Tammikuun 2014 tähtöset toukokuussa!!

Happymum: Mulla sama juttu mietityttää... eka neuvola ois näillä näkymin viikolla 10+1 (ensimmäinen mahdollinen vapaa aika!) ja kättärillä tarkoitus synnyttää ja ne ruuhkat ovat jo olemassa sen naikkarin rempan vuoksi, että ihme on, jos sinne ultraan pääsee edes viikolla 13... hetken jo mietin, pitäskö sen vuoksi lähtä yksityiselle varhaisultraan, mutta olkoot. Jos kropassa tuntuu kaikki olevan niinku pitää eikä muita huolia tule eteen, niin näillä mennään.

Ahdistusta ei varsinaisesti ole minkäänlaista. Aika rahallista oloa, vielä. Toki mietityttää tulevaisuus... meidän perheeseen kuitenkin suuri muutos, kun lapset saavat sisarpuolen ja mies ensimmäisen biologisen lapsen. Välillä ennen raskautta pohdin, mikä kumma saa mielen haluamaan lisää juuri kun noiden kahden hoidollisuus on kadonnut ja kasvatuspuolet päällimmäisenä käsillä, kun kukaan ei heräile enää öisin eikä käytä vaippoja jne... nyt elämä on kuitenkin helppoa verrattuna vauva-aikaan. (Mulla tosin ei ole kokemusta siitä, mitä on hoitaa vain yhtä pientä kerralla, noiden lasteni ikäero kun on sen 11kk...).
 
Huhhei, tulin juuri hikilenkiltä koirien kanssa... Täytyy urakalla liikkua nyt ennenkuin pahoinvointi kunnolla iskee, sitten tulee kuitenkin taukoa, ainakin jos yhtä pahana tulee kuin aikasemmista... Kahdessa edellisessä raskaudessa kun oksensin yötäpäivää, hiphei!

Ihania ultrakuulumisia ollut, onnea hyvistä uutisista!

Miulla on ollut joka raskaudessa vähän vuotoja, tosin pääasiassa seksin jälkeen, pari kertaa muutenkin, onneksi ovat olleet vaarattomia kuitenkin.

Ahdistuksista: miulla on ihmeen seesteinen ja onnellinen olo, vaikka meillä onkin se pelko periytyvästä sairaudesta... Yritän kuitenkin nauttia nyt tästä hetkestä, ja murehtia sitten jos jotain sattuu vasta. Nyt helpottaa oloa se, kun toivottavasti nyt saadaan se diagnoosi, jota voisi sitten tutkia raskausaikana. Sitten kyllä se tuleva istukkanäyte pelottaa, mutten vielä sitä stressaa. Kun nyt vaan saataisiin se diagnoosi!

Voi elämä näitä mielialan heittelyitä, eilen nukahdin sänkyyn kun 2 veetä nukutin, sitten tuli mieskin nukkumaan ja voi hitsi kun suutuin siitä kun olin nukahtanut eikä mies herättänyt että olisi hetki oltu kaksin... Itkin sit keskenäni täällä kun muut nukkui, hohhoijaa :D

Eilen oli aika pahaa jo pahoinvointi, mietin jo pöntön halaamista, mutta onneksi ei kuitenkaan tarvinnut. Vaihtelee vielä päivittäin olot, mutta tajuton väsytys on ja pysyy...

Teto *poks* rv 5+0
 
  • Tykkää
Reactions: PIKKUVIIKINKI
enkuli tuttava ketä on ny käyny kk sisällä ekoissa ultrissa kättärillä on aika tarkkaan ollut välillä 12+6-13+4..että saas nähä minne asti venyy,inhottavaa kun tässä vaiheessa se viikkokin tuntuu niin pitkältä saada tietää että masussa kaikki hyvin!!mullakin neuvolaan eka vapaa aika oli vkolle 9+2 vaikka soitin jo kun oli 4+2(meinasin vielä että soitan vasta tyyliin vkolla 7+ mutta onneksi soitin heti kun ei täällä helsingissä ainakaan näköjään meinaa edes aikoja saada,tota munkin aikaa jouduttiin venkslaamaan kun ei edes siihen väliin meinannu saada!!

