V"**un päiväkoti käytäntö!!!

  • Viestiketjun aloittaja Miimiäinen
  • Ensimmäinen viesti
näinkin
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Just, ja masentuneetkin vaan ottakaa itteenne niskasta kiinni ja naapuriin kahville, eikös juu :headwall:

Tää palsta tursuaa taas teitä jotka ette nää mitään muuta kuin oman erinomaisen napanne -ja te samat itseäne täynnä olevayt ihmettelette että jotkut voi pahoin ja erakoituu...
Kun pitäisi tutustua niihin naapureihin mielellään jo ENNEN ku masentuu. Samoin lasten pitäisi oppia äideiltänsä miten yhteisöllisyys toimii. Tämän uusavuttomuuden sijaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja fjonga:
ainiin, mun pojat joutuu ehkä ensi syksynä eri päiväkoteihin koska paikkoja samasta tarhasta ei ole... enkä syytä virikelapsia :kieh: esikouluun menee kumpikin. päiväkodissa eräs hoitotäti kertoi, että voisin saada kummallekkin pojalle taksikuljetukset koska tarhat sijaitsevat kotoamme kaukana ja kumpikin vielä toisistaan aivan eri puolilla kaupunkia.

Tää on sun mielipiteesi...hyväksyn sen, mutta hyväksy sä muiden mielipiteet myös
B)
Ja kysympä vaan vaikka vanhojen kaivelu on mitä on...mutta miten ennen "vanhaa" on hoidettu isoja perheitä ja ei ole viety virike eikä muillekkaan paikoille.
En tarkoittanut että pelkkä lääkäri sen kirjoittaisi...kyllähän neuvolan ihmisetkin ovat ammattitaitosia ainakin täälläpäin, että hekin pystyvät sen paikan "antamaan" jos näkee tarpeelliseksi. Sekö ratkaisee perheen ongelmat eli jos on lapsi/lapset virikepaikalla, kyllä siellä perheessä voi olla muitakin isompia ongelmia ja nekö korjaantuu sillä että lapsi kärrätään hoitoon kun ei jaksa...pitäsi ainakin selvittää mikä on TODELLINEN syy miksi ei jaksa tms....
 
vieras
Meillä 3 lapsen hoitoonvieminen edessä syksyllä ja kyllä vähän pelottaa, miten käy. Täällä Itä-Helsingissä ainakin on aika paljon hoidossa maahanmuuttajien lapsia (kieltä oppimassa), vaikka vanhemmat olisi kotona. Samoin aika monet näyttävät vievän isommat lapset virikehoitoon. En oikein usko, että kaikki nämä äidit ovat masentuneita. Multa on vähän joka puolella kyselty (mm. neuvolassa), että missä tarhassa lapset on ja ovat olleet aidosti ihmeissään, kun olen kertonut, että kaikki 4 ovat kotihoidossa. Taitaa se vaan nykyään olla harvinmaista, että ne isommatkin ovat kotona.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta että samalla nollaat ne joista ei vastaavaan ole, ei ehkä voimat riitä tms. Pointtini ei ollut se, että teet kaikkes lasten eteen vaan se, että jotenkin olet nostamassa ittees muiden yläpuolelle.
Missä mä nollasin? Missä nostin itseni muiden yläpuolelle? Missä sanoin olevani parempi kuin joku toinen? Taidan päästä jyvälle asiasta, mutta.... Mä kirjoitan - olen aina kirjoittanut - tällä palstalla omia kokemuksiani. Jakanut kokemaani teidän muiden kanssa. Sen lisäksi olen keskustellut asioista yleisellä tasolla. Vastaillut myös joihinkin tiettyihin kirjoituksiin ilman, että se vastaukseni koskisi muuta kuin juuri sitä yhtä kirjoitusta. Onko nyt niin, että mitä ikinä kirjoitan, tulkitset sen yksinomaan mun omaksi tavakseni toimia? Ja että tapani toimia olisi mielestäni ainoa oikea tapa toimia? Jos näin on, mun on syytä ryhtyä olemaan tarkempi siinä, miten, milloin ja mihin ylipäätään vastaan. Ts en voi enää kirjoittaa itsestäni samassa kirjoituksessa kuin puhun aiheesta yleisesti. Kyllä se onnistuu ja ihan mielelläni niin teenkin, jos joku sellaista kaipaa =) Itse asiassa...olen jo muutaman kerran viime aikoina törmännyt tilanteeseen, jossa joku palstailija on kiskaissut kasvimaan nenäänsä. Olen ollut suunnattoman hämmästynyt ja joutunut lukemaan kaikki kirjoitukseni ymmärtääkseni, mistä se kasvimaa meni lukijan nenään. Joskus olen kysellyt, että tästäkö suutuit. Ja toinen on vastannut ei, mutta ei ole osannut myöskään sanoa, mistä lopulta mulle suuttui. Kokonaisuudesta luultavasti :/ Ehkä olisi syytä luoda pari uutta nikkiä itselleen: yksi puolueeton, tunteeton asiallinen nikki, toinen tunteellinen, ymmärtävä nikki, kolmas huumorintajuinen nikki jne =)

