Todella SEKAINEN koti...

Alkuperäinen kirjoittaja Sydän;27108491:
Kyllähän sitä jokainen normaali ihminen tarjoaa apuaan, mutta eipä sitä voi väkisin tunkea toisten kotiin, jos ei apua haluta...
Ja kyllä sen tiedän, että on lapsia jotka kärsivät enempi - kuten ne joita hakataan vaikka päivittäin.

En kaivannut tähän irvailuja vaan asiallisia mielipiteitä.

Tuntuu vaan, että jos lasten koti muistuttaa himohamstraajan kotia, niin eipä se lapsi normaaleissa oloissa elä. Ainakaan omasta mielestäni.
Toki lasten huoneessa saa olla leluja pitkin lattiaa ja vaikka ihan olohuoneessakin, mut jos koti näyttää samalta kuin himohamstraajat ohjelmassa, niin yök...

Ja välit hieman tulehtuneet, joten en viitsi niitä enempää enää pilata sanomalla samasta asiasta josta olen vuosia jo sanonut. Ja tosiaan, eipä sitä viitsi toisten kotiin murtautua vain siivotakseen, jos ei apua kaivata :/
Jos siskollas on taipumusta hamstraukseen niin tuskin ihan ensimmäisenä haluaakaan apua vastaan omalta siskoltaan. Ja voihan se muutenkin tuntua jotenkin ikävältä ajatukselta...olla siskonsa autettavana.
 
khtltvr
Kävin juuri pari päivää sitten ystävän luona ja totesin samaisen asian. Koko sen ajan mitä olemme tunteneet hän on ollut erittäin epäsiisti. Kuvailemasi kaltaisia vaateröykkiöitä on sohvilla, pöydillä, nojatuoleilla, ruokapöydällä jne. Tiskipöytä on täynnä tiskaamattomia astioita. Koiran kaatama ja levittämä roskis on levällään lattialla (jo ties kuinka monetta päivää). Eteisen lattia on täynnä vaatteita ja jos ei halua vaatteiden päälle astua on hypeltävä välillä isojakin loikkia. Eläinten karvoja on ympäriinsä. Talosta löytyy kissoja, koiria, jyrsijöitä ja muita pieniä eläimiä. Lisäksi kaksi lasta.

Tiedän nuorimman lapsen olleen jo huostaanottouhan alla. He kuitenkin välttivät sen tilanteen ja lapsi sai jäädä kotiin.

Minusta on ainakin erittäin vaikeaa puuttua tuohon tilanteeseen. Joskus mennessäni kahville yritin siivota ruokapöytään tilaa kuppeja varten ja pyysin rättiä, jolla pyyhkäistä pöytää. Ystäväni tiuskaisi vaan vastaukseksi jotain ja pöytä jäi pyyhkimättä.

Kyllä se on jotenkin kamalaa, kun ei yhtään tiedä miten voisi auttaa. Tai tiedänhän minä kuinka siivotaan mutta en tiedä miten ihmeessa saisin sanottua asiasta ilman, että loukkaan ystävääni.
 
"MiMeira"
JOS siellä on vanhat ruoat pöydillä, eläinten ulosteet siivoamatta, roskapussit sisällä tms niin silloin tarvitaan ulkopuolistakin apua. Jos vaan sekasta niin Suomi on vapaa maa, kukin elää kuten haluaa, eikä se sekaisuus vahingoita. Likaisuus kyllä.
 
"..."
Tiedän sun tunteen. Mä olen tehnyt vastaavanlaisessa tilanteessa yhdestä sukulaisesta ilmoituksen ja onneksi saivatkin sitten apua. Siellä perheessä on nyt käynyt kerran viikkoon joku ihminen, olisiko ollut jostain ennakoivasta sos.työstä tms. ja vähän tullut järjestystä heidän elämään

Kaikkein eniten mua silloin häiritsi juuri lasten oltavat. Aina likaisia, likaisissa, haisevissa ja väärän kokosissa vaatteissa, vaikka vaatteista ei todellakaan ollut pulaa. Kaverit eivät halunneet mennä kylään, koska siellä niin likaista ja heitä ei kutsuttu kylään, koska haisivat jne.

Eli mun vastaus on, että voit tehdä ilmoituksen.
 
