Triptyl jännityspäänsäryn hoitoon ja migreenin estoon, kokemuksia?

Hei!

Olen nyt syönyt reilu pari viikkoa Triptylia 25mg iltaisin jännityspäänsäryn ja migreenin estoon, vielä ei ole juuri helpottanut. Toivottavasti joku jaksaa lukea tämän viestin :)

Ajattelin kysellä jos täältä löytyisi muita, joilla on joskus ollut vastaavanlainen tilanne... Eli siis:

Loppuvuosi oli tosi stressaavaa aikaa opinnäytteen viimeistelyn ja muiden opintojen loppuun saattamista.. ja lisäksi isäni menehtyi yllättäen juuri pahimman kiireen keskellä. Järjestelin hautajaisia ja perunkirjoitusta opiskelujen ohella, ja kun stressi helpotti niin PAM tauoton päänsärky alkoi. Muistan kärsineeni särystä jo syksyllä, mutta se meni kipulääkkeellä ja levolla ohi, ja en jaksanut asiaa sen enempää miettiä.

12. joulukuuta särky muuttui sitten pysyväksi. Olin matkoilla ja luulin kovan päänsäryn johtuvan lennosta, mutta heti herättyäni särky alkoi taas. Samaa kesti päivästä toiseen. Yritin sinnitellä ja söin maksimimäärät ibuprofeiinia ja paracetamolia. Lopulta menin lääkärille juuri ennen joulua, että saisin tehokkaammat lääkkeet ja voisin nauttia joulusta perheen kanssa. No tk-lääkäri määräsi särkyyn Miranaxia 2x1 pv ja relaksantiksi Norflexia samoin annoksin. Eiväthän nuo auttaneet vaikka hyviä lääkkeitä ovatkin. Kävin myös osteopaatilla, mutta se vain lähinnä pahensi särkyä. Aattona mulle nousi kuume 38,5 ja tuli kaikenlaisia tuntohäiriöitä ja kipu yltyi, oli sitten pakko käydä päivystyksessä ja antoivat lihakseen voltarenia ja norflexia. Jatkoin samoilla lääkkeillä. Joulun pyhät oli ihan helvettiä, särky helpotti vain jos pystyin nukkumaan ja sitä sitten teinkin. Tapaninpäivän jälkeen lopetin lääkkeiden oton koska eivät auttaneet.

Luotin siihen että kipu kyllä loppuu jossakin vaiheessa ja olin ilman lääkkeitä kolmisen viikkoa. Edeltävänä vkloppuna kun minulla olisi alkanut viimeinen työharjoittelu, voin todella huonosti. Huimasi ja oksetti, särky paheni jne. Särky on pääasiassa oikealla puolella ohimoilla ja takaraivolla/niskassa, ja se on hyvin intensiivistä, jatkuvaa, tykyttävää..

16.1 menin sitten uudestaan terveyskeskukseen, nuiva lääkäri määräsi kaksi päivää sairaslomaa ja Clotam-reseptin ja sanoi, että sinne kouluun kyllä kannattaa sitten mennä. No, ei mennyt kauaa kun kipu yltyi sietämättömäksi. Raahauduin Mehiläisen päivystykseen ja luulin kuolevani siihen paikkaan. Siellä lääkäri määräsi tarvittaessa Tramalia Miranaxin ohella. Tramal on ollut ainoa lääke joka on kipuun auttanut. Se ei kuitenkaan tuonut kuin hetken helpotuksen.

Seuraavana päivänä menin yksityiselle neurologille, joka oli muiden lääkäreiden kanssa sitä mieltä, että kyse on niskasta. No tämä miekkonen määräsi Naprokseenia 3xpv ja 2,5 mg diapamia rentouttamaan lihaksia, 10 päivän kuuri. Minun olisi oltava makuuasennossa ja ajateltava kesää. Vetäydyin siis kotiin lepäämään ja kestin sitä muutaman päivän, kunnes oli taas lähdettävä päivystykseen, tällä kertaa ambulanssilla koska en jaksanut enää kävellä. Siellä samainen lääkäri kuin viimeksi määräsi saman norflex+voltaren yhdistelmän, johon sanoin heti että tämä ei muuten auta. Epätoivoisena ilmoitin, että en lähde ennen kuin kipu helpottaa tai pääsen tutkimuksiin. Jouduin kuitenkin aamulla lähtemään yksin itkuisena kotiin, lääkärin ollessa todella töykeä minua kohtaan, että täällä ei mitään päänsärky-potilaita hoideta. Hän määräsi viikonlopun yli naprokseenia ja tramalia kolmesti päivässä. Tramal kyllä vähän auttoikin, mutta siitä tuli todella huono olo.

Menin vanhemmilleni sunnuntaina ja maanantai aamulla he laittoivat minut taksilla terveyskeskukseen.. Oloni oli niin kamala, että en voinut avata silmiä tai puhua, eivätkä jalat kantaneet enää. Minut vietiin kiireisesti tarkkailuun ja tehtiin jälleen neurologiset tutkimukset, ja annettiin sumatriptaania.. ei auttanut. Onneksi kyseessä oli sama lääkäri joka oli minut ensimmäisellä kerralla tutkinut ja sain lähetteen Meilahden neurologian päivystyspoliklinikalle. Kipuni oli niin rajua, että lääkärit ajattelivat sen olevan migreeniä ja jäin 12 tunniksi migreenitippaan (Wärkkilän tippa?). Ennen kunnollista vaikutusta ehdin saada parikin kohtausta, jolloin sain Imigrania lihakseen ja diapamia rauhoittuakseni. Minulle tehtiin myös päänkuvaus, joka oli puhdas. En juuri nukkunut ja aamuyöstä heräsin taas särkyyn ja huomasin että tippa oli loppunut. En voinut enää kuin itkeä, toivoin niin kovasti että tämä vihdoin auttaisi. Lopulta lääkärit päätyivät Tramal, diapam sumatriptaani yhdistelmään ja herättyäni parin tunnin päästä oli kipu poissa. Vanhempi neurologi tuli tutkimaan minut ja kertoi että se on tensiopäänsäryn ja migreenin yhdistelmä ja että aloitetaan estolääkitys, Triptyl. Aluksi muutamana päivänä kotiutumisen jälkeen sain esioireettomia ja aurallisia kohtauksia, jotka onneksi menivät suhteellisen nopeasti ohi. Kohtauslääkkeenä minulla oli Napromex.

