***TOUKOKUUN TOIVOTUT 2008 kesäkuussa***

  • Viestiketjun aloittaja weiss
  • Ensimmäinen viesti
Matamimimmi68: Manducaa on munkin ystävä kehunut :) Meillä on Baby Björnin Synergy ja sekin aivan ihanan tuntuinen eikä hiosta. Liina on mullakin sellanen et se hiostaa ihan sikana.

Rintaraivareista: Huijattu on ja jekutettu, mutta puolen tunnin / tunnin huutamisen jälkeen en oo enää kyenny jatkamaan taistelua vaan antanu pulloa... Musta jotenkin tuntuu, et vauva ei kohta enää luota et sen tarpeisiin vastataan, kun huudatuksessa menee aina pitkän aikaa. Tuntuu et vähemmän haittaa olis siitä et toinen sais nälkäänsä ruokaa kuin et huudatan pitkän aikaa ja nälkä vaan kasvaa. En tiedä, kamalan vaikea asia. Musta jotenkin tuntuu, että meidän imetystaival alkaa vähitellen lopahtaa :(

Autosta: Farmari meilläkin; VW Golf. Aivan loistavan tilava takakontti! Sinne menee Emmaljungan vaunut yhes koos ja paljon muutakin tavaraa. Meilläkin lemmikki aina pidemmillä reissuilla mukana, joten sekin vie tilaa koppansa kanssa.

Rytmistä: Ei ole ei. Luulin jo et oli jonkinlainen rytmi (yksi yöherätys noin klo 4-5 maissa), mutta miehen jäätyä lomille nyt viikon alussa muuttui yörytmi ihan tyystin (2 herätystä tai jopa 3!). Mistä lie johtuu, kun illat menee suurin piirtein samalla lailla. Meillä on päiviä jolloin nukutaan kunnon päikkäreitä (vaunuissa tai kauppareissun yhteydessä / jälkeen turvakaukalossa) ja on päiviä, kun ei nukuta juuri lainkaan. Harvoin poika nukkuu ihan kotosalla pitkiä päiväunia. Tänään poika nukkui pitkän kahvittelu- ja kauppareissun ja sen päälle vielä kotona yhteensä 6 tuntia! Huh... Enkka ;) Mitä enemmän ollaan liikenteessä, sitä paremmin poika nukkuu: ei muuta ku äitee shoppailemaan :LOL:

Nautiskelkaa ihanista ilmoista!!

naukuri ja poika 8vk
 
Naukuri, olen huomannut samaa, mitä enemmin liikkeellä tytyn kans...sitä paremmin uni maittaa...tänään tulevan kummin mökillä nukkui melkein koko vierailun ajan...samoin kun olin eilen kirppari kierroksella...eli pitää varmaan olla aina liikenteessä :LOL:
 
Huomenta, minäkin ostin eilen manducan ja parhaillaan kirjoittelen tyttö sylissä siinä. Reppu vaikuttaa kyllä hyvältä ja meille ihan ehdoton kun tyttö tykkää niin paljon olla siinä. Liinassa tuli aina hiki myös meillä. Ei kunnon rytmiä täälläkään, ja koko aamuyö aika tuskaa ähinän ja tuhinan kanssa. Pitänee korvatulppia kokeilla...
 
Rintaraivareista: ei meillä ole hirveämmin kokemusta..mut ajattelin vaan sanoa et kun parhaansa tekee enempään ei pysty ja pääasia on et vauva saa ruokaa tulipahan se pullosta taikka tissistä..ei kannata sen takia ainakaan pahaa mieltä itselleen ottaa...jokainen äiti tuntee oman vauvansa tarpeet parhaiten..

 
Kiitos ajatuksistasi poika04! Alkuun en tuntenu mitään syyllisyyttä meidän osittaisimetyksestä, mutta nyt kun imetys alkaa olla tosi haasteellista ja varmaan vähitellen loppuu, niin oon alkanu potea kamalaa syyllisyyttä siitä, et en ehkä olekaan yrittänyt tarpeeksi ja olisi pitänyt tehdä sitä ja tätä ja tota ja mun syy. No ehkä osittain onkin, kun olen antanut "periksi". Ihan hassua, koska tiedän, että ihan samanlaisia huippuvauvoja ne korvikevauvatkin on :| No, kai tämäkin pohdiskelu piti jossain vaiheessa tulla eteen...

