Toukokuun toukat 2013 *Tammikuu*

Unohtuipa eilen poksahdella, tänään siis 23+1 :heart:

Mulla on nyt ruvennut maitoa tihkumaan välillä, semmoista kirkasta nestettähän tuo vielä on...
Pari päivää sitten bongasin ekan masuhikan :heart: hassun tuntuista :) Tänään aamulla myös mies sai tuntea vauvan liikkeet mahan päältä :heart: Luuli niitä kyllä eka mahan omaksi myllerrykseksi :LOL: sais aikamoiset mahanväänteet olla että ihan päällepäin tuntuu :LOL:

Oma olo ollut ihan hyvä, mitä nyt selkä kipuilee koko ajan, mutta siihen on jo tottunut. Tuskinpa sitä jaksaa töissä lyllertää ihan loppuun asti kun työ on fyysistä hoitotyötä.

Onko joku vielä käymättä rakenneultrassa??

MariArvo ja Pikku-c 23+1 :heart:
 
Tuliko sulla Kristiin miten säännöllisesti supistuksia? Mulla ne on onneksi aina yöksi asettuneet, joskus on puolen yön jälkeen tullut viimeisiä, mutta ei ole jääneet valvottamaan pitkin yötä. Miten olet töissä jaksanut, tuleeko siellä enemmän? Muistelen, että hoitoalalla olet...?

Meillä onneksi oli tosi lievä yrjötauti, tänään ei ole enää ollut huono olo. Viime yökin meni kyllä tosi katkonaisilla unilla, kun vatsa piti niin mahdotonta pulputusta. Tuntui vauvaa häiritsevän, kun toinen mylläsi ja potki pitkin yötä, yleensä ei tunnu liikkeitä yöllä. Mies halaili pönttöä viime yönä kerran, ja hänkin selvisi jo jalkeille. Eihän tuo esikoinenkaan kovin pahasti sairastanut viime viikolla, ensin epäilin, oliko edes oksennustautia, kun ei näyttänyt muille tarttuvan. Saa nähdä vieläkö kaksi muuta lasta pitää, vai selviävätkö ilman.

Tsempit Blommorille, raskaana ollessa sairastaminen on kyllä tosi kurjaa : / Varsinkin, jos samalla on kipeä lapsi hoivailtavana.

Oletteko muuten sairastaneet nyt raskaana ollessa tavallista enemmän? Me ollaan ehkä oltu vähän vähemmän kipeänä, kuin viime vuonna, mutta taudit on kestäneet paljon pidempään. Aika lieviä on onneksi ollut kaikki, ei ole ollut kovaa kuumetta tms kenelläkään. Esikoisella on tällä hetkellä antibioottikuuri meneillään, keuhkoputkentulehdus hänelläkin. Lääkäri meinasi ensin, että astmaoireita, laitetaan jatkotutkimuksiin :headwall: Viime vuonna oli sama homma tytön kohdalla, saatiin lähete astmatutkimuksiin ja hänellä oli todennäköisesti kuukausia jatkunut poskiontelotulehdus... Näin ainakin lääkäri arveli siellä astmatutkimuksissa, ja ihmetteli, miksi poskionteloita ei oltu tarkastettu. Viikonloppupäivystyksestä saatiin antibioottikuuri ennen astmatutkimukseen menoa, ja oireet loppui siihen. Argh!!! :stick: Ärsyttää mennä meidän omalle lääkärille, kun ammattitaito vaikuttaa olevan vähän niin ja näin. Jos vaan olisi omalla paikkakunnalla yksityinen lastenlääkäri, en tuonne arvauskeskukseen veisi. Vakuutuskin kun löytyy...

Cherrie_ 22+1
 
Heippa,eilen käytiin ostamassa ne vaunut,mukaan lähti oran jovi air yhdistelmät ruskea/turkoosi kuosilla=)Voi kun ei malttas odottaa toukokuuta,että pääsee testailemaan vaunuja,jatkuvasti täytyy käydä hipelöimässä vaunuja:DSitteri täytyy vielä ostaa,ostetaan sitten myöhemmin.Noi vaunut oli kyllä just sellaset mitä ajateltiinkin ja toi väri miellytti myös kaupassa samanlailla,kun netin kuvissa:DAinut mutta on se autossa kuljetus,meillä pitää olla ainakin välillä se 5 paikkaa kuskin lisäksi käytössä,niin joutuu osiin purkaa vaunut,olivat aika leveät:whistle:

Tänään ollut selkä kipeä ja äsken tuli ensimmäinen selvä supistus,ei tehnyt kipeää,mutta tuntui epämiellyttävältä.

