Vastikään plussanneet lapsettomat

Astarte
Surppi, tervetuloa! Ja tervetuloa myös pikkusurpille!

Miimi, Meillä on la sitten vain kolmen päivän erolla! Meillä on kaksi sisäkissaa, ja olen kyllä itse hoitanut hiekkalaatikot. Mies ei kissoista välitä. Pesen hyvin kädet niin enpä usko että mitään toksoplasman vaaraa on. Ja ekat äitiyshousut!! Onnea! Kuulostaa mahtavalta! Mulla ei enää monetkaan farkut mahdu, mutta parit villakangashousut ja kahdet farkut menee ja niilä sinnittelen toistaiseksi.

Tikru, kyllä on valkovuoto lisääntynyt. Heti ekasta plussaviikosta lähtien. Minäkin olen luopunut kahvista, kun sen tuoksu oksettaa. Ennen oli parasta maailmassa juoda aamulattea. Tee on tylsää, mutta minkäs teet.

Muitakin oireita kuin kahvittomuus löytyy vaikka muille jakaa. Onneksi joka päivä ei oksettamalla okseta, mutta etova olo on koko ajan. Tuoksuista ällöttää etenkin tupakka ja hajuvesi (kadulla).

Astarte rv 8+0
 
Huomenta vaan kaikille!

Riepuriia, mukavia kuulumisia utrasta =)

Täällä ei edelleenkään oikein mitään oireita, kahvikin maistuu =) Onneksi en ole kahvisieppo, juon vaan sen yhden kupin päivässä joten ei tarvii vieroittaa itseään siitä sen kummemmin nyt raskauden aikana. Varhaisultraa odotellessa, tosin se tuntuu olevan valovuosien päässä, kun on joulukin tässä välissä. Täytyy varmaan soitella neuvolaan jo ennen sitä, koska se ultra on tosiaan vasta rv 8+0.

Sini rv 5+0
 
varovaisesti tulen kurkkimaan tänne.
Sini78minäkin olen oireeton. minä olen kahvisieppo, mutta en ole juonut kun sen 3 kuppia. ja vaikeaa on. mulla varhaisultra 17.12, koska lääkärini on koko joulun alusviikon poissa. nyt rv 5+2 KAIT?
 
Kiva saada uutta verta keskusteluun mukaan.

Astarte ja Riepuliina: Lämpimät onnittelut ihanista ultranäkymistä ja sydämen sykkeestä.

Itselläni oireet ovat jo todella selvät.
- Aamusta iltaan öllöttävä olo, joka pahenee iltaa kohden. Näin minulla on aina ollut, ei puhettakaan pelkästä aamupahoinvoinnista. Parin tunnin välein pitää syödä jotain pientä, muuten pahoinvointi tulee tosi pahaksi.
- Rinnat turpeat ja arat
- Väsyttää, janottaa ja paleltaa

Kovasti odotan ensi viikon torstaina, jolloin pääsisimme ensimmäisen kerran kurkistamaan tätä uusinta tulokasta.

Belle
 
Heippa, tervetuloa kaikki uudet, tähän pinoon toivotaan kovasti lisää porukkaa :wave:

Ihan samat oireet on kun Bellellä, etenkin rinnat ovat todella turvoksissa ja arat. Koska rintavarustusta riittää ihan muutenkin, jouduin nukkumaan viime yön rintsikat päällä. Höh!
Paleltaa, väsyttää ja totisesti janottaa.

Meillä on sitten Surpin ja Bellen kanssa ensi viikolla 18.päivä jännät paikat, kun pääsemme ekaan ultraan. Torstai tuntuu vain olevan valovuosien päässä, odottavan aika on pitkä...

Milloin teillä on ensimmäinen neuvolakäynti, jos ette ole vielä käyneet?


