Tammikuun tähtöset 2017

En ole ajatellut alkuraskauden ultraan mennä.. yritän jaksaa ja malttaa odottaa aikataulun mukaiseen ekaan "viralliseen" ultraan. Neuvola on varattuna vasta 3vk päähän ja olo on sekava ja välillä käy mielessä etten selviä selväjärkisenä sinne asti.. :unsure::p

Vatsan nippailuja on päivittäin runsaasti, iltaisin turvottaa rantapallona ja välillä tuntuu että koko alavatsa kramppaa/kiristää/supistaa niin ettei meinaa saada rentoutettua ollenkaan :cautious:
Hajut käy aiempaa herkemmin nenään ja joitain pitkäaikaisia herkkuruokia ei tee mieli ollenkaan. Etookin välillä. :ninja: Ja närästää.

Mut muuten on ihanaa olla vihdoinkin raskaana!

Lellu83 + pöppönen 5+0 ♡
 
Hei kaikki, varovasti liityn mukaan keskusteluun..

Plussa tuli tällä viikolla ja la olisi 25.1. Entuudestaan löytyy 2v tyttö ❤

Maaliskuussa tuli keskenmeno, joten jännityksellä odotellaan miten nyt käy.. Neuvolaa en ole vielä varaillut vaan aion odotella. Vielä ei ole paljon oireita..

Gloriaaa/29/25.1/toinen lapsonen
 
Viimeksi muokattu:
Odotan toista lasta jota yritettiin neljä kuukautta ennen kuin tärppäs. Esikoinen on pirteä 3-vuotias neiti. Meidän kunnassamme on normaalia että ultrataan jo alkuraskaudessa, joten ensimmäinen ultra takana ja siinä oli kaikki hyvin. <3

annelski/23(2pv päästä 24)/KYS/4.1.
 
Tervetuloa uusille. :)

Jännittää taas, miten ajoittaa töissä kertominen. Pari viikkoa olisi kesälomaan ja loman jälkeen viikkoja olisi kasassa 12+5, silloin voisi esimiehelle kertoa. Toisaalta nyt on ollut aika hankalaa iltavuoroissa, kun iltapäivää kohti tullut välillä tosi huono olo. Jos ei saa sinniteltyä tätä kaksiviikkoista ennen lomaa vuorotyössä, niin pitänee pomolle kertoa aikaisemmin.
 
Soita neuvolaan ja kysy neuvoja tai päivystykseen jos kivut yltyy. Vaikka raskauteen kuuluu ties mitä nippailua ja jomotelua, niin kovat kivut pitää aina selvittää. Toki ilmavaivat on sellasia, että aiheuttaa helposti kipuja...
Toivottavasti kaikki on hyvin!
Joo, mä soittelin eilen aamulla päivystykseen ja se yhdisti sit kätilölle. Se neuvoi syömään maitohappoa ja sanoi et voi ottaa myös särkylääkkeen. Toimin sit niiden ohjeiden mukaan, särkylääke ei auttanut mitään, mutta vissiin ne maitohapot teki tehtävänsä (ja ehkä syöminen Amarillossa) kun yö menikin ihan hyvin ja aamulla suoli tyhjeni kunnolla. Kiva fiilis pitkästä aikaa :) Ainoa, et huomasin sit aamulla ettei kannata banaania syödä, kun heti palas se kipu :/ Mut eipä sit syödä baanaaniakaan tässä raskaudessa..

Muuten sujuu ihan kivasti, tänään tytön tanssiesitys, niin meneekin ehtoopäivä sit teatterilla :)
 
  • Tykkää
Reactions: mamadread
Onnea ja tervetuloa uusille! :)

Mamadread, pakko myöntää, että itseäkin vähän huvitti ne onnittelut. Emmä tajunnu, että se turvotus on niin näkyvää. Kyllä mä mieheltä ennen lähtöä kysyin, että näkyykö turvotus ja mies (hyvin kirkkain silmin) väitti, että ei näy yhtään.
Olis vaan pitäny sittenkin laittaa löysempi paita, mutta itsepäinen kun olen, ni pitihän se sit tietenki laittaa sellanen vartalonmyötäinen paita, jossa se turvotus tulee esille ehkä liiankin hyvin. Ja kun se on tosiaan aika tunnistettava. :D
Tästä lähin taidan pitäytyä oikeesti niissä löysissä, kun näyttää tuo turvotus olevan hyvin massiivinen. Vaikka tosiaan sitä vettä on vedetty ja vaikka mitä.. :D
Ei sitä uskois, että näin aikaisessa vaiheessa ois jo tunnistettavan paljon turvotusta.

