Toukomurut 2014

Jahas, täällä alkoi eka flunssa, nekku vuotaa ja kuumetta on vähän, toivottavasti jää tähän eikä tukkoisuus pahene. Yöllä piti antaa Panadolia, jonka jälkeen onneksi sai nukuttua. Tänään onkin nukuttu ihmeen paljon ja pitkään, tavallisesti siis 15-30 min. pätkiä.

Se noista velleistä vielä, että en ole mitenkään niitä vastaan tai pidä niitä huonona asiana, mut meillä ne ei viimeksi toimineet kun poika ei sitten muulle suostunut, niin nyt ajattelin kokeilla, jos pärjättäisiin ilman -kokemus on kyllä osoittanut monta kertaa, et voin ihan rauhassa suunnitella sitä sun tätä ja sit kuitenkin tehdään juuri päinvastoin :D

Viihtyykö muuten muiden lapset vatsallaan? Meidän pojalla menee just hermot kun laitan vatsalleen -osaa itsekkin vatsalleen mennä, mut kun kaksi päivää kolmikuisena kääntyili koko ajan, niin nyt ei sit kiinnosta yhtään.
 
Meillä 4 kk neuvola takana ja purin lääkärille turhautumista ettei näiden minun lasten kans voi kukaan muu olla, kerran viikossa vajaa 3 tuntia ois uuden harrastuksen myötä vakioaika olla pois kotoa, mutta mitä tekee herra.. huutaa itseään hengiltä, hirveää kuunneltavaa kun muuten ei ns.turhasta itke :( Pullon tyrkyttäminen nyt siis meiltä jää ja siirrytään soseisiin.. toivoa, että niistä innostuisi jos nälkä pääsee yllättään.

Viikkoa vajaa 4 kuisena painoa 8kg ja 66 cm, laiska kaveri, sylissä vaan haluaa olla möllöttää.. ja tietenki se syli täytyy olla minun.. mahallaan ei viihdy yhtään.

Unohdin neuvolassa kysyä että onkohan tämä herran pään heiluttelu normaalia, väsyneenä varsinkin viskoo päätä puolelta toiselle, selin makuulla siis että takaraivo on kiinni jossain..
 
Täällä kanssa koko porukka oltu flunssassa enemmän tai vähemmän, lapsille onneksi ei kovin pahana tullut nuorimmaisella nenä vähän tukkoinen ja yski ja aivasteli mutta ei muuta. Nyt sitten minä ja mies koitellaan selvitä pahimman yli..

Mahallaan meillä viihtyy tyttö (ensi viikolla 4kk) ehkä sen 2 min ja sitten menee hermo kun ei pääse eteenpäin, koitan sitten aina käännellä selälleen ja hetken päästä takas mahalleen että ei aina vaan selälleen möllöttäisi :D

Soseita aloitin nyt pari päivää sitten ihan vähän maistella, mustikkaa, mustikka-vadelmaa ja porkkanaa ja neiti olisi syönyt varmaan koko purkin jos olisin antanut vaan tänään sitten annoin n. 2tl porkkanaa iltapäivästä ja tuntui illasta että itki sitten mahaa niin taisin antaa liikaa ilmeisesti? Paljonko yleensä olette antaneet kerralla kun olette vasta alkaneet maistella soseita?

Tuosta pään heiluttelusta niin täällä on ihan samanlaista unisena! Syliin pitää nukuttaa ja pää heiluu puolelta toiselle aivan mahdottomasti, mutta sama on kun lasken siitä sänkyyn nukkumaan niin pää vispaa koko ajan. Päiväunille kun laitan vaunuihin niin siellä sama homma, en tiedä mistähän johtuu mutta tuntuu että meillä ennenkuin saa unenpäästä kiinni niin on tapana heiluttaa sitä päätä puolelta toiselle..

Meillä ei vielä käännytä suuntaan eikä toiseen, yritys kyllä kova mutta ei vielä pääse ympäri niin siitäkös neiti hermostuu :D Ja kiljumisen ja karjumisen taito on opittu ja sitä kuullaan aamusta iltaan asti :D
 
Me oltiin isännän kanssa kunnon flunssassa ja ympärillä läheiset myös, mutta tyttönselvisi pikku tukkoisuudella.

Meillä viihdytään kyllä vatsallaankin, mutta itse ei käännytä vieläkään vatdalleen. Selälleen kyllä pyörähtää vahingossa ja sit hirveä huuto kun ei pääse itse uudelleen vatsalleen.