 
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Ööö.. Mistä ap. tietää, että just virikelapset on vieny ne paikat? Vai kävikö se jo ilmi tässä ketjussa?
Alkuperäinen kirjoittaja Miimiäinen:
Tiiän kyllä, että siellä on näitä kotona olevien lapsia ainakin sen 10, voi olla enempikin. Sitä, kun sauu tässä tarhojen lähellä ja tuntee ihmisiä, niin yllättävän hyvin on perillä asioista :/ Ei siis huhupuheita vaan ihan oikeeta tietoa! Tosta naapurirapustakin nainen on vauvan kanssa kotona ja perheen 3 isompaa lasta, viedään joka aamu tarhaan ja haetaan siinä 3 aikaan pois. Ja molemmat vanhemmat on kotona!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja näinkin:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Just, ja masentuneetkin vaan ottakaa itteenne niskasta kiinni ja naapuriin kahville, eikös juu :headwall:

Tää palsta tursuaa taas teitä jotka ette nää mitään muuta kuin oman erinomaisen napanne -ja te samat itseäne täynnä olevayt ihmettelette että jotkut voi pahoin ja erakoituu...
Kun pitäisi tutustua niihin naapureihin mielellään jo ENNEN ku masentuu. Samoin lasten pitäisi oppia äideiltänsä miten yhteisöllisyys toimii. Tämän uusavuttomuuden sijaan.
Oho, tuntuupa että masennusta pukkaa, minäpä menen äkkiä soittamaan tuon naapurin ovikelloa ja pyytään meille kahville. On se varmaan ihan ok vaikka se ei tervehdi koskaan vaan livahtaa äkkiä ovesta jos satumme käytävään samaan aikaan. Myös alakerran narkkari on varmasti ihan kiva, ulkonäköhän pettää aina. Tai a-rapun kärttyisä mummo joka huutaa parvekkeelta lapsille ilkeitä -se on varmaan sydmeltään täyttä kultaa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja essi2008:
mutta miten ennen "vanhaa" on hoidettu isoja perheitä ja ei ole viety virike eikä muillekkaan paikoille.
Ennen oli ennen ja nyt on nyt.

