**TAMMIKUU2008**joulukuu

Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Jimena+muut ketkä on saanut synnytyksessä peräruiskeen: (tulipa muuten ihanan kuuloinen otsikko ) :LOL:
Niin, onko se sellainen vesiruiske siis? Ja miten ne sen laittaa, sängylläkö siinä ollaan, ja hoitsu tuikkasee sen, ja sit siitä vessaan köpötellään vai mitenkä?
Semmoinen vesipussi mistä lähtee letku joka laitetaan sitten valumaan. Niin kauan annetaan valua ku kylellään maaten, että alkaa tulee pakottava tarve veskii ja siellä sitten meneekin aikaa :D, aina ku nousee pöntöltä et nyt on valmista, niin eiku uudestaan :LOL: . Ei kannata pitää kiirettä., sitten siitä hilpastaan nopsaa veskiin. Meillä ainakin se tehtiin siinä vastaanottohuoneessa, mies käskettiin siksi aikaa käytävälle odotteleen ja toisella kertaan ku mulla käynnistettii osastolla, niin se annettiin siellä, siellä oli semmonen laveri isossa veskissä, ihan sitä tarkoitusta varten:)

Ihan on iisi homma vaikka mäkin kyllä sitä jännitin kovasti ensimmäisen kohalla. Peräruisketta sekä jos sattunee jotain tulemaan synnytyksen aikana. Se menee niin omalla painollaan sitten. Ei sitä kerkiä ajattelemaan moisia ja kätilöt niin huomaamatta hoitaa asiat sitten aika kuntoo/puhtaiksi:)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Jimena+muut ketkä on saanut synnytyksessä peräruiskeen: (tulipa muuten ihanan kuuloinen otsikko ) :LOL:
Niin, onko se sellainen vesiruiske siis? Ja miten ne sen laittaa, sängylläkö siinä ollaan, ja hoitsu tuikkasee sen, ja sit siitä vessaan köpötellään vai mitenkä?
Se on sellainen pussi lämmintä vettä (oisko litra... puolitoista). Letkulla vesi sieltä peräaukkoon. Mä oon ollut kummallakin kertaa sängyssä kyljellään. Siitä sitten vessaan. Pitäisi kuulema liikkua vähän ennen kuin päästää vedet+muut pois, mutta kyllä ne mulla aika vauhdilla on tulleet eli eipä oo tehnyt mieli liikkua muualle kuin suoraan vessaan :LOL:

Muoks: mä oon kummallakin kertaa saanut sen synnytyssalissa. Ja miestä ei oo käsketty mihinkään vaan vieressä seurannut.

Mutta nyt oikeesti sinne piparitaikinan pariin...
 
Peräruiskeesta:
Ne laskevat noin 37 asteista vettä peräsuoleen sellaisella letkulla ja sieltä sitten menee paksusuoleen. Olisiko ollu joku litran verran. sitä sitten pitäis vähän aikaa pidättää jos pystyy että liukenee sieltä suolesta hyvin se uloste. Tuntuu vähän täydeltä mutta ei mitään ihan kamalaa.
 
No jopas innostuivat tammikuiset lähteen synnyttään =) Varmasti voi jo toivottaa onnea Lizardukselle, ja tsempit Meimingille, ei varmasti mee kauaa. Monet kyllä tykkää enemmän tuosta galleriasta, kun saa kasvotkin kirjoittajille, ite kyllä tykkään enemmän täällä kirjotella. Mitenkäs galleriassa kävijät, joko siellä sitten on Pikkupeikkko kirjoitellut pääseekö Mico kotiin jouluksi?

Johnu: Naureskelin sitten tovin tuota Kaikkonen juttua :LOL:

Hieno juttu että Irmeli on ottanut oikeasn asennon, toivottavasti pysyypi loppuun asti näin =)

Acco oli löytänyt tosi söpön puvun, mä kans ostin h&m:ltä jokusen vaatteen, nyt en oo enää käyny kattelemassa, ei uskalla, kun taas lähtee kassillinen mukaan kuiteski.

Meillä kotihommat menee miten menee, aika pitkälti mä teen, ja pyykkien pariin täällläkään ei mies pääse. Tiskit hoitaa kyllä monesti ja ruokaa laittaa. Komentaan välillä vähän joutuu, mut eipä tuo siitä hetkahda, kun on sanonutkin että pyydät sitten.

