Tamperelaisäiti syynä epidemiaan

  • Viestiketjun aloittaja fakta juttuu
  • Ensimmäinen viesti
"huhhei"
[QUOTE="Huu";30137064]Siis noihan sai sen jo eka rannalta, elikä sitä oli jo vedessä silloin .[/QUOTE]

Ovat voineet saada viruksen jostain muualta ja menivät levittämään sitä rannoille. Ainakin tuo toinen uintireissu kahdelle eri rannalle varmisti viruksen leviämisen lopullisesti, kun koko perheen voimin sitä molemmille rannoille tahallaan levitettiin.
 
"huhhei"
[QUOTE="Lotta";30137212]Minun on vaikea uskoa että yksi ainut perhe saisi aikaan näin ison epidemian.
Nämä vesistöt ovat kuitenkin kai järviä eivätkä mitään pikku lampia.
Ja jos yksi lapsi ripuloi veteen,
niin eivätkös virukset leviä virtauksien mukana isolle alueelle.
Jos joku vahingossa pienen siemauksen vettä nielee,
niin ei hän voi mitenkään saada tarttuttavaa määrää mikrobeja.
Eli itse luulisin että taudinaiheuttajat ovat päässeet vesiin jotenkin muuten,
kuin parin lapsen kautta.

Mutta tarkoitukseni ei ole puolustella ketään.
Sehän on selvää että sairaiden on pysyttävä kotona.[/QUOTE]

Nämä ovat kaikki matalavesisiä rantoja, joissa vesi ei juurikaan liiku eli otollisia viruksen leviämiselle. Tottakai yksi perhe saa epidemian liikkeelle. Ensin saastuttaa pari eri uimarantaa. Niissä käyneet ihmiset käyvät myös parilla eri rannalla ja ketju on valmis.
 
"huhhei"
[QUOTE="Lotta";30137212]
Ja jos yksi lapsi ripuloi veteen,
niin eivätkös virukset leviä virtauksien mukana isolle alueelle.
Jos joku vahingossa pienen siemauksen vettä nielee,
niin ei hän voi mitenkään saada tarttuttavaa määrää mikrobeja.
[/QUOTE]

Järvissä harvemmin on mitään kovia virtauksia. Toiseksi riittää, että vettä saa limakalvoille, ei sitä tarvitse niellä. Virukset kyllä löytävät reitin ihmisen elimistöön limakalvojen tai vaikkapa silmien kautta.
 
vieras-
Jep, kivaa huomaavaisuutta. Onneksi ei olla käytä meidän syöpäsairaan lapsen kanssa rannalla tai me vanhemmat ei olla käyty uimassa ja sitten tartutettu lapsemme. Vois mennä itseensä tuo perheen äiti, kaikille vatsatauti ei ole vain vatsatauti vaan paljon pahempaa.
 
"mö"
Kyllä tuollainen juttu oli ihan meidänkin oikeassa lehdessä.

Aamulehti 30.7.
No voihan kukkahattujen aloitukset taas, eihän tossa ollut mitään mitä ap tarkoitti! Todella typerää syyllistää kun ihan selvä epidemian uhri tuo perhe. Mikä lie syyn aiheuttaja. Jos perjantaina oksentaa viimeks niin kyllä sunnuntaina mäkin jo töihin menisin ja hah hoidan vielä kaiken lisäksi sairaita ihmisiä, että repikää siitä, ei mulle saikkua heruis enempää tolla perusteella...

yks pikku juttu...
Eihän ko uimarannoilla ole jätskikioskia lähellä?
 
"mö"
[QUOTE="huhhei";30138004]Ovat voineet saada viruksen jostain muualta ja menivät levittämään sitä rannoille. Ainakin tuo toinen uintireissu kahdelle eri rannalle varmisti viruksen leviämisen lopullisesti, kun koko perheen voimin sitä molemmille rannoille tahallaan levitettiin.[/QUOTE]

ÖÖÖ kuka puhu tahallaan levittämisestä, kukkahattu tätikö...
 
köntsä
Valitettavasti nykyään on harvassa ne perheet jotka oikeasti parantelevat itsensä kuntoon kokonaan kunnes lähtevät ulkomaailmaan kuten uimaan kaupoille jne.
Itsekin tiedän tapauksen jossa perhe valitti kuinka on kova kuume ja mitä lie olikaan ja samaan aikaan näen heidän isossa ostoskeskuksessa ja kun aiheesta huomautin että kannattais ne taudit kotona sairastella jo siksikin ettei tule jälkitauteja ja siksi ettei muita tartuta oli vastaus että oli pakko päästä käymään kaupassa.
Ymmärrän jos oikeasti on pakko mutta tämäkin järjenjättiläinen oli isossa ostoskeskuksessa koko perheen voimin, eikö vittu se toinen ja terve kumppani muka voi käydä kaupassa?
Suuttui pösilö ja vinku että heidän perheessä toimitaan näin ja tullaan jatkossakin toimimaan.
Että kyllähän ne taudit leviää kulovalkean tavoin kun ajatellaan minä minä ja minä :kieh:
 
