Tytär kysyy lestadiolaiselta opettaja-isältään

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Olen nainen, mutta vastaan silti.

Koska näin on yhdessä nähty hyväksi. En minä kuitenkaan naisena koe olevani jotenkin huonommassa asemassa, vaikka en voi toimia puhujana tai vaikkapa esilaulajana. Meillä naisilla on hieman erilainen rooli kuin miehillä, mutta yhtä lailla tehtävämme on samalla tavoin tärkeä.

En itse ymmärrä muutenkaan, miksi sukupuoliroolit pitäisi nykyään kääntää jotenkin toisin päin, toki ihmiset ovat erilaisia ja joku voikin kokea tämänkin asian erittäin vaikeana. Mikä on totta kai aina harmillista, jos joku ei ole elämäänsä tyytyväinen. Toisaalta roolijako perheessä ja siionissa on hieman eri asia; toisessa voi soveltaa.

En itse koe elämäni olevan jotenkin rajoitettua. Enkä ajattele muutenkaan uskoani tai elämääni mitenkään kieltojen kautta. En edes tunne em. mainittuihin asioihin tarvetta ja koen että naisena minulla on vapaus tehdä muita asioita eikä tarvi noita ajatella.

Saahan sitä elämästä toki hankalaakin.

T. Vl-äiti
Eihän nykyajan jutuissa ole kysymys mistään sukupuoliroolien "nurinkääntämisestä". Vaan siitä että jokainen saisi olla sellainen kuin miksi Jumala on hänet luonut, eikä sitä määritettäisi sen perusteella mitä on jalkovälissä. (Ainahan sukupuolta ei edes voi määrittää.)
Vai ei saa olla kolehdinkantaja, uskomatonta! Onneksi luterilaisessa kirkossa saa olla. Pappeuskiellon vielä voisi jotenkin tajuta, muttei noita muita.
 
vierailijaSuvis
Poislukien tietysti islam jossa miesten vahva asema on hyvinkin perusteltua säilyttää. Koska mehän ei olla niin rasistisia että ei hyväksyttäis toisten uskontojen erityispiirteitä.
Joo pitihän jonkun alkaa ilkeillä...Selkeästi Mörköäiti kertoi vierastavansa kaikkia patriarkaaisia uskontoja. Silloin myös islamia, tottakai.
Luuleeko joku oikeasti että suvaitsevaisuus tarkoittaa islaminuskoiseksi ryhtymistä? Itse olen tyytyväinen kristittynä. Lisäksi POLIITTINEN islam on iso uhka maailmassa. Se ei tarkoita että tavalliset muslimit olis uhka. Tai että kaikki olis terroristeja.
 
vierailija
Kuka lienetkin, mutta ei olla sama henkilö. Erikoinen aihe kyllä, onka kokosin omalle sivulle. terv. paula
Hyvä että viimein selvisi tuo kuukautiskierron selkeä yhteys(y)
http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/ict/uutta-tietoa-maailman-vanhimmasta-tietokoneesta-laitetta-kaytettiin-ehka-oraakkelimaisiin-ennustuksiin-6617229

Ja kyllä mun nuoruudessa se kierto noudatti täsmälleen kuun kiertoa. Täytyisi pillerikiertokin ajoittaa siihen sopivaksi, niin ei olis niin hankalaa elämä, kuin näkyy monella olevan:censored:
 
vierailija
Poislukien tietysti islam jossa miesten vahva asema on hyvinkin perusteltua säilyttää. Koska mehän ei olla niin rasistisia että ei hyväksyttäis toisten uskontojen erityispiirteitä.
Katsokaa ihmeessä tämä dokumentti. Tuttua niin monelle, jotka eivä saa edes äänestää muuta kuin mies sanoo - tai isä tai veljet tai lapset?
En tiedä, kun en kuulu jpukkoon, mutta hyvin tehty dokumentti on ainakin(y):ninja:
 
vierailija
Ei muka kuulu? Et siis lukenut edes tätä vanhaa tekstiä vuodelta 1548

Paavalin sanomiset on kirjoitettu Raamattuun näin:
http://www.finbible.fi/wsi Testamentti/1korintto_14.htm
"Heijusti se Waimoille sopi/ ette he Seurakunnasa puhuuat. Eli ongo Jumala' Sana teiste wlostullut? Taicka ongo se waan teiden tygen tullut?"
"Älkää valehdelko älkääkä tehkö sitä, mitä vihaatte, sillä kaikki on paljastettua taivaan edessä. Ei ole nimittäin mitään salattua, mikä ei tule ilmi, eikä mitään kätkettyä, mikä jää paljastumatta."
- Jeesus kirjassa Nag Hammadin kätketty viisaus. ---Tätäkö Echo tarkoitit?
 
vierailija
Anteeksi, mutta tuo "molempien tehtävät ovat kuitenkin yhtä tärkeitä"-mantra on kyllä aina yhtä säälittävä. Ilmeisesti sitä toitotetaan (lohdutuksena) lahkojen naisille pienestä tytöstä asti, kun siihen niin usein törmää.

Mietihän joskus oikein kunnolla asiaa. Jos asetelma yhtäkkiä käännettäisiin toisinpäin; naiset hoitaisivat puhumisen ja työssäkäynnin ja miehet määrättäisiin kotiin hiljaa tiskaamaan ja lapsia hoitamaan. Uskotko todella, että miehet tyytyisivät kohtaloonsa ja reippaasti vain huikkaisivat, että yhtä tärkeitähän tässä ollaan (y)
niin, mitä sitte?
 
vierailija
No mites lestadiolaiset perustelevat tämän että levittävät omaa uskontoaan köyhiin maihin,esim.Togo. sielläkin juuri SPR ja muut avustusjärjestötopettavat kondomin käyttöä ja yrittävät auttaa ja sitten suomilessut menee sinne levittämään uskontoaan jossa lapsia pitää tulla paljon..minusta tämä on sairasta
Keräävät rahoja opettajien matkakassaan?
 
vierailija
Eihän se nyt automaattisesti tarkoita että jos on seurakunnan kokouksessa esilaulajana tai jos on vaikka uskova esiintyjä, että hän pitäisi itseään tai laulamista Jumalaa tärkeämpänä.

Ainakin vapaissa suunnissa pidetään ihanteena sitä että se laulaja korottaa Jumalaa ja unohtaa siinä lavalla itsensä. Uskovakin laulaja tietty mainostaa musiikkiaan jotta saisi elannon, mutta hän ei brändää itseään samalla tavalla kuin maallinen laulaja.

Vaikka poikkeuksiakin on, jotkut nuoret uskovat pimatsut nyt saattaa olla vähän turhan itsetietoisia lavalla...:D Mutta kun ikää ja uskonelämää karttuu niin hekin toivon mukaan pääsee keskenkasvuisuudesta pois.
haloo?
 

Yhteistyössä