***TOUKOKUUN TOIVOTUT 2008 heinäkuussa

Aloitanpas uuden pinon! teretulemast tänne kaikki :)

*** TOUKOKUUN TOIVOTUT***

13.3.
Jenni30v....TAYS...32+0.....................1.380kg/42cm..........tyttö ;

8.4.
virpi73.................34+2......................4460g/52cm.............po ika

15.4
RiiaLopo.... .........36+6...................... 3515g/50,5cm........ poika

21.4
nemika........K-SKS..38+1....................2520g/47,2cm.........poika

24.4
katrinainen.....Trondheim.......37+2.....3300g/50cm.......... tyttö

25.4
Liro...... ...............38+2............3140g/48cm........poika
Lumikko71...........37+6............3130g/50cm........tyttö

28.4
Laurenzia................................4480g/54cm..........poika

29.4
Dora........................................4270g/52cm.........tyttö

30.4
poika04....................................3500g/50cm.......poika
Summer81................................3945g/50cm.......tyttö

1.5
gha...........................................3766g/50cm.....tyttö

2.5
elle79..............38+0.................3270g/50cm......tyttö
Hexuli..............40+4.................3230g/49cm......poika

3.5
Böö-78............40+1..................3860g/51cm.....poika

5.5
Marimint81..............................2790g/49,5cm....tyttö
paivansade.............................2850g/49cm......poika
toukonuppu............................3310g/50cm.......tyttö

6.5
eeti.........................................3920g/49cm.......tyttö

7.5
sisarHENTOvalkoinen....Jorvi......38+6........2940g/48cm.....tyttö
Annastiina69.....Jorvi..............3690g/53cm.......poika
Edla-Mamma.....40+3.............2965g/48cm......tyttö
weiss................39+1.............3600g/50cm........poika

8.5.
MOLLAKKA............................. 3630g/51,5cm.....poika
naukuri...................................3194g/49cm....... poika
muru0508.............................. 3340g/49cm...... tyttö

9.5
Ronya Royce......Paddington...3440g................poika
safariina.................................3950g/53cm.......tyttö

10.5
London calling........................2500g................tyttö
wilhelmiina.........39+4............3408g/49cm.......poika
birdie81..............38+3............3600g/48cm.......poika

11.5
santrra....................................3190g/50cm........poika
iritna...................39+1............2970g/47cm........tyttö

12.5
Annaliina73............................4190g/53cm.........poika
Carmen..................................3792g/51cm.........tyttö
rakkausvauva.....37+4...........2620g/49cm.........tyttö

13.5
sonja R........ ......40+4........ ..3610g/50cm........ tyttö
saaara...................................4030g/52,5cm.....poika
pinpelipom..........40+5...........3690g/50cm...... poika

14.5
tmvk..... .............41+5........... 5020g/54cm......poika
KirsikkaTomaatti.....................3375g/49cm.....tyttö
Lilia.................................................................poika

16.5
Ani79..................40+3............4350g/52cm......tyttö

16.5
cheesecake........39+4............3980g/54cm.....poika

17.5
mouku80...........40+5.............3560g/50cm......tyttö
Änttäräntänttärä....................4250g/50, 5cm....tyttö

19.5
PieniTytönTylleröinen.............3710g/51cm........tyttö
Dinah................41+3.............3670g/50,5cm.....tyttö

20.5
Jossu-71...........39+0.............4440g/55cm......poika
e rika......................................3660g/52cm......poika

21.5
monitoimityökalu......41+2......4180g/54cm........tyttö
SarvipääSammakko..40+2......2650g/49cm........tyttö
Hemuli..............................3430g/49cm...............poika
kurpitsa...........38+4.........2465g/46cm..............tyttö

22.5
mintsi................................3525g/52cm.............poika
Vilma77...........39+2..........3310g/49cm.............poika

23.5
riinak.................................3670g/51,5cm..........tyttö
pippa..............41+2...........3745g/51cm............tyttö
Brichton calling..................3100g/50cm............tyttö
Lakupiippu........................4060g/55cm............poika
aleisha...........38+0..........3790g/50cm.............tyttö

24.5
Matamimimmi68................3480g/50cm.............tyttö

26.5
äippä 84........41+6...........3410g/51cm.............tyttö
Repa.................................3400g/49cm.............poika

