Voiko isyydestä kieltäytyä?

Sanovat Suomea maaksi, jossa molemmat sukupuolet ovat tasa-arvoisia keskenään.

Kyllä mies on sorrettu täällä ja pahasti.
Juu, valkoinen heteromies on kyllä sorrettu ja uhanalainen laji. :(
Joskus luulin, että kyseiseen kategoriaan kuuluisivat esimerkiksi köyhät, mustat naiset, mutta nyttemmin olen oppinut, että valkoinen hetskumieshän se onkin.

Kaljaa perkele! Ja elitistinen mussutus kuorman päällä jatkuu.
 
Tämä on vain minun subjektiivinen näkemys, mutta koen sen jotenkin "irralliseksi".
Perheet on pieniä yksikköjään joilla on ystäviä, sukulaisista ei kauheasti tiedetä ja esimerkiksi murrosiässä mahdollisten ongelmien ilmaantuessa lapsi joutuu laitokseen, eikä esimerkiksi sukulaisilleen jotka mahdollisesti tulisivat lapsen kanssa kaikkinensa paremmin siinä tilanteessa toimeen.
Sama toistuu vanhana, eli arjessa itsekseen pärjäämätön vanhus laitokseen, kun ei ole sitä tiivistä sukuakaan huolehtimassa, eikä monikaan saa siinä tilanteessa tarvittavaa apua ystäviltä tai muulta tällaiselta keinotekoisesti luodulta yhteisöltä.
Voihan sellaiset ystäväyhteisöt olla parhaimmillaan todella antoisia ja ystävät esimerkiksi pyytävät lapsia yökylään, vietetään juhlapyhiä yhdessä jne, mutta en ole kauheasti sellaisista kuullut.

Ymmärrän täysin, ettei kaikki suvut ole sellaisia, joiden kanssa olisi mukavaa tai välttämättä edes terveellistä olla tekemisissä.
Ei taustalla tarvitse mitään kamalaa olla,ettei ole sukulaisten kanssa tekemisissä. Esim. itselläni on kummaltakin puolelta ihan normaalit suvut, tavallisia, varmaan ihan ok-ihmisiä sinänsä. Joskus olen törmännyt serkkuuni jossain ja vaihdetaan muutama sana. Mummon kanssa olin tekemisissä, kunnes hän kuoli. Ja lapsena kyllä muidenkin sukulaisten. Ei minulla ole mitään heitä vastaan, mutta eivät he mitään ns. sukulaissieluja ole, ja mieluummin olen läheisesti tekemisissä sellaiten ihmisten kanssa, jotka ovat enemmän hengen heimolaisiani.

Jotkut ystäväni ovat lasteni kanssa aika läheisiä, hoitavat joskus tai vievät vaikka Korkeasaareen. Juhlapyhät tykkään olla muutenkin ihan oman perheen kesken (korkeintaan lasten isovanhempia voi olla mukana), mutta kyllä esim. jouluaatonaattona, uutena vuotena, joulunpyhinä, pääsiäisenä, yms on usein ollut tapana tavata ystäviä.

Kuinka moni oikeasti kykenisi huolehtimaan ympärivuorokautista hoitoa tarvitsevasta,mahdollisesti vaikka muistisairaasta vanhuksesta 24/7? Itse en ainakaan kykenisi. Ei heistä aiemminkaan välttämättä niin hyvää huolta pidetty, vanhus saattoi maata päivän yksin sängyssä ja jokus kohtelu oli jopa huonoa, kun odotettiin vaan, että "taakka" poistuu ja perintö liikkuu. Laitoksessa sentään on alan ammattilaisia. Mutta tottakai siellä voi käydä katsomassa ja ilahduttamassa, ottaa kotilomille (jos mahdollista), yms.
 
säpäle harmaana
En jaksa koko ketjua lukea, mutta Ciervoa kyllä peesaan tässä enimmäkseen. Kyllähän tuo kuulostaa vähän sellaiselta lisämaustamiselta, että joku julma akka tulee ja huijaa spermat sisuksiinsa, vain että saa.. niin mitä? Lapsen, jonka aikoo kasvattaa itse. Elarit, jotka kattavat pienen osuuden lapsen kuluista. Vai jonkun käsittämättömän koston exälle.

