Vuokra-asunnosta löytyi kosteutta ja hometta, asunto meni remonttiin, vuokraemäntä ei anna vuokra-alennusta, mutta häädön kylläkin

Tilanne siis ei ole tapahtunut minulle vaan äidilleni ja hänen aviomiehelleen.

Asuvat siis vuokratalossa josta löytyi kosteusvaurioita ja hometta. Vajaa kuukausi sitten meni wc remonttiin, eli ei pönttöä, ei suihkumahdollisuutta. Remontin yhteydessä löytyi vessan takana olevasta huoneesta hometta. Ja vessasta vuotava putki lattiasta vielä lisäksi.
Ensin vuokraemäntä oli vuokralaisista huolissaan ja ilmeisesti myöntyi puhelimitse vuokra-alennukseen. Kuitenkin remontti on nyt junnannut paikoillaan ja mitään ei tapahdu. Äidin miesystävä oli eilen soittanut vuokraemännälle että mites hommat etenee. Vuokraemäntä oli ilmoittanut että vuokra-alennuksia ei tipu koska hän jää tappiolle tässä touhussa nyt muutenkin. Vaikka siis wc ja yksi makuuhuone on täysin käyttökelvottomia! Kai siitä nyt jotain alennusta pitäisi tulla?
Lisäksi vuokraemäntä oli sanonut että aikoo myydä asunnon ja antaa häädön äidille ja hänen miehelle. Sitemmin kyllä ilmoitti ettei aio itse kirjoittaa häätölappua vaan odottaa että saa asunnon myytyä ja uusi omistaja saa häätää.

Kysyisin siis teiltä oi, kaikkitietäväisiltä että onko äitini ja hänen miehensä oikeutettu vuokra-alennukseen? Onko kenelläkään vastaavaa tilannetta ollut?
Jos äitini saisi kirjallisen lapun että asunnosta täytyy poistua niin eikös heillä kuitenkin olisi puoli vuotta aikaa etsiä uutta asuntoa? Ettei heitä nyt vain viikossa voi ulos heittää?
 
zzz
Minä olen sitä mieltä että on oikeutettu alennukseen. Esim. putkiremontin aikana (vähän vastaava tilanne) on kohtuullista alentaa vuokraa, vaikka asunnossa pystyisikin asumaan. Ei remontti ja sen kustannukset ole vuokralaisen vika.
 
Alkuperäinen kirjoittaja zzz:
Minä olen sitä mieltä että on oikeutettu alennukseen. Esim. putkiremontin aikana (vähän vastaava tilanne) on kohtuullista alentaa vuokraa, vaikka asunnossa pystyisikin asumaan. Ei remontti ja sen kustannukset ole vuokralaisen vika.
Olen samaa mieltä tästä asiasta. Varsinkin kun kyseessä on asunnon ainoa vessa eikä mikään vierasmakuuhuone.
 
jeps
Kirjallisena pitää olla ja jos asunnossa ei remontin takia ole peseytymismahdollisuutta eikä vuokranantaja ole sellaista kohtuullisen matkan päästä pystynyt osoittamaan on vuokranantaja velvollinen antamaan alennusta vuokraan tai jopa niin ettei siltä ajalta tarvitse vuokraa maksaa ollenkaan. Kannattaa soittaa vuokralaisten yhdistykseen. Siellä tietävät parhaiten vuokralaisen oikeudet!
 
Alkuperäinen kirjoittaja ....:
se on 3kk-6kk irtisamisaika.
ja tosta vuokranalenuksesta ottaisin johonkin yhteyttä koska jopa kaupungin asunoissa saa alennusta remontin aikana..
Meillä ei saatu kylppärirempan aikana mitään alennuksia,mutta vuokranantaja kyllä oli hoitanut kaikille peseytymismahdolliuuden yhtiön saunatiloihin. =)
 
....
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Alkuperäinen kirjoittaja ....:
se on 3kk-6kk irtisamisaika.
ja tosta vuokranalenuksesta ottaisin johonkin yhteyttä koska jopa kaupungin asunoissa saa alennusta remontin aikana..
Meillä ei saatu kylppärirempan aikana mitään alennuksia,mutta vuokranantaja kyllä oli hoitanut kaikille peseytymismahdolliuuden yhtiön saunatiloihin. =)
kaveri sai kun niiltä puuttui vessanpönttö..on varmaan tapauskohtasta
 

Yhteistyössä