toisia ns. sikiöseuloista kiinni jääneitä?

  • Viestiketjun aloittaja erilainenko
  • Ensimmäinen viesti
nemika: uskallappas vielä hävitä tästä ketjusta :kieh: mä säikähdin et sun muksus on vähintään kuollut, kun tuollaisella otsikolla aloitit! :eek: onneks ei sentään niin huonoja uutisia! nyt sun tarttee levätä ja ole nyt sit ees onnellinen, et jäbä kääntyi takaisin. :hug:
miten sä sen teit? :LOL:
onks se nyt viikkoihin nähden pieni? kun minusta tuntuu, et nois kirjois lukee et nyt mun viikolla 31+1 tän pitäis olla reilusti yli 1,5 kiloa? toivotaan joka tapauksessa et sun jäbä ei tule vielä, joten sanot ukolle et nyt äiskä vaan surffaa ja kirjottelee kaksplussan sivuilla :LOL:
ite kävin neukkulekurissa ja hb oli laskenu 108:aan. en ymmärrä miks noin alhaalla. otetaan ne näytteet uusiks kun supistelee niin paljon; eihän se varmistus tietty huonoa tee...
ja mökö vaan köllöttelee väärin päin :/

jeppistä ja mökö 31+1
 
jeppistä: juu arvelinki et saat slaagin tuosta otsikosta. :LOL:
vaaveli kasvelee vähän keskikäyrän alapuolel ku näin ne käyrät. mut oli ihan hyvän kokoinen ja tasaisesti kasvaa sillä omalla käyrällä. =) piti ihan hyvänä tuota painoa.

no mähän ehotin eile et käännetään muksut ny toisinpäin!!! mitä sä ny pihtaat kuules sitä peräasentoooo :LOL:
et annanhan jo kääntyä sielläki.. :LOL:

juu no toi mun tilanne on oikeesti tosi huono mut en mie varmaan luitani täältä saa edes eläkkeellä pois... :LOL:
täytyy toivoa jäbälle viikkoja eis pari lisää. sairaalaan en suostunu enkä suostu makaamaan. ei mun hermoilla. sit se ainaki syntyy. :|

nemika ja hätähousu jäbä 30+2 joka on RAIVOTARJONNASSA!!!!!!!! :D
 
jade-julia: juu molemmat on ennenaikaisia. hätäisiä on lapsukaiset täällä. tää jäbä vaa meinaa ottaa reippaan varaslähdön. mut onneks tuota painoa on tuonki verran niin uskosin et pärjää kohdun ulkopuolella. keuhkothan ei ole valmiit vielä ja sairaala aika on varmaan pitkä. :(
mut pääasia et mahdollisuudet on nyt jo todella hyvät jos päättää syntyä.
luontoa vastaan tuntuu kyllä tää kapinointi aikast mahdottomalta. :(
 
nemika: sä saat sen kuulostamaan niin helpolle! käännetään vaan toisin päin :p
ois se oikeesti parempi ettei jäbä vielä tule, koska ainahan siinä saattaa sitten jotain pientä häikkää tulla kun kesken tulee!
ja mulla ei potki mihinkään.. varmaan päällään vaan puksii kylkiluihin :LOL: lekurikaan ei ollut oikein varma miten se täällä on, mut ei täällä niin hyvä tuuri ole et ois kääntyny. ja kun nuo liikkeetkin ylhäällä ovat vaan sellaisia hivelyjä; joskus tietty nyrkillä mäsäyttää ja kuvittelet jo sen tulleen jalasta, mut seuraavaks pamauttaa potkasta alas niin paljon ettei epäilystä miten päin :LOL:
eikun vaan surffaileen....
 
jeppistä: juu kyl mua vielä pelottaa jos ny meinaa syntyä. mut jos pääsee tuonne 33 viikolle nii ku esikoinen nii sitä en enää pelkäisi kyl ku se on koettu kuitenki jo.
et malttas ny muutaman viikon porskuttaa tuol mukana. mut paniikki on valtava.
ja sai kyl tapella ja inttää ku pieni muksu et mie en sairaalaan jää. lääkärit ei oikein ymmärtäny et noi kaks muutaki tarvii mua kotona.. :(

nemika+jäbä 30+3 ja päivä lisää
 
:heart: Ilolla ilmoitan, että meidän veriseulahälytyksemme osoittautui täydelliseksi pikku prinsessaksi; 3476g / 49cm :heart:

Kiitos kaikille mukana elämisestä :flower: . Jään ihan varmasti seuraamaan matkanne edistymistä =) .


