Vauva 11 kk ei kasva, eikä liiku...

  • Viestiketjun aloittaja ___
  • Ensimmäinen viesti
___
Meillä 11 kuukauden ikäinen taapero, joka on aiheuttanut äidille kamalasti huolta ja stressiä. Neljän viime neuvolakontrollin jälkeen olen lähtenyt itku kurkussa kotiin; aina löydetään joku uusi "vika"...
Tytöllä siis MUUNMUASSA ei ole paino noussut viimeiseen 4 kuukauteen ja nyt 11 kk kontrollissa paino oli laskenut 70 grammaa. :( Pituuttakin tulee heikonlaisesti. Öljylisät on ruuassa, sormiruokaa olen antanut, kaikki kikkoja olen koittanut, tyttö vaan syö pieniä määriä enkä väkisinkään voi ruokaa tuputtaa.
Lisäksi huolta on aiheuttanut vauvan liikkumapuoli: Ei konttaa eikä ei nouse seisomaan tukea vasten. Pääasiassa liikkuu pyllylleen ja ryömii, mutta omalla tavallaan käsillä hiissaa itteään eteenpäin.
Tyttö ei vaikuta allergiselta, iho on ollut aina todella hyvä, on hyväntuulisen ja virkeän oloinen ja ei ole sairastanut, kuin kerran koko vauva-aikana.

Onko muiden vauvoilla ollut yllämainittuja asioita? Minä olen näiden asioiden kanssa aivan puhki...
 
"vieras"
Ei omaa kokemusta, mutta läheltä seuranneena. Noi syömisongelmat; tuttavapiirissä nyt 6v. joka oli vauva-aikan tosi huono syömään ja oli sen vuoksi painoseurannassa tosi tiiviisti. Kaikenlaisia juttuja kokeilivat; mm. ruokia, mitä tuntui syövän mieluimmin. On erittäin hoikka, mutta pituuskasvultaan normi nykyään. Vertaistukea suosittelisin sinua hakemaan; vaikka neuvolan kautta.......
Ja tosta liikkumisesta on omaa kokemusta; peppukiitäjä/ ryömijä oli meilläkin, konttaamaan ei meinannut ollenkaan alkaa. Toisaalta meni kyllä tukea pitkin 10 kk ikäsenä, mutta kävelemään läksi vasta puolitoistavuotiaana.
 
"mamma"
Tuo liikkumaan lähtö on kyllä niin yksilöllistä. Meillä poika ei kontannut, ei ryöminyt eikä pyörinyt mihinkään suuntaan. Lähti sitten suoraan kävelemään 1v2kk-ikäisenä. Poika oli kyllä melko pulska että syömisen kanssa ei ollut ongelmaa. Luulisi että neuvolassa jo lääkäriin laittaisivat jos noin pieni ei kasva. Toisaalta varmaan ottaa kasvuspurtin jossakin vaiheessa. Voihan olla että suu on kipeä jos hampaita on paljon tulossa? Kokeile vaikka jäätelöä ja muita sileitä ja kylmiä ruokia.
 
"Jep"
Kovasti kuullostaa meidän esikoiselta... mutta itse en moisista ottanut stressiä, ja myöhemmin selvisi ettei olisi kannattanutkaan; tyttö nyt vain on pieniruokainen ja ikäisiään vähän pienempi noin muutenkin (mutta niin oli isänsäkin tuossa iässä ja nyt on 190cm miehenkorsto ;) ), mutta muuten täysin terve, normaali, vilkas ja hyväntuulinen mukula :) Kävelemään tuo oppi aika tarkalleen vuoden ikäisenä, eikä sitä ennen juurikaan muuta kuin ryöminyt (ei kontannut vissiin kuin kerran tai kaksi ennen kuin hoksasi kuinka pääsee pystyyn ja eteenpäin), ja kun sen kävelyn hoksasi ei mikään pysäyttänyt, mahdoton on vieläkin kiipeilemään ja vauhtia on turhankin kanssa ;) En nyt sano etteikö taustalla voi olla jotain mistä huolehtia, mutta oman kokemuksen mukaan neuvolassa nojataan liikaa niihin kaiken maailman käyriin yms eikä aina oteta huomioon tarpeeksi sitä että lapset ovat erilaisia, samoin kuin kasvuympäristönsä.... Älä siis itseäsi kipeäksi murehdi, mutta jos huoli alkaa tuntua ylitsepääsemättömältä niin pyydä neuvolasta lähetettä neurologille tms
 
