TOUKOKUUN TUHISIJAT helmikuussa <3 <3 <3

Suzyanne
Sompio käyn äitiyspolilla kolmen viikon välein tarkastuksessa. Sieltä alunperin kyselin lähettä pelkopolille tms., mutta sanoi vaan, että neuvolasta saa lähetteen. Ja sitten neuvolan terkkari ei tosiaan kirjoittanut, koska minun pelkoni on kuulemma perusteltua ja riskit todellisia, niin ei siihen keskustelu auta. Minä en ole kyllä ollenkaan samaa mieltä, se juuri auttaisi, kun joku sanoisi että oikeasti kaikki voikin mennä hyvin, eikä vain aina puhuisi kuinka paljon on riskejä wttä joku menee vikaan. Sellaista positiivista näkökantaa ja rohkaisua siis kaipaisin, enkä vaan riskeistä puhumista. Meinaan ensi viikolla neuvolasta vaatia sen lähetteen, enkä lähde ennen kun sen saan. :kieh:

Tervetuloa Sande! Minäkin ajattelen juuri niin, että kropan normalisoituminen sitten aikanaan voisi palauttaa nuo halut. Koska minulla se on aika pitkälti psykologista tuo haluttomuus, ja liittyy siihen että tunnen itseni epäseksikkääksi, ja ihankuin kroppani olisi nyt jollain tavalla "pyhitetty" vain vauvalle.. tosin miehelläkään ei kauheasti ole haluja, koska pelkää että satuttaa vauvaa. Sinänsä hyvä, ettei kumpaakaan ihan kauheasti haittaa tilanne.. :whistle:

Nyt syömään juuri uunista ottamaani broilerikiusausta.
 
Onko teillä silmäoireisilla verenpaineet kuitenkin kunnossa? silmäoireethan on yks oire raskausmyrkytyksessä ja tietty se virtsaan erittyvä valkuainen.

Sandelle :wave:

Mulla oli sillo se painoarvio rv26 jollain ammuvainaan aikaisella ultralla 850g se on nyt yks hailee mitä se sillo on ollut totuus paljastuu vasta synnytyksessä..varsinkin jossei sokruja saa kuriin vauva voi kasvaa paljonkin. Tänään kävin puntarilla kokonais painon nousu itsellä 5kg luojan kiitos. Kaikki jää synnärille mikä tuleekin. On tuota painoa sen verta jo ennestään että tarvii tulla yhtään lisää pudotettavaa. RD kun on niin on 70% mahdollisuus II tyypin diabeetekseen sitten vauvan syntymän jälkeenkin jossei saa painoa kuriin eikä liiku jne..tuo luku on aika pelottava :eek:
 
Huomenta!!!

Ihanan rauhaisa aamu. Mies lähti saunaremonttihommiin jo aamulla(isänsä saunaa remppaa), pikkumies on vielä mummilassa, tai ehkä jo matkalla kotiin. Eilisestä iltapäivästä asti oon ollu "vapaalla". Tekemisen pulaa jo vähän ollu ja kamalan hiljasta kotona=) Hassua olla yksin. Mutta oon kyllä nauttinu. Eka vapaa ilta-yö ja aamu sitten pojan syntymän. Vapaailtoja on toki ollu, silleen et ollaan oltu miehen kanssa 2-3 tuntia poissa ja sitte oon ite ollu n. kerran kuussa illalla 2 tuntia omassa "harrastuksessa" seurakunnan äitien illassa.
Eilen siis tosiaan mies oli kanssani, et vasta aamusta oon ollu yksin. Katseltiin rauhassa dvd:tä ensin kotona, tosin multa meni puoli leffaa ohi, kun ehostin itseäni, mut olipa ainakin entuudestaan nähty leffa, niin ei haitannu. Sit lähettiin kaupungille, käytiin ostamassa mulle nimettömään ns. korvaava sormus, en ole kahteen vuoteen käyttäny sormuksia, kun vihki ja kihla sormukset ei viime raskauden lopun jälkeen ole mahtuneet. En halunnut suurennuttaa niitä, kun ois tavotteena niihin vielä mahtua(ja saada muutamia kiloja pois muutenkin). Sitte käytiin katsomassa tuplarattaita ja mies on sitä mieltä, et JOS tuplat hommataan, niin ne on ne carenat joita oon himoinnu itse. Siinä kun saa sen kovan kopan ja ratas osan erikseen ja molemmat ratasosat on ns. erilliset, omilla kuomuilla. Ja tuntui kovin mukavilta työnnelläkin. Ihana kun mies on mun kanssa samaa mieltä. Tuntuu et oon ihan rakastunu :p Sit käytiin syömässä ja olin viisas, etten ottanu mitään jättihamppariateriia amarillossa, vaan söin kana-salaatin... tuli mukavan täys olo, eikä mikään ähky. Finnkinon alakerrassa käytiin sit jätskillä, tosin sen sain syödä iiihan yksin, mies ei oikein välitä jäätelöstä. Ja oltiin sitte kattomassa samassa rakennuksessa konserttisalissa suurta stand up-komiikka kiertuetta. Voin kertoa, että oli hauskaa =) Kaikin puolin ihana ja onnistunut vapaailta(juhlistettiin hääpäivää 8.1., miehen 27.2. ja mun synttäreitä 24.3. samassa)