Unni ja Kaunotar 4vrk
 
sylin täydeltä onnea pienestä prinsessasta!
arvelinki et kyl se varmaan on jo sitä kunnolla tekemässä kun ei ole näkynyt.
onnellista vauva arkea koko perheelle! :heart:
ja käyhän nyt vielä potkimassa meitä etiäpäin kuitenkin ja kiitoksia itsellesi kun tuet täällä kaikkia. :hug:

nemika+jäbä 30+3 :heart:
 
Kiitos Kristiina. Tosiaan suurillakin riskiluvuilla voi saada hyviä tuloksia, kun usko meinasi monesti loppua odottelun aikana. Onnea sulle odotteluun menitpä punktioon tai et.

En ole käynyt 4D:ssä, mutta tuolla heinämammoissa pörrö oli käynyt maanantaina. Munkin on pitänyt kysellä hältä käynnistä mutta en ole vielä ehtinyt. Hinta näytti olevan 200? + toimistomaksu ja dvd 11?. Kelakorvauksella 186?. Itsellä vielä harkinnassa menenkö, riippuu varmaan kahden viikon päästä tehtävästä rakenneultrasta.
 
Onnea Unnille ja pikku prinsessalle; kuten myös koko perheelle! :flower: :heart:
On tässä jo huhuiltukin, että missä sitä luurataan kun ei mitään kuulu.... :LOL:
Täs ketjus taitaa nyt olla seurauskohteena perätilat... tosin nemikakin jo pokkana käänsi jäbän ihan tosta vaan. :LOL:

Onnea ensikertalaisellekin tulevasta prinsessasta! kyl se äidin vaisto on ihmeellinen; itse ekaa odottaessa olin varma, et tyttö tulee vaik oli viiva mahassa ja neukkutäti sanoi sydänäänten puolesta et poika. kuten myös synnärilläkin sanoivat, et väliin on kuin tytön sydän ja väliin pojan.... nyt mul ei aavistusta mikä tulee, mut jotenkin aina vahingossa pojuks sanoo... alahan poju kääntyä :LOL: no, kumpi vaan kuhan on terve!

kristiinalle sen verran, ettei se punktio nyt niiiiiiin järkyttävä kokemus ole. miksi sinä joudut sinne? ainahan se varmistaa asioita; toinen vaihtoehtohan on elää epävarmuudessa syntymiseen saakka. kumpi sitten parempi? jokaisen oma valinta.... :hug:

nemika kait vielä kasassa? :LOL: mä olen valvonu taas koko yön, tai siis hypänny ylös tunnin välein. nyt koskee päähän ja muutenki v-mäinen olo! heräsin yöllä kipeeseen supistukseen ja meinas jo iteltä loppua usko, et nää on vaan harjoittelusuppareita! sit tää kakru liikkuu mun mielestä sika vähän ja paniikki väliin iskee, et miks ne otti kontrollin kasvusta vasta viikolle 36? kahdeksan viikkoa väliä! :/ sit taas väliin tää yrittää muka kääntyä tai jotain muuta pelleilee ja palaa usko, et joo kyl se elossa on. isäntä tekee tuossa ulkona tytön kaa lumilinnaa ja munki tekis mieli lähtee, mut kun pää kipee ni ei taas löytyny sitä inspistä! äääähhhhh. :|

jeppistä ja mökö 31+2
 
UNNI: Onnea pikku prinsessasta! :heart:

Ja ensikertalaiselle myös pikku tytöstä -jos tässä ikävässä kokemuksessa jotain positiivista, niin saapahan tietää sukupuolen.

Tekeekö nämä pikku prinsessan alut meille kiusaa(jäädään kiinni seuloissa) -eiks aika monella oo tyttö tai oli - nekin pienet enkelivauvat, joita niin moni sai.