Mutta nyt nauttimaan ihanasta kelistä! Kauppatori kutsuu :)

Mukavaa viikonloppua kaikille!
 
weiss
Huomenia! Pitkästä aikaa on jo lämmintä, ihana aloittaa aamu kahvilla terassilla..

Rytmeistä: Meillä jonkilaiset rytmit löytyy, mutta kuinka monta kertaa tein vauvat viellä heräilee öisin? Meillä herätään 4-6 kertaa syömään. Päivällä pieni on hereillä unien väleissä tunnista kahteen. Illalla mennään nukkumaan tarkasti klo. 22. Pieni on myös tarkka, jotta kotona pitää olla viim. kaheksan aikaan tai nukkumaan meno ja yö on tosi levotonta.. Ähisemisestä: Mie oon huomannu, että aamuyöstä, kun kääntää pienen nukkumaan massulleen, niin ähinä loppuu ja poika nukkuu tosi sikeästi muutaman tunnin. Meillä toimii ;)
Mie imetän, mutta oon joutunnu miettimään, että pitääkö sitä vellin määrää lisätä.. Pelko tissistä luopumisesta on kuitenkin suuri.. Varsinkin aamusin maito on itellä vähissä tai ainakin tissit roikkuu tyhjän tuntusina..
Tuo velli homma muuten helpotti, kun vaihettiin nan eli nestlen velli muksuvelliin, siihen loppui nuo yöhuudot.
Nyt aamuvellin syöttöön ja ulos nukkumaan. Kaikille ihanaa perjantaita! :heart:

weiss ja "pikkuinen" :heart: 8vk :heart:
 
weiss
naukuri: Pääasia on, että vauva saa ruokaa. Niin oon koittannu alkaa itekin aattelemaan, kun täytyy varmaan tuon vellin määrää lisätä. Maito ei yksin nälkää vie pitkäksi aikaa. Voipi kanssa olla, jottei tissi sitten enää kauaa kelpaa. Niin kävi esikoisen kanssa. 3kk sain imetettyä ja se olisi nytkin tavoite, voipi olla ettei siihen päästä.. :|
Mutta, kasvaa ne korvikkeellakin! :hug:
 
Huomenta.

Unirytmi ihan hukassa tässä taloudessa kyllä. Suunnilleen samaan aikaan pieni aina kyllä nukahtaa, 1-2 aikaan, mutta sekin on sellaisen väsytystaistelun tulos, että itsellä alkaa olla veto ihan lopussa paria tuntia aikaisemmin. Pitäis yrittää vähentää vauvan iltanukkumisia, mutta eihän noin pientä voi väkisin hereillä pitää, se nukahtaa mihin ja miten vaan jos haluaa. Yöllä herätään syömään ja vaipan vaihtoon 2-3 tunnin välein, joskus saattaa mennä jopa 5 tuntia, mutta harvoin. Joskus hereillä menee reilu vartti, joskus tunti.

Manducasta koskaan kuullutkaan, onko siis hintansa väärti? Mulle oon tulossa pari Hoppediz- kantoliinaa, kun alkaa kyllä tuntua selässä ja käsissä että on kantanut tollaista 5 kiloa ympäriinsä. Koskaan edes kokeillut kantoliinaa tai -reppua, mutta musta se liina näyttää mukavammalta joten sellainen sitten. Ja kun mainitsin miehelle että olen sellaista tilaamassa, hän kohteliaasti sanoi ettei kyllä sitten lähde mun kanssa ulos jos meinaan joltain hipiltä alkaa näyttämään. Meni siihen malliin hermo, että tilasin 2 liinaa, toinen oikein kirjava. Ja vannoin käyttäväni niitä yötä päivää, molempia ja päällekkäin vaikka ilman vauvaakin. Mistä lähtien kantoliina on hipin ihmisestä tehnyt? Ja siihen asti kun se olen minä joka sitä vauvaa täällä kantaa yksin yötä myöten, niin kannan vaikka muovikassissa jos haluan ja miehen on parasta olla ihan hiljaa.
Mutta niin siis.. siitä Manducasta. Että jos sellainen on hyvä ja kätevä, niin pitänee harkita, jos mies sitten kantais siinä kanssa.. jos suostuu. En menis takuuseen, jos kantoliina on hippimäinen niin en sitten tiedä mitä kantoreppu on.