Nyt kun lääkityksen aloituksesta on kulunut reilu pari viikkoa, kohtauksia ei ole juurikaan tullut, mutta viime päivinä särky on taas pahentunut. Minulle on määrätty Norflexia 2xpv, Imigran nenäsuihke kohtauksiin ja triptyl estolääkkeenä.

Kysysisin onko muilla ollut tällaista kipukierrettä ja miten olette selvinneet siitä? Jos olette käyttäneet Triptylia, niin kuinka pitkään on mennyt että kipu on alkanut helpottaa? En haluaisi nostaa Triptylin annosta, koska tuosta 25 mg on tullut jatkuva nälkä ja suu on kuin sahara...Masentaa kun koko ajan särkee, eikä kotoa pääse juuri lähtemään, olen välillä käynyt asioilla pakosta, mutta se on kostautunut sitten kotiinpäästyäni. Eniten olen huolissani opinnoistani, jotka ovat ihan loppusuoralla, mutta kesken. Haluaisin niin paljon tämän pois. Tilanne on jo parempi, mutta silti... ihan helvettiä. Nyt kokeilen kiropraktikkoa, jos hän saisi jännitystilat laukeamaan. Olen myös saamassa suukiskon lähiaikoina.
 
fzsg
Tramalia en ole syönyt, mutta vain Maxalt auttoi. Nykyisin auttaa myös toinen kohtauslääke, juuri tuo Imigran.
Maxalt on todella kallis, että sinänsä helpotus. Lyrica (hermokipulääke, ahdistuslääke, epilepsialääke) esti jonkin verran kipuja, etenkin niska, vaikkei sitä määrätty siihen eikä se ole käyttöaiheenakaan.

Triptyl, parasetamol, ibuprofeiini, miranax, panacode, verenpainelääkkeet (kuten Propral, Verapamiili tms.), täysin tehottomia. Joskus todella, todella, todella harvoin voi ibuprofeiini vähän auttaa, mutta ei luottamista.
Epilepsialääkkeistä mm. Lamictal täysin tehoton.

Liikunta voi vähän auttaa, mutta yleensä kohtauksiini auttaa todella vain täsmälääke.
Olipa kyse sitten migreenistä tai niskapäänsärystä tai niiden yhdistelmästä.

Seksi voi myöskin auttaa, vaikkei kyllä haluta siinä pahimmassa tilassa.

Ei tästä nyt varmaan kauheesti apua ollut mutta...
 
"vieras"
Mulla samat ongelmat mihin lääkärit heti antoivat oikean diagnoosin ja sain estolääkityksen mulla on myös hermovamma johon on aika iso lääkearsenaali. Tuota triptyliä olen siihen hermovammaan joskus kokeillut ja se alko vasta noin kuukauden päästä auttaa mut paino nousi 15kg kolmen kuukauden aikana. Siihen onneksi kipupolil puututtiin ja lääkitys vaihdettiin. Voisitko kysyä neurologilta jos saisit muuta lääkettä? Mulla neurologi sanoi että migreenin estolääkkeitä on useampia samoin kuin noit kohtauslääkkeitä ja että niitä kokeilemalla löytyy se oikea. Olen käynyt nyt 5kertaa akupunktiossa ja se on minulla auttanut =) Se on myös migreenin hoidossa käypähoitosuositus joten suosittelen kokeilemaan =) Neurologi neuvoi myös ottamaan B2-vitamiinia, mangnesiumia ja ubikinonia. Nyt olen näillä 2:kktta mennyt ja olo on suorastaan loistava! toivottavasti näistä vinkeistä ois jotain apua! fysioterapeutti opetti minulle niskalihas harjotteita jotka ovat tuota niskaa vahvistaneet.
 
Tramalia en ole syönyt, mutta vain Maxalt auttoi. Nykyisin auttaa myös toinen kohtauslääke, juuri tuo Imigran.
Maxalt on todella kallis, että sinänsä helpotus. Lyrica (hermokipulääke, ahdistuslääke, epilepsialääke) esti jonkin verran kipuja, etenkin niska, vaikkei sitä määrätty siihen eikä se ole käyttöaiheenakaan.

Triptyl, parasetamol, ibuprofeiini, miranax, panacode, verenpainelääkkeet (kuten Propral, Verapamiili tms.), täysin tehottomia. Joskus todella, todella, todella harvoin voi ibuprofeiini vähän auttaa, mutta ei luottamista.
Epilepsialääkkeistä mm. Lamictal täysin tehoton.

Liikunta voi vähän auttaa, mutta yleensä kohtauksiini auttaa todella vain täsmälääke.
Olipa kyse sitten migreenistä tai niskapäänsärystä tai niiden yhdistelmästä.

Seksi voi myöskin auttaa, vaikkei kyllä haluta siinä pahimmassa tilassa.

Ei tästä nyt varmaan kauheesti apua ollut mutta...
Kiitos vastauksesta! Mun on aika hankala erottaa migreenikohtausta tästä jatkuvasta kivusta, sen takia ehkä menikin kauan saada diagnoosi. Todella harmi jos lääkkeet ei auta, pelkään sitä itsekin :/ Pystytkö olemaan töissä, ja onko kohtaukset pahoja?
 
fzsg
Pystyisin kyllä olemaan, tällä hetkellä, mutten ole töissä (muista syistä), tosin...voi olla että olisi poissaoloja...
Pahimpina aikoina en kyennyt "mihinkään", päätä saattoi särkeä joka päivä, aamusta yöhön, just jopa viikkokausia :/ Lisäksi oksetti, huimasi, heikotti jne.