Maitoa en ole huomannut tulevan,mutta rinnan päässä ollut välillä valkoista,niikun olis muutama tippa tullut:whistle:

Sairastelu: olen ollut tosi paljon flunssassa tässä raskaudessa,aiemmissa en:(

Maanantaina on neuvola,pääsen varmaan minäkin täyttelemään kelapaperit ja odottelemaan äp pakkausta=)

petronella ja toukotoukka 22+3:heart:
 
Täälläkin nyt kunnon flussa iskenyt. En osaa sanoa onko useammin kipeänä kuin normaalisti, mutta kyllä tuntuu paljon rankemmalta olla raskaana kipeänä. Meillä esikoinen säästynyt oksennustaudilta eikä ainakaan vielä ole kuumeessa.

Itselläni alkoi hammas vihoittelemaan ja meninkin särkypäivystykseen tänään. Aloitettiin juurihoito ja sainkin elämäni ensimmäisen puudutuksen. Ikiniä ei ole muuta tehty kun oijottu ja vieläkin on suu puutunut eikä voi syödä...

Maitoa on tullut rinnoista jo jostain 10 viikolta alkaen silloin tällöin. Kaikissa raskauksissa on tullut aikaisin ja synnytyksen jälkeen tullut aina oikein urakalla. Suihkuaa vaan.

Tiivi-Taavi & Hemuli 25+2
 
Toisaalta jännää miten raskaus vaikuttaa eri ihmisten vastustuskykyynkin. Minä en ole tainnut olla kuin kerran ikinä sairaana raskausaikana ja silloinkin oli ihan normiflunssa kyseessä. Ei edes vatsataudit tartu. En minä normaalistikaan sairastele kuin aniharvoin, raskaana ollessa vielä vähemmän. Tsempit vaan niille, joihin kaikki pöpöt tuntuu sitkeästi tarttuvan!

Muutenkin olen ollut positiivisesti yllättynyt tämän raskausajan helppoudesta. Vähän tunnutaan pelottelevan, että tässä iässä raskausaika olisi kovinkin raskasta. Itse en huomaa aiempiin mitään eroa. Nykyään työskentelen myös hoitoalalla vanhusten parissa ja tuntuu että paremmassa kunnossa tässä duunissa pysyy kuin toimistotöissä. Pyrkimyksenä on myös tehdä töitä äitiyslomaan asti, eihän siihen ole enää kuin reilut pari kuukautta :)
 
Oon ollut useammin kipeä nyt odotusaikana, ja tosiaan sairastelu on tuntunut aiempaa raskaammalta. Itsenäisyyspäivän kammoflunssasta jäi sellainen ikuisuusniiskutus ja nyt kaks viikkoa on taas ollut ihan totaalinen yskä ja nuha. Voi toki olla, että muutenkin olisin nää flunssat kärsinyt, lehdissähän on ollut, että tavallista ärhäkkäämpiä pöpöjä on ollut liikenteessä.

Toisaalta allergiat on raskaana olleet ihan lieviä. Nukuin yhden yön ystäväni kahden kissan kanssa samassa sängyssä, mihin normaalisti olisin about kuollut ja vetänyt simona antihistamiineja, nyt ei tullut mitään. Aika hurjaa.
 
Kipeänä ollaan kolmatta viikkoa, tänään sain semmoisen kuurin keuhkoputkentulehdukseen mikä normaalisti määrätään keuhkokuumeeseen. Yhden kuurin aloitin jo maanantaina, mutta kun ei auttanut niin oli pakko mennä tänään päivystykseen hakemaan uusi tai saamaan jotain muuta apua.
Torstaina olisi tarkoitus lähteä miltei toiselle puolelle maailmaa niin olisi aikas mukava olla jo terve siinä vaiheessa.

Supistuksia on tänään ollut muutamia, menivät ohi kun vähän hengitteli. Inhottavan tuntuisia vaan olivat.
 
