Vakava anti-D-immunisaatio, onko muita?

Niitä tiittereitähän ne seuraa raskauden ajan.. Millä viikoilla oot ja mitä arvoja on ollu?

Molemmat lapset syntyivät terveinä.. Esikoisesta ei ollut vasta-aineita, mutta toisesta oli. Aluksi 8, sitte tippu neljään ja lopuksi nousi 16. Sitten laskettuna päivänä soittivat, että nyt käynnistetään kun oli tuosta vielä noussut. Tyttö oli tosi keltainen ja sai kaksi kertaa sinivalohoitoa ja hemoglobiinia seurattiin koko ajan ja vielä neuvolassa pari kuukautta.

Neuvolassa eivät osanneet neuvoa yhtään koko asiassa raskauden aikana..
 
Jeps, tiitteri oli alussa 16, sit tiputuksen jälkeen oli laskenut 8. Nyt olin tiistaina viimeks ultrassa ja verta otettiin taas uutta tiitteriä varten, tuloksen saan myöhemmin.
Viikkoja tuli tänään täyteen 28. Tiputuksessa (kiovig-lääke) olin viimeks 2 vkoa sitten ja sain 7 dl, voin kertoa, että pissatti! :)
Tää on siis mun toinen raskaus, eka typykkä on kans + mut vasta-aineita ei ollu ollenkaan ja tyttö tuli viikko lasketun päivän jälkeen käynnistyksellä. Tässä raskaudessa vasta-aineita oli heti. Tää hoito on ilmeisesti kokeellinen tai jotain, koska en oo kuullu kenestäkään muusta joka sais. Työpaikkalääkäri ei ollu koskaan kuullutkaan ja neuvolatädillä oli lääketieteen oppikirja auki kun menin käymään, ei kovin lohdullista. Mutta sentään saan hoitoa vaikka rankkaa onkin, kuulin yhdestä äidistä, jolle neuvolas oli sanottu et vauva joko kuolee kohtuun tai syntyessään! Ja sillä äidillä on tammikuussa laskettu aika.

Ootko huomannut että olis ollu vaikutusta tytön kasvuun tms.? Kiitos jo etukäteen kun vastasit! :)
 
Tulen tähän ketjuun ihmettelemään, jos sallitte... Kun mulla löytyi verestä vasta-aineita - kyseessä ei ole Rh, vaan sellainen tekijä kuin c-. Mistään ei oikein löydy tietoa, kun joka paikassa vaan puhutaan tuosta Rh- negatiivisuudesta... :/ Mutta mulla siis viikkoja nyt 12+ eikä vielä ainakaan ollut näitä tiittereitä... Seuraillaan neljän viikon välein verikokeilla arvoja. Eli en nyt vielä ole kovin huolestunut, ja äitipolin lääkärikin oli rauhoitteleva, mutta toki olisi kiva tietää, miten tilanne on kehittynyt muilla :wave:
 
Minä olen rv 14, ja olen Rh+, ja minulta löydettiin vasta-aineita verestä, jotka saattaisivat huonossa tapuksessa aiheuttaa vauvalle anemian (tai vielä pahempaa...). Vasta-aineita sain edellisessä synnytyksessä verensiirron mukana, sitä en tiedä että miksi. Muutenkaan en ymmärrä asiasta oikein mitään, kun aina puhutaan tuosta Rh- äidistä, mutta minä siis olen tosiaan positiivinen, mutta "sama" ongelma. Tuota Rh- puuttuvaa d:tähän pystyy käsittääkseni hoitamaan joillain pistoksilla ennaltaehkäisevästi....

Neuvolaan kun soitin, niin täti ei osannut kertoa mitään tästä minun jutusta, ei ollut tietoinen että näinkin voi käydä. Mutta nyt siis olen verikoe seurannassa, kuukauden välein otetaan näytteet.
 
mörtsykkä meillähän on siis sama homma, itse myös Rh +, mutta vasta-aineita siis löytyi tällaiselle kuin c-... Itse en ole saanut verensiirtoja, joten tämä tekijä täytyy siis miehellä olla c+ (on menossa verikokeisiin). Onko sulla tiitteri noussut? Mulla siis oli vielä 0, joten ei hätää tällä hetkellä. Eihän kellekään toivo ylimääräistä huolta, mutta kiva että löytyi kohtalotoveri :wave:
 
Heippa.