Pahimmat kivut saa itkemään, niitä on onneksi suht harvoin mutta joka viikko saan popsia Imigrania.
Joskus montakin kertaa vkossa. Mutta onneksi edes täsmälääke auttaa, enhän mä muuten pystyisi ollenkaan, jatkossakaan, duuniin tämän vuoksi tai kotiakaan hoitamaan.

Tsemppiä sulle ja toivon todella, että löytyy joku auttava lääkitys.
 
No 15kg lisää painoa on aika paljon :S Lähtikö kilot kun vaihdoit lääkkeitä? Mullakin on ollut hermokipuun Lyricaa.. Tk:n kautta pitää sitä lääkitystä miettiä. Ongelmana on, että syön muitakin lääkkeitä. Pelkään vähän että jos tuleekin jotain yhteisvaikutusta.. Voiko muuten Norflexin kanssa ottaa tramalia tai diapamia vai onkohan liian vahva vaikutus? Huomenna menen kiropraktikolle uudestaan, hän puhui kuudesta hoitokerrasta ja käyttää myös akupunktiota. Heti helpotti särky vähän kun siellä kävin :)
 
Mulla on myös ollut Triptyliä pääsääntöisesti kipukynnyksen nostoon ja siinä sivussa myös ehkäisemään migreeniä. Mulla tuo Triptyl oli täysin tehoton ja se vaihdettiinkin kipuklinikalla heidän suosimaan ja monilla hyväksi havaittuun Noritreniin. Mulle juuri Noritren on ollut aivan loistava lääke kaiken kivun ehkäisyssä. Tosin joudun vähintään syömään 100mg/vrk, jos yritän pienempää annosta niin teho ei riitä. Myös Lyricaa jouduin syömään ja se vaihdettiin 3 kuukauden päästä toiseen vastaavaan lääkkeeseen kun mulle tuli niin kovat sivuvaikutukset Lyricasta. Tätä toista lääkettä siedin paremmin mutta ei sen syöminen todellakaan kivaa ollut. Ensimmäisen raskauden jälkeen en onneksi ole enää joutunut palaamaan noihin hermokipu lääkkeisiin kuten Lyrica vaan pärjään pelkällä kipukynnyksen nosto lääkityksellä. Kannattaa vaatia lääkäriltä lähetettä kipuklinikalle jos tuntuu etteivät muuten löydä juuri sinulle sopivaa lääkitystä. Kannattaa myös kokeilla noita eri kipukynnyksen nosto lääkkeitä koska yksi tehoaa toiselle ja joku toinen taas paremmin toiselle. Toivottavasti sulle onnistutaan löytämään sopiva estolääkitys!
 
Migreeni
Mulla on myös ollut jatkuva migreenikohtaus tuossa joitakin vuosia sitten. Elämä oli aivan hirveää kärsimystä, koska kipi ei siis lakannut ollenkaan. Sitten hakeuduin migreeniin erikoistuneelle neurologille, kun sain kohtauksen, jonka aikana nousi kuume ja mitkään kipupiikit yms. eivät auttaneet. Neurologi määräsi estolääkkeeksi juurikin Triptyliä, mutta todella korkealla annoksella. Mulla ei tuntunut missään esim. 50 mg, vaan annosta nostettiin 200 mg, jolloin täytyikin kyllä käydä verikokeissa, joissa määriteltiin lääkkeen pitoisuutta veressä, mutta omassa tapauksessani olisin voinut nostaa annosta vielä tuostakin. Lisäksi teho alkoi näkyä muistaakseni vasta viikkojen kuluessa. Helpotuksekseni tuo 200 mg alkoi auttamaan ja syötyäni tuolla annoksella puoli vuotta, saatoin alkaa purkamaan annostusta ja nyt pärjään 50 mg/päivä. Kohtauksia on nyt stressitilasta riippuen 1-2 kahdessa viikossa, ei siis välttämättä viikoittainkaan. Lisäksi mulla on kohtauslääkkeenä Relert, joka mulla auttaa, kun nappaan kaksi nappia kerralla (ja tätä olen siis tehnyt ihan lääkärini suosituksesta). Parasetamoli on mulla yhtä tyhjän kanssa, ibuprofeeni toimii vain ihan kohtauksen alkaessa ja silloinkin vain todella tujakalla annostuksella.

Estolääkitykseni ansiosta myös minulla paino nousi vuodessa 15 kiloa, mutta annosta laskettaessa paino myös putosi ilman sen kummempaa laihdutusta. Suuta kuivasi ja väsytti alkuun aika lailla, mutta väsymys loppui kun annosta nostettiin. Minulla, kuten varmaan myös sinulla, kivut olivat kuitenkin sitä luokkaa, että nuo haitat olivat pientä sen rinnalla, että olo parani ja kykenin taas tekemään muutakin kuin raahautumaan töihin ja nukkumaan kotona. Ja kuten joku tuossa sanoikin, niin estolääkkeitä on kymmeniä ja jos yksi ei auta, niin se voidaan vaihtaa tai ottaa rinnalla toinen. Minullakin oli varalta Propral-resepti Triptylin rinnalle otettavaksi, mutten sitä tarvinnut. Samoin kohtauslääkkeitä on useita, olen itsekin joutunut käymään läpi useamman ennen sopivan löytymistä. Muita keinoja hallita kipua on tietysti säännöllinen elämä. Mulla kohtauksen laukaisee mm. liiallinen tai liian vähäinen nukkuminen, matala verensokeri, savun haju, pimeällä autossa matkustaminen and you name it. Mutta kun kivun saa edes jollain lailla haltuun, niin säännöllinen elämä ja ruokailu yhdessä rentouttavan liikunnan kanssa auttaa. Samoin ihan tietoinen rentoutumisen opettelu. Hakeudu ihmeessä migreeniin erikoistuneen neurologin puheille, sellaisten yhteystietoja saanee migreeniyhdistykseltä. Kunnollinen lääkäri on korvaamaton. Itse muistan kuinka lähes väänsin itkua lääkärin luona jo pelkästään siitä syystä, että minulle oli varattu 45 minuuttia vastaanottoaikaa ja lääkäri oikeasti kuunteli minua. :D Lisäksi olen käynyt akupunktiossa (joka alkoi vaikuttaa vasta kahdeksannen kerran jälkeen, vaikka yleensä auttaa jo muutaman kerran jälkeen), vyöhyketerapiassa ja ties minkäläisissa hieronnoissa, kiropraktikolla, osteopaatilla... Noiden merkitys on ehkä eniten se rentoutuminen, joka auttanee jännityspäänsärkyynkin (joka sivumennen sanoen muuttuu mulla yleensä tosi äkkiä ihan migreeniksi). Toivottavasti tästä oli jotain apua. Tsemppiä sopivan lääkärin ja lääkityksen löytämisen kanssa!
 