"huhhei"
[QUOTE="mö";30138200]No voihan kukkahattujen aloitukset taas, eihän tossa ollut mitään mitä ap tarkoitti! Todella typerää syyllistää kun ihan selvä epidemian uhri tuo perhe. Mikä lie syyn aiheuttaja. Jos perjantaina oksentaa viimeks niin kyllä sunnuntaina mäkin jo töihin menisin ja hah hoidan vielä kaiken lisäksi sairaita ihmisiä, että repikää siitä, ei mulle saikkua heruis enempää tolla perusteella...

yks pikku juttu...
Eihän ko uimarannoilla ole jätskikioskia lähellä?[/QUOTE]

Yöllä oli alkanut oksentamaan eli lauantaina. Oksutaudin jälkeen ei todellakaan ole asiaa vielä seuraavana päivänä ihmisten ilmoille ja tyhmempikin tajuaa, että se tauti on voinut tarttua myös muihin perheenjäseniiin.
 
"huhhei"
[QUOTE="mö";30138205]ÖÖÖ kuka puhu tahallaan levittämisestä, kukkahattu tätikö...[/QUOTE]

Jos perhe lähtee oksutautia seuraavana päivänä julkiselle paikalle, niin kyllä se on tahallaan levittämistä. Sitä en ymmärrä, miten kukkahattutäti minun kommenttiini liittyy.
 
"huhhei"
mutta mutta,eikös tossa lukenut että sairastui sen ekan uimareissun takia????eli on voinut sairastua siitä vedestä??????
Tyhmää silti mennä uimaan oksentamisen jälkeen heti ja levittää lisää.
Mistä sen tietää, mistä tauti oli saanut alkunsa. Oli voinut yhtä hyvin saada sen jostakin muualta. Menivät joka tapauksessa levittämään tautia vielä eteenpäin.
 
"..."
mutta mutta,eikös tossa lukenut että sairastui sen ekan uimareissun takia????eli on voinut sairastua siitä vedestä??????
Tyhmää silti mennä uimaan oksentamisen jälkeen heti ja levittää lisää.
Joo, mutta levittivät sitä muihinkin järveen ja osaltaan jatkoivat ja lisäsivät sairauden leviämistä. Oikeasti ottaa päähän vanhemmat, jotka eivät kykene edes sairaan lapsen kanssa viettämään paria päivää keskenään, vaan pitää tunkea muiden pariin
 
Ihan OT, mutta ei kävis mielessäkään viedä lasta tai mennä itekää helteellä rannalle kuivumaan jos on ollut vatsatauti. Luulis, että kropan nestetasapaino on sekaisin sairastelusta, asiaa ei varmastikaan auta auringossa oleminen.
 
  • Tykkää
Reactions: Phoebsi
"vieraana"
Edesvastuutonta mennä paikalle missä on paljon ihmisiä jos perheessä on mahatautia. Ei se ehkä vedestä tartu, mutta jos joutuu käyttämään kyseisellä paikalla vessaa. Ja mahatautihan tunnetusti tarttuu erittäin helposti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja änkräy;30139633:
nyt olo lehdessäkin varmistettu norovirus, eli ko äiti syyllinen.
Se on syyllinen joka taudin on laittanut sinne mistä tuo 9v sen nappasi ja sairasti uintia seuranneena yönä. Alunperin joku on sen pöpön heillekin antanut. Tokikaan ei mennä uudelleen uimaan ennenkun tauti on sairastettu kotona. Tai samalla rannalla on ekakerralla ollu joku muukin joka on menny sitte toiselle rannalle jne. Ei vaan yhden kontolle tätä voi laittaa.
 
"höpöhöpö"
No aika vaikea näin kovilla helteillä tietää, milloin lapsen oksentamisessa on kyse vatsataudista, jostain ruoasta tai muuten vaan helteestä. Itsekin oksensin usein lapsena helteillä ilman mitään kummempaa syytä ja vielä näin aikuisenakin helle aiheuttaa voimattomuutta ja pahoinvointia. Ja meillä lapsilla vatsatauti on muutenkin usein yhdellä oksennuksella sairastettu. Että minusta ei ole mitään kummaa siinä, että oksentamista seuraavana päivänä jatketaan normaalisti elämää. Eri asia sitten jos lapsi on edelleen huonovointisen ja väsyneen oloinen. Silloin jäädään tietysti kotiin lepäämään.
 
