Toukovaavit 2011

Tiudeliini: onko Roope siis aiemmin syönyt mukisematta kasvissosetta / kasvissosekorvikesekoitusta? Meillä kasvissoseet eivät ole kovin suurta herkkua. Ellei mukana ole bataattia tai porkkanaa, jotka makeuttavat tarpeeksi. Viime aikoina olen joutunut aika lailla lisäilemään lihasoseisiin hedelmää, että menee alas. Makeaa pitäis olla. Huuto ei ala, mutta pärskyttää nyrpeänä ruuan pois. Eli voithan kokeilla lisätä kasviksen joukkoon vaikka päärynää, ja sitten hiljalleen vähentää sitä ja jättää pois. Tota mäkin yritän. Alkuun kyllä aina koitan antaa ilman makeutusta. Meillä nyt on vähän eri tilanne, kun raudan takia pojan pitäis syödä vähän niinkun pakosti, eli kaikkia keinoja täytyy käyttää... Maissi muuten on meillä myös auttanut, siitä poika tykkää, eli maissisosetta muiden soseiden joukkoon. Tietty olis kiva, että poju tykkäisi kaikista soseista, mutta kai vauvallakin on lempimaut. Annatko muuten kaupan soseita vai itse tehtyä?

Sormiruokailusta: me nyt ei sillä tietty voida aloittaa, kun ollaan ajat sitten jo alettu soseilu, mutta mietin vaan noita sormiruokia. Meil on nyt syöty menestyksellä maissinaksuja ja kurkkua, mutta kyllä alkaa yökit, jos kurkusta irtoaa suuhun liian iso pala. Kova ja rosoinen leipä ei kiinnosta, banaania on syönyt kaksin käsin kuoriosasta kiinni pitäen, mutta siitäkin irtoaa helposti paloja, kun lujaa ikenillä jäytää. Niin miten tuo pala-asia? Meillä tuntuu olevan aikamoinen yökkijä. Tietty jos vaan sormiruualla aloittaa, niin ehkä sitten jo alusta saakka tottuu paloihin. Se kai siinä lienee ideakin. No, harjoitellaan kuitenkin, onhan se tarttumisen ja hienomotoriikan kannalta hyvä homma. Porkkanaakin tykkää jäytää, ja mun kädestä imee klementiinin viipaletta ihan innoissaan.
 
4kk neuvolakuulumisia, tyttö oli 65cm pitkä ja painoa oli kertynyt 7400gr eli ihan hyvin kasvaa vielä maidolla. Toistaiseksi en aio antaa vielä soseita vaan odotellaan ainakin vielä kuukausi. Välillä harkitsen että jos antaisi illalla jotain lisämaitoa tai jotain että saisi syötöt yhteen kertaan kahden sijasta.

Kääntymisestä, meillä ei myöskään vielä käännytä mutta on varmaan ihan pian edessä koska kyljelle kääntyy jo ja siitä melkein vatsalleen mutta ei ihan.

Vierastamisesta, onko muilla selkeitä merkkejä jo vierastamisesta? Meillä on nyt tällä viikolla tyttö alkanut alahuuli väpisten itkemään joitain kertoja kun isovanhemmat on ollut kylässä tai me olemme olleet siellä. Lisäksi yksissä juhlissa viikonloppuna oli tosi levoton ja itkeskeli koko ajan, lienee olleen liikaa ihmisiä ja hälyä meidän neidille :( Myös isän suhteen on noissa itkutilanteissa torjunta päällä eli ei meinaa kelvata lohduttajaksi muut kuin minä. Ja tämäkös mua ahdistaa... : / Jotenkin tosi kurjaa jos menee sellaiseksi että äiti on ainoa joka kelpaa kun on paha mieli :( No, ehkä tää on vaan vaihe :)

Soseista, sellainen kysymys että meille suositeltiin että ei kannata aloittaa millään makealla ettei vauva totu niihin makuihin. Niin onko porkkana ja bataatti myös liian makeita eli millä kannattaisi aloittaa?

Nelli ja Kultahippu pian 4kk
 
Me aloitettiin porkkanalla, kesäkurpitsalla ja maissilla. Tuo makean vaatimus tuli oikeastaan vasta lihan kanssa kehiin.. huoh... Täytyy yrittää opettaa pois herkkusuisuudesta! Eiköhän porkkana ja bataatti ole ihan jees aloitukseen, eivät ne nyt niin makeita ole kuin hedelmät. Meillä tykätään myös kurpitsasta, joka on yleinen noissa luomulihasoseissa (ulkomaisissa). Peruna ei ole suosikki.

Meillä itse tehdyt kasvissoseet menevät, mutta kaupan eivät oikein maistu, no ne onkin suurimmaksi osaksi hirveitä.
 
