toisia ns. sikiöseuloista kiinni jääneitä?

  • Viestiketjun aloittaja erilainenko
  • Ensimmäinen viesti
Emma, voimia istukkanäytteeseen. Olin itse Naistenklinikalla istukkabiopsiassa muutama kuukausi takaperin ja testin jälkeen tulosten odottelu oli aivan hirveää. Meillä kesti hieman yli viikon saada tulokset. Verikokeisiin minua ei edes laitettu, vaan suoraan np-mittauksen jälkeen seuraavana päivänä istukkanäytteenottoon. Riskiluku kromosomivirheille oli 1:25. Kromosomit olivat kuitenkin puhtaat ja nyt mennään 10% sydänvikariskin kanssa rakenneultraan. Rakenneultra on ensi viikolla. Odottavan aika on ollut todella pitkä ja tietenkin toivotaan parasta, mutta iloita en ole osannut raskaudesta hetkeäkään np-ultran turvotusmittausten jälkeen.

Czarinalle tsemppiä myös!
 
Voimia Emma ja Czarina ! Toivottavasti pääset osaltolle pian Czezarinna. Emma:Toivottavasti pääset lisätutkimuksin mahd. pian. Odottaminen epätietoisuudessa on tuskaa.
Hei Kadak. Olen itse melko samanlaisessa tilanteessa, paitsi että turvotus on 5mm. Kromosomit olivat myös meillä puhtaat. Menen huomenna kontrolli ultraan jossa katsotaan lähinnä onko turvotus kasvanut vai laskenut.
Olen lukenut paljon tuosta niskaturvotyksesta jossa kromosomit ovat puhtaat ja tiedän saman sydänvian riskin 10%. Se ei ole kovin paha luku, etenkin kun noin kolmannes noista sikiöaiakana havaituista sygänvioista on yleensä hyvin pieniä tai osottautuvat "falskeiksi" eli eivät pidä paikkansa. Jos sydänvika on havaittu ajoissa ja sen hoitoon osataan varautua, on lapsen mahdollisuudet aika hyvät. Itse pelkään nyt lähinnä sitä että turvotus kasvaa ja että jotain muuta havaitaan. Koita jaksaa ja kerro miten meni.
 
Huomenta!

Meillä oli eilen hyvä kontrollikäynti - vauvalle saatiin pikkasen lisää kasvua ja painoarvioksi 2,5 kiloa, joten sektiopäivä lyötiin lukkoon ensiviikon maanantaille, eli viimeistään 17.11. näkee meidän minimies päivänvalon ja sitten nähdään miten meidän oikeasti käy... toivon vaan että kaikki panikointi on ollut täysin turhaa, mutta varaudun tietenkin kaikkeen taivaan ja maan välillä joten vieläkään ei huokaista helpotuksesta. Keuhkot meillä on edelleen suurin murhe vaikka viikkoja tulee siinä kohtaa olemaan jo 38+5 (ultran mukaan 38+0).

Lääkärit ovat tällä hetkellä optimistisia, sillä vauva on super-energinen edelleen mikä viittaa siihen, että vaikka istukka selkeästi temppuilee, niin vauva saa riittävästi ravintoa ja hapetus toimii. On kuulemma enemmän sääntö kuin poikkeus että nämä kasvuhidasteiset vauvat ovat passiivisia, sillä he joutuvat pakosta säästelemään jotta selviävät kohdussa, joten alkoivat jo todenteolla epäillä mittausteknisiä ongelmia... vauva nimittäin liikkuu niin paljon, että virtauksista ainoastaan ductus saatiin mitattua kunnolla! Mutta se on kuulemma tärkein arvo ja se oli edelleen NORMAALI, mikä on ihana asia.

emma79:lle noiden tuloksien odottelusta. Meillä vei sekä istukkabiopsian että lapsivesipunktion tulosten saaminen tasan 4 viikkoa (meidän piti saada lapsivesipunktion ekat tulokset 2-3 päivässä mutta PAH!) eli odottelimme tuloksia 2 kuukautta, joten varaudu siihen että sinulta tullaan kysymään hermoja tuloksia odotellessasi... ne saattavat kestää, mutta TOIVOTTAVASTI saat vastaukset nopeasti!