Cherrie, se to-pe yö supistuksia tuli läpi yön, en oikein tiedä miten tiheään mutta kauheasti en nukkunut. Ei varsinaisesti mitenkään kipeitä mutta sen verran epämiellyttävä se tunne on että piti hereillä. Perjantaina töissä en huomannut mitään kummempaa, mutta nyt tänään taas illasta joitakin. Ollaan oltu viikonloppu reissussa ja melkein koko ajan liikkeellä ja vähillä unilla, niin varmaan se nyt aiheuttaa.
Edellisessä raskaudessa jouduin sairaslomalle kk ennen äippäloman alkua supistusten takia, nyt toivon ettei samaan jouduta. Sillonkaan eivät kyllä olleet tehneet mitään kohdunsuulle. Tästä raskaudesta mua supisteli rv 16 aika napakasti, kävin gynellä joka totes että kun takana 2 täysiaikaista raskautta, tuskin on riskiä ennenaikaisuudelle tässäkään sen kummemmin, joten en oo sen jälkeen stressannu asiasta. Töissä jaksan hyvin kyllä, enkä siellä huomaa supistuksia. Selvästi nyt altisti tuo siivousurakka torstai-iltana. Eniten mua tällä hetkellä häiritsee se, että en saa öisin nukuttua noiden perhanan liitoskipujen takia :headwall:

Kristiin 28+3
 
Rinnoissa ei merkkiäkään raskaudesta! Viimeksi paisuivat kovasti koko raskauden ajan, mutta mitään nestettä tms. ei tullut. Nyt tilanne on niinkuin normaalistikin. Imetys on asia minkä toivon todella onnistuvan ja olen valmis näkemään vaivaa paljon sen eteen!

Lakka87 Jos olisin sinä, en jättäisi asiaa työn loppumisen suhteen tähän. Vaikka mitä teet niin ehkä sopimusta ei jatketa, mutta purematta en nielisi moista. Tuollaisen ääneen sanominen pomolta on laitonta ;) Mulla on lähipiirissä vähän vastaava tapaus, joka johti kunnon selvityksiin liiton lakimiesten yms.

En muista nimeä kellä oli sokerirasituskoe just yli 10 1h arvo ja protestoi tätä? :D Mua kiinnostaa kuinka nlassa suhtautui kun mittailit ja näytit arvot jne. Mulla oli eka raskaudessa 10,1 se 1 h arvo ja mukisematta otin rd:n tuomion. Koin siitä olevan mulle vaan hyötyä kun tuli seurailtua syömisiä eikä paino noussut juurikaan enää rv 30 jälkeen jne. Tällä kertaa en jäänyt kiinni, vielä, toinen rasitus edessä. Mulla on tosi vahva sukurasitekin ja siksikin tyytyväinen, että seurataan nyt.

Tiivi-Taavi odotellaan tuleeko rv32 ultrassa varmistusta tyttö vai poika ;)

nibsu kyseli pienikokoiselle vaunuja meillä oli Brio sing systeemi, olen 160cm pitkä ja tykkäsin. Kaverilla joku Quinny setti ja aivan mahtavan kokoiset ovat! Brio Primo kaukalo jalustalla oli ja ehdottomasti hyvä ratkaisu tuo telakka Nyt tulee Britax B-Dual rattaat ja näin ollen myös Britaxin kaukalo. Mulle tärkeä ominaisuus on myös turvakaukalon kiinnittämis mahdollisuus rattaiden/vaunun runkoon. Noita uusia vaunuja/rattaita lukuunottamatta hankinnat edelleen nolla :whistle: Kaikkea löytyy, mutta jos tulee tyttö niin sitten ehkä jotain vaatetta ostan

Kestovaipat kiinnosti mua ajatuksen tasolla eka raskaudessa, mutta kun kiinteiden aloittamiseen (4,5kk) saakka vaihdoin joka päivä keskimäärin 10 kertaa vaipan ja joka ikisessä oli kakka niin eipä paljon enää kiinnostanutkaan :LOL: No ok vaihtoi mieskin todella usein vaipan, mutta silti! Mieson aina ollut :heart: ja melkeinpä lapsen tulon myötä ollaan entistä onnellisempia. Joo näin on.