Mä oon nyt ruvennut kans ramppaan ihan älyttömästi vessassa, ja tippa tulee kerralla ja tosiaan heti on jo uus hätä.. kiva lähtee kaupoillekin kun saa miettiä valmiiks missä on vessa jo/kun hätä iskee..

No hammaslääkärissä on käyty, ei mitään juurihoitoa tarvinnut, sanoi et siellä on päivystyksessä ollut joku yli-innokas lekuri taas :LOL: Vähän isomman paikkauksen joutu tekeen, ja sanopi et jos rupee särkeen ni sit voidaan harkita juurihoitoa, mut tuskin tarvii. Rupes sit oikein huippaan siinä kun makoili, väätelinkin itteeni koko ajan edes takas, onneks tämä hammaslääkäri on oikein luottolääkäri, olen hänellä lähes aina käynyt, hoitaa homman tosi näppärästi, ja nytkin ymmärsi kivasti keskeyttää hetkeksi et sain paremman asennon. Sit iski tuska hiki ja olin ihan varma et pyörryn kun lähin sieltä. Istuskelin sit hetken ja hörpin vettä ja selvisin kotio asti, jokohan sitä kohta uskaltais syödä..

Perjantaina se utra sitten, tais kertyä tälle viikolle liikaa menoa, olen jännittänyt aika paljon ja on jotenkin ihan loppu olo, ettei siis jaksa tehdä yhtään mitään. Kalkkunakiusaus tarttis uuniin saada, mut sekin tuntuu nyt jotenkin ihan ylivoimaselta hommalta..

Lonkkia on nyt särkenyt tosi paljon ja nivusiin tulee pistoja tosi usein.

Taas tuli romaania joten lopettelen tältä erää taasen..

Cattie ja Osku 35+5 :heart:
 
Kyllä tuo synnytys alkaa mietityttämään. Ei kyllä pelota, jännittää vain hyvällä tavalla. Meillä oli viime viikolla synnärivalmennnus ja osastolle tutustuminen. Oli ihan positiivinen kokemus.

Mulla on ollut supistuksia jo syyskuusta asti ja marraskuussa piti ottaa pari viikkoa todella iisisti, ettei lähde tulemaan. Eli merkkejä on, että tulis aikaisemmin tai ajoillaan, mutta elämä on yleensä ironista. Kuitenkin käy niin, että menee yli.

Ihanaa, päästään varmaankin takas kotiin tänä viikonloppuna. Nyt on oltu 2 kuukautta evakossa. Kädet oikein syyhyää, että pääsis tekemään valmistelua vauvaa ja joulua varten. Visiot on joulukoristeista valmiina. Tänään on huoneet varmaankin tapetoitu valmiiksi. Kiva käydä katsomassa miltä näyttää.

Meille ei puhuttu mitään peräruiskeesta synnärillä. Kyllä ne aika näppärästi saa siivottua kamat pois edestä. Sitä ei varmasti kannaata jännittää. Mitä olette ajatelleet kivunlievityksestä? Mä ajattelin ensin pärjätä muilla keinoilla ja sitten kätilö saa ehdottaa epiduraalia, jos alkaa siltä näyttämään ja tuntumaan. Meidän synnärillä on ihan kiva allas, jossa voi avautumisvaiheessa olla, jos lapsivesi ei ole vielä tullut. Ajattelin ainakin sitä testata. Oon sellainen vesipeto ;)
 
täällä tuo kokoarvio on itselle tehty vaan käsikopelolla..eipä ole ultraan päässy kummallakaan kerralla.mut ilmeisesti sinne pääsee täällä vaan jos epäilys ahtaasta lantiosta.sitä pelkoo ei kai mulla ole kun olen 170cm pitkä ja tuo eka kumminkin alakautta syntyi..
 
Ja lapsia alkaa ilmaantua pikku hiljaa tammikuisillekin. Hienoa! Toivottavasti kaikki on mennyt hyvin.

Silitys-gallup; EVVK eli inhoan

Kotityö-gallup; Yleensä aika puoliksi, mut nyt, kun oon kotona niin minä teen enemmän ja miehellä vielä tätä rakennuspuuhaa, joten... Mua kiehtoo kaikenlainen vedellä läträäminen, mutta inhoan äänekkäitä juttuja = kaikki pesujutut, jopa vessan, on ihan ok, mutta imurointi Yäk!

