Talvikengät

  • Viestiketjun aloittaja uppis
  • Ensimmäinen viesti
No voi että ku pitää tästäkin rueta aikuisten kinaamaan...

Mutta aiheesta, meidän tyttölle, 1,5v, mummu ja pappa osti iki-ihanat ecco kengät, pinkit ja niisäkin oli jotain core-texia =)
Oli muute hurjan hintaset, 75euroa, ei olis tullu ite näin "köyhänä" ostettua, mutt ollaan oltu tosi hyvillään kun meijän typykkä sai huippukengät :) =)
 
Kyllä meilläkin lapset puetaan asianmukaisesti juhliin, mutta ymmärrän senkin jos vain ei ole sopivia kenkiä esim konserttiin, niin laitetaan siistit talvikengät, esim. pionit. Kuomat ei ole siistit mihinkään juhlaan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.10.2005 klo 21:58 jaakko kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.10.2005 klo 20:48 Kenkägiikki kirjoitti:
Jaakolle: En katso olevani tyly. En arvostele toisten tekemisiä, ainoastaan perustelen omiani. Toiset täällä vain ei malta olla käyttämättä sanontoja "voi sun lapsiparkojasi" ym. En sitä ymmärrä. Senkin kerroin miksi. Minulla on avoin keskustelutyyli, ei hyökkäävä. Jotka näitä viestejä lukevat huomaavat sen melko pian ja erottavat ilkeät kommentit rakentavista.
Voit muuten ihan tarkistaa että en ole puhunut "sun lapsiparoistasi" . Vaan mahtoiko se koira älähtää johon kalikka kalahtaa... Ihan vain yleisesti minua harmittaa lasten puolesta jos omistavat vain yhdet jalkineet.
Puhuit lapsiparoista. Sama keneen sen kohdistat, sinulta se tuli ja koski jonkun äidin lapsia, joita päätäsi pudistellen katsot marketeissa. Sanoisin, että niiden lasten itsetunnolle ei varmasti tee Kuomat tai muut hallaa, ainoastaan sivustakatsojien ylenkatseellinen asenne.

Tässä ketjussa aika moni älähtää. Mitä muuta voi tehdä, jos toisella on noin kapea-alainen asenne? Kuitenkin aikamoinen materialisti täytyy olla, jos pystyy lausahtamaan että yhden kenkäparin omistavat lapset olisivat jollain tavalla paitsiossa. Tämä on sitten ihan minun mielipide, joka on muodostunut noista viesteistä. En halua hermostuttaa, vaikka itse alkaakin tässä jo hikeentyä.

En vain ymmärrä tätä haukkumiseksi menemistä MERKKIEN PERUSTEELLA, lapsiahan tässä puetaan ja pidetään suojassa kylmältä eikä kiduteta \|O :whistle: :D *helpotti, kiitos ja anteeksi!*

Että voi jollekin toisten lämmin ja kuivana pitävä vaatetus aiheuttaa noin paljon päänvaivaa vain ulkonäköseikkojen takia... :/
 
Ania
Meillä ostettiin juuri kuopukselle (11kk) kuoman talvinilkkurit. Ovat uskomattoman helppo pukea jalkaan, kun kengän päällä on vetoketju. Kun vielä kuitenkin jalka on niin pullero ja veteläkin jossain määrin, niin ei tarvitse survoa väkipakolla saappaaseen, vaan kengän saa todella kätevästi jalkaan.

Jos talvella alkaa enemmän rymyämään lumissa, niin täytynee hommata vielä saapasmalli kuomasta.

Isommilla muksuilla on ollut pariin kertaan goretex-kengät, mutta en näe mitään järkeä maksaa kouluikäisen kengistä 70-80 euroa, jotka kuitenkin onnistutaan potkimaan kappaleiksi samassa ajassa kuin halvemmatkin kengät. Ehkä siinä vaiheessa goretexit taas kannattaa, kun eivät leiki enää niin rajuja talvileikkejä.
 
Apua kaipaava
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.11.2005 klo 10:51 Ania kirjoitti:
Meillä ostettiin juuri kuopukselle (11kk) kuoman talvinilkkurit. Ovat uskomattoman helppo pukea jalkaan, kun kengän päällä on vetoketju. Kun vielä kuitenkin jalka on niin pullero ja veteläkin jossain määrin, niin ei tarvitse survoa väkipakolla saappaaseen, vaan kengän saa todella kätevästi jalkaan.

