***TOUKOKUUN TOIVOTUT 2008 heinäkuussa

Poika04 ja kaikk muut; Tästä laihdutuksesta sen verran... mikäli imetät - et laihduta ja piste. On totta että jos laitat elimistön hirveelle säästökuurille ja rasva alkaa palaan niin maidon laatu on p...kaa, koska rasva on kakkaa. Ainoa mitä voit ja kannattaa tehdä on katsoa mitä suuhunsa pistää, yleensäkin kannattaa tarkistaa saako tarpeeksi proteiineja, koska protskut on se "bensakone" mikä polttaa rasvaan tehokkaimmin ja hiilihydraatteja ei yhtään liikaa koska ne muuttuvat rasvaksi mikäli niitä ei kuluteta, tää on ehkä yleisin virhe ruokailussa. Liikunta on ainut millä voit "laihduttaa", ja sellaisiin liikunta määriin on lähestulkoon mahdotonta ryhtyä. Muistan lukeneeni että Janina Fry lihoi kans liki 30 kg ja laihdutti sitten liikunnalla, hän teki piiiiiiiiiiiiiiiiiitkiä vaunulenkkejä 2-4h ja korosti että ei tingi ravinnon laadusta imetyksen takia. Tästä saa ehkä vähän ajatusta siitä, mikä on itselle mahdollista. Mä en imetä niin voin elää vaikka pyhällä hengellä ja liikkua tunnin pari/pvä vaunujen kans niin rasvahan palaa. Te jotka imetätte niin nauttikaa siitä ja ihanista kiloista. Kaikki liikkuminen on kuitenkin suurta plussaa elimistölle ja pitää aineenvaihdunnan ja lihakset toimintakunnossa, on helppoa aloittaa kuntoilut kun on jotakin pohjalla. Pohjalta lähden minäkin, mutta tästähän ei voi kuin ylöspäin kiivetä. =)

Tosta kätkyt kuolemasta vielä - ikävää ettei pelkoa otettu vakavasti. Yritäppä saada neuvolan psykologille aikaa, varmasti auttaa. Kätkyt kuolemat kuitenkin harvinaisia ja olisi varmaan mukavaa jos voisit nauttia pelon sijasta vauvan tuoksuisesta arjesta. Yritä relata asian suhteen - helppo sanoo :hug: Jotenkin tässä lasten kanssa on tottunut ajatukseen että mitä vain voi tapahtua isollakin iällä eikä luopuminen omasta lapsesta olisi koskaan kivutonta. Elämänkaari on niin arvaamaton meillä kaikilla.

Meillä isot lapset ovat ottaneet avosylin pienokaisen vastaan. Joo ja ristiäisiä ei oo ollu, pitäs pitää mutta mua ahistaa kaikk pukujuhlat. Just eilen juteltiin että kummit vaan paikalle ja kesoilille kahveelle B) tää on meidän ajatusmaailma, mutta kaippa tähänkin on oikeus.
 
Tuosta painosta vielä, että ei mulla ylipainoa ole. Enkä painosta ole huolissani. Oon 164 cm pitkä ja painan 54kg. Mutta kun on näinkin pieni, niin kyllähän maha näkyy. Se pitäs olla ihan littana ettei näkyis. Tai sitten pitäis olla läskiä enemmän joka paikassa.
 
KirsikkaTomaatti: Juu pitäshän se relata mut...mut. no jospa aika tekisi tehtävänsä...

no ei sul summer ystäväiseni tosiaankaan oo ylipainoa :D ...mut kun ollaan sarjassamme kääpiöt tiedän iytsekkin et kilot näkyy kauhia selvästi....ja se maha :x voi ongelma sentäs :ashamed: mä oon 162 ja alimmillaan painoin sen 53 ennen esikkoa siinäpä sitä tavotetta joo :eek: :eek:
 
summer älä nyt ihmeessä rupea laihduttamaan, jos ton verran painat!!! Suosittelen lämpimästi vaan kiinteyttäviä jumppia, ja vatsalihasliikkeitä.. toi pilates on hyvä!! Mitä jos kattosit liikkeet videolta ja teet sitten omin päin pidempiä sarjoja!!!