Oma (.)Neuvolalääkärissä käyty ja tulokset;
Rv 36+3
Paino +1200g/vko Krääk! kohta 20kg rikki...
RR 126/88 vähän hiissaa ylöspäin joka kerta
Pissa -
Hb 117 laskemaan päin
Sf 37 eli omilla käyrillä pysytään edelleen
Lapsiveden määrä N
Painoarvio >3kg
Tarjonta rt
Sykkeet 150+
Liikkeet ++

Eli käsituntumalla vauva vaikuttaa kuulemma keskimääräistä isommalta ja minun lantio keskikokoa pienemmältä/ahtaammalta. Eli seurataan, jos parin viikon päästä näyttää, että vauva vaan kasvaa eikä ala kiinnittyä, voi tarkoittaa sitä, ettei mahdu niin alas lantioon että voisi kiinnittyä > äippäpolille tarkempiin tutkimuksiin. Tällä hetkellä Papunen möngertää niin ylhäällä kuin mahdollista, ja sen kyllä huomaa... Muuten kaikki kohtuu ok ja oli kiva saada merkintä koneelle, että seuraavat tarkemmin vauvan kasvua ja terkka voi antaa lähetteen eteenpäin, jos tarve vaatii.

Hieno ilma ollut tänään täälläkin, mietin et vieläkö koiran kanssa lähtis vähän ulos... Nyt ei muuta kirjoitettavaa muista.

Pore&Papunen
 
Kiitoksia vastauksista noiden kokoarvioiden tiimoilta maximilian ja jimena. Onko teillä minkä takia sitä vaavin kokoa seurattu? Mulla ihan vaan mun mielenrauhan takia. Sokereita eivät koskaan ole suostuneet seuraamaan kun ei entuudestaan ole ylipainoa ollut. Tälläseksi hermoheikoksi en itseäni kyllä "normaalioloissa" tunnista mutta kaikkea ne hormonit teettää.
Kai se mullakin tää panikoiminen on osa synnytykseen valmistautumista. Ehkä, ehkä...

On se vaan hyvä että täältä saapi kokeneempikin vähän tukea omille ajatuksille kun tuntuu, että muut jo ajattelee että sähän jo kolmatta odotat, pitäis kaikki jo tietää ja varsinkin muistaa kun edellisestä raskaudesta jo kuitenkin yli kuusi vuotta.

Kiitos vaan tosiaankin kaikille!

Eihän vaan huomaa ,että hiukan herkällä tuulella :LOL: :flower:

Katseli tossa noita ihania kissanpentuja ja nekin sai tipan tulemaan linssiin... :)
 
mulla kokoarvioksi tänään rv.36+0 2300g-2500g,
aika alhaalla vauvan pää.
Istukka hiukan jo kalkkeutunut
hb 118,
painoa tullut n.1kg/vko,
pissa puhdas,
turvotus +/-,
lääkärin arvion mukaan n.3,5kg vauveli tulossa jos laskettuun aikaan syntyy. Toivottavasti olis painoarvio paikkansa pitävä.
Lapsiveden määrä N,

Lizardukselle voimia synnytykseen, toivottavasti vauva jo kainalossa.
Saapa nähdä kuka meistä on sit seuraavana lähdössä..

glaudia & vauveli rv.36+0
 
Mirkkuli mulla neuvolan lääkäri laitto lähetteen äitipolille. Varmaan siksi kun vauva oli mennyt ihan "normaali" viikkojen mukaan aikaisemmin mutta sitten yht äkkiä ottanut ison kasvupyrähdyksen. Sokerirasitus koe mulla tehtiin tosiaan tänään ihan varmuuden vuoksi. Kaksi edellistä raskautta menneet ihan normaalisti ja molemmat pojat oli syntyessään alle 4 kg. Tosiaan kun tämä on jo kolmas niin ei enää niin huoleta vaikka oliskin vähän isompi vauva. Mutta jos ensimmäinen olis kyseessä olisin varmaan ihan paniikissa.
 

Kopion tuolta IRC puolelta teille uutisia....