Mä en käsitä miks aletaan kaivella menneitä -mut jos ehdotetaan että eletään kuin ennen, ilman sähköä ja vettä jne. niin SE ei kelpaakaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja essi2008:
Tää on sun mielipiteesi...hyväksyn sen, mutta hyväksy sä muiden mielipiteet myös
B)
Ja kysympä vaan vaikka vanhojen kaivelu on mitä on...mutta miten ennen "vanhaa" on hoidettu isoja perheitä ja ei ole viety virike eikä muillekkaan paikoille.
En tarkoittanut että pelkkä lääkäri sen kirjoittaisi...kyllähän neuvolan ihmisetkin ovat ammattitaitosia ainakin täälläpäin, että hekin pystyvät sen paikan "antamaan" jos näkee tarpeelliseksi. Sekö ratkaisee perheen ongelmat eli jos on lapsi/lapset virikepaikalla, kyllä siellä perheessä voi olla muitakin isompia ongelmia ja nekö korjaantuu sillä että lapsi kärrätään hoitoon kun ei jaksa...pitäsi ainakin selvittää mikä on TODELLINEN syy miksi ei jaksa tms....
eihän virikehoidolla ole välttämättä tekemistä kotona olevien ongelmien kanssa :eek: monet voivat pitää lastansa hoidossa kun edellinen työ on päättynyt ja etsitään seuraavaa. syitä miksi joidenkin lapsi käy tarhassa on todellakin hyvin monia! mä hyväksyn silloin toisten mielipiteet kun niissä todellakin katsotaan omaan napaan peilin kautta eikä lähdetä tikulla tökkimään muita jotta itsellä olisi parempi olla.
vaikkakin tähän kohti voisi myös lainata, nina mikkosen lausetta :whistle:
 
yhteisöllisyys olis kyl ihana juttu jos sitä nykyään olis siinä määrin kuin ennen. perheet hajoaa nykyään työn perässä ympäri suomen ja monille tukiverkostokin jää olemattomaksi. kaikille ei ole myöskään suotu taitoa tutustua muihin helposti, me ihmiset kun tupataan olemaan erilaisia =) perheille tarjottava apu vähenee vuosi vuodelta.. aika loppuun pitää ihmisen itsensä ajaa ennekuin saa apua, jos saa sittenkään. jos perhe kokee että hoitoonvieminen toimii ennaltaehkäisevänä apuna niin hyvähän se vaan on. hoitoonviemiseen on taas hirmuisesti eri syitä..
 
anika harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja essi2008:
Alkuperäinen kirjoittaja fjonga:
ainiin, mun pojat joutuu ehkä ensi syksynä eri päiväkoteihin koska paikkoja samasta tarhasta ei ole... enkä syytä virikelapsia :kieh: esikouluun menee kumpikin. päiväkodissa eräs hoitotäti kertoi, että voisin saada kummallekkin pojalle taksikuljetukset koska tarhat sijaitsevat kotoamme kaukana ja kumpikin vielä toisistaan aivan eri puolilla kaupunkia.

Tää on sun mielipiteesi...hyväksyn sen, mutta hyväksy sä muiden mielipiteet myös
B)
Ja kysympä vaan vaikka vanhojen kaivelu on mitä on...mutta miten ennen "vanhaa" on hoidettu isoja perheitä ja ei ole viety virike eikä muillekkaan paikoille.
En tarkoittanut että pelkkä lääkäri sen kirjoittaisi...kyllähän neuvolan ihmisetkin ovat ammattitaitosia ainakin täälläpäin, että hekin pystyvät sen paikan "antamaan" jos näkee tarpeelliseksi. Sekö ratkaisee perheen ongelmat eli jos on lapsi/lapset virikepaikalla, kyllä siellä perheessä voi olla muitakin isompia ongelmia ja nekö korjaantuu sillä että lapsi kärrätään hoitoon kun ei jaksa...pitäsi ainakin selvittää mikä on TODELLINEN syy miksi ei jaksa tms....
Myös "ennen vanhaan" lapsen päivähoitoon laittaminen oli yksi lastensuojelullinen toimenpide. Lapsi saatettiin laittaa hoitoon sosiaalisin perustein (tai terveydellisin )

Päivähoitopaikan myönsi (kuten nykyäänkin ) päiväkodin johtaja, mutta nykypäivästä poiketen hänellä oli myös valta päättää, kuka päivähoitopaikan saa ja kuka ei. Nämä sosiaaliset ja terveydelliset syyt menivät yleensä työssäkäyvien perheiden lasten edelle, koska syyt koettiin pakottavammiksi. Joissain päiväkodeissa asia taas hoidettiin toisinpäin.