painosta tällä hetkellä painoa varmaan 65 kg ja pituutta 161! Eli laihdutettavaa olis semmonen viis kiloa ainakin. Joskus muinoin painoin 54,5 kiloa ja se oli aika hyvä paino.. Tosin en mä vieläkään mikään merkittävästi yliapainoinen ole kun painoindeksi on 25. Mutta liikunnalla ja ruoka-ainepäiväkirjalla paino lähtee laskuun. Ja tosiaan jos imetät älä laihduta.. Mutta kun mun tilanteen tiedätte voi rauhassa laihdutella!!

himoista ensin messuan laihduttamisesta ja siitä miten läski oon, ja äskön kävin pojan kanssa pitsalla.. Ja nyt kauhee morkkis ;) no onneks spinning tunti on illalla.. Himoja on irtokarkit ja aurajuusto!!! Niin ja hampparit!! Pyrin tohon karkkipäivään ja tosiaan katon mitä syön. Alkuviikko meni jo hyvin, mutta tänään repsahdin. No kun en muita herkkuja tänään syö, niin ei mitään katastrofia!!

Ristiäisissä tarjottiin kalaa, lihapullia, perunoita, salaattia ja leipää. Lisäks oli kakkua, kuivakakkua, pullaa jne. Lapsivieraita ei ollu, joten suklaakarkit oli sitten aikuisille!! Ja en tosiaankaan ois noin laajaa repertuaaria tarjonnut, ellei mutsi ja anoppi ois hoitanut tarjoiluiden tekemistä!!!

Käytiin pojan kanssa 2kk neuvolassa ja kaikki ok!! Paino 5450g (3,6kg) ja pituutta 56 cm (48). Hyvin on poika siis kasvanut!!! Ja pulauttelusta ei tosiaan sanonut mitään, kerran pojan paino nousee niin saa pulautella.. jotenkin arvasin!! Saatiin myös rota-rokote, ja toistaseks poika ainakin nukkuu tyytyväisenä. Supot on hankittu valmiiks, joten jos jotain tulee niin niitä sitten kehiin..

Viime yö nukuttiin meilläkin hyvin. Nukkumaan poika meni klo22, yks syöttö 03.30 jonka jälkeen unta seittemään asti!! Kyllä oli levännyt olo.. Ja uni tuli heti kun heiluteltiin eka vähän täkkejä :) kyl elämä maistuu hyvälle!!!

Poika ota rohkeasti yhteyttä neuvolapsykologiin, jotta saat puhua ongelmastasi!!!! Kurjaa jos joudut painiskelemaan tommosten ajatusten kanssa, etkä voi nauttia vauva-ajasta!!

birdi + ahmatti 2kk (mihinkäs poika lempinimestään pääsee ... )
 
summer,poika ym. Liityn teidän kanssa kääpiöiden kerhoon, pituutta löytyy huikeat 158cm ja lähtöpaino ennen raskautta oli 52kg alimmillaan painoin 48kg ja nyt kun puntari näyttää 60kg niin huhhuh :eek: ja tosiaan samaa mieltä, maha näkyy lyhyillä hyvin jos ei muualla ole mitään ylimääräistä.
 
Tosta ruokapäiväkirjasta en ole koskaan oikein tajunnut :|
Onko se että merkkaat kaiken syömäsi ylös ja katsot sitten paperilta kauhistuneena mitä olet syönyt vai miten se menee?

VALAISKAA jos se jotenkin auttais :)
 
Kääpiö täälläkin:) Eli pituutta 159 ja paino nyt 62. Alimillaan paino on ollut terveenä 48 mutta ei kiitos niin alas koskaan. Olin todella laiha, kun tätä lihasmassaa treenaamisen takia on. Eli mulle sopiva on 53-55 about ja rasvaprosentin ollessa pikkasen alle 20. Minäkin tiedän, missä ne kilot on: ennen oli reidet ja takamus massiivista lihasta, mutta nyt siitä lihaksia saa etsiä kun ovat niin rasvakerroksen alla piilossa:) On kyllä mahaakin vielä jonkin verran vaikka muka jonkunnäköinen vyötärö on olemassa. Aika paljon matkaa vielä 60 cm vyötäröön....mutta eipä masennuta, päivä kerrallaan :)

majj: just noin kaikessa kamaluudessaan :D

Muoks: meillä oli ristiäisissä lämmin ruoka + pari kakkua, kuivakakku, pikkuleipiä kahta sorttia ja ruuan kans leipää ja piirakoita. Varsin rennot ristiäiset, osalla puku, osalla ei.
 
