisautoilu saastutta. Sitä et voi kieltää.
Jokainen voi tehdä niitä pieniä valintoja miten elää ekologisemmin ja yksi valinta voi olla autottomuus. Tai edes sen toisen auton hankkimatta jättäminen.
Aina voi miettiä entäs jos kaikki maailman ihmiset hankkisi 2 autoa, kauanko elämää löytyisi tältä maapallolta?
Se että ajattelee muutakin kun omaa napaansa, ei tarkoita sädekehän kiillottamista, vaan sitä että käyttää aivojaan muuhunkin kun laskemiseen paljonko lainaa tarvisi uuden auton hankintaan.
Kyse olikin siitä, että elätkä muutenkin ekologisesti. Linkola elää kuten opettaa, teetkö sinä saman? Minä asun kerrostalossa ja omistan yhden auton. Auto on vähäkulutuksinen ja tarvitsen sitä töissä käymiseen ja lasten hoitoon vientiin. Mutta silti kulutan paljon, omistan tietokoneen ja tv:n jotka kuluttavat sähköä yms. Lisäksi syön lihaa, joka on melkein yksityisautoilua pahempi vaihtoehto. Syötkö itse lihaa?
Asumme vuokralla, toistaiseksi kerrostalossa. Emme omista autoa. Kuljemme jalkaisin. Pyörällä tai linja-autolla. Meillä on 2 tietokonetta. Läppäri päivittäisessä käytössä. Kierrättettynä tullut pöytäkone satunnaiskäytössä. Löytyy 2 tvtä, toinen käytettynä hankittu. Lapsemme on kestovaipotettu. Perhessä vain mies syö lihaa. Niin ja kissat. Vaatteet hankitaan 90% käyttettyinä. Huonekaluista suurin osa on kierrätettynä hankittua. omistamme pesukoneen, mutta emme tiskikonetta tai kuivausrumpua. Kierrätämme lähes kaiken kierrätykseen kelpaavan.
Nämä ovat meidän valintoja elää ekologisemmin. Täysin askeettisesti emme ole valinneet elävämme.
Minä elän omantuntoni mukaan. En kuten Linkola, sillä hänestä poiketen en OPETA mitään. Totesin vain että yksityisautoilu saastuttaa ja 2 autoa yhdessä perheessä on melko egoistista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Alkuperäinen kirjoittaja aply:
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Alkuperäinen kirjoittaja PauhaavaSydän:
Työhön käytettävä auto on eri asia.

Tämäkin muutoin tietysti valintakysymys, täytyykö asua niin kaukana kaikesta, ettei pyörä riitä. Esim. alle 5km matkoilla suuntaansa ei ihan oikeasti autoa tarvitse, vaikka olisikin muutama pakkaspäivä vuodessa. Kyllähän auto tietysti mukava on, mutta onko se TARPEELLINEN? Hmm, en kyllä itsekään kannata sitä että ihmiset pakkautuu keskuksiin ja syvä maaseutu kuolee. Vaikenen siis aiheesta, josta en itsekään osaa muodostaa mielipidettä :D Ekologinen puoli, mutta sitten taas kulttuurillisesta näkökulmasta...hmm.

Täällä Helsingin seudulla taas autoilijat ei saa multa mitään sympatiaa. Esim. Espoosta päin huristellaan kaksin autoin varsin reippaasti (jotka vielä usein on katumaastereita tai farmareita ja kasvattavat jonoja vielä senkin takia!), ilman mitään muuta syytä kuin että ihmiset on liian hienoja /mukavuudenhaluisia astumaan junaan. Me asutaan Punavuoressa josta on kilometri rautatieasemalle. Tästä menee parinsadan metrin säteellä kolme bussia ja kaksi ratikkaa, ja katu on aina parkkeerattu täyteen yksityisautoja. Eihän siinä mitään järkeä ole!!
Olet ehkä kuitenkin tietoinen siitä, että kaikki Punavuoressa asuvat(kaan ) eivät käy ihan kotinsa lähellä töissä, toisilla on sellainen vuorotyö että pakko olla auto. Toiset eivät saaneet päiväkotipaikkaa lähipäiväkodista, vaan joutuvat kuskaamaan lapsia kauas hoitoon, ehkä juuri eri suuntaan kun on töissä.
Ja TODELLA monella on työsuhdeauto, jota siis on pakko pitää, tai jos ei pidä, niin liksasta vähennetään anyway se auton osuus joka kuukausi.
Moni tekee liikkuvaa duunia joten auto on oltava, vaikka sitä vapaa-aikana ei koskaan käyttäisikään.

