TOUKOKUUN TUHISIJAT helmikuussa <3 <3 <3

mä sain kelasta jo päätöksen äitiyspäivärahasta. eli siis vaikka haluaisi, että raha maksetaan viimesen 6 kk:den tulojen perusteella, niin ne ei maksa jos ei tulot ole noussu vuodesta 2007 väh. 20%. mulla oli ihan hilkulla, että olisin saanu viimesen 6 kk:den mukaan, mut en nyt sitten saakaan. ja se vaikuttaa mun päivärahaan niin, et saan n. 200e kuussa vähemmän mitä olin laskeskellu. :kieh:

en nyt jaksa kirjottaa enempää... stressaa se asuntoasia, niin et sain jo riidan miehen kanssa aikaseks näin aamusella... :'(

yellow 26+3
 
Synnytystapa-arviosta Kiitos vastauksista. Vielä ei ainakaan terkka ole tunnustellut kokoa tms., tai ei ainakaan ole puhunut. Sf-mitta on kuulemma ihan normaali ollut. Onko se äitiyskortissa tuo kohdunpohjnakorkeus? Mä olen niin pihalla kuin lumiukko, että tuntuu, että osaanko hoitaa vauvaakaan :whistle:
En ole tästä asiasta vielä hoksannut kysyä neuvolassa, että kuinka se täällä hoidetaan. Ensi viikolla on neuvolalääkärikin, niin voin siellä kysäistä.
Missään yhteydessä ei ole tullut mun lantion koko ikinä puheeksi, että en tiedä yhtään onko ahdas vai mahtuuko hyvin synnyttämään. Näiden pähkääminen ei yhtään auta sitä minun synnytyspelkoa :)

nikunaku Sain ajan jo sinne pelkopolille. Tai siis en oikein tiedä, kun tuli lääkäriaika VAS:iin. Täytyy huomenna soittaa ja selvittää asiaa. Mutta voi olla, että aika on sillain, että joudun siitä sitten kiirehtimään takaisin töihin, joten en ehdi jäädä kyläilemään. Mutta katsotaan, kun saan sen ajan varmistettua. Tuo minulle lähetetty aika on ainakin tosi huono töiden kannalta. Ja en tiedä, pitäisikö miehen päästä mukaan. Tosin reissaa nyt siellä Itä-Suomessakin vielä töiden takia, että en tiedä koska on taas edes arkisin kotona :(

Vaatteista Mä en ole ostanut kuin kaksi 50 cm bodya. Pitäisiköhän mullakin olla niitä enemmän varmuuden vuoksi. Ja housuissa ja potkareissa pienimmät on 56 cm.

Kuvista Mustakin on tosi kiva katsella kuvia lastenhuoneista ja muista hankinnoista :heart:

Niiksu En niinkään näe painajaisia, mutta muuten muistan uneni paremmin kuin ennen. Näen unia tutuista ihmisistä, mutta ihan ihme yhteyksissä ja sellaisista, joiden kanssa en juuri ole edes tekemisissä.

Pauzi Mä olen paljon miettinyt synnytystä ja sainkin lähetteen pelkopolille.

Kelan papereista Kiitos niistäkin vastauksista :heart: Mä en ole itse tarkkaan laskenut, mutta mä oletan että mun tulot voisivat olla nousseet sen 20 %. Samassa työpaikassa olen ollut, mutta sain 10-v. kokemuslisän palkkaan ja v. 2007 olin pitkällä sairaslomalla ja olen ollut osittain kelan päivärahoilla. Eli ainakin kokeilen.
Miten ne tässä vaiheessa tekee päätöksen ja maksaa ensimmäisen äippärahan, koska voin toimittaa palkkanauhat kuitenkin vasta kesäkuussa.

yellow Olit saanut jo päätöksen äippärahasta? Miten pystyit etukäteen toimittamaan palkkatiedot? Kun mulla lisät vaihtelee joka kuukausi, vai toimitanko nyt peruspalkan mukaan vai miten?
*muoks* Voimia ja :hug: asuntoasian kanssa.
 