27.5
Hituel.............41+5..........4135g/52cm.............poika
reika................................3950g/52cm..............tyttö
Mymmelis.........................3980g/52cm.............poika
UtaS78..........42+4......... 3525g/50,5cm..........poika

28.5
Iina72...........40+4..........3685g/51cm..............poika

29.5
Nissu76..........................3680g/51cm...............tyttö

30.5
Merika............................4990g/56cm................tyttö
NuoriÄiti.........................4035g/51cm................tyttö
Minzki84.........................3140g/48cm................poika

31.5[/b
Tupuna..........41+3........3300g/51cm................tyttö

1.6
anuliina.........41+5........3880g/50cm................poika

2.6
sädetikku.........41+5......4050g/53cm...............poika

4.6
sarbba.............40+6.......4000g/50cm..............poika
Pipsa Possu.....41+6.......3405g/50cm..............poika

7.6
kriisi.................41+0...........4045g/52cm...........tyttö

8.6
sinuhe..............41+6...........4220g/54cm...........poika
Meiju................42+2...........3470g/50cm...........poika

9.6
majj..................41+3...........3635g/51cm...........tyttö

tyttöjä 40
poikia 40

KESKUSTELUISSA MUKANA OLLEET "HUHTIKUISET"
16.4
Pulttibois...... .........38+4...........3665g/52cm.......tyttö

30.4
juuri........... 40+2...........3465g/52cm.........tyttö
 
Heti pakko päästä kirjoitteleen uuten pinoon =)

Mitäs kaikkea olikaan keskuteluissa ollut. Mitäis varmaan kynää ja paperia ottaa lueskellessa avuks jotta muistais mitä kommentoida.

vieraiden sylittely: ei ole meillä ongelmana, kun ei ole noita vieraita oikeastaan lainkaan käynyt.

rinta/pullo-ruokinta: Empä ole noita kasvu tahteja tullut seuranneeksi, kun mielestäni muutenkin kaikki lapset kehittyvät omaan tahtiinsa. Meillä mennään pullolla ihan vaan sen vuoksi ettei kertakaikkiaan mua ole luotu tuottamaan riittävästi maito. Tosin tällä kerralla ollaan päästy kaikkein pidemmälle, koska edelleen voidaan kerran päivässä tisutella vaikka vatsa onkin sen jälkeen vai noin ½tuntiä täynnä.

Rokotustutkimus: kutsu tuli eilen. Kahden vaiheilla ollaan. Mua lähinnä kauhistuttaa ne verikokeet. Mun noi isommat on osallistuneet, toinen just tohon meningokokkiin (oli tosin vanhempi jo yli vuoden) ja toinen vesirokkoon (oli myös ikää enemmän kuin 2kk). Harkitaan viel.

Yleisellä paikalla tisuttelusta: aikas kaino olen minäkin noin muuten, mutta tisuttelua olen valmis tekeen lähes missä vain. Mielestäni kyseessä vauvan ruokahetki ei tissin vilauttelu. Ja ne imetyspaidat näyttää tosi käteviltä ja peittäviltä. Ei ole tosin omakohtaista kokemusta käyttämisestä, kun on tosiaan heruminen niin vähäistä, että tisutellaan yleensä joko illalla tai aamulla sängyllä loikoillen.

Jossu & Hemuli 7vko 1pv
 
katrinainen meillä kanssa mun äiti omii pojan heti kun päästään mummolaan. Ymmärrän toki että haluavat helliä poikaa kun näkevät harvoin. mutta... mun äiti halus välttämättä syöttää pojan ja sylittää häntä koko ajan. hoitipa jopa yösyötön!!! No sain sitten ainakin nukkua riittävästi.. Ja ehdinhän mä hoitaa tota poikaa täällä kotosalla, että ei siinä sillai mitään.. kiva se ois kuitenkin omaansa helliä !!!

birdie
 
Marmotta, juu mäkin olen noiden muiden vauvojen kasvua miettinyt, meillä likalla oli eilen 2-kuukautisneuvola ja paino oli 4,4 kg ja pituus 54 cm. Pieni ja siro tyttö (ei tosin vanhempia kattoessa uskois ;) ) Me saatiin kanssa kehuja juttelutaidoista ja niskan pitämisestä :D