Lizardus...
poika syntyi alateitse klo 23.48 ja painoa oli huimat 3275g. Poika on yön teholla seurannassa, kun hengityksen kanssa oli jotain häikkää.
Synnytys oli kipeä ja raskas ja väliliha piti leikata, mutta muuta kursittavaa ei tullu. Puol tuntia kesti ponnistusvaihe. Pojan pituudesta ei vielä tietoa. Ja hyvä uutinen on se, että poika todennäköisesti pääsee samaan aikaan äidin kanssa kotiin :)

Meiming & Kaapo rv37

PS. supistaa niin maan perhanan kivuliaasti 3 min välein..
 
Yksi turvonnut täällä. Siis jalat on aivan kamalat jo heti aamusta ja kädet kutisevat. Joten katsotaan huomenna kun menen neuvolaan, että lähdetäänkö sitä äitipolille jatkoille. Varsinkin jos ne paineet ovat taas jossain korkeuksissa ja jalat samanlaiset kuin tänään niin melko varmaan sinne passitetaan. Silloin tiistaina jo sanoi se lääkäri siellä, että niitä paineita seurattava nyt tarkasti, ihmetteli kun ekasta mulla oli ihan normaalit. No kaipa se vanha ja ylipainoinen kroppa alkaa jo antaa merkkejä että normaaleihin kuvioihin ois päästävä :LOL: :LOL:

Tänään meinasin nuo lanttulaatikot saada tehtyä, ja viikonloppuna sitten se imelletty pottulaatikko. Siinäpä ne sitten olisi.

Kohta lähden viemään pojan tarhaan, menevät tänään joulukirkkoon. Onneksi tähän aikaan vuodesta on noita tapahtumia, niin saavat tarhassakin jotain uutta ja erilaista. Mennään kyllä omallakin porukalla lasten joulukirkkoon, siellä ei tartte onneksi olla ihan hiljaa ja istua montaa tuntia paikoillaan. Itse meinaan aina nukahtaa joulukirkossa, siellä on niin rauhoittava se tunnelma :LOL: :LOL:

Omasta navasta sen verran että tuo Irmeli yrittää tuota takapuoltaan tuosta oikean rinnan alta tunkea ulos. On niin hauska katsoa kun tissi vaan heilahtaa kun pylly siellä pyörii. Muutenkin nuo potkut on sellaista karatemestari luokkaa. Silti kaveri vaan sinnikkäästi pysyy tuolla ylhäällä eikä näköjään meinaa laskeutua vaikka kuinka tökkisin. Olisin kyllä jo ihan valmis synnyttämään tai vaikka jos joutuvat leikkamaan niin vaikka heti sopisi mulle.

Mutta nyt tarhareissuun, onneksi on edes hiukan pakkasta.

Nuuskis
 
Huomenia!
Onnittelut Lizarduksen perheelle pienestä pojasta :flower:

Tänään pitänee saada aikaiseksi kirjoittaa nuo joulukortit ja käväistä jouluostoksilla..

Turvonnut olotila täällä kans, on jotennii "possuolo"

Kivaa päivän jatkoa kaikille

glaudia rv 36+1
 
mä saan tänään onneksi postikortit postiin aj nyt lähden ostamaan lamppua ja miehelle jonkun pienen joululahjan.

itsellä ei muuta ihmeellistä,nukuin pitkästä aikaa yön yhdellä heräämisellä mutta silti tekis mieli vaan nukkua...

eilen ihmettelin kun alapää kipuilee niin vietävästi ja pakkohan sitä oli peilillä katsoa ja VOI H....... nyt mulla sit on ne peräpukamat :'(
kylläpä onkin mukavaa odotella millaiset ne on synnytyksen jälkeen.miehellekin itkeä tirautin illalla kun ottaa niin päähän.voi tätä naisen elämää..

no mutta kai se täytyy lähteä sinne kauppaan ostamaan sitä lahjaa ja esikolle pulkka jos vaikka saatais lunta tänne jouluksi.kyllä tulee ankeeta jos musta joulu tulee..
 
Kutinaa ja raapimista täällä. Vein sitten miekkosen tarhaan ja kun tulin sieltä niin sohvalle kävin pitkäkseni ihan vaan aamutöllöö tuijottamaan. No kaksi tuntia sitten vetäsin unta palloon. Ai kauhia miten voi näin väsyttää...