Czarina & Lilliputti 37+6
 
Hienolta kuulostaa Czarina! Toivotaan jatkossakin hyviä vointeja Lilliputille!

Soitin eilen Naistenklinikalle kun ne matalat hormoniarvot jäivät vaivaamaan. Sain tarkat arvot, HCG oli Mom 0,76 ja PAPP-A oli 0,37, eli etenkin PAPP-A oli hurjan matala.

Sain soittoajan minut ultranneelle lääkärille, ja kun kerroin hänelle nuo hormoniarvot niin hän sanoi että kyllä sillä vauvalla on jokin vika, noilla arvoilla kun on kuulemma vain kaukaisesti mahdollista että lapsi olisi terve. Epäili että lapsella todellakin olisi trisomia 18 ja jos ei sitä niin kuulemma varmasti joku muu vika. Tuntui aika rankalta kuulla noin jyrkkä tuomio.

Tänään olin sitten istukkanäytteessä, ei ollut kokemuksena ollenkaan niin kamala mitä luulin. Hurjalta se näytteen ottaminen näytti, muttei oikeasti sattunut kovinkaan paljon. Nyt sitten vaan odotellaan tuloksia, sekä lääkäri että kätilö kovasti lupailivat tuloksia viikossa, mutta, kuten sinäkin Czarina totesit, en oikein jaksa uskoa että tuloksia tulisi niin nopeasti. Olen varautunut pidempään odotteluun.

Siellä sikiötutkimusyksikössäkin olivat sitä mieltä että nuo minun luvut viittaavat enemmänkin trisomia 18 kuin Downiin. Kun kysyin lääkäriltä että onko se todellakin niin että noilla luvuilla ei ole mahdollista saada tervettä lasta, niin lääkäri ei pahemmin sitä kommentoinut, sanoi että nuo ovat vain tilastomatematiikkaa nuo luvut eivätkä kerro mistään muusta kuin kohonneesta riskistä. Ota siitäkin sitten selvää. Ymmärrän toisaalta että ihan turha spekuloida noilla luvuilla, kun näyte nyt kuitenkin on otettu.

Kadakille voimia rakenneultran odotteluun! Tiedän hyvin tuon tunteen että raskaudesta ei osaa iloita, en itse enää oikeastaan edes ajattele olevani raskaana.


Emma rv 14+6
 
Selasin tätä ketjua taaksepäin, ja silmiin osui se että muutama oli saanut matalia papp-a -arvoja imettäessään. Itse lopetin esikoisen (nyt 11 kk) imetyksen vain vajaa 2 viikkoa ennen seerumiseulaa. Kysyin tästäkin eilen lääkäriltäni mutta hän sanoi ettei imetys vaikuta veriarvoihin. Silti jäin nyt asiaa miettimään. Vaikka eipä tässä muu auta kuin odottaa istukkanäytteen tuloksia.

Emma
 
czarina: hyvillä viikoillahan se sun vauva näkee päivänvalon. =) meiän muksut ku on syntyny rv 33 rv 36 ja rv38. ja kaikilla keuhkot ollut ok. =) eikös se 38 lasketa täysiaikaiseksi kuitenkin vaikka pieni olisikin =) tai keskonenhan sekin on jos alle 2500g painaa. mut keuhkojen kannalta ei varmaan ole mitään huolta. =)

emma: jaksamisia odotteluun :hug: :hug: ja aina kannattaa ajatella että nyt oot jääny seulassa vasta kiinni ja se ei tarkoita etteikö lapsi voisi terveenä syntyä. vaikeeta on ajatella tietty. jaksamisia kovasti. :hug: ja aika moni veriseulasta kiinni jäänyt on ollut väärä hälytys kuitenkin. tai suurin osa. :hug: :hug: toivotaan että tuo niskaturvotuskin olisi ohimenevää.