Jos koti näyttää samalta kuin siinä Nelosella(?) pyörineessä Hamstraajat ohjelmassa, niin millä siellä siivoaa niin, ettei olisi likaista?! Sukat jää lattiaan kiinni, housut jää kiinni keittiön tuoliin ja kyynärpäät pöytään... joo, ei kuulu hyviin tapoihin pitää kyynärpäitä pöydällä, mut ehkä joku edes ymmärsi pointtini.

Ja jos aikuisten ihmisten päähän ei mene se, että lapsi ei voi elää jatkuvasti rojun ja lian keskellä, niin onko vaihtoehtoja!?

khtltvr-vierailija ainakin tuntui ymmärtävän mitä ajoin takaa...
 
"Jepulis"
Jos asia on todella noin, että siellä on todella likaista, on se mielestäni lasten edun ajamista tehdä lastensuojeluilmoitus. Sekaisuus ei ketään tapa, toki jos ei jää tavaran keskelle tilaa elää niin sittenkin.

Eli Sydän, jos välität siskosi lapsista, teet ilmoituksen. Niin minäkin tekisin.

t. terveydenhoitaja
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sydän;27108294:
Siskollani perheineen on todella sekainen koti. Mihinkään ei juurikaan mahdu istumaan olohuoneessa, kun pyykit ja muut kamat ovat ottaneet ylivallan sohvasta, sohvapöydästä ja jokaisesta tasosta mitä olohuoneessa on.

Eteisestä ei pääse kotiin sisälle ilman ettei astu jonkin tavaran päälle. Tuntuu kun siellä olisi jatkuvasti suursiivous käynnissä ja kaikki kaapit olisi tyhjennetty pitkin lattioita. Paitsi että kaapitkin ovat täynnä...

Voiko pelkästään kodin epäsiisteyden ja "rojujen" määrän vuoksi tehdä lastensuojeluilmoituksen? Heillä kaksi alle kouluikäistä lasta.
Juuri sinunlaisten sekopäiden takia sosiaalitoimella ei ole resursseja mennä koteihin, joissa on OIKEA hätä. Sinä tässä siskoasi enemmän apua tarvitset.
Mikä ihmeen trendi näitä ls-ilmoja on tehdä???

Joka ainut päivä tälläkin palstalla joku on soittamassa suunnilleen sossut ja kansalliskaartin paikalle kun muiden kasvatustavat ei ole täsmälleen samanlaisia, kuin omat. Helvetti, että pistää vihaksi tälläiset "ei omaa elämää, joten sotkeennun toisten sellaiseen"-säälittävyydet.:mad:
Ja juu, ei osunut omaan nilkkaan, meillä on vähän pakonomaisen siitiä, olen siivoushullu....=)
 
[QUOTE="Jepulis";27108954]Jos asia on todella noin, että siellä on todella likaista, on se mielestäni lasten edun ajamista tehdä lastensuojeluilmoitus. Sekaisuus ei ketään tapa, toki jos ei jää tavaran keskelle tilaa elää niin sittenkin.

Eli Sydän, jos välität siskosi lapsista, teet ilmoituksen. Niin minäkin tekisin.t. terveydenhoitaja[/QUOTE]

:headwall: Toivottavasti et oikeasti ole terveydenhoitaja...
 
Juuri sinunlaisten sekopäiden takia sosiaalitoimella ei ole resursseja mennä koteihin, joissa on OIKEA hätä. Sinä tässä siskoasi enemmän apua tarvitset.
Mikä ihmeen trendi näitä ls-ilmoja on tehdä???

Joka ainut päivä tälläkin palstalla joku on soittamassa suunnilleen sossut ja kansalliskaartin paikalle kun muiden kasvatustavat ei ole täsmälleen samanlaisia, kuin omat. Helvetti, että pistää vihaksi tälläiset "ei omaa elämää, joten sotkeennun toisten sellaiseen"-säälittävyydet.:mad:
Ja juu, ei osunut omaan nilkkaan, meillä on vähän pakonomaisen siitiä, olen siivoushullu....=)
No minusta aloituksesta ei taas voinut päätellä että kyseessä ei olisi koti, jossa asuminen on terveydelle haitallista. Ja siskohan ei ota apua vastaan.
 
