Toukomurut 2014 ~ Toukokuussa

Ne supistukset reilu viikko sitten osoittautuivat oikeiksi ja meille syntyi pieni tyttö

Eepos/ 39+3 / tyttö / 2500g, 48 cm

Synnytys lähti käyntiin normaalisti, mutta lapsen sydänäänien vuoksi päättyi kiireelliseen sektioon, joka on minulle ollut aika kova paikka. Olemme halunneet toista lasta tähän mahdollisimman pian perään, mutta nyt sanottin, että vuosi vähintään täytyy odottaa...

Kaikesta huolimatta loppu hyvin ja totuttelemme vauvaperheen arkeen...
 
mintssi Oliko sama vaaka kuin aiemmin? Niiden kalibrointikin voi heittää, jos on eri vaaka. tai oliko viimeksi just syöny ja nyt ei? Seuraa vaikka kotona painoa myös. Mutta voihan toki hellekin vaatia veronsa, varsinkin pieneltä...
 
Onnittelut Eepokselle! :flower:

Täälläkin vauvan hikottelu on selvästi vähentynyt, en muista moneen päivään (varmaan viikkoon?) tunteneeni. Muuten liikkuu ihan hyvin edelleen.

Neuvola oli eilen, kaikki edelleen ok, pää kiinnittynyt. Supistuksissa on alkanut välillä oleen kipuakin mukana, eilen neuvolaan päästyäni tuntui ekan kerran ihan kunnolla kipua eikä vaan sellaista vähäistä jomottelua mahan tai selän puolella. Suurin osa suppareista edelleen kuitenkin kivuttomia, mutta kestävät jo pidempään ja vähän useammin tulevat, mutta ihan satunnaisesti edelleen. Muuten ei mitään merkkejä synnytyksestä.

Tuo LA on kyllä vähän huvittava, mutta kai se on joku pvm pakko vaan kaikille antaa niin ei sit ihan yllätyksenä tule. :) Mulla olis tänään nt-ultran mukainen LA, torstaina virallinen neuvolan vikoista kuukautisista laskettuna, lauantaina omasta mielestäni luotettavin eli tikutetun ovulaation mukainen ja jos sit vielä lisätään tuo hiulun mainitsema Gaussin käyrän mukainen niin neljäs LA voisi olla sit vielä ensi maanantainakin (ja torstaina ja lauantaina). :D Katsotaan kuinka käy, osuuko jollekin päivälle vai mennäänkö selvästi yli kuten suvun tapana on ollut. Kun olot on ihan hyvät niin ei mulla sinänsä mikään kauhee kiire ole synnyttämään, ainoostaan tuo vauvan koko alkaa hirvittään jos paljon tän viikon yli mennään. Viikko sitten oli arvion mukaan kuitenkin jo ainakin 3,6 kg ja eilen kun neuvolan tädiltä kyselin kuinka paljon ne viel kasvaa viikossa niin sanoi että suunnilleen 200-500 g, hui! Mä kun luulin et lähinnä vaan noin 200 g... Enpä ole muualta jaksanut tietoa etsiä, täytyy koittaa luottaa että vauva on sit vaan mun kehoon sopivan kokoinen.

Oxalis ja mangusti 39+4
 
hiulu : Eri vaaka, eka mittaus tehtiin kun neuvolan täti kävi meillä. Eilen käytiin itse neuvolassa. Ei oikein neuvolassakaan saanut vastausta tuohon, että voiko helle vaikuttaa asiaan ja minkä verran... (tosi nuori "täti" kyseessä)
 
hiulu : Eri vaaka, eka mittaus tehtiin kun neuvolan täti kävi meillä. Eilen käytiin itse neuvolassa. Ei oikein neuvolassakaan saanut vastausta tuohon, että voiko helle vaikuttaa asiaan ja minkä verran... (tosi nuori "täti" kyseessä)
olisko sulla mahdollista päästä tekeen jossain syöttöpunnitusta (paino ennen ja jälkeen syötön)?
Mä kyllä uskon että vika on nyt eri vaa'assa, koska kyllä se muuten lapsessakin näkyisi... ...meillä joskus muka meni paino alas päin keskimmäsellä kun oli erivaaka, seuraavalla kerralla kontrollikäynnillä huomas kyllä käyristä että edellinen oli virheellinen.
 
:flower::flower: Onnea Eepos! :flower::flower:

Täällä laskettu päivä, äippäpoli takana ja nyt taasen ihan todistettavastikin synnytys näyttää olevan jossain KAUKANA tulevaisuudessa.

Vauvan kokoarvio oli 3400-3600 g. Napanuoran virtaukset yms. kunnossa. Kohdunsuulla ei ole tapahtunut muutoksia, kanavaa jäljellä 1,5 cm, auki "yhdelle sormelle" (inhoan tota tapaa ilmaista asia).