Mä olen niin tottunut siihen, että asioiden hoito vaatii järjestelyä etukäteen ja miehen viemistä töihin. Mullahan on auto koko ensi viikon, koska mies menee sinne Itä-Suomeen firman autolla. Mitä mä viikonlopun pähkään noitten Kelan papereitten kanssa. Tämä äippähän pääsee aamulla käymään Kelassa ilman mitään vaikeuksia :headwall: :headwall:
 
Pikasesti pyörähdin lukemaan teidän jutut.

Noista vaatteista vielä, että sehän on vähän makuasiakin, haluaako pukea vauvan niihin vähän isoihin 56-60cm vaatteisiin. Vai haluaako alkuun pukea niihin pienempiin. Meillä kun vauvat ei ihan minikokoisia ole ollut (pienen 3740g ja isoin 4550g), niin sillain ei välttämättä olis ollut tarpeen ne 50cm vaatteet. Vaikka ne 56-60cm vaatteet alkuun onkin vähän isoja ollut. Mä oon tykännyt et on vähän niitä pienempiäkin vaatteita ollut. Mutta sillain jos haluaa ajatella, niin pisemmäksi aikaa niistä 56-60cm vaatteista on hyötyä. Mutta kun taas ne vieläkin pienemmät vaatteetkin on niin söpöjä, että eihän niitä malta olla ostamatta. :D Jos niitä 50cm vaatteita ostaa alkuun ihan vaan muutaman, ja sitten ostaa lisää, jos tuntuu että vauva hukkuu niihin isompiin. Tää kun on sellanen "miten kukakin tykkää"-juttu. =)

synnytystä olen miettinyt. Se ei mitenkään pelota tms. Mutta mietityttää se tuleeko eteen käynnistys vai miten menee. Kun on tota matkaa synnärille ja nopeita synnytyksiä takana. Yhtenä yönä näinkin unta et synnytin keittiön lattialle vauvan ihan hetkessä, joten ilmeisesti vähän liikaakin sitä miettinyt.

stk ja minivitonen 24+5 :heart:
 
hei apua....tulkaa joku hakee mut pois täältä kotoa.Mä ole jo yhde laste huoneen järjestyksen kääntänyt ympäri.Nyt toisen huoneen kimpussa tuskailen.Ja lumipallo efekti on valmis.Meinaan sieltä kai lähtee yks sänky leikkihhuoneeseen,mikä tarkoittaa,että leikkihuoneen sänky pitää keksiä jonnekin pois. :ashamed: :$ miks miks miks pitää kokoajan miettiä mikä olis parempi järjestys.

Mies ei ole onneks oksentanu eikä kukaan muu ole vielä aloittaut,mutta onhan siinä itäisaikakin. Yöllä miehellä oli kyllä maha tosi kipeä. Tänään hänen oli pakko lähtee hakee niitä mun huutamiani tuoleja Seinäjoelta ku viime viikonloppuna oltiin niin heikossa kunnossa vielä flunssan jäljiltä.
Mies varmaa tykkää hyvää kun tulee kotiin ja huoneet on pistetty hysrkyn myrskyn. :whistle: Ja tulen tarvitsemaan hänen apua kantamisessa. :whistle:

argh...poistun suunnittelee mitä huonekalua kokeilen ja mihin seuraavaksi.
 
Nikunaku jaksaa aina järjestellä heh mäkin siirsin tänään jopa tytön sängyn toistepäin :p ja vähän siivosin.
Aamu oli ihan suoraan sanottuna perseestä. Mä en muista millo mä olen taas nukkunut kunnon yön. Heräilen tunnin välein ja nyt viime öinä olen myös panikoinut sitä synnytystä. Kipu kai pelottaa en tiedä miksi johan mä tiedän mitä se homma on ehkä juuri siksi :D Tänään tuntu, että oon aivan loppu niin henkisesti että fyysisesti. Ihan suolesta, ettei saa nukutuksi. Menin sitten miehen työpaikalla käymään ja itkeä pillitin. Siivoaminen taas helpotti oloa. On siinäkin kotiäidin ilo :LOL: Mä jotenkin kuvittelin että se ikuisuuden kestävän pahoinvointi/oksentelujakson jälkeen alkaa se seesteinen raskaus ja kattia kanssa. En ole osannut nauttia koko raskaudesta oikeastaan ollenkaan ja se tuli vähän yllätyksenä. Tämä on kyllä eka kerta kun ei paljoa kiinnosta vauvakamojen hankintakaan. Alkais tuo aurinko nyt paistamaan enempi tämä vuoden aika ei ole mun parhainta aikaa. Pääsis pihaa laittamaan jne..