Neuvolakuulumisia Neuvolalääkäri oli keskiviikkona. Kohdunsuu oli kiinteä ja kiinni ja kaula kaikki jäljellä, pissi oli puhdas, sf-mitta 28, paineet 136/76, pikkusen koholla ja jos kohoaa vielä, niin aletaan sitäkin seurata(nousi aika korkeelle esikostakin loppua kohden yläpaine), sokeriseurannasta(kotimittauksin) puhtaat arvot, mutta lähete diabeteshoitajalle silti ja seuranta jatkuu, raivotarjonnassa oli pikkuinen ja sykkeet 150. Painoa oli tullu pikkusen yläkanttiin, kokonaisuudessaan nyt 6,8kiloa (vaatteista ei vähennetä painoa meillä). Nlalääkäri kirjoitti allergiaa varten silmätipat ja nenäsuihkeen, kun tuo siitepölykausi uhkaavasti jo lähenee. Astma on ollu TOSI huonona jo monta viikkoa, ja lääkäri siitä mulle suuttukin, kun en oo sitä hoidattanu. En oo kai ottanu sitä tarpeeksi vakavasti, kun oon mielestäni ihan hyvin pärjänny, pikkusen vaa ahistanu ja välillä vinkuu. Kuulemma astma on OK, kun se on TÄYSIN oireeton(hui!!). Laittto sitten keuhkopolille päivystyksenä ja kävin sitte keskiviikona päivystyksessä, mitattiin kaikki hapettumisarvot ja muut, ne oli onneksi kunnossa. Oireita varten pitää normi lääkitystä lisätä ja sain kortisoonitabletteja kuuriluontosena, et saadaan ahdistus poikki. On kyllä auttanu, ei vingu, pihise eikä ahdista enää=) Parin viikon sisään vielä käymään keuhkopolilla ja siell'ä mietitään lääkitystä uudelleen.

Ei ole kyllä yhtään samanlainen tää toinen raskaus astmankaan osalta, esikosta pärjäsin ilman lääkkeitä ja nyt niitä menee senkin edestä. Pelottaa toi siitepölykausi.

*12.15 tauko, mummi ja paappa tuli tuomaan pikkumiehen kotiin.*
*14.00 jatkuu, pikkumies päiväunilla ja mummi ja paappa lähti*

RaskausarvetEn ois kyllä uskonu, et raskausarpia ois tullu näin paljoa... vanhat arvet on kaikki ns. keskivatsassa, mutta nää uudet tulee niiden yläpuolelle, ihan suorassa linjassa, pystysuuntasina, kyljestä kylkeen. Eipä silti, sf-mittakin juoksee n 2-3cm edellä, verrattuna edellisen raskauden viikkoihin. Mahtaako johtua, et on toinen raskaus ja kohtu jo kerran venyny tai sitten siitä, et istukka on tossa etuseinässä, et vauvan kasvu työntää sitä ulospäin... jommin kummin. No, mutta raskausarvet on vähän kuin arvomerkit veteraaneilla. Pitää olla ylpeä niistä=)

Potkut on kyllä voimistunu aika paljon, eikä voi istua enää lysyssäkään. Alkaa muuten tuntua tosi pahalta, selällään ei oikein voi olla eikä voi istua enää lattiallakaan jalat ristissä, puutuu jalat tosi äkkiä. Mut liitoskivut ja kannatinkivut on kadonnu jonnekkin.... ainoastaan sillon ku nousee pois autosta, niin voi välillä sattua ja jos kävelee liian nopeeta, niin voi vasemmalta kirpasta, mut vauhdin himmaaminen auttaa heti. Uutena vaivana on kyllä toi hikoilu. Muutaman tunnin voi olla saman paidan kans ja sit on jo kauheet läikät kainaloissa, eikä dödöstä ole kyllä hikoilun suhteen yhtään apua. Onneksi ei sentään hiki haise.

