Tamperelaisäiti syynä epidemiaan

  • Viestiketjun aloittaja fakta juttuu
  • Ensimmäinen viesti
"juupas"
Innolla odotan taas alkavaa syksyä, kun lapset kantaa kotiin tauteja, kun jotkut ei viitsi sairastaa kotonaan. "Yöllä oksensi, mut aamulla oli jo ihan ok".

Siis voi elämän kevät, pistää niin vihaksi!!!!
 
Voihan
[QUOTE="höpöhöpö";30139735]ai jaa, no meillä päin on kyllä nyt uutisoitu, että kovan helteen takia esim. vanhainkotien työntekijät ovat oksennelleet. Että tuskin ihan ainoa lajissani olen helteen vuoksi oksentajana...

Ja tässäpä sulle kuvaus meidän viimekertaisesta vatsatautisairastelusta... yhtenä päivänä alkaa 2-vuotias oksentamaan, samalla iloisesti ympäri terassia kirmaillen. Sama meno jatkuu. Leikkii normaalisti, on hyvässä vedossa, mutta samalla oksu lentää tasaisin väliajoin. Muutaman tunnin oksentelun jälkeen on pari tuntia vähän väsynyt, mutta sitten piristyy ja taas mennään sata lasissa.

Sitten sairastuu 4-vuotias, joka oksentaa tasan kerran. Hetken aikaa lämpöä, mutta ei ole mitenkään muuten sairaan oloinen.

Sitten on meidän vanhempien vuoro...Minä makaan sängynpohjalla 3 päivää täysin voimattomana ja tavaraa tulee molemmista päistä. Sama juttu miehellä.

Että näin, sama tauti voi hyvinkin ilmetä eri tavalla eri ihmisillä. Meillä lapset ovat aina sairastaessaan olleet ihan hyvävointisen oloisia, leikkineet koko ajan normaalisti jne, välillä vaan oksu lentänyt. Että sitä voi lapsesta olla hyvinkin hankala päätellä, että onko oikeasti kyse taudista, vai vaan jostain "ohimenevästä" pikkujutusta.[/QUOTE]

Niin? Mitä sitten? Ei se tarkoita, että jos lapsi on hyväkuntoinen vaikka onkin juuri sairastanut mahataudin tai on edelleen mahataudin kourissa - että sulla ois silti joku lupa mennä tartuttamaan kaikki muut!!!Mua ei kiinnosta monta kertaa se sun lapsi on oksentanut, tai kuinka pirteänä se kirmaa jossain-vaan se että et tuu tartuttamaan puoli kylällistä tai päiväkotia sen sun sairaan lapsen kanssas. Katsos, kun sillä on edelleen se mahatauti, vaikka se ei oksentaiskaan uudestaan. Ei se tauti katoa mihinkään minuutissa tai kahdessa tunnissakaan. Sun keho kantaa sitä pöpöä jonkin aikaa, ootko koskaan kuullut tällaisesta?

"Ohimenevä pikkujuttu"-mikäköhän se on?

Äly käteen , jooko? Ei tartuteta tahallaan muita. Jollekin mahatauti voi olla kuolemaan johtava. Jos sun lapsille se on aina lievä, ei tarvitse silti itsekkäästi lähteä ostoskeskukseen tai rannalle tartuttamaan muita. Vois joskus ottaa muutkin ihmiset huomioon. (Mutta tätä on turha sanoa ääneen, koska suurin osa tänkin palstan mammoista on juuri niitä jotka kiikuttaa kuumeisen tai edellisyönä oksennellun lapsen päiväkotiin, koska "se vaikuttaa niin iloiselta ja pirteältä, ja varmaan kaipaa seuraa!")
 
