Te, jotka ette ole olleet pitkällä hoitovapaalla, niin kertokaa syy.

  • Viestiketjun aloittaja hoitovapaalla
  • Ensimmäinen viesti
esikuva
Koska halusin. En todellakaan ole niitä ihmisiä jotka vuositolkulla kotona, munkin tapauksessa olisi sitten ollut kotona 9 vuotta kolmesta lapsesta, EI KIITOS eikä kukaan oikeasti fiksu ihminen niin valitsisikaan. :) Olen muutakin kuin äiti enkä halua kadottaa sitä. ;)
 
"nnn"
Aika kylmiä vastauksia osalla.. lapsi ei hyötyisi äidin kotona olosta / tippuu työelämässä kärryiltä esim. IT alalla.
Pieni tarvitsee vielä äitiään ja aina voi kouluttautua kun palaa takaisin.
Tulee väkisin mieleen että miksi lapsia on ylipäätään tehty jollei niitä halua itse hoitaa..
Poistun kommenttini kanssa, tätähän ei kysytty. :)
 
Blue
[QUOTE="nnn";28467146]Aika kylmiä vastauksia osalla.. lapsi ei hyötyisi äidin kotona olosta / tippuu työelämässä kärryiltä esim. IT alalla.
Pieni tarvitsee vielä äitiään ja aina voi kouluttautua kun palaa takaisin.
Tulee väkisin mieleen että miksi lapsia on ylipäätään tehty jollei niitä halua itse hoitaa..
Poistun kommenttini kanssa, tätähän ei kysytty. :)[/QUOTE]

Teepä niin. :)
 
joohyvä
[QUOTE="nnn";28467146]Aika kylmiä vastauksia osalla.. lapsi ei hyötyisi äidin kotona olosta / tippuu työelämässä kärryiltä esim. IT alalla.
Pieni tarvitsee vielä äitiään ja aina voi kouluttautua kun palaa takaisin.
Tulee väkisin mieleen että miksi lapsia on ylipäätään tehty jollei niitä halua itse hoitaa..
Poistun kommenttini kanssa, tätähän ei kysytty. :)[/QUOTE]

Huh onneksi se meni pois, ei jaksa tyhmien ihmisten kanssa jutella. :)
 
"jepjep"
[QUOTE="nnn";28467146]Aika kylmiä vastauksia osalla.. lapsi ei hyötyisi äidin kotona olosta / tippuu työelämässä kärryiltä esim. IT alalla.
Pieni tarvitsee vielä äitiään ja aina voi kouluttautua kun palaa takaisin.
Tulee väkisin mieleen että miksi lapsia on ylipäätään tehty jollei niitä halua itse hoitaa..
Poistun kommenttini kanssa, tätähän ei kysytty. :)[/QUOTE]

Nimimerkki Prisman kassa? Mulla on sellainen tytinä että harva näistä surkuttelemistasi lapsista jää vaille äitiä ja rakkautta ja huolehtivia ihmisiä. Kuten sanottu, luovat ongelmat = luovat ratkaisut. Mutta jos ei siitä elämästä tiedä niin parempi varmaan onkin vetäytyä takavasemmalle itteään pahemmin nolaamasta.
 
"Milla"
[QUOTE="nnn";28467146]Aika kylmiä vastauksia osalla.. lapsi ei hyötyisi äidin kotona olosta / tippuu työelämässä kärryiltä esim. IT alalla.
Pieni tarvitsee vielä äitiään ja aina voi kouluttautua kun palaa takaisin.
Tulee väkisin mieleen että miksi lapsia on ylipäätään tehty jollei niitä halua itse hoitaa..
Poistun kommenttini kanssa, tätähän ei kysytty. :)[/QUOTE]

Niin, en ole lapsiani jättänyt hoitamatta vaikka käyn mieheni kanssa töissä päivisin. Käymme koululaisen kanssa läksyt päivittäin läpi, leikitään yhdessä, pienempi kultamuru saa päivittäiset haliannoksensa ja leikkinsä, ja muutenkin vietämme vapaa-aikamme lasten kanssa.
Miten töissäkäynti estää lastenhoidon? Illat, viikonloput ja lomat ovat yhdessä olon aikaa. Hoidamme työn, lopun aikaa vietämme perheen kesken. Mikä yhtälössä on väärin?
 