Me lähdetään paikallisille markkinoille, ihana kun ei tarvii tupata pienellekään paljoa päälle kun on ihan aurinkoista ja lämmintä. Ja itsekin voi vihdoin kaivella mekon päälle. Pitänee etsiä joku solmuvärjätty kaapu markkinoilta, sopimaan mun uuteen hippityyliin kantoliinan kanssa.

Aurinkosta päivää mammoille ja vauvoille!
 
autoista: meillä farmari vw passat.

rytmistä: vaihtelee vielä aika paljon. aamun ekan unet on vakiintuneet 8-9 etiäppäin ja nukkuu 2,5-4h ja yöunille meno on vakiintunut yleensä 21-22 välille muut nukkumiset vaihtelee. hereillä jaksaa unien jälkeen olla sellaiset 1,5h kerrallaan joskus ei niinkään kauaa..

masu tytöllä edelleen kovalla vaikka olen pari kertaa päivässä mallasta tarjonnut, eipä taida tuo semperikään sopia ollaan sitä nyt viikonpäivät tarjottu joten nyt kokeillaan vielä nannia josko tois helpotusta. kakkakin on vihertävää..

mies on ollut ettimässä kastemekkoa ja hyödynnettiin mun töistä saamaani lahjakorttia siihen joten eipä tarvinnut paljoa omasta pussista rahaa laittaa. kyllä on hintavia nuo mekot..

tyttö on nukkunut jo 2h vaunuissaan ulkona ans kattoo kuinka pitkään vielä uni maittaa mut nyt kahvin keittoon.

kurpitsa ja tyttö 6vko 2pvä
 
Huomenta!

Marmotta,

Mulla on trikoinen kantoliina noin 5 metrinen...muuten hyvä ja tukeva kantaa vaavia, mutta hikoan liinan alla tosi paljon :ashamed: ...nyt tilasin Manducan...on vähän ilmavampi ja paljon kehuttu muutenkin...kaikkea pitää kokeilla, kun kädet alkaa prakaa tytyn kantamisesta ;) !

Meillä rytmit vaihtelee päivittäin...yö mennään niin, et 22 -23.00 nukkumaan, syödään 3-4.00 mais ja seuraavan kerran 6-7.00...silloin tyty haluaa yleensä jo herätä :| ...arvaatkaa haluaisiko äippä jatkaa unia :LOL:

Mukavaa kesäpäivää B)

Matamimimmi68 ja peikkotyttö 5vkoa :heart:
 
Päivä kohta jo puolessa ja meillä vast availlaan silmiä :)

Ekat "tosi pitkät" yöunet nukuttu siis 5½ tuntia yhteen mittaan ja syömisen jälkeen viel 3½ tuntia sai äitikin levättyä. Tähän päälle viel nyt aamupvllä lyhyemmän unoset, jotka äiti käytti kahvitteluun terassilla. Tuntuu tosi ruhtinaalliselta, kun vielä tietää, että isukki joutuu tekeen tänään tuplavuoron ja kotiutuu vast klo 0.30.

kastemekot: Olen joskus noita hintoja kans katsellut ja todennut tosi korkeiksi. Meillä onneksi löytyy noita perintömekkoja.

vatsavaivat: meillä käytössä vanha perinteinen cuplaton. On toiminut meillä kiitettävästi. Tosin ainahan niitä joskus jotain väänteitä tulee itsekullekin.

kantoliina/reppu: meillä on liina olemassa, mutta en ole vieläkään opetellut solmimaan. Repussa olen jonkin verran kannellut ja tosiaankin lauantaina tansseinkin sen kanssa. Merkistä ei kylläkään ole mitään tietoa. On ollut mulla jo esikoisen aikaan 6 vuotta sitten ja silloin sain sen veljen vaimolta käytettynä.
Kädet ja hartiat alkaa oleen todella jäykkänä, mutta viel ei suurempaa hätää, kun sormet ei puudu eikä pää särje :) Näitä oireita tuli tota keskimmäistä kannellessa.