Mekin käytiin tänään 4kk lääkärineuvolassa. Pojan mitat 7930g ja 65,5cm. Hienosti kasvaa ja oli reipas :) Hurmasi lääkärin hyväntuulisuudellaan, juttelullaan ja naurunhörötyksellä. Naureskeli siis ääneen lääkärille kun lääkäri jutteli pojalle. Vastavuoroisuus on kuulemma todella hienoa pojalla ikäisekseen, mutta ihmekös tuo kun aina joku on naaman edessä viihdyttämässä ja juttelemassa :D
Soseitahan me aloiteltiin jo ja ovat tuoneet kyllä päivään pituutta ruokailuväleihin ja yöt on alkaneet sujua 1-2 herätyksellä. Meillähän meni ihan hulinaksi yöt kun poika olisi syönyt 3-5 kertaa yössä ja päivisin 1-1,5tunnin välein pelkkää tissiä. Velliä olen antanut 4 kertaa, 30-100ml kerrallaan. Kahtena kertana on ehkä auttanut yöuniin, en tiedä oliko vellin ansiota? Ja parina kertana ei ollut mitään apua, heräsi 3-5 kertaa.Edelleen nukkuu pikkupätkiä päivällä 4-5 kertaa päivässä. Välillä soseen jälkeen saattaa nukkua 1-2 tuntia ja sitten olen minä ihan hermona jo, miksi se nukkuu?? Hengittääkö??:ashamed:
Poika kääntyi toissa perjantaina muutaman kerran, mutta siihen taisi jäädä. :D sängyllä kyllä sitten kääntyy mahalleen. Lattialla kääntyy mahalta selälleen helposti.
Hyväntuulinen niin kauan kuin mamin naama on lähellä, muuten ei viihdykään kuin hetkiä lattialla tai sitterissä. Sellanen mammanpoika täällä. Tytöt oli kyllä ihan toista maata. Nukkuivat pitkät päikkärit tässä iässä ja viihtyivät myös pidempään lattialla leikkimatolla. Ei sillä että pojan tarttis olla kokoajan yksinään, mutta joskus olisi kiva tehdä joku kotihomma pois ihan rauhassa eikä tuollainen pian 8kg pötkäle heilumassa kainalossa :D
Poika ottaa tosi paljon jaloilleen, on ottanut jo tosi pitkään. Heti jos saa mahdollisuuden niin seisoisi vaan kainaloista tuettuna ja sama istumisen kanssa. Punkee itsensä aina istuma asentoon. Jotenkin tosi vaikea pitää välillä sylissä ettei istuttaisi tai seisottaisi. Tytöt ei kyllä seisseet tuollalailla. Esikoisesta taas muistan että oli varsinainen hyppyrotta tässä iässä ja aina olis pitänyt hypyttää sylissä :D Toivottavasti toi into seistä ei vaikuta niin että nousee tukea vasten pystyyn liian aikaisin tai lähtee kävelemään liian aikaisin. Mitä myöhemmin sitä parempi.. :D

Vierastus on mennyt täällä jo ohi, onneksi. Itki aina kaikille vieraille ja kyläily oli vähän hankalaa kun kyläpaikassakin piti itkeä vaan, vierasti siis vieraita paikkojakin. Nyt juttelee ja nauraa ääneen vaan kaikille ja on kiinnostunut kaikista ihmisistä.

niin ja tuohon kasvissose asiaan en osaa muuta sanoa kuin että meillä poika tykkää tai no ehkä paremminkin syö helpoiten puolipurkkia kukkakaalisosetta. ei innostunut kasvissoseesta tai parsakaalisoseesta maun perusteella :D
Oliko teillä Tiudeliini niin että teit sosekorvikkeen pulloon ja poika joi sen? vai muistanko ihan metsään jo?
Jokatapauksessa mä pitäisin ihan korvikkeet korvikkeina, soseet soseina ja vellit velleinä. Eli vaan sinnikkäästi syöttäisin lusikalla sosetta enkä antaisi pullosta ainakaan korvikkeen kanssa. Vauvat oppii herkästi helpolle. Mun vanhin tyttö oli vaikea syötettävä ja annoin herkästi periksi että sai velliä kun kieltäytyi lusikalla syömästä, mutta tätä oli joskus 10kk iässä. Ja se lopulta vaikutti ihan painon nousuunkin ja ruokailu oli yhtä tappelua. Tosin perään tuli vielä hampaitakin. Voiskohan se johtua teillä hampaan tulosta? liian iso lusikka joka osuu ikävästi ikeniin tjn? Tai sitten kokeilla ihan myöhemmin uudelleen, jos pojalla ei vain ole yksinkertaisesti nälkä? :)
 
Ruokailusta: Mä teen kans noi kasvissoseet itse, kun kaupan soseet ei kelpaa. Ja aina pitää olla joko porkkanaa tai bataattia,et maistuis. Porkkana-kesäkurpitsa on meillä ihan herkkua:p Ja sit mä teen siitä soseesta tosi löysää, paksumpi sose ei tunnu maistuvan.

Meillä iski pikkumiehelle nuha:'( Viimeyönä heräiltiin tosi tiheään, kun nenä oli tukossa.. Nyt aamulla oksensi ihan kunnon limaoksut, vähän helpotti oloa. Jotenkin niin surkeena toinen,sääliks käy:'(

Vierastamisesta: Meillä pikkujätkä tahtoo vierastaa väsyneenä. Pirteänä ei yleensä välitä yhtään, että kuka pitää sylissä tms.

Meillä jäbä on alkanut ihan urakalla pyörimään! Huvitti eilenkin ku ihan selvästi oli päämääränä päästä soivan lelun luo. Ja hirveellä ähinällä sit pyöri sinne:D Olikin sitten tyytyväinen, kun yletti leluun.

Jaaha, pitää alkaa tuo keskimmäinen lähettelemään koulua kohti..
-leena ja jumppi-ukkeli 4kk3vk
 
Meidän poju oli eilen 4kk nlassa 63cm ja 7050g.
Kaikki on hyvin.
Nyt vaan kiinteitä kehiin sitten. Muutaman kerran saanut hedelmäsosetta mutta vaihdan sen nyt porkkanaan. Eipä sekään näyttänyt kovin hyvältä maistuvan. Velliä menee jos seassa on korviketta tai ämmää mutta ei mene alas yksinään.
 
