Turkulaisia odottajia?

Mulla hiipi taas pelko keskeytyneestä keskenmenosta, kun mulla sellainen oli helmikuussa. Oireet väheni yhtäkkiä ja tuli sellainen samanlainen olo että nyt ei ole kaikki hyvin. Halusin varmistaa, että kaikki on hyvin ja menin yksityiselle ultraan. Yllätyin kun pieni sydän sykki tosi lujaa! Ainoa mikä vähän jäi kaivelemaan oli se, että pikkuinen oli viikkoihin nähden vähän pienempi eli nyt pitäisi olla 6+6, mutta vastasi 6+2. Näin oli viimeksikin ja muutaman päivän jälkeen meni kesken vaikka olin nähnyt juuri sykkeen. Täytyy nyt toivoa parasta. Lääkäri oli tosi m ukava ja toiveikas. Onkos teillä muilla kokemuksia tuosta sikiön koosta, että onko teillä vastannut viikkoja?
 
Laskettu aika on 21. elokuuta eikä toistaiseksi ainakaan mikään viittaa siihen, että vauva pyrkisi ulos aikaisemmin! En ole viitsinyt ruveta palstailemaan monella eri listalla, siksi olen vain näissä Turun odottajissa... tietokonekin on ruvennut sopivasti äitiysloman alkuun hajoamaan käsiin, tosi kiva juttu.

Kyselin siitä imetystyynystä ja joku taisi vastatakin, kiitos - taitaa olla varmaan järkevämpää olla etukäteen ostamatta, ovat näköjään tyynyiksi älyttömissä hinnoissa, jotain 50 e. Se on vaan sitä että jotain haluaisi koko ajan olla vauvaa varten hankkimassa kun ei tässä muutakaan voi!! Siinä ne ajatukset pyörii kuitenkin. Ihan sellainen olo että mitä ihmettä minä muka tein ennen kuin olin raskaana!!!?? On tämä niin kokonaisvaltainen "harrastus".
 
sanna-78 niin juu oonkin siellä myös, mutta en jaksa lueskella sitä juuri enää kun sinne tulee ihan liikaa juttua verrattuna siihen aikaan, minkä ehdin rauhassa istua koneella päivässä =D
liirah, ei tässä valittamista =) ja musta se sijainen ainakin mikä mulla oli, (blondi) oli semmonen ällön pirteä.. kraah =D
edelliselle kerralle oli tullut painoa tasan 3kg, kokonaisuudessaan. ja se on liian vähän, valitusta tulee että voisit syödä vähän enemmän että paino nousis.
ja jotta tää menee vielä osto ja myyntipalstaks, mulla olis herquleksen vihreät joggerit+kantokoppa+hoitolaukku+sateensuoja myynnissä =D kun meille pitää tuplat ostaa ja ikäeroa tulee se 1v4kk tms x)
 
Sanna-78: Olipa outoa neuvolatoimintaa. Ei ihme, jos jäi vähän paskat fiilikset...

Jennah: En osaa sanoa sikiön koosta, mutta toivotaan, että kaikki on hyvin. Ainakin sydänäänet kuuluivat.

pinkeärouva: Imetystyyny kannattaa ihmeessä tehdä itse, jos vaan itse tai joku lähipiiristä osaa. Olen nähnyt sellaisia hevosenkengän muotoisia tosi nättejä itsetehtyjä imetystyynyjä, ja niille tulee hinnaksi max. 10 e. Kaavoja löytyy varmasti, kun kyselee täältä vauva-palstoilta.

Oma vointi on on ihan ok, ehkä hieman ällöä/etovaa oloa havaittavissa, mutta ei sen pahempaa. Luin jostain, että se foolihappo olisi nyt kovin tärkeätä, niin ostin tänään vihreitä papuja... :/

funny + masuasukki 6+0 :heart:
 
Moikka Kaikki turkulaiset Odottajat :wave:

Mahtuisiko teidän joukkoonne yksi turkulais odottaja äiti :) ?
Olen 24 vuotias ja toista odottelen. Poika syntyi viime vuoden kesäkuussa eli on nyt sitten vuoden ja puolitoista kuukautta =) ...
Niin joo ja laskettu aika on 17.11.07 viikkoja siis 22+5

 
Tervetuloa OnnenOdotus, lisäsin sut listalle.