Ne perheet, joille paikkaa ei löytynyt, etsivät hoitajan yksityisiltä markkinoilta eli vaikkapa kaupan ilmoitustaulun kautta.

Subjektiivinen päivähoito-oikeus luotiin vähentämään byrokratiaa ja sitä kautta kustannuksia. Tavoitteena oli myös valtakunnallisesti tasa-arvoinen kohtelu. Eli että päivähoitopaikan saa kaikkialla samoin perustein.

Nämä tavoitteet ovat täyttyneet. Päättäjämme eivät ole halukkaita subjektiivisen päivähoito-oikeuden purkamiseen juuri siitä syystä, että se lisää menoja byrokratian lisääntymisen kautta. Menot tulisivat lisääntymään myös sosiaali- ja terveystoimessa.

On ihan tutkittu asia, että virikepaikoilla olevien määrä on tosi vähäinen. Yritän löytää linkin, jotta ei tarvitse uskoa minua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja näinkin:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Just, ja masentuneetkin vaan ottakaa itteenne niskasta kiinni ja naapuriin kahville, eikös juu :headwall:

Tää palsta tursuaa taas teitä jotka ette nää mitään muuta kuin oman erinomaisen napanne -ja te samat itseäne täynnä olevayt ihmettelette että jotkut voi pahoin ja erakoituu...
Kun pitäisi tutustua niihin naapureihin mielellään jo ENNEN ku masentuu. Samoin lasten pitäisi oppia äideiltänsä miten yhteisöllisyys toimii. Tämän uusavuttomuuden sijaan.
Siis ei hyvää päivää. Mä en tunne mun naapureita, pitäiskö mennä äkkiä tutustumaan, jos vaikka satun joskus sairastumaan masennukseen? Wtf?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Alkuperäinen kirjoittaja näinkin:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Just, ja masentuneetkin vaan ottakaa itteenne niskasta kiinni ja naapuriin kahville, eikös juu :headwall:

Tää palsta tursuaa taas teitä jotka ette nää mitään muuta kuin oman erinomaisen napanne -ja te samat itseäne täynnä olevayt ihmettelette että jotkut voi pahoin ja erakoituu...
Kun pitäisi tutustua niihin naapureihin mielellään jo ENNEN ku masentuu. Samoin lasten pitäisi oppia äideiltänsä miten yhteisöllisyys toimii. Tämän uusavuttomuuden sijaan.
Siis ei hyvää päivää. Mä en tunne mun naapureita, pitäiskö mennä äkkiä tutustumaan, jos vaikka satun joskus sairastumaan masennukseen? Wtf?
Ei sun tartte, meet vaan lääkäriin ja otat mömmöjä. :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja essi2008:
mutta miten ennen "vanhaa" on hoidettu isoja perheitä ja ei ole viety virike eikä muillekkaan paikoille.
Ennen oli ennen ja nyt on nyt.

Mä en käsitä miks aletaan kaivella menneitä -mut jos ehdotetaan että eletään kuin ennen, ilman sähköä ja vettä jne. niin SE ei kelpaakaan.

Ei nyt sentään tarvitse kikaudelle saakka mennä. Subjektiivinen päivähoitolaki tuli voimaan 90 luvulla.
Kyllä silloin oli sähköä ja juoksevaa vettä niinkuin nyttenkin.