Oon ymmärtänyt, että positiivinenkin äiti voi tosiaan alkaa kehittää vasta-aineita. Ei muakaan neuvolan täti osannut neuvoa vaan kyseli multa kaikkea. Mutta oot seurannassa ja ne huomaa kyl jos jotain on vialla. Tsemppiä molemmille! :)
 
Mielessä on ollut käydä täällä jo aiemmin, mutta aina se on vain jäänyt. Luulisin et mulla olis se myös aikapitkälti nollassa, ei minulle ole ainakaan kukaan asiasta mitään sanonut. Mutta tosiaan, neuvolassa ei asiaan oikein osattua mitään sanoa, et miksi mulle on tullut sitä siirretyn veren mukana.

Perjantaina käytiin sit miehen kanssa verikokeissa yhdessä, toivottavasti vastaukset tulisi ensi viikon keskiviikkoon mennessä, silloin kun on neuvola. Helpompi yrittää kasvotusten vaatia jonkinlaisia selvityksiä asiasta, silloin kun ei ole niin helppo neuvolatätin jättää soittamatta itse ehdottamaansa soitto aikaan.... :D

Mutta stoppis, tuo on kyllä niin valitettavan totta, että jokapaikassa tulee vastaan vain Rh- äitejä, vaikka käsittääkseni ne ovat suht samanlaisia periaatteessa, vaikkakin siihen anti-D:hen on se joku pistos hoito ja tähän ei mitään... Monesko lapsi sulla on? Mie odotan toista.

Koko ajan vain pelottaa, et mitä jos se ei siellä masussa pääse kehittymään tarpeeks tai jotain, kun ei edes ole raskausoireita samalla tavalla kuin edellisessä. Toisaalta tosi hyvä vain. :)

Toivottavasti ette ole kokonaan hylänneet tätä ketjua.
 
http://veripalvelu.fi/www/2294

Siinä siis vasta-aineista juttua, mulla oli aikoinaan siis vuosi sitten sama homma ja kukaan ei tuntunut tietävän mitään asiasta muuta kuin että verikokeita otettiin ja lopulta sitten soitin veripalveluun niin sain paljon paremmat tiedot ja vastaukset kuin neuvolasta.

Kannattaa siis sinne soittaa mieltä painavista asioista noiden veri-ryhmien ja vasta-aineiden suhteen. :wave:
 
mörtsykkä meillä on kolme lasta ja tää viides raskaus, joten se mun kohdalla vähän selittää näitä vasta-aineita (mitä enemmän raskauksia, sitä todennäköisemmin vasta-aineita alkaa esiintymään). Sulla vähän eri tilanne siinä mielessä, että olet verensiirron kautta immunisoitunut -> jos vauvalla onkin sama tekijä kuin sulla, niin ehkä teillä ei olekaan vaaraa? En ole varma miten se silloin menee... voiko vasta-aineet silti mennä istukan läpi ja aiheuttaa jotain, en tiedä?


Mikä on Hannelen tilanne? Kiinnostaa kyllä tietää, jos vaikka meilläkin tiitterit alkaa nousta, niin mitä sitten tehdään... Auttoiko se tiputus miten pitkäksi aikaa ja alkoiko nousta uudelleen arvot? :wave: Toivottavasti kaikki hyvin siellä! :hug:
 
ilmottaudun myöskin joukkoon.
kyseessä toinen raskaus ja vasta-aineet olleet koholla ensimmäistä näytteenotosta alkaen, kyseessä vasta-aine anti-d. mies oli mukana alkuvaiheessa verikokeissa, joista selvisi että hän on O+ ja minä AB-, lausuntojen mukaan mies on siis homotsygootti, jolloin lapset perivät hänen veriryhmäominaisuutensa.
aluksi tiitteri oli 1, sitten 2, 4, 4, ja 2. titteri on ollut arvoltaan 2 tähän asti, kunnes oli pomsahtanut arvoon 16 viime näytteenotossa. maanantaina soitettiin yliopistollisesta sairaalasta, että perjantaina lisäkokeisiin, joissa määritellään bilirubiiniarvo lapsivedestä.
tietoa aiheesta löytyy todella huonosti, koska veriryhmäimmunisaatiot ovat harvinaisia. spr veripalvelun sivut ovat parhaaksi havaitut, asiat on selvitetty suunnilleen niin että tavallinen ihminen tajuaa edes osan lukemastaan.