Mussukka79 Ei kai ultria lasketa lääkärikäynneiks tai mistä mä tien, kun en kertaakaan ole virallisessa lääkärineuvolassa ollu. Ens käynti on lääkärineuvola.. Ja vissiin juu riippuu tädistä kuka on painoa kattomassa et kuin siittä napisee.. Töissä sanoin työkavereille et mä olen nyt liian lihava niin ne oli vaan että no just, että mistä kohtaa..Noh, ihan sama, antaa asian olla. Ite tien mitä syön ja miten liikun ja pääasia on etttä vauva kasvaa ja voi hyvin.
Ihme juttu sekin, että sulta Mussukka ei ole sitä sf-mittaa otettu.. Luulis olevan samat käytännöt joka paikassa samassa kaupungissa, mut ei nähtävästi sitte.

Liziska Voipi olla että oli tää "täti" tänään sitte epävarma. Eipä se osannu mulle sanoo niistä Kelan lapuistakaan juuri mitään ku kysyin..Noh, onneks tää oli vaan yhden kerran tää tyyppi siellä.. Se mun oma täti on niin kiva kyllä, se on kannustava ja auttava ja ymmärtävä ja kuuntelee eikä ole kertaakaan sanonu mitään pahaa.. Se mulle viimeks sano että painoa saa tulla nyt enemmän mut enpä jaksanut tätä asiaa sille sijaiselle alkaa selittää. Tapansa kuullakin sitte.. Ei olla sijainen vissiin perillä että mä en juuri mitään saa tehdä. Kävisin salilla yms jos vaan saisin mutta kun ei niin ei sitte.. Mutta joo, parempi vaan unohtaa tollaset ikävät kommentit. Pääsee helpommalla.

Jennah Jaksamista :hug: Valitettavasti en osaa kans kommentoida tohon sikiön kokoon mitään. Itellä ollu kokoajan yhden pvän isompi ku vkot ja musta se johtuu siittä et mulla on alunperin laskettu pvällä pieleen... Kun muilla IVF:n avulla lapsen saaneilla punktiopäivä on 4+0 mut mulla se oli 3+6, mutta eipä tollanen pvän heitto nyt mitään.. Ja kaikki nyt varmaan kasvaa eri tahtiin..

Sssalla En mäkään kaikkea jaksa marrasmasuissa lukee, sitä tekstiä tosiaan tulee sinne ihan hirveesti. Jos on muutaman pvän lukematta niin on tullu joku 5 sivuu vähintää tekstii lisää sinne..

funny Foolihapon syömistä suositellaan jo enne ku alkaa suunnittelee raskautta ja ainakin noiden IVF-hoitojen aikana oli ihan suotavaa joskaan ei pakollista niin syödä foolihappoa. Vedin sillon Berexiä tabuina. Nyt mulla Multitab-raskaus tabut, tosin pitäs mennä ostaa lisää ku ne loppu tänään..

Mitähän vielä piti kommentoida...Dementia :LOL:

Mutta, mä olen vkolopun poissa kuvioista, lähdetään huomenna kaverin kanssa Poriin Jazzeille joten hyvät vkonloput kaikille ja jaksamista itse kullekin :hug:

:wave:

Sanna ja Nipsu 22+1
 
Fanny: Nyt mä vasta huomasin, että sähän olet myös tuolla maalismasukeissa ja meillä on aika lähekkäin nuo lasketut ajat. Tulehan sitten kertomaan, millaista palvelua medisonarissa oli. Itse olen käynyt alkuraskaudenultrassa gynekologikeskuksessa aurakadulla. Siellä on ollut mukavia lääkäreitä. Hinta on tosi aikas kova...lähemmäs 100 euroa, että tyyristä touhua tuo ultraus, mutta minkäs voit kun haluaa nähdä pikkuisen heti kun mahdollista:)
 