Jos talvella alkaa enemmän rymyämään lumissa, niin täytynee hommata vielä saapasmalli kuomasta.

Isommilla muksuilla on ollut pariin kertaan goretex-kengät, mutta en näe mitään järkeä maksaa kouluikäisen kengistä 70-80 euroa, jotka kuitenkin onnistutaan potkimaan kappaleiksi samassa ajassa kuin halvemmatkin kengät. Ehkä siinä vaiheessa goretexit taas kannattaa, kun eivät leiki enää niin rajuja talvileikkejä.
Älä osta 70-80? goreja! Vikingin coret maksaa noin 50-60?
 
jaakko
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.11.2005 klo 09:39 Vieras kirjoitti:
En vain ymmärrä tätä haukkumiseksi menemistä MERKKIEN PERUSTEELLA, lapsiahan tässä puetaan ja pidetään suojassa kylmältä eikä kiduteta \|O :whistle: :D *helpotti, kiitos ja anteeksi!*

Että voi jollekin toisten lämmin ja kuivana pitävä vaatetus aiheuttaa noin paljon päänvaivaa vain ulkonäköseikkojen takia... :/
Hei haloo... Minä ainakin olen puhunut ASIANMUKAISISTA ts. TILANTEESEEN SOPIVISTA jalkineista. Aivan sama minkä merkkiset, mutta toppasaappaat sisätiloissa ei ola asian mukaiset. Marketissa käyntiinkin jos kuluu tunti niin saattaapi olla "kidutusta" toppasaappaissa, mutta toppasaappaat juhlissa on silkkaa väliinpitämättömyyttä. Ja edelleenkäään Kuomat eivät ole vedenkestävät ts. jalat kuivana pitävät!
 
Ihan asian vierestä alkaa olla täällä keskustelu, mutta puutunpa minäkin. Eli, viettekö te tosiaan lapsianne sellaisiin juhliin, joissa pitää olla sisäkengät? Meillä lastenjuhlissa (kavereiden synttärit, kerhon pikkujoulut yms) lapset on aina sukkasiltaan tai tossut jalassa. Jos on ulkojuhla, niin silloin tietysti toppakengät. Jos on jotain "aikuisten juhlia" mihin on pakko ottaa lapset mukaan (esim hautajaiset tai ne mummon 80-v juhlat), niin pihalla ollessa toppakengät ja sisällä nätit sisätossut.

En minkään oikein tykkää ostaa lapsilleni (kaksi tyttöä 1 ja 3 vuotiaat) sisäkenkiä. Hiertävät ja ovat liukkaat lähes poikkeuksetta. Mutta tytöille ainakin saa suorastaan syötävän suloisia tossuja eikä maksa montaa euroa. Niitä meillä on kaapit täynnä ja niistä valitaan aina asuun ja juhlan luonteeseen sopivat. Mielestäni pikkutyttö primpsu-mekossa ja tossuissa on söpömpi näky kuin mekko ja sisäkengät.

Ja vielä: viettekö te tosiaan lapsianne ravintolaan oikein syömään? Varmaan ovat ainakin vähän isompia kuin noi meidän likat silloin... Mulle ei tulis mieleenikään lähteä niiden kanssa vielä minnekään kun eivät kuitenkaan jaksaisi istua paikallaan eivätkä edes varmaan söisi mitään. Eli ei tartte senkään takia miettiä, että mentäiskö toppakengissä vai tossuissa vai sisäkengissä.

Niin ja joku sitä ihmettelikin, että missäs ne vanhemmat kulkee. Mulla on siistit nahka-nilkkurit, jotka käy oikein hyvin yhteen pitkän hameen kanssa. Niillä kävelen siis pihalla ja niitä pidän myös jalassa sisällä esim teatterissa ja ravintolassa. Muuten klompsuttelen minäkin Kuomissa, tosin niissä kalliimmissa tarra-versioissa.
 

