Voi miksi minun kasvisruokani maistuvat aina ihan vehkeelle? Auttakaa kokkikolmoset!

Ruokavaliota olen muutellut tässä vähän hiilaritietoisempaan suuntaan. Olen kokeillut useita kasvisruokavaihtoehtoja, ja jopa kasviksia rakastavan miehenikin mielestä ne eivät ole olleet kovinkaan kummoisia makuelämyksiä, wokkivihannekset ovat yleensä kumisia lötköjä, uunijuurekseni ovat lilluneet vedessä eivätkä ole maistuneet muulta kuin lehmän oksentamalta ruoholta. Ja ihan olen noudattanut reseptejä ja yrittänyt, mutta ei ne vaan koskaan maistu hyvältä. :ashamed:

Nyt mulla olis jääkaapissa punajuuria, lanttua, porkkanaa, bataattia. Pakasteena löytyis vihreitä papuja, paprikoita, kukkakaalia, parsakaalia. Jääkaapissa lisäksi tuorejuustoja ja sulatejuustoja sekä 15% kermaa, ja emmental-mozzarella juustoraastetta. Näistä aineksista varmaan joku taikoisi herkkuja, mutta kertoisiko se joku mullekin, että miten? Sellainen idioottivarma resepti kiitos! :flower:
 
kyllä mä joudun käyttämään pakasteita paljonkin. Ja just oli tehty tutkimus jossa todettiin pakasteissa olevan enemmän vitamiineja yms tallella kuin tuoreissa ( koska ne on pakastettu heti tuoreeltaan toisin kuin tuorevihannekset lötköttää kaupan laareissa päiviä ellei viikkoja). Ja musta on kamalaa sellaiset kasvikset kuten porkkana, jos se on vähäkään raakaa ja sitä pitää oikein jäystää. :x

Eikä toi 15% kerma oo ihan ok?
 
joo
Alkuperäinen kirjoittaja No anteeks kauheesti:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Kasvisruokaakin voi sitten maustaa.
VOIKO?? Ihan tosi?? :LOL: No kertokaa, että mitä mausteita niihin sitten laitetaan? Olen maailman surkein maustaja... :/
Suolaa ja pippuria, niillä pääsee jo tosi pitkälle. Mut oon oikeesti hyvin usein törmännyt siihen että ihmiset ei ymmärrä maustaa kasvisruokiaan.
 
Plkk
Alkuperäinen kirjoittaja kj:
ostapa lasipurkeissa olevia maustemömmöjä esim mango chutney tms. niitä kun laittaa niin saa makua helposti.
Tämä on oikeesti hyvä vinkki. Minä kasvisinhoaja (koska ne maistui pahemmalta kuin vehje ;-) opin syömään kasviksia näin.
 
Yrttimaustetta, aromisuolaa yksi hyvä jota mä käytän on valkosipulinen yrttimauste olikohan siinä suolaakin mukana en muista, mutta varoen ettei kasvikset ala maistua pelkästään mausteille.
Ja vedessä ei kannata pakastekasviksia keittää vaan höyryssä.
 
wokkivihannekset
Pakastewokkivihannekset pitää nimenomaan paistaa tarpeeksi kuumassa tarpeeksi kauan. Pannulle ekana vähän oliviiöljyä, sitten jäiset vihannekset, pippuria, yrttimausteita, valkosipuli, sipulia, sekoittelua koko ajan. Levy täysillä n 7-8 min. Sillä tavoin niistä tulee rapsakoita. Hyvää ruokahalua!
 
jep jep
Alkuperäinen kirjoittaja No anteeks kauheesti:
niin ja antakaa mulle joku ihana ohje mihin saan noita punajuuria laitettua, niitä on iso pussi ja menee kohta pilalle...
pilko pieniksi kuutioiksi vuokaan, murentele sekaan aurajuusto, kaada ruokakermaa 2 dl

haudua uunissa pari tuntia, lisäile kermaa tarpeen mukaan

on muuten hyvää!
 
Mä tein tänään ONNISTUNUTTA kasvisuokaa :D

Kasvissosekeitto

2l vettä
8 perunaa (jos sä vaikka korvaat bataatilla)
8 porkkanaa
kukkakaali
2 sipulia
kanaliemikuutio (ei ollut kasvista)
250g koskenlaskijan sulatejuustoa (laita sitä sun sulatejuustoa)
2 dl fraichea (laita kermaa)
valkopippuria

* Kuori ja paloittele kasvikset.

* Kiehauta vesi kattilassa ja lisää kasvisliemikuutio

* Lisää kasvikset veteen ja kiehuta kunnes ovat kypsiä

* Kun kasvikset kypsiä, soseuta ja lisää kerma, sulatejuusto ja mausteet

* Kuumenna keitto levyllä mutta älä kiehuta

Ja oli hyvää!!!!
 
kokki ykkönen
Alkuperäinen kirjoittaja jep jep:
Alkuperäinen kirjoittaja No anteeks kauheesti:
niin ja antakaa mulle joku ihana ohje mihin saan noita punajuuria laitettua, niitä on iso pussi ja menee kohta pilalle...
pilko pieniksi kuutioiksi vuokaan, murentele sekaan aurajuusto, kaada ruokakermaa 2 dl

haudua uunissa pari tuntia, lisäile kermaa tarpeen mukaan

on muuten hyvää!
Tämä on kyllä taivaallista :)
 
yedn
mangosutinassa on varmaan yli puolet sokeria..

lasagne:
kokeiles vaikka tehdä näin: ruskista jauheliha (tai ne soijarouheet) ja mausta, lisää pannuun silputtua sipulia, valkosipulia ja 2raastettua porkkanaa. purkki paseerattua tomaattia, anna porista hetki, mausta vähän vielä yrteillä. ja tarkista onko suolaa tarpeeksi.

sit ota kesäkurpitsa, viipaloi se juustohöylällä.

laita kastiketta ja kurpitsaviipaleita kerroksittain vuokaan, väliin juustoakin jos tykkäät, ja tyrkkää uuniin. nami!!

soppa:
vettä kattilaan ja pari pussia keittojuureksia. kiehauta. ota liemi talteen, soseuta, jatka liemellä, lisää mustaa koskenlaskijaa, tinjamia ja suolaa, ja avot. hyvä soppa olis ready.

uunikasvikset pilkotaan vuokaan, porkkanaa, paprikaa, valkosipulia, sipulia, kesäkurpitsaa, lanttua. niin että pienemmäks ne mitkä kypsyy hitaammin, eli lanttu ja porkkana pienemmiks. sit vuokaan, loraus öljyä ja sekoita. uuniin niin että ovat nippa nappa kypsiä, mutta ei haittaa jos sieltä täältä ovat "hiiltyneitä". "grillimeininkiii"

lettutaikinaan, raastettua porkkanaa, pinaattia ja juustoa, niin saat kasvislettuja.

lanttua ohuiksi suikaleiksi ja pyöräytys öljyssä, levitä pellille, niin saat "ranskalasia perunoita" -nami!!
 
mango chutney
chilikastikkeiden sun muiden kanssa samassa hyllyssä ainakin meilläpäin. kokeile vaikka ensin sitä mango chutneytä. on semmonen helppo makeahko. löytyy curryä, tandoori mausteita. rajalah-merkkisiä purkkeja on mulla iso rivi.

oletkos pestoa kokeillut koskaan? samassa hyllyssä...
 

Yhteistyössä