Kyllä ens viikonloppuna on pakko laittaa siskon poikien synttäreille joku löysä paita/toppi/mikä tahansa. Ihan noin varoiks ainakin.

Ja keksittiin miehen kanssa oiva keino kertoa raskaudesta. Ajateltiin ultran jälkeen joko käsin tehdä/tilata kortti, jossa ilmoitetaan, että tytöistä tulee isosiskot ja mahdollisesti jotain muutakin siihen laitetaan.

Pomolle sitte ultran jälkeen vaan ilmoitusluontoisesti ilmoitan, että miten asiat on. En mä usko, että se mitenkään pahalla asiaa ottaa, koska pomo on mukava ja ymmärtäväinen, ja mitä pahaa nyt raskaudessa ois. Sitä paitsi, mikäli kaikki menee hyvin, niin ja pahoinvointi helpottaa, niin kyllähän töissä pystyy olemaan mahdollisesti jopa suhteellisen pitkään.

Ja miks ihmeessä mun nenässä haisee/tuoksuu koko ajan vesimeloni, vaikka sitä ei ole lähimaillakaan??!

Mut joo, kohta lähdetään puistoilemaan, kera siskon ja hänen poikien ja miehen.

Susanna & Pähkinä 8+0
 
Hei, minäkin voisin liittyä tähän ketjuun! :)

Eli LA 20.1. / heettanen / 31 / OYS / 2. lapsi

Mulla on siis ennestään yksi lapsi, ekaluokkalainen tyttö, edellisestä suhteesta. Osittain tuntuu ihan tutulta hommalta, mutta tuntuu et jotain on kyllä unohtunut, kun edellisestä kerrasta on niin kauan! :D

Oireita on jo ihan riittämiin, mulla alkoi närästys ja rintojen kivistys jo heti ovulaation (eli hedelmöittymisen) jälkeen ja nyt on myös masunippailuja ja pahoinvointia ja tietenkin tosi paljon väsymystä.

Kiva päästä mukaan porukkaan! Omassa ystäväpiirissä ei oikein ole muita vauvaa odottavia. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Junnila
Meillä valitettavasti ei, ruskuaispussi näkyi ja viikkoja 5-6 vastaava sikiö mutta sykettä ei saatu eli kesken on mennyt jo parisen viikkoa sitten. Lääkkeet otan huomenna ja toivotaan että saadaan niillä kaikki tyhjennettyä :(. Niin sanaton ja tyhjä olo, vaikka tietyllä tavalla tähän toki oli varautunut.
 
Huomasin että en ole listoilla vielä, vai onko tuota päivitetty viime viikon aikana ollenkaan?
Varasin neuvolan ja ultran ja niitä nyt sitten odotellessa. Väsymys vieläkin aika vahvaa. Onneksi välillä löytyy energiaakin ettei koko päivä mene sumussa, nää kauniit pöivätkin varmaan edesauttaa.
 
  • Pahoittelut Henriikka :(
  • Täällä ensimmäinen neuvola takana ja tuonne 2.1 se laskettu aika laskettiin niinkuin ajattelinkin. Muutoin kaikki vanhaa tuttua. Joitain uusia ruokaohjeistuksia oli tullut, muua minä en niitä muutoinkaan kovin orjallisesti noudata, joten ei lisästressiä. Harmittaa kun en saanut edellisissä raskauksissa ollutta Vauvan odotus äidille/isälle -vihkoa, mihin on pystynyt vähän pitämään raskauspäiväkirjaa. On ollut mukava jälkikäteen fiilistellä ja lueskella kirjoituksia. Täytyy katsella löytyisikö töistä tai jostain tyhjää sellaista, niin saisi täytellä :rolleyes:
Seuraava neuvola heinäkuun puolessa välissä! Sitä ennen nla
lääkäri ja nt.
 
Huomasin että en ole listoilla vielä, vai onko tuota päivitetty viime viikon aikana ollenkaan?
Varasin neuvolan ja ultran ja niitä nyt sitten odotellessa. Väsymys vieläkin aika vahvaa. Onneksi välillä löytyy energiaakin ettei koko päivä mene sumussa, nää kauniit pöivätkin varmaan edesauttaa.
Laita sun tiedot uudelleen :D On saattanut jäädä ohi silmän! Pahoittelut.
 