Huh kun on pitänyt kiirettä, en täälläkään ole ehtinyt roikkumaan. On ollut vieraita ja ties mitä.

Menkkoja ei ole näkynyt. Toisaalta haluaisin ne takas, toisaalta en... alamahassa tuntuu kyllä välillä jotain sinne päin viittaavaa, koska kahden testin perusteella en ole ainakaan raskaana.Taivastelin muuten noita testien hintoja apteekissa ja nyt kun tilailin nettikaupasta vauvalle tarvikkeita (ajattelin alkaa tarjoamaan mukia, kun isin kahvimuki kiinnostaa ihan liikaa ja tuttipullon kanssa vain leikkii niin että maidot/vedet on pitkin rinnuksia), törmäsin siellä huomattavasti halvempiin! Oikeesti, postimaksujen kanssakin ovat vielä reilusti edullisempia. Tosin huomasin myös että kun raskausaikana söin Ladyvita Mamaa, niin se oli ruokakaupassa lähes viisi euroa halvempi kuin apteekissa. Eivät kai sitten tienaa tarpeeksi reseptilääkkeillä....? :O

Soseita täällä syödään hyvällä ruokahalulla, paitsi kukkakaalta ja perunaa. Niissä naama vääntyy sellaiseen asentoon että wtf :LOL: Oonkin pääasiallisesti sekoitellut niitä muiden kasvisten kanssa, juurikin bataatin ja porkkanan. Me aloitettiin bataatilla ja oon miettinyt että noinko tuo makea vain maistuu, mutta toisaalta kesäkurpitsa menee kyllä alas suht hyvin. Kyllä kukkakaali ja perunakin kelpaa muutaman lusikallisen, kunnes niitä aletaan pukata kielellä ulos. Jostain luin mielestäni hyvän argumentin tuohon kun sanotaan ettei makeaa pitäisi antaa ekoiksi maistiaisiksi kun sitten ei mm peruna maistu, että onhan tissimaitokin makeaa ja jos sitä saa niin ei pitäisi sitten minkään 'ei makean maistua'. Mutta voihan se olla niinkin... tai ehkä että meidän tyttö on kuin äitinsä eli makea maistuu :D hedelmä/marjasoseet on niin ihania että joka lusikan väliin pitää niitä ylistää: oooummmm, oummmmm ja sitä rataa. Lisäksi meillä on saanut hirssi- ja riisipuuroa ja eilen aloitettiin maistelemaan kaurapuuroa. Sekin kyllä aiheutti naaman vääntymistä, mutta kun siihen lisättiin päärynäsosetta, niin johan alkoi maistumaan. Tosin jätin osan ilman ja aina välillä työnsin suuhun makeuttamatonta puuroa ja alas meni. Aloitettiin tuo siis himpun verran ennen 5kk ikää, mutta 4kk lääkärissä lekuri sanoi että ei ole niin päivän päälle. Varsinkin kun yöllä syödään aika tiuhaan. Mahaoireita ei ole tullut mistään, mitä nyt porkkana saa mahan sut kovaksi. Sormiruokailua aion jossain määrin toteuttaa, meilläkin nyt tätä on ajanut maissinaksut.

Niin... edelleen meillä syödään yöllä 2-3 kertaa. Lisäksi nyt on tulleet jotku ihme heräämiset itkun kanssa ja sitten pitää lohduttaa sylissä eikä voi laittaa takaisin omaan sänkyyn. Oon siis osaltaan viime yöt nukkunut kirjaimellisesti vauva kainalossa, koska pelkkä vieressä olokaan ei aina riitä. Yöllä syönti on kuitenkin vähentynyt pahimmasta 4-5 kertaan syönnistä, jota kesti viikkoja. Päivällä annan kuitenkin nyt kolmella aterialla kiinteitä ja illalla vielä puuroa, mutta nälkä vaan on, koska oikeasti vauva syö yöllä eikä käytä mua tuttina. Niin, ja meillä kun nuo päikkärit kestää n. 40 minsaa kerralla ja niitä mahtuu 3-4 päivään, niin illalla nukkumaan täytyy päästä klo 19.00 - 19.30 ja arvatkaa vain että herätys tähän taloon tulee sitten suht aikasten. Viime aikoina tuossa klo 5.30 :headwall:, tänään kyllä sain nukkua ruhtinaallisesti jonkin yli kuuteen. Nukahtaminen on kyllä alkanut olla helpompaa niin päikkäreille kuin yöunillekin. Hetken kun pitää sylissä ja hyräilee, niin silmät menee kiinni (noh, poikkeuksiakin on) ja nostan sänkyyn ennen kuin on täydessä unessa. Siellä jatkaa rätin tai unilelun silittämistä ja nukahtaa siihen.

Painosta. Aika pian pääsin kaikesta raskauden aikana tulleesta painosta ja itseasiassa nyt ollaan pari kiloa allekin mitä ennen raskautta. En oo millään tavalla laihduttanut ja ainoa liikunta on koiralenkit. Mun takapuoli on suorastaan kadonnut :( ja sen vuoksi lähes kaikki housut vain roikkuu persuksesta rumasti. Tiedä sitten onko tää positiivinen ongelma. Mahapömppö mulla kyllä löytyy. Kumma juttu kun se aina lähtee sieltä mistä ei tarvis, mutta ei kirveelläkään sieltä mistä pitäis. Ehkä vatsalihasten treenaaminen olis paikallaan, mutta vihaan sitä! Pelkään että imetyksen loputtua turpoon muodottomaksi, koska nyt vedän ihan surutta kaikkia herkkuja mitä mieleen tulee. En siis viitsi toistaiseksi panostaa uusiin vaatteisiin...