Tänään Oona oppi päristelemään :-D voi kuinka toisella on hauskaa kun kuola lentää. Ja esiintyy nyt kaikille kun huomasi että päristelyllä sai kaikkien huomion.

Mä olen antanut uutta makua pari ensimmäistä päivää ihan 1-2tl verran heti. Ja meillä myös porkkana väänsi vatsaa, mutta taitaa jo helpottaa. Luumua annan syödä niin paljon kuin uppoaa, sillä soseilu tuntuu kovettaneen neidin vatsaa senverran että itkua tuhertaa ennen kakkaa. Muuten annan aika pieniä määriä vielä. Paitsi bataattia vetää jo 2 jääpalamuotin palan verran.
Olenkin miettinyt, että kuinka paljon uskaltaa edes antaa kun kuitenkin ikää vasta 4kk ja takana kaksi viikkoa maistelua. Kun varsinkin bataattisosetta vetäisi enemmänkin.

Tuo päänheiluttelu kuulostaa ihan nukuttamishulinalta. Veljeni molemmat lapset teki tuota ennen nukahtamista. Oona on korvannut tuon käsien viuhtomisella. Usein jo unessa kun kädet vielä viuhtoo. Ja Oona nukahtaa aina käsi kasvoilla. Tai vetää harson kasvoille, mutta jotain pitää aina olla kasvoilla tai ei tuu uni.
 
Eli taian itsekkin antaa kohta sen minkä syö ainaskin noissa kasviksissa jos maha vaan nyt tottuu.. onko 4kk vanhoille muuten kaupassa muuta kun porkkanaa perunaa ja kukkakaalia kun en ole nähnyt muita :O

Täällä myös laittaa aina harson kasvojen päälle, tosin myös isoveli 6v vetää peiton silmille ennekun käy nukkumaan, pelottaa vaan etteisaa happea ni nyvin aina kummaltakin pois sitten kun o nukahtanut..
 
Pojan 4kk mitat 7170g ja 64cm py 42,1cm.. Ruokahalua tällä kaverilla riittää :D
Ollaan maisteltu porkkanaa, omenaa ja päärynää ja kaikki on hyvin uponnut. Myös yhden kerran saanut iltavellin ja nukkui melkein aamuun asti:)
Tuo nukkuminen harso naamalla kuulostaa hassulta, meidän ukko ei siedä edes pipoa silmillä vaan alkaa huitomaan ja jos nenän eteen valahtaa niin sätkii ja haukkoo henkeä :O
Mahalleen ei tälläkään viihdytä paitsi sylissä, pitäis sitä vaan treenata ettei tarttis fysioterapiassa rampata..
Jokellellaanko muilla paljon? Aleksi hokee mömmää ja mämmää nälkäisenä.. muuten vaan höhöttää ja kujertaa sekä nauraa ääneen :)
 
Bonalla on ainaki semmonen ko kasviksia. On ollu kaikkien meän lasten lempparia, menny alas huoneenlämpösennä ja lämpimännä... eilen just ekaa kertaa annoin pojalle ja meni vahingossa 1/3 purkkia.... en vielä jaksa alkaa oikein panostaan kiinteisiin ku hyvin kasvaa muutenki.
 
Meidän pikkumies kääntyy selältään mahalleen hujauksessa ja kova yritys päästä eteenpäin, tulosta vaan ei vielä tule :D viihtyy mahallaan pitkiä aikoja ja jaksaa pitää pään ylhäällä.
Potkii ihan villinä ja heiluttaa käsiä, vissiin tulee uniinki tuo liikkuminen kun ei malttaisi nukkua. Öisin herää noin klo 02, sitten neljän-viiden välissä ja taas seiskalta. Illalla nukahtaa vasta kymmenen aikoihin eli kovin pitkiä unia en saa minäkään.

Soseita syödään kolme kertaa päivässä, joka kerralla menee yli puoli Piltti-purkillista (paljonko se sitten on, reilu puoli desiä? Pakastan siis itsetehnytkin soseet pilttipurkkeihin kun ovat kätevän kokoisia.)
Ensimmäiset maistelut pari tl, sen jälkeen jo tuon puolikkaan purkillisen verran. Ei ole tullut mitään vatsavaivoja.
Meidän ruokalistalla on ollut mustikkaa, banaania, päärynää, omenaa, mangoa, persikkaa, ruusunmarjaa, porkkanaa, perunaa, parsakaalia, kukkakaalia ja bataattia. Kaikki maistuu niin hyvin eikä tule mahavaivoja että olen aika nopsasti ottanut uusia ruoka-aineita maisteluun.

