Toukomurut 2014 ~ Toukokuussa

Moi!

Kiva kuulla, että ärsytys liittyykin tähän raskauden loppupuoleen. Oon viime päivinä ihan kummallisen ärsyyntynyt ollut kun yleensä en ärsyynny helposti. Mut nyt voin laittaa sen vauvan piikkiin. Itelläni ei kyl muita oireita hirveesti oo. Tuntuu, et ennen epäonnistunutta käännösyritystä vauva oli jo pepun asettanut lähtökuoppiin ja vatsa laskeutunut, mut nyt vatsa on taas keskiasemissa. No, ehkä se vois merkata sitäkin, et vauva vois vaik viel kääntyä itekseen.

Joosukka: Mulla on samalle päivälle varattu sairaalaan kontrolli kuin sulla edellyttäen, että vauva ei oo vielä syntynyt. Silloin tarkistetaan tilanne ja varataan varuiksi aika sektioon, koska perätilasta ei synnytetä 10 päivän yliaikaisuuden jälkeen.

Lokakuinen
 
Onnea Sannuliinu ja onnea koitokseen Sallamaria!

Täällä eilinen meni syvän väsymyksen kanssa vieraita kestiten. Ihan helvetillinen päivä, kun yrittää olla kohtelias ja mukava ja oikeasti haluaisi vaan käpertyä sängynpohjaan lepäilemään. Yöllä en kuitenkaan saanut nukuttua. Tänään vointi on parempi, mutta vasen lonkka yrittää ilmeisesti tipauttaa jalan pois paikoiltaan - ja se eilinen kuvotus on nyt konkretisoitunut vatsataudiksi - tai sitten siksi loppuraskauden löysävatsaisuudeksi mistä muutkin ovat puhuneet. (myös vatsatautia on kylllä liikkeellä, eli voi olla sitäkin)

Huomenna olisi sitten ohjelmassa muutto. Apujoukkoja on tulossa paljon, eli itse en joudu paljoa muuta tekemään kuin koordinoimaan kamoja paikoilleen ja kokkailemaan. Sanoin jo miehelle, että haluan sängyn muuttavan ekana, ettei käy niinkuin eilen, että en pääsisi lepäilemään kun tarve on. Ihan hyvin näyttää muutto onnistuvan näilläkin viikoilla - kunhan ei nyt vaan muuttopäiväksi päädytä sairaalaan ! (Tosin siihenkin ollaan varauduttu).

Viikkoja on nyt kasassa 36+2
 
Ei ainakaan pk-seudulla saa mennä sairaalaan soittamatta vaikka vedet menis, käskevät kärvistellä kotona mahdollisimman pitkään jos vaan supistuksia tulee. Toki jossain vaiheessa sitten käynnistellään, olisko ollut 12 tuntia vesistä jollei itekseen ala tapahtumaan.
 
Tsemppiä Sallamarialle :)
Neuvolakuulumisia:
Painoa tullut nyt kaikenkaikkiaan se 7kg, turvotus +, hb 132, rr 129/85, sf 35cm, syke 135 pienen herättelyn jälkeen. Laskeutunut, muttei vielä kiinnittynyt kun neukkutäti pystyi vielä päätä heilutteleen. Pissa ihan ok, aavistuksen proteiniit plussalla.
Oireet kuulemma lupailevat jo hyvää :) tosiaan koko viimeyö meni pätkäunilla kun niin lujaa oli tuota menkkamaista särkyä joka heijastaa selkään ja reisiin!
 
Laskettuun aikaan pari päivää ja silloin 5.5 myös se äitipoli, jos ei ennen synny. Huolettaa edelleen tuo, että onko minkä kokoinen ja toimiiko se napanuora ja istukka niinkuin pitää...

Olot on loppuraskauden oloja
; tukalaa, tukalaa tukalaa.. Etenkin aamuöisin harjoitus supistelee tai ainakin on ihan jonkunmoisia kipuja. Viime yönä tuli valvottua pari tuntia kipuja tunnustellen, mutta ei ne yltyneet siihen pisteeseen että olisin alkanut ajatella, että tosi kyseessä. Valkovuotoa jne. toki on, vauva liikkuu hyvin ja olo hankalien öiden takia naatti ja helpommin ärtyvä. Onneksi miehellä pitkä vapaa menossa, niin saa aamupäivästä ottaa tirsat ja nollata edellistä yötä, kun ei esikoista voi yksin vielä antaa olla..

