Toukokuun Tömistelijät 2016 *Helmikuussa*

Cristal muutamia levottomia unia ollut, ei kylläkään aina vauvaan liittyviä, vaan esim viime yönä unessa mies petti yms. Kyllä ärsytti herätessä, vaikka unta olikin :mad:

Täällä myös huono omatunto, kotitöistä. 2 päivään en ole tehnyt yhtään mitään kotona (roskat kyllä vein tänään) ja kämppä on kuin pommin jäljiltä. Tuntuu entistä vaikeammalta alkaa siivoamaan. Huomenna kyllä sovittu että mies lähtee esikoisen kanssa hoploppiin niin saan muutaman tunnin rauhassa siivoilla :)
 
Mä nukun todella huonosti. Nukahdan ysiltä ja herään kahdelta valvomaan aamuun asti. No enhän mä sitten pysy hereillä vaan nukun päivisin monta tuntia. Ja vaikken nukkuisi, herään silti öisin valvomaan. Valivali. Takana poskiontelotulehdus ja ihan järkky vatsatauti.
Vatsa kasvaa ja harjoitussupistuksia on tosi paljon. Kivuttomia toki, mutta erittäin epämiellyttäviä. Usein on pakko mennä makaamaan kyljelleen ja hengittää ihan rauhassa. Jos satun olemaan vaikka kassajonossa, alkaa huimaamaan ja olemaan olo että on pakko lähteä kotiin.

Meillä vanhimmat lapset ovat jo melkein teini-ikäisiä joten ei ongelmia nukkumisärjestelyissä. Taapero on nyt 2,5v ja tottui mun vastusteluista huolimatta nukkumaan meidän vieressä. Mulle yöunet ovat aina olleet tosi tärkeä asia ja kolme vanhinta lasta ovat jääneet suunnilleen puolivuotiaina erittäin helposti nukkumaan omiin sänkyihinsä. Mutta ei tämä taapero. Jossain vaiheessa mies tai minä nukuimme taaperon huoneessa olevassa leveässä vuodesohvassa taaperon kanssa, että edes toinen meistä saisi kunnon yöunet. Romantiikka aika kaukana suhteesta ja se ahdisti jossain vaiheessa mua ihan kunnolla. Noh, unentarve voitti ja nukuttiin miten milloinkin. Oltiin sitten muutama viikko takaperin viikonloppureissulla Prahassa ja taapero sai hotellihuoneeseen matkasängyn mun sängyn viereen. Kas, lapsi nukkui koko yön heräämättä ja hienosti. Kotiin plattuamme kasasin hänelle varastosta matkasängyn meidän makkariin ja siinä on nyt nukkunut monta viikkoa heräämättä tai häiritsemättä meidän yöunia! Että ehkä se tuleva vauva mahtuu siihen mun viereen sitten taas ja siirrän omaan sänkyynsä jahka on sen verran ikää, ettei ihan parin tunnin välein herää syömään.

Zenmama 26+
 
Unet on kyllä täälläkin jokseenkin outoja. Nukun kyllä ihan hyvin ja käyn yössä vain kerran vessassa, mutta varsinkin kun mies lähtee töihin niin alkaa järjettömät unet ja levoton pyöriminen.
En tiedä kuvittelenko asian vaan, mutta tuntuu kuin vauva hiljenisi kun käden laittaa vatsalle. Monena iltana tyyppi on vetänyt hirveää rallia ja koko keskivartalo on heilunut, mutta kun minä tai mies laittaa käden vatsalle niin ei potkun potkua. Liekkö sattumaa vaan.:eek:
Taivastelen tätä viikkojen kulumista aina vaan. Vuorotyössä on se hyvä puoli, että vapaat on epäsäännöllisiä ja viikonpäivillä ei niinkään ole merkitystä, mutta se myös sokeuttaa sille mitä vauhtia tämä aika menee.
10 viikon päästä olen ekaa päivää virallisesti äippälomalla, wuhuu.:D Sormet ristiin että kroppa kestää siihen asti, pahin kauhuskenaario olisi nimittäin jäädä paljon enne kotiin ja joutua vaikka sänkypotilaaksi.
Siskon luona käydessä tämä jatkuvasti muisti muistuttaa, että jään varmasti sairaslomalle viimestään huhtikuun alussa. Toivon totisesti ettei hänen intuitio pidä paikkaansa.:cautious:
 
Mä taas olen ollut ihan ok yöunista huolimatta ihan sairaan väsynyt. Tällä viikolla nukkunut 2 päikkärit. Yhteensä 2 vuoden aikana nyt nukkunut 4 päikkärit :)

Henttis ei sitä välttämättä ole huonossa kunnossa lopussa :) itse ainakin jaksoin kaikkea esikoisesta paljon paremmin viimeisillä viikoilla kuin nyt..