Mut neminkalla on poika ja mites jeppis sun mökö? Multa on menny ohi.

KRISTIINA67: Mulla oli 1:90 - kaikki meni hyvin ja epätietoisuus hävis. Onko sulla lapsia ennestään? -67 oot syntynyt -sä varmaan sait hälytyksen jo iänkin puolesta, musta tuntu et se vaikutti itselläkin vm 77. On siinä pieni keskenmenon vaara hyvin pieni. En ole kuullut et kenelläkään olis mennyt kesken punktion seurauksena -mut näin jälkikäteen olis ollu aika ikävää jos niin olis käynyt ja kromosomit olis ollut ok. Toki vasmaan sit jos menee kesken olis jotain muutakin kuin vain se toimenpide. Sun pitää miettii mitä teet jos tulis huonot vastaukset, se siinä on tuskallisinta. Enpä tiedä oliko tästä mitään apua, vaikea on päätös.
 
ensikertalainen: onnea tytöstä :heart: :flower:

merika: jeppistä haluu säilyttää salaisuuden vaavin sukupuolesta. se ei oo nii hätäinen ku me toiset et heti pitää saada tietää :LOL: :LOL:

kristiina: keskenmenon riskihän on pienempi ku se prosentti ku kokenut lääkäri tekee sen.
se on tietty aina vaikea päättää. mulla ku ei ollu oikein vaihtoehtoa ku turvotusta oli niin paljon. en olis epätietoisuudessa kestäny kyllä. mut kyl se oikee päätös tulee sulle kyllä ku mietitte mikä on teille parasta. =)

jeppistä: juu matkas ollaan ja lepo onneks auttanu ku ei ole supistellu. tosin tuolla sängyn pohjalla pelkästään on sika vaikea mun olla. aina kampeen jostain syystä ylös sieltä vaikkei saisi kuin vessassa käydä ja pikaisesti suihkussa. muuten ei saisi liikkua minnekään.
lääkäri ku sanoi et uhka on nyt niin todellinen ku olla ja voi. mut jos tääl kotona väliin huonetta vaihdan tai istun tovin eikä supistele nii en usko et haittaa olisi.. :/
mullahan noi tavalliset supparit tehny tuhon. ei ne mitenkään kipeitä todellakaan ole ollut. napakoita ennemmin mut ei yhtään kyl kipeitä. ja silti näin käyny.. :(
tietääpähän et enää en lapsia uskalla tehdä. muutaman viikon ku jaksais hiljaiseloa nii sit otan kyl lunkimmin. hermot menee jo ny makaamiseen.
jäbä onneks edelleen vaikuttaa raivotarjonnas ja ny en anna lupaa kääntyä enää sen.
tein diilin nukkumaan mennes et ny käännyt aamuun mennessä oikein..ja niinhä se lapsirakas teki työtä käskettyään.. :LOL: :LOL:
toivottavasti on yhtä tottelevainen synnyttyään :LOL: :LOL:
ulos kaipaan nii kauheasti mut ku ei uskalla liikkua nii ei uskalla. tosin toi punkan pohjalla pysyminen on nii kauheeta ku olla ja voi etten kyl siihe nähtävästi pysty..
mut pääasia et suppailut pysyy ny jotenki kurissa. tänään ainaki tosi hyvä päivä eikä liitoskipujakaan ole ollut. aika lähinnä käy näin pitkäksi..
:(

nemika ja masussa vielä sinnittelevä jäbä :D
 
voinko kysyä teiltä viisaammilta..

Kävin juuri ultrassa ja toista lasta odotan.. nyt sitten niskapoimu arvo oli 1,3-1,7 sikiön asennon muutoksissa tutkittuna. Viikkoja olisi nyt ollut 9+4.
Ultraaja antoi kouraan kasan kromosomi häiriö lehtisiä ja käski miettiä nyt sitten mitä asialle tahtoo tehdä sitten, koska kuulemma tuo arvo ja nesteen määrä on korkea noille viikoille ja kuulemma parin viikon päästä voi sitten olla tuplasti korkeempi..eli ei suoraan sanonut, mutta oli sitä mieltä että jotain vikaa olisi ja keskeytys olisi järkevää jos niin haluaa.