nemika+timi kohta 7kk riskiluvulla 1:5 =)
 
Taateli78
Minä sain myös ikävän soiton eilen Naistenklinikalta, että Down-riski on koholla ja lisätutkimuksia suositellaan. Sain ajan heti tälle päivälle. Vollotin yön ja olin jo sitä mieltä, että jätän koko istukkanäytteen väliin keskenmenon pelossa. Kätilö kuitenkin kertoi, että kyseessä ei voi olla down veriarvojen alhaisuuden (en muista tarkkaan, mutta samaa luokkaa kuin emma79:llä ) vaan vaihtoehdoiksi jätettiin Trisomia 13 tai 18. Kysyin myös imetyksen vaikutuksesta tuloksiin, kätilö sanoi, ettei vaikuta millään tavalla.

Istukkanäytettä ei sitten kuitenkaan saatu otettua, koska kohtu on taaksepäin kallellaan ja istukkakin "väärässä" paikassa, joten joudun odottamaan kolme viikkoa, että pääsen lapsivesipunktioon.

Se on kyllä varmaa, että jos meille joskus vielä lisää lapsia siunaantuu, jätetään kaikki seulat väliin. Sen verran on ahdistavaa aikaa tämä. Kahden ensimmäisen lapsen kanssa olenkin kieltäytynyt verikokeista. Nyt vain sai kätilö ylipuhuttua mut näytteenottoon, koska niskaturvotus oli 2,1.
 
Hei vaan Taateli ja Emma!
Molemmille :hug: . Kirjoittelin aiemmin tässä ketjussa ja olin ilmeisesti se joka tuosta imetyksestä seulan hälyytyksiin kirjoitteli. Meillä seula hälytti 1:50, mutta turvotusta ei ollut.

Jostain netistä, kun penkomalla pengoin löysin kesällä tutkimuksen englanniksi, jossa sivulauseessa mainittiin imetyksen vaikutus seulatuloksiin. Ilemisesti tätä asiaa ei ole tutkittu siinä määrin, että voitaisiin tuo asia suuntaan tai toiseen sanoa. Tosin meillä terveydenhoitaja neuvolassa otti asian tosissaan ja totesi, että hormonit joita imettäessä erittyy ja raskaushormonit ovat kyllä vastavaikuttajia! Eli seulatulos saattoi hänen mukaansa todellakin johtua imetyksestä.

Toivotan teille voimia odotukseen ja myös tulosten odotteluun, hermoja raastavaa se on! Meille nuo tulokset tulivat 1,5 viikossa lapsivesipunktiosta, toivottavasti myös te saatte mahdollisimman nopeasti tulokset ja hyviä uutisia :hug: .

 
Kiitoksia kannustuksesta, sitä tarvitaan :heart:

Oikeassa olet, nemika - keuhkojen tilanne on viikkojen valossa todennäköisesti aivan ok; meillä murhetta aiheuttaa trisomia 16:n mahdollinen esiintyminen keuhkoissa, jota ei ole voitu sulkea pois millään tutkimusmenetelmällä eli tilanteen näkee vasta kun vauva on maailmassa. Ennuste ei siinä tapauksessa liene paras mahdollinen...

Yritän nyt kuitenkin pitää optimismin yllä nämä viimeiset päivät "yhes koos", sillä eihän sitä tiedä vaikka tässä kävisi vielä erittäin hyvinkin, joten yritän olla stressaamatta turhia ja keskityn vaan jännittämään muilta osin tätä elämäni suurinta ja mullistavinta tapahtumaa - ensi viikon suurin murhe voi todennäköisesti olla se, ettei osaa imettää ja siinä kohtaa meitä kaikkia takuulla vain hymyilyttää :D


Czarina
 
Taateli78
Perinfille kiitokset tsempeistä! :hug: Tässä kohtaa on vain pakko hetkeksi tuudittautua siihen uskoon, että juurikin imetys nuo veriarvot on alhaisiksi saanut.