Täällä tosiaan esikoista ei olla edes muutamaan kuukauteen yritetty yöllä/aamulla palauttaa enää omaan sänkyyn. Usein kumpikaan meistä ei edes herää siihen että tulee väliin. Tänään katsoin huvikseni kelloa niin tuli meidan sänkyyn puoli 6 aikaan (10h unien jälkeen) jatkamaan vielä unia. Kaipa se sitten herää siihen ettei enää väsytä, mutta ei meitäkään pimeällä vielä herätä :)

Toisesta sokerirasituksesta tulokset 4.9, 5.9, 5.8 eli parhaat mitä ikinä ollut! Joten sokerilakkoa taidan jatkaa :)

Mulla alkais äitiysloma tasan kuukauden päästä! Pitäis varmaan pikkuhiljaa alkaa kelaan hakemuksia täyttämään :whistle:

Mimmi & möhkis 27+0
 
Tänään oli neuvola ja +10kg tullut painoa :unsure: Sano, että hyvin maltillinen painonnousu.. Olisko ollut 153g/viikko nyt viime kerrasta. Lähtöpaino kuitenkin normissa ja tiedän, että tippuvat kyllä.. Ei se silti ole iloinen aihe tuo painon nousu. Mietin vain, että nousee ainakin 5kg vielä tuo paino..Turvotusta ihan vähän.. Sellaista, että huomaa sormuksesta ja sukan rajat jää. Kunnon turvotusta ei ole koskaan raskauksissa tullut. Sf-mitta oli 28cm ja yläkäyrällä mennään ja painokontrolliin haluan ehdottomasti vauvan kasvusta. Niin ja pissa puhdas ja verenpaineet hyvät. Lisään vielä, että en ole mässäillyt tässä raskaudessa mitenkään normaalia enempää. Syönyt paljon vihanneksia ja täysjyvää. Mulla se paino silti nousee eli ruokavalioon ei mulla ole niinkään sidoksissa.. :eek: hormooneistahan se johtuu.. :rolleyes: toiseksi kai sitä raskaana saisi syödä kerrankin hyvillä mielin niitä herkkujakin :p miltäs täällä muiden painonnousu näyttää?:ninja:

Cristal ja poppis 28+4 :love:
 
Cristal tänä aamuna vaaka näytti tasan +12kg, en oo minäkään tyytyväinen, kun tietää että nyt se vasta lisääntyy. Mulla kuitenkin viimeksikin pahimmillaan tuli 1,7kg/vko loppupuolella... Näköjään sitä painoa vaan tulee tälläkin kertaa ihan järkyttävästi. Täälläkään ei mitään kummempia turvotuksia ole (vähän sormukset alkanut puristaa ja sukista jää jäljet). Plaah, no ehtiihän sitä kiloja myöhemmin murehtimaan. Kesä vaan ei kaikista kivointa aikaa ole olla ekstra painon kanssa..

Mimmi & möhkis 27+1
 
Ääh, mullekin tullut painoa jo +12kg ensimmäisestä neuvolasta. Radi lihottaa, vaikka kuinka söisi kevyesti ja vähähiilarisesti:( Ja mä kuulun siihen harvinaisempan ryhmään, jolta imetys EI vie kiloja. Hormonit turvottaa kroppaa synnytyksen jälkeen entisestään ja paino lähtee laskuun vasta imetyksen loputtua. Katsotaan miten pitkään hermo kestää tällä kertaa...

