vittuako mä tolle vauvalle teen että se on HILJAA

  • Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti
IhanaValo
Meillä oli vauvalla välillä tuommosia,ettei vaan rauhottunut vaikka mitä olis tehny..huusi ja huusi vaan.Mut kyllä se sit lopulta,kun oli tarpeekseen saanu huutaa, nii rauhottu.
Kuitenkaan koliikkia en usko sen olleen,kun tuli niin vaihtelevasti..oli yliväsynyt tms.
 
vieras
Rauhoitu nyt ainakin itse ensin. Mitään vittua et ainakaa tee sille lapselles!
Siis äiti vaan vittuaa, vaikka lapsi saattaa olla tosi kipee. Ei vauva itke turhaan eikä kiusallaan.
Muista, ettet vaan ainakaan ravista vauvaas, se voi kuolla tai saada aivovaurion.
Rauhoitu ihmeessä, anna vauvan vaikka itkeä yksin, jollet pysty olemaan rauhallisena lähellä.
 
Jaana
Kaikille vauvoille ei sovi Cuplaton - kokeile auttaisiko Disflatyl paremmin. Jos vaihdat, anna suosiolla se 15 tippaa kolmasti päivässä.
Pierujumppa ja kanniskelu meillä helpotti, joskaan ei lopettanut huutoa. Muistan, kun mies oli silloin tosi usein illat töissä ja minä itsekseni kanniskelin huutavaa vauvaa pitkin kämppää. Rankkaa oli, mutta siitä selvittiin. Joskus auttoi kun laittoi jotain rauhallista musiikkia ja hiljakseltaan heijasi vauvaa sylissä musiikin tahtiin.
 
Pelroreista jos vielä saan sanoa... Niin jos huuto niin raju että vielä kuuluu niin lisäksi voi laittaa korvatulpat peltorien alle * kokemusta ampumaradalta *. Äitini taas sanoi että "traktorikuulosuojaimissa" on radio.. ja sekin peittää muut äänet.
 
Kauan vauva on huutanut? Ap:lle huomioksi; huutomaratonit ovat luonnollsia vauvoille.
Kuinkahan monta kymmeniä tunteja mä hyssyttelin vauvaani ensimmäisen puoli vuotta pitkin öitä, enkä luovuttanut. Usein 2h putkeenkin.

Siitä vauvani oppi luottamaan minuun, etten jätä häntä, vaan emo pysyy luona.
Koita siis jaksaa, jos vaan millään kykenet etkä ole yliväsynyt. Muutoin pyydä apua.
Vauva-aika on RANKKAA, siitä ei pääse yli eikä eikä ympäri.
Tai ainakin meillä oli, ja olen todella ylpeä itsestäni että jaksoin yksin vauvan kanssa.
En olisi ikinä voinut uskoa että kärsivällisyyteni voisi venyä niinkin pitkälle...vaikka helvetin rankkaa se usein oli, ja unet 4h vuorokaudessa. Mutta siitäkin selviää.

Luota itseesi, vauva vaistoaa sinusta luotatko taitoihisi vai et! Vauvoilla on todellakin ns. "tuntosarvet" :hug:
 
Hmm
Olet siis kokeillut "kaikkea"... jos et ole vielä kokeillut, niin Kokeileppa laittamalla päälle rauhallinen musiikki... yllättäen mahd.itsekkin rauhoitut-lapsikin rauhoittuu / ehkä. Sitten voit kokeilla vauvahierontaa... tässä yks viedeopätkä http://www.hs.fi/juttusarja/viikonvaanto/artikkeli/Vauvahieronta+on+hell%C3%A4%C3%A4+sively%C3%A4/1135239255100 googlettamalla löytyy kirjoitettujakin ohjeita.
 