Czarinalle kovasti tsemppiä!

 
Emma79:lle tiedoksi, että minullakin oli papp-a huisin matala 0,19 ja aivan eri suunnalla käyrillä kuin normaalit lukemat. Yritin lääkäreiltä kysellä voiko siihen mahdollisesti vaikuttaa tyroksiini, jota syön kilpirauhasen vajaatoimintaan tai päällä ollut antbioottikuuri. Vastaukseksi sain vain, ettei vaikuta. En kyllä ihan niele vastausta sellaisenaan.
Toistaiseksi ovat vedetkin pysyneet kohdussa sen surkuhupaisan lapsivesipunktion jälkeen ja olen jopa uskaltanut ajatella, että saattaa se lapsi syntyäkin. Tänään tosin sain kuulla vastaavasta reiästä ja vesien holahtelusta jollain toisella, joka oli sitten laitettu vuodelepoon ja lapsi syntyi viikolla 30.
Ensi viikolla on erikoislääkärin tekemä rakenneultra, jospa sitten taas olisi viisaampi.
Viikkoja on nyt kasassa vasta 18.
 
sen verran kokemuksesta, että meikäläisen arvot olivat papa-a mom 0,2 ja hcg mom 0,37.
talossa kuiteskin näillä tiedoilla terve kahdeksan kuukautinen tyttö! joten ihan sama mitä lekurit paasaa. ei ne arvot itse tarkoita, että kromosomit virheelliset. noi on kait jotain istukkaan viittaavia tms ja meillähän oli istukassa se trisomia 16, kuten czarinallakin. ja istukka sanoikin sitten irti sopimuksensa viikolla 32.

czarina: meillä neiti hapetti 99-100 viikolla 32+1 ihan ilman lisähappea, joten onko trisomia 16 keuhkoissa on kaukaa haettu. voihan se olla, mutta vaikka vain osassa keuhkoja.... mutta siitä olisi todennäköisesti ollut edes jotain viitteitä lapsivesinäytteessä! miksi teillä leikataan? onks poju perätilassa vai?
lykkyä maanantaille.

jeppistä ja minela
 
Huomenta!

Ja kovasti tsemppiä sinullekin Taateli78 . Toivottavasti lapsivesipunktio onnistuu hienosti etkä joudu odottelemaan vastauksia kovin kauaa... :hug:

Tuosta trisomia 16 mahdollisesta mosaiikista vauvassa perinnöllisyyslekuri oli kaivellu esiin, että se saattaa olla puhtaasta lapsivesinäytteestä huolimatta vauvan iholla, keskushermostossa tai keuhkoissa ja siksi eivät uskalla näyttää täysin vihreetä valoa ennen kuin saavat vauvan ulos ja pääsevät tekemään tutkimukset. Ei kuulemma ole mitään menetelmää jolla tuo vauvassa mahdollisesti oleva mosaiikki voitaisiin sulkea etukäteen pois :/

Olen itse kylläkin suhteellisen optimistinen esim. keskushermoston suhteen sillä vauva on vilkas ja on tehnyt hengitysharjoituksia jo pitkään, joten asiat eivät siinä valossa liene ihan huonolla tolalla kun refleksit sentään toimivat normaalisti. Jotenkin vaan järki sanoo että juma, jos herra on pysynyt kyydissä ja kasvaa vieläkin (vaikkakin vain vähän) niin ei asiat voi olla kauhean vinossa ja sen takia tässä ollaan tulisilla hiilillä lähinnä siksi, että odotan niin kovasti häntä ulos :heart:

Meillä istukka toimii vielä kohtuullisesti, virtauksissa tosin sanomista ja nyt tuo minimies julistettiin sitten SGA-vauvaksi kun putosi alimmalle käyrälle eikä näytä nousevan sieltä. Luin eilen tulleesta epikriisistä, että sektion syynä on sekä tuo SGA että perätila.