Zenmama 26+
 
Täällä taas ei paino meinaa nousta millään, lääkäri jo huomautti, että kiloja pitää nyt alkaa tulemaan lisää. Minkäs teet, rd-ruokavaliolla paino ei nouse millään, ja nyt on vielä ihana oksennustauti, niin tulee vaan takapakkia. Olen siis normaalipainoinen muuten, hoikahko, mutten mikään luuviulu, vielä. Imetys vie sitten varmaan loputkin, vaikka söis kuin hevonen.
 
Täällä on tullu painoa n. 7 kiloa. Paino nousi viikoille 19-20 asti vain kolmisen kiloa ja sen jälkeen tuntui että loput kilot tulivat oikein rytinällä :D Ja varmaan nousu jatkuu samanlaisena. Toivon että kuulun niihin onnekkaisiin, joilla paino putoaa "kuin itsestään" imettäessä - joskin tietysti sen verran maltilla että maitoa riittää :)

Ihmeellisimpiä vaivoja ei onneksi ole ollut, joskus maatessa tai istuessa pidemmän aikaa (ilmeisesti huonossa asennossa?) selkä menee jumiin ja pitää lähteä liikkeelle vähän hiljaisemmalla tahdilla kun sattuu, pitää alkaa kiinnittää huomiota asentoon, etenkin istuma-asentoon töissä.

Missä vaiheessa hankinnat alkaa olemaan? :) Me ollaan saatu paljon ihania ja hyväkuntoisia vauvanvaatteita, autonistuin on hankittu ja vaunut laitetaan varmaan ensi kuussa tilaukseen. Vauvan huoneeseen pitää ostaa vielä pinnis, lipasto ja pesukoneen päälle laitetaan hoitotaso. Onko muuten vinkkejä hyvistä pesukoneen päälle mahtuvista hoitotasoista (sellaisista patjoista), monet tuntuu olevan sen verran isoja ja/tai pitkiä, etteivät meidän koneen päälle mahdu vaikka kone onkin ihan normaalin kokoinen :)

Pioni1 26+0 :)
 
Mulla on painoa tullut nyt n. 8-9 kg. Lähtöpaino on normaali. Liikun säännöllisesti ja syön terveellisesti. Jonkin verran sattumia tulee syötyä, mutta ei tosiaan mitään mässäilyä. Aikaisemmin painoa on tullut n. 15-17 kg ja helposti on kilot tippuneet. Silti mua ahdistaa tuo painonnousu. On niin epämotivoivaa käydä nla:n vaa'alla todetakseen, että 600 g viikkotahti jatkuu, vaikka kuinka on liikkunut ja katsonut mitä syö. Tiedän, että mun kroppa vaan jostain syystä reagoi raskauksissa näin, mut siltikään en tykkää, kun vaaka näyttää aina vaan hurjempia lukemia. Ja loppussa mulla on tullu molemmista jotain 2 kg/vk (turvotusta varmaan), joten melko muhkeisiin lukemiin pääsen varmasti tälläkin kertaa :D Pitäis vaan ajatella, että jos elämäntavat on suht kunnossa, on tehnyt voitavansa, eikä ainakaan kaikki kilot jää ikuisesti vyötäröä koristamaan.
 
Pirpana vähän sama liikunnan kanssa esikoisesta. Meillä ei kyllä silloin ollut vielä autoa (ostettiin 2vko ennen esikoisen la:ta) ja lähimmälle bussipysäkillekkin sai auraamattomia teitä kävellä kauppakassien kanssa yhteen suuntaan 2km. Uskon kyllä että hyötyliikunta pitää kunnossa. Nyt kyllä tulee vähän turhan helpolla lähdettyä autolla :(

Pioni1 meillä oli ja tulee nytkin käyttöön ikean hoitoalusta. Oli muistaakseni tosi halpa ja ainakin meillä mahtunut hyvin pesukoneen päälle. Nyt on ollut lipaston päällä. Vielä harkinnassa ihan oikea hoitopöytä kun kerrankin mahtuisi vessaan :)

Hankinnoista, enää puuttuu itkuhälytin, korviketta varalle ja vanulappuja :) ja itselle pitäisi ostaa siteitä. Jotain pieniä vaatteita, jos tulee halvalla vastaan.

