Täällä taas, koko yön!

Tosin tänä yönä on muutamia työtehtäviäkin tehtävänä. Ja sain nukuttua päivällä tosi hyvin, vaivuin pieneen unettomaan koomaan heti sänkyyn päästyäni. :) Mutta yökukkujat kokoonnutaan!

Ja jos Mämä on paikalla niin vastaan kysymykseesi, että tää on 3-vuorotyötä ja teen kyllä kaikkia vuoroja sekasin, aion jatkossakin tehdä. Oon kovin mieltynyt öihin ja teen näitä aina ku pystyn ja saan.
 
Mämä
Juups. Eihän musta ollut sitten aamulla liikenteeseen, ja lopulta sit nukahdin, ja heräsin iltayhdeksän jälkeen vasta.. Joten ei kai tässä ihan heti nukuta:)
Toivottavasti sen verran kuitenkin, että huomenna pääsisin liikenteeseen.
Onko se titi isokin laitos, sairaalamainen, vai pieni kodinomainen. Meinaan kun yksin olet?
Mä tiedän yhden sellaisen laitoksen, olen itse joskus tuurannut koulunkäyntiavustajaa siellä, ja tehnyt pihatöitäkin nuorena.
Mutta se oli sellainen solumallinen ainakin siihen aikaan, joten yökköjä taisi olla enemmän, tai sitten työ oli jatkuvaa kulkemista solusta toiseen.
 
Mämä
[QUOTE="vieras";25236612]mikä on yötyö jossa saa olla yön koneella?? mäkin vaihdan heti sellaiselle alalle[/QUOTE]
varmaan kun hoitsuksi kouluttautuu, niin sellaisia löytyy. En tiedä sit kannattaako hirveän kade olla, kun niitä rankempiakin öitä varmasti riittää.
 
Doddiin, nyt on kaikki määrätyt paperityöt tehty, voisin myöhemmin vielä puhteiksi siivota lääkekaapin. Eli hoitoalalla tosiaan, oman läppärin oon tänne roudannu jottei työkoneelle jää mun hölmöt jutut sivuhistoriaan... Muiden yökköjen lempipuuhaa täällä on mm. lukeminen, elokuvat, neulominen ja yks tykkää urheilla täällä ittekseen.

Tämän yön pitäis olla vieläkin rauhallisempi kuin edellisen. Mut uskokaa tai älkää, ei kaikki haluu tehä öitä vaikka näin helppoo on - - unirytmin kääntäminen on toisille tosi raskas juttu. Joitain pelottaa olla täällä yksin, ja kyllähän ekat yöt tuntu tosi aavemaisilta. Osa asiakkaista on väkivaltaisia tai riehuu täällä muuten vaan, sellaset yöt on kyllä raskaita. Joitakin pelottaa riski siitä, jos täällä tuleekin sähkökatkos tai tulipalo.

Tää paikka on iso laitos, mut osastoja on laidasta laitaan. On kodinomaista ja on sit lähes sairaalamaistakin. Asiakkaiden tason mukaan vaihtelee oikeestaan. Joka osastolla on yksi yökkö ja lisäksi on kiertävä yökkö, joka käy läpi kaikki osastot ja auttaa tarvittaessa.
Nythän pikkuhiljaa luovutaan kaikista laitoksista, joten tämäkin paikka tulee muuttumaan paljon... Seuraavien vuosien haasteita. Yksi syy laitoksista luopumiseen on kuulemma ihan oikeasti se, että sana "laitos" kalskahtaa niin pahasti ihmisten korviin. Kai se on tottakin.
 
Mämä
Mitenköhän siinäkin oikeasti käy.. Meinaan onko sitten näissä pienyksiköissä tarpeeksi hoitajia. Ja kuka jaksaa yksin olla vastuussa.
Täytyy sanoa, että vaikka valtaosa siinä laitoksessa, josta mulla on kokemusta, oli niitä helppoja, (tai osa tietysti fyysisesti autettavia, mutta pelätä ei tarvinnut), niin kyllä mullakin pelko ehti persiisiin tulla, kun yksin liikuntatuntia valvoin, ja siinä yksi poika sai kilarit.
 