 
Wide
Alkuperäinen kirjoittaja :P:
Alkuperäinen kirjoittaja diipadaapa:
Alkuperäinen kirjoittaja :P:
Alkuperäinen kirjoittaja tavallinen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Miimiäinen:
Se on kiva, että kaikilla kotona olevillakin on oikeus laittaa lapset hoitoon kokopäiväsesti. Tarviihan ne vauvojen äidit kahdenkeskeistä aikaa ja työttömät omaa aikaa ilman isompia muksujaan :headwall:
Tätä kun en minäkään ymmärrä, niin voin hyvin kuvitella vitutuksesi määrän.

ja minä ymmärrän laitan oman tyttöni (2v 4kk)päiväkotiin vaikka olen ite kotona.en tee tätä itseni takia VAAN LAPSENI.tytön kehityksen kannalta on tärkeää että pääsee touhuamaan oman ikäistensä kanssa.meillä ei ole pieniä lapsia suvussa.että todellaki ymmärrän miksi aikuiset laittaa lapsia hoitoon ! :)
itse jään kotia nauttimaan raskaudesta <3 sitten ku vauva syntyy omat tyttöni pois päiväkodista..näin olen suunnitellut.näin tytölläni on oman ikäistänsä seuraa sen aikaa kun ootan ja näin vauvalla on isosisko leikkikaverina!tämä on minun ratkasu enkä tarvitse kenenkää katkeran äidin mielipiteitä mihinkää :D
Leikkikavereita voi nähdä puistoissa, pihalla, kerhoissa jne. EI todellakaan ton takia tarvitse päiväkotiin viedä! Mikä teitä ihmisiä vaivaa? Uusavuttomuutta!

Johan täältä Löyty Ainaki yksi KATKERA ihminen :D ! Kuten jo sanoin minun ratkaisuni ei kuulu KELLEKKÄÄN muulle!NIIN JA TIEDOKSI VAIN TYHMILLE NEUVOLATÄTI SUOSITTELI JUURI TÄTÄ RATKAISUA MEILLE ;) :p se sopii meille paremmin kun hyvin :p VITUTTAAKO?:D mitä te kuvitteletta saavuttavan tällä keskustelulla?? luutetteko te todella että jotakin tapahtuisi ku täälä mesuaa?:D
on se hyvä että tällaisia palstoja on keksitty niin saa NAURAA katkerille ihmisille :D :D

Turhaan eivät suosittele virikepaikkoja.
Oletko ikinä miettinyt miksi näin?
 
Alkuperäinen kirjoittaja SpookyMama:
Tämä subjektiivinen oikeus on syvältä. Pakko sanoa vaikka itse olenkin tarha-täti ja omatkin ovat olleet päiväkodissa hoidossa.
Kannatan subjektiivisen päivähoidon lakkauttamista mutta tiedän myös että on lapsia jotka kuntoutuksen takia tarvitsisivat hoitopaikkaa niin ok. Heille paikka suodaan ja tietyillä lausunnoilla lääkäri/sossu/neuvola sen paikan saisi.
Tai sitten suotaisiin mahdollisuus hoitopaikkaan vanhempien työpaikan lähelle. Tämä tarkoittaisi myös sitä että olisi mahdollisuus toiselle paikka kunnalle viedä lapsi hoitoon jos näin haluttaisiin. Vaikka tuskin tämä mitenkään helpottaisi tiettyjen alueiden päivähoito paikkojen pulaa.
Tällöin olisi mahdollista saada lapsi sinne kodin lähelle hoitoon ja ei menisi vanhemmilla ihan älyttömästi aikaa työmatkoihin johan siinä lapsenkin päivälle hoidossa tulee ihan liikaa pituutta.

Myös kunnat ja kaupungit vosivat miettiä enemmän jotakin kerhotoimintaa lapsille jotka ovat kotona niin siellä saisi niitä kokemuksia ja elämyksiä mitä päiväkodissa on. Kyllä tiedän että kerhoja on mutta tuntuu vaan että äidit/isät eivät aina tiedä minne mennä. Kun toi kerhojen mainonta on aikas hiljaista.
kyllähän ainakin pääkaupunkiseudulla voi olla vaikka naapurikunnassa lapsi hoidossa.

 
Miimiäinen
Ompas tää ketju venyny. Koitan tässä vastailla parhaani mukaan.