Nyt mä lähden tuonne köökkiin touhuamaan, eihän tästä tule yhtään mitään kun vaan nukkuu tai täällä roikkuu.

Nuuskis, jää roikkumaan
 
Lizardukselle :flower: Ompas ollut hyvän kokoinen poitsu noihin viikkoihin nähen, kun laskettuaika olisi ollut vasta kuukauden päästä. =) Olis kerennyt aika isoksi kasvaa jos olis tuota vauhtia kasvanut ja lasketunajan yli mennyt, mutta hyvä näin =)

Tänne ei mitään ihmeitä, painoarvioita joku kyseli, niin mulla oli rv 36+5 2900g, ja ihan normaalin ultran yhteydessä painoarvio annettu.

Huomenna taas neuvolaan...

Katja ja rv 37+0 (hui!)
 
Nuuskis,jos yhtään piristää niin täällä oli jalat aamulla kuin pallot myös. ei meinannu kärsiä vessaan kävellä, kun tuntu et kantapäät räjähtää. Nyt kun vähän ollut jaloillaan ja koiran lenkittänyt niin alkaa nilkatkin löytyä... Onneksi ostin syksyn alennuksista vahingossa liian isot lenkkarit, ei meinaan ole isot enää... Mies ehdotti että hänen lenkkarit sit seuraavaksi :D Ei oo kun 6-7 numeroa omaa kokoa isommat.

Meillä taitaa nuo vauvatkin olla samaa maata, myös Papunen hiissaa pyllyään eestaas kylkiluiden reunaa pitkin.

Joopa, jos lähtis Jyväskylään ostamaan turvaistuinta... On meinaan tarjouksessa viel pari päivää... Sit on kaikki isommat hankinnat viimein tehty.

Pore&Papunen 36+4

Niin ja onnittelut Lizardukselle :flower:

Jokos meiming sai kunnon alulle synnytyksen?
 
Onnea Lizardukselle! Ja tsemppiä edelleenkin meimingille, jospa sinäki pian sitten pääsen kunnolla hommiin! Ihanaa ku porukka alkaa täälläkin jo jakautumaan :heart: Mulla edelleenkää ei ole odotettavissa että ennen aikojaan ainakaan syntyis...
Tänään neuvolassa:
rv 37+6
paino: +1,4 (sanoin että koita vähentää suolasta ja makee..:eek:, joo, ihan helppo homma näin jouluna..:whistle: )
turvotusta on
RR: 120/70
pissa puhas
sf-mitta: 35 (1cm pienempi kuin viimeksi)
rt, mutta vielä aikas ylhäällä, pää heiluu..
liikkee yms hyvät

Maanantaina sitten lääkärille, kahtellaan ja mietitään tuota koko puolta. Terkan mielestä käsikopelolla, ennemmin isompi kuin pienempi tulollaa, pitkä selkä eli pituutta sitten ainakin. Lääkäri sitten miettiin pitääkö äippäpolilla piipahtaa taikka suunnitella käynnistystä ennen sitä rv 42. Lääkäriaika on nyt koska seuraavan kerran ois tavattavissa vasta 7.1 ja son jo 9pvä yliaikaa (jos nyt yli sitten meneepi) Sitten sainkin vielä seuraavan terkka ajan lasketulle päivälle 28.12.

Eilen sain sitten joulukortit menee sekä parit paketit. Illalla vielä paketoin ne lahjat mitkä oli jo ostettu.
Tänään oiskin sitten urakkana saada suurin osa joululahjoistakin hankittua. Pitääkin tässä lisää alkaa väsäileen että tulee sitten kaikki mahollinen ostettuu. Pojat menee illaksi mummin luo ja sieltä esikko pääsee vielä tätinsä luo yökyläileen :heart:
Nyt on esikko vielä kerhossa ja äitini onneksi aikoi hakea pojan ja tuoda kotiin. Ei tarvi lähteä lyllerteleen enää tuonne liukkaille.

Ai nii, eilinen riisisuklaa oli ylihuippua! Pitääkin ostaa lisää vuokia ja jotain kivoja pieniä koreja. Pojat saa sitten leipoo ja laittaa niihin sitten joulutuomisia mummoille yms.