Vierasmä
Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomalainen:
Mä en ole vielä synnyttänyt.. Mutta sunnittelin että jos mun vauva huutaa ja oon yksin ja menee hermo.. niin laitan peltorit ( tosi tiiviit kuulosuojaimet ) korville ja otan vauvan syliin ja katon naamasta että hää rauhoittuu. Näin ajattelin että mulla ei menisi hermo kokonaan ja VAUVA SAISI HUOMION silti :heart: Olisko ihan hullu idea?

Siinä kaikki voittaa jos se toimii? Ei kuulu huuto ..mutta vauva saa läheisyyden.
Olet ihan oikeassa.
Mä olen monet kerrat miettiny, miks tämmönen on tuomittavaa käytöstä.

Itekki aikanaan tuomitsin, ku mieheni oli laittanu kuulokkeet korville, ku vauva vain huusi hänen hoidossaan. Sylissä oli kuites. Että eihän ne kuulokkeet sitä läheisyyttä pois vie.

Tosin vauvalle voi kehittyä kuulokehirmukammotrauma....

Mutta en tiiä, miks äidit ei tee samaa (itekkään en tehny). Onko se joku syyllisyys tai joku? Siinähän varsinki me äidit ollaan tosi taitavia.


 
rasu
Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomalainen:
Pelroreista jos vielä saan sanoa... Niin jos huuto niin raju että vielä kuuluu niin lisäksi voi laittaa korvatulpat peltorien alle * kokemusta ampumaradalta *. Äitini taas sanoi että "traktorikuulosuojaimissa" on radio.. ja sekin peittää muut äänet.
oikeestikin hyvä idea! Jokin rauhallinen kanava soimaan niin kummasti helpottaa. Vauvan itku on mun mielestä ainaki yksi maaailman raastavimmista äänistä...
 
vieras
meilä oli tyttö koliikki vauva ja todella huusi aina illalla monta tuntia ja mikään ei rauhoittanut, kunnes löysin koliikkikeinun.... ja siinä rauhoittui lähes heti. Ei sitä nyt tähän hätään tietenkään mistään saa,mutta jos tuollainen huuto jatkuu, niin suosittelen kokeilemaan tuota keinua. jaksamista sinulle! :hug:
 
kutikuti
Tuo on rankkaa, ymmärrän täysin. Pyydä lääkäriltä/neuvolasta apuja. Imetätkö? Voisiko joku sinun syömäsi juttu vaikuttaa vauvaan. Minä pari vuotta sitten, kun kuopus oli vastasyntynyt ja huusi ja valvoi kaiket yöt, nauhoitin KAIKEN vähänkin kiinnostavan mitä töllöstä tuli. Niitä sitten yön pitkinä tunteina mykistin päällä pimeässä olohuoneessa katoin ja hoivasin vauvaa. Kannoin, heijasin, työnsin vaunuissa, kiikutin sitterissä. Ite jaksoi jotenkin paremmin, kun oli mielenkiintoista katottavaa telkasta ja samalla pystyi hoivaamaan vauvaa...Nämä oli mun kikkani. Sitten kun ikää alkoi olla päälle puoli vuotta ja olin varma ettei kipuja eikä nälkäänsä itke, niin annoin hetken pinniksessä huutaa ja sitten kävin halaamassa ja silittämässä ja sanomassa hyvät yöt ja taas sama uudelleen. Muutaman kerran jälkeen vauva hoksasi että palvelua ei yöllä saa muuta kuin "asiasta". Mutta silloin siis lapsi oli 6-12kk. Voimia sinulle kovasti!!
 
hmm
Vielä yksi... onko sinulla rintareppua? Meillä poju rauhoittui tuolloin pienenä kun laittoi siihen ja "jumppas" jaloilla ylös ja alas... tai nosti kantapäitä ja laski alas. Pieni heijaava liike siis ylös alas... poju nukahti joskus nopsasti ja toisinaan meni useita tunteja... Muista muuten jos hierot vauvan vatsaa tee se kellon suuntaisesti. =)
 
:hug: Sinnittele AP!!!!!