Ihan ensiks haluun sanoa, että mä kyllä ymmärrän virikepaikat lapsille joilla on OIKEESTI niille tarvetta. Mutta mun päähän ei vaan mee, miks kotiäidit ja työttömät varmuuden vuoks vie niitä lapsia hoitoon. Jos vaikka joskus saa töitä, niin on paikka valmiina. Ja sen takia, että äiti saa laatuaikaa vauvan kanssa ja kivempi käydä shoppailemassa ja kahvilla kavereiden kanssa, kun isommat ei oo mukana. Sitten ne ihmiset joiden on PAKKO saada lapsi tarhaan, ei paikkaa saa :kieh: Ja ei se todellakaan ole niiden lasten vika, niitä en syytä. Viattomia lapset noihin asioihin on!
Mutta en tajua miksi työssä käyvien lasten pitää kärsiä. Muutenkin työssä käyvät näkee lapsiaan tosi vähän. Sitten pitää vielä noita jumalattoman pitkiä tarhamatkoja tehä, että yhteistä aikaa on vieläkin vähemmän :(
Jos noi virikelapset tosta meijän lähitarhoilta jäis kotihoitoon, noita paikkoja ei taatusti vähennettäis, koska tällä alueella riittää kyllä noita lapsia hoitoon!

Kävin kattomassa noita matkoja, noi tarhat mistä varmasti paikkoja saa on n. 20km:n päässä. Aikaa niihin tosiaan meneekin vaan se tunnin verran, eikä 2 mitä luulin. Meiltä onkin näemmä suht hyvät kulkuyhteydet toiselle puolellekin helsinkiä :) Ainoo on se, että mun pitää sitten lähteä vielä töihin, joka on tuolla Vantaan persuksissa. Tästä meiltä pääsee suht hyvin, mutta tuolta muualta työmatkakin taas kasvaa.

Ja joku kysyi, olisko mahollista muuttaa lähemmäs hoitopaikkaa. Ei tosiaan onnistu. Ei täältä niin vaan asuntoja saada mistä mieli tekee. Ja muutenkin, tästä mua ei kovin äkkiä saa pois lähtemään. Vihdoinkin me asutaan asunnossa, jossa viihdytään kaikki =)

Joku kerto, että olivat olleet 2-3kk kokonaan ilman hoitopaikkaa. Jos meille noin kävis, olis pakko jättää menemättä töihin. Ei yksinkertasesti olis muuta vaihtoehtoa.

Onko toi oikeesti totta, että mä Helsinkiläisenä voin hakee tarhapaikkaa Vantaan puolelta? Sillon, kun aiemmin yritin noita tarhaan saada 3 vuotta sitte, mulle sanottiin, etten saa paikkaa Helsingin ulkopuolelta. Se helpottais kummasti, jos sieltä vois saada paikan, niin se olis työmatkan varrella :)

Olikohan siinä kaikki :whistle:

No, tää asia ratkee viimeistään ens kuussa, joten koitan olla stressaamatta liikaa.
 
Miimiäinen
Niin sitä mun pitikin kysyä, että osaako kukaan sanoo, mitä maksaa kuukaudessa hoitajan kotiin palkaaminen?

Ja miten phh juttu menee? Jonotetaanko niihin samalla tavalla, kun tarhaankin?
 
huhu
Ap:n tilanne on ikävä, mutta kuntien tehtävä on hoitaa asia. Yleisesti ottaen tähän virikehoitokeskusteluun (puolesta/ vastaan) liittyen:

- Onko lapsen turvallisuuden- ja "pysyvyyden" tunteen kehittymisen sekä kasvun ja kehityksen kannalta hyvä, että hän voi joutua vaihtamaan tutun, hyväksi koetun hoitopaikan uuteen ja vieraaseen äidin vuoden äitiysloman jälkeen?
- Eikö hoidosta todellakaan voi olla iloa ja hyötyä esikolle (pari krt viikossa lyhyt päivä), jos hän kerran itse haluaa mennä sinne ja innolla odottaa leikkejä kavereiden kanssa? Ikinä ei ole ollut mitään ongelmia eikä vastentahtoista lähtöä hoitoon, päinvastoin.
- Onko esikon turvallisuudentunteelle hyvä, jos hän joutuu katsomaan kun äiti itkee melkein joka päivä väsymyksen vuoksi? Sen sijaan, että edes parina päivänä äiti voisi nukkua vauvantahtisesti pisin päivää. Kahden lapsen päikkärit eivät aina osu yhteen.
- Pitääkö äidin ajaa itsensä piippuun ennen kuin kannattaa hakea apua vai onko ennaltaehkäisy parempi (myös kunnalle pidemmän päälle edullisempi) vaihtoehto?
 
vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja Miimiäinen:
Ompas tää ketju venyny. Koitan tässä vastailla parhaani mukaan.

Ihan ensiks haluun sanoa, että mä kyllä ymmärrän virikepaikat lapsille joilla on OIKEESTI niille tarvetta. Mutta mun päähän ei vaan mee, miks kotiäidit ja työttömät varmuuden vuoks vie niitä lapsia hoitoon. Jos vaikka joskus saa töitä, niin on paikka valmiina.
Työttömät vievät sen vuoksi lapsensa hoitoon, että heille saattaa tulla työhönosoitus nopeammin kuin hoitopaikan saa (eli se kaksi viikkoa). Ei myöskään ole inhimillistä lyödä pieniä lapsia täyspäiväiseen hoitoon tuosta noin vain, ilman harjoittelujaksoa.

Ja pitkäaikaistyöttömillä saattaa esiintyä syrjäytymistä ja masennustakin niin että ainakin isomman lapsen on parempi olla hoidossa, vaikkei vanhemmilla työtä olekaan tiedossa lähiaikoina. Lisäksi rahanpuutteen vuoksi jopa ruoan laatu saattaa olla niin huonoa, että on parempi että lapsi saa päiväkodissa ravitsevaa ruokaa syödäkseen.
 
Miimiäinen
Alkuperäinen kirjoittaja huhu:
Ap:n tilanne on ikävä, mutta kuntien tehtävä on hoitaa asia. Yleisesti ottaen tähän virikehoitokeskusteluun (puolesta/ vastaan) liittyen:

- Onko lapsen turvallisuuden- ja "pysyvyyden" tunteen kehittymisen sekä kasvun ja kehityksen kannalta hyvä, että hän voi joutua vaihtamaan tutun, hyväksi koetun hoitopaikan uuteen ja vieraaseen äidin vuoden äitiysloman jälkeen?
- Eikö hoidosta todellakaan voi olla iloa ja hyötyä esikolle (pari krt viikossa lyhyt päivä), jos hän kerran itse haluaa mennä sinne ja innolla odottaa leikkejä kavereiden kanssa? Ikinä ei ole ollut mitään ongelmia eikä vastentahtoista lähtöä hoitoon, päinvastoin.
- Onko esikon turvallisuudentunteelle hyvä, jos hän joutuu katsomaan kun äiti itkee melkein joka päivä väsymyksen vuoksi? Sen sijaan, että edes parina päivänä äiti voisi nukkua vauvantahtisesti pisin päivää. Kahden lapsen päikkärit eivät aina osu yhteen.
- Pitääkö äidin ajaa itsensä piippuun ennen kuin kannattaa hakea apua vai onko ennaltaehkäisy parempi (myös kunnalle pidemmän päälle edullisempi) vaihtoehto?
No näinhän se tulee meilläkin menemään. Lapsi saattaa joutua tonne pitkälle tarhaan ja muuutaman vuoden päästä, kun eskarin alottaa joutuu sieltä tutusta ja turvallisesta vaihtamaan tänne uuteen ja vieraaseen lähitarhaan :/
Toinen vaihtoehto on, että alottaa koulun ihan vieraiden ihmisten kanssa, kun on saanu eskarivuoden viettää siellä tutussa.
 