vissiin aika monella väsy painaa jo kunnolla päälle?huh en edes muistanut kuinka väsynyt ihminen voi olla!!muutenkin oireet sahaa,välillä ei mitään ja sit tulee paniikki että onko tuolla mitään elämää ollenkaan :(

rv 6+1
 
Hei vaan kaikki!
Kuinka monille olette kertoneet raskaudestanne jo? Mietin äitienpäivänä kertomista tuleville isovanhemmille. Heidän kanssa kumminkin jakaisimme surut jos jotain kävisi.
Onko teillä ollut jo pahoinvointia?
Täällä mennään vasta rv 4+1 mutta aamulla oli pöntön halaaminen todella lähellä + huimasi kovin. :x =)
 
  • Tykkää
Reactions: PIKKUVIIKINKI
Heippa! Saako tänne ilmoittautua mukaan? :)

Meillä ensimmäinen hedelmöityshoito takana (ICSI) ja nyt tuoresiirrosta PLUSSATTU! :heart: Haaleaa plussaa testit näyttäny pari päivää, paitsi tänään taisi olla jo vähän vahvistunut! Tosin olen myös tehnyt digitaalisen testin, joka selkeästi ilmoitti: raskaana! Huomenna soittoa klinikalle ja saa varmaankin ajan varhaisultraan :)

Ihan alussa siis vielä...jos oikein laskin, niin huimat 4+1 täällä myös :D
 
Ihanaa nelikko kun teilläkin oli kaikki kunnossa ultrassa :heart:

Me ei vielä olla kerrottu kellekään, ja täytyy sanoa että tää on varmaan ollu elämäni pisin viikko! Sovittiin miehen kanssa että kerrotaan uutiset äitienpäivälahjana mun äidille ja samalla siskolle niin saan sitten tukea enempi alkuraskaudessa ja jos jotain kamalaa tapahtuu. Miehen äidille kerrotaan vasta kun on varmemmat päivät, anopilla tapana juoruilla kaikesta heti niin ei viitsi vielä kertoa :p muutenkin loppusuku saa tietää sitten vkon 11-13 tienoilla kun on np-ultra tehty :)

Tänään on ollut tosi väsynyt olo vaikka nukuin viime yönä 10-11 tuntia. Kohta täytyy tsempata ittensä ylös sohvalta että mies saa lämpimän ruuan kun tulee töistä kotiin.

Tervetuloa mukaan miumau ! :wave:
 
Hellou, täällä eilen huimasi aamulla töissä aivan järkyttävästi, meinasin jo että kotiinko tarvii lähteä kun olo ei meinannut helpottaa. Mutta meni ohi kun söin ja join vettä päälle. Tänään muuten olo normaali, paitsi väsymys on jotain kamalaa, nytkin nukuttaa aivan hirveesti..Sais jo pikku hiljaa väsymys helpottaa :)

Sanna-M rv 5+5
 
Täällä taas on levottomat jalat ja nyt kun kävin sekuntti sitten tuolla ulkona haravoimassa hieman, niin alko kuvottamaan tuo painostavan kuuma ilma :/. Pääsin jo 10min sitten valittamaan ettei tää raskaus oireile oikein mitenkään.
 
Hei, joukon jatkoksi ilmoittautuu

May13/39v./la 7.1./3.lapsi/kys/

Viikkoja taitaa olla 5+2
Eilen jo oksensin ensimmäisen kerran ihan yllättäen, muutoin ei ole paha olo vaivannut. Muita oireita; kipeä alaselkä, menkkamaiset jomotukset alavatsassa ja jokailtainen palelu, siis tärisen kuin missäkin horkassa! kaikki oireet jatkuneet 2 viikkoa.

Mamuska7 taisit olla "toukokuun toukat 2013" ryhmässä?? Molemmilta taisi mennä kesken. Itselläni 8 viikolla. Sen takia tässä hieman pelottaakin, mutta olen kyllä osannut olla iloinen ja yllättynyt!

Hyviä vointeja kaikille ja jaksamista töissä ja kotona! Iloitaan oireistakin, niistä tietää että on edelleen raskaana.
 
  • Tykkää
Reactions: PIKKUVIIKINKI
Missä ja miten raskauspahoinvointia hoidetaan?

Raskauspahoinvointia voidaan hoitaa sekä sairaalassa että kotona. Sairaalassa hoidetaan lähinnä hyperemeesistä kärsiviä potilaita, ja ensisijainen hoito on neste- ja elektrolyyttitasapainon palauttaminen suonensisäisellä nesteytyksellä. Lisäksi käytössä on erilaisia lääkkeitä, mutta lääkettä, joka toimisi kaikilla potilailla, ei ole.