Meillä on nyt alettu kääntyileen mahalleen toiseen suuntaan ihan aktiivisesti. Päivä päivältä se käy ketterämmin. Niin, ja varpaat on löytyneet! Niitä ihastellaan pitkiäkin aikoja :heart:

Jotain vielä varmaan oli, mutta nyt tarttee tehdä muutakin =)
 
Ostin eilen tytölle maissinaksuja ja kyllä se yhden söikin.. mutta ei niin kovalla ruokahalulla:) Kurkkua kerran koitettiin ja sitä oli vain kiva imeä.. eipä muuta olla koitettu syödä.

Nokkamuki on ostettuna, mutta siitä ei osata vielä juoda. Ihmettelee vain, kun tulee maitoa sieltä.

Menkoista menkat alkoivat jo 3kk sitten säännöllisesti, nyt olen viikon odottanut, että taas tulisivat.. tässä on ollut mm. vilu, yököttelyä, rintojen nipistelyä ym ym. mutta niin oli viimeksikin, ennenkuin menkat alkoivat.. en ole vielä hankkinut raskaustestiä, ehkä viikon päästä on jo pakko. Nyt kun kirjoitin asiasta, varmaan menkat alkavat kohtapuolin:) Eipä tuo haittaisi, jos tulisi uusi vauva.. mutta tuskin, koska sanoin näin:D

Soseista
eilen aloitettiin maistelemaan kalaa, ei ollut tytön makuun, sekoitinkin maissin kanssa kalasoseen. illasta näytti, että tytön kasvot olisivat punaiset, mutta tiedä sitten, oliko se kalasta..

tyttö ryömii jo kiitettävästi, mutta ei kovin pitkiä matkoja jaksa. Tykkää olla ilman vaippoja, kai noi kestovaipat kuiteskin tuntuvat tytöstäkin isoilta ja paksuilta, vaikka pääasiassa käytetään AIO tai taskuja.. nyt muutamana yönä ollaan käytetty kertakäyttöistä, tuntuu nukahtuvan paremmin? Tai sitten olen mennyt ukon juttuihin mukaan.. sen mielestä tyttö ei tykkää olla kestovaipoissa ja olisi parempi käyttää kertakäyttöisiä, kyselee kokoajan, onko jotain testejä tehty, ettei tytölle tule länkisääret jne. Huoh.

Vaihdettiin eilen yhdistelmärattaisiin istuinosa. istuu jo aika tukevasti tuettuna, mutta pidetään makuuasennossa vielä, mutta näkee paremmin ympäristöä istuinosassa.. laitoin makuuosan varastoon, ei sitä enää vaihdeta takaisin.

Vierastamisesta
meillä ei vierasteta vielä, kaikille nauretaan:)



Piuh ja tytteli
 
Meilläkin 4kk neuvolassa tänään käyty; 65cm 6690g. Hienosti kasvaa. Naureskeli ja oli hyvän tuulinen koko ajan. Varsinkin kun lonkkia kokeiltiin niin hekotukset vaan kuului.
Rintamaidolla ollaan vielä menty. En ole vielä ajatellut soseiden antamista, mutta kai sitäkin kohta voisi alkaa maistattelemaan. varmasti aluksi aion tehdä soseet itse, mutta kun enemmän alkaa syömään niin sitten turvaudun kaupan valmisteisiin.
Vielä ei ole vierastettu ketään mutta sitä odotellessa....
 
Meillä on maisteltu nyt päärynää ja bataattia, päärynä maistuu selvästi paremmin. Ensi viikolla kokeillaan perunaa. Masu toimii pienellä miehellä edelleen päivittäin, mutta koska ennen kiinteitä toimi sellaiset viisi kertaa päivässä, niin voin sanoa, että nyt kerralla tulee PALJON. Kiva varsinkin, jos ollaan jossain liikenteessä... hoh-hoijaa.

Maanantaina Reittu huomasi kääntymisen ilot ja nyt on salamana mahallaan, jos selälleen laitan. Saa olla itse tarkkana koko ajan! Yhden kerran mennyt jo ympärkin :O. Ja meillähän käännytään koko ajan yhdelle ja samalle puolelle.

Mitäs muuta? No, tummahiuksisia on nyt ruettu vierastamaan, myös kummitätiä, jota nähdään melkein päivittäin. Samaten eilen säikähdettiin isin rintakarvoja :LOL:. Onneksi äiti on sentään blondi! Ja ensi-itkun jälkeen kyllä viihtyy myös brunettien seurassa.

Onko muilla muuten hiustenlähtöä? Kampaaja huomautti asiasta jo kuukausi sitten, mutta itse huomasin kunnolla eilen, kun imuroin sohvan alta ja siellä oli sellainen kasa tukkaa kuin olisi ollut kissanpoika piilossa :O. Tsiisus! Kalsiumia ja D:tä syön jo, mutta nyt sitten vielä sinkkiä. On tämäkin! Menkkoja ei ole sielä tullut, ajattelin aloittaa minipillerit vasta niiden alettua. Siihen asti käytössä kumit.
 