Joo huvitti, että jostain luin että loppu kesän ja syksyn vauvat on pidempiä ja vahvempia kuin muina vuodenaikona syntyneet vauvat. Miksihän mun loppukesän syksyn lapset kasvaa pituuden osalta miinuskäyrillä. Taisin viettää kesät kellarissa :p ..eiköhän se nyt pikkusen enempi vaikuta nuo geenitekijät kuin aurinko.

Tuosta synnytyksestä vielä että jos käynnistetty tulee niin meinaan kysyä onko se parasta selvitä ilokaasulla kuin sitä spinaalia ottaa..tai jos otan sen spinaalin pyydän sen jo synnytyssalin ovella oli paikat auki tai ei kyllä sen kanyylin voi panna valmiiksi selkää pistäkööt sen aineen sitten myöhemmin. Itsellä kun kestää tunnin se koko homma mutta tuska on hirvittävä kun paikat aukeaa hetkessä. Se on uskomatonta kuinka kauan se epiduraalin/spinaalin saanti kestää. Eka pannaan käteen tipat ja odotetaan sitä anestesialekuri ikuisuus jne ...viimeksi kärsin koko sen ajan hirveistä kivuista ja joku urputti että ole paikoillaan jos meinaat tän saada ja varo nyt ettei se kanyyli irtoa siksi mietin että kannattaako sitä edes ottaa karjuu vaikka sen 30min heheh saapahan ainakin kiemurrella niin paljon kuin tykkää ilman että joku fiksu mies nukkulekuri laukoo fiksuja..miksi ei voi odottaa että supistus on ohi ja sitten laittaa? en jymmärrä..
paree ku ei mieti vielä sitä kun ei koskaan tiedä miten sitä synnyttää ja millon?!

ruuanlaitoon..
 
Oikeastaan naurettavaa että minäkin mietin kipua kun toisaalta synnytyksessä voi sattua vaikka mitä kipu on pienin haitta siihen ei ole tiettävästi kuollut kukaan kun taas muihin komplikaatioihin voi vaikka kuolla. Luulis että ne aiheuttas enempi pelkoa..
 
Tein tuossa ruokaa varten kreikkalaista salaattia.4 v käveli siihen viereen ja heti ilmoitti: "äiti en sitten syö lehtiä,paprikaa jne" Kananpihvin on sulamassa ja ajattelin valkosipulipatonginkin vielä heittää uuniin.Taidan röstiperunoita heittää sinne uuniin,nyt e jaskais riisiä keitellä. Mies on jo kotimatkalla,tunti vielä.Ajattelin tehdä ruua valmiiksi kun hän saapuu.

Nara: Mäkin oikeesti kyllä mietin sitä kipua.Tunnissa kun kaikki tapahtuu.Viimeks kipeistä supistuksista sellanen 45min. Ja kolme synnytystä mennyt ilman kivunlievitystä,nyt olis ihana saada helpotusta siihen. Ekassa olen saanu epiduraalin ja se auttoi. Spinaalia kai suositellaan uudelleen synnyttäneelle ja pitäis alkaa kai vaikuttaa nopeammin ku epiduraali. Joo mullekin letkut ja kaikki valmiiksi. :whistle: mutta jos yt mennään ilman puudutetta ni teidän,että se on vain tunti elämästäni ja palkinto maailan paras.


