Voi nyt taas vittu, paljonko eskarista voi pitää omia vapaapäiviä?

arrggh
Kaikista helpoin ratkaisu on se, kun pistät eskarin lisäksi lapsen osapäivähoitoon ja kärsit siitä sen maksun, suurimmillaankin se on kuitenkin vain noin 120 euroa. Tai sitten niin, että pidät lapsen eskarissa ja hoidossa esim. ma-to ja perjantai on vapaapäivä. Ota eskarista selvää, mikä päivä on paras olla pois. Ja sitten mies vie aamulla lapsen hoitoon ja sinä tai mies hakee iltapäivällä, kun parhaiten sopii. Ja tämä ratkaisu näin, jos lapsi viihtyy eskarissa.
Näen punaista tuollaisesta isomman lapsen lykkäämisestä yhteiskunnan armoille kokopäiväiseen hoitoon, kun pienempiä syntyy liuta.

Jotain rajaa sentään siihen, miten perheen isompia lapsia kohdellaan.
 
  • Tykkää
Reactions: as if
"anu"
Alkuperäiseen kysymykseen en kans keksi muuta ku alkaa kaivaan sitä taksimahdollisuutta. Kysele taksikuskilta, kaupungilta jne. ennen kuin luovutat.

Ja mitä eskariin muuten tulee, niin meidän koulun eskarista oikein kannustettiin olemaan pois jos vaan haluaa sillä seuraavana vuonna ollaan ekaluokkalaisia eikä poissaoloja enää sallita. Pieniä vielä noi 6-vuotiaat... Ja siitä olin itsekin yllättynyt, mutta ihan laillista olis pistää 6-v kulkemaan yksin eskarimatkat. Tähän en oo lähtenyt vaikka matkaa on noin 1km ja vain yksi ainut tienylitys.
Kuskaamme naapurin rouvan kans vuorotellen, mä hoidan aamut - hän sit aina hakee ip molempien eskarit kotiin.
 
[QUOTE="vieras";27082209]Idiootti! Jos lapsi on eskariin ilmoitettu, niin katsotaan, että se sitte kans käydään. Jos alunperinkään ei lasta ole ilmoitettu niin mitenhän sen saisi suoritettua??

Ja ap, tossa et tee kun karhunpalveluksen lapselle. Ihan fiksu opettaa asenne, ei mun tarvi kun mä en haluu/jaksa/viitti.

Lapset ajoissa nukkumaan ja ITSE kans.

Meillä menee lapset klo.8 nukkumaan. 6v 5v ja 3v. Herätään ennen 7 ja hyvin ehditään eskariin ja kaikki jopa hyvällä tuulella.[/QUOTE]


Ihmisiä on erilaisia, se mikä sopii sulle, ei ehkä ole hyväksi toiselle. Se, ettei sinne eskariin mennä 5pv viikossa ei ole karhunpalvelus lapselle. Kun sovitaan selvästi päivät, milloin sinne mennää ja milloin ei, ei kyse ole laiskuudesta ja viitseliäisyydestä vaan siitä, että ajatellaan koko perhettä ja tehdään elämästä mukavaa.

Mä en ymmärrä, että miksi vauvan/taaperon pitäisi oppia jo heti pienestä aamuherääjäksi, jos hän on iltavirkku/aamutorkku tyyppiä. Meillä esim. aikanaan oli aamuvirkku eskarilainen, joka luonnostaan heräsi aamusta aikaisin ja sen lisäksi iltavirkku taapero, joka nukkui yhdeksästä kymmeneen. Meillä onneksi naapurissa oli toinen perhe, jossa eskarin lisäksi oli aamuvirkku taapero. Jaettiin niin, että he veivät eskarilaiset meidän taaperon nukkuessa ja itse hain eskarit heidän taaperon ollessa päiväunilla.
 