"Hemuli"
[QUOTE="vieras";26141949]No mä olisin enemmän huolissani siitä, että 11 kk ikäinen ei nouse edes tukea vasten seisomaan!!![/QUOTE]

Miksi siiä pitää olla huolissaan? Lapset ovat yksilöitä ja kehittyvät jokainen omalla tahdillaan. Musta ei oo mitenkään erikoista, jos 11 kk ikäinen ei nouse seisomaan :O Vai onko mulla vaan liian rento suhtautuminen asiaan??
 
"koppis"
Jos 4 kk:een ei paino ole lainkaan noussut vaan päinvastoin niin olisin hieman huolissani. Toisaalta olette neuvolaseurannassa ja sieltä kyllä lähetetään jatkotutkimuksiin, jos katsovat aiheelliseksi. Itse olin keskimmäisen lapsemme kanssa verikokeissa lapsen olessa hieman päälle 1-vuotias, kun painoa ei tullut. Meidänkin lapsemme söi huonosti, olisi juonut vain maitoa. Mitään vikaa ei löydetty. Tutkittiin kaikki hormoniarvot, keliakiat ja mitä kaikkea.. Lapsemme on edelleen pienikokoinen, mutta täysin terve. Nykyisin syö hyvin (iso poika jo, 9v.). Liikkumisesta en olisi niinkään huolissani. Meillä oli myös tuollainen peppukiitäjä. Hän lähti sitten ihan yhtäkkiä kävelemään 1v. 4 kk iässä.
 
[QUOTE="vieras";26141949]No mä olisin enemmän huolissani siitä, että 11 kk ikäinen ei nouse edes tukea vasten seisomaan!!![/QUOTE]

No mä en olis...
Voi herranjumala ihmiset! Jos lapsi on terve, normisti ottaa kontaktia ja seurailee, niin mikä hemmetti siinä on, että sen pitää nousta seisomaan ja konttailla just samaan aikaan kuin naapurin Pertti-Matti?!
Meillä on kaikki lapset lähteneet hitaammanpuoleisesti liikkumaan, eikä todellakaan mitään vikaa ole havaittu koskaan. Täysin normaaleissa rajoissa on,älä kuuntele näitä "mun lapsi teki siinä iässä sitä ja kaikki muu on epänormaalia" -tyyppejä.

Tuota kasvua pitää seurata tarkkaan, jos siinä vaikka jotain on. Toki neuvolassa seuraavatkin. Varsinkin tuon pituuskasvun suhteen. Mutta meillä esimerkiksi nuorimmainen otti painoa reippaasti ensin vuoden ikään asti ja sitten paino pysyi ennallaan tosi pitkään, vaikka pituutta on venähtänyt.
 
Meillä
Tytöllä 6kk-12kk tuli painoa 700g, kuopuksella 12-18kk -30g, eikä noista ole huolestuttu, koska molemmissa väkeissä loppui imetys ja aktivisuus kasvoi, olivat toki hieman pulleita sitä ennen. Tietysti jos pituuttakaan ei tule, ymmärrän tarkemman seurannan.