Mulla on myös ollut jatkuva migreenikohtaus tuossa joitakin vuosia sitten. Elämä oli aivan hirveää kärsimystä, koska kipi ei siis lakannut ollenkaan. Sitten hakeuduin migreeniin erikoistuneelle neurologille, kun sain kohtauksen, jonka aikana nousi kuume ja mitkään kipupiikit yms. eivät auttaneet. Neurologi määräsi estolääkkeeksi juurikin Triptyliä, mutta todella korkealla annoksella. Mulla ei tuntunut missään esim. 50 mg, vaan annosta nostettiin 200 mg, jolloin täytyikin kyllä käydä verikokeissa, joissa määriteltiin lääkkeen pitoisuutta veressä, mutta omassa tapauksessani olisin voinut nostaa annosta vielä tuostakin. Lisäksi teho alkoi näkyä muistaakseni vasta viikkojen kuluessa. Helpotuksekseni tuo 200 mg alkoi auttamaan ja syötyäni tuolla annoksella puoli vuotta, saatoin alkaa purkamaan annostusta ja nyt pärjään 50 mg/päivä. Kohtauksia on nyt stressitilasta riippuen 1-2 kahdessa viikossa, ei siis välttämättä viikoittainkaan. Lisäksi mulla on kohtauslääkkeenä Relert, joka mulla auttaa, kun nappaan kaksi nappia kerralla (ja tätä olen siis tehnyt ihan lääkärini suosituksesta). Parasetamoli on mulla yhtä tyhjän kanssa, ibuprofeeni toimii vain ihan kohtauksen alkaessa ja silloinkin vain todella tujakalla annostuksella.

Estolääkitykseni ansiosta myös minulla paino nousi vuodessa 15 kiloa, mutta annosta laskettaessa paino myös putosi ilman sen kummempaa laihdutusta. Suuta kuivasi ja väsytti alkuun aika lailla, mutta väsymys loppui kun annosta nostettiin. Minulla, kuten varmaan myös sinulla, kivut olivat kuitenkin sitä luokkaa, että nuo haitat olivat pientä sen rinnalla, että olo parani ja kykenin taas tekemään muutakin kuin raahautumaan töihin ja nukkumaan kotona. Ja kuten joku tuossa sanoikin, niin estolääkkeitä on kymmeniä ja jos yksi ei auta, niin se voidaan vaihtaa tai ottaa rinnalla toinen. Minullakin oli varalta Propral-resepti Triptylin rinnalle otettavaksi, mutten sitä tarvinnut. Samoin kohtauslääkkeitä on useita, olen itsekin joutunut käymään läpi useamman ennen sopivan löytymistä. Muita keinoja hallita kipua on tietysti säännöllinen elämä. Mulla kohtauksen laukaisee mm. liiallinen tai liian vähäinen nukkuminen, matala verensokeri, savun haju, pimeällä autossa matkustaminen and you name it. Mutta kun kivun saa edes jollain lailla haltuun, niin säännöllinen elämä ja ruokailu yhdessä rentouttavan liikunnan kanssa auttaa. Samoin ihan tietoinen rentoutumisen opettelu. Hakeudu ihmeessä migreeniin erikoistuneen neurologin puheille, sellaisten yhteystietoja saanee migreeniyhdistykseltä. Kunnollinen lääkäri on korvaamaton. Itse muistan kuinka lähes väänsin itkua lääkärin luona jo pelkästään siitä syystä, että minulle oli varattu 45 minuuttia vastaanottoaikaa ja lääkäri oikeasti kuunteli minua. :D Lisäksi olen käynyt akupunktiossa (joka alkoi vaikuttaa vasta kahdeksannen kerran jälkeen, vaikka yleensä auttaa jo muutaman kerran jälkeen), vyöhyketerapiassa ja ties minkäläisissa hieronnoissa, kiropraktikolla, osteopaatilla... Noiden merkitys on ehkä eniten se rentoutuminen, joka auttanee jännityspäänsärkyynkin (joka sivumennen sanoen muuttuu mulla yleensä tosi äkkiä ihan migreeniksi). Toivottavasti tästä oli jotain apua. Tsemppiä sopivan lääkärin ja lääkityksen löytämisen kanssa!
Kiitos paljon neuvoista ja kannustuksesta. Mulla tosiaan on ihan pysyvä jännityssärky, joka samoin kuin sinulla yltyy herkästi migreeniksi. Juuri vajaa viikko sitten olin taas Wärkkilän tipassa, kun mulle määrätty Imigran 10mg nenäsumute (on muuten ihan kamalan makuista!), tramal eikä diapam tehonneet yhtään. Siellä sitten päivystyksessä viiden tunnin tiputuksen jälkeen kohtaus helpotti ja olisin halunnut lähteä kotiin, mutta lääkäri päätti odottaa aamuun asti.