Poika, mä vuodan minipillereiden takia nyt 11. päivää :'( ei oo kivaa :( ja lopetan kyseiset pillerit ensi viikolla jollei vuoto lopu. Sais loppuu jo :kieh:

Vieraiden sylittelystä
, olen sen verran ärhäkkä tapaus ettei kukaan uskalla kysymättä ottaa, paitsi mun veli :D ja yleensä aina kun ollaan liikenteessä, niin neiti nukkuu tyytyväisenä koko ajan tai jos herää, niin lähinnä on varma et vähintään nääntyy nälkään, joten tisua pitää saada heti :D. Onpa nuo ehtinyt epäilemäänkin, että mulla on babyborn-nukke vaunuissa tai kaukalossa kun se on niin hiljaa ja paikoillaan. Mulla on kuulemma kaukosäädin taskussa jolla sitten aina välillä päästän muutaman ähkimisen :D

Aamulla herättiin puoli seitsemän kun likka alko kertoon omia juttujaan laatikossa. Siellä se höpötteli pitkän aikaan ensipupulleen. Tää oli eka kerta näin, ei mitään ähinää ei mitään ennen sitä vaan heräs ja alko jutteleen... kamalaa, kohta se muuttaa pois kotoota, ku kasvaa tota vauhtia. Ite olin keränny 3-vuotiaana kamani kassiin ja olin jo eteisessä laittamassa kenkiä jalkaan kun äiti tuli paikalle ja olin kertonut, et muutan pois kotoota :LOL:
 
Roketetutkimuksista: Juuri soitin ja sovin että menemme ensi viikon tiistaina. Minä katsoin että hyöty on suurempi kuin haitat, joten osallistumme meningokokki B -rokote tutkimukseen.

Täällä mennään täysimetyksellä, koska Veeti ei pulloa huoli. Joten jos minä menen jonnekkin niin poika tulee mukaan. Ensiviikon maanantaina saa tietää minkä verran poika on kasvanut.

Ristiäiset oli sunnuntaina ja nimeksi tuli Veeti Voitto Kalevi

Sylilttelystä: Kyllä meillä saa muutkin sylitellä, mutta jos toinen on vaunuissa niin jos sinne uskaltaa joku mennä koskemaan, niin tämä mamma räjähtää. Kesken unien toista ei mennä herättelemään. suurin osa ei kyllä uskalla ottaa ollenkaan syliin.

Nyt syömään jotain :wave:

tmvk ja Veeti 8vk tasan
 
Oltiin neuvolassa lääkärissä; pituus 56,7 ja paino 5,2. Kaikk ok. Kysyin panadolin antamisesta tilapäisiin vatsanväänteisiin... on ok - saa antaa. Apteekkiin kun menee ostamaan panadolia niin ei kannata mainita vauvan ikää - eivät myy alle 3 kk ikäiselle. Tosin kävin heti ostamassa ja sanoin että neuvolan lääkärin kanssa on juteltu aiheesta. En tietty anna ei ole pakko. Mutta hyvähän niitä on olla olemassa. Kuitenkin kivun lievitys on olennainen osa terveydenhoitoa ja vauvan vatsakivut jos mitkä ovat tuskallisia... meillä oli pari kertaa viikonloppuna muutoin selvitty kivuitta.

Jaahas, vauva kutsuu....täytyy mennä. =)
 
Rokotetutkimuksiin ei ole tullut kutsua niin en ole aihetta ajatellut sen enempää.

Menkat Odottelen jo kovasti vuodon alkua, varmaan ensimmäisen kerran elämässäni :LOL: Tarkoitus olis laittaa kapseli käteen ja sen saan vasta kun kuukautiset on alkanut.

Sylittely ei ole meillä ollut ongelma. Aina on kysytty lupa eikä kukaan ole nukkuvaa vauvaa häirinnyt. Minä varmasti kyllä sanoisin että näpit irti jos joku yrittäisi ilman lupaa käydä käsiksi :D

Ristiäiset on onnellisesti takana. Kaikki meni hyvin. Poika vähän kitisi kummisedän sylissä mutta rauhoittui kun näki mamman ja papan ihan siinä selän takana. Naperosta tuli Joa :heart:

Seuraava neuvola vasta 2kk lääkäri kahden viikon päästä. Sinne asti täytyy jännittää kasvaako Joa ja kuinka hyvin tai huonosti :p

Vilma & Joa huomenna 7vko
 
korjaus edelliseen pituus olikin huimat57,4 ja paino sen 5,2. Syntymäpituus oli 49. Mitattiin tänään kolmeen kertaan kun ei meinattu uskoa saatua mittaa...noh minkäs teet, kun toista ei voi pulloonkaan laittaa vaan kasvaa kovasti.