SeksihalutMitä ne on??? Huonoa omaa tuntoa on liikkeellä täälläkin. Olo on ku saharan autiomaalla, vaikka valkovuotoa onkin aika reippaasti. Meillä koko raskauden aikana nyt on varmaan harrastettu ehkä n. viis kertaa. Ollaan yritetty sit olla enempi vaan lähekkäin. Pari kertaa oon ite tehny alotteen, kun oon oikein tsempannu... mut ei ne halut kyllä hyrrää, miehellä kyllä hyrräis... miksei hyrräis, kun tissit on ku pamelalla, massu on söpö pallo ja muutenkin kuulemma oon kaunis ku mikä ja uhkean pehmoinen... tosi kivaa=) ja sitte pitää vaan sanoa, et sori, mut ei takka lämpee. Mutta eipä tullu miehelle yllätyksenä. Esikosta oli ihan samanmoista... meillä naureskellaankin et meil on 9kk:n selibaatti;) tosi äkkiä palautu halut synnytyksen jälkeen viimeksi, eikä makkarissa kyllä ollu paikkojen parantumisen ja palautumisen jälkeen yhtään viileetä;) Synnytystä ja parantelua odotellessa=)

KummitMeillä on kummit valittu ja pyydettykkin jo. Ristiäispäivänkin oisin jo päättäny, jos vaan tietäs koska vauva syntyy=) Olen ihan hulluna miettiny ristiäisiä... ei tarvi enää ku järjestää, kutsua vieraat, varata pappi ja paikka... kahvit on päätetty pitää kotona, mut käydään kastamassa, joko seurakuntakodilla tai kirkossa... Esikko kastettiin kotona ja kahvit päälle... en halua samanlaista kookotusta, kun ekat tuli jo tuntia ennen h-hetkeä tuomaan kakkuja ja leipomuksia ja "auttamaan". Kyllähän se kusi käsiin heti alkuunsa, kun tulee viis "ylimäärästä" jalkoihin pyörimään apunsa kanssa. Nyt tehään ite se mitä jaksetaan ja loput saa kaupasta ja ihmiset tulee sit kasteen jälkeen kahville, jonka joku on toivottavasti saatu paikalle laittamaan valmiiksi.

Äitiyspakkauskin tuli ja oon ihan ihastunu niihin vaatteisiin... voi kun tekis mieli kaivaa jo valmiiksi vaatehuoneesta ne muut pienet vaatteet... mut täytyy nyt malttaa mielensä, kun todennäkösesti tässä muutetaan vielä, kunhan saadaan varmuus uuden kämpän remontoinnista. Vuokra neliö, olisi tarjolla tuossa vähän matkan päässä samalla vuokranantajalla...pahvilaatikoita hankittiin jo valmiiksi. Huoneita ois enemmän, pohjaratkasu ois parempi ja oma sauna... kovasti tekee mieli muuttaa sinne, mut siellä pitää uusia kaikki tapetit, kun on sisällä poltettu. Jos ne ei remppaa kunnolla niin me ei oteta sitä... En vie vauvaa semmoseen kotiin, enkä voi astmankaan kanssa riskeerata.

Kylläpäs tuli paaaljon tekstiä. Hyviä vointeja kaikille ja jaksamista!!!

Maariana + pikkuveli(?) POKS! 29
 
KAIKILLE :wave:

Pakko lähteä ulos kun täällä Turkkusessa aurinko paistaa täydeltä taivaalta. Kävely vain on nihkeetä ja äsken sain raivarin, ku mitkään vanhat vaatteet ei mahtunut päälle!!! Oon 180cm ja ennen raskautta painoin 70kg. Nyt jo 85kg!!! Ei viittis loppuraskautta olla miehen vaatteissa, eikä ostaakkaan enää mitään xl vaatteita.

Suzyanne...mä oon ton synnytyksen kanssa yrittänyt olla silleen, etten mieti sitä silleen yhtään. Se tulee sit eteen kun on tullakseen. Katotaan tuleeko pelkoja loppua kohden.