Liikkuminenkin on yksilöllistä, tuntuuhan tuo liikkuvan kuitenki kohtuullisesti, kuitenkin osaa nousta istumaan? Voi olla että tosiaan ykskaks hoksaa sen seisomaan nousun.. Onko neuvolassa huolestuttu tuosta liikkumisesa? Meidän tyttö oli ns peppukiitäjä, silti päivä 1v synttäreiden jälkeen lähti kävelemään. Jätti mahalleen kääntymiset ja konttaukset välistä, nyt liikkuva ja fiksu 11v tyttö.
 
älä vielä hermostu
Meidän poika ei ryöminut eikä kontannut 11 kk ikäisenä, mutta 11,5 kk ikäisenä alkoi saman viikon aikana ensin ryömiä, sitten kontata ja 12 kk ikäisenä nousi pystyyn ja alkoi harjoitella kävelemistä. En jaksanut huolestua tuosta, harmitti vaan kun toinen makasi paikoillaan vinkumassa, kun lelut kierivät liian kauas, eikä osannut lähteä perään. Tuosta painosta huolestuisin kyllä, mutta jos on sitten vaan pieniruokainen ja pienikokoinen, kun on muuten terveen oloinen. Tärkeintä ainakin minulle on, että lapsen ymmärryksessä ei vaikuta olevan vikaa, hän ottaa kontaktia ja on hyväntuulinen.
 
"Alkup."
Laitan mittoja vaikka 8 kk:sta asti, milloin kasvaminen "loppui"...
8 kk 7135g 67,9cm
9 kk 7195g 69,6cm
10 kk 7200g 69,8cm
11 kk 7130g 70,4cm

Melkonen sirppana tuo on. Olen kyllä itsekkin ollut pikkusen vajaa 8 kg vuoden iässä...

Ja tuosta liikkumisesta, ei nouse myöskään itse istumaan.

Ensi viikolla on fysioterapiaan aika ja huomenna otetaan monenlaisia verikokeita.
 
huus
Eikö painon takia voisi pyytää lähetettä sairaalaan tutkimuksiin tai onko teillä vakuutus, jonka turvin voisitte mennä yksityiselle? Itse en olisi huolissaan vielä, mutta oman mielen rauhan takia ehkä haluaisin tutkimukset. Ettei ole allergiaa tms. Tuttavamme poika oli tosi pienikokoinen (on vieläkin) ja he kävivät tutkimuksissa ja kaikki oli ok. Saivat mielen rauhan eivätkä enää stressaa painosta ja pojan syömisistä. Tämän perheen vanhemmat ovat kyllä kummatkin aika lyhyitä.

Veljen tyttö oli alle 1vuoden ikäisenä myös aina alikäyrillä ja hento kuin mikä. Nyt on 2v 8kk ja oikein vanttera ja ikäisensä pituinen tyttö.

Ja toi liiikkuminen. En olisi yhtään huolissaan. Naapurissa asustaa poika, joka 10kk:n iässä istui vain. Sitten ykskaks pari kuukautta myöhemmin oppi kaikki taidot kerta laakista ja käveli jo 1vuotis synttäreinä. Kyllä ne taidot sieltä tulee, usko pois, vaikka nyt varmasti on usko kateissa.
 
"Alkup."
Meillä tyttö on kyllä todella "terävän" oloinen, ottaa kyllä kontaktia hyvin ja sorminäppäryys on todella hyvää, noukkii ihan pieniäkin murusia maasta. On myös hyväntuulinen, lukuunottamatta välillä tempperamenttisuuskohtauksia jotka tuntuu vaivaavan monia tämän ikäisiä.
Näiden takia mietityttääkin, että voiko tässä kaiken takana olla joku sairaus tms. kun tyttö kuitenkin on kaikinpuolin terve, lukuunottamatta laiskaa liikkumista ja tätä hidastunutta kasvua.
Noh, turha kait tätä on täällä miettiä...
 