itselläni on viikkoja jo 34, joten verensiirtoja tuskin tehdään enää näin loppuvaiheessa. synnytystä ruvetaan kaiketi käynnistelemään mikäli kokeissa ilmenee jotain. tuntuu vaan, että asia tulee taas niin puun takaa, kun on pitkään ollut hissuksiin. alkujärkytys oli valtaisa, kun lueskelin vasta-aineiden aiheuttamista vaaroista sikiölle kehityshäiriöistä kuolemaan ja kaikkea siltä väliltä. onneksi suomessa kuitenkin on hyvät hoitotulokset pahastakin anemiasta kärsiville vauvoille, lieventää edes vähän tunteiden sekamelskassa..

heituska 34+0
 
stoppis: sen verran mulle äitipolin lääkäri selvitti, että sama homma se on, vaikka verensiirrolla sitten olisikin ne vasta-aineet saanut. Mulla on joku ihme anti - S, ja lisäks joku tuntematon (?) , ja papereissa just lukee jotka tuli spr:ltä, et voi aiheuttaa vastasyntyneelle hemolyyttisen taudin.

Hannele: oliko se hoito sitten vain siihen anti- D:hen? Se tiputus siis... Kun olen siis sellaisessa käsityksessä ollut, et se on ainut jota jollain tavalla hoidetaan (poislukien verensiirrot ja valohoidot), olisi kiva päivittää tietoa. :) Mut hyvä jos sulla on ollut siitä apua. :)
 
Nostelen tätä, josko Hannele ja Heituska tulis kertomaan miten menee :wave: Olisi kiva kuulla teiltä pitemmällä olevilta miten tilanne on edennyt ja mitä on odotettavissa!

Miten mörtsykkä, onko mitään uutta teillä? Mä kävin vasta toisissa verikokeissa, ei ole tietoa vielä tuloksista. Mutta toivottavasti se nyt ei näin aikaisessa vaiheessa sen kummemmaksi menekään...
 
Heips! Mä vilkuttelen kans tähän pinoon.. Mulla vasta-aineena anti-E ja toisena tuntematon vasta-aine. Kuukauden välein kontrollinäytteet, ja ollaan isännän kanssa molemmat rh+.. Tosin isäntä todettiin vasta-aine E:n heterotsygootiksi, eli periytyy puolelle lapsista...
 
Täälä kans yks haluaisi jakaa kokemuksiaan. Ensimmäisen lapsen kanssa ei mitään ongelmia mutta sitten toisen kohdalla verikokeista ilmeni anti-K vasta-aineita ja puhuttiin myös jostain Kell-immunisaatiosta (jos nyt oikein muistan). Tiitterit katottiin joka kuukausi ja kontrolliultria oli tiuhaan. Tiitterit sahas 13 ja 32 väliä. Synnytys käynnistettiin sitten laskettuna aikana kun arvot oli sitten hieman noussut. Terve tyttö kuitenkin syntyi ja hemoglobiini ollaan tarkastettu 3kk ja 6kk iässä. Seuraava tarkastus on vuoden iässä.
Nyt on kolmas tulossa (ihan alkuvaiheessa vielä) ja sama rumba siis edessä.
 
Ristiinkulkija ollaankin nähty tuolla neljättä odottavissa :wave:

emmmaa heti pakko kysellä tarkemmin =) Eli oliko synnytyksen jälkeen mitään toimia? Tarttiko tyttö valohoitoa tms (ilmeisesti mitään verenvaihtoja ei ainakaan)? Kun tuota synnytyksen jälkeistä aikaa en huomannut viimeksi äippäpolilla kyselläkään - että kuinka usein tarvitaan jotain toimia ja voiko päästä ihan normaalilla vierihoidolla... Pitää kysellä rakenneultrassa sitten.
 