Mulla on edelleen Triptyl 25mg tasolla, mutta tänään sain yökiskon, koska se narskuttelu voi olla osasyynä niin odottelen varmaan viikon verran jos helpottaa ja sitten aika lääkärille. Tavoitteena olisi, että säryt olisi reilun kuukauden päästä hallinnassa ja voisin aloittaa työharjottelun ja saamaan opinnot loppuun. Te kohtalotoverit varmaan tiedätte miten hajottavaa jatkuva särky on, mutta uskon ja toivon että se helpottaa. Kävin myös puhumassa ehkäisystä, kun minulle asetettiin lokakuun puolessa välissä Nexplanon-implantti, josta särky voi myöskin johtua. Haluaisin kuitenkin vielä odottaa ja katsoa, koska muuten kapseli on ollut erittäin hyvä mulle.
 
Hei piupiu ja muut kohtalotoverit!

Itselläni alkoi jännitysniska oireilemaan viime Marraskuussa ja Tammikuussa alkoikin sitten jatkuva päänsärky. Päänsärkyä oli vuorokaudet ympäri vaikka niska ei tuntunut enää yhtään jäykältä. Minulla siis diagnoosina (lihas)jännityspäänsärky johon olen yli puolivuotta syönyt klotriptyl miteä 25 mg iltaisin. Olen yrittänyt parikin kertaa lopettaa lääkitystä, mutta kivut palaavat heti ja kahta kauheempina.

Itsekin olen miettinyt josko minulla olisi myös migreeniä, koska estolääkityksestä huolimatta tulee välillä todella voimakkaita kipuja ja niihin minulla ei ole mitään lääkitystä. Minulla lähinnä puristavaa ja polttavaa kipua pään päällä, mutta lisäksi myös kallonpohjassa. Kaikenlaisia tuntohäiriöitä on myös ollut, mutta onneksi ne ovat vähentyneet ajanmittaan. Kipupolille en ole päässyt asiakkaaksi vaikka talvella kävin tämän päänsäryn takia useita kertoja päivystyksessä jopa työterveyden lähetteellä.

Itselläni myös ennen tämän kaiken alkua oli todella kova stressi, jonka lisäksi lapsettomuushoidot menossa ja uskonkin, että hormooneilla voisi olla joku osuus tämän kivun laukaisussa, koska aiemmin en ole juuri päänsäryistä kärsinyt. Itse olen kokeillut fysioterapiaa, osteopatiaa, akupunktiota jne. mutta tuntuu, että mistään ei ole apua ja joskus jopa oireet pahenevat näiden käsittelyjen jälkeen. Olen myös hampaiden narskuttekija ja purentakiskot minulla on ollut jo vuosia. Aikasemmin harrastin paljon ja monipuolisesti liikuntaa, mutta nyt on ollut pakko siirtyä rauhallisempiin lajeihin, koska monesti liikunta saattaa pahentaa päänsärkyä.

Mites teillä muilla menee, onko tilanne alkanut jo helpottamaan? Kyllä tämä kipu on rajoittanut niin paljon elämää. Ilman lääkitystä en pysty edes nukkumaan, koska päätä särkee muuten taukoamatta. Ja tuntuu ettei lääkärit ymmärrä kuinka kovasta kivusta on kyse ja vähättelevät tätä ongelmaa.
 
"Hannele"
Pojalleni määrättiin myös migreeniin triptyl ja neurologi sanoi että täydellinen teho näkyy vasta 3 kk päästä. Vähän voi auttaa jo kuukauden kuluttua. Ehkä hieman parempaan suuntaan ollaan menossa kun lääkettä on syöty kuukauden ajan.
 
niskamigreeni
Hei!

Vastaukseni tulee sinulle myöhään mutta haluan jakaa kovista kivuista kärsiville muutamia kokemuksiani.
Kuten edellä, minullakin on ollut pelottavia kipujaksoja joista pisin 9 vuorokautta. Yleensä kipuperiodit kestivät kaksi -seitsemän päivää.

Kipuihini ei ole auttanut Imigran tai Zomig 5mg puhumattakaan Burana 800mg. Pahoinvointi, oksentelu ja kauhea niska-takaraivokipu ovat helpottaneet ainoastaan lihakseen annettavilla lääkkeillä ja/tai iv-hoidolla eli olen saanut mm. OYS:ssa tiputuksena kolmea eri lääkettä esim. Ketorin, Diapam ja Primaspan. Siis kipu,relaksantti ja pahoinvointi coktail ja tällä hoidolla on apu tullut joka kerta! Joskus minulle on suositeltu Sirdalud 4mg kuuriluontoisena viikon ajan yhdessä Keromexin kanssa. Menkää ihmeessä pyytämään apua ennekuin koko kauheus jatkuu yhtä päivää pidempää..Siis jos oma lääke kotona ei auta, niin viipymättä joko terveysasemalle tai päivysystyspolille.

Kipuani ei ole vähätelty, tosin törkeitä hoitajia on kohdalleni sattunut...mm. sanomalla " sullahan on ollu migreeni jo kaksi päivää ja olin tuolloin odottanut seitsemäntuntia lääkärin luo. Mutta useimmiten tippa on laitettu heti menessäni lääkäriin sillä useimmat hoitoalan työntekijät tietävät kivun pitkittyessä vaikeuttavan migreenikohtauksen purkua.
Oma elämän siivous kannattaa myös migreenin hoidossa ja ennaltaehkäisyssä. Liikun, harrastan rentouttavia asioita ja pyrin välttämään stressi. Elämässäni ollut tiedostamattomia asioita joilla on ollut suuri merkitys jännitystilan syntymiseen. Lisäksi ryhti-ja lihasharjoitukset ovat auttaneet ja korjanneet ergonimisia tekijöitä.Meillä kaikilla on elämäntilanteita joilloin itse ei voi vaikuttaa psyykkiseen kuormitukseen. Kuitenkin uskon että psykosomaatiikalla ja fysiologisilla asioilla on yhteisvaikutus
Siis älkää viivytelkö kotona tai odota apua useita tunteja sillä oikein päällä oleva kipu ei laukea kuin hyvällä lääkeannostuksella. Me tunnollliset ja sensitiiviset ihmiset olemme alttiita mm. niska-hartiaseudun ja selkäkivuille.
Kipu ei jalosta ja nykylääketieteen johdosta myöskään lääkärit eivät saa vähätellä kivun hoitoa.