Mitä teidän arvot on olleet ja itse olen kyllä valmis keskeytyksen tekemään jos tuo asia tosiaankin on noin, koska meillä on jo yksi pieni terve poika niin voisi olla rankkaakin.

Mutta toivottavasti ymmärrätte kantani ja kerrotte mitä olette asiasta mieltä.

Moonlight
 
Aika ikävää sanoa noin suoraan vain turvotuksen takia. Älä viellä menetä toivoa, lukemat on viellä ihan ok -ja jos ei rakenteista puhunut mitään. Ottivatko verikokeen myös? Yhdessä ne kertovat riskiluvun. itselläni turvotusta oli 2,3 ja riskiluvuksi tuli 1:90 ja kävin mielenrauhani vuoksi lapsivesipunktiossa ja ainakin terveet kromosomit omaava tyttö masussa asustaa.

tehtiinkö sun esikoisesta sama tutkimus aikoinaan?

Kun olet tavallaan valmis keskeytykseen jos tarvis, niin pyydät vain päästä lisätutkimuksiin ja selvittää asian loppuun asti. Ja aika outoo puhuu sulle keskeytyksestä kun ei tiedä onko edes vikaa, kyllä syy pitää selvitä -ei ne muutan keskeytyksiä edes tee.

tsemppiä sinne, toivotaan että kaikki on hyvin!
 
No munkin mielestä oli outoa alkaa heti puhuun keskeytyksistä, kun nyt olen katsellut täältä arvoja niin monella on ollut yli kaksikin. Nythän toki oli liian aikaista kun viikot olivat vasta noin vähän, mutta yritin sitten sanoa, etteikö olisi voinut odottaa pari viikkoa ja miettiä asiaa sitten..mutta katsoi kuitenkin ja näin se sitten meni. niin ja verikoetta ei otettu, kun oli vain ultra aika..
Siellä näkyi myös ruskuaispussi aivan selvänä renkaana, jotenkin outoa oli kyllä sekin. Vauva liikkui ja kaikki kädet ja jalat löytyivät ja sydän pompotti, mutta kiivaasti 173 oli syke.

Meillä ei esikoisesta katsottu muutakuin että kaikki oli hyvin, eli ei niin sanotussa niskapoimu ultrassa edes käyty.
Nyt sitten en tiedä yhtään mitä alan tässä tekemään, koska uusi ultra olisi kahden viikon päästä, mutta jaksanko tätä asiaa vatvoa siihen asti tulematta hulluksi?! sitä en tiedä. Nyt sitten soitan huomenna neuvolaan ja mietin sitten mitä neuvolassa sanotaan neuvoksi. Mulla on myös kauheet pahoinvoinnit tässä, että sekin vielä riesana jos turhaan näitä sitten kestän ja pienen menetänkin.. voih :ashamed:
 
Voi Moonlight-80, onpas ollut erikoinen laakari, en ole kuullut, etta mukaan ammattilainen lahtisi mittaamaan niskapoimua viela noilla viikoilla, ja sitten viela ennustamaan sen kehitysta!! Silla testillahan on paivalleen aikaraja (11 ja jotain - 14 viikkoa), jolloin sita voidaan millaan todennakoisyydella kayttaa mahdollisena merkkina sikiopoikkeavuudesta. Meilla luku oli 5mm viikolla 12, testit on nyt tehty ja nayttaisi hyvalta huh. Ela viela heita kirvesta kaivoon!
 
merika: juu, meikäläinen pitää itteään jännityksessä ja alusta pitäen olen joka käänteessä joka lekurille ja geneetikolle sanonut, että ei saa kertoa kumpi tulee... katotaan sit kun ulkona :LOL: mutta jos ne tytöt murheita aiheuttaa, niin täähän voip sit olla tyttö. :p ainakin isänsä mielestä... mutta aika näyttää.