Carmen: Meillä oli ns. rennot ristiäiset eli ei pukukoodia tms, mutta silti tarjottiin kuoharit alkuun. Musta se oli ihan kiva juttu. Lapsille oli sitte omaa kuoharia ja karkkia olin ostanut kulhoon, mutta muuten ei ollut mitään erityistä lapsille. Me leivottiin kaks erilaista kakkua ja paria erilaista suolapalaa + salaatti. Ja keksejä. Vieraat tuli läheltä, joten lämmintä ruokaa tai muuta ei tarvittu.

Mielitekoja jäänyt raskausajalta; SUKLAA. En aiemmin syöny juurikaan, mutta raskausaikana sitä rupes menemään... Kaurapuuroon ja piimäänkin jäin koukkuun, mutta ne on nyt jäänyt. Yllätys...


 
Terve vaan mahakkaat kääpiö ystäväni :D Mää näin keventämisen kunniaksi leivoin pullaa ja kuivakakkuja pakkaseen..mut nyt ne mun osalta pysyy siellä paitsi pakkohan se oli vähän maistella et ilkeekö niitä tarjota-

Majj: säähän olet hajulla :D noi se just menee ihan kauheeta katseltavaa et oonko tosiaan syönyt kaiken tän :LOL:

kiitti kannustuksesta sen neuvolapsykoloki jutun kanssa mut taidan tässä viellä koettaa selvitä itekseni..ja purppasta ukolle (vaikka ei kuuntelekkaan)

meidän kullalla on tosiaan tissi mielessä kaikenaikaa herran tekisi mieli vaan luppasta..koetin tuttiakin mut ei käy..multahan putoo kohta tissit tällä menolla :eek:
 
Ihanaa, että lopultakin tajusin tulla nettiin! Täällähän tätä väkeä on... Esikoispoikani on seitsemän viikkoa ja olen ollut kesäkuun alusta jotakuinkin 'yksinhuoltajana' (mies töissä n.10-12h päivässä + tunnin työmatka = käy se joskus kotona nukkumassa...) uudella paikkakunnalla, josta en tosiaankaan tunne muita kuin neuvolan tädin... mutta lukiessani teidän keskusteluja tuli jotenkin helpottunut olo, kun kaikki kuulosti niin kovin tutulta teksteissänne...
Meillä on ristiäiset vasta tulossa kuun lopussa, kun miehellä on lopultakin vapaata. Pitopalveluun soitin, koska sukua on tulossa reilusti enkä todellakaan jaksa enää tämän kaiken keskellä vääntää ruokia ja leipomuksia. Että näin pullantuoksuinen äiti olen tällä hetkellä :D
Poika oli viime viikolla reilut 58cm ja painoi 5460g omalla maidolla mennään, vaikka se tarkoittaakin jatkuvaa tississä roikkumista mutta mikäs tässä, kun tissi on niin ihana juttu pojan mielestä, että sille voi hymyssä suin leperrellä pitkätkin pätkät.
Tuota laihduttamisen pohtimista on ollut täälläkin ilmassa erityisesti silloin, kun yrittää tunkea mitään niistä entisistä vaatteista päälle tai kun tunkee ihan vain muutamaa makeaa kahvin kanssa...en tiennyt, mitä makeanhimo on ennen tätä imettämisen aloittamista. Raskausaika meni pahoinvoidessa, joten innostus ruokaan on syttynyt vasta nyt, pojan roikkuessa tississä. Mun ratkaisu siihen roikkuvaan mahaan ja ahdistaviin vaatteisiin oli uusien, isompien vaatteiden osto. Hoin itselleni sovituskopissa, etten vain enää ole mikään teini vaan aikuinen, synnyttänyt nainen, jonka vuoksi minun on ostettava uudenmallisia vaatteita...(arvaa menikö läpi...)
Se kätkytkuolema mietityttää minuakin, mutten uskalla asiaa alkaa liikaa ajattelemaan, koska toden totta olen täällä yksin tuon vauvan kanssa ja vähempikin vainoharhaisuus on parempi minun tapauksessani. Mutta onko siihen löydetty mitään selityksiä, mistä syistä kätkytkuolema voi sattua? Olen vain kuullut sen olevan selitys vauvan selittämättömälle kuolinsyylle, mutta miten on?
Poika04 muutaman kerran on tullut omallekin kohdalle sekä neuvolassa että lääkärien toimesta todellista vähättelyä tai totaalista asioiden sivuuttamista. Älä kuitenkaan jätä asiaa sikseen, vaan yritä avata keskustelua uudelleen esim. neuvolassa. Kysy suoraan, vaikka kenen kanssa asiasta olisi mahdollista keskustella, jos kyseinen henkilö ei asiasta suostu puhumaan. Usein tuollainen ns. naurureaktio kertoo siitä, että kyseisellä ammattilaisella ei ole joko tietoa tai taitoa keskustella aiheesta. Vähättelyllä on helppo sivuuttaa hankalia, aikaa vieviä tilanteita, varsinkin, jos vaikkapa lääkärinä sattuu olemaan tiukka aikataulu ja jo seuraava potilas odottamassa...
Ja kertokaa nyt hyvät ihmiset, mistä te revitte ajan tuollaisiin ihanuuksiin kuin kuntosalilla käyminen? (Ei, ei ole vielä lastenhoitoapua, kun sukulaiset ovat 300km päässä ja kaverit Helsingissä työhumussa. Eivätkä ne koskisi tikullakaan lapseen...) Kateellisena haaveilen... aikuisista ihmiskontakteista ja edes muutaman tunnin vapaasta...