Purkkiruoista tuli mieleeni, ootteko tätä uutista nähnyt? Lasten purkkiruoan terveellisyydestä väännetään kättä | Kotimaa | YLE Uutiset | yle.fi Itelle ainakin antoi uutta pontta koittaa tehdä soseet sitten itse, kun meillä on suvussa allergioita paljon. : /

Kääntymisestä: Poika kääntyi silloin 1,5kk ekan kerran ja osaa kyllä kääntyä molemmin päin, muttei oikeastaan harrasta sitä ollenkaan. Nyt huippujuttuja on liikkeellelähdön harjoittelu (päätyy poikittain lähtöasentoon nähden ja vähän pääsee eteenpäin) sekä istumaan punkeaminen sekä sylistä että makuulta. Yrittää siis suoraan ylös vatsalihaksilla.

Hiustenlähdöstä luin joskus, että raskausaikana hiukset voivat paremmin ja hiuksia lähtee vähemmän. Sitten imetyksen aikaan lähtevät ne hiukset, joiden olis pitänyt normaalisti lähteä jo aiemmin, minkä takia voi tuntua, että hiuksia lähtee kauhea kasa kerralla. Mut hiukset ohenee vissiin "oikeastikin" imetyksen aikaan. Mulla lähtee aina suihkussa "nipuittain", kun vedän vettä pois hiuksista. Tuntuu muutenkin, että hiukset on ihan lättänät ja huonon näköiset. Tekisi mieli värjätä, mutta oon just saanut kasvatettua oman värin takaisin, niin en tiedä viitsiikö siihen rumbaan enää lähteä.

kevlarsoul: Nauratti kyllä, kun luin, että teillä vierastetaan rintakarvojakin. :LOL: Meillä ei taideta vielä vierastaa, en ole ainakaan huomannut eroa.

Unirytmi on suoraan sanottuna persiillään tällä hetkellä vähän koko perheellä. :( Poika nukkuu aamulla pitkään, nukkuu päivällä suht paljon ja alkuyöstä on sitten virkeänä. :headwall:
 
Juu siis kyllä olen sekoittanut soseita korvikkeen sekaan pulloon. Ilmeisesti olen tehnyt ruokailun helpoimman kautta pojalle :/. Eilen päätin korjata asian ja tein pojalle ruokailurytmin, joka alkoi sitten tästä päivästä eteenpäin !

Eli siis nyt alkoi se, että soseet, vellit ja korvikkeet erikseen ja vähemmän hedelmäsoseita.
Kerran päivässä vain hedelmäsosetta välipalaksi ja sekin lusikalla.
Ennen nukkumaanmenoa sitten annan sen sosevellin ja jos tulee yö/aamusyötö niin sekin pullosta vellinä, mutta päivällä ruuat syödään lusikalla + korvike pullosta.

En kuitenkaan haluais, että 3-4-vuotiaana poika roikkuu tuttipullossa vielä kiinni kun viimeistä päivää...

Se ois kohta lihojen aloitus, millä mielestänne kannattaisi aloittaa ? Porsaanlihalla, naudanlihalla vai kalalla ?

Vierastamisesta: Täällä ei pahemmin vierasteta, ehkä joskus sillontällöin. Pari kertaa pappaa on säikähtänyt ja kissaa. Viime viikonloppuna naama vääntyi mutkalle ja pääsi itku, kun mentiin mökille ja heräsi automatkan jälkeen vieraassa paikassa.
 
Hiuksia lähtee täälläkin. Ja paljon. Inhottavaa kun sukissa kulkeutuu ympäri huushollia. Esikoisen aikana myös lähti. Tämä on ihan normaalia, vaikka kurjaa. Kyllä se sitten aikanaa loppuu. Siis hiusten lähtö, ei hiukset =D
 
Nellille piti muuten vielä kommata, että täällä on painon suhteen ihan sama meininki. Kilot siis on lähteneet kaikki ja muutama ylimääräinenkin ilman että olen laihduttanut. Kauhea nälkä ihan koko ajan ja paljon tulee mässäiltyä karkkia :(. Ja perse tosiaan katosi jo synnärin jälkeen, näyttää aikasta kauhelta :O.

Niin joo ja meillä myös kovasti pyritään nyt pystyyn sekä sylissä että sitterissä, tosi hankala olla "istuttamatta". Seisaaltaan viihtyy myös hyvin ja nyt siis kainaloista tuettaessa ihan koko jalkapohjat maassa. Tänään alkoi olla jo myös jotain ryömimismeininkiä, kun mahallaan kovasti nosteltiin peppua ja sätkittii jaloilla. Niin ne vaan kasvaa :).

Tänään tuli uudet pokat ja jo vain maailma kirkastui, vaikka onkin samat vahvuudet. Sain ihan migreenin näistä kirkkaista väreistä ;)!
 
Eilen oli tytön 5kk neuvola ja ihan hyvin meni. Rokotetta ei paljoa itkenyt ja tädin mielestä äitikin oli ihan reipas.. ilmeisesti kun en itkenyt :p Pituutta oli 67,5cm ja painoa 7085g, kasvaa +1 käyrällä edelleen, mutta paino menee jossain 0-käyrän alapuolella ja on lähtenyt vähän laskuun. Kova on tyttö kyllä liikkumaan, koko ajan potkii ja pyörii ja tarttuu. Niinpä myö sitten maisteltiin kesäkurpitsaa tänään, ei uponnut. Enemmän tykkää imeskellä kädestä jotain eli ns. sormiruokaa.