Jos minulla ei olisi verenohennuslääkitys päällä, olisivat yrittäneet kääntöä jotta voisin synnyttää alakautta, mutta se ei tule nyt sitten kysymykseen. Kokeilivat kevyesti tuossa kolmisen viikkoa sitten, pystyisikö vauva itse vielä kääntymään, mutta hän on kiinnittynyt jo lähtökuoppiin eikä mahdu kääntymään kun istukka muodostaa kuulemma taskun johon vauva jää jumiin.

Aamukampa kovassa käytössä - 4 vuorokauden päästä näihin aikoihin olen TAYSissa kirjautumassa osastolle ja jännittämässä :wave:

Mukavaa päivää kaikille!



Czarina & Lilliputti 38+1
 
Kiitoksia Jeppistä ja Toivoton että kerroitte alhaisista hormonituloksistanne.
Itseäni jäi Naistenklinikalla käynnin jälkeen vaivaamaan se että kuulemma he testaavat nykyään (ainakin istukkanäytteestä ) vain kromosomien 21, 18 ja 13 määrät, ja sukupuolikromosomit. Eli jos meillä olisi kyseessä tuo trisomia 16, vaikkakin vain mosaikismina, niin se ei tulisi ilmi!! Mielestäni käsittämätöntä että kun kerran testataan niin ei voida sitten testata kaikkia trisomioita! Eli vaikka kävisi sellainen ihme että kromosomit näyttäisivät meillä olevan kunnossa niin huoli säilyy silti. Nähtävästi muualla kuin HUS:ssa ollaan vähän viisaampia näissä asioissa. Tuntuu ahdistavalta ajatukselta että pitäisi mennä turhaan uudelleen yksityiselle lapsivesipunktioon jos haluaa asiaan varmistuksen, kun kerran on jo otettu näyte istukasta. :(

Nyt vaan odotellaan tuloksia ja pelätään alkuviikosta alkaen puhelimen ääntä. Hyvät uutiset tulevat kuulemma postitse ja huonot puhelimitse.

Emma (joka ei oikeastaan enää välitä mikä rv menossa)
 
Meillä turvotus oli lisääntynyt vauvalla, niskan 6mm turvotus oli koko kehon ympäröimää, n. 15mm turvotusta, eikä vauva jaksanut enää liikkua, ja sydän on antamassa periksi. Lyönnit harvoja ja laiskoja. Odotus vaihtui surutyöksi.

Tänään tarkistetaan, joko sydän olisi antanut periksi :'( koska eilinen lääkäri sanoi ettei punktioon asti jaksa, ei enää mm. liikkunut juuri yhtään..

tämä on niin väärin :'(

T:Neiti, rv 13+5
 
Voimia sinulle Neiti21 :hug:

Täh... olen yhtälailla huuli pyöreänä kuin sinä emma79 :eek:

Siis miten niin eivät testaa kaikkia kromosomeja - eivätkö he muka tee ns. kromosomikarttaa kun tarkastelevat mille kromosomeille löytyy parit? Siinähän käsittääkseni paljastuu suoralta kädeltä jos on joku kromosomi liikaa/puuttuu... Meillä se oli perinnöllisyyslääkärin puheen perusteella (jos oikein ymmärsin) ensimmäinen juttu, jonka olivat TAYSissa tehneet ja sitten vasta tekivät viljelyt kun näkivät että kappas vaan, kromosomi 16 löytyy 3:na.

Olen todella ärsyyntynyt sinun puolestasi jos näin todellakin on että eivät tutki! :kieh:

Nyt stemppiä ja isosti!!!