Neuvolassa sanottiin että ei mitään vellejä ainakaan ennen 5 kk ikää, mieluummin suoraan puuroa puolen vuoden ikäisenä (tai myöhemmin).

Ipana on kova juttelemaan, pulputtaa ties mitä juttuja, kiljuu ja mörisee ja ähisee jne :D
Edellispäivä oppi uuden vokaalin, yyn. Siitä innostui tosi kovin, vissiin kiva kun sitä sanoessa suu menee eri muotoon kuin muissa vokaaleissa, niinpä sit illallakin huuteli "hyyy, hyyy, hyyyyyy" vaikka kuinka pitkään.
 
Sydämen sivuääniä oli meillä esikoisella.. rampattiin muutenkin lääkärillä huonon kasvun ja pahan märkivän ihottuman takia niin tuo oli oikein hyvä stressilisä. Tehtiin sydänultra ja otettiin kasa verikokeita mut lähinnä kasvun takia kun oli 1v sen 7kg ja 72cm. Meidän pojalla oli vaaraton soinnillinen ääni joka kuului kireästä säikeestä.. en oikein tarkkaan tiedä mitä tarkoitti mutta joja neljännellä kuulemma sitä on ja täysin vaaratonta ja mahdollisesti itsestään häviää aikanaan.
 
Meidän keskimmäisellä oli vastasyntyneenä sivuääni sydämessä, mut hävisi itsekseen, ilmeisesti vain joku virtausääni. Pikkuveljelläni oli aikoinaan myös sivuääni just 4 kk:n ikäisenä, sitä tutkittiin ja kontrolloitiin paljon, mutsini oli välistä ihan hermoraunio sen takia, mut sekin hävisi itsekseen ja terve mies tuli. Pidän Nitta peukkuja, et teillä käy samoin ja varmasti käykin, mut ymmärrän kyllä et huolettaa, huolettais itseäkin.

Nyt on sit itsellä kamala räkätauti, viime yönä ei pystyny nukkumaan kun nenä valui kuin hana. Käsidesiä kuluu ja käsistä lähtee kohta nahka jatkuvan pesemisen vuoksi, mut pitää yrittää puunata, kun jos tää ei olekaan samaa köhää kuin nuorimmaisella..
 
Mie itse asiassa osasin odottaa tuota sivuääntä koska 2kk iän jäkkeen poika alkoi saada tissillä ollessa hikoilu kohtauksia, lievempiä ja pahempia. Mie olen hoitaja itsekki niin osaan tyynesti suhtautua asiaan, tietty olen netistä jo lukenu kaiken mahdollisen mutta enemmänki omaan tiedonjanoon kuin "hysteeri" äiti mielessä. Ymmärtääkseni tehdään sydämmen uä ja neliraaja rr-mittaukset ainakin.
 
Nitta tsemppiä teille tutkimuksiin, toivotaan ettei ole vakavaa.

Meillä menee kohtuu hyvin, mut vauva ei edelleenkään nuku kunnon päiväunia. Olen välillä todella tuskastunut, kun nukkuu 30-50 minuuttia kerrallaan. Ja yleensä joudun vielä tuonkin aikana käydä hyssyttelemässä takaisin uneen. Mitään en saa päivisin tehtyä, ruoan teen niin että lapsi itkee lattialla. On niin väsynyt, että valveilla ei jaksa kuin kitistä ellei ole sylissä. Ja automatkat täyttä huutoa. Pakko käydä välillä kaupoilla ja vanhempaa lasta käyttää kerhoissa, sen puolentunnin matkan huutaa täysiä. Mitähän traumoja hänelle kehittyy vielä.
Onneksi yöllä nukkuu kohtuu hyvin!

