Täällä varmaan on lenkkeilijöitä? Osaisitteko auttaa aloittelijaa päätöksen teossa?

Olen joitakin viikkoja sitten aloittanut juoksukoulun. Silleen että 10 minuuttia ensin kävelyä, sitten 2 minuuttia juoksua (=hölkkää), minuutti kävelyä ja 7 toistoa noin. Lopuksi 10 minuuttia kävelyä.

Seuraavaksi nostettiin juoksuosio kolmeen minuuttiin ja olen nyt siinä vaiheessa, vaikka pitäisi jo nousta seuraavalle tasolle. Tuossakin on kuitenkin ihan tarpeeksi.

Kolmesti viikossa pitäisi käydä. Olin sunnuntaina ja eilen. Eilen vielä juoksin kaksi viimeistä osiota vähän reippaammin ja lähemmäs 5 minuuttia.

Ja tämän pohjustuksen jälkeen kysymys: jotta ehtisin tällä viikolla kolmesti lenkille, pitäisi mun mennä tänään taas. Vähän on lihakset kipeinä ja pelottaa, että huomenna on "pikkuisen" enemmän jos tänään menen. Vai onko niin? Vetreytyykö vaan eiliset lihaskivut?

Eli menenkö lenkille tänään, vai pidänkö tällä viikolla vain kaksi juoksupäivää (ehdin seuraavaksi lauantaina ja ehkä sunnuntainakin).

Joo, daiju olen, mutta kun juoksu (tai siis hölkkä) on mulle aika tuore juttu, enkä todellakaan halua pilata sitä tyrimällä jalkojani kipeiksi tms.
 
Ehkä näin
Sanonta kuuluu: Sillä lähtee millä on tullutkin.

Mulla ainakin pienet lihaskipeymät lähinnä paranevat jos rasitan lihaksia uudelleen. Olettaen ettei ole mitään rasitusvammaa tms.
 
hölkkääjä
Mitä lihaskipuja sulla on? Onko kivut nivelissä yms? Itsellä vain lepo auttaa asiaan, jos kipu on pohkeissa/polvissa. Ja sillon kaikista parasta on pitää pieni preikki. Muistathan verrytellä ennen lenkkiä ja venytellä huolellisesti lenkin jälkeen?
Mitkä on syyt että kerkeät lenkille seuraavaksi vain lauantaina ja sunnuntaina? Ei mitään tekosyitä? Kaikki on itsestä kiinni löytääkö ajan lenkille vai ei :)
Eli siis sinuna pitäisin tämän päivän vapaata ja annat itsesi palautua edellisestä treenistä. Keho ottaa treenin paremmin vastaan kun on saanut rauhassa palautua! Jaksatkin paljon paremmin. Mihinkäs tässä nyt olisi kiire :)

Lisäksi jouksu/hölkkä harjoituksissa ei todellakaan tarvitse aina juosta. Käveleminenkin on sallittua!!
Tulipas tässä nyt juttua koska luin äsken kirjastosta lainaamani "juoksijan treeniopas" kirjan. Suosittelen lukemaan! :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja hölkkääjä;29767225:
Mitä lihaskipuja sulla on? Onko kivut nivelissä yms? Itsellä vain lepo auttaa asiaan, jos kipu on pohkeissa/polvissa. Ja sillon kaikista parasta on pitää pieni preikki. Muistathan verrytellä ennen lenkkiä ja venytellä huolellisesti lenkin jälkeen?
Mitkä on syyt että kerkeät lenkille seuraavaksi vain lauantaina ja sunnuntaina? Ei mitään tekosyitä? Kaikki on itsestä kiinni löytääkö ajan lenkille vai ei :)
Eli siis sinuna pitäisin tämän päivän vapaata ja annat itsesi palautua edellisestä treenistä. Keho ottaa treenin paremmin vastaan kun on saanut rauhassa palautua! Jaksatkin paljon paremmin. Mihinkäs tässä nyt olisi kiire :)

Lisäksi jouksu/hölkkä harjoituksissa ei todellakaan tarvitse aina juosta. Käveleminenkin on sallittua!!
Tulipas tässä nyt juttua koska luin äsken kirjastosta lainaamani "juoksijan treeniopas" kirjan. Suosittelen lukemaan! :)
Kiva vaan kun oli juttua ja kiitos suosituksesta :). Olen lähdössä työreissulle, jonka aikana teen kahta työtä, eli pitkää päivää. En siis ehdi. Palaan lauantaina työpäivän jälkeen ja silloin illalla on ekan kerran aikaa.
 
hölkkääjä
Eipäs mitään! Muista kuitenkin kuunnella kroppaa ja tee kaikki sen ehdoilla. Pitää muistaa myös höllätä välillä :) Pidä juoksusta kirjaa ja seuraa kehitystä. Auttaa motivoimaan :)

Tsemiä! :)
 
"juoksija"
Jos lihasperäistä, mene lenkille ja venyttele hyvin ennen ja jälkeen.
Jos kipu nivelissä kipua, höllää tämä päivä.

Minä olen juossut jo useamman vuoden, minulla paikat vertyy n. 3-5 km kohdalla. Siis vaikka olisivat alkaessa kuinka tukossa. Sen jälkeen homma alkaa tuntua hyvältä.
Rasitusvammoissa lepo on tärkeää.
 
Mulla menee myös niin, että mahdolliset kivut vetreytyy lenkin alkupuolella. Ja kannattaa juosta pehmeällä alustalla, jotta ei niin kovasti rasitu paikat? Asfaltti on aika kova alusta tottumattomalle.

Lenkille vain!
 
Kävin lenkillä, mutta ei ehkä olis kannattanut. Oli tosi nihkeää koko matkan, vaikka yleensä siinä puolessa välissä helpottaa ja loppua kohden on jo kivaa. Nyt hyydyin lopulta ihan kokonaan, eikä paikat vetreytyneet ollenkaan.

Ei varmaan vaan riitä (lihas)kunto moiseen.

No, nyt onkin sitten parin päivän tauko. Lauantaina voi olla jo helpompaa :)
 
waldemad
Kuten sanottua: vain lihasten lämmitys, ei revittelyä. Jos on kuntopyörä kotona tai muuten mahdollista lämmittää lihakset, tee se vielä tänään. Näillä keleillä housujen pitää olla lenkillä sellaiset, ettei kylmä pääse sisään, sillä lihasten on todella lämmettävä, että saat palautuksesta hyödyn irti.
 
  • Tykkää
Reactions: Turkilmas
waldemad: multa löytyy vain innostus, ei ollenkaan tietoa. Nytkin oli jalassa vaan tuulihousut, enkä todellakaan lämmitellyt lihaksia tarpeeksi alkuun. Kiitos siis vastauksista tässä ketjussa. Ehkä vielä joskus mä osaan juosta ja jopa nautin siitä :)
 

Yhteistyössä