tekisitkö abortin tässä tilanteessa? :(

  • Viestiketjun aloittaja p-fiilis :(
  • Ensimmäinen viesti
p-fiilis :(
Lapset alle 3.5v ja alle 2v, itse olen kärsinyt pahasta paniikki/ahdistushäiriöstä/masennuksesta :/ Olen syönyt puoli vuotta rauhoittavia, joiden avulla olen pärjännyt, syön niitä vieläkin siis, mutta koitan vähentää hiljalleen. Nuo lääkkeet ovat siis sellaisia mitä ei tulisi tosiaan raskauden aikana edes käyttää, ja tästä jos lähtisin kunnolla lopettelemaan niin siinä menisi kuitenkin useampi viikko, noita kun ei saa tuosta vaan lopettaa.

Minulla molemmat raskaudet olleet melko rankkoja, kipuja/väsymystä/pahoinvointia paljon ja etenkin selkä on vaivannut todella paljon. Lisäksi kuopus on ollut melkein koko elämänsä ajan sairas, on perussairaus ja siihen päälle korvakierteet sun muut, en ole 2 vuoteen nukkunut täyttä yötä heräämättä vähintään kerran (ja kuopuksen ensimmäisen vuoden aikana herätyksiä oli 5-15 joka ikinen yö). Eikä terve ole vieläkään. Molemmat lapset todella temperamenttisia ja päivät kotona ihan yhtä tappelua ja riehumista. En vain todellakaan henkisesti jaksaisi enää kolmatta lasta tähän, kun juuri ja juuri nyt selviydyn näiden kahden kanssa.
Ehkäisynä on ollut kondomi nyt kohta 2 vuotta, koska minulle ei sovi hormonaalinen ehkäisy, ja olen sen verran nuori että mitään sterilisaatiota en tässä vaiheessa harkitse tai en saisikaan.
Raskaana silti olen kumista huolimatta, vaikka sitä on joka kerta käytetty :´(

Tuntuu pahalta abortti, mutta silti paremmalta vaihtoehdolta kuin se, että synnyttäisin 3. lapsen tähän tilanteeseen, pelkään eniten siis oman mielenterveyteni takia..että sekoan ihan täysin tai menen psykoosiin jos tulee enää yhtään lisästressiä, en halua todellakaan jo olevien lasteni kärsivän, rakastan heitä enemmän kuin mitään.
Meidän taloudelinen tilannekin on melko huono, miehen pienillä tuloilla plus minun kh-tuella saadaan juuri ja juuri tämä perhe elätettyä.
vasta tein positiivisen testin, joten saisin tämän keskeytettyä hyvissä ajoin jos saisin lääkäriajan heti ensi viikon alkuun.

Paska fiilis, paska ihminen olen :( mutta en vaan voi edes kuvitella raskautta tähän tilanteeseen :(

 
meistä kukaan ei voi sun puolesta sanoa, mutta jos ajattelet itse niin jo tuohon kirjoitukseen tuli se voimattomuus jota elät nyt. itse en lähtisi sitä enää kuormittamaan lisää, mutta valinta on sinun :hug:
 
Tekisin todellakin. Sun pitää ajatella enemmän itseä ja sun kahta olemassaolevaa lasta kuin alkiota... :hug: Jos tuntuu että tuskin jaksat nytkään, ja että et enää kolmatta lasta jaksaisi, niin sitä tunnetta kannattaa kuunnella :heart:
 
en kannusta mihinkään, mutta teksiin jos tilanne on kovin epätoivoinen eikä lapsi ovisi saada "hyvää" elämää.. (en väitä etteikö saisi) mutta lapsi voi hyvin kun äiti voi hyvin.. ja ei se tuossa vaiheessa ole vielä sikiö..
 
Myös abortti on henkisesti hyvin iso koettelemus, joka voi syöstä psykoosiin ja jota todennäköisesti kadut koko elämän. Tai sitten et. Luuletko voivasi elää abortin kanssa?

Taloudellista apua saatte varmasti sossusta/seurakunnalta jne. Lapsilla voi paljon kierrattää samoja tavaroita. Lapsi tuo leivän mukanaan...

Todella hankala tilanne siulla. Teet minkä päätöksen vaan, niin toivon siulle paljon voimia. Toivottavasti löydät siulle oikean ratkaisun. :hug:

Niin ja itse kysymykseen vastaus, koskaan en tekisi aborttia. Ei ole vaihtoehto miulle.
 
n
Musta tiedät vastauksen itse parhaiten, eli niinkuin rivienvälissä kirjoitat. Kun miettii että olet nyt jo äärirajoilla, kolmas lapsi tilanteeseen ei ole järkevä. Siinä kärsii koko perhe jos joudut psykoosissa sairaalaan. Pahimmillaan lapset sijoitetaan muualle. Ja se että olet nyt syönyt lääkkeitä joista ei tiedä mitä ne aiheuttavat sikiölle.. ei hyvä yhtälö. Anna itsellesi aikaa parantua. Voimia!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja obossumi:
Myös abortti on henkisesti hyvin iso koettelemus, joka voi syöstä psykoosiin ja jota todennäköisesti kadut koko elämän. Tai sitten et. Luuletko voivasi elää abortin kanssa?

mä olen joskus tehnyt nuoruudessani abortin ja tuo on kyllä totta, että ei se koskaan unohdu eikä häviä mihinkään, vaan asia on aina kannettava mukana tavalla tai toisella! Oli se oikea ratkaisu tai ei!
Vaikka mulle se oli varmasti sillon oikea ainut ratkaisu niin jälkeenpäin olen miettinyt asiaa liian monta kertaa!
 