Toivon, että joku saa apua kokemuksistani ja näi elämänlaatu voi kohdentua.

Aurikoisia syyspäiviä....:)

Sairaanhoitaja- pitään migreenistä kärsinyt nainen
 
Miss
Minulla ei estolääkkeenä toiminut ollenkaan nuo mielialalääkkeet. Monet kokeiltiin, esim Triptyl, Noritren ja sitten sain verenpaine lääkkeen estolääkkeeksi ja siitä löytyi apu. Ja kipu kohtaukset pysyneet nyt poissa vuodesta 2007. Aina välillä yrittänyt lopettaa lääkitystä, mutta jatkuva särky palaa jo muutaman päivän jälkeen....
 
vierailija
Hei!

Olen nyt syönyt reilu pari viikkoa Triptylia 25mg iltaisin jännityspäänsäryn ja migreenin estoon, vielä ei ole juuri helpottanut. Toivottavasti joku jaksaa lukea tämän viestin :)

Ajattelin kysellä jos täältä löytyisi muita, joilla on joskus ollut vastaavanlainen tilanne... Eli siis:

Loppuvuosi oli tosi stressaavaa aikaa opinnäytteen viimeistelyn ja muiden opintojen loppuun saattamista.. ja lisäksi isäni menehtyi yllättäen juuri pahimman kiireen keskellä. Järjestelin hautajaisia ja perunkirjoitusta opiskelujen ohella, ja kun stressi helpotti niin PAM tauoton päänsärky alkoi. Muistan kärsineeni särystä jo syksyllä, mutta se meni kipulääkkeellä ja levolla ohi, ja en jaksanut asiaa sen enempää miettiä.

12. joulukuuta särky muuttui sitten pysyväksi. Olin matkoilla ja luulin kovan päänsäryn johtuvan lennosta, mutta heti herättyäni särky alkoi taas. Samaa kesti päivästä toiseen. Yritin sinnitellä ja söin maksimimäärät ibuprofeiinia ja paracetamolia. Lopulta menin lääkärille juuri ennen joulua, että saisin tehokkaammat lääkkeet ja voisin nauttia joulusta perheen kanssa. No tk-lääkäri määräsi särkyyn Miranaxia 2x1 pv ja relaksantiksi Norflexia samoin annoksin. Eiväthän nuo auttaneet vaikka hyviä lääkkeitä ovatkin. Kävin myös osteopaatilla, mutta se vain lähinnä pahensi särkyä. Aattona mulle nousi kuume 38,5 ja tuli kaikenlaisia tuntohäiriöitä ja kipu yltyi, oli sitten pakko käydä päivystyksessä ja antoivat lihakseen voltarenia ja norflexia. Jatkoin samoilla lääkkeillä. Joulun pyhät oli ihan helvettiä, särky helpotti vain jos pystyin nukkumaan ja sitä sitten teinkin. Tapaninpäivän jälkeen lopetin lääkkeiden oton koska eivät auttaneet.

Luotin siihen että kipu kyllä loppuu jossakin vaiheessa ja olin ilman lääkkeitä kolmisen viikkoa. Edeltävänä vkloppuna kun minulla olisi alkanut viimeinen työharjoittelu, voin todella huonosti. Huimasi ja oksetti, särky paheni jne. Särky on pääasiassa oikealla puolella ohimoilla ja takaraivolla/niskassa, ja se on hyvin intensiivistä, jatkuvaa, tykyttävää..

16.1 menin sitten uudestaan terveyskeskukseen, nuiva lääkäri määräsi kaksi päivää sairaslomaa ja Clotam-reseptin ja sanoi, että sinne kouluun kyllä kannattaa sitten mennä. No, ei mennyt kauaa kun kipu yltyi sietämättömäksi. Raahauduin Mehiläisen päivystykseen ja luulin kuolevani siihen paikkaan. Siellä lääkäri määräsi tarvittaessa Tramalia Miranaxin ohella. Tramal on ollut ainoa lääke joka on kipuun auttanut. Se ei kuitenkaan tuonut kuin hetken helpotuksen.

Seuraavana päivänä menin yksityiselle neurologille, joka oli muiden lääkäreiden kanssa sitä mieltä, että kyse on niskasta. No tämä miekkonen määräsi Naprokseenia 3xpv ja 2,5 mg diapamia rentouttamaan lihaksia, 10 päivän kuuri. Minun olisi oltava makuuasennossa ja ajateltava kesää. Vetäydyin siis kotiin lepäämään ja kestin sitä muutaman päivän, kunnes oli taas lähdettävä päivystykseen, tällä kertaa ambulanssilla koska en jaksanut enää kävellä. Siellä samainen lääkäri kuin viimeksi määräsi saman norflex+voltaren yhdistelmän, johon sanoin heti että tämä ei muuten auta. Epätoivoisena ilmoitin, että en lähde ennen kuin kipu helpottaa tai pääsen tutkimuksiin. Jouduin kuitenkin aamulla lähtemään yksin itkuisena kotiin, lääkärin ollessa todella töykeä minua kohtaan, että täällä ei mitään päänsärky-potilaita hoideta. Hän määräsi viikonlopun yli naprokseenia ja tramalia kolmesti päivässä. Tramal kyllä vähän auttoikin, mutta siitä tuli todella huono olo.