kristiina: mä syntyny -70 ja turvotus oli 2,1mm ja riskiluku 1/84. itse en olisi kestänyt epätietoisuutta koko raskauden ajan. ja minulle tehtiin sekä istukkatutkimus (keskenmenoriski 1/100?) että lapsivesitutkimus (keskenmenoriski 1/200?). eikä noi riittäny, vaan lekuri repi istukkaa kolme kertaa, joka nostaa sen riskin heti vielä tuosta 1/100 korkeammaksi. mun ikäriski olisi ollut muistaakseni 1/230 tai sinne päin ja koska riskiksi tuli reilusti suurempi, niin päätin silloin osallistua tutkimuksiin ja selvittää asian loppuun. jos itestänne tuntuu, että on sama asia tuleeko sairas vai terve lapsi, niin lienee helpompi sanoa ei kiitos lisätutkimuksille. mutta antaahan se sitten valmiudet hoitaa lasta syntymän jälkeen paremmin, mikäli vika olisi tiedossa etukäteen... on vaikea päätös ja te kyllä teette oikean ratkaisun, teittepä kummin hyvänsä! :hug:

moonlight: onpa outoa hutkia ennekuin tutkia... :eek: en tiedä onko nuo korkeat arvot ko viikoille, mutta itselläni oli 12+1: 2,1mm. nemikalla taas oli tuolloin sika paljon enemmän; en nyt muista paljoko mut kyl hän varmasti kertoo, kuhan päätteelle uskaltaa könytä seuraavan kerran =) ja terveet kromosomit on kyseessä molemmilla. voihan tietty olla muutakin vikaa, mutta tutkimalla ne selviää. eikun vaan odottavan aika on pitkä, enkä itse ainakaan vielä noilla tiedoilla keskeyttäisi... :eek: eihän kukaan vielä edes tiedä onko jotain ongelmia vai ei! yrittäkää jaksaa kannattanee selvittää asia perinpohjin ennen ratkaisujanne. :hug:

nemika: pysy vaan siellä sängyn pohjalla ja tottele lääkäreitä :D tsot tsot, ei saa olla uppiniskainen kun jäbäkin uskoi niin vähällä..... nyt vaan hommaat kannettavan, niin ei tartte nousta ollenkaan :LOL:
mulla ei makoilukaan auta näihin supisteluihin ja tänään sit kävin jälleen kerran ronkittavana. katotaan löytyykö mitään tulehdusta vai onko vaan rasvanpolttoa. mut uimaan en enää lähde; ei vois vähempää kiinnostaa nämä jatkuvat tutkimukset.... :p
 
Moonlaight: Aika outoa että sulla on edes mitattu tuota niskaturvoketta jos viikkoja on kerta noin vähän. Täällä Rovaniemellä on aika tarkat rajat noiden viikojen osalta että niitä mitataan vain välillä rv 11-12.
Varmaan sikiöltä mitattiin pääperä mitta niin voit kasoa tuolta tekayn sivuilta kohdasta niskaturvotus että minkälaisia viitearvoja se sulle antaa. http://www.tekay.fi/
Älä ole kovin huolissasi vielä asiasta. Mielestäni noin aikasilla viikoilla on aika turha antaa tilanne ennusteita kun ei tiedä yhtään mihin suuntaan turvotus lähtee menemään. Tuo lukemahan olisi pidemmillä viikoilla ihan turvallinen.
Ja voithan neuvolasta kysyä että ottaisivatko sen seerumiseula verikokeen myös joka antaa myös viitettä siitä riskistä.
Jos sitä turvotusta lopulta löytyy niin silloinhan on vaihtoehtona jättää lisä seurannat väliin tai sitten mennä käymään lapsivesipunktiossa. Ite silloin esikoiselta se käytiin kun jäätiin siinä veriseulassa haaviin. Terve tyttöhän meille lopulta syntyi... Oikein iso voima hali minulta :hug:
 