Hei!
Minulla ei ole otsikon vasta-aineita, mutta harvinaisempaa laatua kyllä. Näistä Rh positiivisten vasta-aineista on niin vähän tietoa, että ihan senkin takia laitan oman kirjoituksen tähän:)

Eli olen O+ ja minulta löytyi anti FYA-vasta-ainetta. Jossain lukee myös anti-duffy-a.
Soitin tuonne SPR:lle ja sain puhua siellä asiantuntijan kanssa, koska neuvolassa ei ole näistä asioista tietoa. Minun neuvolaterkka sanoi, että hänelle tulee tällainen tapaus noin kerran kymmenessä vuodessa, joten ei voi millään tietää näistä, koska vielä noita harvinaisempia on niin monia.

Mieheni verikoe tutkittin myös ja hän on tämän veriryhmätekijän suhteen homotsygootti eli hän periyttää tämän jokaiselle lapselleen. Eli tällä vauvalla on se veriryhmätekijä, jota vastaan minun vereni tuottaa nyt vasta-aineita.

Tämä vasta-aine läpäisee istukan, mutta on harvoin agressiivinen. Kuten suurin osa näistä harvinaisemmista vasta-aineista on kuulema. Yleensä riittää, että niitä seuraillaan raskauden ajan kuukauden välein. Jos tiitteri nousee 16, tulee kutsu ultraan, jossa katsotaan sikiön jostain valtimon virtauksesta, onko sille kehittynyt anemiaa. Suurempi riski kuin että raskauden aikana tulisi ongelmia on, että vauvalle tulee syntymän jälkeen anemia. Sinivalohoitoa voi ehkä tarvita, toivottavasti ei muuta:)

Minulla raskaus on loppusuoralla, olen viikolla 39. Tiitteri on ollut niin matala koko raskauden ajan, ettei sitä ole voitu mitta-asteikolla havaita. Viimeisessä verinäytteessä tiitteri oli noussut yhteen eli edelleen ihan huoletta voin olla.

Eli mitä tästä on minulle käytännössä seurannut, on nämä:
-Verikoe otettiin kerran kuukaudessa
-Kävin 39. raskausviikolla synnytystapa-arviossa, joka oli yhtäkuin ultraäänilääkärin vastaanotto. Lääkäri tutki vauvan koon, kunnon ja sen sikiön valtimon virtauksen, josta katsoi sitä anemiaa. Tutki myös kohdunsuun tilanteen.
-Hematologian tiimi oli TYKSissä päättänyt, ettei tätä raskautta päästetä yliaikaiseksi noiden vasta-aineiden takia. En tiedä, miten sairaalakohtaisia tuollaiset päätökset ovat, mutta TYKSissä näin.

Jos neuvolan verinäytteestä löytyy vasta-aineita, verikokeiden tulokset menevät SPR:ltä TYKSiin hematologian polille, jossa ollaan siis tilanteen tasalla.

Verenluovutuksesta kysyin myös SPR:ltä, että koska voin tai voinko koskaan luovuttaa verta. Vastasi, että puoli vuottahan joka tapauksessa synnytyksen jälkeen vasta yleisestikin voi luovuttaa. Verestä tarkistetaan tuo vasta-ainetaso ja jos se on niin pieni, ettei sitä voi mitata, sitten veri kelpaa.
 
eli päivittelen vasta-ainetapahtumiani.
menin perjantaina 9.pvä tayssiin sovittuun vasta-ainekontrolliin, jossa oli tarkoitus ottaa lapsivedestä bilirubiiniarvo. ultrassa kuitenkin huomattiin, että lapsivettä oli aavistuksen vähäsen eli ns. vapaita lammikoita ei juurikaan ollut, mistä näyte olisi otettu. vauvan verenvirtausta aivoissa mittailtiin ja tulokset olivat raja-arvolla, joten jouduin jäämään heti osastolle lisätutkimuksia varten. viikonlopun aikana otettiin sykekäyriä ja maanantaina oli vuorossa napaveripunktio, josta selvisi vauvan hb. hb oli 107, joka on myöskin siinä raja-arvoilla.
lastenlääkärit punnitsivat tuloksia sektion ja verensiirron välillä seuraavana päivänä ja minulle varattiin aika sikiön punasolutankkaukseen.
toimenpide tehtiin napaveripunktion lailla "tiputtaen" punasolumassaa punktioneulan läpi suoraan sikiön napanuoraan, määränä oli 30ml.
ultrauksien, käyritysten ja virtausnopeuksien tutkimuksien jälkeen pääsin kotilomille eilen. tiistaina palaudun jälleen osastolle, ja keskiviikkona vuorossa kontrolli sikiön hb tasosta.
tankkauksesta on apua 1-2 viikkoa eteenpäin, joten synnytystä katsotaan lääkärin mukaan rv 37-38.
heituska 35+4
 