"vieras"
Mun mielestä on huolestuttavaa, että painaa jopa vähemmän nyt 11 kk ikäisenä, kuin 8 kk ikäisenä!!! Ehdottomasti nyt vain kaikki tutkimukset. Eikä siis nouse istumaan? Mitä sun kaverit ovat sanoneet lapsestasi? Siis vaikuttaako lapsesi selliaselta,että jotain vikaa voisi olla?
 
ystävä hyvä
[QUOTE="vieras";26141949]No mä olisin enemmän huolissani siitä, että 11 kk ikäinen ei nouse edes tukea vasten seisomaan!!![/QUOTE]

Älä nyt viitti! Kaikki lapset kehittyy niin omaa tahtia ja tälläsillä kommenteilla sä vaan huolestutat aapeeta enemmän!

Mä tiedän että on paljon lapsia jotka kehittyy vaan muita myöhemmin. Kaverin lapsi konttas vasta vuoden iässä ja nousi kävelemään vasta 1,5v. Tottakai kannattaa seurata tilannettaa mutta tää 'vieras' oli tyhmä kun sanoi noin.
 
bud
No meillä on kans hidaskasvuinen tyttö.. Tosin liikkumaan lähti ajoissa, mutta jotain yhtäläisyyttä löytyy. Neuvolakorttia en jaksa kaivaa, mutta sen muistan, että 1v iässä tyttö oli 72,5cm ja 7.7kg. Painoa ei myöskään tullut läheskään joka kuukausi ja pituuttakin välillä vain 0.5cm (siis alle 1v:nä). Vertailun vuoksi veljensä oli 8kk iässä samanpituinen ja painavampi kuin tyttö 1v:nä. Vasta 2-3-vuotiaana tyttö alkoi kasvaa ja on jo ikäistensä pituinen, mutta laiha edelleen. Meillä alkoi pituutta tulla, kun älyttiin vaihtaa maitotuotteet laktoosittomiin.
 
"äiti"
en olisi huolissani tuosta liikkumisesta, toiset oppivat ne hitaammin. enemmän huolestuisin tuosta painon vähyydestä. toki sekin voi olla ihan normaalia, jos esim vanhemmat pieniä. hyvä että olette menossa tutkimuksiin.
 
..
Pituuskasvun suhteen tuskin on mitään huolta. Esim. meidän esikoisella tuli 8-11kk välillä pituutta lisää 3cm. Teillä on tullut 2cm. Meidän tytön 1v pituus oli 68,5cm ja 7685g. 2v:nä oli 80cm ja 10,4kg.

Hän ryhtyi ryömimään 9,5kk iässä, nousi pystyyn vähän yli 10kk ikäisenä ja lähti kävelemään 1v 3kk. Erittäin sorminäppärä oli jo pienenpienestä ja kiinnostunut kaikesta tarkkuutta vaativasta.

Toki huonolla syömisellä ja kasvulla varmaan teidän tapauksessa on yhteys ja siihen pitäisi tosissaan puuttua, jos kerran syöminen ei ole yhtään parantunut ajan myötä. Juoko vauva hyvin? Voisiko hänelle antaa juomamuodossa jotain ruokaisampaa, vaikka smootieta ja sekaan rasvaista turkkilaista jugurttia? Meillä on ainakin rakastettu esim. niitä kaupan lastensmootieita. Lisäksi juusto on ollut meillä herkkutuote ja siinähän energiaa riittää. Muuten kaikki hedelmät ja marjat sormisyötävänä. Sanoisin, että yritä vielä innostaa syömään vaikka millä herkuilla, niin näet onko ongelma ruoan maku vai oikeasti syöminen fyysisesti. Älä vähään aikaan turhaan kanna huolta täysipainoisesta ravitsemuksesta, lihasta, vihanneksista jne, vaan mitä tahansa, mikä uppoaa. Jos ei uppoa, niin sitten on syytä päästä jatkotutkimuksiin, onko syömisessä jotain fyysistä ongelmaa. Muistan sellaisesta tapauksesta täältä joskus lukeneeni, valitettavasti en muista sen tarkemmin.
 