Czarina & Lilliputti 38+1
 
Paljon voimia ja jaksamista Neiti21. Ei löydy sanoja.

Samoin myös voimia muille tuloksia odottaville tai huonoja uutisia saaneille.

Täällä vauva jo alkoi tömssytellä vilkkaasti viime viikolla, mutta nyt ei ole tuntunut juuri mitään pariin päivään ja huoli kasvaa. Meillä ei ole ultrattu rv 12 jälkeen, joten minulla ei ole mitään tietoa, onko niskaturvotus kasvanut vai kadonnut. Istukkanäytteestä tosiaan ei tutkittu kuin kolmet kromosomit + sukupuolikromosomit, mutta missään vaiheessa ei kehotettu tekemään lisätutkimuksia, esim. lapsivesinäytettä ja olen olut siinä uskossa, että onnistuneesta istukkanäytteestä saa erittäin varmat vastaukset. Ensi viikolla vihdoin rakenneultra ja toivon koko sydämestäni, että kaikki olisi hyvin. Tuskaista aikaa ollut tämä odottelu :'(
 
Alkuperäinen kirjoittaja emma79:
.
Itseäni jäi Naistenklinikalla käynnin jälkeen vaivaamaan se että kuulemma he testaavat nykyään (ainakin istukkanäytteestä ) vain kromosomien 21, 18 ja 13 määrät, ja sukupuolikromosomit. Eli jos meillä olisi kyseessä tuo trisomia 16, vaikkakin vain mosaikismina, niin se ei tulisi ilmi!!
Ihme juttu jos noin on sanottu. Ite oon käyny istukkabiopsiassa Naikkarilla huhtikuussa 2007 ja kyllä silloin tutkittiin muitakin kuin vain nuo kolme. Ja kaveri kävi istukkatutkimuksessa nyt lokakuussa, ja kyllä siellä tutkittiin muutakin koska tulos oli aivan muu kuin 13,18 tai 21 trisomia.

Voimahalit kaikille tutkimuksiin odottaville tai vastausten odottajille. Tiedän kyllä mitä se on... oma kertomus löytyy tuolta jostain historiasta.

Enkelin äiti

 
Voimia sinulle Neiti, mitkään sanat eivät varmaankaan auta nyt mutta toivotan silti jaksamista.

Orchid ja muutkin, ihmettelin tosiaan asiaa mutta minua haastatellut kätilö tosiaan sanoi että vain 3 kromosomin + sukupuolikromosomien määrä tutkitaan. Kysyin vielä uudestaan että kromosomia 16 ei siis tutkita, johon kätilö vastasi että ei, koska ei ole järkevää etsiä seuloissa muuta kuin niitä mitä seulotaan... Ihan käsittämätöntä, että kun kerran kromosomit tutkitaan niin samalla ei voida katsoa KAIKKIA trisomioita! Olkoonkin että trisomia 16 on kuulemma harvinainen. Tämä muutos on tullut voimaan kuulemma vuoden 2008 alusta, itsekin olin heinäkuussa 2007 lapsivesipunktiossa ja kyllä silloin katsottiin kaikki kromosomit. Todella epäreilua jos joillakin tutkitaan kaikki kromosomit ja joillakin vain 3. :(

Huonoja uutisia odotellessa,

Emma
 
Olen tosi pahoillani puolestanne NEITI21. Toivon että turvotus olisi laskenut teillä. Minulle sanottiin että se laske hieman tai nousee. Meillä alkoi mennä nestettä keuhkoihin viikolla 15
ja minulle todettiin että loppu voi tulla koska vaan. Kauhelta voi ehkä kuulostaa, mutta koin itselleni tuon keskeutuksen aika traumaattiseksi minusta olisi ollut parempi jos poistuma olisi ollut ns. luonnollisen eli sikiö olisi kuollut eikä minun olisi tarvinnut synnyttää häntä ja päättää näin elämää. En halunnut kuitenkaan pitkittää kärsimystä, hänen ja minun. En voi sanoa muuta kuin KOITA JAKSAA !
 