Mitenkäänhän ei voi olla kyse tilanteesta, että on ihan yhteistuumin päädytty sänkyyn ja vahingossa raskauduttu ja sitten jouduttu isojen asioiden äärelle. Jos siinä vaiheessa mies haluaa itsensä irtisanoa projektista, niin en kyllä ihmettele, että sitä elatustaistoa pienehkö katkeruus sävyttääkin. Ei se aborttikaan ihan yksinkertainen juttu kaikille ole.
 
"Wtf"
En pysty lainaamaan, mutta phoebsille (meniköhän oikein nimi):

Toki naisellakin pitäis olla vastuu ehkäisystä. Mutta jos nyt mietitään sellaista hypoteettista tilannetta, että nainen aikoisit huijata ressumiestä isäksi, niin tadaa!!! Miespä ottaakin ne kumit käyttöön, niin ongelma ratkaistu.

Ja sitten blue: ei millään pahalla, oikeasti ei, mutta kun sanoit, että te "jotka olette alaa lukeneet". Jos oikein muistan sinun ja esim tytsin koulutuksen, niin taitaa tytsillä olla enemmän ainakin teoreettista tietoa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29439925:
En jaksa koko ketjua lukea, mutta Ciervoa kyllä peesaan tässä enimmäkseen. Kyllähän tuo kuulostaa vähän sellaiselta lisämaustamiselta, että joku julma akka tulee ja huijaa spermat sisuksiinsa, vain että saa.. niin mitä? Lapsen, jonka aikoo kasvattaa itse. Elarit, jotka kattavat pienen osuuden lapsen kuluista. Vai jonkun käsittämättömän koston exälle.

Mitenkäänhän ei voi olla kyse tilanteesta, että on ihan yhteistuumin päädytty sänkyyn ja vahingossa raskauduttu ja sitten jouduttu isojen asioiden äärelle. Jos siinä vaiheessa mies haluaa itsensä irtisanoa projektista, niin en kyllä ihmettele, että sitä elatustaistoa pienehkö katkeruus sävyttääkin. Ei se aborttikaan ihan yksinkertainen juttu kaikille ole.
Ei varmaankaan ole mikään enemmistö.

Omalta osaltani voin yrittää ymmärtää että ihmiset, jotka eivät ole törmänneet tähän ed.main. vähemmistöön, epäilevät tämän kaltaisten ihmisten olemassa oloa.

En tiedä olisko naivi, ahdasmielinen vai sinisilmäinen oikea nimitys tällaisistä ihmisistä, jotka eivät suostu ajattelemaan, että kaikkialla asiat eivät ole välttämättä samalla tavoin, kuin omalla puolella aitaa.

Sinä käytät tässä sun kommentissa samaa mitä minun kommentteihin vastatessa, peräänkuulutat sen normaalin perään; "mitenkäänhän ei voi olla että ihan yhteistuumin päädytty sänkyyn", "mitenkäänhän ei voi olla että ero johtui pettämisesä".
Tottakai asia normaalisti menee noin, tässä esitettiinkin muutamia erilaisia tapauksia.

Toki saa kyseenalaistaa tai olla uskomattakin. Omalla kohdalla tuntuu hassulta perustella asiaa mikä on itselle niin selvä, mutta silti teen sen kyseenalaistamatta sitä että on oikeasti olemassa tuollaisia ihmisiä, jotka ovat nähneet vain sen normaalin/toisen puolen kolikosta.
 
