Torstaina alkaa taasen koulu ja poika menossa tokaluokalle,muttei osaa vielä lukea? Onkos kohtalotovereita?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
k
Meillä poika ei oppinut ekalla lukemaan. Lomalla luettiin joka päivä 15 min. Tokalle mennessä ope oli ihmeissään ja lapsi onnellinen... 15 min pieni aika, mutta jos juuri oppimassa ollutta taitoa ei kahteen kuukauteen harjoita se unohtuu. Rankka kesä, mutta kannatti
 
vvert
Oletko käynnyt testaamassa oliski lukihäiriö? Onko muisssa aineissa vaikeuksia. Mutta jos lukee jo (mutta hitaasti) niin ei ainakaan ole vaikea lukihäiriö. Jos on niin tukiopetuksella voisi saada "ongelman" minimiin.
 
äippä
Oikeasti olisi kannattanut keskustella opettajan kanssa ekan luokan kertaamisesta. Tokalla mennään jo eteenpäin sen verran vauhdilla, että hankaluuksia on edessä mitä luultavammin.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja äippä:
Oikeasti olisi kannattanut keskustella opettajan kanssa ekan luokan kertaamisesta. Tokalla mennään jo eteenpäin sen verran vauhdilla, että hankaluuksia on edessä mitä luultavammin.
Tottakai olen keskustellut opettajan kanssa ja lapsi oli kevätlukukauden tukiopetuksessa.Opettaja oli sitä mieltä että ei huolta kun juuri ennen lomia hänen mielestään lukeminenkin meni huimasti eteenpäin.
 
äippä
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja äippä:
Oikeasti olisi kannattanut keskustella opettajan kanssa ekan luokan kertaamisesta. Tokalla mennään jo eteenpäin sen verran vauhdilla, että hankaluuksia on edessä mitä luultavammin.
Tottakai olen keskustellut opettajan kanssa ja lapsi oli kevätlukukauden tukiopetuksessa.Opettaja oli sitä mieltä että ei huolta kun juuri ennen lomia hänen mielestään lukeminenkin meni huimasti eteenpäin.
Ok. Sitten sinun on varmasti vain uskottava lapsesi opettajaan.

Ystäväni lapsi aloitti tänään juuri ekan toista kertaa ja lukeminen suurinpiirtein samantasoista kuin mitä aloituksesi perusteella kuvittelen sinun lapsesi tilanteen olevan. Hänelle ope oli sanonut, että tokalla mm äidinkielen tehtävät vaikeutuvat jo niin nopeasti (vaativat jo oikeasti lukemisen ymmärtämistä), että lapselle on parasta kerrata eka luokka. Tämän open mukaan parhaat tulokset saadaan nimenomaan ekanluokan kertaamisella. Tokan kertaaminen ei välttämättä auta, jos perustaidot todella puutteelliset.

Toisaalta omasta tokaluokkalaisestani tiedän, että lukeminen voi ns yhtäkkiä loksahtaa. Meidän tyttö jotenkin hoksasi lukemisen vähän ennen joulua ja hiihtoloman aikaan opekin sanoi, että on jo yksi luokan sujuvimmista lukijoista. Eli kun oppi, niin oppi sitten kertaheitolla tosi hyvin. Toivottavasti sinunkin lapsellesi käy näin.
 
vieras
aika rajusti jälkeenjäänyt saa olla jos ei opi lukemaan ensimmäisellä luokalla. miettikää nyt, jo 8-vuotias lukutaidoton, sillä päästään jo tilastoihin.

eka luokka on leikkikoulumainen vuosi ja ainoa tarkoitus on opetella lukemaan. jos ei tavoite täyty on oikeasti todella pulassa.
 
poikia3
myös mulla on tokalle menevä, joka ei vielä lue sujuvasti, lyhyitä sanoja kyllä, ja on huimasti kehittynyt. Ja meilläkin opettaja on todellakin sitä mieltä, että kun kaikki muu koulussa sujuu hyvin, voi ihan hyvin mennä tokalle. Tarvitsee vain sitten harjoitusta kovasti syksyllä, pojan luokalle on haettu avustajaa, yhtenä perusteena juuri pojan kielellisen kehittymisen hitaus, meidän poika on käynyt myös kerran viikossa erityisopettajan luona harjoittelemassa, ja on saanut loppukevään ajan myös tukiopetusta kerran viikossa omalta opettajaltaan.
 