Liinasta mies ilmoitti heti alkuunsa ettei hän ainakaan sitä käytä ja repussa on valitettavasti niin lyhyet remmit ettei miehen päälle ylety.

Jossu & Hemuli 6vkoa
 
aurinkoista päivää! B)
hyvin nukuttu yö takana.. neiti nukahti klo 23, heräsi vasta ekan kerran klo 4 ja sitten 7 ja sitte 9:30.
täällä ollaan neidin kanssa kahdestaan, miehellä iltavuoroputki. :| onneksi ainakin eilen mahavaivat tuntuu helpottaneen, en tiiä onko relatipoilla sitten osuutta asiaan vai mahallaan nukuttamisella (minkä hoksasin täältä, kiitos!).
Liinasta: meillä on ollut jo melkein alusta asti 5m pitkä trikooliina käytössä. tosi hyvä!jos ei muuten vauva oo rauhottunu niin siihen viimeistään. tykkää muutenkin olla pystyssä, ennen "roikkui" olkapäällä. mieskin tykkää pitää vauvaa liinassa. ilman tuota liinaa olis täällä kyllä kädet ja selkä koetuksella! sen kans oli jotenki helppo käydä kaupungillakin, ei tarvitse ahtaista väleistä ja ihmisten seassa kärryjen kanssa konkoilla. suosittelen!
kastemekoista tuntuu täällä pohjosemmassakin saavan maksaa maltaita.. halvin mitä oon tähän mennessä nähnyt on ollut 70e! huh. sellaisille saa kyllä heittää hyvästit heti kättelyssä. :/ :D
 
Heissan! B)
Masuvaivat jatkuu. Yks hyvä päivä oli tällä vkolla. Yöt menee tosi hyvin. Nukahtaa 22-23 ja herää tossa kuuden maissa syömään. Sitten nukkuu vielä pari tuntia. Mutta päivät sitten on luku erikseen. 10-15 min pätkiä vaikka kuinka sikeessä unessa olis. Eli ei mitään rytmiä päivisin. Maha herättää. Nyt on vääntäny parit vihreet kakatkin. Niitä oli viimeks sairaalassa ekoina päivinä. Se maaginen 3 kk lähestyy kovaa vauhtia ja musta alkaa tuntua että meijän masuvaivat ei häviä mihkään. Kun ei olis mitään allergiaa. Mutta ihan sama puhutko asiasta neuvolassa vai et. Kysytään vaan että ootko koittanu sitä ja tätä....ne mitkä oon jo aikoja sitten koittanu ja sata muuta keinoakin.
 
Hmm.. Meidän vauvalla on ollut jo useampi viikko vihreää kakkaa... Neuvolassa vaan sanottiin, että joo kuuluu tuon ikäisillä asiaan et silloin tällöin on. Aha :whistle: Ilmavaivoja kyllä pikkuisella on jonkin verran, mutta ei nyt juurikaan huuda niiden vuoksi. Mut ilmeisesti noi ilmavaivatkin voi tehdä kakan vihreäksi..? Mäkin toivon ettei olis allergiaa, mut en kyl usko et on. Jospa taas ens viikolla kyselisin että tarttisko tehrä jotain...

Ihan uskomaton päivä kyllä tänään ollut! Ihan kuin olis etelässä lomalla B)
 
moi
oon kanssa huomannut ettei neuvolasta paljon hyötyä ole kaikki mahavaivat on ihan normaalia tai itkut koliikkia joten otettiin vakuutus että päästään yksityiselle allergiatesteihin kun ei tuo neuvolalääkäri meinaa lähetettä lastenlääkärille laittaa oon ihan kypsä meidän neuvolaan :headwall: nyt ollan ostettu kallista maitoo 50e purkki kestää viikon tulee kyllä kalliiksi kun ei saada kelan korvausta ennenkuin ollaan päästy allergia testeihin.
meillä on kanssa ollut vihreä kakka syntymästä alken nyt vasta muuttui sinapin väriseksi.