Ja kun neuvolantäti kuvitteli mun seurannan siirtyvän synnärille niin väärässä oli, seuraava aika äitiyspolilla on yliaikaiskontrolli (aikaa ei vielä varattu). Eli neuvolaan palaan takaisin - luojan kiitos itse vaadin sen ajan varaamista varmuuden vuoksi. Tässä alkaa jo omakin usko kasvaa siihen, että ihan oikeasti tiedän nää asiat itse kaikista parhaiten...

Ja vaikka en millään muotoa haluakaan nuoren lääkärin asiantuntijuutta haastaa, niin kyllä hiukan pisti ihmettyttämään se kepeys, jolla hän suhtautui mun vammoihin. Siis tietty sen takiahan mä siellä kävin, että niiden merkitys on huomioitu, mutta silti lääkärillä ei tainut olla mitään hajua siitä millaisten oireiden ja riskien kanssa tässä mennään. Onneksi mies on asiasta tietoinen - nyt tuntuu siis entistä tärkemmältä, että hän on mukana synnytyksessä ja katsoo, ettei siellä tapahdu mitään hullua (mulla on siis selkärangassa kaksi vauriokohtaa ja riskinä on vamman pahentuminen).

No, turha tässä on hötkyillä kun se ei mitään auta.... mutta onpa vaan ankara ketutus päällä :headwall:
 
Viimeksi muokattu:
Onnea Eepos! :flower:

Neuvolakäynti taas takana, mä otankin nyt kaiken ilon irti näistä vähennetyistä käynneistä kun yli menee, hekoheko.. No kaikki ok edelleen. Vauvan pää suunnilleen kiinnittynyt mut ei ole ihan täysin laskeutunut ihan alas. Paino oli jopa vähän laskenut ja kysyinkin, että eikö se vauva enää kasva niin nopeesti ja vastaus oli että ei. Joten Oxalis aika hurjalta kuulostais tuo +500g lisää painoa vauvalle viikossa! Apua tosiaan, sehän ehtis kasvaa ihan jättiläiseksi.

LA on täälläkin pyörinyt mielessä ja mullakin vois olla hyvinkin vähän myöhemmin kuin se 20.5. Ultrassa silloin sanottiin, että vauva on jonkun päivän pienempi kuin annetun la:n perusteella, mut sitä ei kuitenkaan muutettu. Ovis oli myös myöhään, tikutuksen perusteella vasta kierron 21. päivä. Että ei ihmekään jos menee yli, mut silti sitä on fiksaantunut siihen viralliseen la:an. Sori tämä omanapailu, nyt vaan oikeastaan ekan kerran meinaa pää hajota tähän odottamiseen.. Pe saa kuitenkin soitella kättärille ja tod.näk. maanantaille saa ajan tarkistukseen, ja kuulemma viimeistään pari päivää sen jälkeen käynnistetään. Eli maksimissaan reilu viikko enää!

Aoko ja ei-tässä-mitään-kiirettä-poitsu 41+0
 
mintssi eiköhän tuo ole nyt vaa´asta kiinni. Mulla omat punnitukset neuvolassa on aina heittänyt, jos vaaka on ollut eri. Ensimmäisellä kerralla olisin muka ollut laihtunut 900g viikossa (!) ja nyt viimeisimmillä kerroilla, kun maha oli kuitenkin kasvanut niin kahden viikon aikana -1,5kg... :D Ei oikein pidä paikkaansa punnitukset, jos tehdään eri vaa´alla.

Välillä limaa, välillä heikosti supistaa... mutta eipä mitään uutta taaskaan

41+1

Muoks. Pitäisköhän illalla pyytää lapsen vahti ja lähteä miehen kanssa ikeaan? Vois sitten suunnata sieltä suoraan synnärille niin ei olohuoneeseen tupsahta ;) Tämmösen jutun just löysin: Lucinda syntyi olohuoneeseen
 
Viimeksi muokattu:
No onneksi vaikuttaa siltä, ettei perheelle jäänyt suurempia traumoja tuosta :) Täytyy kyllä myöntää, että itsekin hiukan miettisin paljonko paikat on auennut, jos pitkään joutuisi sietämään kivuliaita suppareita eikä synnytys silti varsinaisesti käynnistyisi. Oliko muuten Hyäkkis joka vastaavaa aikaisemmin miettikin?


Mitä kuuluu Lokakuiselle? Eilen piti olla käynnistys ja tänään sektio jos käynnistys ei onnistunut?