Muuan hassu päivä enää, niin sitten tämä on ohi; joko luonnollisesti käynnistyen tai sitten varmaankin laittavat käynnistyspäivän maanantaina. Ei vain malttaisi odottaa, että saisi alkaa jo elellä jotain muuta kuin tätä möhö-mahan-ja-jatkuvan-odottelun-elämää..

Skaardie + Pottu 39+4
 
Onnea Juliana! Poikia näyttää tulevan oikein liukuhihnalta :)

Oos tällaiselle vaivalle selitystä, tuossa kaupassa tulin siihen tulokseen ettei taida tohtia yksin käydä, kärryä kun yritti kääntää ja joutu sivuttain askeleen ottaan niin tuntu että itku tulee, aivan kuin koko alakerta halkeaisi. On ollut jo aikaisemmin kun jotain romua siirtänyt jalalla sivuttain edestä pois mutta tuo kipu jo säikäytti. Eiköhän nämä kaikki jo kuulu tässä vaiheessa asiaan, mutta tuleepa nyt taas ääneen märehdittyä.
 
Onnea Juliana!

Merge: Mulla on ihan sama juttu, että ei kannata sivusuunnassa jalalla työnnellä kun tulee kumma vihlova tunne jalkoväliin. Lisäks konttausasennossa kun teen jalannostoja taaksepäin (kuuluu mun jumppaan jonka printtasin netistä), niin vihloo vähän samalla tavalla. Veikkaisin, et normaaleja raskauteen kuuluvia liitoskipuiluja tai vastaavia, mut en kyl tiiä tarkemmin...

Lokakuinen
 
merge: kuullostaa minunkin korvaan liitoskivuilta. Niille ei kai voi tehdä mitään :( En tiedä onko jotain mitä kannattaisi välttää, mutta itse olen vältellyt venyttelyä, jossa jalat aukeaa (esim. haaraistunta) Toivottavasti ei pahene ja menee synnytyksen jälkeen ohi!
 
Täällä taas valvotun yön jälkeen! Mutta tuon öisen supistelun seurauksena sentään jotain edistystä! Limatulppa irtoilee isoina klöntteinä :) ja nyt kun tuo lonkkasärky vähän hellitti, niin taidan painua hetkeksi peiton alle josko sais vähän korvattua tuon viimeyön hereilläolon!
Ainiin! POKS 39+0

Flowerpower85 ja Möttönen 39+0
 
Poika syntyi 2.5. aamulla. 53 cm ja 3580 g. Rv 38+6 on merkitty korttiin. Synnytys oli mallia syöksyminen, onneksi olin päättänyt lähteä sairaalaan kun vesien menosta mennyt muutama tunti. Eka ei supistuksia lainkaan, mutta kun ne alkoi, niin vaik olin jo sairaalassa, ei ehditty mitään kipulääkettä. Ja tullessa siis olin vain 1cm auki. Että se siitä epiduraalista, mut koska kaikki kävi niin äkkiä, ei sitä kipuakaan kauaa kestänyt. Nyt totutellaan toisiimme, maanantaina lasten sydänlääkäri kun on katsonut, pääsemme varmaan kotiin. Sitten tietokoneelta jotain järkevämpää ku puhelimen kautta tuhisijan vierestä...
 
Viimeksi muokattu:
Täällä kans valvottu vaan ei supistusten tähden :'( nuorimmainen päätti tulla kipeäksi oikein kunnolla :-/ infektio astmakohtaus, kuumetta mukavat 39,5 ja ihan tukossa. Ja itsellä puhkesi _taas_ pukamat jotka on helvetin kipeät. Että nyt jos koska en haluaisi tänään ainakaan lähtöä ;-)

Itselläni oli se pikainen neuvola eilen ja kaikki hyvin paitsi paino joka oli noussut 700g viikossa :-(. Niin täti kokeili taas vauvaa vatsan päältä ja tunnusteli pitkäksi. Ja oli noussut ylös lantiosta :'( sovittiin että soitan tiistaina mikäli eivät ota polilla käynnistykseen muuten hän jää odottamaan soittoa koti käynnille :)

SaSpa ja tirriäinen 39 +2
 
Ompas pojilla kiire.. Onnea vaan kaikille nyytin jo viereen saaneille!

Ohhoh jalat ja selkä kiittelee, tuli lattiat imuroitua ja pestyä.. Hermostuksissani kiukkua purkaa johonkin järkevään..

Jotenkin tuntuu että pikkune olis vielä alemmas itsensä työntänyt kun kokoajan muka pissittää, vaan vessassa ei saa aikaseksi kun pari tippaa huoh :/

mintssi ja rinsessa 39+2
 
Onnea Sallamaria!