Armin, Kristiin, Tuiku, Mi&Ma ainakin te kanssakärsijät ah ne ihanat liitoskivut :stick: Voisin kirjoittaa kilometrin kaikenlaisia tuntemuksia, mutta tyydyn nyt vain toteamaan, että ikinä en ennen liitoskipuja ollut kokenut mitään yhtä hirveää kipua. Työssäni istun, nousen, kävelen, istun, seison x 1000 ja se oli oli täysin mahdoton yhtälö. Koko päivän olisin voinut istua tai seistä, mutta ei vaihtelua. Saikulla olin pari pätkää kunnes sitten 1kk ennen äitiyslomaa jäin kokonaan pois. Lepo oli ainoa joka auttoi. Särkylääkkeetkin joo, mutta ei niitä huvittanut napsia koko ajan. Muutama yö sitten oli järkytys kun heräsin, käännyin sängyssä lähteäkseni vessaan ja nousin sängystä niin ihan jähmetyin kun en hetkeen voinut liikkua niin viiltävä kipu oli häpyluussa! Ajattelin, että voi jestas nytkö se jo alkaa, mutta onneksi vaiva on vielä satunnaista. Puuh... yks hyvä apu mulla öisin on jalkojen väliin, polvien kohdalle, tyyny. Samassa asennossa kovin pitkään ei voi istua tai kipu tulee. Sitä vaaraa ei onneksi ole tuon touhuttavan esikoisen kanssa. Lantion malli on kai aika muodokas, kroppa on tiimalasin muotoinen.

Nlakuulumisia tähän vielä. Itseäni nämä tiedot kiinnostaa kovasti ja etenkin eka kerralla. Siis ne muiden tiedot :)
rv 22 + 2
paino 580g/vko
RR 126/82
HB 150
Sykkeet 150
Liikkeet ++
Pissa puhdas ja kohdun pohjan korkeus 21.

Energistä viikkoa kaikille!!!
 
  • Tykkää
Reactions: -Tipe-
Onpa sulla Kaana mahtavan hyvä hemoglobiini !

Mulla on tänään hammaslääkäri, jatketaan juurihoitoa ja sit jätetään se odottamaan kesää. Loppun asti ei kuulemma raskausaikana tehdä, kun tarvitaan röntgenkuvia ym.
Mulla on aina ollut hyvät hampaat, pari reikää koko ikänä. Nyt kahden viimeisen raskauden aikana tullut 6 reikää,yksi vaatinut juurihoidon ja yksi hampaan lohkeama! Hampaat on hoidettu, kuten ennen ja ruokavalio on ollut ihan normaali. On kuulemma ihan tavallista, että hormonit vaikuttaa siihenkin, että hampaat kärsii. Syljen koostumus muuttu ym. Ja varsinkin tiheät raskaudet vaikuttaa. Mullahan on siis nyt neljäs raskaus viiden vuoden sisään.
Kuulemma vanhan kansan sanonta on, että äiti menettää yhden hampaan jokaisesta tenavasta..

Tulikin lumituiskupäivä, kaipa sitä olis lähdettävä vähän lumitöihin ja kaivamaan auto lumesta ennen hammaslääkäriä.

Mukavaa viikonalkua kaikille =)

AnnaPauliina 22+5
 
Heippa,neuvolakuulumisia:
-pissa puhdas
-verenpaine hyvä
-painoa tullut 2kg edellisestä neuvolasta
-Hb 118(edellinen 113)eli noussut on edes vähän:)
-Sykkeet 136-150
- Liikkeet ++
-Kohdun pohjan korkeus 20(keskikäyrällä mennään)

Seuraava neuvola olis lääkäri neuvola n. rv 26,samoihin aikoihin pitäs mennä myös sokerirasitukseen.Mukaan sain raskaustodistuksen ja muitakin lippusia ja lappusia.

petronella ja toukotoukka 22+5:heart:
 
JOM
Juu mulla ainakin voimakas närästys,joka tuo happoja ylöspäin ja taitaa olla kiilteet hampaissa aika vähissä. Ikenistä tulee tosi helposti verta ja vaihdoinkin hammasharjan ihan pehmeään, niin ei tule jokakerta pestessä revittyä ikeniä auki. Muistan edellisistä raskauksista, että jossain vaiheessa alkoi tulemaan myös nenästä verta. Ikinä ei muuten tule, mutta kai nuo limakalvot on joka puolelta aika herkkiksinä.