Yhtä paljon miehellä on oikeus ilmoittaa ettei halua isäksi ennen aborttirajan menoa umpeen.
Yhtälaillahan nainen saa teettää abortin ihan ilman miehen lupaa.
Jos nainen miehen vastustelusta huolimatta päättää pukata lapsen niin pitäköön sitten itse siitä huolen ja olkoot vaatimatta mitään.
Musta on perin outoa, että aborttia pidetään täällä noin kevyenä juttuna vaikka se on monille todella kova pala, etenkin niille, jotka noissa tilanteissa päätyvät ennemmin synnyttämään lapsen. Aika harva varmaan aborttia miehen kiusaksi jättää tekemättä. Jotenkin käsittämätön toi "ainahan on abortti". Ainahan joku näissä häviää. Jos nainen tekee abortin vain miehen mielipiteen takia, saattaa hän kärsiä asiasta loppuelämänsä.
 
Viimeksi muokattu:
"femin"
Mä en vaan tajua niitä tasa-arvo-hypettäjiä... SUKUPUOLTEN VÄLISTÄ TASA-ARVOA EI OLE, EIKÄ TULE! Mies ja nainen on fyysisestikin ihan erilaisia ja jo pelkästään tämä tekee tasa-arvon mahdottomaksi saavuttaa. GET OVER IT!
 
[QUOTE="femin";29440843]Mä en vaan tajua niitä tasa-arvo-hypettäjiä... SUKUPUOLTEN VÄLISTÄ TASA-ARVOA EI OLE, EIKÄ TULE! Mies ja nainen on fyysisestikin ihan erilaisia ja jo pelkästään tämä tekee tasa-arvon mahdottomaksi saavuttaa. GET OVER IT![/QUOTE]

Ai miten niin???
 
Musta on perin outoa, että aborttia pidetään täällä noin kevyenä juttuna vaikka se on monille todella kova pala, etenkin niille, jotka noissa tilanteissa päätyvät ennemmin synnyttämään lapsen. Aika harva varmaan aborttia miehen kiusaksi jättää tekemättä. Jotenkin käsittämätön toi "ainahan on abortti". Ainahan joku näissä häviää. Jos nainen tekee abortin vain miehen mielipiteen takia, saattaa hän kärsiä asiasta loppuelämänsä.
"Kova pala" on osa elämää. Ei kukaan täällä ole tosissaan kieltänyt pitämästä lasta, vaan se mikä ei vaan tunnu menevän umpiluuhun, että joidenkin mielestä se olisi ihan reilua että jos YKSIN teet valinnan että pidät, niin sitten myös YKSIN vastaat siitä.

Jos olet eri mieltä, ole eri mieltä. Ei vaan ole tullut yhtäkään hyvää syytä miksi pitäisi pitäytyä siinä tavassa että nainen saa päättää täysin itsenäisesti mitä tekee tilanteessa, mutta voi myös samalla saattaa toisen henkilön edesvastuuseen OMASTA päätöksestä.

Mutta kuten sanoin jo sivukaupalla sitten, sinä et tekisi aborttia ilmeisesti missään tilanteessa, joten sinun on mahdoton ajatella ilmeisesti sitten sitä toista puolta asiassa, mitä tapahtuu kokoaika, eli ihmiset todellakin tekevät abortteja, monista syistä.

Se mikä minua niin suivaannuttaa näissä keskusteluissa on se, että ihmiset ei pätkääkään tajua sitä että tosielämässä on vaikka minkälaisia tilanteita, eikä se, että itse et tekisi niin tai näin vaikuta mitenkään siihen että mikä on laki ja mikä olisi yhteinen hyvä. Ei se eriarvoistaminen ainakaan paranna asioita.

Ne asiat missä ei voida tehdä toisin on sitten taas ihan toinen juttu, mies ei vieläkään voi synnyttää, eikä varmasti suurin osa sitä tekisi vaikka voisikin. Biologiset eroavuudet on oma juttunsa, mutta miksi pitää käytännön asioissa olla niin helvetin puusilmä, ettei tajua mikä on oikein ja mikä väärin. Yhden ihmisen valinta ei ole kaikkien ihmisten valinta, mutta silti pitäisi voida löytää joku tapa yhteisesti mikä on reilu kaikille.

Periaate tasolla tämä asia minulle on, ei se siitä ole kiinni maksaako 100 vai 900 euroa kuussa jostain lehtolapsesta. Oma motivaationa on siis puhtaasti se, onko se oikein kun mietitään niitä kaikkia tilanteita missä voi suunnittelematon raskaus tulla kahden lähes tuntemattoman ihmisen välille, vaikka kuinka yrittäisi varmistaa ettei niin käy.