Ja edelleen: citymaasturit ja isot farkut eivät välttämättä kuluta / saastuta yhtään sen enempää kun pienet autot.
Turha tuomita autoa pelkästään koon perustella, jos ette muuten autoista tiedä hevon vi**uakaan.
Oletteko koskaan kuulleet, että iso auto voi olla diesel, kun taas pienessä autossa voi olla iso bensakone?
Justhan se oli Kuningaskuluttajasa se juttu missä ne testaili ja vertaili että millä autolla kannattaa ajaa jos haluaa olla ekologinen. Tulos oli että 20 vuotta vanha henkilöauto saastuttaa vähemmän kuin uusi "vähän kuluttava" citymaasturi... Kaikista epäekologisin vaihtoehto oli juuri tuollainen uusi citymaasturi, koska pitää ottaa huomioon myös se että auton valmistuskin saastuttaa. Ja vaikka sitä ei huomioitasikaan niin silti se oli eniten saastuttava käytössä näistä verrokeista, sen ohi menee varmasti jotkut jenkkiautot yms.
Ja vanhan auton hävittäminen on onneksi todella luontoystävällistä :LOL:

muoks, kuten myös vanhaan autoon vaihdettavat osat ja vanhojen hävittäminen.
Aika hölmöä nauraa :whistle:
Tajuat kai että ne uudet citymaasturit ja muut uutuusmallit VANHENÈVAT. Ja tuskin se autojen hävittäminen koskaan muuttuu luontoystävälliseksi.
Mitä enemmän autoja valmistetaan, sitä enenmmän hävitettävää romua tulee.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Helmat korvissa:
Alkuperäinen kirjoittaja PauhaavaSydän:
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Olet ehkä kuitenkin tietoinen siitä, että kaikki Punavuoressa asuvat(kaan ) eivät käy ihan kotinsa lähellä töissä, toisilla on sellainen vuorotyö että pakko olla auto. Toiset eivät saaneet päiväkotipaikkaa lähipäiväkodista, vaan joutuvat kuskaamaan lapsia kauas hoitoon, ehkä juuri eri suuntaan kun on töissä.
Ja jos mä odotan pyöräni kanssa että loputon autojono päättyy ja pääsen ylittämään tien, niin oon kyllä monesti toivonut, että ihmiset ei ainakaan niitä farmareita turhan takia ostais. Ainoa aika milloin porukka kaupungissa siellä jotain kuljettaa, on juhannus kun lähtevät mökille. Muulloin on vain se kuski ja helvetisti tyhjää tilaa. Ja pyöräilijä odottaa... ja odottaa...
Sori, mutta mä en nyt tajunnut pointtia :ashamed:
Usean farmariauton ja porrasperäisen kokonaismitta on sama. Sama kai se onko se tyhjä tila auton takaosassa vai takakontin päällä ulkopuolella. Eikö se kulutus ja siitä syntyvä saastutus ole tärkeämpää kuin tyhjä tila...?
Farkku ja porrasperäinen painavatkin suurinpiirtein samanverran ja samalla moottorintilavuudella ne myös saastuttavat samoja määriä.

Itse en kaikkia bensarosvomalleja kaupunkikäytössä ymmärrä, koska itse pääsen hyvin eteenpäin 1.2l moottorilla varustetulla vähemmän saastuttavalla menopelillä. Parkkiinkin menee helposti.

Näin juuri.
Paitsi että mä aion vastaisuudessakin kulkea ruuhkassakin sillä samalla autolla millä perheemme muutenkin kulkee. Oli se sitten farkku tai pieni pösö.
Vai pitäisikö hankkia vielä yksi city-auto, jolla kuljen silloin kun lapset ja mies ei ole mukana? :whistle: :xmas:


 
Alkuperäinen kirjoittaja lunacy sioux:
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Alkuperäinen kirjoittaja aply:
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Alkuperäinen kirjoittaja PauhaavaSydän:
Työhön käytettävä auto on eri asia.