ultrassa olimme tänään ja kohdalleni osui todella epäammattimainen muinaisjäänne-tk-lääkäri, joka ennen tutkimuksia kyseenalaisti yksityisen lähetteen, tenttasi miksi olen tullut (mullahan oli lähete yksityiseltä ) ja kysyi tiedänkö yhtään kuinka moni "tappotuomion" saanut turvotusvauva on ollutkin täysin terve syntyessään vain sen vuoksi ettei äiti ole suinpäin juossut keskeytykseen, hän ei täällä mitään pillereitä voi jaella, se olisi laiton abortti. (lähetteessä luki että pitää ultrata ennen viikonloppua koska syke oli niin matala, että on hyvä tarkkailla tilannetta, menimme vain siis tarkastamaan tilanteen)
Minä sain paniikkikohtauksen siis jo ennen tutkimuksia tämän vuoksi, onneksi ystäväni oli paikalla, koska sain todella pahan rytmihäiriökohtauksen tapauksen johdosta, enkä pystynyt kontrolloimaan oikeen mitään.

No, pieni taistelee. :heart:
Ultrassa sydän sykki, ja käsi heilahti. Pieni taistelija :heart:

Lääkäri sanoi lopuksi, että minuna varautuisi huonoihin uutisiin, ( turvotukset on niin suuria) 2 vkon päästä ultrassa, hänestä tilannetta ei kannata tarkastaa sitä ennen.
Sanoi lopuksi että kun tulee ikää lisää (olenkin vasta "viittä vaille" 27v teiniäiti :kieh: ...) niin maailmankatsomuksin sitten muuttuu.
Lievästi meni punaiseksi kun sanoin että kyllä tuo ekan raskauden r-myrkytys, ja kuopuksen halkio ovatkin jo vähän kasvattaneet.. ja kysyi että "ai sulla on ennestään lapsia" (joka luki kyllä lähetteessä sekin...)

Että sellanen käynti..
Mutta vielä pieni sydän lyö :heart:
Neiti &taistelija, rv 13+5
 
Neiti21:lle iso halaus :hug: , kamalaa kohteluakin olet saanut osaksesi :ashamed: .

Voimia myös kaikille muille ja Czarinalle tsempit lähestyvään h-hetkeen!

Emma79: Minä olen myös pohtinut tuota imetyksen vaikutusta seerumiseulan tuloksiin ja tännekin siitä kirjoitellut. Itse imetin yhä esikoista, kun viime raskaudessa jäin veriseulassa kiinni. Papp-a oli meillä vain 0,26! Netistä olen yrittänyt etsiä tietoa ja jotenkin niin se meni, että tuo papp-a on sellaisen hormonin johdannainen, joka imetyksen aikana on hyvin matalalla. Itse olen jotenkin taipunut ajattelemaan, että meillä imetys teki tuosta arvosta niin hurjan matalan. Meillähän muuten raskaus sujui mallikkaasti ja täysin terve, hyvänpainoinen, täysiaikainen tyttö siitä syntyi. Jaksamista!

Unni ja pikkuinen kävelemään opettelija 9kk :heart:
 
Voi helkkari sentään mikä tökerö lääkäri sulla oli. Musta välillä tuntuu että lääkäreiltä puuttuu kyky empatiaan kokonaan. Ei tarvitse antaa mitään katteettomia lupauksia mutta voisi edes hieman olla läsnä ja ymmärtää millaista tuskaa on odottaa epätietoisena, menettää lapsi tai saada tietää odottavansa sairasta lasta. Jos jaksat VALITA. Tiedän ettei tuollaiseen ole varmaan voimia mutta sinä olet saanut täysin epä asiallista kohtelua ja minusta siitä pitäisi huomauttaa lääkäriä !!
 

Yhteistyössä