 
Onnittelut mukavista ja iloisista ultrakuulumisista Astartelle ja Riepuliinalle! =)

Tikru70 Todellakin tuntuu et 18. päivään on vielä aikaa ja paljon! Ei millään jaksais odottaa, mut on vaan jaksettava... :whistle: Ja toisaalta pelottaakin se ultra, joten aika jännät päivät tässä tulossa. Onneksi mies lupas tulla mukaan! :heart:

ON: Oireita tällä hetkellä on: väsymys, tissikipu( erityisesti nännit on kipeät), jano, pissitys (yöllä herään n. tunnin välein vessaan...), huimaus ja hetkittäinen etova olo. Onneksi ei kunnon pahoinvointia ole.
 
Voi itku, tänäaamuna tuli pientä ruskeaa tuhrua :/ Kipuja ei ole ainakaan vielä. Varmaan seurailen tilannetta ja jos jatkuu tai muuttuu runsaammaksi niin soitan sit Väestöliittoon...Toivottavasti olisi harmitonta.
 
Tsemppiä Sini, uskotaan, että kyseessä on vain normaalia alkuraskauteen liittyvää vuotoa.
Oman klinikkani mukaan, mikäli tuhrua/vuotoa tulee vain pyyhittäessä, ei kannata hätääntyä, mutta mikäli muuttuu runsaammaksi ja vuotoa tulee siteeseenkin, niin sitten pitäisi olla yhteydessä.

Pidän tänään etäpäivää töistä eli pitäisi työskennellä kotona, mutta sen sijaan nousin juuri ylös ja singahdin tänne koneelle. Tosi tehokasta.

Pahoinvoinnin alkua on lievästi havaittavissa. On epämääräisesti huono-olo, ei suoranaisesti okseta tms. mutta öklöttää ja ruokahalu on tiessään.

Inhottavaa, kun joka paikassa on tarjolla ihania jouluherkkuja, joita ei saisi nyt syödäkään
Mätiä, graaviakalaa, maksa- ja muita pateita, savustettua kalaa, silliä (saako sitä syödä?), tuorejuustojälkkäreitä. Poimi siinä nyt sitten pala kuivaa kinkkua ja pari salaatinlehteä lautaselle kun muut herkuttelee. Varsinkin tuo mäti on mun suurta herkkua.

Muuten en ole ruokavaliota oikeastaan rustannut uuteen kuosiin kun näiden "kiellettyjen aineiden" osalta. Tosin oma ruokahalu on tehnyt tepposet, joten karkit ja muut herkut on jääneet sen takia pois. Kaikki raikkaat ja kirpeät hedelmät ja marjat kyllä maistuu, joten aplareita ja aplarimehua on kulunut kiitettävät määrät (tervemenoa hammaskiilteet..)

Ei mutta nyt on kyllä pakko ryhtyä oikeasti töihin. Mukavaa päivää kaikille!

Tikru & pikkutikru 5+6
 
Tikru70: miksi savustettua kalaa ei saa syödä? varsinkin jos suolaa ja savustaa itse, netistä tulostin jonkun listan niin siinä maininta vaan graavikalasta. apua! just viikonloppuna pistelin msavulohta napaani oikein antaamuksella.
 
Syö HelinäKeiju savukalaa ihan rauhassa. Ainoastaan nuo vakuumipakatut kalat on pannassa listeriavaaran vuoksi. Tuoretta savustettua kalaa saa syödä. Itse en voisi mitenkään kuvitella joulupöytää ilman kalaa ja sitä tulee olemaan pöydässä tänäkin vuonna, ihan kuten oli silloin kun odotin esikoista ja toista lasta.

Ymmärrän toki, että sitä haluaa olla tarkkana, kun on pitkään vauvaa toivonut, mutta esim kotimaiset tuorejuustot on kaikki tehty pastoroidusta maidosta ja ovat siten TÄYSIN TURVALLISIA.
 