(.) Täällä rauhoituttu... kyllä se kummasti auttaa kun tietää mikä tilanne on. Ei taida olla vauva ihan heti tulossa, joten tässähän voi tehdä jotain suunnitelmiakin taas tuleville päiville. Ja nyt kun ei oo kipuja, voisin mennä vaikka lenkille =)
 
Täytyy kyllä myöntää, että itsekin hiukan miettisin paljonko paikat on auennut, jos pitkään joutuisi sietämään kivuliaita suppareita eikä synnytys silti varsinaisesti käynnistyisi. Oliko muuten Hyäkkis joka vastaavaa aikaisemmin miettikin?
Saattoi olla, näinhän mulle tais käydäkkin kun useana yönä oli kipeitä supistuksia jotka laantui aamuksi. Mähän olin varma että sairaalasta käännytetään takaisin - kunnes alkoikin jo ponnistuttaan... ...pidän yleensäkkin ihmeenä että kerettiin sairaalaan - onneks osuttiin liikennevaloissa "vihreään aaltoon". Miehelläkin oli kuulemma iskeny paniikki ku se oli tajunnu et jos jäädään yhen tietyn kohdan valoihin niin muksu saattaisi syntyä siihen kun niistä ei olis nopeesti pois päässykkään tai voinu ees ajaa aamuruuhkassa punasia päin.


eepos: laitakko vielä syntymäpäivän?
 
Viimeksi muokattu:
Hyökkis: Meijän tytön pituuden voi laittaa: 48cm, päänymp.33cm päänymp

Täällä on arki lähtenyt todella hyvin rullaamaan. Tytteli syö hyvin, öisin herättää pari kertaa. Ja vatsa toimii hyvin :)
Itsellä maito ei aivan riitä, menee siis korvikkeen avustuksella. Mutta niin meni poikienkin kanssa.

Äippä ja tyty 5vrk
 
:wave:
Heips taas!
Vieläkin ollaansairaalassa. Ensin seurattiin vaavin tulehdusarvoja (oli kakannut lapsiveteen ja mulla se streptokokki) ja nyt vielä paino on laskenut vähän liikaa (vasta tänään alkanut maito nousta). Nukkumaan en oo tosin ehtinyt kuin pari puolen tunnin pätkää, alkaa näyttääkin jo zombielta ;)
Sangen pitkältä tuntuu aika sairaalassa, kun on itse kuitenkin jo ihan kunnossa.

Hiulu: vielä siis keretään nähdä jos pidät kiirettä :D
Me ollaan tosin osastolla (perhehuoneessa), ei potilashotelissa.

Onnea uusille vaaveille ja tervemenoa teille kärvistelijöile :)
 
srz
Meille syntyi 8.5. 4,1kg poika :)
Poitsu syntyi 4 päivän käynnistelyn jälkeen... alkoi tää mamma oleen aika puhki tuommoisen käynnistelyn jälkeen... huh! Neljäntenä päivänä puhkaistiin kalvot vaikka vauva ei ollut laskeutunut. Kun syntyi, napanuora oli mennyt kaulan ympärille mutta siitä ei onneksi syntynyt ongelmia. Mulla oli aivan mahtava "vanhan kansan" kätilö, jolla oli vastaus kaikkeen. Vauva meinasi jäädä hartioistaan jumiin mutta kunnialla selvittiin siitäkin asentomuutoksilla.

Poistulla siis ikää torstaina 3vk ja hyvin on vauva-arki lähtenyt käyntiin. 10pv poitsu oli täysimetyksellä mutta paino ei noussut tarpeeksi ja kehottivat neuvolassa antamaan lisämaitoa. Itse olisin halunnut edes jonkinlaista imetysohjausta... tämä kun on meidän viimeinen lapsi ja 2 edellistä on ollut osittaisimetettyjä parikuukautta ja loppuajan pulloruokittuja niin olisin halunnut tämän täysimettää... mutta en osannut niin en osannut ja enään en tiedä miten siihen tilanteeseen pääsisin. Jätkä on rinnalla tunteja, edelleen, mutta maitoa ei vaan nouse tarpeeksi. Imuote ei ehkä parhain mutta en osaa sitä kunnolla vissiin korjata... ja jätkä nukahtaa rinnalle tosi nopeesti joten imu ei ole kovin tehokasta alun jälkeen... mutta joo, tää avautuminen ei ehkä kuulu tänne joten ei tästä sen enempää :)

Kastepäivä ja -tila on varattu, kuten myös pappi ja kastetilaisuuteen pitopalvelu.Päätettiin ottaa keittoruoka kekkereihin ja kakut teen itse. Näin tuli itseasiassa halvemmaksi kuin jos olisin tilannut vaan esim voileipäkakut yms tarjottavat. Nimi vielä uupuu... nyt kuitenkin jo 1 vahva ehdokas... eikä se ole mikään niistä kolmesta mitä raskausaikana ajateltiin :D

Onnea mullekin vauvan jo saaneille ja poksahdusonnea sitä kaipaaville ;)
 
:flower: Onnea Nienji ja Srz :flower:

Toivottavasti Hannele pääsette pian kotiin! Tuossa vaiheessa on varmaan aika turhauttavaa vaan odotella sairaalassa, että pääsis uuden elämän alkuun omassa kodissa. Täytyypä muistaa varmistaa, että itselläkin on riittävästi kaikkea viihdykettä sairaalakassissa, koska ainakin kirjan olen sieltä jo käynyt noukkimassa, kun koko kassi tuli pakattua niin monta viikkoa liian aikaisin.

Täällä ei edelleenkään mitään uutta. Supistusten lukumäärä 0, eikä eilinen sisätutkimuskaan aiheuttanut vuotoja.