Puhuit lapsiparoista. Sama keneen sen kohdistat, sinulta se tuli ja koski jonkun äidin lapsia, joita päätäsi pudistellen katsot marketeissa. Sanoisin, että niiden lasten itsetunnolle ei varmasti tee Kuomat tai muut hallaa, ainoastaan sivustakatsojien ylenkatseellinen asenne.

Tässä ketjussa aika moni älähtää. Mitä muuta voi tehdä, jos toisella on noin kapea-alainen asenne? Kuitenkin aikamoinen materialisti täytyy olla, jos pystyy lausahtamaan että yhden kenkäparin omistavat lapset olisivat jollain tavalla paitsiossa. Tämä on sitten ihan minun mielipide, joka on muodostunut noista viesteistä. En halua hermostuttaa, vaikka itse alkaakin tässä jo hikeentyä.

En vain ymmärrä tätä haukkumiseksi menemistä MERKKIEN PERUSTEELLA, lapsiahan tässä puetaan ja pidetään suojassa kylmältä eikä kiduteta \|O :whistle: :D *helpotti, kiitos ja anteeksi!*

Että voi jollekin toisten lämmin ja kuivana pitävä vaatetus aiheuttaa noin paljon päänvaivaa vain ulkonäköseikkojen takia... :/
[/quote]

samaa mieltä :wave:
 
Maaruska
Hei!
Ostin just pojalle (täyttää kohta 2 v.) kotimaiset kuomat (Prisma 35 e) ja toisiksi kengiksi Vikingin Goretexit (Anttila 59,90e). Viime talvena oli myös kuomat mutta silloin oli sellaiset lyhyt vartiset joissa vetoketju jalkapöydän päällä, tosi kätevät pukea pienelle! Niihin olin todella tyytyväinen, pojalla kun on sellainen "pullea" jalka.
 
:LOL: Onpas mokoma aihe aika tunteita herättävä! Se on pakko sanoa, että ei meillä ainakaan toisen ihmisen arvostus ole mistään kengistä (eikä vaatteista kiinni), kuten joku tuolla aiemmin tuntui väittävän! Toki mennään niille mummin synttäreille tai rippijuhliin puhtaissa ja siisteissä vetimissä, mutta erikseen en oo lapsille juhlakenkiä välttämättä ostanut, jos ei oo sattunu kohdalle edullisia....
Ja kyllä ollaan käyty jopa ravintolassa syömässä kuomat tai jopa lenkkarit! jalassa. Joku kirjoitti tuohtuneena, että jopa LAUANTAINA näkee kaupungilla huonosti puettuja lapsia! Iik, apua, mihin tämä maailma on menossa! Onneks miulla on muutakin mietittävää ku jonninjoutavat pukeutumisasiat...

Ja sit vielä kenkäasiaa. Käytiin just eilen kahden vanhimman lapsen kans fys. terapeutilla, koska heillä on nilkoissa virheasento. Kuomat hän tyrmäsi aivan täysin ja sanoi, ettei ainakaan pitempiä matkoja pitäisi kävellä niillä, mut menee pihalla rymytessä. Ei ollu kyllä kovin innostunut noista Vikingin goretexeistakaan, mitkä meillä on. Parhaat olisi hänen mielestään sellaset perinteiset nahkaiset nauhakengät, mutta myönsi sen ettei niillä oikein tarkene... että sellasta, tulipa sepustus...
 
Mä ostin Vikingin gore-tex -lenkkarit ja sitten halvemmat nätit "kaupunkikengät". Jalalla kokoa 22 ja lapsella ikää 1½v. Jos on epävarma koosta, niin suosittelen menemään kenkäkauppaan ja pyytämään myyjältä apua koon katsomisessa. Me saatiin oikein hyvää palvelua ja itse olisin luultavasti ostanut liian pienet kengät...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.11.2005 klo 09:25 Ilonaäippä kirjoitti:
:LOL: Onpas mokoma aihe aika tunteita herättävä! Se on pakko sanoa, että ei meillä ainakaan toisen ihmisen arvostus ole mistään kengistä (eikä vaatteista kiinni), kuten joku tuolla aiemmin tuntui väittävän! Toki mennään niille mummin synttäreille tai rippijuhliin puhtaissa ja siisteissä vetimissä, mutta erikseen en oo lapsille juhlakenkiä välttämättä ostanut, jos ei oo sattunu kohdalle edullisia....
Ja kyllä ollaan käyty jopa ravintolassa syömässä kuomat tai jopa lenkkarit! jalassa. Joku kirjoitti tuohtuneena, että jopa LAUANTAINA näkee kaupungilla huonosti puettuja lapsia! Iik, apua, mihin tämä maailma on menossa! Onneks miulla on muutakin mietittävää ku jonninjoutavat pukeutumisasiat...