=)
 
Tervetuloa [b]Kaa82 ei tosiaankaan kannata sitä rueta ajattelemaan..mää vaan oon tällainen joka pohtii kaiken hirvee tarkkaan...ei pitäisi. Multa se nainen eilen kyseli et poltatkos sä kun tollasta mietit??mä olin et täh et en polta..no älä sit mieti tollasia. eihän se ainoastaan tupakoitsijoiden lapsille satu..Meillä isäntä katsoo poikia kun äippä käy "urheilemassa"
 
nyt itketän teitä, mutta tää on vaan niiiin ihana runo:


Me isäsi kanssa seisottiin
käsi kädessä tässä
ja juteltiin ihan hiljaksiin:
"no nyt se on elämässä".

Sinä olit ihan pikkuinen
ehkä viikon vanha vasta.
Minä sanoin:
"pilvi kukkasten kai ympäröi tätä lasta,
ja perhoset, lintuset, untuvpäät,
tuntuu lentävän korin yllä.
"Isä kysyi: "Näkyjäkös näät?".
Ja minä: "No ihmeitä kyllä".

Sinä oli se ihme tietysti
vaikka poruun puhkesitkin.
Imit minusta maitoa nälkääsi.
Minä ilosta nauroin ja itkin.
"sill´ on ripsissä tähden säkenet",
isäs naurahti ja keksi:
"Sen varpaat on puolukanraakileet"
Ja hän puki sinut puhtoiseksi.

Sinä nukuit. Oli talo hiljainen.
Löi kolmisin sydämemme.
"Tästä tulee kai hyvä ihminen",
me puhuttiin toisillemme.

Kaarina Helakisa
 
Joo, joo...että tupakointi saa päähän ihan uusia ja epäilyttäviä ajatuksia? :LOL: Noista terveydenhuoltoalan ammattilaisten kommenteista pitäis tosiaan koota sellanen vastaava kirja kuin lasten tokaisuista on tehty...
 