Voihan
Ensinnäkin; Miksi mahataudissa olleet viedään helteellä aurinkoon ja rannalle? Sehän voi olla hengenvaarallista. Toiseksi; Miksi suomalaiset on niin idiootteja, ettei osata olla kotona, kun on oikeesti kipeä. Mahatauti leviää tosi helposti. Ei tosiaan ole ohi yhdessä yössä.
 
Voihan
[QUOTE="höpöhöpö";30139688]No aika vaikea näin kovilla helteillä tietää, milloin lapsen oksentamisessa on kyse vatsataudista, jostain ruoasta tai muuten vaan helteestä. Itsekin oksensin usein lapsena helteillä ilman mitään kummempaa syytä ja vielä näin aikuisenakin helle aiheuttaa voimattomuutta ja pahoinvointia. Ja meillä lapsilla vatsatauti on muutenkin usein yhdellä oksennuksella sairastettu. Että minusta ei ole mitään kummaa siinä, että oksentamista seuraavana päivänä jatketaan normaalisti elämää. Eri asia sitten jos lapsi on edelleen huonovointisen ja väsyneen oloinen. Silloin jäädään tietysti kotiin lepäämään.[/QUOTE]

Höpö höpö itsellesi. Kyllä oksentelun jälkeen pitäis jaksaa olla kotona sen yhden päivän, lapsen keho tarvitsee lepoa, oli sitten ruokamyrkytys, oksennustauti, tai mikä tahansa tekosyy jonka takia oksennetaan...? Ei ole mun lapsi koskaan huvikseen oksennellut, enkä ole koskaan kuullut moisesta, että huvikseen oksennellaan, kyllä siihen on aina joku syy. Helteellä tod.näk.olet oksentanut, koska olet syönyt jotain huonontunutta ruokaa.

Mutta kyllä mua ärsyttää nää tekosyiden keksijät, ettei hetkeksikään voida jäädä omaan kotiin. Jos ei kestä omaa perhettään ja omaa kotiaan edes yhden päivän ajan, vaan on aina juostava pakoon tekemään jotain, niin sit ois vaikka voinut jättää ne lapset tekemättä. Jos ei kykene omia sairaita lapsiaan kotona hoitamaan KOSKAAN. Ja näitähän RIITTÄÄ! (PRKL!)
 
"höpöhöpö"
Höpö höpö itsellesi. Kyllä oksentelun jälkeen pitäis jaksaa olla kotona sen yhden päivän, lapsen keho tarvitsee lepoa, oli sitten ruokamyrkytys, oksennustauti, tai mikä tahansa tekosyy jonka takia oksennetaan...? Ei ole mun lapsi koskaan huvikseen oksennellut, enkä ole koskaan kuullut moisesta, että huvikseen oksennellaan, kyllä siihen on aina joku syy. Helteellä tod.näk.olet oksentanut, koska olet syönyt jotain huonontunutta ruokaa.

Mutta kyllä mua ärsyttää nää tekosyiden keksijät, ettei hetkeksikään voida jäädä omaan kotiin. Jos ei kestä omaa perhettään ja omaa kotiaan edes yhden päivän ajan, vaan on aina juostava pakoon tekemään jotain, niin sit ois vaikka voinut jättää ne lapset tekemättä. Jos ei kykene omia sairaita lapsiaan kotona hoitamaan KOSKAAN. Ja näitähän RIITTÄÄ! (PRKL!)

ai jaa, no meillä päin on kyllä nyt uutisoitu, että kovan helteen takia esim. vanhainkotien työntekijät ovat oksennelleet. Että tuskin ihan ainoa lajissani olen helteen vuoksi oksentajana...

Ja tässäpä sulle kuvaus meidän viimekertaisesta vatsatautisairastelusta... yhtenä päivänä alkaa 2-vuotias oksentamaan, samalla iloisesti ympäri terassia kirmaillen. Sama meno jatkuu. Leikkii normaalisti, on hyvässä vedossa, mutta samalla oksu lentää tasaisin väliajoin. Muutaman tunnin oksentelun jälkeen on pari tuntia vähän väsynyt, mutta sitten piristyy ja taas mennään sata lasissa.

Sitten sairastuu 4-vuotias, joka oksentaa tasan kerran. Hetken aikaa lämpöä, mutta ei ole mitenkään muuten sairaan oloinen.

Sitten on meidän vanhempien vuoro...Minä makaan sängynpohjalla 3 päivää täysin voimattomana ja tavaraa tulee molemmista päistä. Sama juttu miehellä.

Että näin, sama tauti voi hyvinkin ilmetä eri tavalla eri ihmisillä. Meillä lapset ovat aina sairastaessaan olleet ihan hyvävointisen oloisia, leikkineet koko ajan normaalisti jne, välillä vaan oksu lentänyt. Että sitä voi lapsesta olla hyvinkin hankala päätellä, että onko oikeasti kyse taudista, vai vaan jostain "ohimenevästä" pikkujutusta.
 

Yhteistyössä