Ja sit vielä kenkäasiaa. Käytiin just eilen kahden vanhimman lapsen kans fys. terapeutilla, koska heillä on nilkoissa virheasento. Kuomat hän tyrmäsi aivan täysin ja sanoi, ettei ainakaan pitempiä matkoja pitäisi kävellä niillä, mut menee pihalla rymytessä. Ei ollu kyllä kovin innostunut noista Vikingin goretexeistakaan, mitkä meillä on. Parhaat olisi hänen mielestään sellaset perinteiset nahkaiset nauhakengät, mutta myönsi sen ettei niillä oikein tarkene... että sellasta, tulipa sepustus...
Mikä on sitten paras kenkä jos ei nahkasia ja nauhallisia löydä?
Minä ostin 5v pojalle pionin tarrakengät. Makso sokoksella jotain 50-60?
 
Pojat (3.5v ja pian 2v) käyttävät kuomia ulkona rymytessä, kauppaan on sitten semmoset nilkkurimalliset kengät ostettu, vähä kevyemmät. Ja juhliin on kyllä ostettu ihan hyvännäköiset kävelykengät tai kesällä siistit sandaalit, ei meillä lenkkareissa juhliin mennä. Talvella mennään sitten juhliin nilkkureissa ja paikanpäällä vaihdetaan siistimmät ed. mainitut kengät.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.11.2005 klo 20:30 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.11.2005 klo 09:25 Ilonaäippä kirjoitti:
:LOL: Onpas mokoma aihe aika tunteita herättävä! Se on pakko sanoa, että ei meillä ainakaan toisen ihmisen arvostus ole mistään kengistä (eikä vaatteista kiinni), kuten joku tuolla aiemmin tuntui väittävän! Toki mennään niille mummin synttäreille tai rippijuhliin puhtaissa ja siisteissä vetimissä, mutta erikseen en oo lapsille juhlakenkiä välttämättä ostanut, jos ei oo sattunu kohdalle edullisia....
Ja kyllä ollaan käyty jopa ravintolassa syömässä kuomat tai jopa lenkkarit! jalassa. Joku kirjoitti tuohtuneena, että jopa LAUANTAINA näkee kaupungilla huonosti puettuja lapsia! Iik, apua, mihin tämä maailma on menossa! Onneks miulla on muutakin mietittävää ku jonninjoutavat pukeutumisasiat...

Ja sit vielä kenkäasiaa. Käytiin just eilen kahden vanhimman lapsen kans fys. terapeutilla, koska heillä on nilkoissa virheasento. Kuomat hän tyrmäsi aivan täysin ja sanoi, ettei ainakaan pitempiä matkoja pitäisi kävellä niillä, mut menee pihalla rymytessä. Ei ollu kyllä kovin innostunut noista Vikingin goretexeistakaan, mitkä meillä on. Parhaat olisi hänen mielestään sellaset perinteiset nahkaiset nauhakengät, mutta myönsi sen ettei niillä oikein tarkene... että sellasta, tulipa sepustus...
Mikä on sitten paras kenkä jos ei nahkasia ja nauhallisia löydä?
Minä ostin 5v pojalle pionin tarrakengät. Makso sokoksella jotain 50-60?
Siis teillä on varmasti hyvät kengät! Tää fys. terapeutin ohje oli näille meidän vänkkyränilkkaisille lapsille tarkotettu. Sit se kantaosa pitäisi olla sopivan kokoinen ja napakka, eikä kengän pohja sais olla liian löysä... On nimittäin haastetta löytää hyvät jalkineet, ainakin täältä pikkukaupungista...
 