Lapsen syntymän myötä meidän parisuhde on mennyt todella huonoon jamaan. Mä oon käytännössä yh, kun miehellä on mielestään aina niin paljon töitä. Pakenee varmaan töihinsä, ettei tartte olla kotona. Ja sit mä oon vielä enemmän tuskainen, kun en saa apua arjen pyörittämiseen saatikka lasten hoitoon. Yhden kerran olen ollut yksin liikenteessä parin tunnin ajan, muun ajan olen ollut lasten kanssa. Meinaa vähän hermot mennä ittelläkin.
Sorry tämä vuodatus... :'(
 
Nuutti79, kuulostaapa tutulta! Meillä on myös vauva, joka ei nuku pitkiä päiväunia. Yleensä nukkuu noin puoli tuntia, maksimissaan 40 minuuttia. Poika ei myöskään osaa rauhoittua ja nukahtaa itsekseen vaan pitää aina nukuttaa sylissä kanniskelemalla. Lyhyitä unia sitten tarvitaan vähän väliä, niin välillä tuntuu että päivät on yhtä nukuttamista.. Yöt menee onneksi ihan hyvin, nukkuu noin 10 tuntia ehkä kolmella syötöllä. Tsemppiä sulle lasten ja miehen kans!
 
:hug: Supertsempitykset Nuutille ja muille joilla on vastaavia ongelmia!

Yhtään en luule, että jotenkin paremmin osaisin neuvoa, mutta mulle tuli mieleen tuosta levottomuudesta ja kitinästä, että onko mahdollista, että vauvalla olisi vatsakipuja tai jopa nälkä? Meillä tuollainen on liittynyt nimenomaan vatsanväänteisiin ja niiden aikana on usein ruokahalukin ollut heikompi ja poika on ollut nälkäinen. (((Meillä siis korvikemerkkiä on vaihdeltu ykäämisen takia, mutta nuo muut kokeillut merkit sattuvat vatsaan ja se joka ei satu aiheuttaa ykäämistä))).

Sit tuosta väsymyksestä - niin oisko sun mahdollista pyytää ulkopuolista apua? Esim. itse kävin lukioissä useina päivinä (2-3 krt) viikossa samassa perheessä auttamassa muutaman tunnin lastenvahtina ja kotihommissa. Jos saisit jonkun viemään vaikka sen teidän esikoisen puistoon leikkimään saisit hiukan levähtää ainoastaan vauvan kanssa tai vastaavasti hiukan paremmin aikaa tehdä kotihommia.

Joka tapauksessa näin ulkopuolisena kuulosti hiukan siltä, että sinä ja varmaan mieheskin tarttisitte nyt hiukan lisää lepoa.

Ja jos yhtään helpottaa niin onhan noita hetkiä muissakin perheissä: meillä vauva kitisee usein siinävaiheessa kun mun pitäis pukeutua ja käydä pesuilla kun ollaan menossa johonkin ja tietty illalla siinä vaiheessa kun jo väsyttää, mutta emme halua laittaa nukkumaan, kun emme halua vastaavasti herätä ennen kuutta seuraavana aamuna. Iltaisin auttaa sellainen rintareppu, jossa vauva voi olla kasvot menosuuntaan (siinä voi tehdä kotihommia niin että herra pystyy seurailemaan touhuja) tai sitterin ottaminen ihan viereen esim. keittiöhommissa ja sit kun on kiire lähteä jonnekin, olen joskus laittanut vauvan pinnikseen odottamaan kun puen (vaikka kaikin tavoin koitan välttää sellaista tilannetta).
 
4kk neuvola lääkäri takana.. Tytöllä painoa 8kg ja pituutta 66,5cm..
Hieman kuulma odotusten yli mennään pituus kasvussa. Muuten kaikki ok. Lisää soseita kehotti antamaan, ettei liikaa vedä korviketta.
Eikä vellistäkään sanonut mitään pahaa, meillä vedetään iltapalaksi 200ml riisivelliä :) Jaksaa nukkua sitten aamuun asti hyvin. Tänä aamunakaan ei edes huolinut maitoa, ennenkun noin tunnin sai lattialla ensin leikkiä.

Meilläkin välillä jopa keskellä yötä kuuluu kun tyttö pyörittää päätään puolelta toiselle taukoamatta jonku 10min kerralla.. Kuitenkaan sen enempää heräämättä. Ja nukkuu tosiaan mahallaan.

Meilläkin välillä nukutaan 10-30min päikkäreitä koko päivän. Sitten tulee päiviä kun neiti vetää 2-3h kerrallaan, syö ja meneekin melkee jo takas nukkumaa. Ei voi valittaa :)

Muoks, Joo tosiaan, meillä ei VIELÄKÄÄN edes yritetä kääntyä mahalta selälleen eikä päinvastoin :/ Siitä oli puhetta lääkärinkin kanssa. Tilannetta seurataan kun on niin jäntevä yms ettei hätää, mutta jos ei kk päästäkään näy edes yritystä niin lähetettä fysioterapiaan kuullemma tulee sitten.
 