60-luvulla lääkkeitä kokeiltiin optimistisesti, ja niitä käytettiin raskaana olevien hoidossa enemmän kuin nykyisin. Erään alkuraskauden pahoinvointiin käytetyistä lääkkeistä, talidomidin, huomattiin aiheuttavan sikiövaurioita: se häiritsi luiden kehittymistä niin, että sille altistuneet lapset saivat raajojen epämuodostumia. Talidomidi oli ollut laajassa käytössä, koska se vähensi pahoinvointia tehokkaasti, ja sen seurauksia on kuvattu sanalla katastrofi. Talidomidin muisto on saanut sekä odottavat äidit että lääkärit erittäin varovaisiksi raskauden aikana käytettävien lääkkeiden suhteen, jopa niin, että turvallisiksi todettuja lääkkeitä vältetään varmuuden vuoksi.

Kotihoitokeinoja
Erilaisia yksittäisiä kotihoitokeinoja löytyy sieltä täältä, ja kaikista ei ole saatavilla näyttöön perustuvaa tietoa. Näille sivuille on koottu pääasiassa näyttöön perustuvia hoitokeinoja lähdeviitteineen.

Ruokailuun liittyviä keinoja
Ensimmäisenä kotihoitokeinona raskauspahoinvoinnista kärsiville suositellaan lähes aina oikeaa ruokailurytmiä ja ruokavaliota: usein, aamulla jo ennen vuoteesta nousua, vähän kerrallaan ja sellaista ruokaa, joka maistuu. Tiettyjen ruoka-aineiden, esimerkiksi rasvan ja voimakkaiden mausteiden, sekä tietyllä tavalla, esim. rasvassa paistamalla, valmistettujen ruokien välttäminen auttaa usein. Kaikkea, mikä tekee pahaa, suositellaan välttämään, ja suosimaan sellaista ruokaa, jota saa syötyä ja joka pysyy sisällä. Kylmät ruoat ovat yleensä paremmin siedettyjä kuin lämpimät, ja jos nesteiden nauttiminen on hankalaa, jääpaloja imeskelemällä voi saada nieltyä vettä jonkin verran helpommin.

Lepo, rentoutusmenetelmät ja hieronta
Alkuraskauteen liittyy usein väsymystä myös silloin, kun raskauspahoinvointia ei ole. Väsymys voi pahentaa pahoinvointia, ja olon helpottamiseksi kannattaa levätä aina, kun voi.

Voiko inkivääriä käyttää raskauden aikana?
Suomessa elintarvikevalvontavirasto Evira suosittelee odottavia äitejä välttämään inkivääriä, koska sen kaikista ainesosista ei ole riittävästi tutkimusta. Eviran ohjeen mukaan inkiväärivalmisteiden mahdollisesta käytöstä raskauden aikana tulisi aina keskustella neuvolan terveydenhoitajan, lääkärin tai ravitsemusterapeutin kanssa.

B6-vitamiini
B6-vitamiini on todettu turvalliseksi ja lumelääkettä tehokkaammaksi raskauspahoinvoinnin hoidossa. Sen vaikutusmekanismia ei tunneta.

Akupunktio ja akupainanta
Akupunktiota ja akupainantaa on tutkittu melko paljon, mahdollisesti siksi, että se on lääkkeetön hoitomuoto ja siten turvallinen sikiölle. Pahoinvointiin tehoavaa hoitoa annetaan ranteen sisäsyrjällä olevaan neiguan-pisteeseen joko akupunktioneuloilla tai sormin tai rannekkeen avulla painamalla.

Suomessa käytettäviä lääkkeitä
Suomessa käytetään jonkin verran lääkkeitä vaikean pahoinvoinnin hoitoon. Käytettäviä lääkkeitä ovat antihistamiinit (meklotsiinihydrokloridi), dopamiiniantagonistit (metoklopramidi ja proklooriperatsiini) ja serotoniinireseptorin 5-HT3:n salpaajat (ondansetroni). Lisäksi käytetään B-ryhmän vitamiineja ja närästyksen aiheuttaman pahoinvoinnin hoitoon käytetään antasideja ja H2-reseptorin salpaajia (ranitidiini tai famotidiini). Näiden lääkkeiden ei ole tutkimuksissa todettu aiheuttavan haittaa sikiölle. Lääkehoidosta päättää aina hoitava lääkäri.

 
Viimeksi muokattu:
Mulla taitaa mennä kesken :'(
Ruskeaa ja vaaleanpunaista vuotoa on nyt toista päivää ja nyt alkoi tulla kirkasta verta. Ei paljon, mutta vuoto on selkeästi menossa huonompaan suuntaan. Harmittaa ja surettaa, mutta onneksi viikkoja On vain 4+5.