Se että joku ei hyväksy aborttia ei poista sitä helvetin asiaa että se on lain sallima ja sitä tapahtuu ja tulee tapahtumaan ja helvetin hyvä että se vaihtoehto on olemassa.

Minusta on helvetin hupaisaa se että samat naiset jotka paasaa naisen oikeudesta kehoonsa, ei edes hyväksy aborttia. eikä nämä rassukat edes tajua miten puusilmäisiä he ovat. Eihän se mikään oikeus kehoonsa ole jos automaattisesti oletetaan että se lapsi sitten tehdään jos raskaaksi tullaan.
 
säpäle harmaana
Ei varmaankaan ole mikään enemmistö.

Omalta osaltani voin yrittää ymmärtää että ihmiset, jotka eivät ole törmänneet tähän ed.main. vähemmistöön, epäilevät tämän kaltaisten ihmisten olemassa oloa.

En tiedä olisko naivi, ahdasmielinen vai sinisilmäinen oikea nimitys tällaisistä ihmisistä, jotka eivät suostu ajattelemaan, että kaikkialla asiat eivät ole välttämättä samalla tavoin, kuin omalla puolella aitaa.

Sinä käytät tässä sun kommentissa samaa mitä minun kommentteihin vastatessa, peräänkuulutat sen normaalin perään; "mitenkäänhän ei voi olla että ihan yhteistuumin päädytty sänkyyn", "mitenkäänhän ei voi olla että ero johtui pettämisesä".
Tottakai asia normaalisti menee noin, tässä esitettiinkin muutamia erilaisia tapauksia.

Toki saa kyseenalaistaa tai olla uskomattakin. Omalla kohdalla tuntuu hassulta perustella asiaa mikä on itselle niin selvä, mutta silti teen sen kyseenalaistamatta sitä että on oikeasti olemassa tuollaisia ihmisiä, jotka ovat nähneet vain sen normaalin/toisen puolen kolikosta.
Ymmärsit näköjään pointtini väärin. En tarkoittanut, etteikö tuollaista voisi tapahtua vaan tarkoitin sitä, että en usko, että monet ihan tahallaan tuollaista suunnittelee ja vamppaa jonkun viattoman uhrin kostomielessä. Minä luulen, että siellä on oikeasti muita syitä taustalla.

Ja edelleenkään siinä sinun tapauksessakaan tuskin sinne sänkyyn on vastahakoisesti kukaan päätynyt.
 
säpäle harmaana
Minusta on helvetin hupaisaa se että samat naiset jotka paasaa naisen oikeudesta kehoonsa, ei edes hyväksy aborttia. eikä nämä rassukat edes tajua miten puusilmäisiä he ovat. Eihän se mikään oikeus kehoonsa ole jos automaattisesti oletetaan että se lapsi sitten tehdään jos raskaaksi tullaan.
Onko täällä joku nyt sanonut, ettei hyväksy aborttia? Minä ainakin sanoin, ettei abortti ole yksinkertainen asia ja tarkoitin tällä sitä henkilön omaa kokemusta enkä mitään abortin hyväksymistä yleisen moraalin kannalta. Henkilö, joka ilman muuta hyväksyy abortin muiden kohdalla, ei välttämättä halua tehdä sitä itse juuri siinä tilanteessa. Se on kuitenkin oma lapsi ja siitä luopuminen voi aiheuttaa niin fyysisiä kuin psyykkisiäkin seuraamuksia.
 