Tikru70, kiitos tsempityksestä. Soitin sit kuitenkin klinikalle ja sieltäkin sanottiin, että pieni tuhruvuoto ei ole ollenkaan tavatonta. Jos muuttuu runsaammaksi niin sitten aikaistetaan ultraa. Tulipahan taas vaan muistutus siitä, että pitkä on matka vielä ennen kuin sen käärön syliinsä asti saa. Jos saa, mulla on jotenkin kaamea tunne siitä että kesken menee...Alavatsa tuntuu jotenkin "painavalta". Pahoinvointia mulla ei ole, mutta rinnat on tosi turvonneet ja arat. Netissä kun surffailin niin joillakin on vuotanut paljonkin ja silti raskaus on jatkunut loppuun asti, ja joillakin taas keskenmeno on alkanut tuhrulla. Eli ei pysty sanomaan miten käy, täytyy vaan jotenkin kestää tämä epävarmuus. Sori, masentava kirjoitus, mutta mieli on aika maassa. Neuvolaan en ehtinyt vielä soittaa, enkä nyt soitakaan ainakaan tällä viikolla vielä.

Mukavaa päivää kaikille kuitenkin, toivotaan että tää tästä taas iloksi muuttuu :heart:
 
Sinille nyt vuorostaan tsempitykset minulta (jos muistat, niin n viikko sitten meni toisinpäin). Ilmeisesti nämä pienet vuodot ovat alkuraskaudesta todella yleisiä. Toki ne säikäyttää, mutta jos vuoto on vähäistä, niin eiköhän kaikki ole kunnossa. Peukut on pystyssä.

Mutta olen itsekin huomannut, että nämä päivät ennen tuota varhaisultraa ovat vähintään yhtä kovaa piinaa kuin nuo pahamaineiset piinapäivät konsanaan. Nyt se jännitys ja pelko on vaan saanut vähän uusia muotoja.

Itse en esim neuvolaa uskalla varata ennen kuin olen ultrassa nähnyt, että kaikki on kunnossa. Sitten saattaakin tulla kiire esim np-ultra aikojen kanssa, mutta jotenkin neuvolaan soittaminen tuntuisi nyt vielä ennenaikaiselta.
 
Belle70, joo muistan että sullakin oli pientä vuotoa. Onneksi ainakin sä selvisit säikähdyksellä. Mulla on tiedossa tooosi pitkät viikot ennen ultraa, ellen sitten saisi "ruinattua" aikaisempaa aikaa. Ja totta, ajattelin että plussaamisen jälkeen helpottaa, mutta tää on todellakin vielä pahempaa...Nyt pelkää oikeasti menettävänsä jotakin minkä on (muka) jo saanut, koska kyllähän sitä väkisinkin ajattelee elämää eteenpäin aina sinne elokuulle asti. Mäkin ajattelin, että en soita neuvolaan ennen ultraa, mutta kun ultra on vasta rv 8+0. Ehtiiköhän sitten vielä? Joulu tässä vähän sotkee näitä kuvioita.
 
Sini: Muistaakseni neuvoloiden "virallinen" ohje on, että viimeistään 10. raskausviikolla pitäisi ottaa yhteyttä. Eli sen puoleen ehtisit vielä tuon ultran jälkeenkin. Käytännössä, jos kunnassasi kaikille tarjotaan esim np-ultra, niin sen ajan kanssa voi tulla aika kiire, kun se ymmärtääkseni pitää tehdä siinä 12. raskausviikon tietämillä.

Itse varmaan soitan neuvolaan heti klinikalta töihin kävellessäni, jos vain kaikki on ollut kunnossa tuossa varhaisultrassa.
 