No sotkuisuus ei ole syy ls-ilmoitukselle, mutta jos kodissa on oikeasti likaista ja apu ei kelpaa eikä neuvoja oteta vastaan, niin harkitsisin vakavasti ilmoituksen tekemistä. Sellainen p*skamäärä ja lika on jo terveydellekin haitallista. Itse olen ollut siivoamassa tällaisiä koteja ja niissä on sitten jo kaiken maailman ötököitä.. todella :x
 
Mitä siskosi on siitä mieltä, että jos saisi lastensuojelulta apua arjen askareisiin eli toisin sanoen perhetyöntekijän ja kotiapua, joiden avulla saisivat raivattua kämpän ja tukea kämpän siistinä pitoon?

Mua nimittäin ei lainkaan haittaisi apu, kun olisihan sen jälkeen lapsillakin mukava, kun voisi pyytää kavereitakin kotiin.
 
"vieras"
Mitä siskosi on siitä mieltä, että jos saisi lastensuojelulta apua arjen askareisiin eli toisin sanoen perhetyöntekijän ja kotiapua, joiden avulla saisivat raivattua kämpän ja tukea kämpän siistinä pitoon?

Mua nimittäin ei lainkaan haittaisi apu, kun olisihan sen jälkeen lapsillakin mukava, kun voisi pyytää kavereitakin kotiin.
Yleensä juuri ne, jotka sitä apua kipeimmin tarvitsisivat, eivät halua sitä ottaa vastaan. Valitettavasti.
 
"vieras"
Voisihan se puhelinsoitto lastensuojelusta vähän herätellä... Tai sitten ihan konkreettisesti saisivat siivousapua tai jotain opastusta elämänhallintaan. Jos koti muistuttaa himohamstraajien kämppää, niin eihän siellä ihan kaikki hyvin voi olla. Normaali ihminen, jolla elämänhallinta kunnossa, ei päästä kotiaan täysin lääväksi. Onhan siinä terveysriskit olemassa, mutta lasten kannalta myös sosiaalisten ongelmien riski=ei voi kutsua kavereita kylään tms.
 
Ken guru
Joskus aikanaan autettiin siskoni kanssa useinkin perheitä joilla oli kotona kaaos. Siivottiin asunto, mutta parin viikon päästä oli ihan samassa jamassa taas.

Itse en kyllä enää toisten asuntoja lähtisi siivoamaan. Lastensuojeluilmoitusta tuskin myöskään tekisi.
 
"Vieras"
Sekaisuus on niin suhteellista. Jos kälyn mielipidettä kysyttäisiin, mekin asuisimme läävässä. Hän onnistuua aina tulemaan kun sotku on pahimmillaan ei viikkosiivouksen jälkeen. Meillä on taas kamalan näköistä, alkuviikosta siivosin.
 
"ihaa"
Harvoin likaan kukaan lapsi Suomessa ainakaan kuolee, mutta liika desinfiointi- ja puhdistusaineiden käyttö aiheuttaa lapsille tuskaa lapsille kun heidän elimistönsä ei siedäkään normaalia elämää--- allergiat iskevät
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27111747]Yleensä juuri ne, jotka sitä apua kipeimmin tarvitsisivat, eivät halua sitä ottaa vastaan. Valitettavasti.[/QUOTE]

Olisi ehkä myös tärkeää selvittää onko siskolla OIKEASTI niitä hamstrausoireita. Silloinhan sinne on entistä vaikeampi vain mennä siistimään tai heittämään rojua pois.

Ja silloin ihan jonkun psykiatrin apu voisi olla tarpeen.
 
"vieras"
Mä en tiedä millaisia perheitä te muut olette, mutta itse kyllä oletan automaattisesti, että apua on jo tarjottu, mutta sitä ei ole haluttu ottaa vastaan. Jotkut ovat ehdotelleet että vois mennä joka viikko siivoamaan, siis hän, eikö teillä ole omaa perhettä mistä huolehditte, mulla ei itselläni ainakaan olisi aikaa eikä muutakaan resurssia ruveta huolehtimaan siskoni perheen kodin siivouksesta, varsinkin jos se muistuttaa himohamstraajan kotia. Oletteko katsoneet sitä ohjelmaa? Eihän siinäkään mennä kenenkään kotiin ilman lupaa ja ruveta kantamaan tavaraa roskiin, ketä se auttaa? Likainen asunto, jossa ruuan tähteitä on lattioilla, pöydillä ja tuoleilla, niin paljon että niihn jää kiinni, on todellakin likainen ja terveydelle vaarallinen. Täällä taitaa moni asua melkoisessa läävässä kun pitää kohtuu normaalina epäsiistinä asuntoja...
 

Yhteistyössä