Mun mielestä on kepsis vaarallista yrittää tehdä tästä jotain käytäntöä, jonka alle niputettaisiin kaikki. Miten ihmeessä voidaan todistaa, kuka on oikeasti halunnut lapsen ja kuka ei? Mitä jos nainen ja mies yksissä tuumin päättävät tehdä lapsen, mutta mies häipyykin raskauden viime metreillä. Onko todellakin moraalisesti väärin, mikäli pienituloinen äiti vaatii tässä tapauksessa elareita mieheltä? Kyseessä siis tilanne, jossa miehen mieli on muuttunut vasta aborttirajojen jälkeen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29441764:
Onko täällä joku nyt sanonut, ettei hyväksy aborttia? Minä ainakin sanoin, ettei abortti ole yksinkertainen asia ja tarkoitin tällä sitä henkilön omaa kokemusta enkä mitään abortin hyväksymistä yleisen moraalin kannalta. Henkilö, joka ilman muuta hyväksyy abortin muiden kohdalla, ei välttämättä halua tehdä sitä itse juuri siinä tilanteessa. Se on kuitenkin oma lapsi ja siitä luopuminen voi aiheuttaa niin fyysisiä kuin psyykkisiäkin seuraamuksia.
niimpä ja minusta on aika huvittavaa että mies joka ei luonnollisesti voi tulla raskaaksi eikä olla yksin päättämässä abortista sanoo noin "varman" mielipiteensä. Kukaan ei voi tietää miten siinä tilanteessa toimisi. Ja fakta on myös, että hyvin monet lapset syntyvät täysin vahinkoina mutta he saavat silti hyvän lapsuuden ja elämän sekä vanhemmilleen ilonaiheita roppa kaupalla.
 
"ökö"
Erään miehen joka mielestäni on isäksi huijattu. Tämä mies seurusteli kahden viikon verran erään naisen kanssa, sänkypuuhia tasan yhden kerran. Nainen muutti toiselle paikkakunnalle, hoksasi olevansa raskaana, mutta eipä viitsinyt asiasta miehelle ilmoittaa. Nainen muutti lapsen ollessa3v takaisin samoille nurkille missä lapsen isä asuu. Oli tietonen miehen perheestä, ja muutenkin hänen elämästään. Monta kertaa ovat törmänneet, mutta ei vaan ole kiinnostanut asiaa ottaa puheeksi. Miehen lapset sekä tämä salattu lapsi, ovat olleet koko ajan samassa koulussa, ja nainen on myös tästä tiennyt. Nyt sitten lapsen ollessa 12v, hoksasi tämä fiksu äiti,että lapsen kuuluu tutustua isäänsä ja ilmoitti asiasta tekstiviestillä.. kyllä näitä sekopäitä vaan löytyy. Harmi vain että luoja suo tämmöisille ihmisille lapsia. Lapsi parka, äitiäänhän ei voi valita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29441764:
Onko täällä joku nyt sanonut, ettei hyväksy aborttia? Minä ainakin sanoin, ettei abortti ole yksinkertainen asia ja tarkoitin tällä sitä henkilön omaa kokemusta enkä mitään abortin hyväksymistä yleisen moraalin kannalta. Henkilö, joka ilman muuta hyväksyy abortin muiden kohdalla, ei välttämättä halua tehdä sitä itse juuri siinä tilanteessa. Se on kuitenkin oma lapsi ja siitä luopuminen voi aiheuttaa niin fyysisiä kuin psyykkisiäkin seuraamuksia.
Puhunko minä sinusta jos sinä hyväksyt abortin? Onko tässä jonkintasoinen lukemisen ymmärtämisen ongelma vai kaivatko ihan vaan väkisin jotain mistä voisi kiistellä?

Minua ei oikeasti kiinnosta edes keskustella tästä itse abortin hyväksymisestä tai päinvastaisesti, koska sekin on yksi täysin hedelmätön keskustelu, siinä kohti laki on juuri eikä melkein kohdallaan, kaikki loppu höpinä siitä on ihan vaan kaikkien ajanhukkaa, koska se on jokaisen henkilökohtainen asia mikä kanta siihen on.

Minä puhuin vain siitä, että tiedän tässä ketjussa olevan useamman henkilön joilla on aborttiin hyvin kielteinen kanta.

Mikä tässä muuten on, että hyvin usein täällä kun rajaat selkeästi jonkun porukan ja kohdistat heille jonkun kommentin, niin ihan tasan tarkkaan joku joka ei kuulu siihen ottaa nokkiinsa ja alkaa huutamaan että miksi hänet on nyt leimattu tommoiseen kun ei hän blaa blaa.