Heissan kaikille
Mulla olis ultra tasan viikonpäästä 16 päivä ja jännittää kamalasti. Mulla on ollut välillä ihan sekavat tunteet pelkään kamalasti et ku sinne ultraan sit menee nii se oliski tuulimuna :| Olen tiesti liikaa käyny lukemassa netissä asiasta. Eka ultrassa kävin silloin ku oli viikkoja 5+6 yksi pussukka siellä ainakin varmasti näky ja toisesta ei ollu ihan varma =) . Sydänääniä ei vielä kuitenkaan kuulunu. Meidän lääkäri jo onnitteli mut kuitenki oon ruvennu pelkäämään sen tuulimunan puolesta. Tosiaanki viikko on pitkä aika odottaa, mut ei siinä muukaan auta :D . Nyt on viikkoja 6+5 vuotoa ei oo ollu tippaakaan ja tissit kipeet välillä oikein pakottaa. Janottaa viluttaa ja välillä etova olo mut ruokahalu on tallella välillä vähä liiankin hyvä :LOL: Pissalla saa käydä yölläkin vähä väliä ja on sit vaikea saada taas unenpäästä kiinni. Ens tiistaina olis sit 7+5 silloin pitäis kyllä jotain jo näkyä ja ääniä kuulua =)
 
Mulla kans joulukiinniolot äitiyspolilla sotki np-ultraa. Mä sain ajan ultraan "vasta" 7.1.2009, sillon mulla on 12+5 eli kolmastoista rv menossa. Oon soitellut moneen paikkaan ja kysellyt et onko toi liian myöhään, mutta kuulemma ei ole.. joten pakko kai nyt vaan uskoa. Verikokeeseen pitää kuitenkin mennä jo aikaisemmassa vaiheessa. Joten minun pitää mennä 29.12 verikokeeseen ja se sit "jäädytetään" kunnes saadaan ultratulokset.

Miimi 8+4
 
Heippa, ihanaa kun oikaisette. Elämä ei siis ole ihan niin "ankeaa" kun miltä se äkkiseltään vaikutti. Helpotuksen huokaus!

Tosin netistä saa kyllä melkoisen ristiriitaisia ohjeistuksia kun niitä pikaisesti lueskelee mm. Tampereen kaupungin sivuilla;
http://www.tampere.fi/terveyspalvelut/neuvonta/ravitsemus/raskaus.html
sanotaan näin;

- Tyhjiöpakattua, graavisuolattua, kylmäsavustettua kalaa ja mätiä vältetään listeriavaaran takia raskauden aikana.
- Pastoroimatonta maitoa ja siitä valmistettuja juustoja sekä pehmeitä juustoja kuten home-ja tuorejuustoja ei suositella kuumentamattomana listeriavaaran vuoksi raskauden aikana.

Neuvolassa sitä onneksi voi sitten tarkentaa tälläinen noviisikin, viimeisimpiä suosituksia. Kyseessä kun on niin kovasti toivottu vauva, niin sitä kai yrittää kaikkensa, ettei ainakaan itse aiheuttaisi mitään ongelmia. Pitäisi kai vähän relata ;)

Meilläkin on muuten kaksi sisäkissaa. Hiekkalaatikko hommat on kyllä jääneet edelleen minulle en ole saanut nakitettua niitä miehelle. Hätävarjelun liioitteluna hankin kyllä tuossa kertakäyttöhanskoja hiekkalaatikon pesuhommia varten. Muuten en ole sen kummemmin varonut.
 
Huomenta! Mitäs teille kuuluu tänään?

Mulla onneksi se tuhruilu loppui jo heti silloin samana päivänä, eli nyt oon taas ihan toiveikkailla mielillä. Tosin tuntuu oudolta, kun ei ole kauheasti mitään oireita, paitsi nenä on tukossa ja niistäessä tulee verta :| Tätä on jatkunu jo monta viikkoa, välillä tulee enemmän ja välillä vähemmän. Ja rinnat on tosi kipeet, eikä niitä menkkoja ole tullut, joten kai tässä raskaana ollaan. Ainakin kunnes toisin todistetaan :D Meillä on huomenna harrastusporukan pikkujoulut, joten olisiko hyviä vinkkejä miten selvitä niistä juomatta alkoholia ja niin että sitä ei ihmetellä?? En haluaisi vielä kertoa. Mutta tiedän että kun tilaan ruokapöydässä "vain" vettä niin se herättää ihmetystä.