Onko kukaan koskaan värjännyt vauvan vaatteita? Olisi paljon valkoisia vaatteita ja mietin että saishan noihin jotain sävyä värjäämällä. En kyllä ole koskaan mitään värjännyt :D

Mimmi & möhkis 27+2
 
Minulle on tullut tämän aamuisen mittauksen jälkeen painoa noin 6 kg alusta. Omaan normaalipainoon verrattuna painoa on tullut siis 4kg, koska alussa paino tippui sen pari kiloa. :) Toki nyt kun sitä ajattelee niin eihän tuo vielä huima lukema ole, mutta kyllä se jotenkin ahdistaa. Siis lähinnä se g/viikossa vertailu neuvolassa. :censored:
Hei onko täällä muita nukkujia, jotka ei vaan millään pysy poissa selältään? Koitin yksi yö pönkätä itseä tyynyillä niin etten pääse selälleen vaan aina herään kuitenkin niin. Viimeyön unessa mietin vaarannanko vauvan itse nukkumalla selällään (aivan kun tälle unissani mitään voisin :s ) .. :unsure:
Vauvan vaatteiden värjäyksestä ei kyllä ole kokemusta, mutta omaankin silmään otti viime viikolla, että paljon vauvanvaatteita on valkoisena. Senpä takia taas kerran en oikein löytänyt mitään mieleistä.
Hankinnat muuten ovat vielä melko kesken. Mitään hyötätavaraa, ei olla ostettu, enkä oikein tiedä mitä pitäisi hankkia (talkit, sinkkivoiteet, mitä näitä nyt on .... apua..). Hoitotaso pinnasängyn päälle, sitteri ja pari pahvilaatikollista muuta tavaraa tuli sukulaisilta, mutten ole vielä päässyt vauvan mummolaan katsomaan mitä kaikkea sieltä löytyykään. Itkuhälyttimet täytyy ostaa, mutta sekin hommataan vasta juuri ennen vauvan syntymää/syntymän jälkeen.
Mites nuo kantoliinat/reput/mitä näitä nyt on, onko kokemuksia?:>
 
Henttis meillä on ollut sellainen perus rintareppu johon saa vauvan molempiin suuntiin ja manduca (paljon parempi, mutta sen verran vanhaa mallia ettei saa naamaa menosuuntaan). Oli kyllä pelastus vaunulenkeillä/junassa/kaupassa kun meillä ei vauvana suostuttu hereillä vaunuissa olemaan huutaamatta ja unetkin oli silloin max 30 min. (Yleensä paljon lyhyemmät) Siksi meillä nukuttu päikkärit pääasiassa sängysssä :)

Mimmi & möhkis 27+3
 
Niin ja siis itse kyllä hehkutan manducan (tai vastaavan) puolesta! Oli vielä 1,5veellä lentokentällä käytössä kun rattaat piti laittaa ruumaan ja pitkällä metsälenkeillä on jopa nukkunut selässä :) ei ole ainakaan mun tai miehen selkään tuo n. 10kg painoinen vielä käynyt :)
 
Mä olen hommannut vasta trikoisen kantoliinan, manducan ehdin jo myydä pois, kun oli meillä virheinvestointi. Kuopus ei viihtynyt yhtään, vaikka kuukausia yritin totuttaa. Eli jos saa jostain lainaan, niin kannattaa varmaan ekana testata, viihtyykö muksu vai ei. Hirmu kätevä se kyllä on, jos muksu siinä viihtyy, jää ne kädet tosiaan vapaaksi ja kun vaunuilla ei tosiaan joka paikkaan pääse. Ei kai muuten manducassa saakaan muksua nekku eteenpäin? Musta sillä saa muksun tohon eteen, lonkalle ja selkään, muttei naama eteenpäin, ainakaan niissä malleissa, mitä itse olen nähnyt, mut onko tullu joku uusi malli? Kantorinkasta joskus haaveilin, mut totesin sitten, et varmaan aika harvoin tulis kuitenkin käytettyä ja on aika kallis investointi.

Täällä nautitaan vatsataudin viimeisistä rippeistä. Ihanaa, kun oli jo flunssan jäljiltä heikko olo, niin nyt tuntuu, et jalat olis kuin liian pehmeeks keitettyä spaghettia, mitään ei jaksais tehdä :notworthy:

Pitää lähteä vähän happea haukkaamaan, josko tästä vähän piristyis.
 