Toukotytsy, mulla vatsassa karvaa ja sit luomet jotenkin pullistuneita jossain kohti. Varmaan jotain pigmentti muutoksia. Täytyy vaan antaa luomien olla rauhassa.
 
Tervetuloa uudet. =)

Tällä silmäoireisella verenpaineet 110/60 luokkaa ja pissu ollut puhdasta. Verensokeri kerran kattottu aamupalan jälkeen, näytti 5,2.
Vaiva on kamala ku on päällä. Mitään ei näe kunnolla vilkkuu vain :(

Mulla on painoa tullut joku 14kg. Masu pyöristynyt yhtäkkiä ja ihan mahdoton potkiminen välillä.
K&S 28+3
 
Näköhäiriöistä välillä tuntuu että on vaikea tarkentaa katsetta, etenkin jos on vähänkään väsyneempi.

raskausarvista ei oo vielä tullut esiin, tosin alotin rasvaamisen jo heti tokalla kuukaudella :D Kyllä tuo masu melko pinkeeltä ajoittain tuntuu, että saa nähdä miten käy.

painoarvio oli rv 26+5 966g, kyseisen lääkärin mukaan vastas viikkoja 27+. Nyt ainakin oma paino vasta lähtenyt nousuun, ennen raskautta 57-58kg, alkupahoinvoinnin takia putos 55kg ja nyt tänään reilu 62kg. Lisää saa kuulemma tulla ihan reippaasti, kun mun BMI kun oli sen 19 ennen raskautta, kiitos isän puolen geenien. :whistle:

sande ja sara tervetuloa joukkoon!

synnytys ei oikeastaan pelota, alkaa vaan jännittämään vähitellen. Kovasti toivon että vauva syntyy alateitse ja ihan mieluusti sais kääntyä pää alaspäin tässä lähiaikoina.

ahdistusta LÖYTYY! tuntuu välillä että vauva painaa ihan tosissaan palleaa lyttyyn, eilenkin ihan sattui istua. |O Mulle sanoi yksityinen lääkäri jo muutama vuosi sitten, että mulla on normaalia hieman kapeampi rintakehä, että varsinkin raskaana ollessa voi tuntua hyvinkin epämiellyttävältä. :eek:

karvoista jep jep, navan seudulle ilmestyi joskus vähän ennen puoliväliä hieman tummempaa karvaa. Linea negra sitten siinä ohessa. :) Tuo karva ei mitenkään tuuheaa ole eikä ollenkaan häiritse, ei ole muutenkaan ihokarvat juuri minkään värisiä :D

kissinminttu & pipana 28+2 :whistle:
 
:wave:

Unohan taas varmaan puolet mitä piti kommentoida, mut yritetään... :D

nimistä meillä on miehellä 3 nimeä, ollaan sitten molemmille pojillekin laitettu se 3 nimeä. Ensimmäiselle pojalle kun haluttiin samat toinen ja kolmas nimi kuin miehelläkin on. Niin sitten tuli sellainen, et "pakko" toisellekin pojalle se 3 nimeä laittaa. :D Tytöillä on 2 nimeä. Ja sama kaava jatkuu. Meillä on pojan ja tytön nimet valmiina odottamassa. Mut sitä pojan etunimeä ehdotin miehelle vaihdettavaksi... ei nyt enää oikeen "iskenyt" se nimiehdotus... mut mies taas ei halua vaihtaa sitä. Saas nähdä... Ja jos tämä vauva onkin se meidän arvailema tyttö, sitten ei siitä pojan nimestä tarvitse kättä edes vääntää.

kummit on mekin jo pyydetty. Meillä joka lapsella vaan 2 kummia. Ollaan sillain "säästeliäästi" käytetty niitä sopivia kummiehdokkaita, kun tiedossa ollut et halutaan monta lasta. Siksi vain se 2 kummia per nenä. =)

ristiäisissä
meillä kutsuttu aina sama porukka. Mummut ja papat. Isomummut ja isopapat. Tädit ja setä. Sekä kummit. Ja lapset tietty kellä niitä on. Aika iso porukka tuosta aina tullut.... ja kotona on aina ristiäiset pidetty. Nyt olen miettinyt, että jos sukulaisten osalta esikoisen 8v synttärit pitäis siinä samalla kuin ristiäisetkin. Mutta mies ei ainakaan vielä ole ollut ajatuksesta kauheen innoissaan. Ne juhlat vaan tulee niin päällekkäin muuten, että menis kätevästi siinä kerralla. Katsotaan. Aattelin sitten pitää esikoiselle toisena päivänä pienemmät juhlat, mihin vois vaan muutaman kaverin kutsua. Kun taas niitä pelkkiä kavereita ei ristiäisiin tule kutsuttua.