Äippä vaan
Anteeksi nyt vaan mut mä en voi käsittää miks tällanen haloo yksistä kengistä... Mä oon ostanu vanhemmalle pojalleni useana vuotena Halpa-Hallista hyviä ja halpoja kenkiä jotka nyt sitten perii meidän nuorempi muksu. Mä en käsitä miks laittaa kenkiin hirveitä summia ku kuiteski ne menee vaan yhden talven... Eri asia olis jos jotain vikaa jaloissa,että tarvis "kunnolliset"kengät. Mun pojillani aivan hyvät ja terveet jalat ihan vaikka käyttävätkin halpis kenkiä. On meilläkin yhdet Kuomat ollut käytössä,mut aivan yhtä hyvin ollaan pärjäilty halvoilla kengillä. Nyt tein poikkeuksen tänä vuonna: ostin pojun synttärirahoilla cittarista Turtles-pakkaskengät mut loskakelin kengät hankittiin Halpa-Hallista...
Mutta näin meillä... =)
 
pihlanmamma
Meillä on ekat talvikengät hankittuna, tai itse asiassa kahdet. Toiset on Vikingin goretex-saappaat ja toiset Prismasta ostetut nahkaiset varrelliset kengät. Aiempaa kokemusta ei ole kun tyttö on vasta 9kk.
 
MEillä on Lassien talvisaappaat, Anttilasta ostettu, 29.90.. jollain muulla taisi olla samat. Mielestäni vaikuttavat tukevilta, ja vaikka niissä on tarrat, sen alemman tarran saa tiukaksi, joten tukee nilkkaa. Kannassa hyvä tuki, melko ylös asti, ja pohja juuri sopivan jämäkkä. Koko on mitattu Andiamossa, 23.. JA Andiamossa muutne kyselin noista Kuomista, sanoivat, etteivät he ainakaan enää tilaa niitä, ovat liian kuumia (tiedä sitten, ei ole mula omakohtaista kokemusta) eivätkä tue kjalkaa tarpeeksi. TOivotaan että nämä Lassiet on hyvät pienen 1veen jalkaan.. Neiti taplaa melkoisesti. TOisisksi kengiksi ajattelin ostaa sellaiset nahkaiset nilkkurit, nauhalliset, joita nyt saa alennuksella täältä meiltä päin. Merkkiä en nyt muista, mutta hyviltä vaikuttivat!!

Minnulle on TÄRKEÄÄ kengissä se, että ovat tukevat ja hyvät ja auttavat pientä lasta saamaan jalan oikeaan asentoon. Tytöllä oli hiukan virheasentoa jalassa, kun nousi seisomaan, mutta se oli vain hetkellistä, joten se ei ole syy, vaan syy on OMA VINO SELKÄ, ALEMPANA OLEVA LONKKA, ERI MITTAISET JALAT yms.. pieni askelvirhe myös ymmärrettävistä syistä on. Tällä ei sinällänsä ole mitään tekemistä kenkien kanssa, muutakuine että ymmärrän kuinka tärkeät on kunnon kengät pienelle lapselle!!!

Ensikenkinä neidillä oli ECCOn kävelykengät, ja olen niihin erityisen tyytyväinen!! Tytön mummu ne kyllä osti, maksoivat 55e, mutta olisin itsekkin varmaan satsannut samoihin kenkiin, vaikka opiskelijaperhe ollaankin. Tulevaisuudessa voi joutua maksamaan vielä kovemman hinnan, jos jalka menee vinoon tms. Kengissä meillä ei siis pihtailla..
Meillä on Andiamon vieressä TomToy, lastentarvikeliike. Myyjä kertoi tytön mummulle, kuinka hän on nähnyt pienten lasten vanhempia, joilla on lelua jos jonkunmoista mukana, mutta ei sitten ole varaa ostaa kunnon kenkiä lapselle tms....

EN SANO ETTEIKÖ HALVALLA HYVÄÄ SAISI!1 Olenhan itsekkin ostanut halvat talvikengät neidille, jotka muuten kestää vettä ja loskaa =) mutta en ymmärrä, miten voi kuulla jotenkin niin välinpitämättömiä kommentteja, noita "meillä on terveet jalat lapsella" tms. Hyvä että on, ja toivon todella että kaikilla lapsilla olisi terveet jalat, mutta siihen voi myös itse vaikuttaa, satsaamalla oikean kokoisiin ja oikean mallisiin kenkiin ensimmäisten elinvuosien aikana, ja miksi ei sen jälkeenkin. Tosin koulu- ja parhaassa leikki-iässä olevat on aina oma lukunsa..... Senkin puolen asiasta ymmärrän oikein hyvin.