Mulla alko menkat kanssa viime su ja aikas runsaat olleet, toivottavasti rauhoittuu. Meillä mummu sylittää ja hoitaa kaiken aikaa kun ollaan kyläilemässä. Mulle passaa, täytyy toivoa että hoito intoa riittää tuleville vuosillekin =) mummu on kyllä sellainen persoona että sille täytyy joskus sanoa ettei sekaannu toisten asioihin kuten ei lastenhoidollisiin vaan pysyy omalla tontilla! Olen sanonut että minä hoidan omalla tavalla ja sillä sipuli ( mm.en pese peppua joka vaipan vaihdon yhteydessä kuten hän on tehnyt... ja rasvaa ei laiteta jos iho normaali) tälläistä pientä - aika helposti otan herneet jos joku tulee tontille.

Onko muuten rannekipua vielä kellään? Mielenkiinnosta kyselen, mulla joskus. Ei muuta kun pullotellaan ja tisutellaan siellä missä tarve vaatii - aika hassua mä ujostelen pullottaa julkisilla paikoilla kun tuntuu että ihmiset töllää kun en imetä, ja kyllä mulle on tultu tokaseen "etkö sä imetä" mitäs siihen sanoo ja selittelee lähestulkoon ventovieraille, ei kivaa tämäkään. Mutta lapsi on terve ja voi hyvin, se on kuitenkin tärkeintä minulle, kitiskööt ken haluaa ihmisen yksityisistä asioista... :LOL:
 
Moi!
Mun varmaankin pitäis ilmottaa jätkäsen syntymämitat et päästäis listalle mukaan.. Eli 3.5.08 k-pks, 40+1, 3860g ja 51cm.

Sylittelystä: Ristiäisvknloppuna 3 viikkoa sitten eka oli hautajaiset ja miehen siskon valmistujaiset ja seuraavana päivänä ne ristiäiset.. Molempina päivinä oli poika varmaan kymmenessä eri sylissä.. Ei kerinny vaavi olla äitin sylissä ku imetysajat.. :/ Sai nimekseen Sisu.

Painon kehityksestä: Poika on ihan hyvin kasvanu pelkällä rintamaidolla. Oli 2kk neuvolassa 5,3kg ja 58,5cm. Hyvä vaan kun tytön kanssa joutui käymään varmaan vuoden ajan ylimääräisissä painokontrolleissa.. Se ei ollut yhtään hauskaa ja ei tehnyt edes mieli mennä neuvolaan, kun aina sai kuulla vauvan kasvavan huonosti.. Oli pitkä ja laiha..

Yleisellä paikalla imetyksestä: Imetyksiä helpottaa jos omistaa sellasen pashmina-huivin.. Sen sisällä saa hyvin katseilta piilossa rinnan vauvan suuhun ja ei tartte miettiä tuijottaako joku tai vaivaako imetys jotakuta.. :saint:

Poju on ollu isänsä kanssa vaan just jotain kauppareissuja kun ei oo vaihtanu aiemmin vaippoja pojalle.. Nyt vasta pari päivää on sitä tehnyt, joten nyt voisinkin alkaa harkita vähän pidempää poissaoloa.. Imettää vaan pojan eka niin ehkä pääsisin vaikka isomman kanssa kahdestaan puistoon tai johonkin.. =)
 
Mua on aina ärsyttäny se, kun kysellään vaan että imetätkö ja tuleeko maitoo jne... varsinkin kun ekan sain, niin koko ajan. Nyt samaten, mutta osasin jo varautua. Eihän siinä mitään pahaa ole kun kysellään, mutta mun mielestä nuo imettääkö vai antaako pullosta jne on jokaisen ihan oma asia. Sitten kyllä kiehahtais jos joku vielä alkais arvostella. En ees tuosta syötöstä halua pahemmin neuvolassa keskustella. Annan pullosta sillon kun annan ja piste. Monta muutakin asiaa mitä en viitti mainostaa neuvolassa ja mietin aina kelle viittii mistäkin puhua. Niinku oli tuo masullaan nukuttaminenkin.
Muutenkin inhoon kaiken maailman käyriä. Aina pitäs mennä jonkun käyrän mukaan. Varmaan ovat hyviä olemassa, mutta ei niitä liikaa saa tuijottaa. Jokainen on oma persoona ja kasvaa sekä oppii asioita omaa tahtia.