kastemekoista mä ostin ihan nätin mekon citymarketista 50e piti eka tilata mutta unohdin koko jutun http://www.vaunula.fi/kastepuvut2.htm tälläisen ei ole hinnalla pilattu.

autoista meillä on volvo v40 farmari on meidä porukalle aikas pieni kun koirat vie takaboksissa kaiken tilan,toinen auto chervolet starcraft sinne kyllä mahdutaan hyvin mutta vie älyttömästi bensaa.
uutta autoa ollaan katseltu mutta ei tietoo minkälaista.
 
Marmotta: Vinkkaapa miehellesi vielä ihan pokkana, että kestovaippoja olisi mukava kokeilla ;) Meillä on täällä trikoinen kimperin liina ja itse asiassa ne kestotkin käytössä :D Liinassa olen vielä Myttyä kantanut kehto-asennossa, missä vaiheessa te muut olette nostaneet muksun pysty-asentoon? Ja millä sidonnalla liina? Vielä en ole uskaltanut pystyyn laittaa, Mytty nyt 5 vkoa. Alkaa kyllä jo aika kivasti kannattelemaan päätä :).

Masuvaivat: Täällä ne vaivaa erityisesti alkuillasta ja aamulla. Poika paukuttelee niin maan vietävästi kun peppua hieman kohottaa selällään ollessaan. Mytty kyllä nukkuu yöt, mutta voi sitä vääntelehtimistä ja vaikerrusta unissaan.. raukka-parka. Meillä disflatyl ja relatipat käytössä. En oikein tiedä auttavatko vai eivät.

Eilen jostain luin, että äidin syömä rauta voi aiheuttaa masuvaivoja vaaville.. ja minä kun neuvolassa nimenomaan kysyin, VOINKO syödä... juu-juu, oikein suosittelivat kun oli niin pitkä ja rankka synnytyskin... :headwall: Nyt heivaan raudat hiiteen ja tarkkailen sipuleiden ja paprikoidenkin syömistä.. ja niiden irtokarkkien.. *sniff* :ashamed:

Yleistilasta: Päivä päivältä menee jotenkin helpommin ja paremmin. On ollut ilo seurata kuinka vauva kehittyy koko ajan. Viikko sitten ei vielä katseellaan seurannut mitään, nyt alkaa jo kovasti tapittelemaan liikkuvia asioita ja hymynaamaa :). -ja sen myötä viihtyy sitten hetkisen itsekseenkin. Välillä väsymys kyllä saa stressailemaan. On ollut vähän vaikeuksia tällä mammalla hyväksyä sitä, että kotia ei ehdi laittamaan ja eikä keittiössä puuhailemaan samaan malliin kuin ennen..

Auto: Meillä on vanha rämä FIAT UNO. :LOL: mahtuu mukaan se mikä mahtuu, loput pitää sitten jättää, heh.. Minusta on ylipäätään outoa, että meillä ON auto.

Hyviä vointeja armaat mammat ! :flower:
 
Alkaa jo valmiiks ahistamaan, että jos nuo mahavaivat ei ala hävitä...niin mistä apua? Mistä alotat selvittämään mikä on? Tuntuu tosiaan että neuvola ja lääkärit ei sano mihinkään mitään. Kaikki on vauvoilla normaalia.
Näkisittepä meidän typyn...mitkä makkarat joka paikassa :D 6 viikkosena oli tosiaan yli 6kg ja katotaas sitten ens vkolla..tulee 10 vko täyteen. Varmaan 8kg :LOL:
Söpö kun mikä makkaroineen. Laittavat varmaan laihdutuskuurille pikkusen.
 
Marmotta: armottoman hauska tuo teidän liinajuttu! :LOL: (Ainakin siis näin ulkopuolisen mielestä.. ) Kantorepusta luulisi että saa lähinnä ihan sporttisen vaikutelman, ainakin täällä Helsingissä niitä näkee aika usein miehilläkin. Oma reppu ollut käytössä jo paljon nukuttamisessa ja kotitöissä. Käytiinpä tänään pikaisesti asioillakin sen kanssa. Tosi kätevä, ensi viikolla kun pitäis junallakin mennä vauvan kanssa kaksin niin odotan repulta tosi paljon jo matkankin suhteen (ei tarvi sit rattaita ottaa) .