Mulla oli viime neuvolassa 23+5 seuraavia arvoja:
HB 125
RR 109/71
Kohdunpohjan kork. 20
Painoa tullut eka neuvolasta +4 kg
Liikkeet +
 
Onko teiltä mitattu noita kohdunpohjamittoja ihan normineuvolassa? Meinaan vaan, kun multa ei ole mitattu mitään koskaan, mutta ensimmäinen neuvolalääkäri onkin vasta viikon päästä. Ehkä siellä sitten? Sain tänään hammaslääkäriajan maaliskuulle (täälläkin ikenet vuotaa verta ihan valtoimenaan ahkerasta lankailusta huolimatta) ja päätöksen äitiyspakkauksen saamisesta - jee!
 
Heippa tännekkin!
Tämän viikon perjantaina olisi sokerirasitus josta en kyllä tykkää yhtään.. Odotan että se vaan olisi ohi... Ens viikolla ois sitten neuvola ja lääkäri... Ollut kyl useammin kipuja alavatsassa semmosta ihme nipistelyä.. Mitä lie onkaann.. Pikku kaveri liikkuu päivittäin.. Mukava herätä joka aamu ku menee istumaan keittiöön ja aamukahvin juo pikkunen vaa ilmottelee itestään... Saatan yölläki herää jos poitsu rupee oikein hurjaks.. Minun ja mieheni suhde on samanlainen kun aiemmin eli yhtä ihana :) ja joo taitaa ainakin mulla olla ihan entisellään halut.. Onneks ne ei oo sielt mihkään kadonnut... Mut näillä mennään :)

Pipsukka93 ja poika 24+4
 
Esikoisen synttäreitä juhlittiin eilen ja tänään kävi viimeiset vieraat, jotenkin olevinaan raskasta tuo kun on paljon porukkaa ja kaikkien kanssa täytyis yrittää jutella.. Seuraavaks saakin sitten kestitä porukkaa jotka tulevat vauvaa katsomaan =) Onko kellään hyviä ideoita mitä voisi äippäloman alkuun leipoa pakkaseen valmiiksi?

Kaanan kanssa samoilla linjoilla, että Lakka87 sun kannattais kysäistä liitosta mitä mieltä ovat, raskauden takia kun ei saa syrjiä ketään.

Meillä on parisuhde ihan hyvä, tuntuu että kun otettiin kierukka pois niin tuntuu haluja olevan enemmän, täytyy varmaan miettiä synnytyksen jälkeen uusiks toi ehkäisy.

Viikonlopun aikana mulla kipeytyi selkä, ja tänään töissä tuntu että kaiken aikaa sattui selkään, välillä olin tuntenevinani supistuksiakin, silleen menkkamaisesti pakotti alamahaa. Mulla ei aikaisemmissa raskauksissa ole ollut tuollaista, joten vaan epäilin että olis supistuksia. Liitoskivut vaivaavat myös välillä, joskus yöllä oikein tosissaan sattuu kun kääntää kylkeä.

Mulla olis sokerirasitus ens viikolla ja sitten seuraavalla viikolla lääkäri, toivottavasti ei tässäkään raskaudessa sokerit nouse.

Onko kukaan vielä uhrannut ajatuksia vauvan nimelle? Mulla on kauhea mietintä päällä, tuntuu että tyttöjen nimiä olis vaikka mitä kivoja mutta pojalle en keksi mitään. Tietysti sekin on sitten helpompaa kun näkee vauvan ja sen että miltä näyttää, ja onhan tässä tosiaan vielä aikaa miettiä =)

Armin ja poitsu 24+3 (tai jotain sinnepäin)
 
