Uskonnollista logiikkaa illan ratoksi :)

Miksi kaikki koskee aina kristinuskoa? Mihin jäivät Islamin alaikäisten naittamiset ym?
Johtuu ihan kulttuuriympäristöstä. Älä huoli, vastustan kaikkea taikauskoisuutta ihan tasapuolisesti, mutta kristinusko nyt vaan on sattuneesta syystä Suomessa syntyneelle paljon tutumpi. En ollenkaan epäile, etteikö Koraanista tai Tripitakasta sen puoleen löytyisi vähintään yhtä älyvapaata tekstiä.
 
"vieras"
Johtuu ihan kulttuuriympäristöstä. Älä huoli, vastustan kaikkea taikauskoisuutta ihan tasapuolisesti, mutta kristinusko nyt vaan on sattuneesta syystä Suomessa syntyneelle paljon tutumpi. En ollenkaan epäile, etteikö Koraanista tai Tripitakasta sen puoleen löytyisi vähintään yhtä älyvapaata tekstiä.
Osallistuuko lapsesi ( jos sulla on sellasia ) uskonnollisiin juhliin, hetkiin/ uskonnontunteihin

Onko kastettu? Vietätkö uskonnollisia juhlia, ja kuinka erotat pakanajuhlista uskonnon?

Missä menit naimisiin? Ja mihin sut pitäis haudata?
 
[QUOTE="vieras";24203439]Osallistuuko lapsesi ( jos sulla on sellasia ) uskonnollisiin juhliin, hetkiin/ uskonnontunteihin

Onko kastettu? Vietätkö uskonnollisia juhlia, ja kuinka erotat pakanajuhlista uskonnon?

Missä menit naimisiin? Ja mihin sut pitäis haudata?[/QUOTE]
Ei kaikkeen muuhun. Hautaamisesta toivon, että minut tuhkattaisiin ja tuhka ripoteltaisiin vaikka suvun mökin järvirantaan. En halua sellaista kivikönttiä, jota sukulaiset pitäisivät velvollisuutenaan joka joulukuu tulla vittuuntuneena palvomaan kynttilöiden kanssa 25 asteen pakkasessa vaakatuulessa. Parempi että muistavat hyvänä kesäpäivänä järvenrannassa kuin kylmää sisäänpäin kiroillen masentavassa harmaan kiven puistossa hautuumaalla.
 
"vieras"
Ei kaikkeen muuhun. Hautaamisesta toivon, että minut tuhkattaisiin ja tuhka ripoteltaisiin vaikka suvun mökin järvirantaan. En halua sellaista kivikönttiä, jota sukulaiset pitäisivät velvollisuutenaan joka joulukuu tulla vittuuntuneena palvomaan kynttilöiden kanssa 25 asteen pakkasessa vaakatuulessa. Parempi että muistavat hyvänä kesäpäivänä järvenrannassa kuin kylmää sisäänpäin kiroillen masentavassa harmaan kiven puistossa hautuumaalla.
Joo no pidän itsekkin outona tota hautapalvontaa. Toki jokainen saa käydä haudoilla ja se on suotavaa, mutta miksi kaikki säntää sinne jouluna kalisemaan kylmästä? Tätä en ymmärrä..
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24203589]Joo no pidän itsekkin outona tota hautapalvontaa. Toki jokainen saa käydä haudoilla ja se on suotavaa, mutta miksi kaikki säntää sinne jouluna kalisemaan kylmästä? Tätä en ymmärrä..[/QUOTE]

Joulu on erityinen juhlapäivä, ja silloin on kunnioittavaa käydä muistamassa edesmenneitä rakkaita :) mutta kuka estää menemästä keskikesällä koska ei tykkää mennä pakkasessa. Minulle vaan on tärkeää että joku käy mummun haudalla muistamassa, vaikka olis vähän pakkastakin. Voisi ajatella, ettei mummun sitten tarvii viettää joulua ypöyksin haudassaan vaan joku tuo vähän lämpöä sinnekkin :D
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;24203744:
Eihän hautojen palvonta (eli esi-isien henkien miellyttäminen) edes liity kristinuskoon. Oikeastaan päinvastoin.
Joo tätä mä oon miettinyt mutta monethan joulunkin jutuista on pakanallisia. Kunnioittaa vainajaa?? What?? Kunnioitetaanko kuollutta enemmän kun ihmisryntäys on suurempi vai mitä tällä tarkotetaan?