"höpöhöpö"
[QUOTE="Juupas";30139807]"Voihan" kanssa samaa mieltä. Vaikka oksennus lentäisi vaan kerran, niin se ei tarkoita, että on mitään oikeutta tuoda hoitoon/rannalle ym, missä on muita.[/QUOTE]


No mun pointti olikin se, että ei voi yhden oksennuksen perusteella tietää, onko kyse vatsataudista vai jostain muusta, esim. siitä että on vaikkapa syönyt mummolassa liikaa karkkia... ei vaan voi tietää, joten ymmärrän hyvin että joku vie vahingossa sairaan lapsen rannalla tai muualle ihmisten ilmoille. Vai montako päivää pitää olla "karanteenissa" neljän seinän sisällä yhden oksun takia??
 
hmmmm
[QUOTE="höpöhöpö";30139830]No mun pointti olikin se, että ei voi yhden oksennuksen perusteella tietää, onko kyse vatsataudista vai jostain muusta, esim. siitä että on vaikkapa syönyt mummolassa liikaa karkkia... ei vaan voi tietää, joten ymmärrän hyvin että joku vie vahingossa sairaan lapsen rannalla tai muualle ihmisten ilmoille. Vai montako päivää pitää olla "karanteenissa" neljän seinän sisällä yhden oksun takia??[/QUOTE]

Sitä ei tuosta tarinastasi huomaa, sillä siinähän lapsesi oksensivat useammin kuin kerran. Reippaus ei ole tae tervehtymisestä.
 
"juupas"
Oli kyse oikeasti sit mistä syystä ikinä, lasta ei viedä sen oksennettua mihinkään. Jos nyt ei jostain syystä voi olla ihan varma syyn olevan vaikka se karkki.

Kyllä yhden päivän voi varalta olla kotona. Sen lapsen itsensä ja muiden hyväksi!
 
"huhhei"
[QUOTE="höpöhöpö";30139735]ai jaa, no meillä päin on kyllä nyt uutisoitu, että kovan helteen takia esim. vanhainkotien työntekijät ovat oksennelleet. Että tuskin ihan ainoa lajissani olen helteen vuoksi oksentajana...

Ja tässäpä sulle kuvaus meidän viimekertaisesta vatsatautisairastelusta... yhtenä päivänä alkaa 2-vuotias oksentamaan, samalla iloisesti ympäri terassia kirmaillen. Sama meno jatkuu. Leikkii normaalisti, on hyvässä vedossa, mutta samalla oksu lentää tasaisin väliajoin. Muutaman tunnin oksentelun jälkeen on pari tuntia vähän väsynyt, mutta sitten piristyy ja taas mennään sata lasissa.

Sitten sairastuu 4-vuotias, joka oksentaa tasan kerran. Hetken aikaa lämpöä, mutta ei ole mitenkään muuten sairaan oloinen.

Sitten on meidän vanhempien vuoro...Minä makaan sängynpohjalla 3 päivää täysin voimattomana ja tavaraa tulee molemmista päistä. Sama juttu miehellä.

Että näin, sama tauti voi hyvinkin ilmetä eri tavalla eri ihmisillä. Meillä lapset ovat aina sairastaessaan olleet ihan hyvävointisen oloisia, leikkineet koko ajan normaalisti jne, välillä vaan oksu lentänyt. Että sitä voi lapsesta olla hyvinkin hankala päätellä, että onko oikeasti kyse taudista, vai vaan jostain "ohimenevästä" pikkujutusta.[/QUOTE]

Täh, miten niin muka vaikea päätellä, onko oikeasti kyse taudista? Tuossa kuvauksessasi jokaikisellä oli selvästi tauti päällä. Yksi oksentelee tuntikausia, toisella oksu ja lämpöä, loput sängyn pohjalla. Minulle ei ainakaan ole yhdessäkään näistä tapauksista epäselvää, etteikö kyseessä olisi joku tauti. Ja jos jollekin on epäselvää, niin sitten ollaan varmuuden vuoksi kotona, eikä todellakaan mennä kokeilemaan, tarttuuko tauti myös muihin vai ei.
 

Yhteistyössä