Koitan siis saada sanottua, että kenkiin kannattaa satsata, ei vain sen pinnan ja lämmön takia (Mitkä on myös tärkeitä kriteereitä, sitä en sano) vaan myöskin sen terveen jalan puolesta..

HALEJA KAIKILLE JA HAUSKAA TALVEN ODOTUSTA!!!
 
Hopo harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.11.2005 klo 09:25 Ilonaäippä kirjoitti:
:LOL: Onpas mokoma aihe aika tunteita herättävä! Se on pakko sanoa, että ei meillä ainakaan toisen ihmisen arvostus ole mistään kengistä (eikä vaatteista kiinni), kuten joku tuolla aiemmin tuntui väittävän! Toki mennään niille mummin synttäreille tai rippijuhliin puhtaissa ja siisteissä vetimissä, mutta erikseen en oo lapsille juhlakenkiä välttämättä ostanut, jos ei oo sattunu kohdalle edullisia....
Ja kyllä ollaan käyty jopa ravintolassa syömässä kuomat tai jopa lenkkarit! jalassa. Joku kirjoitti tuohtuneena, että jopa LAUANTAINA näkee kaupungilla huonosti puettuja lapsia! Iik, apua, mihin tämä maailma on menossa! Onneks miulla on muutakin mietittävää ku jonninjoutavat pukeutumisasiat...

Ja sit vielä kenkäasiaa. Käytiin just eilen kahden vanhimman lapsen kans fys. terapeutilla, koska heillä on nilkoissa virheasento. Kuomat hän tyrmäsi aivan täysin ja sanoi, ettei ainakaan pitempiä matkoja pitäisi kävellä niillä, mut menee pihalla rymytessä. Ei ollu kyllä kovin innostunut noista Vikingin goretexeistakaan, mitkä meillä on. Parhaat olisi hänen mielestään sellaset perinteiset nahkaiset nauhakengät, mutta myönsi sen ettei niillä oikein tarkene... että sellasta, tulipa sepustus...
Mulla on kanssa nuorimmaisella nilkoissa virheasento ja samaa meillekin on sanottu,että nahkakengät on parhaat ja nyt meillä on sellaiset "tuet"ja ne mahtuvat hyvin Tepsun kenkiin.Kuomiin,Goretexeihin niitä ei saa tunkemallakaan.
On meillä kyllä yhdet eccon Goretexit mitä pidämme silloin tällöin.
Monissa nahkakengissä on kyllä ihan lampaankarvaa ja on aika lämmin,taisi tästäkin tulla aika sekavaa tekstiä....
 
Koivu
Nyt olen aivan ulkopuolella tästä jutusta, en jaksanut kuin tämän viimeisen sivun lukea, mutta en ole ikänäni tuollaisista virheasennoista kuullutkaan. Miten sellainen virheasento tulee ja miten sen huomaa???
 
Koivu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.10.2005 klo 09:03 kenkäfriikki kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.10.2005 klo 19:58 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.10.2005 klo 22:26 jaakko kirjoitti:
Joo-o... ja käyvät myös päiväkodin joulujuhlaan ja isomummin 80-vuotispäiville -olen huomannut! :'( :ashamed:
No niin käy! Varsinkin noi kukka-kuosilliset kukkamekon kanssa. Mitä sitä nyt juhlaa varten eri kenkiä ostaa.

Vai onko teillä niin paljon rahaa, että joka juhlaan jokainen perheen jäsen saa uudet kengät ja vaatekerran?

Periaatteessa olen siis sitä mieltä, että Kuomat ei ole parhaat mahdolliset, mutta hinta se on tässäkin, mikä ratkaisee. En minä maksa yhden talven kengistä 300-400 markkaa (musta tuntuu, että jos puoletkaan ihmisistä muuttais nuo hinnat markkahinnoiksi, niin realiteetit iskis useimmilla vastaan)...
Kyse ei aina välttämättä ole rahasta, vaan siitä, mihin sen vähän rahan haluaa laittaa!