Mutta tämmöistä..tässä taustaillaa..

Saarulainen aatto masussansa.. :LOL: (enää muuten 15pvä+2vko)
 
Saaru; sulla on oikein positiivisen ajattelun kurssi menossa kun aina ton 2 viikkoo lisäät tonne päivien jälkeen :LOL: :LOL: Itsekin olen melko varma et yli mennään, mutta nyt alkaa jännittää taas tuo huominen neukka ja ne kuuluisat paineet.

Pore71; mulla kans sattuu jalkapohjiin ja varsinkin nuo kantapäät tuntuu olevan kovilla jos vähänkin pidempään seison.

Nyt on lanttulaatikot uunissa ja sämpylätaikina kohoomassa. Sitten salaatinkastikkeen kimppuun ja potutkin pitäisi kuoria (jotta saa muusia jauhelihapihvien kanssa). Kauhia kun otin ne unet niin on ihan pölhö olo, jotenkin ihan kuin ois tulossa kauhee päänsärky.

Nuuskis ja taas mä jään roikkumaan kuitenkin....
 
Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Saaru: Miten sulla on seuraava neuvola vasta joulun jälkeen? Täällä saa joka viikko juosta neuvolassa...

Siis on mulla ens viikon maanantaina neukkalääkäri ja sitten seuraavalla viikolla joulun jälkeen toi terkkaneukka..Joka viikko sitä täälläki neukassa rampataa:D

Nuuskis Son pakko koittaa ajatella noin, muuten son liian pitkä aika odottaa Aattoa syntyväksi. Mulla koko ajan ajatuksen että joskus tammikuu alussa sitten aletaan odotetteleen.. Kaikki suunnitelmatkin on tehty siltä pohjaa jouluksi ja uudeksi vuodeksi.
Miehellekin ne oli töissä tuumanna ettei passais vaimon synnyttää ennen 3.1 ku sitä ennen on niin kauhia ruuhka/kiirus :LOL: Pitäähän sitä miehenkin isyyslomia ajatella :D

Saaru ja geishasuklaa :ashamed: *voi mua*
 
Saaru; meillä mies laskee joka päivä eri versioita, että kuinka sais mahdollisimman pitkän loman vauvan syntymän jälkeen. Meinaa pitää vielä isyysloman päälle viikon viime kesän lomia. Ja Helsinkiläiset saa olla tammikuun vaikka ilman sähköjä olen sen miehellekin sanonut, kun tuntuu ettei voi töistä olla pois :LOL: :LOL:

Mä sorruin äsken Fazermintiin :kieh: :kieh: Ja kun ei sais ton turvotuksen takia. Syön tänään vain pinaattikeittoa, ettei toi painokaan niin hirmusti nousisi. No on tullut vasta reilu 5 kg alusta, mutta kun nyt kun neukat on viikon välein niin viimeksi oli tullut viikossa reilu kilo. Argh!!! Joten huomenna on varmaan taas tullut kilo. Ensi yö pitää olla hereillä ja jumpata ja kävellä ja ottaa aamusta peräruiske ja mitähän sitä vielä keksisi. Huonompi on kun se tuntuu tulevan tuosta turvotuksesta, niin se ei peräruiskeella lähde :LOL: :LOL:

Nuuskis ja Irmeli "ikuinen pyllytunkija"
 
Niin onnea vaan Lizardukselle!Hyvänkokoinen vauveli oli,olishan hänestä varmaan aika iso tullut jos olis loppuun saakka masussa viihtynyt =)

itsestä vaan edelleen tuntuu että tästä mun tylleröstä ei tule siskonsa kokoista(ainakaan pituuden suhteen).niin matalalla tuo pylly liikkuu.mut sit toisaalta tuntuu että hartioita riittää kun täyttää tuon koko alamahan vaikka kyljellään loikoaa. :)

edelleen ihmettelen tuota toisten energian määrää.mulla on viikon jo odottanut verho silitystä ja aina vaan joku muu homma menee edelle tai sit vaan nukun nyt kun on mahis kun tyttö hoidossa.
sainpas tänään sentään miehen lahjan ostettua.saavutus sekin.
ei vaan nyt täytyy mennä syömään ja sit valmistella tuo iltaruoka.huoh.
 

Yhteistyössä