Armin, nimipähkäily käy kuumeisena täällä! Potentiaalisia tyttönimiä olisi meilläkin valehtelematta kymmeniä, poikalista on todella lyhyt. Kaikilla ystävilläni on poikia, joten hyvät nimet on aika tehokkaasti viety. Lisävaikeutena on, että nimen pitää toimia molemmilla kotimaisilla (mieheni on suomenruotsalainen) olematta kuitenkaan ruotsalainen nimi. Mies ei myöskään hyväksy suomalaista versiota ruotsalaisesta nimestä, joten sinne meni mun suosikit Eemelit ja Oskarit ym. Nyt meillä on - tadaa! - yksi nimi. Siis ei edes toista nimeä keksittynä, ei semmosta vaan ole. Pelkään hulluna, että huhtikuussa pojan saavat kaverimme ehtivät vielä ryöstää tuon meidän nimen ennen meitä, sit ollaankin pulassa. Jos joskus tulevaisuudessa saadaan lapsia lisää, niin niiden on sit pakko olla tyttöjä, koska tää poikanimi tulee nyt sit käytettyä tässä.

Lähdin äsken tästä koneelta aika haipakasti vastaamaan puhelimeen ja tömähdinkin sit täysillä takamukselleni! Villasukat + parketti + kiire =ei hyvä. Pelästyin niin hulluna että purskahdin täyteen itkuun, ja vastasin sit miehelle itkien. Mies tietenkin ehti jo kuvitella vaikka mitä, mutta sain sitten soperrettua, mitä oli käynyt. Hyvä meitsi, tuolla talven liukkailla köpöttelen varovasti ja hienosti, mut sitten kotona vedän ihan täydet lipat. Onneks vauva potkiskelee entiseen malliin, hyvässä vesiturvassahan tuo taitaa olla.
 
Viimeksi muokattu:
Nimiä on tullut mietittyä kummallekin sukupuolelle,sillä sukupuoli saa olla salaisuus loppuun asti;)Tytölle on oikeastaan vaan yksi nimi vaihtoehto,pojalle kaksi vaihoehtoa,saa nähdä sitten tuleeko nimet käyttöön.

Ollaan saatu jo takaisin lainassa olleita vauvatavaroita ja pieniä vaatteita,ihana hypistellä niitä:heart:
 
Heippa hei!

Mulla on kanssa liitoskivut alkanut vaivaamaan alapäässä oikein kunnolla. Siitä on syyttäminen vain itseään. Piti perjantaina juosta bussille kiireessä ja tuntui kun lonkat olis irronnut. Nyt sitten tuntuu, että alapää repeää. Neuvolan täti sanoi, että kunhan ei tunnu painetta niin ei hätää. Jos tartten saikkua niin lääkärille vaan. Yritän nyt kuitenkin sinnitellä töissä, koska edessä on aikamoinen viikko töiden kannalta eli ei olis ketään kuka tuurais ja olis monta tärkeää tapaamista ja koulutusta pidettävänä. Huoh!

Viime viikon neuvolakuulumiset, rv 22+0:
Painoa tullut alusta 340 g / vk
Paineet 134/81
Pissa puhdas
Hemppa 121
Sykkeet 135-143
Liikkeet +

Sokeritasitukseen pitäis varata aika viikoille 26-28...jostain syystä en ole vielä saanut aikaiseksi...

Mullakaan ei ole vielä koskaan mitattu sf-mittaa, se mitataan ekan kerran sitten seuraavalla kerralla kun on eka neuvolalääkäri. Se taitaa muistaakseni olla ihan helmikuun lopulla. Odotan sitä innolla...en siis sitä sisätutkimusta vaan sf-mittaa :) Tuntuu, että masu on alkanut kasvamaan viime viikkojen aikana ihan kunnolla.

Pakasteeseen aattelin leipoa sämpylää, pullaa yms ennen äippälomaa. Siksi nyt onkin hyvä syy syödä roppakaupalla marjoja että mahtuu nisut pakkaseen vauvavieraita varten. Eipähän tartte sitten tarjoilla kaupan eineksiä, kun en niitä yleensäkään halua tarjota.

Nimiä ollaan pohdittu oikeastaan aikoja sitten ja yhdet vaihtoehdot on kumpaakin sukupuolta. Se on niin tosi vaikee asia, että olemme jättäneet sen pohdinnan sitten keväämmälle...tai kesämmälle jos ei mitään uutta tule mieleen. Uskon myös siihen, että kun se vauva on itse läsnä niin ne nimet tuntuvat enemmän oikeilta tai vääriltä. Nyt se on todellista hakuammuntaa kun ei edes tiedä kumpi meille on tulossa, tyttö vai poika.