 
Pienellä oli tänään neuvola ja mulla lääkäri, ipanalla on nyt pituutta 57cm ja painoa 5,3kg (lähtöpituus ja -paino tähän elämään oli 49cm ja 3,7kg). Itsellä verenpaineet edelleen ihan hirvittävän alhaalla (85/52), mutta eipä sille oikein mitään voi tehdä. Terveydenhoitaja ja lääkäri oli molemmat hurjan mukavia, mutta eihän ne mitään tienneet. Molemmat kesälomittajia. Kun kysyin terveydenhoitajalta jotakin, niin se katsoi lääkäriä, joka ei osannut sanoa mitään esim. siitä, voiko noin pienelle antaa hepatiittirokotteet ja onko siihen edes mitään tarvetta. Kyselen täällä taas sitten asiat, joihin en siellä saanut vastausta. :)
 
Panadolista:
Meidän pieni sai sairaalan hoitajan ohjeiden mukaan jo alle 1kk:n ikäisenä Panadol suppoja pari kertaa päivässä, kun oli hinkuyskä kipeän kuuloinen. Painoa oli silloin n. 5 kg ja melkein kaksi viikkoa meni kertaa 2/pvä. Ei ollut kuulemma mitään haittaa. En osaa kyllä siis arkailla yhtään antamista silloin tällöin :)
Ilmavaivoista:
Täällä on niitä ihan hirveästi. Onneksi tulee uloskin, mutta ilmaa tulee ihan kamalasti. Iso mieskin olisi kipeä, jos noin paljon ilmaa kiertäisi mahassa...
Vellistä:
Minkä ikäisenä olette aloittaneet? Miksi? Tuttu sanoi, että voisi kiinteiden aloittelua auttaa noihin ilmavaivoihin. Ikää on nyt vajaa 2kk.. ajattelin, että jos yrittäisi vielä kitkutella kokeilua lähemmäs 3kk:n ikään.


Saaara ja Topias 8vk
 
saaara,

Meillä edelliset lapset ovat saaneet kiinteitä ruokia 3 kuukauden iässä, koska ovat olleet kovia puklaileen, vellit olen aloittanut muistaakseni joskus 5 kuukauden iässä. Olen ajatellut että, jos aloittaa varhain vellit tai kiinteät tulisi enemmän vatsavaivoja, kun vauvojen suolisto on niin epäkypsä :/ ...tää on vain mun ajatus...varmaan sekin on niin yksilöllistä =)

Matamimimmi68 ja peikkotyttö 6vko ja 4pv :heart:
 
KirsikkaTomaatti, tuohan tää jännitystä elämään kun koskaan ei tiedä lähteekö taju vai ei kun nousee seisomaan. Vauva sylissä ei paljon kannata kumarrella eikä nousta edes istuma-asennosta seisomaan, ettei vaan silloin pyörry. En juo kahvia enää, lopetin raskauden aikana. Pitäis kai aloittaa.. ja sipsejä ja muuta suolaista oikein luvan kanssa. :)
 
Marmotta; Juu joskus näinkin, mulla on samat huimaamiset. Mut sipsejä ja muuta en voi lääkkeeksi ottaa kun mun ruho imee kaiken rasvan, mä en voi sietää kahvia mutta otan silloin sun tällöin coffeetabseja kun tuntuu ettei pysy pystyssä. Mä olen kerran jäänyt hierontaplintille kun olin jalkahieronnassa pää alaspäin - heh, olihan käsittely =)
 
Kiitos uudesta pinosta Annaliina73! En edes ollu huomannu et oltiin väärän otsikon alla ;)

katrinainen: Järkkyä, siis onko vauva HERÄTETTY vaunuista??? Siitä mä saisin kyllä hepulin! Törkeetä mun mielestä. Meidänkin poika nukkuu usein kun ollaan reissussa, mutta sitte saa kaverit ja muut ihmetellä nukkuvaa vauvaa.

