toisia ns. sikiöseuloista kiinni jääneitä?

  • Viestiketjun aloittaja erilainenko
  • Ensimmäinen viesti
Tulinpa käväisemään täälläkin palstalla kun huomasin että kolahti kohdalle jutut :/ Ikäni puolesta en epäröiny yhtään seulontoihin menoa.Mulla on kaksi tervettä poikaa edellisestä liitosta ja nykyisen avomieheni kanssa koettiin viime elokuussa se kaikista pahin eli sikiöllä todettiin lapsivesipunktiossa trisomia 18 kromosomihäiriö ja elinmahdollisuudet olivat tuhoon tumitut :'( Keskeytys tehtiin 23.8.07.Mutta nyt happy happy olo koska kävin viime viikon keskiviikkona istukkabiopsiassa ja saatiin tulos jo toissapäivänä ja terve tyttö sieltä olisi tulossa :heart: =) Niin niin mahtavan upeeta kaiken jälkeen :wave: Ja siitä vielä että mua ei sattunu yhtikäs noiden kokeitten otto vaikka ensimmäisellä kerralla meinasin siitä lavetilta pudota :/ Yrittää vain olla rentona minkä pystyy!!Raskaus menossa viikolla 14+2 tällähetkellä :heart: Tsemppiä joka iikalle :hug:
 
jeppistä: toivotaan et sulla ei noi supparit ois paikkoja aukassu yhtään. mulla ku ei olis tietoakaan asiasta jos eivät polilla olisi ultralla sisäsuuta katsoneet. olisin autuaan tietämätön asiasta. toisaalta haluaisinki olla tietämätön. oon kans nii kyllästyny. tuntuu et elää ns raskausvankeutta.. :(
mulla ei onneks kipuja pahemmin ole. paitsi noi liitoskivut tuntuu liikkuessa. tosin ku ei saa paljoa liikkua nii aikast kivutonta on elo nyt.
mut raivostuttavaa ku tiedän et lepo jatkuu kuitenki vaiks tilanne olisi pysähtyny taas.
ne ku on sisältä alkanu aukeen nii se ei ennalle palaudu. ja tuota kohdunkaulaa on nii naurettavan vähän jäljellä viikkoihin nähden.
mut toivoisin ettei tarvisi enää juosta siellä vaan tuikkaisivat ny sen kortisonin ja sit vaiks tk:ssa lisää jos tarvetta on ettei tarvis tuota väliä rallata koko aikaa.
ku toi pitkä matkaki jo ärsyttää nii pirusti.
kyl me ollaan nii ihanii narisijoita :LOL: :LOL: :LOL:
 
helistin: on teilläkin ollut kova kohtalo aiemmin :hug:
onneksi nyt kaikki on toisin ja saat onnellisesti odottaa nyt sitten tyttöä :heart:
varmaan ihan parasta lääkettä tuon kokemuksen ja menetyksen jälkeen.
onnellista odotusta :hug: :flower:

nemika+jäbä 31+0
 
Jeppistä: mä juoksen kas vessassa -oon juossut koko ajan. Luulin et johtuis siitä et pikkunen olis pää alaspäin- mut ei voi siitä johtuu kun kerran istuu tai onkohan poikittain.

mä sain ekast kans oksitosiiniä ja sit ei tosiaan ollut tilanne enää omassa hallinnassa -olisin juossut karkuun jos olisin päässyt liikkeelle. mulla kesti ponnistusvaihe yli tunnin ja synnytys 14h. Kyllä se varmaan nyt menee nopeemmin kun sentään yks on jo ulos tullut vaikka oliskin iso. toivossa on hyvä elää.