Eilen tein ihan provoilutarkoituksessa oikein haipakan lenkin, mutta siitä ei seurannut kyllä yhtään mitään muuta kuin kammottavat liitoskivut, jotka jatkuvat edelleen. Uhkasin kyllä lenkkeillä samaan tapaan nyt joka ikinen päivä synnytykseen saakka, josko siitä olisi jotain hyötyä.

Ja taasen on kovaa kiirettä kotihommien kanssa. Musta on ihanaa kun tulee vieraita ja tykkään kun rohkeasti itse itsensä kutsuvat - - - mutta nyt täällä on kyllä jäänyt siivot ja sisustukset vähän huonommalle. Eli huomenna ja viikonloppuna on tulossa sukulaisia, (toivoivat tietty näkevänsä vauvan), niin täytynee tässä ainakin jääkaappi täyttää ja joku viikkosiivo saada aikaiseksi - mieluummin vähän enemmänkin. Muuton jälkeen moni tavara vielä hakee paikkaansa ja asiat ovat muutenkin melkoisessa seilauksessa - esim. muuttolaatikot, remppakamat, puutarhan rakentaminen jne ...


40+1 :headwall:
 
Minttumaari Minä olen myös himolenkkeillyt, mutta ei siitä ole ollut muuta seurausta, kuin kipeät lihakset jaloissa ja muutaman gramman tiputus (mikä ei ollut ollenkaan tarkoitus, kun vararavintoa saisi olla imetystä varten). Eilen piti käydä kirjastosta hakemassa uus vino pino kirjoja, kun edelliset "varmasti sitten on ees joku sairaalaan otettavaksi" ehdin jo lukea... Ja niin olin muka varma, että ne vedet menee sitten sinne kirjastoon, kun siellä on kokolattiamatto, mutta ei se toiminut :D

Meille ei sukulaisia tule kun vauva on ihan pieni. Joitakin ois tunkemassa heti kun kotiin päästään, mutta ei ole asiaa ennen kuin kutsutaan. Joillekin en vastaa edes puhelimeen nyt, koska tiedän sen kysymyksen olevan "koskas sitä vauvaa saa katsomaan tulla?" Sais nyt ees syntyä ensin...

Hannele Oishan se kiva nähdä, mutta toivottavasti pääsette kotiin jo ennen kuin me sinne päädytään. Siis, että ette joudu pitkään olemaan enää - luulen, ettei tällä kakaralla ole mikään kiire, vaikka itse kiirettä pitäisinkin ne passittais vaan kotiin takaisin :D

Onnea Eepos, Nienji ja srz !

Srz, oot varmaan koettanu jo eri asennoissa imettää ja pumpata/lypsää käsin maitoa, jos nousis enempi? (Mulle oli viimeksi suurin osa pumpuista liian hellävaraisia, ei niillä oikein saanu mitään irti, kun oli sairaalan pumppuihin tottunu) Ja jos oteesta on kiinni niin ehkä rintakumit? Mutta älä stressaa, jos ei ole maitoa tai vauvalla imua, niin sitten ei ole. Mutta olikos MLL:llä vai Väestöliitolla joku imetyspuhelin, josta voi apua kysellä, jos kaipaa? Vai muistelenko ihan väärin...?

41+2
 
Mulla jäi pari viikkoa sitten tän ketjun seurailu vähän tauolle, kun niin paljon vauveleita synty, eikä se oma ollyt syntyäkseen, niin koitin sit saada vähän ajatuksia muualle. Mutta nyt katoin ekan sivun listaa ja paljon vauvoja on kyl tosiaan syntynyt :) Onnitttelut kaikille.

Meillekin vihdoin syntyi pikkuinen suloinen pellavapää viime viikon torstaina. Mulla käynnistettiin synnytys 41+3 ja vauva tosiaan synty 41+4.. Olis varmaan vieläki sisällä jos ei olis käynnistetty, kun ei vaikuttanut olevan mitään kiirettä ulos. Mulla ei ollut mtään tuntoja lähestyvästä synnytyksestä ja vointi oli tosi hyvä, ei mitkään kikkakolmoset auttanut itekseen käynnistää sitä synnytystä. Monet lenkit tuli tehtyä yms.. No koskaanhän vaik kävely ei oo pahasta, vaikka ei synnytys käynnistyiskään ;)

Synnytys tosiaan päätettii käynnistää, kun ei ollut oikeestaan mitään tapahtunut.. Se oli aika monivaiheinen. Ekaks yön yli mut laitettiin lääkkeelle, jonka piti pehmentää kohtua/kohdun suuta. Sit jossain vaiheessa alko supistelut. Aamulla lääkäri puhkas kalvot. Sit muutama tunti tosi kivualiaita suppareita. Lopulta päätin ottaa epiduraalin, mikä oli niin helpotus. Se vähä kuitenki hidastutti suppareita ja lopulta laitettiin Pitocin-käynnistysainetta ja supparit taas nopeentu. Epiduraalin jälkee oli tosi rento synnytys ja aika meni nopeesti hengatessa mun miehen kanssa. Ponnistusvaihe kesti tunnin verran, eikä tuntunut yhtään pahalta (kiitos epiduraalin). Vauvan verenpaineet kuitenkin laski loppuvaiheessa joten lääkäri pääty avittaa imukupilla vauvan ulos. Mulla paikat vähän repeili mutta ei siitä siinä vaiheessa välitetty.. Olin vaan niin mykistynyt meiän pienestä pojasta. Eli siis Käynnistyksestä vajaa 24 h myöhemmin pikkunen synty. Koko synnytyksestä jäi tosi hyvä mieli.