kiitos kojo!
no pääperä mittahan oli vasta vaivaiset 28,8, että eihän se mitään niin pienillä luvuilla edes anna..heh.
Ja mulla näky tosiaan siinä ultrassa selkeesti se ruskuaispussikin just niinku tuossa tekayn sivuilla olevassa kuvassa.
sehän tosiaan tutki sen vaikka viikkoja oli vasta noin vähän, kun oikeestihan viikkoja olisi siis juuri tuo 12, mutta olikin näköjään vähemmän ja siksi olin siellä tutkimuksissa. No se ei ollut edes lääkäri vaan ilmeisesti hoitaja tai kätilö joka sen tutkimuksen teki..eli siksikin tuntuu kauheelta nyt olla miettimässä keskeytystä kun ei ole muiden mielipiteitä..
ja vauva siellä terhakasti liikuskeli..mutta saa nyt sitten nähdä mitä neuvola sanoo huomenna.
Rovaniemellä sanottiin, että arvo pitää olla alle yksi..en sitten tiedä, onko näitäkin arvoja yhtä monta kun on neuvolan tätejäkin..
Minähän olen itse myös rovaniemeltä kotoisin ja neuvolasta sieltä näin ovat ilmoittaneet arvojen olevan, siis alle yks pitäs olla..en sitten tiedä. no mutta huomenna olen viisaampi.. toivottavasti saan nukuttua kun niin ressaa tämä asia.
Mutta tulisi edes jotain lisä tutkimuksia niin olis hieman viisaampi.
-M-
 
Moonlight - Meillä myös niskaturvotusta 5,0 viikolla 11+(jotain), riskiluku 1/5, ja maananataina lapsivesipunktion tulokset normaalit kromosomit! Onpas kyllä sulla ollut inhottava kätilö, minä siis myös Rovaniemeltä ja kätilö teki np-ultrauksen, mutta kun niskaturvoke huomattiin, kävi asiaa varmistamassa vielä paikalla kaksi lääkäriä. Ja mitä mä olen ymmärtänyt, neuvolassa ollaan aika tiedottomia vielä koko np:n suhteen. Minkä alueen neuvolassa sä käyt?

Mutta älä heitä vielä toivoa kaivoon, odotus tulee olemaan pitkä mutta jaksamista sulle siihen.

Rv 19+0
 
moonlight: juu tääl oli tuota turvotusta myös ja sain kätilöltä todella ala-arvoista kohtelua.
sanottiin että joko down/kromosomihäiriö, tai mahdollisesti vakavasti sydänsairas lapsi olisi tulossa. tosin täällä ei ikinä noilla viikoilla mitata turvotusta. vaan aina viikolla 12 vasta koska silloin turvotus on yleensä korkeimmillaan jonka jälkeen saattaapi itsestään hävitä.
ja viikolla 12 sain lukemiksi 3.8-4.1. eli aikast hurjat luvut. silti lapsivesipunktiosta löytyi tervekromosominen poikavauveli. myöskään rakenteissa ei ollut poikkeavaa ja sydän oli valtimoinen kuulemma "täydellinen" :heart:
sinuna vaatisin tuolle 12 viikolle uuden arvion kyllä tuosta niskapoimusta ehdottomasti.
täällä niillä viikoilla on raja muistaakseni maksimissaan 2.7 että luokitellaan normaaliksi.
täällä puhuttiin myös keskeytyksestä ja keskenmenon mahdollisuudesta ja noista sairauksista todella tuomiten. eikä terveeseen lapseen annettu kuin pieni mahdollisuus.
joka todellisuudessa oli että 20% riski keskimäärin että jotain löytyisi. sekin tuntuu tietty suurelta mutta enemmän se toivoa antoi kuin kätilö.
odotus on pitkä ja vaikea henkisesti epätietoisuudessa. mutta sulla on oikeus vaatia niitä katsomaan se myöhemmin uusiksi. koska on nuo vähän liian vähäiset viikot kyllä np katsoa.
ja ennen kuin pystyy mitään lapsivesipunktioita ottamaan niin sulla on todella pitkä odotus.
pistähän kova kovaa vastaan siellä vaan asiasta.

voimia ja jaksamisia :hug: eläkä toivoasi menetä vaikka turvotusta olisikin sitten liikaa.
täällä löytyy kuitenkin isoilla turvotuksilla terveitä vauvoja paljon. ja kurkkaa verneri.net sivuja siellä paljon noista turvotuksista ja voit kysyä myös viisaammilta kantaa asiaan ettei jää vaivaamaan. :hug:
 

Yhteistyössä