Farkkutyttö ja Ihanuli 22+5
 
Minäkin Lakka87 sinuna vähintään liittoon ottaisin yhteyttä. Onko sulla ollut määräaikainen soppari koko sen kolme vuotta ja sitä on aina jatkettu? Silloinhan voisi jo sanoa, että tarve kokoaikaiselle työntekijälle on kokoajan ollut ja sut olisi pitänyt vakinaistaa jo aikapäiviä sitten, eikä pompotella noilla määräaikasilla. Liitolla on varmasti sanansa sanottavana tähän!
Mua pistää niin vihaks se, kuinka työnantajat polkee työntekijöitä. Mulla on itselläni takana yks työpaikka, jossa oli kaikki kyllä niin veeturallaan ku voi vaan olla ja voin muuten kertoa, että pääsyy tähän lähti sitten lopulta talosta ennen mua. Mun teki silloin niin mieli heittää hanskat tiskiin heti, kun oli niin loppu sekä henkisesti että fyysisesti siitä jatkuvasta pomputtelusta, mutta periaatteesta en antanut periksi. Onneksi näin.

Sitten omia kuulumisia :) Meillä oli eilen kasvukontrolliultra taas. Kokoarvioksi saatiin 1108 grammaa ja hienosti oltiin käyrillä. Eikä verensokeritkaan ole heitelleet mun normeista, vaikkakin ovat kokoajan hieman korkeammalla kuin ei-diabeetikoilla. Näin saatiin sitten siunaus db-kätilöltä, että ainakin seuraavaan kontrolliin (3 vkn päähän) pärjätään vielä ilman insuliineja, jossei tilanne jostain syystä radikaalisti muutu. JES!

RT:ssä oltiin rv 24 ja RT:ssä oltiin yhä 27+5, voi kun pysyttäis siellä loppuun asti! Minkä jälkeen ei tuo pieni enää mahdu kääntymään toisin päin? Lapsivettä oli normaalisti ja kohdunsuun tilannetta ei katsottu tarpeelliseksi tarkistaa, kun mä en oo ainakaan huomannut, että olisi supistellut :)

Lääkäri oli melkein tunnin myöhässä aikataulusta, tuli vähän kiirus töihin sieltä lähtiessä, mutta ehdin kuitenkin, vaikka viime tinkaan menikin!

Terkuin, Simppu ja pötkis 27+5 (Viimeinen raskauskolmannes käynnissä jo, kolmenkympin kriisihän tässä tulee kohta viikkojen suhteen!:D)
 
hei, sama täällä Raitapaita81 :) Minäkin olen laittanut pyynnöt mutta en ole saanut vastausta.
En millään ehtisi tänne kirjoittaa mutta FB:ssä se kävisi ikään kuin itsestään kun sitä
kuitenkin säännöllisesti käytän.

Tähän kuulumisiamme sen verran että ihan normaalisti on edennyt tämä raskaus.
Painoa on tullut lähtöpainosta 6-7 kiloa. Se on ehkä huolestuttavin seikka tällä hetkellä,
koska lähtöpaino oli jo useamman kilon yläkanttiin. Paljoa ei vielä tässä vaiheessa ole elämää
rajoittavia raskausvaivoja. Juoksulenkille en tietenkäään nyt ihan tässä heti ole lähdössä,
mutta mahdollisimman rauhallisesti kun ottaa niin kivasti pärjää.
Ultrassa oli pikkasen viitteitä tyttösukupuolesta, mutta täyttä varmuutta ei saatu :).
Muuten kaikki hyvin masussa.

Minullahan on entuudestaan 7-, 5- ja 1-vuotiaat lapset. Toukokuussa nuorimmainen on 2 v ja 2 kk. Koen että tuplarattaat olisivat tässä tilanteessa tarpeelliset. Osaako kukaan täällä suosiotella mitkä olis ne kaikkein
parhaat ja kätevät tuplarattaat???

Terkuin formartha ja masu 24 viikkoa, jippii toukokuun lähenee!!
 
Viimeksi muokattu:
Mulla kans toi miekkonen on suomenruotsalainen ja pojalle on pari ruotsalaista etunimeä vaihtoehtoina, toisen nimen kanssa päästään helpolla koska se kulkee heillä suvussa..