Nyt on pakko tänne urputtaa: mulla oli tänään lääkärineuvola Välikadulla ja huh mitä toimintaa oli! Oma terkkatäti ei ollu paikalla ja joku sijainen tms. ei edes kertonut nimeään eikä mitään selitystä, miks oma täti ei ollu paikalla. Sit tää lääkäri! Joku max 25-vuotias typykkä, joka oli kyllä ihan hukassa. Se vaan tokas tyyliin "housut pois" ja sit teki n. minuutin sisätutkimuksen ja paineli kohtua. Ainoat kommentit oli, että "siistiltä näyttää". Siis täh? Yritin sit kysyä, et onko kohtu kasvanut tarpeeks jne. niin ei se sanonu yhtään mitään. Sit otti dopplerin esiin ja yritti etsiä sydänääniä, eikä niitä sit löytyny. Ei mitään selitystä, rauhoittelua, mitään. Olin niin hölmistynyt kaikesta, että puin vaan päälleni ja lähdin pois. Heti autossa tuli itku ja tosi paha olla, kun sykettä ei löytynyt :'( Nyt on viikot 10+0. Hirveä epätietoisuus ja meillä kun on vielä se tuulimunaepäily taustalla (vaikkakin edellisessä ultrassa näkyi viikoilla 8+3 normaali sikiö + syke).

Siis eikös tässä tutkimuksessa ois pitänyt nimenomaan arvioida kohdun kasvua viikkoihin nähden, kohdunsuuta, kohdun asentoa jne.?? Mä oon nyt niin kiukkuinen... :kieh:
 
Jennah, mulla oli varhaisultrassa viikolla 6+jotain vauva 3 päivää pienempi kuin laskettuja viikkoja vastaava, ja on ainakin tähän viikolle 16 päästy ihan hyvin eikä laskettu aika muuttunut. Mulla ei ole tosin ennen ollut keskenmenoja tietääkseni. (yks epäily vaan, ku kerran oli kk:t n. viikon myöhässä, normisti aina ajallaan päivälleen, ilman pillereitäkin, mut en testannut vielä, ja sitten tuli normaalia pidemmät ja kivuliaammat kuukautiset :| )

Piipi79: Nää on niin valitettavia tapauksia... Mä en tiedä miten ite reagoisin tossa tilanteessa oikeesti, mutta tuntuu vaan siltä että jonkun pitäisi pystyä sanomaan sille suoraan ja kunnolla tivaamaan asioita tai edes jotain... :/ Mutta voi olla et itekin menisin ihan lukkoon tossa, toivottavasti ens kerralla paremmin :hug: Ja muuten, kun saat oman terkan takaisin niin kerro hänelle tuo kaikki, siitä voi olla apua jatkoon, koska tuollainen käytös ei ole asiallista ja asiakaslähtöistä sit ollenkaan. Ite opiskelen sairaanhoitajaksi ja joka kerta kun kuulen näitä, niin en tajua että millasia ihmisiä sitä on hoitoalalla ja lääkäreinä. Eli kerro terkallesi, jos hän vaikka saisi jotain tehtyä asian hyväksi :/

Mä en ite mene muuten enää ikinä heikki s. virtaselle ultraan!!!