Helistin: onnellista odotusta! :heart:
 
helistin: kaikkea hyvää myös sinne :hug: ja tulehan tänne silti kertomaan miten matka jatkuu. me ku ei kaikki osata oikein täältä pois vaikka hyvät tulokset peloista huolimatta saatu. =)
loppusuoralla onneks mennään ja päiviä toivotaan jäbälle lisää.

jeppistä: huomenna ois piinapenkki polilla edessä taas. täytyy toivoo et jäbällä kaikki hyvin ja paikat pysyny ennallaan. kauhea virtapiikki iskee ja mitään ei voi tehdä muuta ku tehdä puhumisen maailman ennätystä. ukon serkku kävin perheineen tuos ja ne ei suunvuoroo saanu ku kailotin koko ajan. ku ei ihmisiä oo nähny ja muksujen kans jutellu päivät..
ne ei varmaan uskalla meil vähään aikaan käydä.. :LOL: :LOL:

nemika ja jäbä 31+0 B)
 
huomenet!! huonosti nukutun yön jälkeen.. |O olo ihan kökkö ja kuutamolla. ei jaksa enää öitä valvoo |O

tunnin päästä pitäis lähtee ajamaan kaupunkiin polille. kauheita sotasuunnitelmia mietin ukon kans ettei tarvi sisälle jäädä sinne. ja se et ei tarvis enää juosta siellä.
ku ei ne tilannetta estämään pysty.
täytyy toivoa et tilanne ois pysähtyny nyt ja antaisivat mun olla ny rauhas ( kauniisti sanottu) :LOL: :LOL:

jeppistä: ootko siel vauvaa yrittämäs kääntää ku ei näy eikä kuulu :LOL: :LOL:

nemika+jäbä 31+1
 
En ole lukenut kaikkia 56 sivua, koska löysin vasta äskettäin nämä sivut. Raskausviikkoja 15 ja pari viikkoa sitten kävin np-ultrassa, jossa täysin yllättäen olikin turvostusta, arvo peräti 3,6. Nyt sitten oon menossa lapsivesipunktioon, joka on tällä viikolla. On jotenkin outo olo, sillä neuvolassa kukaan ei oikein osannut vastata kysymyksiini, lääkärissä en yksinkertaisesti osannut kysyä tyrmistykseltäni mitään. Jotenkin toi 3,6 tuntuu hirvittävän isolta luvulta, mitä olen muilta palstoilta käybyt lukemassa. Miten teillä muilla on ollut? Tiedän että asioita ehkä selviää punktiossa, mutta tää odottaminen on jo nyt ollut ihan hirveää. Mitä on ehkä odotettavissa? Jotenkin niin outo olo, vatsa kasvaa, sikiön sydänäänet kuuluivat vahvoina, mutta mutta... :(
 
Heippa kaikille. Ke olisi se lapsivesipunktio päivä. Nyt alkaa tosissaa hirvittää millainen se on ja kuinka paljon sattuu. Mitään ei oikein pysty tekemään kun on niin hermostunut olo.

Pirmeli minulla turvotusta ei ollut kuin 1,5 mutta jäin veriseulasta kiinni.
 
Tulinpa vilkaisemaan että mitä tänne kuuluu. Olen kyllä taustoillut ahkeraan vaikken enää ole osallistunut keskusteluun.
Minulla kotiäiti32 oli sama tilanne kuin sinulla nyt, turvotusta 1.8 mutta veriseula osoitti kohonnutta riskiä. Itse mietin mitä punktiossa tapahtuu ja oli tosi kiva kun tällä palstalla joku minulle omasta kokemuksestaan kertoi. Joten laitetaan vahinko kiertämään =)
Mies tuli toimenpiteeseen mukaan tueksi ja turvaksi, vaikkei sitä loppupelissä olisi välttämättä tarvinnutkaan. Ensin kätilö hieman haastatteli ja kertoi toimenpiteestä, me teimme kysymyksiä ja saimme vastauksia. Varmistettiin että haluamme edelleen että tutkimus tehdään. Sitten lääkäri kertoili myös vielä uudestaan. Oli hyvä että tuli hieman toistoa kun osa saattaa mennä ohi. Sitten ultrattiin ja lääkäri katseli rakenteita että miltä näyttää ja näkyykö jotain "markkereita" kuten lyhyempää reisiluuta tms. (mikä kuitenkin voi olla ihan normaalia eikä tarkoita että mitään olisi vialla!!) Sitten katsottiin mistä olisi hyvä laittaa neula sisään, minulla on istukka edessä joten paikkaa piti hieman etsiä ja sitten vielä odotella että vauva suostuu ottamaan varpaat pois edestä :) maha desinfioitiin, sitten lääkäri katsoi samalla ultralla kun laittoi neulan sisään (tässä vaiheessa vatsa hieman kovettuu itsestään neulan ympäriltä ) Ei satu kovasti vaan tuntuu neulan pistolta. Avustaja otti näytettä pienen ja isomman putkilon. Sitten neula vedettiin pois. Rauhallisesti kehoitettiin ottamaan se päivä, ja sain ohjeet millaisten oireiden ilmaantuessa pitää tulla heti polille. Minulla oli muuten tärkeä tehtävä toimenpiteen aikana pidellä ultralaitteen johtoa. :) Pistoskohta tuntui hieman aralta samana päivänä, ja ehkä parina päivänä sen jälkeen olin tuntevinani pienen vihlaisun samassa kohdassa. Saatoin kyllä kuvitella koko jutun.
Tulosten odottaminen on se kamalin juttu. Tsemppiä sekä Pirmelille että kotiäiti32:lle!
 
