Time-lehden kansikuva herättää varmasti kohua täälläkin...

  • Viestiketjun aloittaja KS
  • Ensimmäinen viesti
Aikuinen lutkuttaja
[QUOTE="vieras";26245587]Tuolla kansikuvalla on ihan tahallaan haluttu provosoida. Huomatkaa, että poika seisoo tuolilla, jolloin näyttää pidemmältä. Toki tuollain yltää itse imemään, mutta olisihan toi toisinkin voitu tehdä.[/QUOTE]
Ettei vaan Ameriikan kansa pistä nyt poikaa johonkin holhoukseen tai terapiaan, kun isona poikana näki tissin ja vielä imi sitä. Naismallikin kolmeksikymmeneksi vuodeksi tyrmään. Valokuvaaja myös, mutta TIME saa miljoona taalaa.
 
Musta on ihan ok, että asiasta halutaan herättää keskustelua, mutta jokin tuossa nyt lapsen näkökulmaa ajatellen tökkii. Tuo oltaisiin voitu toteuttaa eri tavalla. Tosi "kiva" altistaa lapsi vieraiden aikuisten "hyiyökällöä"-kommenteille. Se riippuu toisaalta aika paljon katsojasta, pitääkö tuota kuvaa liian provosoivana. Ehkä sellainen, joka itse imettää leikki-ikäistä tai on sen ikäisten imettämiseen tottunut, ei näe tuota kuvaakaan sensaatiohakuisena. Jos pitää ison lapsen imetystä ällöttävänä niin silloin varmaan on aika samantekevää, millainen kuva aiheesta lehdessä on. Äh, mä en itsekään tiedä, mitä tästä nyt ajattelen. :D
 
Viimeksi muokattu:
Juuri meinasin tehdä aloituksen. Itse imetin vuoden ikään lapsiani, mutta en paheksu OLLENKAAN ihmisiä, jotka imettävät taaperoitaan. Jälkikäteen ajateltuna olisin itsekin halunnut jatkaa vielä, mutta yhteiskunnan paineet vaikuttivat. Suomalaislapsia imetetään aivan liian vähän aikaa. Mielestäni paheksujat ovat vain kateellisia ja ahdasmielisiä.
No ei nyt ihan nuinkaan. Minä en ymmärrä tuota. Toki en siitä sanokaan, koska kukin saa tehdä miten haluaa. Musta tuo vain ei ole normaalia:) Se on vain sitä äidin oman tarpeen tyydytystä. Jos kerta tuo on kuin halaus, niin miksi ei halaa sitä lastaan vaan imettää? muutoinkin tuossa iässä lapsi alkaa irtautumaan äidistään, niin kuulostaa vain äidin epätoivoiselta eleeltä tuo imetys taaperolla. (Nyt en tarkoita 1-2-vuotiasta lasta)

Kaikenlisäksi joskus on vain painavia syitä joiden takia lopetetaan. Ja imetys kuluttaa aika paljon naisen luustoa ja muutoinkin on terveydelle rasite. Että senkään takia en alkais pitkään imettämään. Minä saan sitä läheisyyttä lapseeni muullakin tavalla.
 
[QUOTE="vieras";26245083]Suomi ei ole imetysvastainen maa. Neste muuttuu tarpeettomaksi ja ravinnottomaksi, ei ole ravintoa vaan tapa. Miksi länsimaista lasta joka, toivon mukaan, syö monipuolisesti muutenkin roikotetaan tissillä?
Eiköhän se normaali pentu vieroita itsensä melko nopeasti jos äiti vaan päästää irti!
Meillä alle 1v.[/QUOTE]

Neste muuttuu tarpeettomaksi ja ravinnottomaksi? Missä vaiheessa ja miksi? :xmas:
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
"sondersson"
[QUOTE="vieras";26245631]No ei oikeastaan. Ei tuota miehenalkua, pojan jörrikkää, enää sängyn päällä kainalossa pidetä tai polvella vaakatasossa! :D[/QUOTE]

Kyllä meidän 3- ja 5-vuotiaat pojat ainakin viihtyy vieläkin kainalossa ja sylissä.
 
"pop"
[QUOTE="vieras";26244940]Minustakin on vähän luonnotonta imettää isoa lasta. Mikään eläin ei tee niin.[/QUOTE]

Mikään eläin myöskään tiedä olevansa olemassa, viljele maata tai osaa käyttää kieltä. Ihminen on ihan oma eläimensä.
 