Hiusten lähdöstä mulla lähtee paaaljon! Ja mies jatkuvasti valittaa. Ei kuulemma tarvita edes koiraa, kun multa lähtee karvoja niin paljon. Aina on ollut kyllä paljon tukkaa päässä, parturissa jaksavat myös muistuttaa. Sitten tää on tällänen järkky luonnonkiharakahatukka muutenkin ja nyt kun vielä hiuksia lähtee, niin tosi ihanan näkönen.

Vierastamisesta vähän tuppaa sitä tehdä.. Mummo oli eilen käymässä, niin typy kävi mummolle vähän itkemään ja sittenku lähdin käymään keittiössä, niin katto vaan mun perään ja meinas itkeä taas.. No ekalla oli paha eroahdistus, niin kait siihen on jo tottunu. Vähän ristiriitasta vaan, toisaalta hyvä mieli tulee kun kiintymyssuhde on muodostunut, mutta ei haluais kuitenkaan että toisella paha mieli. Vaikka toi onkin ihan normi vaihe.

Oon laittanu paljon leffoja tallennukseen, kun kaapelilta tulee taas noita ilmaiskanavia, mutta millonhan noita ehtii edes kattoa.. saas nähdä.

- N ja typy 5kk
 
Hiustenlähdöstä ei taaskaan kärsitä täällä. Mulla ei ole ikinä lähtenyt hiuksia kunnolla synnytysten jälkeen tai imetyksen aikana. Kampaajan kanssa sitä ihmettelin jo edellisen vauvan kohdalla, mutta joillain kuulemma pysyy päässä vaikka kuinka imettäisi. Yleensä mulla on raskauden aikana hiukset kasvaneet joku 15-20cm, mutta tätä poikaa odottaessa kasvoi todella hitaasti ehkä alle 10cm? Nyt tuntuu että sentään taas kasvaa synnytyksen jälkeen. Välillä rasvoittuu tosi nopeasti, mitä normaalisti ei kyllä ole.
Ja nyt kun mä kirjoitan tän tänne, niin huomenna herään kaljuna...:saint:
 
Mulla ei myöskään ole koskaan hiuksia lähtenyt ja tukkaa on tosi paljon ja kasvaa vauhdilla. Lauantaina pääsenkin kampaajalle värjäykseen,juurikasvua on ihan kiitettävästi taas. Minulla myös kampaajalla aina jaksavat taivastella luonnonkiharaa pehkoa ja kun sitä hiusta on niin paljon vaikka itse yksittäinen hius onkin ohutta. No,äidiltä perittyä ;)

Kyllästyin omaan olemukseeni niin että aloitan nyt varovaisen painonpudotuksen,ei vaan enää kestä katsella näitä makkaroita ja kiva olisi jos vanhat vaatteet mahtuisi päälle ettei tarvisi ostaa enää uutta varastoa L-koossa.

Eilen aloiteltiin porkkansoseella ja jestas se oli sitten pahaa Aapelin mielestä vaikka siinä oli tissimaitoa joukossa. On ne ilmeet kyllä niin huvittavia vaikka ei saisi nauraa kun toinen ei tykkää...
 
Hiukset pysyy täälläkin päässä, mulla on aina ollu tosi tuuhee tukka eikä raskaudet/imetysajat oo sitä muutki muuttaneet.

Meillä oli juuri sisko lapsineen 3 pvää kyläilemässä, 5 alle 5 vuotiasta+koira oli kyllä sellanen setti että huhhuh! Nyt voikin viikonlopun sitten relata...

Meillä vauveli sai torstaina taas rokotteita, tällä kertaa ei tullut sivuvaikutuksia. Kävin sitten työpaikkanikin samalla kertaa kun matkan varrelle osui, vauvaa näyttämässä ja ilmoittamassa, että hoitovapaalla jatkan syksyyn asti. Pyysin myös, että pitäisivät mut työpaikan kirjoilla (irtisanottuja on koko ajan lisää), mutta että käytännössä en ole palaamassa takaisin vaan keväällä uutta paikkaa etsimässä. En ole heille kuluerä kun hoitovapaalla olen, joten tuskinpa se on ongelma pitää mua kirjoilla.

Oon menossa tänään kuntosalille ekaa kertaa sitten synnytyksen. Lenkillä oon kyllä käynyt säännöllisen epäsäännöllisesti, mutta salilla aattelin taas alottaa. Meillä on joka pe ilta omakotitaloyhdistyksellä ilmanen vakivuoro, pitää hyödyntää kun kerran voi :)
 
Heippa!
Olisi taas niin paljon kirjoitettavaa mutta katotaan mitä ehdin.
Meilläkin oli 4kk neuvola ja Elias oli 66,5cm pitkä ja painoi 7600g. Aikamoinen jätkä siis jo ;)

Noista syömisistä, tissillä mennään, paitsi että on se iltapullo joka nyt vaihtunut vellipulloon(n.120ml). Ja yöllä syödään tissiä mun mielestä vähän koko ajan. Nukahtaa siinä 21 maissa ja ennen heräs noin 01-02, ni nyt voi herätä jo 23-24 ja rauhoittuu/nukahtaa vaa tissille ja tässä välissä nostan mun viereen nukkumaan omasta sängystä siis pois. Sit alkaa se heräily, mitäs nyt sanoisin, noin parin tunnin välein ainakin. Mun mielestä syö yöllä 5-jopa 10 kertaa tai syö ja syö, mut ainakin herää. Harvoin riittää pelkkä silittely. Tosin voipi olla että tästä saan syyttää vaan itteeni, koska lykkään vaan tissin suuhun ja nukahdetaan pojun kanssa siihen molemmat, mutta mä olen niin väsynyt, etten jaksa nousta ja meijän sängyssä kamala imettää istuvalteen ja sit mä torkkuisin siinä istuvalteni. Eli voipi olla ettei saa masua kerralla täyteen..Äh!