poikia3
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
aika rajusti jälkeenjäänyt saa olla jos ei opi lukemaan ensimmäisellä luokalla. miettikää nyt, jo 8-vuotias lukutaidoton, sillä päästään jo tilastoihin.

eka luokka on leikkikoulumainen vuosi ja ainoa tarkoitus on opetella lukemaan. jos ei tavoite täyty on oikeasti todella pulassa.
Kyllä ne nyt lukemaan opettelun lisäksi etenee aika paljon myös matematiikassa. Lisäksi ensimmäisen vuoden aikana opetellaan myös koulussa käyttäymistä. Musta on aika raju väite, väittää muiden lapsia jälkeen jääneiksi, jos ei opi lukemaan ekalla luokalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
aika rajusti jälkeenjäänyt saa olla jos ei opi lukemaan ensimmäisellä luokalla. miettikää nyt, jo 8-vuotias lukutaidoton, sillä päästään jo tilastoihin.

eka luokka on leikkikoulumainen vuosi ja ainoa tarkoitus on opetella lukemaan. jos ei tavoite täyty on oikeasti todella pulassa.
Kuule, ei se 8v opetteleva ole mikään ilmestys ja outo. Kaik ei vielä ekalla ehdi oppia. Ja mites ois muka rajusti jälkeenjäänyt jos muuten pärjää hyvin koulussa.
 
poikia3
Alkuperäinen kirjoittaja äippä:
Ystäväni lapsi aloitti tänään juuri ekan toista kertaa ja lukeminen suurinpiirtein samantasoista kuin mitä aloituksesi perusteella kuvittelen sinun lapsesi tilanteen olevan. Hänelle ope oli sanonut, että tokalla mm äidinkielen tehtävät vaikeutuvat jo niin nopeasti (vaativat jo oikeasti lukemisen ymmärtämistä), että lapselle on parasta kerrata eka luokka. Tämän open mukaan parhaat tulokset saadaan nimenomaan ekanluokan kertaamisella. Tokan kertaaminen ei välttämättä auta, jos perustaidot todella puutteelliset.
Tokan kertaamisen vaihtoehtona voi olla myös sopeutettu oppiminen, esim. tiedän jo nyt, että meidän pojan äidinkielen kirja ei ole sama kuin muulla luokalla. Ja meillä tilanteen on arvioinut kokeneen opettajan lisäksi myös erityisopettaja - joten eiköhän tämä ole ollut ihan oikea päätös.
 
pahoittelut
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
pojan luokalle on haettu avustajaa, yhtenä perusteena juuri pojan kielellisen kehittymisen hitaus, meidän poika on käynyt myös kerran viikossa erityisopettajan luona harjoittelemassa, ja on saanut loppukevään ajan myös tukiopetusta kerran viikossa omalta opettajaltaan.
aika noloa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pahoittelut:
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
pojan luokalle on haettu avustajaa, yhtenä perusteena juuri pojan kielellisen kehittymisen hitaus, meidän poika on käynyt myös kerran viikossa erityisopettajan luona harjoittelemassa, ja on saanut loppukevään ajan myös tukiopetusta kerran viikossa omalta opettajaltaan.
aika noloa.
Elä viitti ilkeillä.
 
poikia3
Alkuperäinen kirjoittaja pahoittelut:
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
pojan luokalle on haettu avustajaa, yhtenä perusteena juuri pojan kielellisen kehittymisen hitaus, meidän poika on käynyt myös kerran viikossa erityisopettajan luona harjoittelemassa, ja on saanut loppukevään ajan myös tukiopetusta kerran viikossa omalta opettajaltaan.
aika noloa.
Eipä ole yhtään mitään noloa tässä. Noloa olisi jos ei hakisi apua! Meidän tokaluokkalainen kuitenkin puhuu sujuvasti kahta kieltä! Mutta tietyt asiat vain oppii hitaammin kuin muut. Matikassa sen sijaan on todella hyvä!

Minusta sinä kommentteinesi olet nolo!
 

Yhteistyössä