Niinpä, jännä nähdä mitä tapahtuu. Mua mietityttää eniten se, miten tulee muuttumaan niiden olot, jotka ovat esim. niin syvästi kehitysvammaisia että ovat lähes vuodehoidossa. Voihan heidän asumistaan kutsua vaikka leireilyksi tai ihan sama, mut en ymmärrä mitä konkreettisia muutoksia siihen voisi tehdä. Lisää hoitajia ja kauniimmat huoneet vois olla kiva. :xmas:
 
Mämä
Mä tiedän yhden tytön, jota ei haettu edes lomilla käymään kotona. Perheellä oli kuulemma uusi iso talo, terveitä nuorempia sisaruksia, mutta tälle tytölle ei ollut edes sänkyä kotona. Tyttö ymmärsi olla katkera tästä, oli varsin fiksu, jotain cp vammaa hänellä oli.
Tuollaisille perheille on tietysti mahdottoman mukava sanoa, että lapsi on kodinomaisessa pienessä hoitopaikassa.
 
No tuota Mämän esimerkkiä en voi kyllä käsittää, mut täällä töissä oon kyl huomannut että tilanteita on yhtä monia erilaisia kuin on perheitä. Osalle vammaisen lapsen kotona pitäminen on vaan mahdotonta, niin surullista kuin se onkin. Mutta piittaamattomuutta en voi ymmärtää.
 
"Karma"
No tuota Mämän esimerkkiä en voi kyllä käsittää, mut täällä töissä oon kyl huomannut että tilanteita on yhtä monia erilaisia kuin on perheitä. Osalle vammaisen lapsen kotona pitäminen on vaan mahdotonta, niin surullista kuin se onkin. Mutta piittaamattomuutta en voi ymmärtää.
Pakkolomaa, kun vääntää oikein huolella niin joutuu pakosta pitämään vapaat.
 
Mämä
Ihan varmasti on mahdotonta jatkuvasti. Mutta juuri tässä esimerkissä se oli aika räikeää. En tiedä kävivätkö edes katsomassa, sellainen käsitys tuli, etteivät. Ja muistelen että olisivat noin 40 km päässä olevassa kaupungissa asuneet, joten se vaikka päiväkäynti kotona pidemmillä lomilla tuskin olisi ollut liian vaikeaa. Tuntui, että syynä oli lähinnä häpeä ja inho lasta kohtaan, ei suinkaan vaikeahoitoisuus.
Mutta ajattelin vain, että tällaiset vanhemmat voivat sitten puolustella ratkaisuaan, että kun siellä kodinomaisessa paikassa sillä on niin hyvä olla..
Mä en välttämättä näkis sitä isompaa yksikköä sen huonompana. Siellä on kuitenkin useampi hoitaja kerralla paikalla, turvallisempi niin hoitajille kuin asiakkaille.
 
Mämä
[QUOTE="vieras";25237050]Se on kato se ah niin kiireinen ja raskas hoitoala ;)[/QUOTE]
niin, hoitajahan voisi tehdä jotain järkevää, kuten suursiivota, ja vahata vaikka lattiat tai jotain:D
 
[QUOTE="vieras";25237050]Se on kato se ah niin kiireinen ja raskas hoitoala ;)[/QUOTE]
Jepjep. Täälläkin väkivalta on päivittäistä. Asiakkaita tulee lisää vaikka paikat on täynnä. Jokainen kommunikoi eritavalla. Useimmilla on vaipat ja monia pitää syöttää. Toiset vaatii huomiota koko hereilläoloaikansa ja toisille ei sitten riitäkään aikaa tulla huomioiduksi. Sairaskohtauksia. Orastavaa teinien seksuaalisuutta ja taaperoiden uhmaa. Kuka yrittää karkailla ja kuka yrittää mennä hoitajia piiloon tai pakoon. Onneksi ihmiset tuppaa nukkumaan öisin. Yksi tuolla nytkin tosin valvoo, mutta hän on onneks niin rauhallinen tyyppi ettei herätä muita vaikka vähän hiippaileekin ja jotain hyräilee.
 