Pitääkö minun vielä säpäle sinulle kertoa ketkä ainakin tässä ketjussa on aborttia vastaan vai uskotko että sellaisia ihmisiä yleensäkään on nykyään Suomessa?

Ei herranen aika mitä sontaa.
 
niimpä ja minusta on aika huvittavaa että mies joka ei luonnollisesti voi tulla raskaaksi eikä olla yksin päättämässä abortista sanoo noin "varman" mielipiteensä. Kukaan ei voi tietää miten siinä tilanteessa toimisi. Ja fakta on myös, että hyvin monet lapset syntyvät täysin vahinkoina mutta he saavat silti hyvän lapsuuden ja elämän sekä vanhemmilleen ilonaiheita roppa kaupalla.
Ei se sinuakaan tai tytsiä estä lässyttämästä täällä vaikka teiltä puuttuu suurin osa aika oleellisista kokemuksista mitä on olla vanhempi, synnyttänyt tai yleensäkään kokenut elämässä.

Joillakin sentään on kokemusta, vaikkei voisikaan fyysisesti tehdä samoja asioita muiden kanssa.

Aletaanko samalla haukkumaan niitä jotka ei voi edes saada lapsia, että heillä on jotain sanottavaa yhteiskunnallisiin kysymyksiin jotka on hyvin olennaisia asioita kun mietitään eri ihmisten oikeuksia ja velvollisuuksia?
 
Ei se sinuakaan tai tytsiä estä lässyttämästä täällä vaikka teiltä puuttuu suurin osa aika oleellisista kokemuksista mitä on olla vanhempi, synnyttänyt tai yleensäkään kokenut elämässä.

Joillakin sentään on kokemusta, vaikkei voisikaan fyysisesti tehdä samoja asioita muiden kanssa.

Aletaanko samalla haukkumaan niitä jotka ei voi edes saada lapsia, että heillä on jotain sanottavaa yhteiskunnallisiin kysymyksiin jotka on hyvin olennaisia asioita kun mietitään eri ihmisten oikeuksia ja velvollisuuksia?
Tuntuu vain hieman oudolta että korostat kauheasti seksin olevan "perustarve" ihmisellä ja toisaalta ihmiselämän päättäminen ratkaisuna taas pitäisi olla selviö jos mies niin tahtoo. Etkö pidä mahdollisena sitä, että vahinkoraskaudesta seuraisi jotain hyvää myös miehelle joka ei alunperin ollut edes halukas isäksi?
 
  • Tykkää
Reactions: Ciervo
vier
Ehkä paras tapa olisi että isä voisi ostaa itselleen vapauden isyydestä?

Esim. 10 000-15 000 alkupanostuksella saisi allekirjoituksella luopua isyydestään.

Näin kuitenkin lapsesta yksin vastuussa oleva äiti pääsisi alkuun huomattavasti helpommin, kun isä kantaa vastuunsa edes taloudellisessa mielessä.

Lisäksi isä pääsee huomattavasti halvemmalla kuin maksamalla 28v elareita, eikä ole velvollisuuksia lasta kohtaan. Lisäksi äiti voi kertoa lapsen kasvaessa, että isä ei ollut valmis isäksi, mutta välitti lapsesta niin paljon että halusi rahallisesti varmistaa hyvän alun hänen elämälleen.

Mä kannatan. Muita?
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
woo
Mä en jaksanut lukea tätä ketjua, mutta mielestäni miehen vastuuta ei pitäisi mielestäni poistaa. Mielummin tekee nuorille miehille paremmin selväksi, mitä voi käydä jos ehkäisy pettää ja se, että siitä ei pääse pakoon.

Se, että joutuisi oikeasti miettimään kenen kanssa hyppää sänkyyn ei mielestäni ole ollenkaan huono asia. Miestenhän ei oikeasti tarvitse maata kenen kanssa tahansa, heillä yleensä on terveet kädet ja tieto miten niitä käyttää.
 