Meillä oli jotain 2 kuiseksi asti tuollaista selittämätöntä täyttäkurkkua huutoa 24/7. Oikeasti jopa 14h vuorokaudessa. Ihminen ei tiedä etukäteen miten reagoi. Itse olin varma, että pinnani ei kestäsi jos saamme koliikkivauvan. Ja olinkin käsittämättömän sitkeä. Mies taas kuvitteli kestävänsä, mutta ei kestäynyt edes sitä hetkeä, että olisin käynyt vessassa. En koskaan pelännyt että satuttaisi vauvaa, vaan saattoi huutaa vauvalle ja jättää yksin.

AP: Onko tämä täysin uusi tilanne? Koliikki on yleensä pahimmillaan noin 6 viikkoisena. Sen jälkeen alkaa helpottamaan. Jos 2kk vanha vauva yht'äkkiä huutaa kuin päätä leikattaisiin, niin [u]Soita päivystykseen[/u]. Hankkiudu viimeistään aamulla erikoislääkärille. Mieluiten yksityiselle lapsiin erikoistuneelle lääkäriasemalle. Aika paljon voidaan tehdä. Esim. pissatulehdus, korvatulehdus yms.

Minkä kokoinen vauva on? Jos on yli 4kg, niin eikös silloin voi jo antaa supon????

Saatko kantoapua? Pystytkö vuorottelemaan jonkun kanssa? Esim 10 min hukikin on jo sairaan pitkä yksin jaksettavaksi. Itselläni oli isovanhempia apuna. Mies hoiti kaikki kotityöt, mutta ei kyennyt olemaan auttamaan huutavan lapsen hoidossa.

Oma selviytymistapani kun olin puolivuorokauttakin yhtäjaksoisesti huutavan vauvan ja raivareita saavan miehen kanssa jumissa: Itkin yli kuukauden aina kun olin hereillä. En pysättänyt liikettä. (Paino tippui melkein 10kg enemmän kuin oli tullut raskausaikana). Kannoin, kannoin ja kannoin. Hoin ääneen itseäni rauhoittavia ja äidin rakkautta sisältäviä lauseita, joista tuli jo mantroja "Äidin oma pieni rakas xxxxx-vauva. Me kyllä selvitään tästä. Tämä loppuu joskus. Äiti rakastaa sinua. Äitiin sattuu kun sinuun sattuu. Anna kipu äidille. Äiti leikkaisi vaikka kätensä irti jos se poistaisi sinun kivun" jne. Jotenkin se puhuminen helpotti omaa oloa.

Pidä mielessä, että vauva ei vittuile. Sillä on hirveä hätä ja kipu. Vaikka eroa ei tunnu olevan, niin vauva kyllä vaistoaa, että äiti on läsnä.

Jos jos et jaksa niin laske vauva omaan sänkyyn ja mennä itse ulos. Kerää voimia. Soita apua. Väsyminen on inhmillistä.

Voimia voimia voimia!!!! :hug: :hug:
 
joku
Hyviä vinkkejä jo tullut, toivottavasti helpottaa! Raskastahan se on kun vauva huutaa eikä sitä saa rauhoittumaan.

Tuohon peltorien käyttämiseen: munkaan mielestä ei ole ollenkaan huono idea, ainakin tuollaisessa tosi stressaavassa tilanteessa. Itse olen käyttänyt vähän isomman, uhmiksen kanssa. Kun se kitinä ja kirkuminen ottaa niin hermoon että kohta napsahtaa, parempi kun vaimentamalla saa itsensä ensin rauhoittumaan ja sitten alkaa rauhallisesti jutella lapselle...
 
nn
jos koittaisit tätä, että laitat muksun pepun lämpimän juoksevan veden alle siis ihanku pesisit peppua. meillä on muutaman kerrat huudettu täyttäkurkkua pelkkää väsymystä ja tuo on tepsinyt aina! rauhallinen vaipan vaihto ja lämpimällä vedellä hetken huljuuttelu vois olla ainakin koittamisen arvonen! paljon jaksuja sulle!
 