 
Kela-asiasta vielä. Mitä jos hakee 6kk tulojen mukaan, niin arvioidaanko siihen lomarahat lisäksi? Siinä hakemuksessahan on siitä kohta. Koska jos mitään lomarahoja ei lasketa, ei mulla ainakaan oo tulot kasvanut tarpeeksi. Pomo ei oo perillä näistä asioista yhtään, pitää varmaan kelassa käydä joku päivä!
Ois kiva laittaa se hakemus jo eteenpäin, ehkä lähetän sen työnantajan palkka -lapun myöhemmin..

 
spinaali annettiin mulle kun oli paikat sen verta enempi auki ettei epiduraalia ehditty/kannattanut antaa. Spinaalihan on lyhyt kestoinen eikä sitä voi lisätä toisin kuin epiduraalipuudutetta. Onkohan pudentaali/kohdunkaulanpuudutteesta apua? käykö niiden laitto kipeetä. Aquarakkulat on kyllä jotain aivan järkkyä. Esikoisen synnytyksessä kun se laitto niitä olin aivan shokissa luulin että se on yks rauhallinen pisto niin hirveetä tykitystä vatsanahkaan. :kieh: joo siinä tosiaan vaihto kivunaihe paikkaa eihän niistä muuta iloa ollutkaan. Silloin olikin kokopäivä aikaa testailla puudutuksia. :p
 
miida Mä haen 6 kk:n tulojen perusteella ja aion huomenna käydä kysymässä asiaa Kelasta. Ei kai siinä lomarahoja kysytty (*ei jaksa hakea lomaketta*). Vai kysyttiinkö? Meillä maksetaan lomarahat heinäkuun palkassa, joten ei mulla viimeisen 6 kk:n ajalla ole mitään lomarahoja.
 
Unet on aika samanmoisia kuin ennen raskauttakin, en myöskään ole huomannut että näkisin sen enempää painajaisia. Onneksi niitä ei kovin usein ole, mutta silloin jos on niin ovat pelottavan todentuntuisia.
Tietty vauva-unia näkee nyt vähän useammin kuin tavallisesti ja yleensä ne on just sellaisia ihan hassuja, että vauva osasi kävellä ja puhua heti kun syntyi yms.

Pauzi: Jonkun verran on tullut synnytystä mietittyä, mutta mitään suunnitelmia en kuitenkaan tee kun ei voi etukäteen tietää mikä tilanne silloin on ja miten asiat menee. Minäkin pelkään ihan mahdottomasti että joutuisin sektioon :ashamed:

yellow: Toivottavasti asunto-asia järjestyy pian ettei tarvitsisi sitä murehtia :hug:
Harmi että sulle kävi noin ikävästi päiväraha-asiassa :/
Mulle kävi esikoisen aikaan ihan samoin! Kelan täti vielä itse sanoi että saan ilman muuta 6kk mukaan päivärahan, mutta sitten löytyi kuitenkin joku sääntö ettei tarvinnu sillä maksaa vaan sain vain minimipäivärahan. Otti kyllä päähän ihan tajuttomasti, oli kuitenkin NIIN iso heitto sitten tuloissa. Minimi-raha kun oli silloin 15,20?/pvä.
Virkailija neuvoi sitten tekemään valituksen, minkä teinkin. Sen käsittely kesti ihan tajuttoman kauan, yli 1,5v. ja päätös sieltä tuli vasta joulukuussa 2008 vaikka äitiyslomani alkoi jo kesäkuun alussa 2007.

Sitä minimiä saan nytkin kun oon tässä välissä ollut hoitovapaalla. Mut olikos niin että tämän vuoden alusta se olis vähän noussut?

Sompio: Juu kohdunpohjan korkeus ja sf-mitta on sama asia :)

Meillä oli niin päin, että 56cm housut mahtuivat päälle todella pitkään, bodyt piti aina olla kokoa isompaa housuihin verrattuna kun vaippa vei aika paljon tilaa. Minusta vauva oli sillein kuitenkin ihan sopusuhtainen, että esim. selkä ei ollut mitenkään huomattavan pitkä verrattuna jalkoihin tms.

nikunaku: Sähän oot sitten innostunut :D
Meilläkin olis hieman vaihdettava järjestystä ainakin olkkarissa, mutta mies on kieltänyt sen minulta ihan kokonaan niin en ole viitsinyt hommaan ryhtyä yksin ettei se suutu mulle! Ja ihan aiheesta tietty kieltää, nyt on alkanu olla supistuksia, eilen jo vähän kipeitäkin, niin varmaan ihan järkevää ettei tahallaan niitä yllytä.