Mitäs tässä kannattaa tehdä? Pitäisikö tilanne tarkastaa ultralla vuodon loputtua vai mitä?
 
Viimeksi muokattu:
Onko sinulla kipuja? Minkä verran verta tulee ja onko vuodon yhteydessä alkanut kova kipu? Jos kipua ei ole tai se on siedettävää, niin odota huomiseen aamuun, mutta jos kipu on kovaa ja sietämätöntä, niin soitat nyt heti päivystykseen!!!! Ison isot halirutistukset sinulle ja miehellesi!!!
 
Ei Ole juuri ollenkaan kipua, ainakaan vielä. Mutta verta tulee vähäisesti tiputellen. Ei paljon, mutta selkeästi kirkasta verta. Täytyy soittaa huomenna lääkärille.

Tietenkin voi olla ns. Vaaraton vuoto, mutta en jaksa uskoa siihenkään kun koko ajan ns. Lisääntyy. Mitään raskausoireitakaan ei ole. Paitsi sitä menkkajomotusta.
 
Hmmm... Älä heitä vielä kirvestä kaivoon, vaan katsele nyt yön yli. Raskaudenkeskeytymiseen kuuluu lähes poikkeuksetta myös jonkin asteista kipua ja lähes aina se on alusta asti kovaa kipua. Mene nyt lepäilemään sohvalle vaikka ja pyydä miestä hoivaamaan sua :). Soita heti aamusta sinne päivystävälle ja kerro huolesi, jos vaikka pääsisit heti ultraan.
 
Voimia, katrinainen! Toivotaan että on harmitonta vuotoa.

Teille pahoinvoiville, mitä te pystytte syömään/mikä syominen helpottaa oloa? Täällä olen löytänyt vaalean leivän, nuudelit ja tänään kiwi-hedelmän. En ole pitkään aikaan syönyt leipää ja pastaa, joten sinänsä outoa, mutta noita saan alas. Ruoka tuntuu tällä hetkellä viholliselta: mikään ei maistu, mutta jotain olisi pakko syödä kun muuten olo on entistäkin pahempi. Ruokakaupassa käyminen on ihan hirveetä, kun kaikkea katsoessa olo on vain yök yök yök..

Hirveä väsymys täällä, kumma kun työpäivät vielä jotenkin jaksaa pinnistää, mutta vapaapäivinä on niin koomassa, ettei meinaa jaksaa tehdä mitään. Tänäänkin on otettu lasten kanssa vaatimattomat 2 tunnin päikkärit, vaikka ei meillä yleensä enää päikkäreitä nukuta ollenkaan.

Tervetuloa May13 ja miumau*!
 
wemmu, mulla oli viime raskaudessa ruskeaa vuotoa,välillä myös ihan verta,joka johtui siitä että istukka oli kohdunsuulla ja vuoteli vähän (käytiin ultrassa rv8 katsomassa tilanne-otettiin tulehdusarvot ymym). Nousi kuitenkin ja vuodot loppuivat joskus rv 12-13. Lopussa käytiin vielä katsomassa onko istukka noussut tarpeeksi synnytystä ajatelleen ja olihan se :)

Oireita ei tällä hetkellä enää ole muista kuin kova kipu. Tulehdusarvot olivat normaalit. HCG oli 10010. Ja kaikki muutkin normaalit. Lääkäri kuitenkin laittoi lähetteen uusinta testeihin perjantaille ja samalla tehdään ultra,tyksissä.

Mulla kivuista johtuen eka neukku olikin jo eilen. (saan sitten kortin mukaan tyksiin) Muuten varsinainen ensimmäinen käynti on vasta np ultran jälkeen joka varattiin jo (22.6) Ja pitää kuulemma nykyään suorittaa välillä 11+0-11+6. Eli tarkkaan saa päivän valita :O
 
Tervetuloa uudet :wave: :flower:

Alkaa vähän oireet tulla takaisin muutaman päivän hiljaiselon jälkeen. Välillä äklöä oloa ja jomottelua...

katrinainen :hug: toivottavasti kaikki menee parhain päin.

Minun neuvolapäivitys jäänyt listasta pois, vaikkei se nyt niin nuukaa olekkaan. Neuvola 5.6.