Menin vanhemmilleni sunnuntaina ja maanantai aamulla he laittoivat minut taksilla terveyskeskukseen.. Oloni oli niin kamala, että en voinut avata silmiä tai puhua, eivätkä jalat kantaneet enää. Minut vietiin kiireisesti tarkkailuun ja tehtiin jälleen neurologiset tutkimukset, ja annettiin sumatriptaania.. ei auttanut. Onneksi kyseessä oli sama lääkäri joka oli minut ensimmäisellä kerralla tutkinut ja sain lähetteen Meilahden neurologian päivystyspoliklinikalle. Kipuni oli niin rajua, että lääkärit ajattelivat sen olevan migreeniä ja jäin 12 tunniksi migreenitippaan (Wärkkilän tippa?). Ennen kunnollista vaikutusta ehdin saada parikin kohtausta, jolloin sain Imigrania lihakseen ja diapamia rauhoittuakseni. Minulle tehtiin myös päänkuvaus, joka oli puhdas. En juuri nukkunut ja aamuyöstä heräsin taas särkyyn ja huomasin että tippa oli loppunut. En voinut enää kuin itkeä, toivoin niin kovasti että tämä vihdoin auttaisi. Lopulta lääkärit päätyivät Tramal, diapam sumatriptaani yhdistelmään ja herättyäni parin tunnin päästä oli kipu poissa. Vanhempi neurologi tuli tutkimaan minut ja kertoi että se on tensiopäänsäryn ja migreenin yhdistelmä ja että aloitetaan estolääkitys, Triptyl. Aluksi muutamana päivänä kotiutumisen jälkeen sain esioireettomia ja aurallisia kohtauksia, jotka onneksi menivät suhteellisen nopeasti ohi. Kohtauslääkkeenä minulla oli Napromex.

Nyt kun lääkityksen aloituksesta on kulunut reilu pari viikkoa, kohtauksia ei ole juurikaan tullut, mutta viime päivinä särky on taas pahentunut. Minulle on määrätty Norflexia 2xpv, Imigran nenäsuihke kohtauksiin ja triptyl estolääkkeenä.

Kysysisin onko muilla ollut tällaista kipukierrettä ja miten olette selvinneet siitä? Jos olette käyttäneet Triptylia, niin kuinka pitkään on mennyt että kipu on alkanut helpottaa? En haluaisi nostaa Triptylin annosta, koska tuosta 25 mg on tullut jatkuva nälkä ja suu on kuin sahara...Masentaa kun koko ajan särkee, eikä kotoa pääse juuri lähtemään, olen välillä käynyt asioilla pakosta, mutta se on kostautunut sitten kotiinpäästyäni. Eniten olen huolissani opinnoistani, jotka ovat ihan loppusuoralla, mutta kesken. Haluaisin niin paljon tämän pois. Tilanne on jo parempi, mutta silti... ihan helvettiä. Nyt kokeilen kiropraktikkoa, jos hän saisi jännitystilat laukeamaan. Olen myös saamassa suukiskon lähiaikoina.
 
vierailija
Hei!

Olen nyt syönyt reilu pari viikkoa Triptylia 25mg iltaisin jännityspäänsäryn ja migreenin estoon, vielä ei ole juuri helpottanut. Toivottavasti joku jaksaa lukea tämän viestin :)

Ajattelin kysellä jos täältä löytyisi muita, joilla on joskus ollut vastaavanlainen tilanne... Eli siis:

Loppuvuosi oli tosi stressaavaa aikaa opinnäytteen viimeistelyn ja muiden opintojen loppuun saattamista.. ja lisäksi isäni menehtyi yllättäen juuri pahimman kiireen keskellä. Järjestelin hautajaisia ja perunkirjoitusta opiskelujen ohella, ja kun stressi helpotti niin PAM tauoton päänsärky alkoi. Muistan kärsineeni särystä jo syksyllä, mutta se meni kipulääkkeellä ja levolla ohi, ja en jaksanut asiaa sen enempää miettiä.

12. joulukuuta särky muuttui sitten pysyväksi. Olin matkoilla ja luulin kovan päänsäryn johtuvan lennosta, mutta heti herättyäni särky alkoi taas. Samaa kesti päivästä toiseen. Yritin sinnitellä ja söin maksimimäärät ibuprofeiinia ja paracetamolia. Lopulta menin lääkärille juuri ennen joulua, että saisin tehokkaammat lääkkeet ja voisin nauttia joulusta perheen kanssa. No tk-lääkäri määräsi särkyyn Miranaxia 2x1 pv ja relaksantiksi Norflexia samoin annoksin. Eiväthän nuo auttaneet vaikka hyviä lääkkeitä ovatkin. Kävin myös osteopaatilla, mutta se vain lähinnä pahensi särkyä. Aattona mulle nousi kuume 38,5 ja tuli kaikenlaisia tuntohäiriöitä ja kipu yltyi, oli sitten pakko käydä päivystyksessä ja antoivat lihakseen voltarenia ja norflexia. Jatkoin samoilla lääkkeillä. Joulun pyhät oli ihan helvettiä, särky helpotti vain jos pystyin nukkumaan ja sitä sitten teinkin. Tapaninpäivän jälkeen lopetin lääkkeiden oton koska eivät auttaneet.

Luotin siihen että kipu kyllä loppuu jossakin vaiheessa ja olin ilman lääkkeitä kolmisen viikkoa. Edeltävänä vkloppuna kun minulla olisi alkanut viimeinen työharjoittelu, voin todella huonosti. Huimasi ja oksetti, särky paheni jne. Särky on pääasiassa oikealla puolella ohimoilla ja takaraivolla/niskassa, ja se on hyvin intensiivistä, jatkuvaa, tykyttävää..

16.1 menin sitten uudestaan terveyskeskukseen, nuiva lääkäri määräsi kaksi päivää sairaslomaa ja Clotam-reseptin ja sanoi, että sinne kouluun kyllä kannattaa sitten mennä. No, ei mennyt kauaa kun kipu yltyi sietämättömäksi. Raahauduin Mehiläisen päivystykseen ja luulin kuolevani siihen paikkaan. Siellä lääkäri määräsi tarvittaessa Tramalia Miranaxin ohella. Tramal on ollut ainoa lääke joka on kipuun auttanut. Se ei kuitenkaan tuonut kuin hetken helpotuksen.