"Aapee"
Pituuskasvun suhteen tuskin on mitään huolta. Esim. meidän esikoisella tuli 8-11kk välillä pituutta lisää 3cm. Teillä on tullut 2cm. Meidän tytön 1v pituus oli 68,5cm ja 7685g. 2v:nä oli 80cm ja 10,4kg.

Hän ryhtyi ryömimään 9,5kk iässä, nousi pystyyn vähän yli 10kk ikäisenä ja lähti kävelemään 1v 3kk. Erittäin sorminäppärä oli jo pienenpienestä ja kiinnostunut kaikesta tarkkuutta vaativasta.

Toki huonolla syömisellä ja kasvulla varmaan teidän tapauksessa on yhteys ja siihen pitäisi tosissaan puuttua, jos kerran syöminen ei ole yhtään parantunut ajan myötä. Juoko vauva hyvin? Voisiko hänelle antaa juomamuodossa jotain ruokaisampaa, vaikka smootieta ja sekaan rasvaista turkkilaista jugurttia? Meillä on ainakin rakastettu esim. niitä kaupan lastensmootieita. Lisäksi juusto on ollut meillä herkkutuote ja siinähän energiaa riittää. Muuten kaikki hedelmät ja marjat sormisyötävänä. Sanoisin, että yritä vielä innostaa syömään vaikka millä herkuilla, niin näet onko ongelma ruoan maku vai oikeasti syöminen fyysisesti. Älä vähään aikaan turhaan kanna huolta täysipainoisesta ravitsemuksesta, lihasta, vihanneksista jne, vaan mitä tahansa, mikä uppoaa. Jos ei uppoa, niin sitten on syytä päästä jatkotutkimuksiin, onko syömisessä jotain fyysistä ongelmaa. Muistan sellaisesta tapauksesta täältä joskus lukeneeni, valitettavasti en muista sen tarkemmin.
Huh, se tästä vielä puuttuis että lapsi ei "pystyisi" tai "osaisi" syödä kunnolla...
Mä olen yrittänyt järkeillä, että tuo liikkumapuoli on voinut verottaa painoa, siis kun juuri 8 kk iässä alkoi peppukiitämään ja siitä lähtien on ollut kovasti menossa ja kun yksinkertaisesti syö niin pieniä annoksia kerralla.

Miten nuo lasten smoothiet, voiko semmoisia antaa näin pienelle?
 
"jaahas"
[QUOTE="vieras";26141949]No mä olisin enemmän huolissani siitä, että 11 kk ikäinen ei nouse edes tukea vasten seisomaan!!![/QUOTE]

Mä en pätkääkään. Esikoinen oli 12kk kun nousi seisalleen. 1v3kk käveli ilman tukea. Tällä hetkellä 5v. Ei varmaan näppärin karkeamotoriikassa, mutta hiihtää ja pyöräilee siinä kuin muutkin:) Me ollaan edelleenkin yksilöitä!
 
"jaa"
[QUOTE="vieras";26141949]No mä olisin enemmän huolissani siitä, että 11 kk ikäinen ei nouse edes tukea vasten seisomaan!!![/QUOTE]

No ei tuo nyt mitään tavatonta ole. Meidän 11 kuukautinen on vasta viikon pari aktiivisemmin noussut seisomaan, ja katsoin jostain, että ihan keskiarvolla mennään.

Sitten tuosta koosta, niin ihan sama meillä. Lapsen paino ei ole muutamaan kuukauteen noussut yhtään, pituutta on vissiin kaksi senttiä tullut. Lapsi kuitenkin näyttää ja käyttääntyy ihan normaalisti ja iloisesti, joten en viitsi tuosta huolestua.

Aikaisempaan verrattuna liikettä ja touhuamista on kuitenkin niin paljon enemmän, että energiaa kuluu siihen.
 

Yhteistyössä