Toukomurut 2014 ~ Toukokuussa

avantasia just totesin miehelle, että tuntuu kuin sitä "pikkuvauva-aikaa" ei olis ollutkaan, kun tuo vauva ei tosiaan ole pieni :)

Yliaikaiskontrolli on hyvä synnytyksen käynnistäjä, tsemppiä siis sinne meneville! Voi olla vähän epämukavaa, jos rajummalla kädellä pyöräyttelevät, mutta itsellä ainakin oli yllätys siellä, että käyrällä piirty heikkoja säännöllisiä supistuksia - en tosiaan ollu tuntenut niitä ollenkaan.
 
Heissan! Täällähän on tapahtunut parin päivän aikana, taitaa Minttumaarillakin olla jo nyytti? Tsemppiä muillekin odottajille!

Me ei sit koskaan päästykään sunnuntain yliaikakontrolliin, kun supistukset alkoivat perjantain ja lauantain välisenä yönä. Kipeitä olivat ja suht säännöllisiä, mut eivät tarpeeksi tiheesti tulleet. La päivällä mentiin eka kättärin päivystykseen ja sieltä synnytysosastolle ja su aamulla syntyi pieni poika <3 Avautumisvaihe oli tosi hidas, mutta kalvojen puhkaisu auttoi. Ponnistus kesti tunnin, sain pungerrettua vauvan ulos kun kätilö alkoi puhumaan lääkäristä, imukupista ja välilihan leikkaamisesta :D

Eli mulle voisi päivittää
aoko/1.6./41+5/poika/3000g/50cm
(Sori mä en saa muotoiluja millään toimimaan tästä pädiltä!)

Eilen päästiin sairaalasta kotiin ja nyt opetellaan uutta arkea :) Vauva nukkuu osan ajasta kuin enkeli mutta alkuyöt varsinkin ovat melkoista kitinää kun vissiin mahassa kiertää.. Itse selvisin synnytyksestä aika pienillä ruhjeilla, mut kuitenkaan ei oikein voi vielä istua niin rauhallisesti täällä otetaan. Mies hoitaa ihanasti vauvaa ja mua :)

Tuun vielä kirjoittamaan tarkemmin synnytyskokemuksia, tämä oli tällainen pikainen omanapapäivitys!
 
Meillekin syntyi eilen, melkein 40h vesienmenon jälkeen aivan taivaallisen ihana pieni poika.:kiss:

Olin jo sisällä sairaalassa, mutta käynnistystä ei vielä aloitettu kun synnytys lähti itsekseen käyntiin todella rajuilla ja yhtäjaksoisilla supistuksilla. Ensin edes kätilö ei tajunnut tilannetta. Sitten epiduraali annettiin pikana kun vauvan sydänäänet heikkenivät. Jonkin aikaa jouduin odottelemaan pää alaspäin kontillani vauvan tilan kohenemista. Luulin että joutuisimme hätäsektioon. Synnytystä päätettiin kuitenkin jatkaa alakautta, mutta jo ennestään voimakkaita supistuksia vauhditettiin vielä lisääkin oksitosiinilla. Koko synnytys kesti hiukan vajaa 4h ja ponnistusvaihe 23 min. Eppari leikattiin ja lisäksi tuli pieni repeämä - imukuppia oltiin jo valmistelemassa. Vauvan perästä tullut lapsivesi oli vihreää, mutta sitä ei ollut mennyt hengitykseen tms. Eli synnyttyään vauva voi hyvin ja pääsi heti osastolle. Itse jouduin istukan kaavintaan, menetin paljon verta ja mulle nousi korkea kuume. Eli hiukan oli mutkia matkassa, mutta kyllä tämä ihana lopputulos kruunaa kaiken. Nyt sitten harjoitellaan imetystä, toivutaan veren menetyksestä ja tulehdusarvoista ja nautitaan toisiimme tutustumisesta. :heart:

Oikein paljon onnea kaikille muillekin vauvansa saaneille ja erityisen paljon voimia ja tsemppiä jos jonkun pikku rakas vielä antaa odotella itseään.

Tässä vielä meidän tiedot:

Minttumaari*/4.6./41+1/poika/3315g/50cm
 
Moikka!

Meillekin syntyi vauva pari viikkoa sitten :) eli 26.5. Vauva oli perätilassa, mutta päätettiin 9 päivää yliaikaisena käynnistää, koska seuraavana päivänä olisi muuten pitänyt leikata pois, koska perätilasten ei anneta mennä enempää yliaikaiseksi. Sain puolen päivän maissa yhden käynnistystabletin. 4 tunnin kuluttua olin samat 2 cm auki kuin sairaalaan tullessa, joten lähettivät kävelylle. Ajeltiin ihan Ikeaan käveleskelemään ja lopuksi vielä Jorvin pihalle. Supistuksia tuli säännöllisesti mut ei kovin kipeitä. 2 tunnin kävelyn jälkeen suuntasimme sovitusti sisälle, mut Jorvin pihalla menikin samalla lapsivedet. Housut ja kengät olikin sen jälkeen litimärät ja lapsivettä valu vaan joka askeleella lisää. Mua nauratti kovasti! Supistuksen alko kyllä melkeen heti kipeentymään. Kätilö tarkisti et olin neljä senttii auki. Pyysin saada kipulääkitystä, joten siirryttiin synnäriin. Siellä jo sattu tosi paljon jo hoputin sitä kipulääkettä, mut valmistelut vaan vei liikaa aikaa kun kätilöt availivat laatikoita ja etsivät tarvikkeita ja valittivat, että eivät oikein tunne sitä huonetta. No kun kipulääkkeen antaja vihdoin tuli oli jo kauheissa tuskissa ja alkoi punnistuttaakin. Kipulääkkeen selkään pistäjä yritti sitä pistää, mutta totesi, että tämähän synnyttää juuri, että ei tässä enää mitään järkeä ole. No, sitten lääkäritkin tuli paikalle ja ponnistin 10 minuutissa meidän perätilasen ulos. Lääkäri ihan lopussa kuulemma käänteli vauvaa ja autto pään ulos, niin kuin kuuluu tehdä. Vauva oli pikkusen yli neljä kiloa. Repesin vähän, mutta ei siis tarvinnut edes leikata. Synnytyksen jälkeen en ole särkylääkkeitä tarvinnut, joten olen tyytyväinen, että päätin synnyttää perätilaisemme alakautta.

Synnytys tosin teki kipeetä kun en ilokaasua enempää ehtinyt taaskaan saada. Lapsivedet menivät klo 19:00 jolloin olin siis sen 4 cm auki ja vaavi syntyi jo klo 19:45.

Vauva on aivan ihana! Harmitus vain, että perätilaisuuden takia hällä lonkat on sijoiltaan, joten lonkkalasta nyt 6 pitkää viikkoa käytössä :( . Vauvanhoito on välillä muutenkin hankalaa, mut saati sit tollasen lastan kanssa! Ei voi kylvettää, vaatteet ei meinaa mahtua päälle, vaippa on tosi hankala vaihtaa, imettäminen on hankalaa, vauva ei tykkää yhtään vaipanvaihto-operaatioista... No, pääasia on et vaiva korjaantuu...
 
  • Tykkää
Reactions: Joosukka

Yhteistyössä