Jokainen voi käydä millon käy, mutta kunse on rituaali tiettynä päivänä, on se nimenomaan palvontaa
 
Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;24203744:
Eihän hautojen palvonta (eli esi-isien henkien miellyttäminen) edes liity kristinuskoon. Oikeastaan päinvastoin.
Pitäisi varmaan lisätä tuohon aloitusviestin listaan:

Palvo yhtä ainoaa oikeaa jumalaa - puhalla palvontamenot pakanoilta
 
?
Jotka eivät ymmärrä Dechsin halua uskontokriittisyyteen, suosittelen lukemiseksi Dawkinsin Jumalharha-kirjaa. Uskonnot ovat vaarallisia. Uskonnot ovat hidastaneet ihmiskunnan kehitystä. Uskonnot ovat vallankäytön ja manipuloinnin keino. Ja ennenkaikkea järjenvastaisuuden huipentuma. Kyllä tältä kaikelta pitäisi mun mielestä suojella ainakin lapsia.
 
Jotka eivät ymmärrä Dechsin halua uskontokriittisyyteen, suosittelen lukemiseksi Dawkinsin Jumalharha-kirjaa. Uskonnot ovat vaarallisia. Uskonnot ovat hidastaneet ihmiskunnan kehitystä. Uskonnot ovat vallankäytön ja manipuloinnin keino. Ja ennenkaikkea järjenvastaisuuden huipentuma. Kyllä tältä kaikelta pitäisi mun mielestä suojella ainakin lapsia.
Dawkins on itsekin fanaatikko. Olen monessa asiassa samaa mieltä, mutta hän vetää uskontokritiikin aivan liian pitkälle. Minä olen antanut poikani mennä Jehovan Todistajien kokouksiin alle kymmenvuotiaana ja saa mennä vieläkin. Hän saa mennä kirkoihin ja osallistua halutessaan pakanauskontojen rituaaleihin.
 
Dawkins on itsekin fanaatikko. Olen monessa asiassa samaa mieltä, mutta hän vetää uskontokritiikin aivan liian pitkälle. Minä olen antanut poikani mennä Jehovan Todistajien kokouksiin alle kymmenvuotiaana ja saa mennä vieläkin. Hän saa mennä kirkoihin ja osallistua halutessaan pakanauskontojen rituaaleihin.
Tjaa-a. Minua vähän huolestuttaa nimenomaan se, että lapset oletusarvoisesti olettavat aikuisten puhuvan totta ja asiaa. Siksi en alle murrosikäistä mielellään päästäisi mihinkään jumalanpalvontakahjojen tapahtumiin. Lapsilla kun todellisuuden ja leikin rajat ei muutenkaan ole aina ihan selkeät. Murrosiässä alkaa itsenäistyä, niin ettei potaska sentään lennä läpi niin herkästi.

Ylipäänsä olisi hauska tietää, kuinka moni 18-vuotiaana pitäisi jotain maagista taivashirviötä validina väitteenä, jos sitä ennen ei olisi lapsena iskostettu päähän sellaisen olemassaolon mahdollisuutta.

Maailmassa on harvoja asioita joilla on niin paljon potentiaalia kuin pienen ihmisen mielellä, ja Suomessa tapahtuva lasten ajattelun systemaattinen pilaaminen uskonnollisella indoktrinoinnilla on todella surullista. Se selittää aika pitkälti, miten nykyäänkin riittää asiakkaita ties mille ennustajien puhelinpalveluille ja ties mille käärmeöljykauppiaille. Magical powers, only for you.

Te, jotka liititte lapsenne kirkkoon vauvoina: Mitä mieltä ihmisistä, jotka haluaisivat liittää lapsensa poliittiseen puolueeseen vauvana?
 
en liittänyt lastani kirkkoon, enkä ajatellut tehdä niin tulevaisuudessakaan... mielimanipuloituja pikkulapsia on tämä maailma pullollaan jo muutenkin... puhumattakaan niistä histrionisista persoonista, jotka syvästi masentuneen äitini saivat liittymään helluntailiikkeeseen... sydäntäraastavaa seurata vieressä ja yrittää olla puuttumatta liian voimakkaasti, jottei loukkaisi...
 