Majj, Annaliina ym,

Täällä kans yksi kääpiösarjalainen...paino ennen raskautta 52 kg ja pituus 157cm...nyt painoa 60 kg ( äsken kävin neuvolan puntarilla )...ja kyllä näkyy tässä mammassa :kieh: ! Yritän, jos pääsis tuonne 54 kg eli 6kg pois...huh, huh...olen ollut noin 35- vuotiaaksi alle 50 kiloo...ikä toi tullessaan painoa, jonka olen hyväksynyt ( nyt 40v)

Tytyn käytin neuvolassa paino nyt 4570g (3480g) pituus 54.7cm (50cm)...aika kirppu on neiti, mutta täti ei ollut huolissaan...ja pituus ei varmaan huolestuta, jos mun mittaa katsoo... mun siskon tyttö on tosi pieni kokoinen ( tulee noin 150 senttiseksi ) hänen pituus kasvu ja paino alkoi hidastuu jo pienenä...todettiin maito sekä vilja-allergia...tällä hetkellä tyttö on kohta 9v ja samankokoinen, kun meidän 6v...toivottavasti meidän tytyllä ei ole samaa...kun pulauttelee paljon ja paino nousee hitaasti ...oliko jonkun lapsella ollut maitoallergiaa...mitä oireita??

Matamimmi68 ja peikkotyttö 6 vkoa






:heart:
 
Ihana runo!
Tuosta maito-allergiasta...mulle sillai outo asia ja oon miettiny että reagoiko iho aina? juttelin entisen työkaverin kanssa yks päivä kaupassa ja sen pojalla on maito-allergia. Sano vaan että eivät neuvolassa ennen puolen vuoden ikää ota kantaa noihin masuvaivoihin. Joo olen huomannu. Se poika pääsi 8kk ikäsenä lastenlääkärille ja sit todettiin.
 
Olipa ihana runo!
Täältä löytyy yksi pätkä lisää.. Oon 161,5cm ja jälkitarkastuksessa olin 64,4kg.. Eli pullataikinamaha löytyy ja pehmustetta muualtakin.. :whistle:
Oon kyllä ollutkin yli 60kg kauan aikaa, mutta tarkoitus olis nyt päästä sen alle.. Joten taidan liittyä seuraksi siihen syksyllä alkavaan laihdutukseen.. :LOL:
En kyllä tiedä miten se onnistuu, jos mussutan yhtä paljon herkkuja kuin nyt.. Kahvia kun on pakko saada ja tottakai suklaata, salmiakkisuklaata tai suklaakeksejä tai pandan suklaarusinoita. Ja muutenkin karkkia kuluu.. Sitten kun siihen kaikkeen mussuttamiseen lisää sen etten oo koskaan oikeen ollut innokas liikuntaihminen, niin.. =)
Meillä ristiäisten tarjottavat teki miehen äiti ja tummu. Olisin kyllä mielelläni tehnyt itsekin jotakin.. En oo tottunu siihen, että joku muu tekee.. :| Mutta en kehdannut kieltääkään.. Kakku me saatiin kun jäi yli edellispäivänä olleista setäni hautajaisista.. :'( Tarjolla meillä oli karjalanpiirakoita ja munavoita, keksejä, mokkapaloja ja pullarinkeli ja jokin kuivakakku..
Kateellisena muuten lueskelen täällä kun teidän lapset nukkuu omissa sängyissään ja tää poju nukkuu vieressä.. Edes päivällä ei oikein osaa nukkua muualla kuin sylissä.. Ja kun tyttö, nyt 3v, nukkui vieressä vauvan syntymään asti, niin on piitkä aika kun oon nukkunu monta yötä peräkkäin ilman että joku nukkuu ihan vieressä.. mies nyt ei haittaa tietenkään.. :LOL:
Pitää varmaan joskus yrittää opettaa poika omaan sänkyynsä, että pystyy itse nukkamaan siinä asennossa kuin haluaa, eli kääntää kylkeä ilman että pitää varoa koko ajan.. Ehkäpä six oon aina niin väsynyt, kun nukkuu huonommin näin.. |O
 
kätkytkuolemasta olisin vaan kysynyt että lisääkö siis tupakointi jotenkin kätkytkuoleman riskiä (vaikka ei imetä)?? jos se terkka kerran noin kyseli??? Paras kun ei ajattele koko asiaa, niin ei ahdistu!!!

mua rupes tietty heti ahistaan ku aiheesta taas keskusteltiin... Taidan lähteä tekemään kotihommia, josko ahistus menis ohi.