"pop"
[QUOTE="vieras";26245083]Suomi ei ole imetysvastainen maa. Neste muuttuu tarpeettomaksi ja ravinnottomaksi, ei ole ravintoa vaan tapa. Miksi länsimaista lasta joka, toivon mukaan, syö monipuolisesti muutenkin roikotetaan tissillä?
Eiköhän se normaali pentu vieroita itsensä melko nopeasti jos äiti vaan päästää irti!
Meillä alle 1v.[/QUOTE]

Juu, näitä alle 1v vierottuneita riittää, kuinkas sattuukaan.

Normaali ihmis"pentu" vieroittaa biologian puolesta 2-7v iässä.

Neste ei muutu ravinnottomaksi, mutta kylläkin vähäravinteisemmaksi.
Mitä kypsemmässä maidossa sitä ravintoa enemmän sitten onkin, ovat ajan-tasaiset vasta-aineet, hyvin tiiviissä paketissa, hiukan omega happoja ja muuta hyvyyttä. Näillä omegoilla on arveltu olevan yhteyttä älyykyyteen, mutta todistettu sitä ei ole. Aivoille hyväksi jokatapauksessa.
Mitään turhaa tavaraa se ei siis ole. Turhempaa tosin täällä länsimaissa kuin siellä missä vastaaineita kipeämmin tarvitaan. Aivoja tarvitaan vielä täällä länsimaissakin...
 
No en. Tuossahan vaan halutaan herättää keskustelua pitkästä imetyksestä. Se on aika paheksuttua ja vieras asia ihmisille, kuten ketjun vastauksistakin näkee.

Lues nyt se kuvan vieressä oleva tekstikin.

Mun mielestäni leikki-ikäisten imetyksessä on nimenomaan kysymys äidin haluista ja tarpeista.

Ihan turha vedota mihinkään kivikautisiin tapoihin, elämä kaikkineen on nyt erilaista kuin silloin.
 
Lues nyt se kuvan vieressä oleva tekstikin.

Mun mielestäni leikki-ikäisten imetyksessä on nimenomaan kysymys äidin haluista ja tarpeista.

Ihan turha vedota mihinkään kivikautisiin tapoihin, elämä kaikkineen on nyt erilaista kuin silloin.
Millä tavalla äidin haluista ja tarpeista? Ei lasta pakoteta siihen imetykseen. Lapsihan sitä usein haluaa jatkaa.
 
--.--
Eihän tuossa ole kyse vain kansikuvasta. TIMEn sivuillahan on kuvasarja äideistä, jotka imettävät lapsiaan - jopa kuusivuotiaitaan jne. Isoa sisarusparvea. Siis oikeasti - näkeekö joku tuon tarpeelliseksi lasten kehityksen kannalta?

Miksi täällä keskustellaan vain kansikuvasta, kun kyseessä on kokonainen kuvasarja ja artikkeli? Ihan sama miltä se näyttää. Kuoleeko tämä länsimainen lapsi, jos ei saa lutkuttaa tissiä vielä nelivuotiaana, kuusivuotiaana? Ja mikäli tämä lapsi ei saa imeskellä äitinsä rintaa vielä kuusivuotiaana, niin oikeastiko jonkun mielestä hän saa tästä aivan kamalan trauman?

Miten ihmessä meillä Suomessa kasvaa suht tervejärkistä kansaa, vaikka tilastojen mukaan "turhan moni" lopettaa imetyksen lapsen ollessa vasta noin kolmen kuukauden ikäinen?!
 
"pop"
Lues nyt se kuvan vieressä oleva tekstikin.

Mun mielestäni leikki-ikäisten imetyksessä on nimenomaan kysymys äidin haluista ja tarpeista.

Ihan turha vedota mihinkään kivikautisiin tapoihin, elämä kaikkineen on nyt erilaista kuin silloin.
On totta, ettei taaperoimetyksellä ole todettu olevan pitkäaikaisia vaikutuksia. Mutta imetyksen jatkuessa lapsi kyllä saa teveysetuja.