Hope kiva kuulla, että voi mennä noinkin, ettei raskauden aikana ole noussut tiitterit eikä ole tarvinnut mitään ylimääräisiä tutkimuksia =) Onnea matkaan, kohta teillä jo onkin nyytti kainalossa! :wave: Tulehan kertomaan sitten jossain vaiheessa, että miten meni synnytyksen jälkeen! :wave:

emmmaa tuo mulla vähän harmittaa jo valmiiksi, että jos joutuu sinivalohoitoon, niin miten imetys sitten lähtee käyntiin :/ Mutta totta kai jos sillä pääsee eikä tarvita mitään verenvaihtoja, niin ainahan se on parempi... mutta silti harmittaa...

heituska menipäs teillä nyt vähän turhan jännäksi tämä loppu :hug: Jaksuja sinne toivottelen loppuraskauteen, varmasti hermostuttavaa aikaa :hug: Tulehan sinäkin kertomaan sitten joskus miten meni loppuaika ja syntymän jälkeen :wave:
 
Hei!

Ajattelin tänne kirjoittaa omia kokemuksiani näistä anti-D vasta-aineista.

Itse olen rh negatiivinen, mies rh positiivinen ja homotsygootti anti-D immugeenin suhteen. Minulla tämän toisen raskauden alusta saakka on vasta-aineet olleet vähän plussalla. Aluksi oli pitkän aikaa alle titteri1, pari kuukautta sitten titteri nousi kakkoseen ja viimeisin tulos oli titteriltään 8.

Minut kutsuttiin TAYSiin kontrolliultraan rv 35+0 kun vasta-aineet nousivat kakkosesta kasiin. Tällöin ultrattiin virtausnopeuksia vauvalta ja kaikki näytti olevan kunnossa. Nyt on rv 36+0 ja huomenna menen taas sairaalaan kontrolliultraan. Saan myös uusimmat tulokset kaksi viikkoa sitten otetuista vasta-ainenäytteistä. Kirjoittelen myöhemmin kuulumisia miten asia etenee.
 
Myö odotellaan edelleen tuloksia verikokeista, minun tokasta ja miehen ekasta. Saas nähdä miten on, toivon kovasti että miehen veret olis sellaiset ettei huoleen olis aihetta...

Mut oli mukava lukea heituskan kokemuksia siinä mielessä, et mites sitten jos arvot nousee... Tokiikaan se ei kiva varmastikaan kenellekkään ole, mutta ymmärtänette mitä ajan takaa.. :)
 
Kirjoittelen taas päivitystä mun tilanteestani. Kävin siis keskiviikkona eli rv 36+1 taas sairaalassa kontrollissa ja kaikki oli edelleen ultran osalta kunnossa. Uudet verikoetulokset olivat tulleet ja tiitteri oli edelleen 8, mutta kvantitatiivinen arvo oli noussut 9 -> 16. Tämän nousseen arvon takia otettiin sitten samalla lapsivesinäyte, joka oli ihan simppeli homma. Lapsivedestä katsottiin bilirubiinit (jotka ovat ilmeisesti normaalit kun mitään ei ole soiteltu) ja vauvan keuhkojen kypsyys, josta tulokset tulee joskus ensi viikolla. Seuraava käynti meillä on ensi perjantaina, jolloin on jo rv 37+3 eli saatetaan tehdä jonkinlaisia päätöksiä siitä milloin aletaan käynnistelemään synnytystä. Lääkäri sanoi, että jos vauvalla keuhkot ovat kypsät, ei ole mitään järkeä väkisin pitää mahassa sitä paria-kolmea viikkoa ja odotella jos anemiaa alkaa syntymään vaan parempi on käynnistää synnytys aikaisemmin. Saa nähdä miten käy sitten viikon päästä. Päivittelen taas kuulumisia. Lääkäri muuten kertoi vielä, että ihan samana päivänä hänellä oli ultrattavana monta immunisaatiopotilasta, mikä sinänsä outoa kun tämä immunisaatio kuitenkin niin harvinainen.
 

Yhteistyössä