arvista en halua ilkeyttäni sanoa, mutta mulle niitä tuli esikoisen aikana, vaikka rasvasin, rasvasin ja rasvasin vatsaa siinä toivossa et niiltä säästyisin. Toisessa raskaudessa tuli ihan vähän lisää. Ja seuraavissa ei ole tainnut tulla... toivotaan ettei tässäkään raskaudessa niitä lisää tulisi. Taas ainakin rasvailen tunnollisesti siinä toivossa. :saint:

haluista täällä ne on tallella. Ehkä vähän liikaakin. :snotty: No, mies on mielissään. :D

stk ja minivitonen 27+4 :heart:
 
Huh kun oli tullut paljon tekstiä! :)

Suzyanne, kiitos lohduttavista sanoista painon suhteen, voi olla joo että mun terkka on vähän tiukkis vaan.. Niin se Myrtsin kirppis on auki aina sunnuntaisin klo 10-14 ja sijaitsee tosiaan Myyrmannin parkkihallissa. www.pandatori.fi, käy kurkkaa sieltä vielä! Se Myyrmäen jäähallin kirppis on ens kerran vasta toukokuussa mikä on kyl harmi, koska sieltä on löytynyt usein paljonkin vauvanvaatteita.

Pilkkupantteri, juuh täällä tuskaillaan kans kainaloiden ja jalkojen hikoilun vuoksi, ei kyl mitkään dödöt auta! :kieh:

Pije, en oo saanut painoarviota sitten viime ultran, joka oli siis 4D joskus viikolla 23, sillon painoarvio oli jotain 650g ja Cacciatore arvioi syntymäpainoksi jo siinä vaiheessa lähemmäs 4kg..

Nara, mulla ei oo VIELÄ tullut raskausarpia, vaikee uskoo että niiltä vois kokonaan välttyä. Olen sillon tällöin rasvannut massua kun oon muistanut, mut en tiiä auttaako se kauheesti. Toiset vannoo rasvauksen nimeen ja sit taas jossain sanotaan että se ei estä raskausarpien tuloa, mutta voi lievästi vaikuttaa pintaverenkierron paranemiseen. Tiedä häntä.

Jonz, seksihalut on kyllä vähentyneet meillä molemmilla, mies kai pelkää satuttavansa vauvaa ja mulla vaan fyysisesti paikat ovat "kuivuneet" vaikka kuinka haluttaisi.. Oltaskohan max. 10 krt harrastettu seksiä koko raskausaikana, mutta kumpaakaan se ei oikeestaan haittaa. Ollaan kyl puhuttu asiasta joten se on hyvä ja muuten hellitään toisiamme tosi paljon päivittäin, joten se varmasti osaltaan auttaa. Mulla on ilmeisesti hiivatulehduksen takia ulkosynnyttimet tosi kipeenä, joten senkin vuoksi täytynee odotella synnytyksenjälkeistä aikaa, toivottavasti halut palautuu! :)

Sandelle ja Saralle lämpimästi tervetuloa, kiva saada uusi odottaja vielä mukaan! :wave:

Meidän vauvalle tulee kolme nimeä, kaksi ekaa jo valittu, mutta kolmas vielä hakusessa.. onko kellään mielessä pojalle jotain ihanaa, pitkää nimeä?

RockMummy + pikkurokkari 28+2
 
Nara Mulla on ollut hieman verenpaine koholla, mutta ei vielä hälyyttävästi. Täytyykin alkaa kotona mittailmemaan, koska minulla oli siis niitä silmien tarkennusongelmia. Enpäs osaisi noita asioita yhdistää.

Suzyanne Toivottavasti saisit sen lähetteen.
 