Elikkä siis..
22.5
plitsis/41+4/poika/3870g/52.7cm

Kohta viikko takana pikkusen kaa ja kaikki on mennyt tosi hyvin :) Eilen oli eka neuvola ja paino oli jo noussut hyvin vaikka imetys ei ookkaa ollu niin sujuvaa kun se vois olla sen takia, kun meiän pikkusella oli tiukka kielijänne(?). Tänää lääkärillä käydessä se kuitenkin nipsastiin poikki,(?) joten josko nyt syöttäminen/syöminen alkais molemmille meille olee helpompaa. Mutta kaikenkaikkiaan mennyt tosi hyvin. Ihanaa olla äiti.
 
Viimeksi muokattu:
:heart: Onnea Plitsis :heart:

Ja kiitos sinulle ja muillekin rustanneille synnytyskertomuksesta. Niitä on kyllä kiva lukea, kun ekaa odottelee pystyy vähän hahmottelemaan kuinka erilaisia nuo synnytyskokemukset voi olla.

(.) Täällä ei edelleenkään mitään uutta, vauva ei tunnu olevan tulossa tänäänkään. Oon ihan varma, että joku hormonaalinen muutos siinä kuitenkin tuntuu ennenkun synnytys lähtee käyntiin. Mutta nyt ei oo vatsa sekaisin, ei vuotoja, ei suppareita tai ylipäänsä yhtään mitään. Nyt on kuitenkin jo reilu viikon ajan alkanut tuntua siltä, että vatsassa ihan oikeasti on vauva joka voisi sieltä joskus tullakin - ts. ei tunnu enää niin kovin pieneltä ja hauraalta. Päinvastoin, välillä menee sellaisiin asentoihin, että vatsa venyy aika kipeästikin. Noita kipeitä tuntemuksia on toki ollu aiemminkin, mutta nyt tuntuu, että vauvallla on jo hiukan enemmän kokoa ja voimaa.

Eilen en tuolla sateessa viitsinyt lenkkeillä - ja vieläkin sataa. Mutta kyllä ne liitoskivutkin tuntuivat tyhjää paremmalta, eli varmaan menen tänäänkin samanlaiselle "hiukan" mukavuusrajaa ylittävälle lenkille.

40+2
 
Onnea plitsis!

käyköhän mullekin huomenna noin? Olen jotenkin jo varautunut siihe, että kesäkuulle mennään, kun ei mitään tapahdu - mutta siis joskus käynnistävätkin siksi, ettei mitään ole tapahtunut?

En oo ihan varma nyt taas mitä mieltä olisin jos/kun käynnistyksestä jutellaan huomenna. Että toivoisinko käynnistystä vai että kattellaan vielä, jos luonnollisesti lähtisi. Käynnistys kai yleisesti aiheuttaa rajumman synnytyksen kuin muutoin ja siinäkin on omat riskinsä, mutta toisaalta onhan niitä riskejä siinäkin jos liian paljon yli päästää. Olisi kiva olla sairaalassa valmiiksi, kun synnytys alkaa, mutta olisi toisaalta kiva, että luonto hoitaisi hommansa.

41+3
 
Anteeksi, Hyökkäysvaunu, olinpa tohelo, kun en päivämäärää ollenkaan ajatellut. Tässä korjattu rivi:

16.5.
Eepos/ 39+3 / tyttö / 2500g, 48 cm


Ja onnittelut kaikille uusille vauvansa saaneille ja voimia itse kullekin vauva-arkeen!

Meillä taistellaan imetyksen kanssa, eli Srz, kovin jaan tunteesi. Vauva oli alkuun kolme päivää alheisten sokerien takia "lastenteholla" ja tottui siellä helppoon pulloruokintaan. Olen kyllä nyt saanut pumppaamalla oman maidon riittämään ja viikko jo menty ilman korvikkeita, mutta rinnalle siirtyminen on työn ja tuskan takana. Imuote on väärä enkä millään saa sitä korjattua ja siksi minulla rinnanpäät tuskaisen kipeät. Huomenna menemme neuvolaan ja toivon, josko sieltä jotain opastusta saisi. Pari päivää sitten vauva kyllä hoksasi, että ruokaa saa rinnaltakin ja olen pullon antamista saanut paljon vähennettyä, mutta kipeää tekee... Vielä kuitenkin meinaan taistella enkä luovuttaa...