Meillä on vielä hommattavaa.. Setteri, vauvan harsoja, tutteja nyt ainakin :)

Mies oli aamulla autorempassa ja mä siivoilin ja laitoin pyykkejä kotona. No sen ansiota meni alaselän oikealta puolelta selkälihas jumiin ja ei pysty venyttämään yhtään :cry: Tämä ongelma ollut jonkun aikaa ettei pysty rasittamaan suuremmin jos ei halua kipuja :unsure: Muista en tiedä, mutta en nauti tästä loppuajasta yhtään :confused: tai 11 viikkoa tässä on vielä laskettuun ja kauhulla odotan tulevia viikkoja :oops: Harmittaa, kun kivut tekee kiukkuiseksi ja tulee tiuskittua ihan turhaan perheelle :unsure:

Anteeksi omanapainen marmatus ja hyvää ystistä ja tsemppiä muillekkin jos on hankalaa (y)

Cristal ja poppis 28+6 huomenna alkais jo rv 30 :eek:
 
Viimeksi muokattu:
Ollakovai joo ei taida manduca mennä siihen suuntaaan uudemmissakaan, kun tuo käytettynä ostettiin niin myyjä vaan jotain puhui että uudemmassa olisi sekin ominaisuus. Meillä alkoi viihtymään siinä vasta n. 3-4kk iässä, aiemmin kokeiltiin muutaman kerran ja koko kapistus unohtui kaappiin muutamaksi kuukaudeksi :)

Kantoliina kiinnostaisi minuakin, siinä kai saisi vauvan parhaimpaan asentoon :) epäilen vaan olevani sen verran tumpelo etten osaisi kunnon ohjeista huolimaatta sitoa oikein..

Täällä henkeä ahdistaa, potkut tuntuu suoraa tissien allaa. Järkytyksellä odotan 2 viikkoa neuvolaa missähän sf mitta huitelee :eek:

Hyviä neuvoja suonenvetoihin? Muutamana yönä nyt tullut pohkeeseen ja jos samalla kaaavalla menee kuin esikoisesta niin jatkuu synnytykseen saakka. Magnesiumia käytän monivitamiinin lisäksi. Molemmat pohkeet nyt ihan jumissa ja kävely aika koomisen näköistä :D
 
Mimmi itellä välillä noita suonenvetoja pohkeessa ja kipu on jäätävä.. Ainoa neuvo on juurikin magnesium ja lämpimiä suihkuja.. Toinen on riittävä vedenjuonti :)

Haluaisin hirveästi kantoliinan.. Hinta vaan hirvittää niissä, mutta uskon investoivani sen verran :)
 
Voi ei, suonenveto pohkeessa on ihan kamalaa! :( Itse olen (ainakin vielä toistaiseksi) säästynyt siltä raskauden aikana, mutta ennen raskautta oli välillä useastikin!

Kantoliinaa tai manducaa en ole miettinytkään, kuulostaa kyllä kätevältä! Pitää varmaan ostaa lapsen synnyttyä jos tuntuu että sille on tarvetta :) Paras olisi jos saisi vaikka kaverilta muutamaksi päiväksi lainaan ensin, jotta näkisi viihtyykö vauva siinä. No, tätä ehtii onneksi pohtimaan myöhemminkin :D

Onko muuten vielä acebook- ryhmiä, joihin otetaan lisää odottajia? :)
 
Täytyykin yrittää muistaa juoda enemmän, jos se auttaisi :)
Mäkin viikko sitten miehelle mainostin ettei ole tällä kertaa sitä vaivaa ollut, mutta toisin kävi..

äh mua on alkanut stressaamaan tuleva synnytys. Tai siis esikoisen hoito kuviot. Halukkaita lapsenvahteja ei oikein ole + mies aloittaa 2 viikon päästä opiskelun tunnin ajomatkan päässä. Haluaisi kyllä päästä mukaan, mutta ei välttämättä onnistu, jos osuu arkipäivälle. Viikonlopulle jos osuisi niin onnistuisi saada vahti myös, mutta kun ei voi etukäteen tietää..
 