Juhlavaatteita voi ostaa alennusmyynneistä, tehdä itse, ostaa kirpparilta. Tytölle mekko, nätit sukkahousut ja hiukset nätisti. Pojalle kauluspaita ja siistit housut, sävyyn sopivat sukat ja vieläpä niin, ettei kuviokalsarit pilkota lahkeiden alta.
Asun kruunaa sievät juhlavat kengät, ne voi olla vaikka viime kesän sandaalit tai kävelykengät, jos sopivat jalkaan. Niitäkin löytyy käytettynä kirpparilta.

On ajanjaksoja jolloin ei ole varaa, mutta noin yleensä ottaen: KYLLÄ, ostan ja hankin lapselleni juhlia varten siistit sopivat sisäkengät! Talvikengissä hän ei ole joulujuhlissa eikä mummon 80-v. päivillä. Olkoot miten hienot kuomat tahansa naapurin kakaralla, miellä on niin aikuisilla kuin lapsillakin juhlaan sopivat kengät.

Kun lapsesi varttuu ja aloittaa koulun, kun pääsee ripiltä, huomaa eroja. Rippijuhlassa alban alta vilkkuu risat farkut ja lenkkarit "kun ei se suostu muita laittamaan". Tytöllä on hameen tai mekon asemasta roiskeläppä "kun ei se suostu muuta laittamaan".

Ei mullakaan poika 12 v suostunut laittamaan siskonsa rippijuhliin kauluspaitaa, suoria housuja ja nahkakenkiä. Hän halusi itse päättää mitä pukee. Ilmoitin, että saat toki päättää: minä annan vaihtoehdot ja niitä on tasan yksi: yllä kuvattu asukokonaisuus.
Perustelin: kyseessä on hänen siskonsa rippijuhla, se on tärkeä siskolle. Hän kunnioittaa siskoa juhlassa pukeutumalla asiaan kuuluvasti.

Hänen omassa rippijuhlassa pojalla oli jo kravaatti.

Parin vuoden päästä rippijuhlistaan hän itse ilmoitti että haluaa päättäjäisjuhliinsa PUVUN!
Ostin sen hänelle.
Puvulla on ollut käyttöä vaikka kuinka paljon tuon jälkeen.

Nyt lukiolaispojan vaatekaapista löytyy kauluspaitoja erilaisia, käyttää nitä koulussa farkkujen kanssa, kaapissa roikkuu myös kravaatteja erilaisia, käyttää niitä jos on vähän parempi tilaisuus, joskus hupimielessäkin. Esim. ostin hänelle kiiltävän vaaleanpunaisen satiinisen kravaatin =) :LOL: ja on hän sitä käyttänytkin!! (mutta ei koulussa)

Pukeutumisen säännöt ja niiden opettelu aloitetaan jo lapsena.

Juhlaan pukeudutaan kyseisen juhlan vaatimalla tavalla. Pottupellolle ja pihatöihin on omat vaatteet. Kouluun on omat vaatteet.
Kyllä, olen pienipalkkainen. Mutta huolehdin vaatteista, pesen ne ohjeiden mukaan, kuositan. Paljon niitä ei ole, mutta huolella pidettyjä
Oli pakko lukea tätä kiihkeää keskustelua. Oletko varma, että muita ihmisiä häiritsee toisten vaatteet tai kengät? Ja eikö tärkeintä ole, että vaatteiden kantaja itse on tyytyväinen siihen mitä hänellä päällä?

Tällä hetkellä meilä lapset pieniä, ja mulla aika paljon sananvaltaa. Mutta esim. jos isompi sanoisi, että haluaa laittaa juhliin jonkun mun mielestä kamalan vaatteen, niin voisin antaa vaikka laittaakin. Onko ne vaatteet niin tärkeitä? Vaatteita vaan. Ihmisen sisin on tärkein.

Ja meillä on muuten käynytkin näin. pyöreitä vuosia juhlittiin. Halusi laittaa mun mielestä arkikäyttöön ostetun vaatteen ja vielä kirpparilta ostetun. Rakasti sitä vaatetta. Annoin laittaa. Ihan kamalaa... Mun mielestä lapsetkin on samanveroisia ihmisiä, ja saavat pitää mitä mieli tekee, kuten minäkin.
 

Yhteistyössä