 
Kontrollissa käyty. Pikkuinen näytti voivan hyvin, kovasihan se tuolla masussa möyryääkin:) Uskomattoman ihanaahan se oli pikkuinen siellä nähdä, vallattoman suloinen<3 Ei ollut paikat auenneet, huh. Tai se lekuri oli ihan kummalline, keskittyi vaan opiskelijaansa, selitti sille, eikä sit mulle välittänyt vastailla tai kertoa |O Sai 0.2mm lyhyemmän kohdunkaulan mitan, mutta sit jäi arpomaan että mittaskohan nyt oikei vai ei.. tosi hyvä fiilisjäi, ja kertakaikkisen luottavainen. Onneks nyt sit 2vko pääst uus kontrolli, sit taas kuulee mikä tilanne.. Nyt ei tartte vuodelevossa enää maata, jes. saan liikkua omien tuntemusten mukaan, vähän laisesti kuitenkin. Uintilupaa en saanut , harmi. se olis ollut selän kannalta parasta liikuntaa, kävely kun on välittä yhtä tuskaa, ja välillä ei onnistukkaan, lisäksi nuita supistuksia. Mulle on ilmennyt uuski vaiva: tohon häpy luuhun sattuu ihan uskomattoman paljon! (oli aiemmin juilaisuja, mutta nyt hervotonta kipua, vallankin jos on pystyssä. Onkohan tää nyt vaan voimistunutta S-I_nivel kipua, vai liitos vai mitä lie häpyluu kipua :LOL: :'( ??

Unista: niitä täälläkin, ihan kummallisia. välillä niissä ei ole päätä eikä häntää, välillä tutuista ihmisistä.. Alussa mulla oli järkkyjä painajaisia, ne onneks väistyneet.

Synnytys: Lohdullista kuulla että muutkin jo miettineet sitä kovasti.. Mua kanssa hirvittää, kipu lähinnä. Ekassa oli epiduraali, se oli hyvä. Ilokaasu oli jotain aivan kamalaa. Aquarakkuloita en edes ajattele pyytäväni. Pötkin pakoon, jos joku niitä ees ehdottaa :LOL:
Mites te joilla useampi synnytys takana, Kauanko ovat kestäneet, eka, toka, kolmas jne? Avautumiset, ponnistusvaiheet yms? Joskus kun väitetään, että toisen synnytys olis jo helpompi, tai ainakin nopeampi. Mutta, onko se nopea sit sen helpompi? vai rysähtääkö kipu vaan tuplana.. En ole kyllä haluanko sittenkään tähän (viimeisimpää kysymykseen) vastausta, jos vastaus onkin myöntävä.. :LOL:

Ihanaa, kun saa käydä pikkasen ulkona, täytynee kohta mennä haukkaamaan raitista ilmaan, ja nauttimaan siitä, edes hetkeksi..

Mä en ole vielä saanut aikaiseksi palauttaa koko äitiysavustus hakemusta. Toki tää liikkuminenkin on ollut hankalaa... Mäkään en ole varma millä tuloilla se kannattais hakea.. Meinasin mennä ihan sinne kelaan asti kysymään, että mitä laitan ja mihin. Mut mitä lappuja sinne pitää ottaa mukaan? verojututhan ne näkee koneelt`? Palkkanauhatko? Muuta? Edellisen täytöstä sen verran aikaa, ettei yhtään muista. Koskas on muuten viho viimeinen päivä, että se on palautettava, että viä kerkii saada?

Miimaamuu ja masukki 26+5
 
Joku kyseli Tampereen Pikkukirpusta, en tiedä onko se vielä auki, mutta Tampereen seutu huom! Nattarissa (Kangasalan ja Tampereen rajamailla) on myös lastenvaatekirpputori, nimeltään joku Puotikuu...(?) Piti siellä viime viikolla poiketa ku oli Lentolan Prismaan matkalla, mutta se ei ollutkaan maanantaisin auki... Joten paremmalla yrityksellä toisen kerran sitten. :whistle:

terv. taustaileva Knockout
 
miimaamuu Mulla eka synnytys kesti 4,5h. Toinen 2,5h. Kolmas 2h9min. Ja neljäs 1h36min. Ja nyt sitten mietityttää tää seuraava...