Mietin tuota neuvolaan soittamista. Luultavasti soitan kuitenkin ennen joulua, itse neuvola-aikahan tulee sitten olemaan kuitenkin vasta joulun ja varhaisultran jälkeen. Kysyn siitä np-ultrasta, että miten aikaisin se pitää varata että saa ajan silloin kuin pitää. Varataanko se np-ultra jotenkin neuvolan kautta vai suoraan sairaalasta? Onko np- ja rakenneultra siellä samassa sairaalassa mihin menee synnyttämään? Itse keravalaisena haluaisin mennä NKL:lle synnyttämään, mutta Keravan kaupungin sivuilla lukee, että ultrat olisi Hyvinkään sairaalassa...

Mukavaa päivää kaikille ja kertokaahan kuulumisianne!

t. Sini rv 5+3
 
Sini: Minulla ekalla kerralla meniniin, että neuvolasta on lähtenyt joku lähete sairaalaan ja sitten on voinut soittaa sen ultra-ajan. Viimeksi muistaakseni oli niin, että neuvolan terkka näki sairaalan varaustilanteen ja pystyi varaamaan ajan koneelta siinä ekalla neuvolakerralla. (Mutta voi olla että muisti pettääkin)

Niin ja Hyvinkäälle on yleensä saanut aikoja aika hyvin (olen siellä itse käynyt np-ultrassa kaksi kertaa, rakenneultrassa kaksi kertaa ja synnyttämässä kaksi kertaa). Vain ne ajat joita itse aina toivon, eli aikaiset aamun ajat tai myöhemmin illalla on hankalia, mutta aina olen onnistunut ajan saamaan vaikka olen neuvolaan ilmoittautunut vasta alkuraskauden ultran jälkeen.

Mitä tuohon juomattomuuteen pikkujouluissa tulee, niin olen itse testannut montakin keinoa
- tilaan esim tiskiltä (muiden kuulematta) ginger alea joka lasissa näyttää erehdyttävästi siideriltä
- tilaan tiskiltä (muiden kuulematta) lasillisen alkoholitonta viiniä
- tilaan tiskiltä (muiden kuulematta) alkoholitonta olutta
- että sovin "salaa" tarjoilijan kanssa, että kun tilaan viiniä, niin minun kohdalla se tarkoittaa alkoholitonta viiniä
- tai tilaan sen yhden lasillisen tavallista viiniä ja vien sitä huulille ruoan aikana, mutta en oikeasti juo. Tämä toimii varsinkin silloin jos isommassa porukassa viinilasiin lisätään viiniä illan mittaan. Ei siinä kukaan ehdi havainnoida sitä, että sinun lasista ei viini vähene yhtään, kun kaikkien muidenkin lasit on täynnä.
- tai kerron että jouduin tällä kertaa poikkeuksellisesti tulemaan autolla

Belle
 
Tänään plussannut varovasti pyytää päästä mukaan. HCG 199 pp14.
Ihanaa, että on tällainen pino ja siinä aika monta kirjoittelijaa.
Onnea teille kaikille ja toivon parasta, että kaikkien raskaus etenisi hyvin loppuun saakka :heart:

Meillä oli neljäs ivf kyseessä, lahjamunasoluilla toinen yritys. Yritetty on yhteensä kuusi vuotta (ekaa lasta), pari vuotta hoidoissa. Myöhään heränneitä ollaan - tai oikeastaan tavanneita. Tästä raskaudesta täytyy nauttia, oikeasti ei voi tietää kauanko tätä iloa kestää. Olen jo 44-v ja loppuun asti pääseminen ei ole ollenkaan varmaa. Yksi luomutuulimuna on koettu 2005, yhtään muuta plussaa ei näihin vuosiin mahdu. Luulen, että yli puoli vuotta akupunktiota auttoi meitä oleellisesti.

