Vesirokko yhdellä lapsella -vietkö terveet lapset päiväkotiin?

  • Viestiketjun aloittaja Mitenon
  • Ensimmäinen viesti
Mitenon
Otsikossa kysymys jo tulikin. Miten on, jos perheessä yhdellä (alakoululaisella, pärjää itsekseen kotona) on vesirokko, voiko pienemmät 3 sisarusta viedä päiväkotiin? Nämä päiväkodissa olevat ovat saaneet vesirokkorokotteet, joten ei voi edes tietää tarttuuko rokko heihin? Ja kun itämisaikakin voi olla todella pitkä kyseisessä rokossa, jos tartunnan lopulta saavatkin. Vatsataudin jyllätessä en vie ketään hoitoon mutta entäs jos kyseessä on vesirokko?
 
just menossa
Kyllä vien. Siis jos en itse ole hoitamassa sitä sairasta lasta kotona. Todellakin itämisaika voi olla sen kolme viikkoa joten mikään työnantaja ei anna olla kotona odottamassa tuleeko tauti vai ei... Ja itse vein yhtenä päivänä myös pikkusisaruksen päiväkotiin vaikka hoidin isosisarusta kotona. Tauti oli päiväkodista tullut ja siellä lähes kaikki olivat jo sairastaneet joten koko päiväkoti oli jo altistunut. Sen lisäksi pienemmällä alkoi olla niin paljon energiaa että sisällä olo ei onnistunut niin, että isosisarus olisi saanut levättyä...
 
Hanurinsoittaja
Kyllä vien. Siis jos en itse ole hoitamassa sitä sairasta lasta kotona. Todellakin itämisaika voi olla sen kolme viikkoa joten mikään työnantaja ei anna olla kotona odottamassa tuleeko tauti vai ei... Ja itse vein yhtenä päivänä myös pikkusisaruksen päiväkotiin vaikka hoidin isosisarusta kotona. Tauti oli päiväkodista tullut ja siellä lähes kaikki olivat jo sairastaneet joten koko päiväkoti oli jo altistunut. Sen lisäksi pienemmällä alkoi olla niin paljon energiaa että sisällä olo ei onnistunut niin, että isosisarus olisi saanut levättyä...
Muuten ihan jees, mutta pari syytä on kyllä hanurista:

lähes kaikki olivat jo sairastaneet

Mutta tässä huonojen perusteiden voittaja:

pienemmällä alkoi olla niin paljon energiaa että sisällä olo ei onnistunut niin, että isosisarus olisi saanut levättyä
 
"valo"
Veisin. Omani sairasti 8-vuotiaana, eikä veljet jääneet pois koulusta, toinen veljistä sairastui reilun kahden viikon päästä ja toinen vasta vuotta myöhemmin. Jos tämä perään sairastunut tartutti koulussa muita, niin voi voi, niinhän se ehti tehdä tämä ekakin potilas.
 
Vierass
Käytännössä pitäisi viedä, koska töistä ei voi olla pois ilman pätevää syytä. Jos vielä olisi rokotetut lapset, niin ei ole edes syytä olettaa, että he sairastuvat.
 
"Hepa"
Yli 10-vuotiaan lapsen sairauden takia ei saa sairaslomaa.

En muutenkaan välttelisi muiden viemistä päiväkotiin, koska vaikka en mitään tautia tahallani omiin tai muiden lapsiin tartuta, niin parempi se vesirokko on keskimäärin sairastaa lapsena kuin aikuisena. Oma lapseni kuuluu riskiryhmään ja kyllähän minua se vesirokko pelotti etukäteen, elämässä vain pitää tyytyä siihen että kaikkea pahaa ei voi vältellä ja sen yrittäminen tekee elämästä vankilan.

Minulla ei ole asiasta mitään virallisia tilastoja, mutta lähipiirissä jokaisessa tietämässäni tapauksessa perheen kahden lapsen vesirokkojen alkamisen välillä on ollut yli 2 viikkoa. Eli ensimmäisen potiessa toinen ei olisi vielä edes tartuttanut.
 
vierass
Tottakai muilla jatkauisi normaali elämä, yli 10 vuotias meillä olisi kotona sairastamassa, pyytäisin varmaan mummoa käymään päivällä katsomassa ja itse olisin puhelimella yhteydessä lapseen, edellyttäen tietenkin ettei kuume ole pilvissä, sitten mummo olisi koko ajan. Muut lapset menisivät aivan normaalisti hoitoon, vaikka mummo olisi isomman kanssakin kotona.
 