Anteeksi omanapainen purkaus, mutta pakko oli jonnekin purkautua :)
 
Hurjan paljon onnea kaikille vauvautuneille! Olen nyt laiska, enkä ala nimiä laittamaan, kun joutuisi kahlata niin paljon taaksepäin ja väsy painaa kovasti omaa silmää :/

Ja synnytystä odottaville paljon kärsivällisyyttä ja voimia odotukseen. Se on oikeasti ihan järkyttävän raastavaa!

Imetyksestä meillä kanssa alkuun on hiukan takunnut tämä imetys ja huomenna käydään punnituksessa neuvolassa, että nouseeko jätkän paino tarpeeksi. Itsestäni se kun oli noussut kovin vähän neuvolan punnituksessa. Itse olen pumpannut maitoa kerran päivässä (ja laittanut maidot jääkaapin kautta pakkaseen), jotta maitomäärät nousisi ja yhtään korviketta ei olla kaappeihin ostettu, eikä pakastettuun maitoon koskettu. Tosin eipäs itä ole kuin muutama desi pakkasessa. Itse pyysin sairaalassa, että antavat pojulle vähän lisämaitoa, sillä itselläni maito nousi huonosti ja poika oli jatkuvasti rinnalla, joka tarkoitti sitä, että torkuin hyvin pieniä pätkiä (ja pyysin myös ottamaan pariksi tunniksi pojan,e ttä saan nukkua katkeamatonta unta edes sen verti)

Imuotteen kanssa on takkuillut täällä ja olen itse joutunut "litistämään" tissin kämmenen vcäliin että poitsu saa kiinni ja hyvän imuotteen. Eli peukalo rinnan alle ja muut sormet päälle ja puristanut tissin littanaksi :D jos on siis ollut liian "löysä" tissi. Liian täyden kanssa pitää antaa enimmät valua pois, että saa kiinni rinnasta.

Maidon pumppauksessa huomasin itse, että valuu paremmin pumpulle, kun kundi kätisee kopassaan ja menen samaan huoneeseen pumppaamaan. Kun olin hikiseen ja useamman kymmenen minuutin pumppauksen jälkeen saanut vain 10ml maitoa, meinasi epätoivo iskeä. Sitten poju itkaisi ja menin tietenkin katsomaan, egttä mikäs hätä hällä (ja pumpussa kiinni olin) ja kun katsoin pumppua, niin olin muutamassa minuutissa saanut pumpattua 40ml maitoa!

Ja sitten lyhyt synnytyskertomus:

22.5 aamulla mentiins airaalaan. Olin paastonnut keskiyöstä lähtien ja juonut ennen kuutta sen sallitut 2 lasia vettä. Jännitti ja pelotti hirveästis ektio ja kahvia teki mieli. Olin niin kateellinen miehelle, joka sai sitä juoda sekä syödä! Sektiota kohtaan tuntema kauhu vähän laantui, kun mies jännitti niin kovasti, niin itse en sitten osannut :D ;mutta katetrointi pelotti sekäs pinaalin laitto!

Katetri meni suht kivuttomasti. Hieman kirveli sen laitto ja oli vaikea rentoutua. Kävellessä putki myös tuntui inhottavasti ja aloin jo kaipailemaan sitä puudutetta, etten tuntisi katetrointiputkea. Ei se sattunut tai mitään, mutta mulle iski jokseenkin huono olo sen putken takia. Heiluin miehen seurana pitkin sairaalaa, että pysyin rauhallisena. vähäne nnen kymppiä meitä tultiin huikamaan sektioon, vaikka kätilö oli lupaillut että vasta kympin jälkeen päästään. Ja itsetäni pääsi järkyttynyt "Et jumakauta ole tosissasi, nyt jo vai?" Iski ihan hirvee paniikki. Onneksi ei vielä, vaan sain sen puolituntia henkisesti valmistautua.

Jostain syystä en muista ollenkaan hissimatkaa saliin, kaipa jännitin niin paljon puudutetta. Ja olinkin salissa ihan paniikissa. Puristin lääkärin tai kätilön kättä ja laskin rauhallisesti..ainakin kahteenkymmeneen. Ja toki pyytelina nteeksi, jos puristukseni sattui. Vähän aikaa jouduttiin odottelemaan, että puudute alkaa tehoamaan ja mieskin pääsi pitämään mua kädestä. Mä haastelin lääkäriopiskelijan kanssa, jonka ensimmäinen sektiosynnytys olin :D Pakotin sen puhumaan mun kanssa, etten mene paniikkiin kesken kaiken :D