Mulla kipu tuli ekassa ja tokassa synnytyksessä sillain pikkuhiljaa kovemmaksi ja kovemmaksi. Alkuun piti miettiä, onko tää nyt sitä synnytystä. Noista kahdesta seuraavasta kipu on tullut heti alkuun kovana. Viimeisin synnytys alkoi niin, että aamulla pötkötin sängyssä, tuli pikku supistuksia. Ajattelin, et nää on niitä samoja, mitä on tullut jo paljon ennen synnytystä. Mutta hetken päästä tulikin tosi kova supistus, oikein kippuralle sai minut sängyssä. Ja sen supistuksen lopussa tuntui alapäässä napsahdus, ja lirahti vähän lapsivettä. Ja siitä heti välittömästi alkoi supistukset, tosi kovina. Mies alkoi pukemaan lapsia heti lapsiveden lirahduksen jälkeen lähtövalmiiksi, ja jo sillä aikaa minä tuskailin ja supistuksen tullessa muksaisin sohvan selkänojaa, kun sattui niin. :snotty: Ilman miehen apua en saanut edes takkia päälleni, kun lähdettiin. Joten mulla se kipu on tullut välittömästi oikeen kunnolla. Tosin, eihän siinä kauaa tarvi sen kivun kanssa kärvistellä. Siinä on vaan se, kun ensin olet ihan "trallalllaaa, ei taida tänäänkään syntyä" ja hetken päästä monotat sohvaa ja vikiset kun sattuuuuuuuu!!! :$ :LOL: Että se kipu tulee ihan "nurkan takaa" täysillä päälle.

Tääkin on varmaan taas ihan yksilöllistä, miten se kelläkin menee. Eikä tarkotus ole pelotella, ei ollenkaan. Siitä kivusta selviää hengissä, vaikka koskaan en ole kerennyt puudutteita saamaan. Mulla on jokaisesta synnytyksestä ihanat muistot :heart: , ja jopa mielelläni menen taaskin synnyttään. Se vaan mietityttää mua, et tuleeko se käynnistys, ja miten se sitten menee. Vai joudunko ambulanssilla lähtemään matkaan, se ei oikeen houkuttelis. On kuitenkin 90km matkaa synnärille, ei omalla autolla enää uskalleta matkaan lähteä.
 
Aamulla kävin lukemassa hieman eilisiä juttuja ja nyt tulin jatkamaan ja lisää vaan pukkaa! Hyvä hyvä että ollaan aktiivisia kirjureita! :)

Sain pyykkivuoren viikkailtua kutakuinkin kaappiin ja silitettyä muutamat vauvan lakanat. Juu, ja vaikka oonkin uhonnut että mies saa imuroida alakerran aina kun meillä alakerrassa niin raskas imuri niin tartuinpa tuohon itse ja imuroin keittiön ja eteisen ja moppasin päälle :D
Seuraavaksi voisi lähteä koiruuden kanssa koittaa miltä tuntuu lenkki tossa vesikelissä..

Synnytysmietteitä Mä pohdin vaan sellasta kun siellä pelkopolilla kätilö selosti miten usein kivunlievitysmenetelmänä käytetään alkuun sitä kivunsiirtoa... Mietin vaan että mitä järkeä siinäkään on mun kohdalla kun en kestä kipua missään osassa kroppaani niin koittaa ees siirtää sitä kipua muualle.. :/ Tulee vaan sitten ihan luuseri-olo jos heti vaadin epiduraalia selkään ja synnytys kestää tuntikausia.

ebballa oli ainakin tosi kivan näkösiä vaatteita, mukava kun vaivauduit laittaan kuvia!

Muutenkin noista vaatteista meillä on kolme bodya ja parit housut kokoa 50cm ja seuraava malli on sitten 50/56cm mikä on ihan himpun isompi. sit on pelkkä 56cm ja siitä ylöspäin. Henkkamaukalta kun tilasin parit 56cm housut niin oli kyllä tosi pienikokoiset, ihan verrattavissa esim. name it-merkin kokoon 50cm..
 