  • Tykkää
Reactions: Ciervo
Tuntuu vain hieman oudolta että korostat kauheasti seksin olevan "perustarve" ihmisellä ja toisaalta ihmiselämän päättäminen ratkaisuna taas pitäisi olla selviö jos mies niin tahtoo. Etkö pidä mahdollisena sitä, että vahinkoraskaudesta seuraisi jotain hyvää myös miehelle joka ei alunperin ollut edes halukas isäksi?
Missä minä kauheasti olen korostanut sitä? Seksi on perustarve kyllä. Ei tässä oltaisi kuule edes puhumassa jos se olisi vain joku hauska juttu mitä tehdään ainoastaan rakastuneena valitsemansa loppuelämän kumppanin kanssa. Jokaisen meidän suvusta löytyy ne kohdat missä seksi on ollut vain seksiä eikä sen kummempaa, ja monessa kohti se on tuottanut juurikin jälkikasvua, etenkin historiallisessa mielessä enemmänkin kuin nykypäivänä.

Kun kyse ei ole siitä että miten jotain asiaa pitäisi kontrolloida, aborttia, seksin harrastamista jne.

Ja kiitos kun tykkäsit tuosta vier nimimerkin heitosta, se vain osoittaa että sinua asiassa kiinnostaa tosissaan raha, ei se että mies kantaisi oikeasti vastuun.

Rahan heittäminen asiaa kohtaan ei ole ratkaisu.
 
Missä minä kauheasti olen korostanut sitä? Seksi on perustarve kyllä. Ei tässä oltaisi kuule edes puhumassa jos se olisi vain joku hauska juttu mitä tehdään ainoastaan rakastuneena valitsemansa loppuelämän kumppanin kanssa. Jokaisen meidän suvusta löytyy ne kohdat missä seksi on ollut vain seksiä eikä sen kummempaa, ja monessa kohti se on tuottanut juurikin jälkikasvua, etenkin historiallisessa mielessä enemmänkin kuin nykypäivänä.

Kun kyse ei ole siitä että miten jotain asiaa pitäisi kontrolloida, aborttia, seksin harrastamista jne.

Ja kiitos kun tykkäsit tuosta vier nimimerkin heitosta, se vain osoittaa että sinua asiassa kiinnostaa tosissaan raha, ei se että mies kantaisi oikeasti vastuun.

Rahan heittäminen asiaa kohtaan ei ole ratkaisu.
Niinhän sinä itse kirjoitit. :D Perustarpeita ovat uni, ruoka, peseytyminen, seksi taas ei.

Sinusta kyse ei ole kontroloimisesta, mutta silti sinusta miehen pitäisi saada olla päättämässä syntyykö lapsi edes tähän maailmaan, am I right?

Sinullehan kyse on rahasta! Olet tehnyt siitä hirmuisen numeron, joten tuo vier-nimimerkin ehdotus oli varsin hyvä ja reilu.
 
Jollain tasolla voin jopa ymmärtää logiikan siinä, että järjestelmä olisi "reilu", jos miesten ei tarvitsisi maksaa elareita lapsista, joiden kanssa eivät ole tekemisissä. Toisaalta, mitä se tulisi maksamaan yhteiskunnalle? Luin, että tälläkin hetkellä elareihin menee aivan huikea summa rahaa, juuri näissä tapauksissa, joissa isää ei tiedetä tai isä on maksukyvytön. Lisäksi se todellakin on asian varjopuoli, että tämä vähentäisi miesten halukkuutta käyttää kondomia, eli vastuuttomuus lisääntyisi kun asia jäisi enemmän vain toisen sukupuolen kontolle. Minä en btw. vastusta aborttioikeutta.