Niin ja mulla ainakin mies vahtii poikaa sen aikaa että pääsen salille!!!! Ja siitä sovittiin jo ennen vauvan syntymää!!
 
Paino ja himot Ylipainoa on 9-10 kiloa vaikka raskauskiloja on jäljellä vain kaksi. Esikoisen jälkeen raskauskilot hävisivät parissa kuukaudessa mutta sitten 2,5 vuoden kotona olo aika lihotti 10 kg! |O Nyt kun lapsiluku on täysi täytyy tosissaan ottaa itseään niskasta kiinni ja yrittää karistaa ne lopullisesti pois!

Himot Kaikki herkut käy mutta eniten tekee mieli Domino keksejä ja Ingmanin päärynä vanilija jugurttia sekä suklaata ja lakuja mieluiten yhdessä. Pandalla aivan ihania uutuus nameja lakuja suklaakuorutuksella :p

Punttis kateellisena kuuntelen kun pääsette kuntoilemaan. Itse pääsen tällä hetkellä vain vaihtelevasti kärrylenkille (silloin kun joku katsoo esikoista) tuonne pellon reunaan traktoreiden sekaan tai metsaan kaikenlaisten ötököiden sekaan |O Kaipaan toisinaan todella takaisin Helsinkiin!!! Ei varmaan tarvitse sanoa että kaupunkilaistyttö on joutunut muuttamaan maalle! :LOL: Onneksi en kuitenkaan kovinkaan kauas ja ahdistuksen koittaessa kaasutan autolla reilussa vartissa Helsingin Itäkeskukseen :LOL:

:wave: Hei kaikille uusille!

:flower: Onnittelut Jossulle hienosta alusta!
 
Ounnou; täällähän hienoja mittoja, oon kade teille - tässä tulee kunnon pläjäys 155cm ja painoa kivat 66.7 - sopivasti lihava siis. 58-60 kg on mulle superhyvä, kans tota lihasmassaa rasvan alla ja sitten mulla on hirveet hinkit - heh. Mä sain neuvolalekurilta reductil valmsitetta painon pudotukseen ja mulla toimii ja onhan mulla tota painoo mistä pudottaa...

Tosta kätkyt jutusta vielä... oikeesti yrittäkää psyykata itteenne sillain että todennäköisemmin pienokainen ajaa fillarilla auton kylkeen tai putoo kiipeilytelineestä ymsyms. Kun lapsi kasvaa niin tohellus alkaa - meille on sattunut kaikkee pientä ja tuntuu että läheltä piti tilanteita on ollut pelottavan paljon. Siispä rauhaisaa vauva aikaa ja nautintoa tähän hetkeen kun saa kääröä pitää suojassa kaikelta pahalta

:heart: :heart: Tuli mieleen yks ikävä juttu - mun tyttö joutu pedofiilin ts. runkkarin uhriksi parin kaverinsa kanssa , onneks ei mitään tapahtunut mutta sitä asiaa puitiin pari vuotta ja näyttää että yli on päästy. Olen onnellinen että suojelus enkeleitä on sittenkin olemassa!
 
poika tupakointi lisää kätkytkuoleman riskiä huomattavasti. Tosin tällöinkin riski on pieni. Tupakoiva ei koskaan saisi nukkua vauvan kanssa perhepedissä. Kätkytkuoleman riskiä lisää myös: vanha patja ja vatsallaan nukuttaminen (liittynee patjaan). Mutta riski on tosiaan pieni. Minäkin tosin myönnän että joskus asiaa kauhulla olen miettinyt.

kirsikkatomaatti kauheaa! :(
 
kätkytkuolemasta vielä myös liian lämpimästi vauvan pukeminen lisää riskiä. Vauvan ei ensimmäisten päivien jälkeen koskaan tarvitse pitää sisällä nukkuessa pipoa ja makuuhuoneen lämpötilaksi suositellaan vain 18-19 astetta. Meillä kesäkuumalla makuuhuoneessa voi olla jopa 29 ja tällöin pikkuinen nukkuu vain vaipassa ja harsossa.Nesteensaannista pitää kuumalla erityisesti huolehtia.
 

Yhteistyössä