"vieras"
[QUOTE="nnn";28467146]Aika kylmiä vastauksia osalla.. lapsi ei hyötyisi äidin kotona olosta / tippuu työelämässä kärryiltä esim. IT alalla.
Pieni tarvitsee vielä äitiään ja aina voi kouluttautua kun palaa takaisin.
Tulee väkisin mieleen että miksi lapsia on ylipäätään tehty jollei niitä halua itse hoitaa..
Poistun kommenttini kanssa, tätähän ei kysytty. :)[/QUOTE]

IT-ala ei tosiaan ole helpoimmasta päästä naisille ja varsinkaan äideille. "Aina voi kouluttautua kun palaa takaisin". Ei välttämättä ole työpaikkaa mihin palata, jos on pitkään pois vaan yt-lappu odottaa siellä hoitovapaalta palaajaa. Kurja tilanne, mutta jos ammattiin on opiskellut monta vuotta ja työstään pitää, niin ei viitsisi esim. yhden hoitovapaavuoden takia pistää koko uraa uusiksi.

Mun työpaikalla on ollut yt:t melkein joka kevät vuodesta 2001 alkaen, eikä työtilanne muuallakaan samalla alalla ole mitenkään kehuttava.


Se ei tarkoita etteikö rakastaisi lapsiaan tai haluaisi olla heidän kanssaan vaan jotkut voivat haluta sekä uran että perheen. Minä uskon että lapsen perusturvallisuuden syntymiseen vaikuttavat monet muutkin asiat kuin se onko äiti kotona ensimmäiset kolme vuotta vai ei. Kaikilla se kotonaolo ei sitäpaitsi ole edes aidosti oma valinta, vaan ei vain ole työpaikkaa mihin voisi palata. Onko se sen parempi tilanne että äiti on kotona koska ei pääse töihin?
 
"vieras"
[QUOTE="nnn";28467146]Aika kylmiä vastauksia osalla.. lapsi ei hyötyisi äidin kotona olosta / tippuu työelämässä kärryiltä esim. IT alalla.
Pieni tarvitsee vielä äitiään ja aina voi kouluttautua kun palaa takaisin.
Tulee väkisin mieleen että miksi lapsia on ylipäätään tehty jollei niitä halua itse hoitaa..
Poistun kommenttini kanssa, tätähän ei kysytty. :)[/QUOTE]

Kammottais, jos mun työ olisi niin yksitoikkoista ja haasteetonta, ettei mun mahdollinen kuuden vuoden kotonaoloaika heikentäis mun työtehoa ja vanhentais tietoja. Lisäksi päähän siinä olis hajonnut, aivot mössönä täällä nyt huutelisin sun laillasi että miksi teette lapsia jos haluatte tehdä myös töitä!?!?

Juuei, mulle riitti ne vuodet mitä olinkin, lapset nauttii kun saivat aloittaa osa-aikaisena hoidossa ja talouskaan ei kärsinyt pätkääkään kun en kolmea vuotta per nulikka loisinut kotona käyttäen säästöjämme. :)
 
"xXx"
Montahan kertaa tämä sama virsi tällä palstalla lauletaan... Ei pitäs sortua mutta vastaan silti. Mun syy töihinpaluuseen kun lapsi oli 10kk, oli se että isä jäi kotiin. Syy; mulla on isompi palkka joten oli taloudellisesti järkevämpää. Ollaan kuitenkin pienituloisia, joten lapsi meni hoitoon ollessaan 1v3kk, se että säästöjen turvin tuo 5kk jo järjestettiin, oli mielestäni "hyvä suoritus", kun niitä säästöjäkään ei hirveästi pienistä tuloista pysty kerryttämään (ja meillä säästäminen aloitettiin jo "tekovaiheessa").

Mun ollessa äitiyslomalla oli tulot ok, pakollisten menojen (asuminen, vakuutus, auto, muut kodin juoksevat laskut) jälkeen jäi ruokaan ja muihin kuluihin käytettäväksi n. 600-800€. Miehen ollessa kotona jäi pakollisten menojen jälkeen ruokaan sellaisen 300-400€ joten kädestä suuhun.. Siihen kun lisätään esim yllättävät sairasmenot, vaatteet yms, niin ei vaan pysty vuosia venyttämään. Jos mä olisin ollut kotona ja mies töissä, niin ruokaan olis jäänyt rahaa sen 200€. Joten ei, meidän perheelle riitti se puolen vuoden säästöillä elely, menikin sitten vuosi että saatiin uusia säästöjä kerrytettyä ja talous tasapainoon. Ja kun meidän perheelle ei mikään sossu ole vaihtoehto, vaan itse itsemme elätämme. Musta on kuvottavaa tehdä lapsia ja maksattaa yhteiskunnalla toimeentulotuen muodossa tuet, kun mammaa ei vaan työnteko nappaa ja 3v välein on uus mukula hameenhelmassa..