Olen kuitenkin sinällään samaa mieltä, että harvoin tapaa pitkään imettävää äitiä, jolla ei olisi vahvaa mielipidettä imettämisestä. Se on toisaalta yhteiskunnan painostuksenkin vika: jossain vaiheessa on pakko valaistuaja valita puolensa jos tahtoo jatkaa.

Sitä en ymmärrä, että miksi tämä lapselle vaaraton, ja terveellinen tapa on niin kritisoitu vaikka se lähtisikin äidin tarpeista? Siis miksi äiti EI saisi tällätavalla täyttää mitä tarvetta sitten täyttääkin?
 
Oikeastiko??
[QUOTE="pop";26247177]On totta, ettei taaperoimetyksellä ole todettu olevan pitkäaikaisia vaikutuksia. Mutta imetyksen jatkuessa lapsi kyllä saa teveysetuja.

Olen kuitenkin sinällään samaa mieltä, että harvoin tapaa pitkään imettävää äitiä, jolla ei olisi vahvaa mielipidettä imettämisestä. Se on toisaalta yhteiskunnan painostuksenkin vika: jossain vaiheessa on pakko valaistuaja valita puolensa jos tahtoo jatkaa.

Sitä en ymmärrä, että miksi tämä lapselle vaaraton, ja terveellinen tapa on niin kritisoitu vaikka se lähtisikin äidin tarpeista? Siis miksi äiti EI saisi tällätavalla täyttää mitä tarvetta sitten täyttääkin?[/QUOTE]

Siis oletko tosissasi? Meinaatko, että lapsen hyväksikäyttö on täysin hyväksyttävää, koska vanhempi vain "täyttää jotain tarvettaan" - mikä se sitten mahtaa ollakaan? Huh-huh. Ehkä kannattaisi hieman miettiä, ennen kuin laukoo fiksuja ajatuksiaan.
 
Länsimaissa naisen rinnalla on ensisijaisesti seksuaalinen merkitys ja toissijaisesti ruokintamerkitys. Kun naisesta tulee äiti, rinnan seksuaalinen merkitys karisee, mutta vain hetkeksi. Mitä suuremmaksi lapsi lasvaa, sitä nopeammin seksuaalinen merkitys palaa ja pian ollaan tilanteessa, jossa yleisesti uskotaan, että äiti saa seksuaalista mielihyvää kolmivuotiaan imiessä rintaa. Kukaan ei usko vauvan imemisen herättävän äidissä moisia tunteita, mutta kolmevuotiashan herättää niitä kiistatta :xmas:
 
Siis oletko tosissasi? Meinaatko, että lapsen hyväksikäyttö on täysin hyväksyttävää, koska vanhempi vain "täyttää jotain tarvettaan" - mikä se sitten mahtaa ollakaan? Huh-huh. Ehkä kannattaisi hieman miettiä, ennen kuin laukoo fiksuja ajatuksiaan.
Juu, ja vaikka ei vie ajatusta ihan noin pitkälle - mun mielestä on imetyksen perusluonteen vastaista tehdä sitä kenenkään muun tarpeet lähtökohtana kuin imetettävä lapsi. Moni pitkään imettävä puhuu lapsentahtisuudesta, vaikka joskus tuntuukin siltä, että kyseessä on äidintahtisuus. Ja se ei ole minun mielestäni oikein.
 
"no niin"
[QUOTE="vieras";26244771]Ei, koska se kehitysmaan lapsi tarvitsee kaiken ravinnon mitä vaan on saatavissa ja vatsaansa ilmaista täytettä. Meillä tuo on silkkaa pelleilyä.[/QUOTE]

Pelleilyä? Sehän on vain sinun mielipiteesi. Eihän ihmistä ole edes luotu juomaan vieraan eläimen eli lehmän maitoa. Mikä sen parempaa kuin oman äidin maito, joka muuttuu koko ajan lapsen iän mukaan. Omaani imetän vielä ja ikää hällä 2,5 vuotta. Ihan normaalina ihmisenä itseäni pidän eikä imettämiseen liity muuta kuin hellyyden antamista lapselle. En suinkaan imetä koko ajan vaan enää vain iltaisin. Kohta lapsi varmaan jo itse lopettaa. Nyt se meille illan kahdenkeskinen hetki. Ja rauhoittaa lapsen unille, vaikka ei tietenkään tissille enää nukahda.
 

Yhteistyössä