Viime raskaudessa oli 18 v. ja menin sille np.ultraan miehen kanssa. Pyysin että josko sen vois tehä mahan päältä eikä alakautta, kun mulla oli hiivatulehdus ja en ollut koskaan ollut edes gynellä (varsinkaan mies) ennen raskautta ja mua jännitti ihan sairaasti. Se vain sanoi että ei kun alakautta se tehdään, ei mahan päältä mitään näy kuitenkaan, katsotaas, ota housut pois... :| Alle minuutin yritti alakautta nähä sikiötä ja sanoi että ei tästä mitään tula alakautta kun sikiö on huonossa asennossa, ei voi nähdä niskaturvotusta. Loppu-ultran teki mahan päältä. Nyt menin kätilölle varhaisultraan ja samalle menen ensi kuussa rakenneultraan. Tää kätilö oli tuttu kun ennenkin hoitanu mua ja tosi mukava... np ultraan ei ollut nyt kesällä muuta lääkäriä saatavilla kuin tää heikki, niin jätin np:n kokonaan pois... Toisaalta kätilö sanoi et sekin olis voinu epävirallisesti mitata sen niskaturvotuksen jos sen ultran olis ottanu oikeille viikoille. Neuvolassa ei vaan uskaltanut laittaa sitä niin, ku ei ollut varma.

Samainen lääkäri teki mun äidille np ultran, jossa sai selville että raskaus oli mennyt kesken, ainoa mitä hän äidille ilmoitti, oli että sikiö on lakannut kasvamasta puolitoista viikkoa sitten. ei mitään muuta selitystä tai tarkennutsta ettei sikiö ole elossa. Äiti tietenkin tiesi sen, mutta se oli tosi epäselvästi sanottu jos vaikka on ensisynnyttäjä ja muutenkin uusi asia raskaus ja jännittää se ultra jne..

PrincessOfAcco ja TheLittlePrince/ss 16+1
 
eikä mitään enteitä synnytyksestä. No, okei yksi supistus on havaittu toissa yönä :LOL:

Neukkatäti arvioi vaavin painoksi kolmea kiloa, joten jos ja kun tässä vielä kuukausi odotellaan, niin nelikiloinen vaavi olis tulossa. Ja todennäköisesti yliaikaisena, jos tuo yliaikaisuus on yhtään perinnöllistä; veljeni ja mä synnyttiin rv:llä 42.

 
piipi-79: Mulla oli kanssa eilen välikadulla neuvolalääkäri..mulla oli synnytystapa arvioionti. oli kyllä aika outo lääkäri sano kanssa et housut pois...totes et hyvin mahtuu tulemaan. jäi kyllä pikkasen outo olo käynnistä.

Ihan väsynyt olo..kolmena päivänä supistellu ja viime yö meni valvoessa...juuri, kun olin nukahtamassa niin neidillä alkoi kauhea hikka!! :LOL: se siitä unesta silloin.
 
PrincessOfAcco: kurjaa, että tunsit itsesi tylysti kohdelluksi. Itsekin olen käynyt Heikillä ultrattavana viime raskaudessa, ja voi sanoa, että Heikki ns. keskittyy asiaan... Onko se niin, että asiallisuus menee kaiken yläpuolelle: kun mies toimii asiallisesti, vaikka tuntuisi kylmältäkin, se on tavoiteltavaa? Heikki kuitenkin tiesi mitä teki ja oli hienoa saada joltakulta varmaa kommenttia, mitä ultratessa näkyi, epämääräisen "mitähän tuo voisi nyt oikein olla, onpa kummallisen näköinen..." Silloin siis sydämessä vikaa.
 
Pakko tulla kommentoimaan tuohon Virtaseen liittyen...

Mulla on pelkkää hyvää sanottavaa ko. henkilöön liittyen. Todella asiallinen ja erittäin pätevän oloinen. Myöskään kellään tutullani ei ole mitään negatiivista kokemusta Virtasesta. Joo, tekeehän Heikki vähän "liukuhihnafiiliksellä" noita ultrauksia, mutta en olettanutkaan että siellä höpöteltäisiin kuulumisia tai niitänäitä. Ymmärrän kyllä, jos ei hänen tyylistään tykkää, itse pidän tuosta "asiatyylistä". Neuvolassa sitten voi purkautua kaikista muista mieltä painavista asioista.
 