Leikkaus alkoi 10.50 ja jätkä oli ulkona 10.52 ja pisteillö 10/10. Multa pääsi itku, helpotuksesta, että lapsi oli kunnossa ja hengitti omin voimin sekä siksi,e ttä kerkesin näkemään millainen poitsu sieltä tuli. Sitten olinkin ns. valmis vaikka heittämään veivini, jos niikseen tulisi :D (kyllä vaan,mä pelkään kuollakseni leikkauksia ja että kuolen niihin). Sain ihastella meidän pientä läskiposkea aikalailla rauhassa, mutta kun poitsu hermostui, niin pyysin, että jos lähtisivät isän kanssa kenguruhoitoon ettei toinen rasitu. Ja kun poju oli lähtenyt ukon kanssa, niin mulel iski ihan kammo päänsärky. Stressi siis laukesi. Siinä mua kursittiin kasaan ja poltettiinkin, että veren vuoto/tihkuminen saatiin loppumaan. Sterilisaatio tuli samaan syssyyn ja luomikin leikattiin pois, joka oli bikinirajalla. Mun kauneuspilkku :D

Heräämössä olin tunnin ja sain mehua siellä, joka poisti mun päänsäryn...tais itten se oli kipulääke. Mene ja tiedä. Tahdonvoimalla sain vasemman jalan liikkumaan. vaikkakin holtittomasti ja sitten pääsinkin osastolle tapaamaan omaa poikaani :heart: ja voi että oli niin ihana ja suloinen pakkaus! Toisena yönä sairaalassa heräsin oikein keskellä yötä tarkistamaan, että olinko oikeesti saanut maailman suloisimman lapsen aj synnyttänyt vai olenko vaan nähnyt unta :D Huuonetoveri piti mua varmaan ihan pimeenä tapauksena, kun pompin hereille kesken unien huudahtaen kaikkea pöllöä, kuten "Voi rakas lapseni!" mutta syytän kipulääkkeitä näistä :D

Itse leikkaus oli tosi helppo ja sairaalassa musta pidettiin äärettömän hyvää huolta! Sain akupunktiohoidon kipuihin, joka varmaan auttoi, mutta eniten ehkä sellaisene ikävään vaivaan, kuin kaasujen kerääntymiseen mahaan..joka kuulemma oli leikkauksen jälkeen varsin yliestä ja kivuliasta ja sitä piti hoitaa pieremällä :D oli aika kamalaa tajuta, että on pakko pierrä tai kestää ihan helvetillisiä kipuja ja tulla tulokseen, että pyydän anteeksi etukäteen huonetoverilta ja selitän miksi pistän paukuttaen...jokseenkin noloa ja hämmentävää.

Jo ekana iltana olin jalkeilla ja taisin jaloitella vähän liikaa, koska seuraavan yön ja puolet päivästä jouduin soittamaan kätilöä avuksi joka julmetun juttuun! Edes sängyn laitaa en saanut laskettua tai nostettua itse ja pojan asennon muuttamiseen tarvitsin myös apua. Iltapäivään mennessä olin jo jalkeilla ja pystyin siitä eteenpäin liikkumaan etenevissä määrin. Tosin huonetoverini, joka oli renevvyt alatiesynnytyksessä, oli heikommassa hapessa kuin minä...mutta todennäköisesti ehkä (toivottavasti) voi jo huomattavasti paremmin kuin itse voin :)

Viimeyö oli eka yö, kun pystyin nousemaan sängystä suht vaivattomasti. Olisin kyllä tarvinut miehen apua, mutta en sanaut tuota ronttia hereille! Nukkuivat molemmat, toiseksi nuorimman kanssa, kuin tukit vaikka vauveli parkui keuhkot punaisina suuttuessaan vaipanvaihdosta :D

särkylääkkeitä joudun syömään vielläkin, vaikka olen saanut vähennettyä niiden popsimista. Sisäiset leikkaushaavat tulevat kuitenkin kipeiksi iltaa myöden, joka varmaan johtuneen siitä, etten lepäile tarpeeksi. Ja aikalailla totta tuo on. Koiran ulkoilutus on ainut aisa jota en tee, mutta muutoin tulee tehtyä aikalailla kaikkea mitä ennenkin. Ja monesti unohtuu meidän perheen kahdelta täysi-ikäiseltä, että olen ollut isossa leikkauksessa :DMutta saan syyttää itseäni,s illä olen järjestäen torjunut suurimman osan miehen auttamisyrityksistä ja jopa ärsyyntynyt niistä..vaikka en ihan käsitä että miksi!? MEinaan myös omia vauvaa :ashamed: mikä on aika kamalaa tajuta. Kun poitsu on miehen sylissä, niin pyörin rauhattomasti siinä lähellä, kunnes en enää kestä ja pyydän antamaan pojan takaisin syliini :D

Muutama huomio vielä sektiosta tähän: Lääkkeitä kannattaa syödä alkuun ihan surutta sen sallitun määrän. Kotona kannattaa olla alushousuja jotka ei paina sektiohaavaa (ei ulkoista saatis isäistä) ja löysiä hameita/housuja, jotka eivät myöskään paina ja purista haavaa. Jälkivuoto on yllättävän pientä (ainakin itselläni). Ja lepäily kannattaa, varsinkin sellainen, joka antaa selän rentoutua.Nukkuminen puoli-istuvassa asennossa on ensimmäisten vuorokausien aikana enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Ja liikkelle kannattaa kuitenkin lähteä heti. Olo on jokseenkin terveempi. Me ollaan puistoiltu jo heti maanantaista, kun kehottivat lähtemään vaunulenkeille mahdollisimman nopeasti.