Mutta ainakin kuukaus vielä ois tarkoitus pelkällä tissillä mennä..
Sormiruokailu kiinnostaa muakin, mutta soseita aion antaa kanssa ja itse tehdä. Näittekö silminnäkijässä sen ohjelman, ku koiranruoka parempaa kuin vauvojen? Se oli aika sanoisinko hurjaa katsottavaa...YleAreenalta näkee sen, kannattaa katsoa!

Meilläkin istutetaan koko aika sylissä ku muuten ei viihdy ja itekki pönkee istumaan ja seisoo kanssa tosi hyvin ja tykkää olla pystyssä :)
Kamalan nopeesti aika menee...

Mulla nousi yhtäkkiä maito tisseihin/rinnat turpos ja mun äiti heitti heti, että olen raskaana. No en ole vielä uskaltanut testata. Täytyy toivoa ettei niin ole...Vähän turhan pieni ikäero tulis kyllä. Vaikkakin nyt olen tosissani alkanut haaveilemaan isosta perheestä :)
 
Noni, tänään menikin kokopäivä keskussairaalassa.

Tein viime vkolla positiivisen raskaustestin, joo.. tossa pari pv sitten alkoi sattua hartioihin, varsinkin oikeaan. Tänään aamusta sattui tosi paljon, eikun keskussairaalaan, epäilin ulkoista raskautta. Siellä tutkittiin ja tutkittiin, menkkojen mukaan kai pitäisi olla 6+ jotain.. eipä näkynyt kuin ruskuaispussi, mutta raskaushormoni on 9000. Eli maanantaina uudelleen labraan ja polille istumaan/odottamaan tuloksia. Eli ei mitään varmaa vielä.. jos sieltä vauveli tulee, tottakai otamme sen ilolla vastaan, jos menee kesken niin :( Enpä ole silleen miettinyt asiaa. katsotaan, mitä tuleman pitää... ostin kuiteski varalta ISOJA siteitä kaupasta, jos alkaakin vuotamaan.. :( muutamat keskenmenot oon käynyt läpi, lääkäri sanoikin et tää on 8 vai 9 raskaus mulla (tajunnu et niin monta.. ja 2 lastahan meillä vain on..) Tosiaan, lapsia ei tehdä, joten.. en uskalla vielä iloita, mutta en ole myöskään surullinen.

Meillä aikaisemmin, joskus 2-3kk sitten kirjoitin, kuinka tyttö ei kakkaa... no nyt kakkaa! jopa 3 kertaa päivässä!! no, hyvä niin:) ainakin suoli toimii.

piti kirjoittaa paljon, mutta armoton väsy, väsyttäviä nuo sairaalareissut, onneksi jätin tytön isänsä kanssa kotia, istuin meinaan 6h sairaalassa käytävällä.. maanantaina täytyy ottaa tyttö labraan + polille mukaan, sielläkin menee väh. se 3h.. no ei auta ei, pitää ottaa leluja paljon mukaan;)

Saunaan ja nukkumaan, saa isä laittaa tytön nukkumaan, en muistanu, kuinka väsyttävää on olla raskaana ja kuinka epätietoisuus väsyttää.....:D

piuh ja tytteli kohta 6kk

Ainiin, meillä käytetään nan 2:sta, ja kotona vasta huomasin, että ovat menneet muuttamaan ikäsuositusta tuossa! Alkaen 6kk olisi nykyään tuo!! no meillä annetaan jo nyt, ihan mennyt ohitse tuo suositusiän nosto! :/
 
Piuh-78, toivottavasti raskaus varmistuu pian ja sua saa onnitella :) Todella hurjaa (ja kurjaa) että sulla on noin monta keskenmenoa takana!

Meillä on 2 v nyt tooosi kipee, viime yönä herätti itkullaan ja kun menin rauhotteleen niin tyttö oli ihan tulikuuma. Annoin Pronaxenia ja hän sitten nukahtikin, aamulla kun mittasin kuumeen niin oli yli 38 C ja päivän aikana käväsi 39.2 asteessakin. Korvaansa tyttö alkoi valittaa ja oksensikin, mies käytti lastenlääkärillä kun aateltiin, että korvatulehduksen on saanut. Eipä ollut, mikä lie infektio sitten päällä. Koko päivänä ei tyttö suostunut syömään, 3 lasillista mehua sain juotettua lopulta. Saas nähdä miten menee ens yö. Tiistaina oli tarkotus lähteä mummolaan ja jättää isommat lapset sinne pariksi päiväksi, mutta voipi peruuntua koko juttu :(

Kävin sitten eilen tänne avatun kuntokeskuksen avoimet ovet- tapahtumassa, tutustuin heiän kuntosaliinsa ja testasin reisi-pakara-vatsajumpan. Jalat on huutanu hoosiannaa tänään, melkosen tehokasta treeniä oli näin kun ei kuukausiin ole jumpissa käynyt. Niin paljon innostuin kuitenkin, että liityin jäseneksi! Mies lupasi olla enemmän kotosalla iltasin, että pääsen fiksuun aikoihin jumppaamaan/salille. Jotenkin nyt on sellanen fiilis, että tällä kertaa saan liitettyä liikunnan elämäntavaksi, ruokaremontinhan oon jo tehnyt viimesen reilun vuoden aikana ja entiseen ei olla palattu :) (eli karppaus jatkuu)