Muistan yhden yön, jolloin olin niin väsynyt 4h kantamisen jälkeen, etten enää jaksanut kantaa huutavaa vauvaa. Pelkäsin, että väsymykseltäni tiputan vauvan. Huuto vihloi jo kirjaimellisesti korvia. Laitoin korvatulpat ja pelttorit korviin. Kävin sängylle makaamaan huutavan lapsen viereen ja pidin kädestä kiinni. Siitä herättiin täysin samasta asennosta (huutoon kuinkas muuten) 6h päästä. Äidillä edelleen kuulosuojaimet korvilla ja niska jumissa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Magnificent:
:hug: Sinnittele AP!!!!!

Meillä oli jotain 2 kuiseksi asti tuollaista selittämätöntä täyttäkurkkua huutoa 24/7. Oikeasti jopa 14h vuorokaudessa. Ihminen ei tiedä etukäteen miten reagoi. Itse olin varma, että pinnani ei kestäsi jos saamme koliikkivauvan. Ja olinkin käsittämättömän sitkeä. Mies taas kuvitteli kestävänsä, mutta ei kestäynyt edes sitä hetkeä, että olisin käynyt vessassa. En koskaan pelännyt että satuttaisi vauvaa, vaan saattoi huutaa vauvalle ja jättää yksin.

AP: Onko tämä täysin uusi tilanne? Koliikki on yleensä pahimmillaan noin 6 viikkoisena. Sen jälkeen alkaa helpottamaan. Jos 2kk vanha vauva yht'äkkiä huutaa kuin päätä leikattaisiin, niin [u]Soita päivystykseen[/u]. Hankkiudu viimeistään aamulla erikoislääkärille. Mieluiten yksityiselle lapsiin erikoistuneelle lääkäriasemalle. Aika paljon voidaan tehdä. Esim. pissatulehdus, korvatulehdus yms.

Minkä kokoinen vauva on? Jos on yli 4kg, niin eikös silloin voi jo antaa supon????

Saatko kantoapua? Pystytkö vuorottelemaan jonkun kanssa? Esim 10 min hukikin on jo sairaan pitkä yksin jaksettavaksi. Itselläni oli isovanhempia apuna. Mies hoiti kaikki kotityöt, mutta ei kyennyt olemaan auttamaan huutavan lapsen hoidossa.

Oma selviytymistapani kun olin puolivuorokauttakin yhtäjaksoisesti huutavan vauvan ja raivareita saavan miehen kanssa jumissa: Itkin yli kuukauden aina kun olin hereillä. En pysättänyt liikettä. (Paino tippui melkein 10kg enemmän kuin oli tullut raskausaikana). Kannoin, kannoin ja kannoin. Hoin ääneen itseäni rauhoittavia ja äidin rakkautta sisältäviä lauseita, joista tuli jo mantroja "Äidin oma pieni rakas xxxxx-vauva. Me kyllä selvitään tästä. Tämä loppuu joskus. Äiti rakastaa sinua. Äitiin sattuu kun sinuun sattuu. Anna kipu äidille. Äiti leikkaisi vaikka kätensä irti jos se poistaisi sinun kivun" jne. Jotenkin se puhuminen helpotti omaa oloa.

Pidä mielessä, että vauva ei vittuile. Sillä on hirveä hätä ja kipu. Vaikka eroa ei tunnu olevan, niin vauva kyllä vaistoaa, että äiti on läsnä.

Jos jos et jaksa niin laske vauva omaan sänkyyn ja mennä itse ulos. Kerää voimia. Soita apua. Väsyminen on inhmillistä.