Mimmi mä synnytin kuopuksen yksin ja oli ihan hyvä kokemus :) myöhään illasta alkoi synnytys niin ei vahteja ollut saatavilla.. Eikä niitä oikein muutenkaan ole. Mä ajatellut sen niin, että vauva pihalle ja nopeasti kotiin :) Ei tunnu niin pahalta sitten, kun yksin synnyttää. Hienoahan se on jos mies pääsee mukaan, mutta aina se ei ole mahdollista :/
 
Pitänee vielä miettiä manducaa, uskoisin sen vastaavan meidän tarpeita hyvin, jos vauva vaan viihtyy siinä. Liikutaan paljon luonnossa ja erityisesti metsäpoluilla, niin se voisi olla hyödyllinen todellakin. :)

Suonenvedosta.. Juon vettä päivässä todella paljon ja silti viimekin yönä heräsin suonenvetoon. Poikkeus yö oli se kun illalla nälkäisenä söin lihapiirakan, mitenhän nopeasti se suolalisä vaikuttaa.. :D
Luin vauva lehdestä että magnesium lisää ei suositella raksaana oleville? Vähän itsekkin hämmennyin tästä, koska olin jo apteekista sitä käynyt kyselemässä. Syön vitamiineja joissa on 40% magnesiumia päivän saantisuosituksesta, paljonkohan perus kotiruuasta sitä saa?

Eilen kokeiliin vauvan telakkaa+turvaistuinta meidän autoon ekaa kertaa, yllätyin iso-fixin näppäryydestä, peukku sille! (y)
 
Hei mites nuo nimiäiset/ristiäiset, kumpaanko olette päätyneet?
Me kastetaan lapsi kirkkoon, vaikka mies ei itse kuulukkaan enää niin koetaan molemmat tärkeänä antaa lapselle mahdollisuus siihen, saa sitten itse päättää vanhempana mitä tekee. Kuitenkin minusta tuntuu, että suurempi kynnys on vanhempana liittyä kirkkoon entä erota siitä.
Viikonloppuna pohdittiinkin ristiäispaikkaa. Meille ei mahduta (ellei löydetä uutta kotia ennen kesää ja saada sitä mieleiseen kuntoon) ja jotenkin tuntuu että omalla äidillä on stressiä muutenkin tarpeeksi. Anoppihan järjestäisi ne mielellään, mutta haluaisin tehdä sen itse ja tehdä niistä varmasti meidän näköiset. :D
Niimpä mietittiin yhtä pientä maalaiskirkkoa ja sen juhlatilaa. Papinkin olen päättänyt jo pari vuotta sitten, jos vaan pappi voi olla eri paikkakunnalta missä lapsen kastejuhla on..? Tai jos meillä on edes saada meidän molempien syntymäpaikkakunnan kirkkoa käyttöön, vaikka nykyään toinen meistä ei kuulu kirkkoon ja toinen eri paikkakunnan srk:hon.
Paljon on vielä kysymyksiä ilmassa. Nimi vaihtoehtokin tytölle meni aivan uusiksi, pffff..
 
Meille tulee ristiäiset, vaikka en kuulu kirkkoon, mut on myös vauvana kastettu, vaikka äitinikään ei kuulu kirkkoon. Saa sitten myöhemmin itse päättää miten tekee :)

Esikoisesta oli ristiäiset lähimmässä kappelissa, jossa oli samassa myös kahvitilat! Tosi kätevä systeemi kun pystyi samalla laittamaan kaiken valmiiksii siellä :) nyt kun paikkakunta vaihtunut niin varmaan lähimpään kirkkoon ja siitä meille kahville. Tai sitten täytyy kysellä onko seurakunnalla jotain muitaa vaihtoehtoja tarjolla, joutuisi ehkä vieraslistan rajoittamaan ihan lähisukuun..

Täällä keksittiin nimi muutama viikko sitten. Nyt on vaan alkanut toinen nimi mietityttäämään tykkäänkö sittenkään. Noh aikaa on kun ajatuksena pitää ristiäiset sitten joskus heinäkuun alussa, riippuu vähän milloin syntyy :)
 

Yhteistyössä