Oon nyt aatellut myös, että josko kuitenkin alottaisin kohta vellit/soseet ja korvikettakin välillä. Mä en saa enää pumpattua maitoa kuin hikiset 50 ml jos sitäkään ja käytännössä en pääsis poistumaan kotoa just esim kuntosalille tai edes kauppaan, ilman että vauvalle ei tulis nälkä mun poissaollessa. Pakkasessa ei maitoa enää ole kuin muutama sata desiä, se ei riitä enää kuin pariin muutaman tunnin poissaoloon. Ens vkon lauantaina oon menossa naisten saunailtaan ja luultavasti korviketta on sit viimeistään annettava, koska palaan sieltä vasta seuraavana aamuna. Kauheen ristiriitaset fiilikset, kun haluisin täysimettää 6kk asti mut haluan mä muutakin elämää kuin 24/7 vauvan omameijerinä...

nepula ja tyttö 4,5 kk
 
Voi Piuh,onpa kurjaa olla epätietoisuudessa. Toivottavasti saamme sua kuitenkin kohta onnitella!

Hienoa nepula että olet päässyt kuntoilemaan. Mäkin lähden tästä aamupumppiin,tykkään aamutreenistä tosi paljon ja koko päivän on hyvä olo.
Mun mieskin saa luvan liittyä tänään tai huomenna kun siellä on niin hyvä tarjous nyt.
 
Joo, piti nyt tulla kertomaan.. eli raskaushormoni on noussut 2x, mutta eipä näkynyt mitään raskauspussissa, eli ensi viikolla uudelleen naistenpoliklinikalle. Eli vielä ei mietitä äitiysneuvoloita, omaa jaksamista ym ym. Voi olla siis tuulimuna.

Pitäisi kans jatkaa salilla käymistä, lopetin sen viime vkolla täysin, kun tein positiivisen testin.. tänään ajattelin jatkaa normaalia elämääni, koska on tuo massuasukki niin epävarma.. tyttöä odottaessa lopetin täysin salilla käymisen, pelkäsin niin lujaa keskenmenoa (niitä tosiaan ollut monta..), kävin ainoastaan kävelyillä ja painohan nousi 100kg:n:D Onneksi se on vain 75kg nyt, ja mahtuu kaikki vanhat vaatteet päälle. Mahasta en ollut päässy eroon, vastahan kuukausi sitten aloin tehdä vatsalihaksi.. no, jää niiden tekeminen taas vähäksi aikaa, että saa tuon massuasukin tilan tietoon.

Nannaliina76 mihin sä laitat vauvan aamutuntien ajaksi? Joudun aina odottamaan ukkoa kotiin, että pääsis illasta salille.. kuiteski olis helpompaa ottaa tyttö mukaan salilla, ja käydä ehkä päivisin noissa ohjatuissa.. salillehan voisin ottaa turvaistuimeen tytön.. i

Kohta eläinlääkäriin, on tuolla pikkupennulla ripuli :( Ikävää, toivottavasti ei vakavaa..
Huomenna tytön kanssa keskussairaalaan, katsotaan tytön päätä, toivottavasti kaikki ok..
Loppuviikosta fysioterapeutille, ensi viikolla neuvola.. tässä on kokoajan jotain nyt:D No, eipä ole tylsää päivisin!:)
 
Piuh-78: Jaksamista sinulle kovin epävarmaan tilanteeseen:hug: Toivotaan, että masukilla olis kuitenkin kaikki hyvin!

Nepulalle jaksuja sairasteluihin!

Mitäs muuta olikaan kirjoiteltu.. Ai niin hiusten lähdöstä: Täällälkin on lähtenyt ihan hirveenä. Nyt pahin ehkä jo ohi. Mun kampaaja sanoi, että johtuu just siitä, että yleensä raskaana ollessa hiuksia ei juurikaan irtoa ja sit ne irtoaa,kun raskaus on ohi.

Meillä pikku-jäbä kovasti harjoittelee konttausasentoa. Jalat on mahan alla koukussa ja käsiä yrittää suoraks.. On se niin haikeeta, sit se ihan vauva-aika on ohi, ku konttaamaan aletaan, sniif!

Meillä on maha kovalla tuolla ipanalla:( Nyt parin päivän ajan vaan sellasia kovia pikkupapanoita tullu muutama vaippaan. Luumu ei ole auttanu. Onko kukaan kokeillut laittaa ruokaöljyä soseen sekaan? Auttaiskohan se..?

Keskiviikkona olis 5kk neuvola..ja taas rokotteita..
-leena ja jäbä 5kk
 
piuh:Mulla on mies kotona,tekee yrittäjän hommia,aloittelee niitä vasta ja hakee yötyöpaikkaa :) Ihannetilanne mulle kun lapsia on kuitenkin jo kuusi,ei oikein meinaa yksin enää pärjätä. Isojen ollessa koulussa ja eskarissa on mahdollisuus päästä salille ja jumppaan ja salilla on lapsiparkki. Tosin en ole noita pieniä sinne vielä raaskinut viedä,meno on aika hurjaa kuitenkin pienessä tilassa mutta 4,5v ja 6v ovat olleet muutaman kerran. Toinen jumppapaikkani on ihan tuossa kulman takana joten matkakaan ei ole esteenä.
Tsemppiä piuh odotteluun,ei takuulla ole kivaa!

Nannaliina
 

Yhteistyössä