Voimia voimia voimia!!!! :hug: :hug:
Siis järki liikkui vain sen vuoksi, että isovanhemmat päästivät välillä nukkumaan. Pakottivat miehen kanssa lenkille, veivät vauvan ulos jne.
 
kun 5 viikkoinen ei millään muulla konstilla rauhoitu yöunille. paketoin tytön oikein napakkaan pakettiin ja siinä sylissä hyssyttelen. Ilman kapaloa muksu raivoaa aamuyöhön saakka. Tälläkin hetkellä kapalossa nukuttaminen meneillään.. :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Magnificent:
:hug: Sinnittele AP!!!!!

Meillä oli jotain 2 kuiseksi asti tuollaista selittämätöntä täyttäkurkkua huutoa 24/7. Oikeasti jopa 14h vuorokaudessa. Ihminen ei tiedä etukäteen miten reagoi. Itse olin varma, että pinnani ei kestäsi jos saamme koliikkivauvan. Ja olinkin käsittämättömän sitkeä. Mies taas kuvitteli kestävänsä, mutta ei kestäynyt edes sitä hetkeä, että olisin käynyt vessassa. En koskaan pelännyt että satuttaisi vauvaa, vaan saattoi huutaa vauvalle ja jättää yksin.

AP: Onko tämä täysin uusi tilanne? Koliikki on yleensä pahimmillaan noin 6 viikkoisena. Sen jälkeen alkaa helpottamaan. Jos 2kk vanha vauva yht'äkkiä huutaa kuin päätä leikattaisiin, niin [u]Soita päivystykseen[/u]. Hankkiudu viimeistään aamulla erikoislääkärille. Mieluiten yksityiselle lapsiin erikoistuneelle lääkäriasemalle. Aika paljon voidaan tehdä. Esim. pissatulehdus, korvatulehdus yms.

Minkä kokoinen vauva on? Jos on yli 4kg, niin eikös silloin voi jo antaa supon????

Saatko kantoapua? Pystytkö vuorottelemaan jonkun kanssa? Esim 10 min hukikin on jo sairaan pitkä yksin jaksettavaksi. Itselläni oli isovanhempia apuna. Mies hoiti kaikki kotityöt, mutta ei kyennyt olemaan auttamaan huutavan lapsen hoidossa.

Oma selviytymistapani kun olin puolivuorokauttakin yhtäjaksoisesti huutavan vauvan ja raivareita saavan miehen kanssa jumissa: Itkin yli kuukauden aina kun olin hereillä. En pysättänyt liikettä. (Paino tippui melkein 10kg enemmän kuin oli tullut raskausaikana). Kannoin, kannoin ja kannoin. Hoin ääneen itseäni rauhoittavia ja äidin rakkautta sisältäviä lauseita, joista tuli jo mantroja "Äidin oma pieni rakas xxxxx-vauva. Me kyllä selvitään tästä. Tämä loppuu joskus. Äiti rakastaa sinua. Äitiin sattuu kun sinuun sattuu. Anna kipu äidille. Äiti leikkaisi vaikka kätensä irti jos se poistaisi sinun kivun" jne. Jotenkin se puhuminen helpotti omaa oloa.

Pidä mielessä, että vauva ei vittuile. Sillä on hirveä hätä ja kipu. Vaikka eroa ei tunnu olevan, niin vauva kyllä vaistoaa, että äiti on läsnä.

Jos jos et jaksa niin laske vauva omaan sänkyyn ja mennä itse ulos. Kerää voimia. Soita apua. Väsyminen on inhmillistä.

Voimia voimia voimia!!!! :hug: :hug:
Hyvä kirjoitus.
 
lisämaitoa?
Lisämaitoakin voi kokeilla, jskus sekin voi auttaa uudessa tilanteessa. Pullo on eri kuin rinta jos rinta ei kelpaa ja kuitenkin lämmin maito tuntuu turvalliselta ja tutulta. Meillä auttoi. Huutamisesta väsynyt vauva ei jaksanut imeä ja huusi nälkäänsä. Pullon jälkee voi antaa rintaa, ettei pullo tulisi rinnan tilalle.
 

Yhteistyössä