huom.
Vesirokko on hyvä sairastaa mieluummin pienenä kuin aikuisena. Jos ei ole perusterve, on hyvä hankkia rokotus vesirokkoa vastaan. Jos rokon jälkitaudit pelottavat, kannattaa miettiä rokotusta. Rokote ei välttämättä anna 100 prosenttista suojaa mutta kuitenkin lieventää oireita. Kukaan töissäkäyvä vanhempi ei pysty olemaan viikkotolkulla kotona odottelemassa sairastuuko joku lapsista vai ei. Päivähoitoon ei tietenkään viedä sairasta lasta mutta ei sisaruksiakaan tarvitse pitää eristyksessä, itämisaika rokossa voi kuitenkin olla jopa se kolme viikkoa. Parempi olla vaikkapa kotihoidossa, jos ei kestä ajatusta, että ehkä se vesirokko voi tarttua meidän lapseen päiväkodista. Se kun voi tarttua vaikkapa ihan terveestä lapsesta, joka on tietämättään altistunut aiemmin vesirokkovirukselle. Vuosittain aina joku kuolee vesirokkoon, jälkitaudeista puhumattakaan. Rokotuksen voi aina ottaa, jos asia mietityttää.
 
"Lissu"
Jos olisin itse kotona sen sairaan lapsen kanssa, niin en veisi muita hoitoon. Sitten kun lapsi olisi terve ja palaisi kouluun niin tottakai veisin lapset hoitoon ja menisin itse töihin. Itämisaika on 2-3 viikkoa, ei niin pitkää aikaa voi kotona seurailla... voisi työnantajalla olla jotain sanomista siinä vaiheessa.
 
"Ninni"
Meillä vietiin, oli ihan lääkärin ja päiväkodin puolelta käytäntö, että niin kauan kun on terve, voi mennä. Eikä ollut siis mitään rokotettuja lapsia. Päiväkodissa oli vesirokkoa vuoden alusta ja meillä sitä sairastettiin huhtikuun ajan, kaks lasta yhteensä joku 5 viikkoa meni.. Että saattaa siihen aika kauan mennä.
 
Juu, meillä meni terveet lapset päiväkotiin. :) Ensimmäinen lapsi sai vesirokon ja terve kävi hoidossa. Meni yli kaksi viikkoa, että tauti alkoi toisella ja sitten ensimmäinen sairastaja meni vuorostaan päiväkotiin. Yhteensä sairastamisen alusta loppuun meidän perheessä meni ainakin neljä viikkoa. Oltiin molemmat vanhemmat vuoronperään itse hoitamassa taudin alut kotona, kuume ja pahin kutina. Sitten oli töihin palattava ja isovanhemmat auttoivat hoitamaan toipumisaikana. Neuvolakäyntikin osui tuohon kauteen ja varmistin sieltä, voiko tulla ja samoin päiväkodista kysyin, mikä käytäntö. Kun näpyt ovat kuivat, niin molemmista paikoista sanottiin että silloin on ok olla liikekannalla. :)
 
Joku puhui, että jos muut on rokotettu... Siis rokotetaanko perusterveitäkin lapsia vesirokkoa vastaan kuinka paljon? Ihan siis mielenkiinnosta kysyn. Kun itse olen kuvitellut sen olevan kulkutauti, joka vaan täytyy sairastaa ja that's it. :) Ymmärrän, että syöpä- tai elinsiirtolapsi rokotetaan ilman muuta.
 
vierailija
Meillä kymmenvuotias on vesirokossa, huolimatta rokotuksista. Olen tyytyväinen että saa nyt paremman suojan kuin että sairastuisi sitten mahdollisesti vesirokkoon aikuisena. Muut lapset menivät kouluun, heidätkin rokotettu. Toivon että heillekin tarttuisi oikea rokko veljeltään. Nuorin on rokottamaton (kotihoidossa) Minusta kouluun voisi mennä vaikka näppyjä olisikin, jos muuten on ihan kunnossa. Kai kaikki vanhemmat sentään toivovat että lapsensa saavat kunnollisen immuniteetin nuorena, ja kätevästi saisivat sen vesirokkoiselta, ja jos ovat jo sairastaneet, eihän se uudestaan tartu. Miksi vesirokkoista pitäisi vältellä kuin "spitaalista"?
 

Yhteistyössä