  • Tykkää
Reactions: nöppönen
jöksadm
a) mies lähtee töihin aamulla viimeistään kuudelta, ei siis voi viedä eskarilaista mennessään. Ja joo, vihaan noita sen työaikoja.
b) kyllä mennään joo autolla useimpina aamuina, meillä ei ole tuplarattaita ja tuo 1300m kävely 3-vuotiaan kanssa kestää lähemmäs 45 minuuttia...
c) kyse ei ole todellakaan siitä että mä haluaisin itse nukkua vaan siitä että inhottaa herättää nuo pienemmät kesken unien kun heillä muuten ois mahis nukkua niin pitkään kun nukuttaa, mun mielestä pienet sais tehdä niin. Laiskimus olen kyllä muuten muttei tässä ollut kyse siitä.
d) mä pidän 20.30 nukkumaanmenoaikaa tuolle 3-vuotiaalle aikaisena, tota aiemmin ei nukahtais ikinä, varsinkin kun arkisin usein nukkuu vielä päiväunetkin.

e) todennäköisesti me jatketaan nykyiseen malliin, kunhan rutisin ja sainpahan vähän vertaistukeakin. En mä poikaa ainakaan kokonaan eskarista pois ota missään nimessä; siellä on ikäistään seuraa, hyviä kavereita ja hyvää treeniä koulua varten sosiaalisia tilanteita yms. silmälläpitäen.

(ei kai tuo yksi ollut tosissaan että jättää 3-vuotiaan yksin kotiin? vauva sentään pysyisi pinnasängyssään, vaikkakaan en itse jättäisi vauvaakaan, mutta 3v voi saada päähänsä IHAN MITÄ TAHANSA)
Mitä jos ottaisit vaikka jouluun asti eskarille hoitoa sen 3h päivä, mies veisi aamulla töihin mennessään. Jos lapsi kerran tykkää olla sielä eskarissa.

Niin minä olisin tehnyt mutta meillä lähti viiden jälkeen töihin. Siispä herättelin nuorempaa tai sitten pidettiin vapaa päiviä aina kun huvitti. Kukaan ei koskaan moittinut eskarilla. Kannattaa lusmuilla kun vielä voi ;)
 
"mellan"
Ei saa kulkea yksin, ensi vuonnahan (sikälimikäli olen vielä hoitovapaalla) tää helpottaa kun kouluun kulkee itsekseen ja kouluun on matkaakin vain alle puoli kilometriä, eskariin reilu kilsa enkä tiä uskaltaisinko laittaakaan yksinään kulkemaan.
3v menee sänkyyn noin 20.30, aikaisemmin en viitti laittaa kun isänsä melkein joka ilta kotiutuu töistä vasta 19 maissa niin kiva ois nähdä lasten isäänsäkin edes melkein joka päivä.
Huooooh, vauva valvotti melkein koko yön ja tietysti nyt aamulla nukkui niin sikeästi niin hiukan säälitti herättää :(

En tiä, väärältä sekin tuntuu ettei eskarilainen joka päivä pääsis tuonne kun tykkää kuitenkin. Pakko vaan jatkaa tätä nykyistä systeemiä, väsyneitä pikkusisaruksia ja kiristyneitä hermoja ja laskea päiviä syyslomaan ja joululomaan jajaja...
Eikö teillä saa eskarilaiselle taksia? Täällä pääsee taksilla, jos matka on yli kilometrin
 
Saraldo
Lukematta koko ketjua... Turussa on ainakin niin, että eskarilainen ei saa kulkea matkoja yksin eikä edes koulussa olevan sisaruksen kanssa, vaan saattajan pitää olla täysi-ikäinen. Ja oli sitten koulun taikka päiväkodin eskarissa, niin säännöt on samat. Jos eskariin on ilmoittauduttu, siihen on myös sitouduttava. Eskarihan on ilmainen, mutta jos eskarista on säännöllisiä poissaoloja (tyyliin käy vain ma, ke, pe tai joka toinen viikko), niin se muuttuu maksulliseksi. Silloin voidaan katsoa, että lapsi ei olekaan eskarissa vaan päivähoidossa. Lomamatka tai vapaapäivä silloin tällöin ei romuta eskaria, vaan poissaoloja pitäisi olla paljon enemmän.
 
Eskarihan on ilmainen, mutta jos eskarista on säännöllisiä poissaoloja (tyyliin käy vain ma, ke, pe tai joka toinen viikko), niin se muuttuu maksulliseksi. Silloin voidaan katsoa, että lapsi ei olekaan eskarissa vaan päivähoidossa.
Just noin meillekin on selitetty. Jos esiopetus ei pääse toteutumaan, kun lapsi on paikalla niin harvoin, niin silloin eskari muuttuu päivähoidoksi, ja se on maksullista. Esiopetus on vapaaehtoista, juu, mutta jos ei halua lapselleen esiopetusta vaan päivähoitoa satunnaisesti, niin silloin ei ilmoita lasta eskariin ollenkaan, vaan hakee tälle suoraan pk-paikan.
 