Jos annetaan lahja, eikö se oteta yleensä vastaan. Oletko miettinyt, että voisit antaa sen lahjan jollekin muulle? Moni vanhempi odottaa, että saisi lapsen adoptoitavakseen. Abortti on adoptiota varmasti raskaampi, nykyisin vaietaan, millaisia tuskia abortin (=sikiömurhan) tehneet kokevat. Ehkä siitä masennuksesi pahentuisi kovemmin. Kyllä ymmärrän, että tilnateesi on vaikea, mutta minusta kellään ei ole oikeutta katkaista toisen elämää, lapsi kohdussasi on yksilö, jolla voi olla vielä vaikka mitä tehtävää maailmassa...
Raskauden alku on ehkä useimmiten rankinta, ehkä mielesi kirkastuu, kun aika kuluu. Pyydä jokatapauksessa apua ja rohkaisua, älä menetä toivoasi.
Mullakin menossa kolmas raskaus perään, mutta meillä helpompaa kuin sulla, kun ei ole sairauskierteitä, nukkumiset ollut jo yli kaksi vuotta vähissä. Tämä on toivottu, mutta olisin ehkä pienen lepohetken halunnut välillä pitää, oli aluksi vaikea hyväksyä, mutta nyt olen jo onnellinen, kun puoliväli on tullut:)
 
Alkuperäinen kirjoittaja obossumi:
Myös abortti on henkisesti hyvin iso koettelemus, joka voi syöstä psykoosiin ja jota todennäköisesti kadut koko elämän. Tai sitten et.
Jaa, riippuu tuo katuminen varmaan ihmisestä... Mutta kannattaa todella ajatella sitä, että se alkio ei ole vielä lapsi! Se on vasta solumöykky, sillä ei ole tunteita eikä se kärsi (koska ilmeisesti raskaus hyvin aikaisessa vaiheessa)... Tosiaankaan ei kannata kuunnella mitään abortti on murha -fanaatikkoja koska ei se alkoi oo sen enempää ihminen kuin se juuri hedelmöittynyt munasolukaan... Jos abortin tekee aikaisessa vaiheessa niin siitä ei tarvitse tuntea sen enempää syyllisyyttä kuin jälkiehkäisystä, koska se alkio eroaa todella siitä munasolusta vain sillä että soluja on hieman enemmän. (Tietty jos ajattelee jo jälkiehkäisynkin olevan väärin, niin silloin on toinen juttu)
 
aloittaja
kiitos paljon kommenteistanne!

Olo on siis todella sekava, abortti tuntuu kamalalta ajatella, mutta toisaalta puntarissa painaa enemmän oma mielenterveyteni. Nyt olen ihan viime aikoina vasta jotenkin taas päässyt elämään kiinni kaikkien näiden sairastelujen ja oman ahdinkoni vuoksi ja pelkään todella, että menen taas aivan pohjalle, jos tätä raskautta jatkan. En uskalla varmaan ottaa sitä riskiä. Sillä minulla kuitenkin kaksi lasta jotka todella tarvitsevat minua ja huomiotani (ja jo nyt kärsivät siitä etten pysty antamaan molemmille tarpeeksi kahdenkeskistä huomiota).
Minulla on nyt tässä vielä kaksi kokonaista äivää aikaa miettiä, ennen kuin edes voi varata lääkäriaikaa, mutta nyt on sellainen fiilis, että nykyisen perheeni ja oman vointini takia abortti olisi varmaan paras ratkaisu, niin kamalalta kuin se kuulostaakin...
 
n
Alkuperäinen kirjoittaja Aukku:
Jos annetaan lahja, eikö se oteta yleensä vastaan. Oletko miettinyt, että voisit antaa sen lahjan jollekin muulle? Moni vanhempi odottaa, että saisi lapsen adoptoitavakseen. Abortti on adoptiota varmasti raskaampi, nykyisin vaietaan, millaisia tuskia abortin (=sikiömurhan) tehneet kokevat. Ehkä siitä masennuksesi pahentuisi kovemmin. Kyllä ymmärrän, että tilnateesi on vaikea, mutta minusta kellään ei ole oikeutta katkaista toisen elämää, lapsi kohdussasi on yksilö, jolla voi olla vielä vaikka mitä tehtävää maailmassa...
Raskauden alku on ehkä useimmiten rankinta, ehkä mielesi kirkastuu, kun aika kuluu. Pyydä jokatapauksessa apua ja rohkaisua, älä menetä toivoasi.
Mullakin menossa kolmas raskaus perään, mutta meillä helpompaa kuin sulla, kun ei ole sairauskierteitä, nukkumiset ollut jo yli kaksi vuotta vähissä. Tämä on toivottu, mutta olisin ehkä pienen lepohetken halunnut välillä pitää, oli aluksi vaikea hyväksyä, mutta nyt olen jo onnellinen, kun puoliväli on tullut:)
Kohtuutonta syyllistämistä.
 
Sydän lyö sikiöllä silloin jo kuin olet tehnyt testin. Hmm...Kuka voi määritellä milloin solumöykky muuttuu ihmiseksi.
Jos sydän jo lyö, on se täynnä elämää. On ristiriitasta kuka päättää ja milloin voidaan elämä katkaista. Samanikäsiä lapsiakin abortoidaan, kuin keskosia yritetään saada henkiin.
 

Yhteistyössä