Painon noususta: Meidän poikaa ruokitaan suurimmaksi osaksi korvikkeilla eli niitä menee noin 900ml vuorokaudessa, mutta silti on melko hoikka. 7 viikkoisena painoa oli 4480g (3194g) ja pituutta 55cm (49cm). Nyt on varmaan kyllä parissa viikossa kasvanut ainakin pituutta, koska housut alkaa jäämään lyhyeks. Ja painavammaltakin tuntuu. Eli meidän korvikeruokittu ei ole kasvanut mitenkään hurjaa vauhtia. Tosin alussa olikin hieman hankalaa tuo painon nousu... Pari ystävän täysimetetyt ovat puolestaan kasvaneet hurjaa vauhtia :) Mutta uskoisin että on vauvakohtaista tuo kasvu.

Summer81: mä koitan kans elää vauvan kanssa siinä mielessä omaa elämää, et teen niin kuin hyvältä tuntuu ja selvittelen jos tulee jotain kummallista. Neuvolasta ei oo kommentoitu juuri mitenkään tuota imetys / korvike -asiaa, joten mennään mutu-tuntumalla. Hyvin on toiminut :) Meidän neuvolantäti etsii muutenkin vähänkään erikoisempiin kysymyksiin vastaukset googlaamalla, joten... :|

MÄÄ EN PÄÄSE TÄSTÄ HERKUTTELUSTA EROON! Menee hermot ja tulee kiloja :(
 
Kyllä on kurja kesäsää :( ...sataa koko ajan! Vaunuttelemaan lähden kumminkin pian, satoi sitten kaatamalla tai ei :D.

Rokotetutkimukseen (meningokokki b) tuli myös kutsu. Ei olla vielä päätetty osallistuuko tyttö siihen. Jostain syystä pelottaa kamalasti, kun kyseessä on vakavaan sairauteen liittyvä rokote :/ . Itse olen niin piikkikammoinen, että hirvittää jos pikkuista joudutaan monta kertaa piikittää.

Sylittely : Meillä tyttö on ollut sukulaisten ja ystävien sylissä. Kohtalaisen hyvin viihtyy vielä sylissä kuin sylissä, ellei ole masuvaivoja. Nälkäisenä ei tietenkään kelpaa kuin äippä ja tissukka :). Jotkut sukulaisista ovat halunneet tytön nukkuvana syliinsä, aina en ole antanut, kun en ole halunnut, että turhaan herää makoisilta uniltaan.

Onnea kaikille nimen saaneille :heart: :flower: ! Meidän tyttö sai reilu viikko sitten nimekseen Jessi.

Marimint ja Jessi 2kk+4päivää
 
nakuri et oo ainoa joka ei pääse herkuista eroon. Itse keksin kaikkia tekosyitä herkutteluun tai sitten huonoon mieleen ja sen jälkeen tulee vielä huonompi mieli kun mässää ja kiloja tulee lisää ja taas syödään. Ikuinen noidan kehä :headwall:
 
tmvk: Sama vika täällä; tunnesyöpöttelyä... Kun väsyttää tai kun on paha mieli tai kun haluan "palkita" itseäni jostain... Syy löytyy aina. Ärsyttävintä on se, että olin jo melkein raskautta edeltävässä painossa, mutta nyt lähtikin taas nousuun, kun en oo paljon miettiny mitä suuhuni laitan :ashamed: Huomenna aloitan kuntoilun... Joopa joo.

Menkoista vielä: Ovat vissiin alkaneet. Pari kertaa tullu sellasta tiputtelua, joiden kuvittelisin olevan menkat. Tai sitte mun sektiohaavani vuotaa sisältä... Heh. Toivottavasti ei sentään :) Mutta ei mitään säännöllistä vielä. Silti rasittavaa kun melkein vuoden sai olla ilman.