Todettakoon että taloudellinen tilanteemme on sittemmin kohentunut eikä pakollisia menoja ole kuussa niin paljon, joten ehkä tulevaisuudessa toisen lapsen kohdalla voidaan kotona oloa harkita vieläkin pidempään. Tai sitten ei, katsotaan mikä fiilis :)
 
"vieras"
Taloudelliset syyt olivat kyllä päällimmäisenä, sillä asun omakotitaloassa kahden lapsen kanssa. Jäin lasten kanssa yksin, kun odotin toista lasta ja jäin siis sen hetkiseen taloon asumaan ja otin asuntolainan harteilleni, joten raha oli aika olennaisessa asemassa töihin paluuta ajatellen. Nuorempi meni päiväkotiin 1,5-vuotiaana. Sitä ennen tein jo keikkaluonteisesti töitä ja tukijoukot auttoivat lasten hoidossa, mutta kun palasin 5-päiväiseen työviikkoon, niin lapset oli vietävä päiväkotiin.
 
Ei hyvää päivää
1) Asuttuani vuosia maassa, jossa kolleegat tulivat töihin kun lapsi oli 2-4kk (ja heidän äitinsä ovat toimineet näin) nämä suomlaisten mammapalstojen vakiomussutukset "pilaat lapsesi" olivat työpaikalla keromaani Suomi-faktaa ja kahvipöytähupia parhaimmillaan. Eli näen toki skandinaavisen mallin ainutlaatuisena. Ja ymmärrän myös, että se ei toimisi jos jokainen perhe valitsisi kolmen vuoden kotona olon. Ja kun tunnen satoja normaaleja ihmisiä, jotka on viety VAUVANA hoitoon (siis ei yli 1-vuotiaana, vaan vauvana), en nähnyt suurta riskiä siinä, että omani meni päiväkotiin 1v4kk iässä. Oikein hyvä ikä :)

2) Olen nänhyt vaivaa urani eteen. Takana kaksi yliopistotutkintoa, asiantuntijatyötä. Työtä, jota kaipasin kotona niin paljon, että käytiin äitiyslomalla koko perhe mun työmatkoillakin ulkomailla. Noin 2,5 vuotiaaksi mies ja lapsi matkustivat työmatkoilla mukana ukomailla. Muiden äitien "oma aika" on Greyn anatomiaa. Mulle se oli työasioiden tekemistä.

3) Lapsi oli ja on maailman ihanin. Kuitenkin myös sosiaalinen tyyppi, joka vaati joka päivä äksöniä ja erityisesti muita lapsia ympärilleen. Jos olin vuosikkaan kanssa "vain kotona", eli vietettiin koti-hiekkalaatikko-vaunuilla K-kauppaan -päivä, niin lapsi oli ärtynyt. Rakasti lapsilaumoja. Tämä lapsi nukkui 1,5 vuotiaana max 20 min päikkärit ja vaati huomiota. Muistan miten muut mammat kertoivat mitä tekevät päikkäriaikana, miten voivat lukea Hesarin kun lapsi leikkii itsekseen tai katsoo Postimies Patea. Ei meillä. Jatkuvaa huomiota. Kaipasin vaihtelua kotielämään. Ja kun palasin töihin, huomasin olevani parempi äiti. Työssäkänyti tuntui lepolomalta ja taas jaksoi kotona olla läsnä ja puuhailla.

4) Inhoan elämämistä niin, että pitää laskea joka --vetin sentti. Joo, oltaisiin voitu myydä meidän rivari ja plää plää plää. Mutta minusta on kiva, ettei ruokakaupassa tarvitse miettiä mitä on rahaa ostaa. Jos lapsi tarvitsee uuden haalarin voin ostaa sen. Jos halutaan lähteä kerran vuodessa koko perheen kesken kylpylään ja toisen kerran etelään voidaan tehdä se.
 
"nnn"
[QUOTE="jepjep";28467188]Nimimerkki Prisman kassa? Mulla on sellainen tytinä että harva näistä surkuttelemistasi lapsista jää vaille äitiä ja rakkautta ja huolehtivia ihmisiä. Kuten sanottu, luovat ongelmat = luovat ratkaisut. Mutta jos ei siitä elämästä tiedä niin parempi varmaan onkin vetäytyä takavasemmalle itteään pahemmin nolaamasta.[/QUOTE]

En ole kassa, vakipaikka on odottamassa useamman vuoden hoitovapaan jälkeen teknologia-alalla.
Ja että pääsen taas mukaan kuvioihin, joudun pakostakin kouluttautumaan uudelleen.