Tämäkin muutoin tietysti valintakysymys, täytyykö asua niin kaukana kaikesta, ettei pyörä riitä. Esim. alle 5km matkoilla suuntaansa ei ihan oikeasti autoa tarvitse, vaikka olisikin muutama pakkaspäivä vuodessa. Kyllähän auto tietysti mukava on, mutta onko se TARPEELLINEN? Hmm, en kyllä itsekään kannata sitä että ihmiset pakkautuu keskuksiin ja syvä maaseutu kuolee. Vaikenen siis aiheesta, josta en itsekään osaa muodostaa mielipidettä :D Ekologinen puoli, mutta sitten taas kulttuurillisesta näkökulmasta...hmm.

Täällä Helsingin seudulla taas autoilijat ei saa multa mitään sympatiaa. Esim. Espoosta päin huristellaan kaksin autoin varsin reippaasti (jotka vielä usein on katumaastereita tai farmareita ja kasvattavat jonoja vielä senkin takia!), ilman mitään muuta syytä kuin että ihmiset on liian hienoja /mukavuudenhaluisia astumaan junaan. Me asutaan Punavuoressa josta on kilometri rautatieasemalle. Tästä menee parinsadan metrin säteellä kolme bussia ja kaksi ratikkaa, ja katu on aina parkkeerattu täyteen yksityisautoja. Eihän siinä mitään järkeä ole!!
Olet ehkä kuitenkin tietoinen siitä, että kaikki Punavuoressa asuvat(kaan ) eivät käy ihan kotinsa lähellä töissä, toisilla on sellainen vuorotyö että pakko olla auto. Toiset eivät saaneet päiväkotipaikkaa lähipäiväkodista, vaan joutuvat kuskaamaan lapsia kauas hoitoon, ehkä juuri eri suuntaan kun on töissä.
Ja TODELLA monella on työsuhdeauto, jota siis on pakko pitää, tai jos ei pidä, niin liksasta vähennetään anyway se auton osuus joka kuukausi.
Moni tekee liikkuvaa duunia joten auto on oltava, vaikka sitä vapaa-aikana ei koskaan käyttäisikään.

Ja edelleen: citymaasturit ja isot farkut eivät välttämättä kuluta / saastuta yhtään sen enempää kun pienet autot.
Turha tuomita autoa pelkästään koon perustella, jos ette muuten autoista tiedä hevon vi**uakaan.
Oletteko koskaan kuulleet, että iso auto voi olla diesel, kun taas pienessä autossa voi olla iso bensakone?
Justhan se oli Kuningaskuluttajasa se juttu missä ne testaili ja vertaili että millä autolla kannattaa ajaa jos haluaa olla ekologinen. Tulos oli että 20 vuotta vanha henkilöauto saastuttaa vähemmän kuin uusi "vähän kuluttava" citymaasturi... Kaikista epäekologisin vaihtoehto oli juuri tuollainen uusi citymaasturi, koska pitää ottaa huomioon myös se että auton valmistuskin saastuttaa. Ja vaikka sitä ei huomioitasikaan niin silti se oli eniten saastuttava käytössä näistä verrokeista, sen ohi menee varmasti jotkut jenkkiautot yms.
Ja vanhan auton hävittäminen on onneksi todella luontoystävällistä :LOL:

muoks, kuten myös vanhaan autoon vaihdettavat osat ja vanhojen hävittäminen.
Aika hölmöä nauraa :whistle:
Tajuat kai että ne uudet citymaasturit ja muut uutuusmallit VANHENÈVAT. Ja tuskin se autojen hävittäminen koskaan muuttuu luontoystävälliseksi.
Mitä enemmän autoja valmistetaan, sitä enenmmän hävitettävää romua tulee.
Totta helvetissä jokainen auto pitää hävittää JOSKUS. EN käsittääkseni ole muuta sanonutkaan, mutta turha vedota siihen, että vanhoilla autoilla on nin hyvä ja luontoystävällistä kulkea, kun ei nekään ikuisia ole.
Kaikissa vanhoissa autoissa ei ole edes katalysaattoria! Toooodella ekologista!
 

Yhteistyössä