Kolibrinkukka 5+1
 
Heips,

Missä vaiheessa olette saaneet plussaviivan testeriin?
Minulla on nyt päivä 4 + 5 - testit ovat olleet negatiivisia, joita olen tehnyt pari kappaletta.
Minulla oli vkolla 3 sellaista kiinnitysvuodon tyyppistä vuotoa. Mutta oliko ne sittenkin hyvin hyvin niukat menkat?? :(
 
Huomenta! Väsymys ihan järkyttävää aina välillä. Eilen menin ennen kahdeksaa nukkumaan ja äsken kun kello soi, niin tuntui että olisin voinut jatkaa unia. Ei kuitenkaan auta, töihin lähtävä ja sitten olisikin luvassa vapaa viikonloppu. Huomenna ollaan menossa katsomaan jääkiekon MM-kisoja Suomi-Itävalta ja sunnuntaina miehen perheen kanssa syömään ja minun äidille kahville viettämään äitienpäivää. Mitenkäs muiden viikonloppusuunnitelmat?

Tervetuloa uudet ja tsemppiä niille joilla tulee vuotoja. Älkää vielä menettäkö toivoa!

Nuutti79 Minä sain plussan suhteellisen ajoissa, 3+4.

POKS 5+0 :heart:
 
Kyllä se nyt vaan taitaa olla ohi täällä. Nyt tulee jo ihan kirkasta verta hiljaisuuttaan ja hyytymiäkin joukossa. Eli vaikka kuinka haluaisikin pysyä tässä pinossa niin ohi taitaa valitettavasti olla minun tammikuiseni odotus. Valitettavasti.

Soittelen lääkäriin myöhemmin. Paljon tarrasukkia teille kaikille muille. Toivottavasti teillä sujuu raskaus paremmin kuin minulla.
 
Täällä on nyt sitten vihdoin ilmaantunut pientä pahoinvointia. Onneksi on ollut vain hetkellistä kuvotusta parina päivänä, ja on helpottanut syömällä/juomalla jotain. Pysyisi nyt vaan poissa...

Kerrottu on niille, jotka myös yrityksestä tiesivät: kahdelle siskoistani, parhaalle ystävälleni ja yhdelle toiselle ystävälle. Muille olisi tarkoitus kertoa kesäkuussa, kun meidän molempien äideillä on tuolloin synttärit. :)

Mites muilla rintojen arkuus? Mulla on todella turvoksissa ja arat varsinkin yöllä ja aamulla. Olen nyt parina yönä jo herännytkin siihen, kun asentoa vaihtaessa tuntuu kuin rinnat repeäisi irti. :| Edes rintaliivien ympärivuorokautinen käyttö ei ole juurikaan auttanut asiaa... Mies-parka on ihan maassa, kun ei pääse puristelemaan mun rantapalloiksi turvonneita ryntäitä. :D

Fiilikset on nyt ollut parina päivänä on paljon paremmat ja ahdistus on helpottanut tosi paljon! Ihana mieheni on tähän suuresti osasyyllinen, kun kävimme kirpparilla tuossa yhtenä päivänä, jolloin hänkin intoutui hieman hypistelemään vauvanvaatteita. Katselimme yhtä 62 cm toppahaalariakin, johon mies totesi, että eikös se pikkuinen ole sen kokoinen sitten joskus kesällä, että ei varmaan kannata haalaria ostaa. Kummasti alkoi hymyilyttää ja vatsassa kihelmöidä, kun tajusin että nyt ihan oikeasti tiedetään, koska vauva on tulossa ja minkä kokoinen se missäkin vaiheessa on. :heart: Muutenkin on ollut jotenkin positiivisempi tunne tästä raskaudesta, ja olen jopa salaa hieman silitellyt mahaani idiootin virne kasvoillani. :D

6+0 RÄTS!! :D
 
Viimeksi muokattu:
katrinainen: Voi ei, paljon haleja sinulle:hug:

Rinnat on tosi kipeet, nännit varsinkin. Mutta väsymys on kaikkein pahinta, mua väsyttää koko ajan. No tytöt, kohta se väsymys rupeaa helpottamaan :) Huomenna poksuu.

Mulla viikonloppu töitä, tänään meen äitille katsomaan lätkää ja syömään hyvää ruokaa. :)

Sanna-M rv 5+6
 
katrinainen :hug: jaksamista!

(.) Voihan epäluulo. Miks tuntuu, ett edellisessä raskaudessa oli jo oireita väsymyksestä lähtien alusta lähtien tai sit oikeesti muistan väärin. Olis tarvinnu merkata kai ylös niitä. Ja juu tiedän, että raskaudet voi olla täysin toistensa peilikuvia. Jospa tää ois sit tyttö ;)

Kolibrinkukka 5+2
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä