Time-lehden kansikuva herättää varmasti kohua täälläkin...

  • Viestiketjun aloittaja KS
  • Ensimmäinen viesti
Luonnotonta?
[QUOTE="vieras";26244940]Minustakin on vähän luonnotonta imettää isoa lasta. Mikään eläin ei tee niin.[/QUOTE]

Biologian ja antropologian näkökulmasta ihmislajille luontainen vieroitusikä on 2-7-vuotiaana.
 
ikä
Alkuperäinen kirjoittaja Köh..;26244824:
Joo, ei kovin kaunis näky. Ymmärrän että johonkin parivuotiaaksi asti imetetään, mutta haloo oikeasti, tuo poika tuossa kuvassa on varmaan kouluiässä.

Luonnotonta touhua, eivät eläimetkään imetä jälkeläisiään maailman tappiin asti, ne sentään vaistonvaraisesti tietävät mitä tehdä, eivätkä osaa keksiä hölynpölyä kuten ihmiset.
3-vuotias. Lähentelee neljää.
 
fgg
Onhan tuo kieltämättä vähän omituisen näköistä puuhaa. Tunnen pari naista jotka molemmat on imettäneet eskari-ikään asti. Toinen nuorintaan, toinen molempia lapsiaan joilla ikäeroa 7v. Eli kahden lapsen äiti on imettänyt 12 vuotta =D
 
"vieras"
Biologian ja antropologian näkökulmasta ihmislajille luontainen vieroitusikä on 2-7-vuotiaana.
Varmaankin sitä aikaisempi vieroitusikä, mitä paremmin muuta ravintoa saatavilla? Luulisi olevan länsimaissa muutakin ravintoa kuin rintamaito.

Minä en ole vieroittanut kumpaakaan lastani. Esikoinen ei enää tahtonut rintaa syödä vähän 1-vuotis syntymäpäivänsä jälkeen ja tämä nuorempi (1v2kk) suostuu syömään rintaa enää kerran yössä, vaikka koetan tarjota useamminkin. Minä katson, että tämä tarkoittaa sitä, että esikoinen sai ja nuorempii saa nyt tarpeeksi ravintoa muualta.
 
"vieras"
Suomi on imetysvastainen maa. Ihmisen kehitystä katsottaessa evolutiivisesta näkökulmasta ihmislapsi vierottaa itsensä äidin rinnalta n. 5-6-vuotiaana. Eli tuossa kuvassa ei ole mitään ihmeellistä tai epänormaalia.

Kuvan ja taaperoimetyksen vastustajilta kysyisin: Missä vaiheessa äidin maito muuttuu lapselle epäterveellikseksi ravinnoksi? ..mielellään vastaus niiltä joilla on asiasta tutkimus/faktatietoa..
 
eipä oo
[QUOTE="vieras";26245017]Luonnotonta touhua ja kuva on oksettava.[/QUOTE]

Mun mielestä taaperoimetyksen tarpeellisuudesta länsimaissa voidaan hyvin keskustella, ja oksettavaksi saa kukin kokea minkä haluaa, mutta LUONNOTONTA kolmevuotiaan imetys ei noin lähtökohtaisesti ole :) Onko jollain tapaa LUONNOLLISEMPAA antaa lapselle lehmän tissistä lypsettyä maitoa...?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26245047]Suomi on imetysvastainen maa. Ihmisen kehitystä katsottaessa evolutiivisesta näkökulmasta ihmislapsi vierottaa itsensä äidin rinnalta n. 5-6-vuotiaana. Eli tuossa kuvassa ei ole mitään ihmeellistä tai epänormaalia.

Kuvan ja taaperoimetyksen vastustajilta kysyisin: Missä vaiheessa äidin maito muuttuu lapselle epäterveellikseksi ravinnoksi? ..mielellään vastaus niiltä joilla on asiasta tutkimus/faktatietoa..[/QUOTE]

Suomi ei ole imetysvastainen maa. Neste muuttuu tarpeettomaksi ja ravinnottomaksi, ei ole ravintoa vaan tapa. Miksi länsimaista lasta joka, toivon mukaan, syö monipuolisesti muutenkin roikotetaan tissillä?
Eiköhän se normaali pentu vieroita itsensä melko nopeasti jos äiti vaan päästää irti!
Meillä alle 1v.
 
"mmmm"
Biologian ja antropologian näkökulmasta ihmislajille luontainen vieroitusikä on 2-7-vuotiaana.
mä en oikein tajua miten tää on laskettu. ehkä selität?

nykyäänhän ihmisen elinikä on lääkkeillä ja hoidoilla + hyvällä ravinnolla saatu nostettua luonnottoman korkeaksi eli jos ajatelleen ihmisen luontaisen eliniän olevan n. 20-30 vuotta niin mikä nisäkäslaji imettää poikasiaan puolet tai kolmasosan jälkeläisen eliniästä???
 
niih..
Alkuperäinen kirjoittaja eipä oo;26245048:
Mun mielestä taaperoimetyksen tarpeellisuudesta länsimaissa voidaan hyvin keskustella, ja oksettavaksi saa kukin kokea minkä haluaa, mutta LUONNOTONTA kolmevuotiaan imetys ei noin lähtökohtaisesti ole :) Onko jollain tapaa LUONNOLLISEMPAA antaa lapselle lehmän tissistä lypsettyä maitoa...?
Tai laittaa se lapsi suoraan sinne lehmän tissille! :D ;)