Heippa!

Vaatteista... Meillä ei oo noi 50 cm sopineet alkuunkaan, kun on ollut sen verran isoja vauvoja. Joten en nytkään osta pieniä valmiiksi. Jos nyt jostain syystä tulisi normaalikokoinen vauva niin ostan sitten niitä pikkuisia vaatteita. =)

Täällä on oma olo tosi huono kun on tullut näiden supisteluiden lisäksi kamala yskä. Pari päivää sitten tuli jo limaista vuotoa joka muistutti limatulpan osaa :eek: Koko päivän oli ollut supisteluja ja sitten se vuoto siihen päälle, niin meinas jo tää äippä hermostua.

Synnytyksestä Eka synnytys oli pitkä ja voimia vievä. Toinen oli huomattavasti helpompi ja siihen tässä luotan nytkin että tää kolmas olisi siedettävä, koska ne paikat on jo pariin kertaan venyneet. Mulla ei oo tullu kivut vielä lapsiveden mentyä vaan vasta myöhemmin, hyvin oon ehtinyt saada puudutukset. Muistan kun ekasta meni lapsivesi niin kuului selvä POKS ääni tuolta masusta. :D Niin ja sen spinaalipuudutuksen meinaan pyytää jos vaan ehtii laittaa.

Mantelinkukka + vekara

 
miimaamuu 2 kk ennen LA täytyy palauttaa Kelan paperit. Verotiedot ne näkee suoraan v. 2007. Mutta jos hakee 6 kk:n tulojen perusteella, niin en vielä tiedä mitä toimitetaan ja miten. Ja sitten se neuvolan todistus raskaudesta.
 
Yellow toivottavasti asunto aisiat järjestyvät. Itse täällä stressaan tuota meidän yläkerran valmistumista. Valmistuuko koskaan? :|
Synnytys on mietityttänyt täälläkin. Mutta en osaa pelätä sitä vaikka tiedän että todennäkösesti synnytys kivut ovat sitä luokkaa että ne yllättävät ihan täysin. Aijonkin ottaa kyllä kaiken mahdollisen kivunlievityksen mikä saa. Minulla on kyllä luottamus siihen että kätilöt ovat ammattitaitoisia ja tietävät mitä tehdä.
Sektio on kyllä se mikä pelottaa. Minua kun ei ole ikinä mitenkään "operoitu" niin se aiheuttaa pientä pelkoa.
 
miida Noista kelan papereista.. Jos nyt laitat hakemuksen niin tästä 6kk edeltäneet palkkakuitit kelaan.Ja kesälomarahat vaikuttaa,joten pyydä palkanlaskijalta tiedot siihen paperiin joka tulee töistä.Ne kyllä laskee sulle sen valmiiksi. :) ja mulla ainakin vaikutti työmatkat (kilometrit) on tulonhankkimisvähennyksiä joten sekin vaikuttavaa äippärahaan.. Muistinkohan nyt kaikki??
Hei yksi juttu vielä..vaikka kelassa on minimi veroprosentti 20%,niin muistakaa toimittaa muutosverokortti jos haluatte/saatte pienemmän veroprosentin.

No,pakko kertoo..Tänä viikonloppuna mulla on ollut joku ihmeen leipomisvimma,koko ajan on pitänyt keittiössä häärätä,ja tekis vieläkin mieli tehdä jotain.
Nyt iltapalan tekoon

Luppa- ja kirppu rv 25+2
 
minimiäippärahahan on noussu ihan reilusti.Nyt en muista paljonko se on,mutta taitaa olla samassa ku työttömyyskorvaus.