Saspa i fell you, pukama täälläkin. päätti äityi niin kipeäksi, että soitin äitipolille - todennäköisesti on trombosoitunut (?) kun on hieman mustakin eikä katoa minnekään. Mutta kun on näin lopussa raskaana niin eivät tee mitään, koska synnytyskin voi alkaa koska vaan...(joo ehkä sitten kesäkuussa käynnistettynä, #&¤¤¤GR!THH) synnytyksessä sitten kuulemma voi jotenkin tukea ja sen jälkeen katsoa mitä tehdään. Kiva mennä sitten ponnistamaan, kun on valmiiksi tollanen kipeä pallo, josta täytyy nyt vaan kärsiä, "enintään" kuukausi :/

Noh tänään on sitten ollut kyllä muutakin vaivaa, alaselän jomotusta, vessassa ravaamista ja tulipa sitten kirjastossakin hirveä kiire isommalle hädälle. Kiva piereskellä siinä lainausjonossa ihan pokkana (en se minä ollu :whistle: ) Ja ärsyttää - varsinkin se, että miekkonen lähti kavereiden kanssa polttareihin. Annoin luvan kyllä, ehdolla, että ei juo jos tuleekin lähtö - no "eihän pari kaljaa oo mitään eikä ne niin nopeesti synny, pari päivää aiemmin jos ilmotat". No minäpä ilmottelen :mad: ei tartte tulla sitten synnyttään, jos ei herran aikatauluihin sovi... :mad:

37+5
 
  • Tykkää
Reactions: sallamaria84
Onnea Sallamaria:flower:

Täällä ei niin mitään edistystä, yöllä supistelee, mutta päivällä ei tapahdu mitään -ja veskissä saa tosiaan ravata koko ajan. Jo pikaisella kauppareissulla tuntuu, et rakko halkeaa, vaikka olis just lähtiessä käynyt.

Jaksamista Saspa, voin vain kuvitella tilanteen -toivottavasti pikkuinen paranee nopeasti.

Eipä muuta, jos tästä lenkille ja sit vaikka imuroimaan niin saa ehkä yöksi muutaman supistuksen aikaiseksi, jos ne tekis tuolle kohdunsuulle jotain..

Ollakovai...? ja rv 100 (siltä ainaskin tuntuu)
 
  • Tykkää
Reactions: sallamaria84
MOI!!!
Me päästiin tänään Jäbän kanssa kotia =) p.s. Skaardie ja Merge nyt on osastolla taas tilaa ;) Poika syntyis siis 30.4 22.21, 3965g, 52cm ja py 34,5cm. Samana päivänä syntyi yhteensä 4 poikaa ja 1 tyttö eli aika ruuhkaa oli meän synnärillä ku saleja on niin vähän....

Pika kertomus: Menin osastolle 8.00 sovitusti, käyrä otettiin heti, 11.00 vasta lääkäri katto tilanteen, ultrasi (painoarvio 3,6kg :D ), reilulle 2 sormele auki ja kanavaa oli vielä... 12.00 oksitoonitippaan 15ml/h, seuraava nosto 30ml/h, ei vieläkään mitään, 45ml/h ei mitään, 17.00 nostettiin 60ml/h alko jo tuntuun vähän suppareita... 18.00 nostettiin 75ml/h ja sanottiin että se on viiminen nosto sille päivää... noh supistukset alko säännöllisesti tulemaan.... 19.30 soitin kelloa että 1-2min välein tulee suppareita, kätilö tsekkasi, kanava kaonnu mutta vain 3cm auki. 20.00 lääkäri puhkasi kalvot ja alko pirun kipeät supistukset, 20.30 lääkäri pisti kohdunkaulanpuudutteen ja pinnin vauvan päähän, sykkeet laski välissä alas ja vihdoin pääsin synnytyssaliin mutta ku oli pinni ja tipat niin en päässy enään ylös sängystä ja olo oli tuskanen, puudute autto jonku aikaa mutta taas 21.30 alko sattuun niin pirusti, 7cm olin auki ja kätilö alko valmisteleen spinaalia, mutta kanyyli oliii menny tukkoon ja jouduttiin laittaan uus ja nestettä puristeltiin kaksin käsin sisään ja minnuun sattu ihan hulluna, 21.57 sain vihdoin spinaalin, 4 x piti pistää ennen ku onnistu... spinaalin saatua olo helpotti mutta joka supparilla selkä kramppas ja se oli tuskaa... onneksi kätilö keksi laittaa lämpöhauteen selkään ja seki helpotti. n. 10min pidettiin lämpöhauteita myös alapäässä ja se öljysi sitä hyvin ja sitten sano että saa alkaa ponnistaan, ponnistusvaihe kesti 6min ja jälkeiset 9min. synnytyksen koko kesto 5h ja 20min. Aika yllätyksenä tuli pojan "isohko koko".... synnytys siis käynnistettiin 39+3. Yhtään tikkiä tai nirhamaa en saanut joten kaikki meni siltä osin tosi hyvin! =)