Meillä tämän normaalikromosomiston omaavalla tytöllä turvotusta oli 4,1 ja down tytöllä, jonka tuskallisen päätöksen jälkeen päädyin keskeyttämään -05, oli 2,7-3,1. Pelkäsin todella paljon että saan saman tuloksen uudestaan, mutta onneksi näin ei käynnyt. Siis isoillakin turvotuksilla voi saada aivan terveitä lapsia. Näkyikö teillä nenäluu! Meillä näkyi, ja lääkäri piti sitä hyvänä merkkinä ja niinhän se osoittautuikin! Toivottavasti teillä kaikki kääntyy parhain päin! :hug:

Kotiäiti32! Kyllä se punktio ihan hyvin menee!

Helistin -64! Onnea hyvistä tuloksista! Tuskallista on varmasti tulosten odottaminen ollut, onneksi kaikki hyvin!

Toivottavasti Nemikalla kaikki hyvin!

Jade-Julia ja tytsy 23+4
 
kotiuduttu taasen. aukeaminen oli toistaiseksi pysynyt samassa tilassa missä viikko sitten.
mutta taasen oli se inhottava tohtori joka jo aiemmin piti jäbää pienenä. taas se takertu sen painoarvioon. nyt oli n.1400g eli n.100g tullu kuudessa päivässä painoa. mut eipä se tuolle riittäny.
eli ens viikolla viel uusiksi kontrolliin. tosin olin neuvolaan yhteydessä tuosta lääkäristä kun on todella inhottava. lupasi hoitaa asian ettei tarvitsisi ensi viikon jälkeen käydä enää siellä. ja hoitaa asian niin et mulla on toinen lääkäri sitten paikalla.
ehkä parempi niin ku olin viittä vaille räjähtämispisteessä tänään kyllä.

mutta nyt täytyy jäbää vaa kasvatella urakalla! =)

nemika+jäbä pikkuinen 31+1
 
Kotiäiti32: Se tutkimus ei todellakaan ole verikoetta pahempi. Itse olin tosi positiivisesti yllättynyt -se kuulostaa pahemmalta mennä nyt neulalla vatsan läpi. Tulosten odottelu on ikävää -mut saat varmasti soittoajan, milloin viimeistään kuulet ellei sit kirje ole tullut onnellisesti ennen sitä. Toivotaan et kaikki on siellä hyvin.

Pirmeli: mulla turvotusta oli 2,3 mut veriseulassa sit kiinni jäin riskillä 1:90 ja hyvät oli tulokset ja pikkuinen tytönalku voi hyvin. Sullekin toivon kaikkea hyvää. Kuten jade-julia sanoi ei se turvotus kaikkea kerro. Ja jollain oli yli 5 olisko ollut ensikertalisella.

Neminka: hyvä et näyttää samalle kun viimeviikolla - mistä ne sitä painoarviota niin tarkkaan tietää? Miten muuten minkä kokosina sun muut lapset on syntynyt -oliko kaks ennenstään? Menikö arviot oikein vai mäkeen? Jaksamista sinne, viellä on odotusta jäljellä.
 