"vieras"
Eikö teillä voi sopia, että menee myöhemmin ja lähtee kotiin vastaavan ajan myöhemmin? Meillä ehdottivat tätä itse, kun sopi aikatauluihin paremmin. Ainakin tytön eskarissa niitä varsinaisia eskarituokioitakin oli vain kahtena päivänä.ja mitä poissaoloihin tulee, niin oikein kannustivat siihen, että vapautta käytetään vielä kun voidaan. Koulussa se ei enää ole niin yksinkertaista.
 
Kun mä aikoinaan ko. asiaa tiedustelin (siis saako olla poissaoloja) niin sanottiin, että eskari on vapaaehtoinen, mutta jos eskarin aloittaa, siihen on sitouduttava.

Liialliset poissaolot johtavat eskarin maksullisuuteen.

Mutta mikä lasketaan liialliseksi poissaoloksi ja sitoutumattomuudeksi? En tiedä.
 
Meillä on selkeesti eskaritehtäviä ti-ke-to.
'Maanantai on jumppapäivä ja pe metsäretkipäivä.

Mä pitäisin tossa tilanteessa selkeesti 4 päiväistä viikkoa ja joskus 3 päiväistä.

Eskari ei oo pakollinen, joten sieltä voi olla pois eikä sitä oo pakko käydä alkuunkaan.
 
miuh
Tuossa on moni viitannut siihen, että jos eskarista on paljon pois, niin se muuttuu maksulliseksi. Ilmeisesti ainakin Turussa on annettu vanhempien ymmärtää näin, mutta se ei ihan oikeasti ole kyllä minkään lain mukaista. Laki takaa maksuttoman esiopetuksen. Turun kaupungin nettisivuillakin mainitaan, että esiopetus on maksutonta.

Mua kiinnostaisi kyllä kovasti tietää, että ovatko vanhemmat Turussa (tai muualla) saaneet asiasta joskus jotain kirjallista tiedotetta. Tai tietävätkö oikeasti (ei mikään tutuntutuntuttujuttu) jonkun, joka on esiopetuksesta joutunut maksamaan, jos lapsella on ollut paljon poissaoloja. Tuo kuulostaa todella todella uskomattomalta jutulta! Enkä nyt tosiaan tarkoita, että asiasta tänne kirjoittelevat olisivat keksineet asian omasta päästään, kaupungin toiminta tässä ihmetyttää.
 
Just olin tulossa elvistelemään että tänä aamuna menikin hienosti: Vauva heräs ite 7.20, nukahti vähän ennen kun lähdettiin eskariin ja nukkuu yhä, jeejee :D

Kai tää tästä, tuo pojan koko ryhmä on puolipäiväinen eli mikään hoitoajan pidennys ei oo mahdollista.
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
Just olin tulossa elvistelemään että tänä aamuna menikin hienosti: Vauva heräs ite 7.20, nukahti vähän ennen kun lähdettiin eskariin ja nukkuu yhä, jeejee :D

Kai tää tästä, tuo pojan koko ryhmä on puolipäiväinen eli mikään hoitoajan pidennys ei oo mahdollista.
Hyvä homma :D. Meidän vauva kehitti itselleen ennen eskarin alkua sellaisen rytmin, että herää seiskan pintaan, nukahtaa kasin maissa (eli kun lähdetään kohti eskaria), ja posottaa sitten yleensä unta koko eskariajan (ehkä välillä havahtuen, mutta simahtaa aina uudestaan).
 
  • Tykkää
Reactions: as if
"Vieras"
Mihkä aikaan teillä oikein eskari alkaa? Meillä eskari 9-13, että eipä tuo kovin aikanen herätys vauvalle ja 5v. ole... Mihin aikaan miehesi töihin lähtee? Ajattelin vaan jos klo19 jälkeen kotiin töistä tulee..
 
[QUOTE="Vieras";27093578]Mihkä aikaan teillä oikein eskari alkaa? Meillä eskari 9-13, että eipä tuo kovin aikanen herätys vauvalle ja 5v. ole... Mihin aikaan miehesi töihin lähtee? Ajattelin vaan jos klo19 jälkeen kotiin töistä tulee..[/QUOTE]

Eskari 8.30-12.30.
Mies lähtee töihin viim. kuudelta aamulla.
 

Yhteistyössä