Osastolla jouduin antaan lisämaitoa eilis iltaan asti mutta viime yönä nousi maito ja paino käänty nousuun ja päästiin siis kotia <3

Nitta ja Jäbä 3vrk
 
  • Tykkää
Reactions: KolmenÄiti-81
Sallamaria ja Julianna Onnea nyyteistä!

Flowerpower Jänskää :D Mulla on aina limatulpan irtoamisesta alkanut synnyttys ihan saman vuorokauden sisällä

(.) Viimeyönä valvoin kahteen lupaavien suppareiden kanssa, jotka eivät kyllä säännöllistyneet. Mieskin meni ajoissa petiin, koska oli ihan varma, että lähdetään yöllä :D Sanoin kyllä, että todennäköisesti ei lähdetä yöllä. Mä en oo koskaan lähtenyt yöllä synnyttämään. Eilen iski pahoinvointikin aj kävin kaksi kertaa oksentamassa.

Nyt supistukset tulleet takaisin, mutta vielläkin puuttuu se säännöllisyys vaikka ovatkin ihan napakoita. No illasta on sauna, että lasken toivoni siihen :D Esikoinen ja miehen veli taas toivovat, että saunan jälkeen tulee vihreetä valoa sille, että esikko voisi lähteä lapsenlikaksi. Mä toivon, että saan näyttää punastavaloa ja lähteä synnyttämään mies mukana :D Jos tuo esikoinen ei ole silloin kotona, niin sitten se on mentävä yksin :/

Joosukka ja MM 37+4
 
  • Tykkää
Reactions: sallamaria84
Onnea Juliana,Nitta ja sallamaria!<3

Meidän tyttö syntyi 2.5.melkein vuorokauden käynnistelyn jälkeen.Tämä tyttö ei siis ollut mikään kiirehtijä.:)

Painoa 3230 g ja pituus 49 cm,eli ihan hyvänkokoinen lopulta.<3Nyt on vaan paino laskenut alle kolmen,joten ei vissiin asiaa huomenna kotiin.Tämä on iso sairaala,ja toisinaan pääsee pois jo jopa toisen vuorokauden aikana,mutta bilirubiini-seurannan takia yritän olla pettymättä kotiinlähdön siirtymisestä.

Miksi ihmeessä kotiin on aina kuitenkin kova kiire?

Toivotan tehokkaita supistuksia täysiaikasille niitä toivoville ja tsemppiä synnytyksiin!Ja tsemppiä loppuaikaan!

Synnytyskertomusta myöhemmin sitten.

Mea ja tyttönen 1,5 vrk
 
Mea Onnea tytön tylleröstä :)

Plaah, mä eilen sanoin ukolle, että soitan kohta sairaalaan, että ottakaas sisään, mä tarvin lomaa mun perheestä :D Mä aion viihtyä siellä sairaalassa ilman stressiä ruuan teosta, kiukuttelusta tai koiran lenkeistä ja siivoilusta :D
 
Oiii. Ompas täällä jo jakauduttu ? paljon onnea kaikille viimeisimmille :) poikavalta näyttää olevan.
Pitää tosiaan ajatella sairaalassaoloaika pienenä lomana niin ei tunnu sitten niin tuskaiselta ajalta :D
Viim.oireita:
Toissapäivänä tuli ensimmäiset kipeät supistukset. Kaksi aika napakkaa peräkkäin, mut sitten loppuivat.
viime yönä heräsin pari kertaa kipeään jomotukseen, omaan sen verran hyvät unenlahjat että en ole varma olivatko rehellisiä suppareita, mutta kipeää kävi. Näitäkin taisi olla sen pari peräkkäin mit sitten loppuivat vessareissun jälkeen.
Joten otinkin nyt aamulla sitten viimein tuon sairaalakassihomman ja se alkaa olemaan nyt kasassa :D kumma juttu kun se tuo kassi vain paukasee mieleen aina kun alkaa kipuileen, mut nyt senkun supistaa niin paljo kun sielu sietää (tai ei siedä..) kassi on aven pielessä oottamassa :) tsemppiä kaikikille hoo hetkeä odottaville.

-kaksihärkää ja 38+0 käääääk
 

Yhteistyössä