Kiitoksia kaikille vastauksista. Moni on sanonut että se tutkimus ei satu mutta kyllä sitä silti hermoilee aika lailla. Tämä palsta on kyllä todella hyvä kun täällä on saman kokeineita kun tuntuu että kaikki ei ihan ymmärrä mistä on kyse ja kuinka pelottava juttu tämä todella on. Yhden ystäväni kanssa menee hermo kohta. Totesin tänään itsekseni että jos hän haluaa kysyä vointia niin miksei kysy ihan suoraan vaan hän tänäänkin lähetti minulle viestiä ja kyseli kosk akerkeisin tekemään pari hommaa hänelle krrrrr. ihan kun minulla olisi innostusta tehdä hänelle sillaisia palveluksia nyt mitä hän itsekkin pystyisi tekemään mutta ei viitsi ja on joskus sanonutkin minulle suoraan että jos minä tekisin kun hän ei saa aikaiseksi ja minä aina hyvää hyvyyttäni lupaan tehdä krrrrrr. onko teillä muilla samanlaisia ystäviä jotka ajattelevat vain itseään...
 
Heippa!
Minun on pakko kirjoittaa, kun näin Pirmelin ja Kotiäidin32:n huolestuneet kommentit. Itse olen samassa tilanteessa. Turvotusta oli vain 1,7, mutta verikokeesta jäin kiinni. Todella vaikean päätöksen jälkeen menin istukkanäytteseen. Itse näytteenotto ei sattunut yhtään. Sen jälkeen tosin pari päivää enemmän nipistelyä mahassa ja ehkä edelleenkin, mikä on osaltaan varmasti psyykkistä. Näyte otettiin viime torstaina. Kauhulla olen pelännyt keskenmenoa ja nyt kun se pelko alkaa hieman hellittää tulosten jännittäminen on alkanut. muutenkin on hankala vaihe, sillä ei tiedä, mitkä oireet johtuu näytteenotosta ja mitkö on esim. tavallisia kohdun kasvukipuja. Näytteen ottanut lääkäri osasi asian kyllä teknisesti oikein hyvin, mutta sosiaaliset taidot eivät olleet kummosia. Itkeä tihrustin tietysti pelosta koko aika ja lääkäri ei kommentoinut tai rauhoittanut millään tavalla. Tokaisi vain lopuksi, jos keskenmeno tulee viikon sisällä, johtuu tästä toimenpiteestä. Nyt siis elellään toiveekkaana vain päivä kerrallaan.
 
Pahoittelut kaikille, jotka ovat saaneet niitä huonoja uutisia :ashamed: .

Hurjasti tsemppiä istukka-/lapsivesinäytteeseen joutuville :hug: ! Minunkin tarinaani lie tää ketju täynnä. Eli veriseulassa jäätiin kiinni (1:110), np normaali 1,6 mm. Istukkabiopsia otettiin. Panikoin km-riskiä aikani ja pistokohtaa jomotti ja viilteli. Muuten ei oireita. Mutta olipa pelon ja huolen ja epävarmuuden ja vaikka minkä aikaa tuo 1,5kk joka rumbassa kaikenkaikkiaan venähti. Ikinä en sitä unohda. Kuten en sitäkään hetkeä, kun puhelimitse sain kuulla, että kromosomeiltaan terve tyttö siellä on :'( . Ja nyt on tyttönen tässä sylissä 10 vrk:n ikäisenä ja eipä ole hänessä niin mitään vikaa :heart: . Mene ja tiedä, mistä sitten johtui se veriseulan superalhainen papp-a -pitoisuus... Istukkakin oli hyvän kokoinen ja täydellinen ja hyvin toimikin.

Hienoa, että Nemikalla paikat pysyneet ennallaan, eli ei ihan hurjan huono tilanne nyt. Kumma, kun osa lääkäreistä tuohon painoon takertuu :/ .

Hauskaa on ollut lueskella Nemikan ja Jeppiksen sanailua. Teillä on sitä Vertaistukea ;) . Jatkakaa!