Ikävä tilanne ap:lla, mutta yhä vaan jaksaa hämmästyttää miten täällä ihmiset uskovat tietävänsä naapureiden asiat pohjia myöten, siinä ohessa nekin syyt miksi lapset ovat ns. virikehoidossa.

Ja tuo työttömien tilanteeseen suhtautuminen jaksaa yhä vain kummastuttaa. :eek: Siiskö ihan oikeasti ap:lle (ja ilmeisesti monelle muullekin täällä?) se tarkoittaa sitä että heitetään sohvalle pitkälleen ja pidetään lapset siinä kotona pyörimässä ilman aikomustakaan etsiä töitä muualta? Itse en ole onnekseni työttömäksi joutunut koskaan jäämään, mutta mitä perheellisiäkin kavereita on tuossa tilanteessa nähnyt niin ei kukaan ole kyllä ottanut asennetta "olkoot, nyt jäädään sitten työttömiksi hamaaseen tulevaisuuteen". Kyllä noilla on ollut kova kiire lähteä heti saman tien etsimään työpaikkaa muualta ja suhteellisen nopeasti sellaisia on sitten löytynytkin. Järjetön ajatus tuossa tilanteessa ottaa heti lapset kotiin ja siinä lasten kanssa seuraava viikko väsätä työhakemuksia ja ravata työhaastatteluissa kunnes sen työpaikan löydyttyä paniikissa hakea uutta hoitopaikkaa että pääsisi heti aloittamaan. :headwall: Mutta kukin tyylillään.

Itsellä varmasti vauvankin myötä molemmat lapset jatkaisivat päiväkodissa enkä jaksaisi suinkaan jokaiselle naapurille tai päiväkotikaverin vanhemmille tehdä selvitystä meidän tilanteesta. Sen enempää kuin siitäkään miksi muksut on parhaillaankin hoidossa samalla kun tässä itse kotona istuskelen netissä ja siivoilen ym, kohta lähdetään vielä koiran kanssa pitkälle lenkille.
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Ikävä tilanne ap:lla, mutta yhä vaan jaksaa hämmästyttää miten täällä ihmiset uskovat tietävänsä naapureiden asiat pohjia myöten, siinä ohessa nekin syyt miksi lapset ovat ns. virikehoidossa.

Ja tuo työttömien tilanteeseen suhtautuminen jaksaa yhä vain kummastuttaa. :eek: Siiskö ihan oiekasti ap:lle (ja ilmeisesti monelle muullekin täällä?) tarkoitaa sitä että heitetään sohvalle pitkälleen ja pidetään lapset siinä kotona pyörimässä ilman aikomustakaan etsiä töitä muualta? Itse en ole onnekseni työttömäski joutunut koskaan jäämään, mutta mitä perheellisiäkin kavereita on tuossa tilanteessa nähnyt niin ei kukaan ole kyllä ottanut asennetta "olkoot, nyt jäädään sitten työttömiksi hamaaseen tulevaisuuteen". Kyllä noilla on ollut kova kiire lähteä heti saman tien etsimään työpaikkaa muualta ja auhteellisen nopeasti sellaisia on sitten löytynytkin. Järjetön ajatus tuossa tilanteessa ottaa heti lapset kotiin ja siinä lasten kanssa seuraava viikko väsätä työhakemuksia ja ravata työhaastatteluissa kunnes sen työpaikan löydyttyä paniikissa hakea uutta hoitopaikkaa että pääsisi heti aloittamaan. :headwall: Mutta kukin tyylillään.

Itsellä varmasti vauvankin myötä molemmat lapset jatkaisivat päiväkodissa enkä jaksaisi suinkaan jokaiselle naapurille tai päiväkotikaverin vanhemmille tehdä selvitystä meidän tilanteesta. Sen enempää kuin siitäkään miksi muksut on parhaillaankin hoidossa samalla kun tässä itse kotona istuskelen netissä ja siivoilen ym, kohta lähdetään vielä koiran kanssa pitkälle lenkille.
se on hvyät sulle huoh....
 

Yhteistyössä