Täälläkin aloin miettiä et onko vaavilla vatsavaivat ja päädyin et luultavasti, joten ostin niitä jotain tippoja en nyt muista nimeä, ei Cuplaton vaan se toinen. Saas nähdä, auttaako.

Meillä taisi typy käydä jo viiden jälkeen "yöunilleen", eli saas nähdä miten aikaisin aamuyöstä on sitten jo pirtee. Ylöskään ei viitti repiä.

Tänään oikein ihana päivä kun tyttö nukkunut hyvin ja mieskin oli tosi huomaavainen. Kiva et on näitä onnen hetkiä kun välillä taas tuntuu et on aika rättipoikki. Hyvää vkl:a kaikille - muistakaa huolehtia myös itsestänne!
 
Eipä tahdo enää ehtiä täällä käymään useinkaan.
Jonkinlaista kyselyä oli autoista ; meiltä löytyy sekä uudehko iso farkku, uudehko iso maasturi sekä useampi "pikkuauto" eli siis perinteisempiä sedan-malleja. Mun ja ukkoni "ainoat" paheet onkin moottoriajoneuvot, ja niitä meillä piisaa viikon jokaiselle päivälle, kummallekin ;)

Meillä on muuten vaivat hellittäneet, mutta joskus ahmii vasemmasta tissistä maitoa niin, että nielee ilmaa mukana. Oman käsitykseni mukaan maitoa ei mitenkään rajusti suihkua, mutta enhän toki voi tietää mihin kohtaan suussa se sitten suihkuaa, ja senkö vai minkä takia sitten ilmaakin toisinaan menee. No, niitä sitten yritetään röyhtäillä pois, mutta viimeistään muutaman tunnin kuluttua ne tulee toisesta päästä, mukavana pörinänä :LOL:
 
Marmotta, hauskalta sait ainakin tuon kantoliinatapauksen kuulostamaan ulkopuolisen mielestä, niin kuin moukukin jo sanoi. Ihan ääneen piti hekotella, kun kuvittelin sinut solmuvärjättymekko päällä, molemmat kantoliinat päällekäin mekon päällä ja vauva muovikassissa :LOL: . No joo...olen ehkä pikkasen väsyksissä :D.
 
Vellistä: meillä mahavaivat loppui kun lopetin kaikki tipat ( relat, cuplatonit, disflatylit ja dee-tipat ) . Pidin muutaman päivän tauon ja aloitin jekovitin, joten masu ei ole enää muutamaan viikkoon vaivannut. Olenkin uskaltanut aloittaa vellin niin, että saapi maissivelliä iltaisin maitoon sekoitettuna noin 2/3 osaa. Eilen sai puhdasta velliä ja ei ainakaan siihen mitenkään reagoinut joten uskallan antaa. Luumusosettakin on saanut maistella ja nosti kamalan mekkalan kun en entanut enempää kuin lusikallisen kun massu oli tiukalla :) Mutta ei siitäkään mitään vaivoja tullut. Aloittelen varmaankin ihan porkkana-peruna tai ihan vaan porkkanavellillä tässä muutaman viikon sisään, koska jos vastikkeella mennään niin määrä on likemmäs 1,5 litraa vrk. Tissiä jos syö, niin määrä on litran verran...
 
Jossu,
vellistä kyselit. Oon laittanu jo yhen kerran päivällä ja sitten illalla maidon sekaan velliä. Eka vähän ja lisänny määrää. Tuolla mitäs nyt-puolella käytiin viikolla tiukkaa keskustelua vellistä. Siellä jotkut laitto, että ei suositella enää vauvoille vellin juottoa ollenkaan. Että soseet ja puurot vaan suoraan. No, mä ainakin meinaan tollai jatkaa. Ei ole ainakaan lisänny masuvaivoja. Alottelen niitä soseitakin maistattamaan aika pian.
 

Yhteistyössä