  • Pahoittelut Henriikka :(
  • Täällä ensimmäinen neuvola takana ja tuonne 2.1 se laskettu aika laskettiin niinkuin ajattelinkin. Muutoin kaikki vanhaa tuttua. Joitain uusia ruokaohjeistuksia oli tullut, muua minä en niitä muutoinkaan kovin orjallisesti noudata, joten ei lisästressiä. Harmittaa kun en saanut edellisissä raskauksissa ollutta Vauvan odotus äidille/isälle -vihkoa, mihin on pystynyt vähän pitämään raskauspäiväkirjaa. On ollut mukava jälkikäteen fiilistellä ja lueskella kirjoituksia. Täytyy katsella löytyisikö töistä tai jostain tyhjää sellaista, niin saisi täytellä :rolleyes:
Seuraava neuvola heinäkuun puolessa välissä! Sitä ennen nla
lääkäri ja nt.
Mä sain vanhan painoksen mukaan neuvolasta, uudet on jaossa apteekissa.. sieltä voi käydä hakemassa itse jos haluaa.

Täällä eka neuvola takana, vajaassa viidessä vuodessa ei juurikaan mitään uutta.. paitsi vasta-aineet katsotaan toisen kolmanneksen aikaan normisti josta sit selviää vauvan veriryhmä ja tarvittaessa pistos jo silloin jos tarve on.
Verenpaineet laskenut taas raskauden alettua, eli salmiakki saan syödä rauhassa. :D Mulla kaikissa raskauksissa matalat verenpaineet, muulloin on ihan suoraan oppikirjasta.. jospa pysyis taas. Paino noussu ihan kiitettävästi pahoinvoinnista huolimatta.. johtuu varmaan epäsäännöllisestä ateriarytmistä ja kolmivuorohommista.:oops:

Huomenna olis sit lääkärineuvola ja ultra.. jospa pien olis jatkanut kasvuaan.

Pahoittelut Henriikalle! :cry:
 
Olipa surullisia uutisia Henriikalla :cry: paljon voimia! Plussatuulia jatkoon!

Mä olen päässyt täällä vihdoin nauttimaan näistä odottamistani oireista. Kuvottaa, ummettaa, turvottaa ja on kamalat ilmavaivat :alien: Niin ja ihan jäätävä väsymys! Nähdään miehen vanhempia useamman kerran viikossa, ja kauhistuttaa milloin ne huomaa jotain. En todella haluaisi vielä kertoa. "Onneksi" jäi tuota kumpua esikoisen jäljiltä, niin en ehkä jää niin herkästi kiinni :ROFLMAO: Eka neuvola piti siirtää ensi viikolle, kun mies ei pystykään työkiireiden takia olemaan muksun kanssa. Aika olisi sattunut hänen päiväuniaikaan, niin en olisi oikein voinut mukaankaan ottaa.

Onnea Iinaaliisalle hyvistä ultrakuulumisista! Taisi tällä kertaa olla vain yksi pienoinen? :)

NNor@lle tsemppiä huomiseen ultraan, toivottavasti siellä olisi kaikki hyvin pienellä :love:

Nyt 6+5
 
Minäkin voisin tulla mukaan :)

Nimimerkki tuli tänne luotua, kun esikoista odotin, muttei sitten tullut kuitenkaan kirjoiteltua. Nyt ei ole ystäväpiirissä muita odottajia, niin on kiva täältä lueskella, miten muilla raskaus etenee. Ennestään mulla siis yksi lapsi, poika 1 v ja kohta 2 kk. Viikoista ja lasketusta ajasta en ole ihan varma, mutta arvelisin, että LA ois 25.1 ja viikkoja 4+5. Ikää minulla 25 v. Synnytyssairaalastakaan en osaa vielä sanoa, mutta kiinnostaisi onko muilla kokemuksia Kätilöopistosta tai Naistenklinikasta? Jompaan kumpaan varmaan mennään. Oireita ei ole vielä ollut, pojasta alkoi etomiset 7. viikolla, joten saahan nähdä miten nyt käy..