Rokotteista: Vieläkin pähkäilen sitä meningokokki B- rokotetutkimusta...
 
naukuri mm. vauvan vaari (isan puolelta) harrastaa tallaista, etta kay hakemassa vaunuissa nukkuvan vauvan ilman lupaa syliinsa niin, etta heraa. Puolustelee tata silla, etta nukahtaahan se syliin jos haluaa. Niin varmaan. Seuraavan kerran suutun kylla jos nain tekee. Kerran hiukan arahdin kun kavi herattamassa jo younilleen nukahtaneen vauvan. Olen liian kiltti, kun en osaa sanoa turhan arhakasti. Onneksi mies on samaa mielta siita ettei noin voi tehda ja aikoo ottaa asian puheeksi isansa kanssa.
 
Loysimpa sitten tannekkin :D , luulin jo etta vain kerhon puolella jatketaan.

Meidan freyja kasvaa kovaa vauhtia painokin jo 4kg eli 1.5kg syntymasta. pituus mitattiin laakarilla ekakerran ja sai 61cm joka on vaikea uskoa kun kotona mitattu ja oli vain 49cm pari viikkoa sitten. tosin laakari mittaili suurinpiirtein ei ollut edes minkaanlaisella mittaus alustalla. Paanymparys oli 39cm.

Rokotuksista
Me otetaan kaikki listaan kuuluvat ja kaupan paalle saatiin tuberkuloosi rokote lun asutaan ns 'riskialueella'. Eli tanaan eka satsi eli: hinkuyska, tetanus, polio, influensa b, pneumokokki ja diphteria (ei tuu suomenkielinen nimi mieleen). Rokoitteita oli kaksi. nyt toinen reisi punoittaa ja on turvonnut. Kavin hakeen laakarin maaraaman parasetamoli liuoksen ja itselle lohutukseksi kekseja :( , tytto raukka on ollut itkuinen kokopaivan.

Menkat Ei oo nakynyt!

Sylittely Freyja ei haittaa kuka pitaa sylissa kunhan vain saa olla sylissa. Lauantaina oltiin vierailulla ja tytto tyytyvaisena kiersi sylista syliin ja vain ruokaileen tuli minun rinnalle. Minua ei haitannut kun oon tyton kanssa viikot ihan yksin ja saan kannella ja sylittaa ihan sydammeni halusta hanta.

LC ja Freyja paivaa vaille 2kk
 
Marmotta, Noista hepatiittirokotuksista. A-hepatiittirokotus on siihen ns. "ruokamyrkytys" hepatiittiin ja sitä ei YLEENSÄ anneta alle vuoden ikäisille. Tätä asiaa kysyin apteekista ku hain rotarokotetta. :) Me lähdetään joulukuussa matkalle ja meinaan ottaa kaiken likan ruoan mukaan täältä, myös korvikkeet B)

B-hepatiitin voi ymmärtääkseni antaa koska vaan. Eikös tuossa meningokokkitutkimuksessa se anneta tutkittaville?
 
Edla-Mamma, kiitos tiedosta, jota en lääkäristä irti saanut. :) Pitää kysyä vielä ihan siltä "oikealta" lääkärin sedältä kun palailee kesälomiltaan. Lomittaja selitti vaan jotain rokoteohjelmasta, johon hepatiittirokotteet ei kuulu. Kai minä nyt sen tiedän, muuten olis niiden antamisesta kysellytkään..
Mietin vaan, että kun esmes Italiassa ei hepatiitteja vastaan rokotella, että onkohan se meidänkin ipanalle sitten tarpeeks se siellä asuminen. Että ei turistitaudit iske. Kai se siihen vuoden ikään mennessä on siellä sitä multaa sen verran jo suuhunsa tunkenut, että on vastustuskykyä. :)

Herkkuja menee ihan luvattoman isoja määriä mullakin. Nyt oon uutena löytänyt suolapähkinät ja sipsit, joiden syömistä perustelen sillä että nostavat verenpainetta. Ja sitten kun on tarpeeks syönyt suolaista, on ihan luonnollista haluta vähän suklaata ja irtokarkkeja. Ja koska hoidan vauvaa käytännössä yksin, niin pitäähän sitä vähän.. ja muita koottuja tekosyitä. Paino pysyy samana silti, ärsyttävät pari kiloa sen normaalin yläpuolella. Silti leveyttä ja ylimääräistä on tosi paljon enemmän kun normaalisti, enemmän kun mitä se 2 kg voi olla. En tajua.
 

Yhteistyössä