Varasin jo ekan ultran - en halua uudestaan lapsivesipunktiossa kuulla, ettei mitään alkiota olekaan. Mutta onko niin, että vasta viikolla 6 voi sydänäänen nähdä?
Jos hedelmöittyminen tapahtui 26.11. niin onko nyt raskaus 4+2 viikkoa?

Minulla on lähipäivinä/öinä ollut suonenvetoa, vessassa saa käydä usein, itkettää ja vähän tavallista enemmän väsyttää - ei muita tuntemuksia. Zumet ja Luget käytössä + kortisoni.

Voikaa kaikki hyvin!
Hillevi
 
Hei Hilde, tervetuloa mukaan tänne plussanneitten pinoon. Vielä kerran aivan mahtavan suuret onnittelut plussasta :flower:

Minä kurja menin lukemaan perhesuunnittelun sivuilta tuulimunaraskauksista ja nyt pelottaa. Onneksi on ensi viikolla se varhaisultra, niin saa jotain faktaa siitä, onko kyydissä ihan oikeasti joku. Muutenhan tässä tulisi hulluksi.

Oireet on kyllä selvääkin selvemmät raskausoireet, joten toivotaan, että se olisi hyvä enne ja että kaikki on kunnossa.

Millaisia HCG-arvoja olette saaneet veritesteissänne?

Tikru+pikkutikru 6+2
 
Eilen tuli käytyä siellä neuvolassa.. piti yrittää kuunnella pikkuisen sydänääniä. No hoitaja ensin koitti käsillä kohtua ja kysyi heti onko minulla taaksepäin kallistunut kohtu, niinkuin minulla on. Sanoi sitten että tässä vaiheessa sydänääniä voi olla vaikea kuulla silloin. Eikä niitä sitten saatukaan kuulumaan. Se vehje kyllä löysi sieltä pulssin joka oli 160, mutta sitä ei saatu kuulumaan. Muuten en olis yhtään huolissaan, mutta kun kaikki oireetkin ovat hävinneet nyt pari päivää sitten.. pahoinvointia en ole tuntenut ja olen ollut paljon pirteämpi iltaisin. Saatiin uusi aika ens viikon perjantaille, silloin hän yrittää uudestaan. Ei olisi kiva viettää joulua epätiedossa! Yritin kyllä saada ultra-aikaa omalla gynelle, mutta en saanut. Taidan vielä maanantaina yrittää josko äitiyspolille sais ajan ennen joulua.. varmuuden vuoksi. Mies kyllä sano ettei hän ole yhtää huolissaan.. kun se syke sieltä kuitenkin löytyi joka varmasti oli pikkuisen. MUTTA, tehän kaikki tiedätte.. että kaikesta pienestä säikähtää.

Miimi 9+1
 
Onnea ja paljon tarrasukkia kaikille plussanneille :heart:

Tinuli70: Mulla sama juttu että pelottaa ihan sikana että se onkin tuulimuna :( minäkin tietenkin olen lukenut vähän liikaa tuosta asiasta. Kaverit kyllä yrittää tsempata ettei se mikään tuulimuna oo ja että kaikki on hyvin...voi kun minäkin osaisin ajatella noin nyt. Minä toivon koko sydämestäni ettei meillä kenelläkään ole mitään tuulimunaa vaan että kaikki ois ok =)

).( Maha on ehkä vähän pyöristynyt mutta ei näkyvästi. Jotkut farkut ei mene jalkaan =) OIreita on vaikka muille jakaa eli aamusta iltaan eli koko ajan on paha olo ja oksennan jos en syö 1-3 tunnin välein ja yölläkin on herättävä syömään ja tietenkin pissallakin käyn montaa kertaa yössä. Rinnat ovat turvonneet ja kipeät...pitää kohta varmaan ostaa uudet isommat liivit =) Väsymykseen olen jo joutunut aloittamaan rautatabletit. Huomenna pääsen ultraan ja se tässä pelottaakin tosi paljon...saa nähdä saako sitä yöllä nukuttua yhtään.

nasu29 6+5
 

Yhteistyössä