Vieras, kerro mitä SÄ HALUAT että mä täällä nyt teen? Vai olisiko kenties parempi, jos täällä ei öisin valvoisi kukaan. Nukkukoot paskavaipoissaan. Kärsikööt epilepsiakohtauksensa. Asentohoidettavat pärjää kyllä ilman kääntämistä, mitä on muutama painehaava sinne tänne! Jos joku herää ja alkaa riehua, siinä vaan; anna mennä, herätä kaikki, voitte riehua yhdessä!
 
Vieras, kerro mitä SÄ HALUAT että mä täällä nyt teen? Vai olisiko kenties parempi, jos täällä ei öisin valvoisi kukaan. Nukkukoot paskavaipoissaan. Kärsikööt epilepsiakohtauksensa. Asentohoidettavat pärjää kyllä ilman kääntämistä, mitä on muutama painehaava sinne tänne! Jos joku herää ja alkaa riehua, siinä vaan; anna mennä, herätä kaikki, voitte riehua yhdessä!
teet just niinkun tähänkin asti. :D
 
Mämä
Joo, hiukkasen pidemmälle voisi jotkut ajatella:) Vaihtoehtoja ei todellakaan ole. Siitä vaan kaikki samoihin hommiin.. Oikeesti voin kuvitella millaisia tilanteita siellä voi yölläkin tulla vastaan, voi siinä kiiruskin pukata.
Mites, kait sitä jossain parempipalkkaisissakin duuneissa on aika löysää. Vahditaan vaan, ettei syty joku punainen valo johonkin koneeseen?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mämä;25237065:
Joo, hiukkasen pidemmälle voisi jotkut ajatella:) Vaihtoehtoja ei todellakaan ole. Siitä vaan kaikki samoihin hommiin.. Oikeesti voin kuvitella millaisia tilanteita siellä voi yölläkin tulla vastaan, voi siinä kiiruskin pukata.
Mites, kait sitä jossain parempipalkkaisissakin duuneissa on aika löysää. Vahditaan vaan, ettei syty joku punainen valo johonkin koneeseen?
Nii-in. Mun mielestä on ihan ok kysyä - vaikka kyseenalaistaenkin - mitä kenenkin töissä milloinkin tapahtuu, mut ei tulis mieleenkään ruveta haukkumaan ja alentamaan yhtä kokonaista ammattikuntaa omien stereotypioiden ja mielen rajottuneisuuden perusteella. Ja kauheeta maahan polkemista tällanen tietämätön laiskaksi haukkuminen, kun hoitajat yrittää ajaa itelleen parempia oikeuksia ja hoidettavilleen parempia oloja... Ymmärrän ettei mikään tuu koskaan tässä maailmassa muuttumaan paremmaksi niin pitkään, kun niin suuri prosentti ihmisistä on ihan rehdisti tyhmiä, itsekkäitä ja törkeitä.
 
Siis en Mämä tarkottanut sua ollenkaan. Tällä palstalla pyörii jatkuva paskamyrsy hoitoalan ympärillä. Oon tänäänkin ottanut useammasta ketjusta kovastikin itteeni, mut yleensä en mee kommentoimaan mitään. Usein jätän kokonaan lukematta. Mut tää on jo henkilökohtanen loukkaus tulla "mun" ketjuun arvostelemaan.... Prkl. Oon vihanen ja naurattaa tää älyttömyys. :LOL:
 
"hmm"
[QUOTE="vieras";25237050]Se on kato se ah niin kiireinen ja raskas hoitoala ;)[/QUOTE]

Kieltämättä itsestäkin kummallista, jso koneella voi olla jokayö. Mitäs pomo mieltä tällasesta yötyöstä?
 

Yhteistyössä