Seuraavana päivänä menin yksityiselle neurologille, joka oli muiden lääkäreiden kanssa sitä mieltä, että kyse on niskasta. No tämä miekkonen määräsi Naprokseenia 3xpv ja 2,5 mg diapamia rentouttamaan lihaksia, 10 päivän kuuri. Minun olisi oltava makuuasennossa ja ajateltava kesää. Vetäydyin siis kotiin lepäämään ja kestin sitä muutaman päivän, kunnes oli taas lähdettävä päivystykseen, tällä kertaa ambulanssilla koska en jaksanut enää kävellä. Siellä samainen lääkäri kuin viimeksi määräsi saman norflex+voltaren yhdistelmän, johon sanoin heti että tämä ei muuten auta. Epätoivoisena ilmoitin, että en lähde ennen kuin kipu helpottaa tai pääsen tutkimuksiin. Jouduin kuitenkin aamulla lähtemään yksin itkuisena kotiin, lääkärin ollessa todella töykeä minua kohtaan, että täällä ei mitään päänsärky-potilaita hoideta. Hän määräsi viikonlopun yli naprokseenia ja tramalia kolmesti päivässä. Tramal kyllä vähän auttoikin, mutta siitä tuli todella huono olo.

Menin vanhemmilleni sunnuntaina ja maanantai aamulla he laittoivat minut taksilla terveyskeskukseen.. Oloni oli niin kamala, että en voinut avata silmiä tai puhua, eivätkä jalat kantaneet enää. Minut vietiin kiireisesti tarkkailuun ja tehtiin jälleen neurologiset tutkimukset, ja annettiin sumatriptaania.. ei auttanut. Onneksi kyseessä oli sama lääkäri joka oli minut ensimmäisellä kerralla tutkinut ja sain lähetteen Meilahden neurologian päivystyspoliklinikalle. Kipuni oli niin rajua, että lääkärit ajattelivat sen olevan migreeniä ja jäin 12 tunniksi migreenitippaan (Wärkkilän tippa?). Ennen kunnollista vaikutusta ehdin saada parikin kohtausta, jolloin sain Imigrania lihakseen ja diapamia rauhoittuakseni. Minulle tehtiin myös päänkuvaus, joka oli puhdas. En juuri nukkunut ja aamuyöstä heräsin taas särkyyn ja huomasin että tippa oli loppunut. En voinut enää kuin itkeä, toivoin niin kovasti että tämä vihdoin auttaisi. Lopulta lääkärit päätyivät Tramal, diapam sumatriptaani yhdistelmään ja herättyäni parin tunnin päästä oli kipu poissa. Vanhempi neurologi tuli tutkimaan minut ja kertoi että se on tensiopäänsäryn ja migreenin yhdistelmä ja että aloitetaan estolääkitys, Triptyl. Aluksi muutamana päivänä kotiutumisen jälkeen sain esioireettomia ja aurallisia kohtauksia, jotka onneksi menivät suhteellisen nopeasti ohi. Kohtauslääkkeenä minulla oli Napromex.

Nyt kun lääkityksen aloituksesta on kulunut reilu pari viikkoa, kohtauksia ei ole juurikaan tullut, mutta viime päivinä särky on taas pahentunut. Minulle on määrätty Norflexia 2xpv, Imigran nenäsuihke kohtauksiin ja triptyl estolääkkeenä.

Kysysisin onko muilla ollut tällaista kipukierrettä ja miten olette selvinneet siitä? Jos olette käyttäneet Triptylia, niin kuinka pitkään on mennyt että kipu on alkanut helpottaa? En haluaisi nostaa Triptylin annosta, koska tuosta 25 mg on tullut jatkuva nälkä ja suu on kuin sahara...Masentaa kun koko ajan särkee, eikä kotoa pääse juuri lähtemään, olen välillä käynyt asioilla pakosta, mutta se on kostautunut sitten kotiinpäästyäni. Eniten olen huolissani opinnoistani, jotka ovat ihan loppusuoralla, mutta kesken. Haluaisin niin paljon tämän pois. Tilanne on jo parempi, mutta silti... ihan helvettiä. Nyt kokeilen kiropraktikkoa, jos hän saisi jännitystilat laukeamaan. Olen myös saamassa suukiskon lähiaikoina.
 
vierailija
Hei, olin itse melkein samanlaisessa kierteessä yli 2 vuotta, välillä konttasin kun en jaksanut kävellä kivulta istuin yöt itkien kylmäpussi pään päällä. Yhdestä kesälomasta en muista mitään kun olin niin turta ja kipeä. Söin valtavia määriä erilaisia lääkkeitä jotka vain turruttivat, kävin ottamassa kipulääkistystä piikkinä jne. Eli tämä on jännityspäänsärky yhdistettynä migreeniin.
Itse sain apua Ortonissa olevalta kioulääkäriltä, en muista nimeä enää, hän lähetti minut erityishammaslääkärille, joka totesi että puren hampaita yhteen ja koko puru/niskalihaksisto on jumissa. Tein työtä vuoden, että sain lihaksen normaaliksi ja nyt käytän öisin kiskoa. ja edelleen teen harjoituksia. Lisäksi kävin Ortonissa OMT fysioterapeutilla Kati Sollmanilla, totesin, että tavan fysioterapeutit eivät osaa käsitellä tätä kipua ja otin akupunktiota. Sain kotiharjoituksia koska tästä ei kuntoudu vain makaamalla ja kipulääkkeitä syömällä vaan on tehtävä töitä ja tehtävä senkin jälkeen kun kuntoudut. Kaiken tämän jouduin tietenkin maksamaan itse, ei halpaa lystiä, Kelan korvaus on minimaalista mutta nyt pidän itseäni terveenä, suhteellisesti. Paitsi joskus särky yrittää tulla takaisin jos on stressiä ja paineita. Ainut lääke joka auttaa silloin on Tramal+ Norflex coctail ja jos migreeni alkaa niin lisäksi täsmälääke. Kipu on saatava katkeamaan mahdollisimman nopeasti ettei jää päälle.
En toivo kenellekään tätä kipua, se on helvettiä.
 

Yhteistyössä