Mä en kyllä edelleenkään ymmärrä, miten miehiä voi rassata joku rahan maksaminen tässä asiassa kaikkein eniten. Eikö asiaan liity vähän suurempiakin ongelmia, kuten se sosiaalinen stigma minkä mies saa, mikäli ei ole tekemisissä jälkeläisensä kanssa tai ihan jo se tosiasia, että vaikka mies ei ole lasta toivonut syntyväksi, lapsi on olemassa. Vaikka mies ei ikinä maksaisi senttiäkään, ei se tosiasia poistu, että hänellä on lapsi. En ole tiennyt miesten suhtautuvan isyyteen näin kylmästi ja laskelmoivasti kuin tässä ketjussa moni. Omituista, että oma lapsi kiinnostaa vain, mikäli on rakastunut lapsensa äitiin. Naisille äitiys tuntuu olevan hieman erilaista. Johtuuhan se tosin käytännön syistäkin: lapseen muodostuu raskausaikana pakostikin side.

Vaikka tuo raha-asia järjestyisi niin eihän tässä asiassa mitään "tasa-arvoa" saavuteta ikinä. Miehen karkuun juoksemisesta ei tule ihmisten mielissä aborttiin verrattavaa asiaa. Harvat tuomitsevat nykypäivänä abortin tehnyttä naista kovinkaan pahasti, sen sijaan lähes poikkeuksetta jälkeläisensä hylkäävä mies nähdään luuserina. Toki olen itsekin useimmissa tilanteissa samaa mieltä.
 
Viimeksi muokattu:
Niinhän sinä itse kirjoitit. :D Perustarpeita ovat uni, ruoka, peseytyminen, seksi taas ei.

Sinusta kyse ei ole kontroloimisesta, mutta silti sinusta miehen pitäisi saada olla päättämässä syntyykö lapsi edes tähän maailmaan, am I right?

Sinullehan kyse on rahasta! Olet tehnyt siitä hirmuisen numeron, joten tuo vier-nimimerkin ehdotus oli varsin hyvä ja reilu.
Niin eli sinusta nuo ei ole perustarpeita siis? Missä se korostaminen?

Missä kohti olen sanonut että miehen pitää saada olla päättämässä asiasta? Miehen pitää saada olla päättämässä siitä osallistuuko asiaan vai ei, koska asia ei ole ollut millään tasolla suunniteltu, sovittu tai mitään muuta sen tapaista.

Jos päättää että ei osallistu, edes rahallisesti, niin sitten menettää kaikki oikeudet asiassa eikä saa edes yrittää lähestyä ko. henkilöitä tulevaisuudessakaan, jollei lapsi itse ota yhteyttä myöhemmin.

Ai nyt olen tehnyt hirmuisen numeron myös rahasta? :D

Miten olisi sitten pitänyt ilmaista se, että omasta mielestään se joku tietty kohta on väärin laissa? Onko ideoita miten ilmaisisi sen kiertoteitse ettet pääsisi vähättelemään asioita mistä puhun? Ei sillä, ei ole minun tapaani kierrellä tämmöisissä asioissa.

Täällä on moni muukin puhunut miehen vastuusta, kun ei ilmeisestikään tajua mitä se oikea vastuu on, oikea vastuu on sen vanhemman osan ottaminen, ei se että maksaa tiensä ulos.

Elari ei tee kenestäkään selkärankaista olentoa. Sitä kun ei pääse karkuun niin kauan kun yhteiskunnan kirjoilla elää.

Joten uskotteleminen että se elari ikäänkuin korvaa jotain, on aivan totaalista paskaa.

Ja ihan turha selittää että jos ei elareita olisi niin joku vähäosaisempi perhe ei pärjäisi, paskanmarjat, sossusta saa aina kun minimi toimeentulon alle jää, oli se syy mikä tahansa.
 
"Jos päättää että ei osallistu, edes rahallisesti, niin sitten menettää kaikki oikeudet asiassa eikä saa edes yrittää lähestyä ko. henkilöitä tulevaisuudessakaan, jollei lapsi itse ota yhteyttä myöhemmin."

Tätä mä en kannata. Mun mielestä voi olla lapsen etu, että isä tulee kuvioihin viimeistään jossain kohtaa. Voihan siihen isyyteen kypsyä myöhemmin. Toki on kurjaa, jos isä välillä poistuu elämästä ja pitkän ajan kuluttua taas palaa takaisin.
 

Yhteistyössä