Meinaatteko Affen laittaa pojan suomenkieliseen vai ruotsinkieliseen päiväkotiin ja kouluun yms..? Me nyt päädyttiin ruotsinkielisiin vaikka ite en ruotsia osaakaan yhtään mutta tuntuu olevan tolle miehelle aika tärkeetä ja varmaan hyötyä lapsellekin sit tulevaisuudessa, josko sitä siinä samalla ite oppis ja mies saa sit auttaa läksyissä yms jos mä en osaa..
 
Ässämix, lopullinen peitsi on vielä asian suhteen taittamatta, mutta ilmeisesti suomenkieliseen. Ruotsia poika oppii sit isältään ja laajalta suvultaan, sekä sit tietty alakoulusta alkaen toisena kotimaisena. Mietityttäähän se, että turhautuuko tuo sitten kun opiskelu alkaa koulussa niin alkeista, mutta mä en vaan kestä sitä, etten saisi olla täysipainoisesti osana läksyjen auttelussa, vanhempainilloissa jne. (Ymmärrän ruotsia sujuvasti, mutta aktiivinen kielitaito on huonohko. Mies puhuu suomeakin ihan natiivitäydellisesti.) Oon myös lähikoulujen vankka kannattaja, joten meidän poika saa mennä siihen kouluun, mikä lähimpänä on. (Jos se onkin ruotsinkielinen, niin sit pitää miettiä asia uusiksi, eh...) Pähkäilyähän tässä on ollut. Mut toisaalta selkeesti riippuu suurimmaksi osaksi kaveripiiristä, miten se kielitaito aktivoituu, koulu ei ole kaikki kaikessa. Mies ei puhu ruotsia kuin äitinsä ja veljensä ja satunnaisten sukulaisten kanssa, kaikki kaverit ovat suomenkielisiä. Miehen veljellä taas koko kaveripiiri ja vaimo ruotsinkielisiä, ja lapset pelkästään ruotsinkielisiä. Kumpikin siis ovat käyneet koulunsa ruotsiksi.
 
Simppu, mulla edellinen masuasukki istuskeli perätilassa viikolla 32. Välillä oli poikittainkin. Seuraavalla nla-käynnillä 35+4 oli kääntynyt lähtökuoppiin. Uudelleensynnyttäjillä kääntyilytilaa on pidempään. Muistelen, että jos olisi ollut viikolla 36 perätila, olisi tullut lähete kääntöyritykseen...?

Lueskelin läpi vanhaa raskauspäiväkirjaa myös supistusten osalta, näkyy olleen kovia suppareita ainakin jo viikolla 27, paikat kuitenkin pysyi kiinni viikolle 36, silloin oli pehmeää kohdunkaulaa 1,5cm jäljellä ja kohdunsuu sormelle auki. Mutta silloin kovat supistuset tuli kyllä rasituksessa...
Sunnuntai-iltana taas tuli säännöllisesti supistuksia tunnin ajan 2-5 minuutin välein ja supistuksen kesto 30sek-1min. Olin ehkä tunnin ehtinyt sohvalla relailla, kun muuttuivat tiheiksi. Eilen tuli puolisen tuntia 1-3 minuutin välein! Kaikki supparit ei tosiaan ole niitä kovia, osa ihan tavallisia, mitä tässä vaiheessa saattaa tulla. Eka oli tosi kova ja kesti yli minuutin, oli kyllä tosi häijyn tuntuinen. Neuvolalääkäri on kolmen viikon päästä. En taida pyytää aikaistamaan, ellei nyt ihan mahdottomaksi mene. Yritän vaan löysäillä tahtia entisestään.

Mies ilmoitteli, että siirtyy huhtikuussa toiselle paikkakunnalle töihin... Työmatka pitenee, eipä taida ajella illaksi kotiin auttelemaan, jos sattuisi mulla olemaan tiukka viikko vauvan ja lasten kanssa sitten aikanaan... Huoks.

Nimiä olen pähkäillyt, saldo 0 ehdotusta tähän mennessä. Toinen nimi saattaisi olla tytölle ja pojalle.

Cherrie_ 22+4
 

Yhteistyössä