Sairaalasta olisin päässyt jo lauantaina pois, mutta koska tiesin, että en saa himassa levättyä yhtä hyvin, niin lähdin vasta sunnuntaina. Ja autossa ei kauheasti kärsi istua..kuopat ja muut tärinät tuntuvat tosi ällöiltä! Niin ja aivastaminen sekä yksiminen sattuu :/ nauraa voi jo, mutta hillitysti.

nyt suihkuttelemaan haavaa ja sitten herättelemään pojua vaipanvaihtoon ja syömään, että pääsen nukkumaan. Rytmi alkaa olemaan jo aikalailla selvillä jos vaan pysyy tälläisenä. Tarkoitata herätystä kello 02 ja 04 ja sitten seuraavaksi vasta kasilta aamulla.

Joosukka ja MiniMuruMies 1vko
 
Onnea plitsis! Ja Joosukalle kiitokset synnytyskokemuksesta, hyvä että kaikki meni hyvin vaikka leikkaus pelottikin :) kiva tosiaan lukea synnytyskokemuksia ja erityisesti kokemuksia käynnistyksestä, täälläkin kun näyttää siihen menevän..

Hiululla on siis tänään kontrolliaika, joko tiedät pyydätkö käynnistystä jos saat valita? (Vai ootkohan jo sairaalassa...?)

(.) Soitin äsken kättärille ja sain ajan sunnuntaille. Ystävällinen kätilö selitti, että välttämättä ei vielä silloin käynnistetä, mutta jos itse kovasti toivoo käynnistystä ja paikkatilanne sallii, niin voidaan käynnistääkin heti tuolloin. Vaikka oonkin jo tosi kärsimätön, mut tällä hetkellä tuntuu että voisin kuitenkin odotella sen pari päivää josko synnytys käynnistyisi itsestään.. Ehkä se luonnollinen käynnistyminen ois kuitenkin parempi? Tiistai on joka tapauksessa takaraja, sit alkaa toivottavasti tapahtua :)

41+3
 
Jee Auko! Sulla ei oo enää paljon odotettavaa - eikä sen puoleen Hiulullakaan!

Ja kun viikon teidän jäljessä tulen, niin kaipa se loppu alkaa jo itselläkin häämöttää.

Hiukan alkaa olla sanaton ja voimaton olo. Ajatukset pyörii vain ja ainoastaan tuossa synnytyksen käynnistymisessä - ja siinä, että painoni on noussut kivat kolme kiloa viikossa :mad: Voisko vielä turhauttavampaa olla... Mitään oireita raskausmyrkytyksestä tai tms. ei ole, mutta nälkä on kauhea, ihan koko ajan.

Mulla ne lonkkakivut lakkasivat kun vauva laskeutui uudelleen, mutta polvi on edelleen ihan hajalla. Se ei onneksi tunnu kävellessä, mutta kyykkyyn ja polvilleen meno on helvettiä. Lisäksi tietty kaikki muut kolotukset ja vaivat + se, että nyt mulla on vatsakin ihan mustelmilla. Tähän saakka olen tuntenut vauvan liikkeet aika huonosti, mutta eilen käytiin ihan selkeän kivun puolella. Siis vaikka vauva on laskeutunut, onnistuu hän esim. käsillään satuttamaan tuolla virtsarakon suunnalla - ja jaloillaan venyttelemään niin, että navanseutu on ihan mustelmilla (vaikka on siis selkä mun vatsaa vasten).


Kiitos Joosukalle minunkin puolesta, oli ihana synnytyskertomus, ihanaa kun jaksatte jakaa kokemuksia :heart:


40+3
 
Onnea uusille vauvansa saaneille!
Ja muillakin alkaa jo loppusuora häämöttää :)

(.) Jee! Meillä on nyt syöty vuorokausi ilman rintakumia! Imuote siis vihdoin saatiin korjattua, joten vauva imee ahnaasti ja jopa melko kivuttomasti. Ja maitoa riittää! Minimissään 20ml heruu kerääjään joka syötöllä toisesta rinnasta syötön aikana. Masu meillä on alkanut vaivata hiukan päivisin kun aloitettiin d-vitamiinitipat. Yöt sujuu silti ihanan helposti. (Koputtaa puuta että näin jatkuisi) viimeistään klo.22 on yökkäri päällä, iltapesu ja tissittely hoidettu ja neiti unten mailla, eka syöttö 1.30-2.30, sitten herätään 5.30-6, ja aamulla yhdeksän jälkeen jolloin saakin aloittaa uuden päivän. Yhtään hankalaa yötä meillä ei ole ollut <3

Flowerpower85 ja Miss Möttönen 19vrk
 

Yhteistyössä