Tervetuloa Sande ja Sara :wave:
Arpia ei ole viellä ilmestynyt, tosin olen kyllä ahkerasti rasvaillut. Tosin jos niitä arpia tulee niin sitten niitä tulee. Kuuluvat kuitenkin raskauteen.
Potkuista mahassa on kyllä välillä hirmuinen meno päällä. Ilmeisesti potkunyrkkeily harkat välillä menossa B) Tosin tunnen ne potkut alavatsassa eli taitaa Papu olla viellä perätilassa. No kahden viikon päästä selviää miten päin Papu asustaa, kun on ylimääräinen ultra.
Nimiä meilläkin tulee 3 nimeä ja ne on jo oikestaan päätetty, tietysti "arvomme" viellä pojan ensimmäistä nimeä onko se Paavo vai Olli. Ja tytön ensimmäinen nimiä mies ei ole ihan viellä "sulattanut." Mutta minä olen mielytynyt Sofiaan, se on meillä myös suvussa ollut nimi. Minun kolmas nimi on Sofia ja isäni mamma oli myös Sofia.

Tytti ja Papu 26+6
 
Rockmummy, meidän vaaville tulee myös 3 nimeä. Ittellänikin on 3 nimeä ja tuo Sara tulee vaavin etunimeksi, niin siihen sopii pari pitkää nimeä perään.

Mun on pitänyt sitä kysyä, että kuinka hyvin vaavin hikka tuntuu teillä? Mä tunnen jokaisen hikan ja vähintään 3 kertaa päivässä!!!! Mieskin tuntee hikan kun laittaa vaan käden tohon masulle.
Mulla on kyllä maha tosi pinkeä!! Vatsa oli ennen raskautta hoikin kohtani. Vyötärön ympärys oli 61 cm.

Kohta pitäis lähteä leffaan miehenkaa. Jotenkin ei vaan jaksais edes tukkaa harjata. Musta on tullut kauhea rönttöliisa. Käytän toppahousuja tai verkkareita ja meikkaan harvoin. Jotenkin ei jaksa ehostaa. Pitäis kyllä tsempata.

Ihanaa lauantaita muille pallomahoille!!!!! :heart:

(niin ja en tod. osaa tehdä noita lihavointeja, joten jätän ne tekemättä.)
 
Tervetuloa Sande! :flower:

Halut ei täälläkään todellakaan oo kummoset. Jokin aika sitten vielä olin ihan ylihalukas, mutta nyt on viime aikoina hiipunu ihan tyystin. Ja jos vanhat merkit paikkansa pitää niin synnytyksen jälkeen saa odotella VÄHINTÄÄN puoli vuotta ennenko tekee pätkääkään mieli. Ilmeisesti jotku imetyshormonit tai mitkä lie vie multa ne loputkin halujen rippeet. Miestä todellakin käy sääliksi...

Tää vauveli ei ole hikannut vielä muistaakseni kertaakaan (tai sit en oo vaan tuntenu). Aiemmissa raskauksissa vauvat on hikanneet kyllä kovastikin.

Toivottavasti Suzyanne saisit sen lähetteen pelkopolille, todella outoa että et ole sitä pyynnöistä huolimatta saanut.

Jee, huomenna alkaa jo maaliskuu! Sitten enää huhtikuu ja ollaankin jo meidän kuussa. Oikeesti tässä ei enää ole ku hoikotvanen kun vauvat alkaa puskea pellolle =)

villahousu & Sulo 29+2
 
Sande Kirjoitat ensin mitä haluat ja sitten maalaat sen ja painat B:stä tuosta yläpuolelta. Sitten se lihavoi. Katsoo vain, että ne lihavointi-merkit tulevat oikein ennen ja jälkeen sanan. Rohkeasti vain kokeilemaan, ei ne mene aina muutenkaan oikein vaikka kuinka tietäisi miten tekisi :)

Minäkään en ole tuntenut Nupun hikkaa tai sitten sillä ei ole ollut hikkaa :D
 
Hikkaa olen tuntenut useinkin. Tuntuu nykimisenä.
lainattu vau-fi rv 32:
"Sikiöllä on nyt usein hikka. Voit tuntea sen pienet, rytmiset liikkeet. Hikka ei ole sikiölle suurikaan vaiva, vaan auttaa keuhkoja valmistautumaan hengitykseen. Kun sikiö nikottelee, pallea puristuu kasaan ja keuhkotilavuus kasvaa. Sikiön hikkaamista seuraavat usein sen hengitysharjoitukset."

ehkä niitä hikotteluja alkaa enempi tuntea noilla viikoilla ? jossei ole tähän mennessä tuntenut..tai sitten niitä ei vain kaikki tunnista. Sikiö piilohikottelee heh

Eli hikka on hyväksi hik hik :p
 

Yhteistyössä