Annenna ja Masukki 4+5
 
Täällä kans pääasiassa pahoinvointi ja väsymys painottuu iltapäivälle. Ihan kauheeta kun ei millään jaksa ruokaa tehdä tai sit leikkiä lasten kanssa. Vatsa toimii kerrankin ku unelma! Ihan käsittämätöntä miten sen kanssa ei oo ongelmaa nyt. Turvotusta on enemmän kun tarpeeks ja sais kyl rauhottuu, hirveen vaikee pitää pokkaa töissäkään kun kiristää mahasta. Ja sit taas sea band rannekkeet näkyy ranteessa jos ei pidä pitkähihaista päällä, näillä keleillä se onki tosi kiva siellä hiostavan työpaidan alla :D ens vkolla on jo neuvola, vau! Nyt taitaa olla vkoja jotain 6+4, aivan varma en ole :D
 
Voimia Henriikka, olen niin pahoillani teidän puolesta <3 toivon koko sydämestäni onnea uuteen yrityseen.

Onnea kaikille muille, joilla ultrasta tuli hyviä uutisia! Täällä vielä viikko aikaa omaan ensimmäiseen ultraan. Sain myös varattua ensimmäisen neuvolakäynnin kesäkuun alkuun. Neuvolasta laskivat edellisistä kuukautisista, että nyt olisi menossa 6+5, mutta ovulaatiosta laskettuna se olisi tasan viikko vähemmän. Ovulaation tiedän tarkkaan, sillä lääkkeet oli apuna raskautumisessa. Mitenhän tarkentavat viikkoja neuvolassa? Vasta vko 12 ultrassa?

Oireitakin alkaa ilmaantua. Pahoinvointia, kamalaa väsymystä ja nälkää ja tissitkin ovat hieman arat. Pahoinvointi on töissä aika raskasta..ja vielä kun pitäisi salailla ja näyttää kaiken olevan hyvin. Lisäksi mun kasvojen iho on tosi näppyläinen nyt. Vuosia iho oli tosi hyvä mut e-pillereiden lopetuksen jälkeen sain lievän aknen, joka saatiin lääkkeillä ja rasvoilla melko nopeesti kuntoon. Nyt sit taas räjähtänyt käsiin.. Se harmittaa eniten!!
No, en valita, sillä raskaus on ollut todella odotettu :)

Tsemppiä kaikille :)
 
Viimeksi muokattu:
Henriikka, pahoittelut minultakin. Noita uutisia kaikki pelkäävät :( Kaikkea hyvää sinulle jatkoon ja lämpöisiä ajatuksia.

Muille onnittelut hyvistä ultrakuulumisista ja tervetuloa uusille!

Mä oon synnyttänyt molemmat kerrat Naistenklinikalla ja mun mielestä ollut ihan ok. Esikoisesta se ei ollut ykkösvaihtoehto, mutta hän syntyi kestkosena viikolla 32+4 ja mut siirrettiin sinne. Kakkosen kanssa ajattelin valita sen heti kun siellä on kuitenkin parhaat välineet jos jotain menee pieleen. Silloin meni kaikki kuitenkin hyvin. :)

Mä oon ajatellut , että kerron töissä vasta loman jälkeen. Mulla on kaksi viikkoa töitä, sitten vaihdan toimipistettä ja teen kahden viikon kesälomasijaisuuden ja sit kuuden viikon loma, joten raskaus on aika pitkällä kun meen syksyllä töihin. About viikolla 15 tai jotain sen suuntaista. Hyvä aika kertoa :D

Mulla turvotus jatkuu, samoin rinnat on kipeät ja toisinaan nippaa alavatsaa, aika harvoin kuitenkin. Välillä ällöttää ja närästää. Perussettiä siis. :D

Mamadread ja itu 5+0
 
Laita sun tiedot uudelleen :D On saattanut jäädä ohi silmän! Pahoittelut.
Mennään nyt tuolla neuvolan ajalla. Eli 21.1 / 32 / 2. lapsi

Huh kun on taas jomottanut tai muuten ikävästi tuntunut mahassa. Mulla on vatsakin sekaisin joten osa eilisen kivuista johtuu varmaan siitäkin, mutta selvästi tuota menkkajomoakin ollut pitkin päivää ja heti nyt aamulla. Ajattelin kokeilla syödä noita b-vitamiineja nyt jos kuvotus ei kovin pahaksi menisi tällä(kään) kertaa. Oisko 7. viikolla alkanut esikoisesta oikein kunnolla eli jos samaan tahtiin mennään niin tässä olisi viikko aikaa taistella vastaan :D Kaikki otetaan vastaan mutta ei kiitos oksennukselle...
 

Yhteistyössä