Tulin tänne kurkkaamaan ja oon myös ensimmäisestä lapsesta käynyt tuola välikadun neuvolassa ja silloinkin oli tuo Heikki.Tuli oikeen nauru ääneen kun luin teidän kokemuksia siitä.Muistan itekkin kuinka se teki sen kuin liukuhihnalta ja aina äklötti mennä sinne kun oli lääkäripäivä.En tykännyt siitä yhtään.
Vielä viikko neukkuun.Tuun sitten taas kertoilemaan kuulumisia. :wave:
 
Heissan vaan kaikille!

Toi Heikki, niin mulle neuvolatäti varoitteli siittä että on vähän sellanen välinpitämätön mutta osaa asiansa. Np-ultrassa hän kauheesti kerto kaikkee mitä näky ja sit ihan ite halus ultrata tota mun oikeeta munasarjaa kun se edelleen IVF:stä turvoksissa. Jäi ihan hyvä fiilis siittä mut sit ku menin sinne munasarja ultraan niin voi v***u.. Mullahan alko sillon ultrapvänä aamulla rusehtava vuoto ja siittä sitte sanoin. Sen se pikaisesti katto ja mumisi jotai ja sit alko ultraan ja ultras VÄÄRÄN munasarjan, mikä selvis vasta jälkeenpäin, kun tää tosiaan vaan mumisi yksinään jotai eikä siittä saanu mitään selvää... Ultras alakautta ja mahan päältä tosi pikaseen, näytti vauvan sykkeet mut ei muuten tota kaveria mahassa.. Kielsi kaiken tekemisen mut ei kysyny mitä teen työkseni, ei kirjoittanu sairaslomaa ei mitään. Kysyin myös kun päätä särkee usein ja Panadol ei auta et mitä vois ottaa niin sano että ota Buranaa ja hyvää kesää. Ei mitään kuin paljon ja kuin usein jne.. Tosta käynnistä jäi niin paska fiilis ja sit sovittiin sen mun neuvolatädin kanssa että ei enää Heikille tarvii mennä ja nyt tää sijainen ei suostunu kertoo mulle kenelle varas mulle ajan ja kiva jos ja kun se on sille Heikille, kun en enää luota siihen.. Niin ja tätä mun oikeeta munasarjaa ei ole kukaan kattonut että en tiedä sen tilannetta sitte, kiva kiva...

Mut nyt pitää lähtee Kelaan....

:wave:

Sanna ja Nipsu 22+5
 
Btw, kysynpä nyt teiltä turkulaisilta. Varataanko "normaalisti" molemmat ultrat samalla neuvolakäynnillä? Mulle varattiin np-ultra ekalla kertaa, mutta ei tuota rakennetta. Mä ymmärsin, että sen takia koska vaihdan ennen tuota rakenneultran ajankohtaa neuvolaa...

Mulla seuraava neuvola viikolla 19+0, ja silloin siis pitäisi rakenneultrakin varata. Nyt pelkään, että se menee tosi myöhäiseen ennenkuin sinne pääsen! :eek: :/
 
Minäkin olen käynyt molemmissa raskauksissa tuolla samalla Heikillä, ja olen kyllä tykännyt joka kerta hänestä. Tuohon liukuhihnamaisuuteen voisin todeta sen verran, että juuri nyt tässä raskaudessa jouduin uudelleen "tarkistusultraan", ja aikaa varattiin kaikkien muiden aikojen väliin, jolloin kätilö sanoikin, että sen takia, kun aikoja joudutaan koko ajan "tuplabuukkaamaan" ei paljon ylimääräisiä ole aikaa jutella. Ja jos sattuu vielä sellainen päivä, että jonkun kohdalla kaikki ei olekaan niin hyvin, menee aikaa myös siihen, joten se aika on aina muilta pois. Kun koskaan ei etukäteen voi tietää.. Joten kiire painaa sielläkin.