Tjaa-a. Minua vähän huolestuttaa nimenomaan se, että lapset oletusarvoisesti olettavat aikuisten puhuvan totta ja asiaa. Siksi en alle murrosikäistä mielellään päästäisi mihinkään jumalanpalvontakahjojen tapahtumiin. Lapsilla kun todellisuuden ja leikin rajat ei muutenkaan ole aina ihan selkeät. Murrosiässä alkaa itsenäistyä, niin ettei potaska sentään lennä läpi niin herkästi.
Olenko tehnyt väärin, kun olen opettanut alle kouluikäisille kriittistä ajattelua? Sadut ja ihmeet kuuluvat mielestäni lapsuuteen, vaikka he oppisivatkin erottamaan että tarinat ovat joskus pelkkiä tarinoita.
 
Olenko tehnyt väärin, kun olen opettanut alle kouluikäisille kriittistä ajattelua? Sadut ja ihmeet kuuluvat mielestäni lapsuuteen, vaikka he oppisivatkin erottamaan että tarinat ovat joskus pelkkiä tarinoita.
No et, sehän on ihan pelkästään tervettä. Ja varmaan tuo lähituntumalta uskonnollisiin yhteisöihin tutustuttaminen on yksi tapa antaa perspektiiviä asiaan. Kunhan vain pysyy selvänä, että jutut siellä oikeasti on vain satuja.
 
"vieras"
Uusimman Kirkko ja kaupunki -lehden mielipideosastolta. Pistää mietityttämään. Vanhemmat eivät ilmeisesti kykene näkemään, että lapsi on voinut kokea uskonnollisen kasvatuksen ahdistavana ja hakenut helpotusta kannabiksesta. Omasta mielestään he kun ovat tehneet kaiken oppien mukaan ja olleet ns. "hyvä perhe".

Elämä ei ole yksinkertaista

Hyvä Seppo Simola. Pääkirjoituksessa 15.6.2011 sanoit, että jokaisen syrjäytyneen
nuoren taustalla ovat kotiolot, joissa jotakin on mennyt pieleen. Olemme mieheni kanssa
11 vuotta kyselleet, mikä on mennyt pieleen. Hyvä, jos Sinä sen nyt tiedät. Meillä on 26-vuotias poika, joka aloitti huumeiden käytön 15-vuotiaana. Kantaessani häntä kohdussani rukoilin, että saisin synnyttää lapseni Taivaan kansalaisuutta varten, en maailmaa varten. Olemme vieneet
poikaamme pyhäkouluun, kirkkoon, seurakunnan lastenleireille, Tuomasmessuun... Poikamme kävi rippileirin järjestön leirillä. Ajattelimme, että hän saa sieltä hyvää evästystä elämäänsä. Rippileirillä hän kuunteli isoisten tuomaa reggaemusiikkia. Se kolahti häneen syvästi. Hän tutustui rastafareihin ja Bob Marley’in. Rastafarien pyhä ruoho on marihuana. Muutamasta kannabiskerrasta hän oli koukussa.

Haimme hänelle heti apua. Hän on ollut lukemattomissa hoitopaikoissa, me olemme
istuneet lukemattomissa hoitopalavereissa ja vanhempien ryhmässä, jossa teimme työtä
syyllisyytemme kohtaamisessa ja kestämisessä. Syyllisyys musertaa ja syyllistäminen musertaa vielä kovemmin.

Jeesukseltakin kysyttiin, kuka teki syntiä, tämä poika vai hänen vanhempansa. Muistamme kaikki, mitä Jeesus vastasi. Olemme jotakuinkin selvinneet mieheni kanssa tuskan ja taakan alla
työkykyisinä. Luotamme edelleen Jumalan voimaan ja Jeesuksen armoon.
 
No et, sehän on ihan pelkästään tervettä. Ja varmaan tuo lähituntumalta uskonnollisiin yhteisöihin tutustuttaminen on yksi tapa antaa perspektiiviä asiaan. Kunhan vain pysyy selvänä, että jutut siellä oikeasti on vain satuja.
Olen vain sanonut että ihmiset uskovat eri asioihin ja heillä on siihen oikeus. Oman kantani tuon esille ja kannustan tieteelliseen ajatteluun tuomitsematta toisin uskovia. Vanhin poikani on ateisti, kun taas tyttöni ei ole vielä muodostanut käsitystään. Jumalasta, enkeleistä ja tontuista puhuttaessa hän sanoo ettei tiedä uskooko. Keijuihin hän sen sijaan uskoo, lohikäärmeisiin ei.
 