Viimeksi muokattu:
Meillä opittiin eilen kääntymään ja nyt ei neiti muuta teekkään kun punttuaa ittesä mahalleen :) sit tosin hermostuu ku ei osaa vielä kääntyä takasin ja liikkeellekkä ei vielä pääse :D soseita syö tosi hyvin mutta en ole vielä viitsinyt antaa niin paljon kun söisi kun mietin ettämaito varmaan vielä kumminkin pääasiassa tärkeämpi niin maistellaan vasta vielä uusia makuja..

Meilläkin minä hoidan pääasiassa lapset ja kodin vaikka kotona ollaan kumpikin vielä toistaiseksi mutta sen verran helppo tapaus loppupeleissä tyttö niin en voi valittaa Ja mies on kyllä se joka tekee sitten aina ruuat.
 
Kävi mullakin mielessä vatsakipu ja nälkä huonon nukkumisen syynä, mutta ei pitäisi olla siitä kyse. Unet eivät ole pidemmät vaikka söisi juuri ennen nukkumista eikä mahavaivojakaan mun mielestä ole. Ehkä se on perinnöllistä, minä kun oon kuulemma ollu ihan samanlainen :)
 
Meillä neidin unet parani selvästi kun alettiin nukuttamaan mahalleen, nyt nukkuu yleensä n.klo 23-05 yhteen menoon ja sitten vasta herää syömään kun ennen heräsi usein muutaman tunnin välein. Joku on sanonut että vauvalla on turvallisempi olo kun on painon tunne vatsanpuolella eikä niin pääse heiluttelemaan raajojaan ja siihen herää.

Meidän neitonen on todella äänekäs!! Jokeltelun sijaan se huutelee ja oikeasti karjuu :D taitaa näkyä jo luonne, kova komentamaan ja on aina seuraa ja touhua vailla. Me yritetään opettaa olemaan itsekseenkin leikkimässä mutta vähän haastavaa on.. Ja kädet ja jalat heiluu kovasti. Kääntyy satunnaisesti mutta enemmän on punkemassa istumaan ja siksi tukanpesu alkaa olla hankalaa ammeessa.

Nyt uutta meillä on uudet äänensävyt huutelussa ja kiljahtelut kuulostaa usein melko hauskaltakin. Maito maistuu paremmin joka päivä ja aletaan mekin varmaan tässä pian maistelemaan lisäruokia. Tänään mitattiin ja saatiin tulokseksi 6500gr ja 65cm :)

Onko kellään muulla vielä uutta vauvakuumetta? ;-)

Voimia vauvanhoitoon kaikille! Apua on hyvä pyytää kun tuntuu ettei itse jaksa.

Milagro ja pikkuneiti 4kk ja viikko
 
Meillä myös päävastuu lastenhoidosta mulla, mut mies käy päivät töissä ja on illat raksalla eli eipä olis muuta vaihtoehtoakaan. Ja välillä kyllä väsyttää ja meinaa hermo mennä, kun isommat tappelee keskenään, sotkee ja kiukuttelee, mut on tää kotona oleminen silti niin paljon helpompaa kuin työelämän, lasten ja kotitöiden yhteensovittaminen eli en ole töihin oikeesti vielä haikaillut, vaikka joskus käykin mielessä, et töissä saa ainakin rauhassa käydä veskissä ja joskus ihan syödäkin. Meillä myös nukutaan pikku pätkissä ja ruuan laitto on tosiaan sitä, et saa koko ajan rampata laittamassa tuttia suuhun tai ruskistaa jauhelihaa poika sylissä eli joskus pelkkä tekemisen aloittaminen tympäisee, kun arvaa ettei hommasta mitään tule kuitenkaan. Joskus teen ihan kylmästi sitäkin, et jätän hommat tekemättä ja syödään vaikka ihan voileipiä ja katsotaan vaan telkkaria tms. Tää on kuiteskin mun viimeinen ä-loma ja aion siitä myös nauttia.