Itse olin perjantaina äippäpolilla juttelemassa tulevasta synnytyksestä ja siellä ultrattiin myös, nyt jo näkikin jotain masuasukista, se oli oikein kiva juttu. Lääkäri itse suhtautui mielestäni vähän "kylmästi" synnytyspelkooni ja muutoinkin tilanteeseeni, mitään päätöstä hän ei tehnyt vielä, mutta selkeästi oli normaalin synnytyksen kannalla. En nyt sitten tiedä pitäisikö vaihtaa lääkäriä vai vain yrittää saada oma tahto läpi vai vain kestää kaikki pelot ja kauhukuvat.. Mies jo ehdotti Pulssiin menemistä, kun ei taida kestää minun paniikkia tulevasta synnytyksestä. (ensimmäinen syntyi siis hätäsektiolla ja siitä jäi aikamoiset kauhukuvat..) Täytyy nyt miettiä mitä teen.

Oikein mukavaa odotusta teille kaikille!
 
oon käynyt myös pariin kertaa tuolla heikillä, ja toinen kerta oli mukava ja toinen vähän sellanen omituinen.
tänään pääsin soittoaikana ekalla soitolla jo läpi ja sain torstaille lääkärin ajan-se sijainen ei onneks ollut puhelimen päässä, liekö jo lähteny muualle täältä *toivoo* B)
 
Tuosta Virtasesta... Mulla se oli esikonkin ultrassa (siis siinä np:ssä) ja sanoi hyvin kun oltiin miehen kanssa ihan huumassa: nyt katsotaan, onko siellä ketään... Silloin se tuntui pahalle kun ei tullut asiaa niin edes ajatelleeksi, mutta toisen kanssa sitten oli jo liikkeellä eri mielellä ja oli hyvä koska oli kuollut sikiö... Ja on tosi väliinpitämätön mut kuulemma hommansa osaa. Nyt kun oltiin ultrassa, sanoin et mua jännittää vuoden takaisen keskenmenon takia, niin tämä totesi "et mitä sitä jännittää kun ei sille ite mitään voi". :headwall: Joopa, ihan kun en tienny mut jännitin kuitenkin. No, mulla on hänestä aika neutraalit mielipiteet muuten, saas nähä muuttuuko kun on mun neukkalääkäri... :whistle:

Snoopy: mulle ei varattu molempia aikoja yhtäaikaa, vaan ekan ultran jälkeen varattiin sitten toinen... :)
 
Minulla vasta kierukan poisto keskiviikkona. Sen jälkeen alkaa yritykset tulla raskaaksi =) . Muita hormonikierukan poiston jälkeen raskaaksi tulleita? Kestikö yrittäminen pitkään? ;) ..Ja mielellään lukisin muiden yli 40 vuotiaiden äitien mietteitä odotuksesta ym:sta? Asumme Turun lähikunnassa. Mitä mieltä vauvan tulevat isät olleet yrittämisestä ja onnistumisesta? Meillä "isä" jännittää. Minusta hassua :) .
Toivottavasti viestejä tullee
Heippa :wave:
 
musta on kanssa asiallinen ja osaa hommansa, ei oo sellanen ylipirteä =P ihan mielelläni käyn..
meillä ei isä jännittänyt yritystä; eka sai alkunsa pillereiden läpi eli totaaliylläri ja toinen tuli muutenvaan nopeeta, ei osattu kuvitellakaan. ajateltiin että menee vuosi, tai parikin ennenko tärppää.. mutta esikoinen oli sillon 7kk kun plussasin ;)
 
apua, okei, nyt mu7a alko hiukka pelottaa kun mullakin on lääkäriaika sittenkin tole Heikille mistä ootte puhunu. mulla kun piti aluksi olla se np -aika medisonariin, mut neuvolassa kun sitä kysyin niin eipä sitten täti ollutkaan laittanut mua sinne vaan just tolle Heikille. kääk!!! no se on sitten ens viikolla se aika.

taas töissä, oottelen et yökkö tulee töihin ja pääsis kotiin.. väsyttää.
 

Yhteistyössä