Olen vain sanonut että ihmiset uskovat eri asioihin ja heillä on siihen oikeus. Oman kantani tuon esille ja kannustan tieteelliseen ajatteluun tuomitsematta toisin uskovia. Vanhin poikani on ateisti, kun taas tyttöni ei ole vielä muodostanut käsitystään. Jumalasta, enkeleistä ja tontuista puhuttaessa hän sanoo ettei tiedä uskooko. Keijuihin hän sen sijaan uskoo, lohikäärmeisiin ei.
:D Aww. Siistiä että keijut menee uskottavuudessa enkeleiden ja jumalan edelle.
 
Muistatko Peter Panin? "Joka kerta, kun joku lapsi sanoo: Minä en enää usko keijuihin, joku keiju vaipuu kuolleena maahan!" Selvää pelottelua :)
Muistuttaa jotenkin hassulla tavalla Pascalin vedonlyöntiä, "kannattaa uskoa Jumalaan varmuuden vuoksi." Vähän sama periaate, kannattaa uskoa keijuihin, koska jos sattuukin että niitä on olemassa ja et ole uskonut, yksi on heittänyt veivinsä.
 
  • Tykkää
Reactions: Data
[QUOTE="vieras";24205496]Näitä aloittajan uskontokiihkoiluja lukiessa käy ilmiselväksi, että ateismikin on mitä suurimmassa määrin uskonto :D[/QUOTE]
On, jos määrittelee sanan "uskonto" päin helvettiä.
 
Takarivistä, iltaa
dechsin alkuheitto oli hemmetin nasevaa ja pirun hauskaa. Nyt kun olen saanut alasuojat vaihdettua rajunpuoleisen naurun vapauttamilta lirautuksilta, voi heittää kommenttia tohon jouluun ja haudoilla käyntiin.

Jaan näkemykset alkuheitosta, mutta on se vaan hemmetin hienoa käydä siellä pakkasaamuisella hautausmaalla (ellei sada vettä). Autolla joululaulujen saattelemana perille, sitten hämärään viemään kynttilöitä, vähän pähkinöitä oraville, pari huulta viimeksi edesmenneen joulutavoista ja sitten kotiin glögiä keittelemään. Siellä ne edesmenneiden nimet löytyvät yhdestä kivestä ja kaikkialla on kynttilöitä pienen meren verran. On se vaan hienoa. Tulee joulufiilis. En jätä menemättä vaan, koska tällä hetkellä historiassamme hommaan liittyy puuhun naulatun miehen ja tämän isän sekä sekalaisen seurakunnan mukaan ajateltu näkökanta. menen koska se on vaan niin hemmetin hienoa joka vuosi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Takarivistä:
dechsin alkuheitto oli hemmetin nasevaa ja pirun hauskaa. Nyt kun olen saanut alasuojat vaihdettua rajunpuoleisen naurun vapauttamilta lirautuksilta, voi heittää kommenttia tohon jouluun ja haudoilla käyntiin.

Jaan näkemykset alkuheitosta, mutta on se vaan hemmetin hienoa käydä siellä pakkasaamuisella hautausmaalla (ellei sada vettä). Autolla joululaulujen saattelemana perille, sitten hämärään viemään kynttilöitä, vähän pähkinöitä oraville, pari huulta viimeksi edesmenneen joulutavoista ja sitten kotiin glögiä keittelemään. Siellä ne edesmenneiden nimet löytyvät yhdestä kivestä ja kaikkialla on kynttilöitä pienen meren verran. On se vaan hienoa. Tulee joulufiilis. En jätä menemättä vaan, koska tällä hetkellä historiassamme hommaan liittyy puuhun naulatun miehen ja tämän isän sekä sekalaisen seurakunnan mukaan ajateltu näkökanta. menen koska se on vaan niin hemmetin hienoa joka vuosi.
Minä taas vastustan hautojen palvontaa juuri sen ristiinnaulitun tyypin takia.
 

Yhteistyössä