Unni ja tyttönen 10 vrk
 
unni: kiitoksia tuesta jälleen :hug: no onha se jäbä nyt pikkasen kasvussa jäljessä. mutta suuremmalla todennäköisyydellä se on pelkästään siro ettei mitään hätää ole. tuolla ku pitää käyrillä kasvaa muuten ei kelpaa :( täytyy toivoa et viikon päästä olisi vähän enemmän tullut et jättäisivät meidät vihdoin nauttimaan raskaudesta ku aikaki vähiin käypi.
ihanaa ku sulla tyttö jo kotosalla ja olet päässyt murehtimasta näitä asioita :heart:
ja jaksat käydä meitä "katsomassa" täällä :hug:
taitaa kieltämättä vähän mennä väliin ööveriksi tää jeppiksen ja mun sanailu.. :LOL:

ja siitä puheenollen missä on jeppistä??????
alkaa jo paniikki iskemään pikku hiljaa ku ei näy eikä kuulu :eek: :eek:

nemika+jäbä 31+2
 
merika: ultraan luottavat painoarviossa. esikoiselta ei otettu mitään arvioita ku keskosena syntyminen tuli yllätyksenä.
tyttöä kontrolloitiin pari kertaa ja se oli kyllä isompi ku jäbä. 32 viikolla siltä oli paino arvio n.2kg. ku nyt 31 oli tältä se 1,4kg. et ensi viikolla ei mitenkään voida samaa painoa saada.
täytyy toivoa et hän on vain tosissaan siro eikä mitään hätää olisi.
huolihan on tiettty kova. mut tässä raskaudessahan ei ole muuta ku huolta ollut. samaan putkeen vaan kaikki nähtävästi :/
 
Aurinkoista päivää kaikille.
Tänään minulla oli se lapsivesitutkimus TYKS:ssä kaksi viikkoa nyt sitten odotellaan tuloksia. Tutkimus meni hyvin eikä todellakaan sattunut niin paljoa mitä pelkäsin. Lääkäri sanoi että lapsivettä oli paljon ja vaavi ihan oikean kokoinen ja muutenkin kaikki näytti hyvältä.
Tutkimuksen jälkeen olen nyt vaan ottanut lunkisti ja makoillut, äsken tuli oikein vedettyä tunnin tirsat ku ei tuo uni ole viime öinä kovin hääppöistä ollut.

Hyvää päivän jatkoa kaikille
 
Kotiäiti32: mukavaa et kaikki meni hyvin, nyt vain odottelemaan tuloksia. Toivottavasti se puhelin ei soi vaan saat soittaa itse ja kysyä tuloksia. Kirje mulle tuli samalla päivällä kun olin aamulla soittanut tuloksista. Tyksissä kävin kans.

:hug:
 
Kotiäiti32: mukavaa et kaikki meni hyvin, nyt vain odottelemaan tuloksia. Toivottavasti se puhelin ei soi vaan saat soittaa itse ja kysyä tuloksia. Kirje mulle tuli samalla päivällä kun olin aamulla soittanut tuloksista. Tyksissä kävin kans.

:hug:
 
Käyn taas moikkaamassa teitä! :wave:

Oiskohan jeppistä joutunut sisälle sairaalaan, kun on niin paljon supistellut? Sitä vaan täällä taustalla pohdin ja samalla tietenkin toivon, että hänellä kaikki hyvin! :hug: :flower:

Terv Rva Pikkumyy :heart: :wave:
 
rouva pikkumyy: juu täällä ollaan jo huolesta turtana ku jeppiksestä ei kuulu mitään.
aattelin ihan samaa. toivottavasti ei ole ny mitään ku noita supisteluita ja se tulehdus piinaa sillä siellä. :( toivottava et kaikki hyvin vaan.

tänään erehdyin ukon mukaan purua hakeen hevoselle ja pikaiselle kauppa reissulle.
no mokahan se oli ku sit sai supistella ja tonne häpyluuhun polttaa vieläki.
mut tuntuu et pää hajoaa ku neljän seinän sisällä ollut koko ajan. :headwall:
ja ny ku stressaa jäbän kasvustaki nii toi stressikään ei hyvää tee. :(
mut jospa tämä tästä taasen. tietääpähän pysyä taas vähissä liikkeissä huomenna.

nemika+jäbä 31+3
 

Yhteistyössä