Mutta eihän 9kk ymmärrä, saatikka 1v9kk, miksi äiti valitsee työt eikä häntä. Päiväkodeissa sitä rakkautta ei todellakaan saa, siellähän se suurin osa päivästä valitettavasti kuluu.
Surkuttelen todellakin jos syy palata töihin on jotain muuta kuin että rahat eivät vaan riitä.. kommentit mitä lapsi siitä hyötyisi, miten urani käy, pää ei kestä. Täällä vaan on jotkut niin itsekeskeisiä ihmisiä jatkuvine vaatimuksineen mitä MINÄ saan ja MINÄ haluan, ei mitä se pieni tarvitsee, pikkulapsi aika on vain niin lyhyt hetki elämää.. nyt todellakin poistun täältä sillä tämä ikuisuusaihe on loppuun kaluttu. Kaikkea ei vain voi aina sulattaa.. sitä tyhmyyttä ja älykkyyttäkin on montaa lajia. ;) Tunneälykkyyttä tästä ketjusta ei ainakaan pahemmin löydy.
 
Ei hyvää päivää
[QUOTE="nnn";28467709]En ole kassa, vakipaikka on odottamassa useamman vuoden hoitovapaan jälkeen teknologia-alalla.
Ja että pääsen taas mukaan kuvioihin, joudun pakostakin kouluttautumaan uudelleen.

Mutta eihän 9kk ymmärrä, saatikka 1v9kk, miksi äiti valitsee työt eikä häntä. Päiväkodeissa sitä rakkautta ei todellakaan saa, siellähän se suurin osa päivästä valitettavasti kuluu.
Surkuttelen todellakin jos syy palata töihin on jotain muuta kuin että rahat eivät vaan riitä.. kommentit mitä lapsi siitä hyötyisi, miten urani käy, pää ei kestä. Täällä vaan on jotkut niin itsekeskeisiä ihmisiä jatkuvine vaatimuksineen mitä MINÄ saan ja MINÄ haluan, ei mitä se pieni tarvitsee, pikkulapsi aika on vain niin lyhyt hetki elämää.. nyt todellakin poistun täältä sillä tämä ikuisuusaihe on loppuun kaluttu. Kaikkea ei vain voi aina sulattaa.. sitä tyhmyyttä ja älykkyyttäkin on montaa lajia. ;) Tunneälykkyyttä tästä ketjusta ei ainakaan pahemmin löydy.[/QUOTE]

Höpöhöpö. Nykytiedon mukaan päivähoidossa olleet taaperot jopa hyötyvät siitä. Kyllä lapsi tietää olevansa rakastettu jos häntä rakastetaan ja se hänelle osoitetaan. Mitäpä jos olisit kiitollinen siitä, että olemme mahdollistaneet kotona olosi maksamalla veroja sillä aikaa kun kiillotat sädekehääsi.
 
"jepjep"
[QUOTE="nnn";28467709]Surkuttelen todellakin jos syy palata töihin on jotain muuta kuin että rahat eivät vaan riitä.. kommentit mitä lapsi siitä hyötyisi, miten urani käy, pää ei kestä. Täällä vaan on jotkut niin itsekeskeisiä ihmisiä jatkuvine vaatimuksineen mitä MINÄ saan ja MINÄ haluan, ei mitä se pieni tarvitsee, pikkulapsi aika on vain niin lyhyt hetki elämää.. nyt todellakin poistun täältä sillä tämä ikuisuusaihe on loppuun kaluttu. Kaikkea ei vain voi aina sulattaa.. sitä tyhmyyttä ja älykkyyttäkin on montaa lajia. ;) Tunneälykkyyttä tästä ketjusta ei ainakaan pahemmin löydy.[/QUOTE]

Ja tämä oli sen tunneälykkyyden mainosteksti :D?

...no hyi en ole enää ilkeä (oikeasti en ole), sanonpa vaan vielä että minulla ei ole ongelmaa sinun eikä ap:n valinnan suhteen, on oikeasti vain hyvä asia että lapsilla on rakastava äiti. Vaikkakin hän sitä rakkauttaan viljelisi hiukan eri tavalla kuin minä. Jos on liikaa pyydetty saada se sama kunnioitus omille ratkaisuille, niin on sitten. Miten tunne (tai muuten) älykästä SE sitten on, olkoon muun keskustelun asia.
 
"kahden äiti"
Tällä koulutustasolla ja näillä taidoilla se olisi suoraan sanottuna ollut silkaa tuhlausta, jos olisin istunut kotona ilman älyllisiä haasteita yhtään enempää, kuin fyysisesti oli tarvis.
 
[QUOTE="nnn";28467146]Aika kylmiä vastauksia osalla.. lapsi ei hyötyisi äidin kotona olosta / tippuu työelämässä kärryiltä esim. IT alalla.
Pieni tarvitsee vielä äitiään ja aina voi kouluttautua kun palaa takaisin.
Tulee väkisin mieleen että miksi lapsia on ylipäätään tehty jollei niitä halua itse hoitaa..
Poistun kommenttini kanssa, tätähän ei kysytty. :)[/QUOTE]

Missä tehtävissä olet mahtanut ennen äitiyslomalle jääntiä itse toimia :)
 

Yhteistyössä