Naurettava tuo kansikuva, oikeasti siis nauroin tuolle hulluudelle. :D
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja eipä oo;26245048:
Mun mielestä taaperoimetyksen tarpeellisuudesta länsimaissa voidaan hyvin keskustella, ja oksettavaksi saa kukin kokea minkä haluaa, mutta LUONNOTONTA kolmevuotiaan imetys ei noin lähtökohtaisesti ole :) Onko jollain tapaa LUONNOLLISEMPAA antaa lapselle lehmän tissistä lypsettyä maitoa...?
Miksi sen lapsen pitää lutkuttaa sitä tissiä? Sitä pakollista äidinmaitoa ei voi antaa sitten mukista?
Jostain muusta näissä on kyse kuin lapsen tarpeista. :)
 
5v
Ajankohtaisessa kakkosessa oli vasta juttu imetys vs korvike. Siinä oli äiti joka juuri imetti lähes 5v poikaa.. ymmärrän vielä kolmevuotiaankin imetyksen mutta tuo oli jo.. no, en ymmärrä. Lapsi tosin näytti nauttivan silmät puoliksi kiinni :D
 
Näyttää tuossa kuvassa paljon vanhemmalta kuin 3-4-vuotiaalta. Jokaisen oma asia mielestäni, kuinka pitkään imettää. Ei tuo luontevalta näytä silmiini tuossa kuvassa, mutta se johtuu varmasti siitä, ettei meidän kulttuurissa ole yleistä imettää noin pitkään.
 
Mä en oikeastaan pidä tuosta, että lapsen kustannuksella yritetään "shokeerata". Ymmärrän, että aiheesta halutaan herättää keskustelua jne, mutta tuntuu kuin tuokin kuva olisi haluttu mahd. huomiota herättäväksi ja ihmisiä provosoivaksi.
 
ei jaksa
[QUOTE="vieras";26245106]Miksi sen lapsen pitää lutkuttaa sitä tissiä? Sitä pakollista äidinmaitoa ei voi antaa sitten mukista?
Jostain muusta näissä on kyse kuin lapsen tarpeista. :)[/QUOTE]

Tässä taas yksi kommentti joka kertonee eniten kirjoittasta itsestään.
 
"vieras"
Näyttää tuossa kuvassa paljon vanhemmalta kuin 3-4-vuotiaalta. Jokaisen oma asia mielestäni, kuinka pitkään imettää. Ei tuo luontevalta näytä silmiini tuossa kuvassa, mutta se johtuu varmasti siitä, ettei meidän kulttuurissa ole yleistä imettää noin pitkään.
Tuolla kansikuvalla on ihan tahallaan haluttu provosoida. Huomatkaa, että poika seisoo tuolilla, jolloin näyttää pidemmältä. Toki tuollain yltää itse imemään, mutta olisihan toi toisinkin voitu tehdä.
 
  • Tykkää
Reactions: No'One
[QUOTE="vieras";26245587]Tuolla kansikuvalla on ihan tahallaan haluttu provosoida. Huomatkaa, että poika seisoo tuolilla, jolloin näyttää pidemmältä. Toki tuollain yltää itse imemään, mutta olisihan toi toisinkin voitu tehdä.[/QUOTE]

Veikkaisin, että ihan päivittäisessä käytössä tuo imetysasento on melko epämukava. Imetystuolin kuljettaminenkin varmaan alkaisi ärsyttämään jossain vaiheessa ;)
 
[QUOTE="vieras";26245587]Tuolla kansikuvalla on ihan tahallaan haluttu provosoida. Huomatkaa, että poika seisoo tuolilla, jolloin näyttää pidemmältä. Toki tuollain yltää itse imemään, mutta olisihan toi toisinkin voitu tehdä.[/QUOTE]

Tiedän. Sitä sanoinkin jo tuossa ylemmässä viestissä, että on vähän arveluttavaa shokeerata ja provosoida lapsen kustannuksella, kun lapsi ei vielä asiaa ymmärrä. Mietin hetken, näyttääkö kuva vain provosoivalta siksi, että ison lapsen imetys tuntuu epäluontevalta sellaisen silmin, joka ei ole siihen tottunut, mutta kyllä tuo kuva aika tarkoitushakuinen on. Kun nyt joku veti ninaTT:n tähän niin hänestä tehty lehtijuttu ja se kuva ei ollut kyllä lähimainkaan verrattavissa tohon kansikuvaan. Se kuva ei ollut mitenkään sensaatiohakuinen.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
[QUOTE="vieras";26245587]Tuolla kansikuvalla on ihan tahallaan haluttu provosoida. Huomatkaa, että poika seisoo tuolilla, jolloin näyttää pidemmältä. Toki tuollain yltää itse imemään, mutta olisihan toi toisinkin voitu tehdä.[/QUOTE]

No ei oikeastaan. Ei tuota miehenalkua, pojan jörrikkää, enää sängyn päällä kainalossa pidetä tai polvella vaakatasossa! :D
 

Yhteistyössä