hei olen unohtanut kertoa parhaimman jutun. Oma rakas 4 v neiti tuli mun luokse ja oli pukenut alushousut päälle ja veti niitä oikein korkealle ja sanoi: " äiti kato,mä on niinku sä!" Joo myönnetään käytän seksintappo mummoalushousuja jotka ylettyy puoleen mahaan. Sitten hän meni ylpeänä isälle esittelee:" isi katso mä näytän ihan äidille." :whistle: :LOL: :LOL:

olen aikasemminki kirjottanu tän että hesassa oisko ollu naistenklinikan joku lääkäri on sanonut,että nainen on kuin ilmapallo.Ekan kerran se on vaikea puhaltaa ja tokalla kerralla se menee jo helpommin. Kyllä yleensä seuraavat synnytykset on helpompia ja nopeampia.
Itsellä ne on ollu nopeampia mutta kipeempiä tuon nopeuden takia. Asiaan saattaa myös vaikuttaa se ku kaikissa on lapsivedet menny/ puhkaistu kalvot niin lapsivesi ei ole vaimentamassa supistuksia.

eka synnytys 3h45min (9 min ponnistus) toka syöksysynnytys,vedet meni,ekasta supistuksesta 44min(ponnistus alle 1min joten papereissa lukee 1 min) kolmas synnytys 1h36min ( ponnistus 2 min) neljäs synnytys 1h14min (ponnistus 9min,tässä synnytyksessä ei odotettu,että lapsi laskeutuu alas itsestään,sain alkaa ponnistaa vauvaa alaspäin joten ponnistus pitempi) Hei oikeesti raskausdementia alkaa vaivaa,ku ennen noi minuutit ja sekunnit on tullu tosta noin,mut aloin epäilee oliks se 1h12min vai 1h14 min....mutta eihän sillä se suurempaa merkitystä.

Sektiota en kyllä halua. Pelkään sitä kuinka kipeä olen sen jälkeen. Mulle on tehty munatorvien tähystys v2003 ja silloin ne 3 pientä reikää josta mentiin sisään tulehtui toi pahasti ja olin aivan kamalan kipeä.Kesti kauan että ne pienet operaation haavat parani.

Mies sitte ilmoitti,että on taas huomenna ja tiistaina Hesassa töissä.Oikeesti ihan kokoajan.
Hänellä olisi mahdollisesti koulutus toukokuussa 3-7.5 Las Vegasissa.Pikkasen kauhistuttaa miten pärjään silloin viimeisilläni raskaana. Varsinki jos olen fyysisesti huonossa kunnossa.
Nim.merkillä elefantin jalkoja odotellessa. :$
 
nikunaku joo ei siinä mitään kuin kipee on sektion jälkeen sekin tietty vaihtelee mutta kokekaapa sektio epäonnistuneella puudutuksella voin kertoa että sattuu aika *itusti :eek:
Mulle on täysin käsittämätöntä että jotkut haluaa sen mukavuus syitä. Enkä ole ainut kellä on puudutus epäonnistunut. Se on melkosta tuskaa kun mahaa kaivetaan eka lapsi sitten istukka ..lapsen syntymän jälkeen sai peräti morfiinia vaikka taju ois pitänyt panna kankaalle heti kun huomattiin ettei puudutus toimi. Ei KIITOS SEKTIOTA !!! sektion jälkeen voin todella todella huonosti ja oksensin..maha oli musta kuin mikä niinku olis jyrä päälle ajanut nauraminen yskiminen voi luoja että se sattu ...sekin että leikkauksen jälkeen maha voi tulehtua niin pahasti että hengenlähtö voi olla hyvin lähellä. Tietty nämä on niitä tilastopoikkeuksia/kauhukertomuksia, mutta koskaan ei tiedä mikä millonkin sattuu omalle kohdalle. Kyllä alatiesynnytys on ton kokemuksen jälkeen melko iisi keikka heh..mulla käynnistetty monta päivää mutta itse synnytyst kestää tunnin ponnistus noin 3min.
 
Te keillä on käynnistetystä synnytyksestä kokemuksia, miten on mennyt? :wave: Miten on käynnistetty ja onko se käynnistys onnistunut? Mä oon monesti kuullut ja lukenut, että olis jotenkin rajumpia noi käynnistetyt synnytykset kuin luonnollisesti alkaneet, kellään kokemusta normaalisti alkaneesta ja käynnistetystä, onko paljon eroa??
 

Yhteistyössä