Meillä on myös aika römeää ja käskevää tuo äänenkäyttö, syönnin jälkeen sitten käytetään aina hempeää "seurusteluääntä" -hyvä ruoka, parempi mieli :D

Kuka muistaa, koska lihaa tms. piti alkaa maistattaa? Mä ajattelin alkaa soseet vasta lähempänä 6 kk, koska kasvaa hyvin ihan maidollakin -toisekseen vatsavaivat taitaa olla nyt selätetty, niin mieluusti nyt nauttisin seesteisestä kaudesta ( siis silloin kun ikenet ei vaivaa :D)

Jaksamista kaikille, onneksi nää nyytit ei vielä pääse liikkeelle, siitä se riemu vasta repeää, kun möngitään lattialla ja napsitaan suuhun kaikki pikkukivet, roskat ja muu syötäväksi kelpaamaton roina :D
 
Me otettiin sosemaisteluissa nyt vähän pakkia. Porkkana kun veti neidin viikoksi ummelle :-\ pari päivää vedettiin pelkkää maitoa, luumua ja levolaccia ni helppas. Nyt odotan rauhassa että mahan toiminta palaa normaaliksi ennenkuin taas aloitetaan kasvissoseet. Syö siis nyt vain luumua ja ruusunmarjasosetta.

Tuo oman äänen löytäminen ja käyttö on ihanaa! Meillä kiljutaan täysillä ihan vain siksi kun osaa :-D jokelletaan leluille ja myös raivostuu herkästi jos joku lelu ei heti osukkaan suuhun sopivassa kulmassa.

Uusin temppu on pöristely. Sylki vaan lentää kun toinen pörisee tauotta. Myös tutti suussa hassuttelee ja nauraa ääneen kun saa syljettyä tutin kaaressa suustaan.

Kääntyminen on kokoajan nyt yrityksessä ja välillä siinä jo onnistutaankin. Se alle jäävä käsi vaan tuntuu olevan hankala oppia siirtämään.
 
Meillä poika on ihan vasta viikon verran alkanut viihtyä vatsallaan. Kääntyy vatsalta selälleen satunaisesti, mutta ei vielä toisinpäin. Vatsallaan pyörii ympyrää oman napansa ympäri ja könyää jalkoja konttausasentoon ja jopa karhunkävelyasentoon - mutta kädet eivät tule perässä. Kovasti treenaa kuitenkin ja treenatessa usein känisee aika tyytymättömän oloisesti. Muuten jokeltelee tyytyväisenä ja treenaa erityisesti R-kirjainta är-är-är-är.

Meilläkin on päiviä, jolloin päiväunet on enemmänkin sellaista pätkittäistä pilkkimistä. Yleensä silloin tajuan jo päiväunille viedessä, että nyt tää ei tuu onnistumaan - ja päätinkin tässä pari päivää sitten, että noina päivinä annan jätkän nukkua leikkimatolla kun uni tulee (on kuitenkin ihan kunnolla pehmustettu matto). Toisina päivinä taas nukkuu pitkiä unia, niin että alkaa jo huolestuttaa kuinka yöunien kanssa tulee käymään. Yöunet on nyt kuitenkin aika vakiintuneesti klo 20/21 - 06/07 välillä ja siinä välissä kaksi syöttöä. Toisen syötön ajastan itse kun menen nukkumaan eli noin klo 23 ja toinen 03-04 välillä.

Meilläkin on jo kovasti vauvakuumetta. Itsellä suurimmat pohdinnat koskevat juurikin noita jaksamisasioita - ja ihan omakohtaisista tarpeista olen siis miettinyt noita lapsevahtiasioita. Itse koin vauvan kaksi ekaa kuukautta raskaina, vauvan masuvaivat ja tuo imetyksen epäonnistuminen (se helvetillinen pumppaaminen) veivät kaikki voimat. Mutta kovasti siis näyttää siltä, että pikkuhiljaa alan aktivoitumaan myös tuolla kuumeilupuolella <3 Tälläkertaa kuitenkin varmasti jo osaan monia asioita paremmin - ja tajuan ettei sen rintamaidon takia kannata ihan kaikkia yöunia menettää.

Niin ja vielä tuosta pumppaamisesta pitääkin sanoa Marjuskalle - mäkin vuokrasin sen Amedan kaksoispumpun. - Ja taas jaksan pumppailla. Siinä on niin hiljainen ääni, että samalla voi katsoa vaikka TV:tä tai jutella (!). Lisäksi pumppu on niin paljon nopeampi kuin se medela, että pumppailusessioon menee vaan murto-osa aiemmasta. Hiukan olen saanut maitomäärää uudelleen kasvamaan, eli poika on edelleen osittain rintamaidolla. Kiinteistä ollaan koitettu luumusosetta ja maissivelliä.
 

Yhteistyössä