Vauvalla tiukka esinahka

Tänään oli neuvola ja lääkäri totesi että pikkuisellamme (4kk) on tiukka esinahka ja lähete lastenkirurgin katsottavaksi.

Mitä on nyt edessä? Tuossa netistä juuri luin että on melko yleistä ja harvoin mitään leikkausjuttuja. Kokeimuksia haluisin kuulla. Kiitos.
 
"pojan äiti"
Meidän lapsella oli myös, mutta ei oireillut vielä vauvaiässä. Satuin soittamaan lääkärikeskukseen hoitsulle, jonka kummipojalla oli ollut sama juttu. Tämä hoitsu oli vanupuikolla ja vauvaöljyllä venyttänyt pikkuhiljaa esinahkaa niin, että alkoipa mennä terskan taakse. Jos mahdollista, suosittelen tuota konstia. Miehelläni on ahdas esinahka hoidettu aikanaan osittaisellä ympärileikkauksella ja kyllä se terskan tunnon menetys vanhemmiten potenssia heikentää. - Oman pojan esinahan pyörittelin myös vanupuikoilla pikkuhiljaa ja sitten sitä jatkettiin, kunnes poika oppi itse pesemään ja ilmeisesti kiinnikkeet, joita ihan pienenä useimmiten lienee, irtoavat ja esinahka rullautuu itsestään täysin terskan taakse. - Tämän rullausoperaationhan pojat hoitavat muuten murrosiässä itse. Voi olla jotenkin rasittavaa, jos ei ole aiemmin autettu yhtään. Tulehduksiakin tulee, jos ei puutu tiukkaan esinahkaan. Helosan on hyvä voide, jos on lievää kipua.
 
[QUOTE="pojan äiti";22936163]Meidän lapsella oli myös, mutta ei oireillut vielä vauvaiässä. Satuin soittamaan lääkärikeskukseen hoitsulle, jonka kummipojalla oli ollut sama juttu. Tämä hoitsu oli vanupuikolla ja vauvaöljyllä venyttänyt pikkuhiljaa esinahkaa niin, että alkoipa mennä terskan taakse. Jos mahdollista, suosittelen tuota konstia. Miehelläni on ahdas esinahka hoidettu aikanaan osittaisellä ympärileikkauksella ja kyllä se terskan tunnon menetys vanhemmiten potenssia heikentää. - Oman pojan esinahan pyörittelin myös vanupuikoilla pikkuhiljaa ja sitten sitä jatkettiin, kunnes poika oppi itse pesemään ja ilmeisesti kiinnikkeet, joita ihan pienenä useimmiten lienee, irtoavat ja esinahka rullautuu itsestään täysin terskan taakse. - Tämän rullausoperaationhan pojat hoitavat muuten murrosiässä itse. Voi olla jotenkin rasittavaa, jos ei ole aiemmin autettu yhtään. Tulehduksiakin tulee, jos ei puutu tiukkaan esinahkaan. Helosan on hyvä voide, jos on lievää kipua.[/QUOTE]

Kiitos ASIALLISESTA vastauksesta:)
 
"jojo"
Tarkastetaanko noin pienen esinahka ihan järjestään vai vain jos se punoittaa tms? Mun tietääkseni tuolta mun puolitoistavuotiaalta ei ole moista vielä kokeiltu, ja jostakin luin, ettei ihan pienen esinahkaa saisi edes lääkäri vetää mihinkään suuntaan. Mikähän mahtaa olla yleisin käytäntö?
 
"vieras"
Eipä sillä esinahalla ole paljoa väliä ennen kun aloittaa "itsetutkiskelun" murrosiässä. Silloinkin sen voi helposti rasvalla venytellä sopivaksi, leikkaus on barbaarista.
 
[QUOTE="jojo";22940484]Tarkastetaanko noin pienen esinahka ihan järjestään vai vain jos se punoittaa tms? Mun tietääkseni tuolta mun puolitoistavuotiaalta ei ole moista vielä kokeiltu, ja jostakin luin, ettei ihan pienen esinahkaa saisi edes lääkäri vetää mihinkään suuntaan. Mikähän mahtaa olla yleisin käytäntö?[/QUOTE]

MEillä esikoinen on tyttö ja nyt tämä uusin tulokas on poika joten "uutta" tuo kaikki. Mutta siis eilen oli 4kk neuvola jossa oli lääkärin tarkastus ja kun mainitsin että välillä punottaa ja on ehkä hiukan turvoksissa niin tutki sitten tarkemmin. En osaa sanoa kuuluuko normaaleihin tarkastuksiin. Ei mitenkään kovasti vetänyt esinahkaa taakse. Hirvittää vaan että mitä kirurgi sanoo.....
 
"vieras"
Ahtaalle esinahalle voi itse antaa kotihoitoa, kun kyseessä on aikuinen. Tämä tapahtuu kevyesti sormilla hieromalla ja venyttelemällä sitä taakse kohti peniksen tyveä.[5] Lapsille venyttämismenetelmää ei kuitenkaan ole suositeltava käyttää http://fi.wikipedia.org/wiki/Ahdas_esinahka
 
Leukistinen aksolotli
Niin...en osaa yhtään sanoa. Meillä kuitenkin lääkäri käski tarkkailemaan että vauva pystyy pissaamaan jatkossa. Ilmeisesti on sitten tosi tiukka....
Ahaa, no totta kai noudatatte vaan ohjeita. Tuskin siinä mitään sellaista on, ettei voisi korjata. Ehkä se sen takia käski tarkkailla, jos se on punoittanut, kun joillain voi tulla tulehduksia.
 
Ahaa, no totta kai noudatatte vaan ohjeita. Tuskin siinä mitään sellaista on, ettei voisi korjata. Ehkä se sen takia käski tarkkailla, jos se on punoittanut, kun joillain voi tulla tulehduksia.
Näinpä. Todellakaan en halua että mennän mitään leikkelemään tms. Lääkäri kysyi onko tullut mätää. Ei ole. Tarkkaillaan nyt tilannetta ja ootellaan tuota kutsua kirurgin tarkistettavaksi......
 

Yhteistyössä